Рішення
від 23.10.2024 по справі 440/8650/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 жовтня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/8650/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Алєксєєвої Н.Ю.,

за участю:

секретаря судового засідання Куць А.С.,

представника відповідача Трофімченка В.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Полтавській області, третя особа: Фермерське господарство "Чорноземи Зіньківщини" про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області, третя особа: Фермерське господарство "Чорноземи Зіньківщини" про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 08.03.2024 №0068383-2410-1611-UA53080090000014431, №0068379-2410-1611-UA53080090000014431, №0068380-2410-1611-UA53080090000014431, №0068381-2410-1611-UA53080090000014431, №0068375-2410-1611-UA53080090000014431, №0068377-2410-1611-UA53080090000014431, №0068382-2410-1611-UA53080090000014431, №0068384-2410-1611-UA53080090000014431, №0068376-2410-1611-UA53080090000014431, №0068378-2410-1611-UA53080090000014431, №0068385-2410-1611-UA53080090000014431, №0068386-2410-1611-UA53080090000014431.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 ,, позивач) зазначив, що вказані податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області (далі ГУ ДПС у Полтавській області) є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки на підставі положень підпункту «ж» підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 Податкового кодексу України не є об`єктом оподаткування будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників (юридичних та фізичних осіб), віднесені до класу «Будівлі сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства» (код 1271) Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку, а відтак вважає застосовані до нього штрафні санкції безпідставними.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.07.2024 позовна заява залишена без руху, за усунення недоліків адміністративного позову, позовна заява ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29.07.2024 прийнята до розгляду, відкрите провадження у справі, вирішено розглядати її за правилами загального позовного провадження.

ГУ ДПС у Полтавській області 11.09.2024 наданий відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача, заперечуючи проти позову, зазначав, що позивачем не доведено, що він є сільськогосподарським товаровиробником, так як ОСОБА_2 не довів, що займається виробництвом сільськогосподарської продукції, переробкою власно-виробленої сільськогосподарської продукції та її реалізацією та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числі власновиробленої сировини на давальницьких умовах та здійснює операції з її постачання. Відповідач просив у задоволенні позовних вимог відмовити.

Позивачем до матеріалів справи надана відповідь на відзив, де ОСОБА_1 , вказав про виробництво ним сільськогосподарської продукції, для чого в позивача наявна орендована сільськогосподарська техніка та земельні ділянки, що використовуються ОСОБА_1 для виробництва сільськогосподарської продукції. Відповідно до положень підпункту «ж» підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 Податкового кодексу України не є об`єктом оподаткування будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників (юридичних та фізичних осіб), віднесені до класу «Будівлі сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства» (код 1271) Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку, відтак податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Полтавській області про застосування до позивача штрафних санкцій є протиправними та підлягають скасуванню.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14.10.2024 закрите підготовче провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті.

Позивач та представник позивача в судове засідання не з`явилися, в справу надане клопотання про розгляд за відсутності позивача та його представника.

Представник відповідача проти задоволення адміністративного позову заперечував, вказав, що позивачем не доведено, що він є сільськогосподарським товаровиробником, так як ОСОБА_2 не довів, що займається виробництвом сільськогосподарської продукції, переробкою власно-виробленої сільськогосподарської продукції та її реалізацією та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числі власновиробленої сировини на давальницьких умовах та здійснює операції з її постачання. Представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті встановив наступне.

ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) зареєстрований як фізична особа-підприємець з 24.12.2008 та перебуває на обліку як платник податків у контролюючому органі.

За даними інформаційної системи органів ДПС України з 08.06.2018 у власності фізичної особи ОСОБА_1 перебувають об`єкти нежитлової нерухомості, а саме:

- загальною площею 940,2 кв.м, виробничий будинок (корівник №1), розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575647753213 /а.с.34/.

- загальною площею 1316 кв.м, виробничий будинок (ангар А-1), розташований за адресою: АДРЕСА_2 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575757653213 /а.с.29/.

- загальною площею 598,7 кв. м., виробничий будинок (зерносклад А-1), розташований за адресою: АДРЕСА_3 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1576666553213 /а.с.21/.

- загальною площею 198,5 кв. м., виробничий будинок (КЗС А-1), розташований за адресою: АДРЕСА_3 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575262353213 /а.с.31/.

- загальною площею 78,9 кв.м, виробничий будинок (будинок тваринника А-1), розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575904953213 /а.с.22/.

- загальною площею 881,7 кв.м, виробничий будинок (корівник А-1), розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575714453213 /а.с.23/.

- загальною площею 525,4 кв.м, (адмінбудівля А-2), розташований за адресою: АДРЕСА_4 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575838453213 /а.с.27/.

- загальною площею 917,7 кв.м, виробничий будинок (корівник А-1), розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1576682253213 /а.с.33/.

- загальною площею 43,7 кв.м, а саме громадський будинок (будинок шоферів А-1), розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575212053213 /а.с.32/.

- загальною площею 864,8 кв. м., виробничий будинок (корівник №4), розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575311953213 /а.с.24/.

- загальною площею 2038,8 кв. м., пункт збереження сільськогосподарської техніки, розташований за адресою: АДРЕСА_2 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 2307662953240 /а.с.20/.

ГУ ДПС у Полтавській області 08.03.2024 прийняті податкові повідомлення - рішення яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що сплачується фізичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості:

№0068383-2410-1611-UA53080090000014431 щодо об`єкту площею 940,2 кв.м на суму 31496,70 грн /а.с.124/,

№0068379-2410-1611-UA53080090000014431 щодо об`єкту площею 1316 кв.м на суму 44086,00 грн /а.с. 125/,

№0068380-2410-1611-UA53080090000014431 щодо об`єкту площею 598,7 кв.м на суму 20056,45 грн /а.с. 126/,

№0068381-2410-1611-UA53080090000014431 щодо об`єкту площею 198,5 кв.м на суму 6649,75 грн /а.с. 127/,

№0068375-2410-1611-UA53080090000014431 щодо об`єкту площею 78,9 кв.м на суму 2643,15 грн /а.с.128/,

№0068377-2410-1611-UA53080090000014431 щодо об`єкту площею 881,7 кв.м на суму 29536,95 грн /а.с.129/,

№0068382-2410-1611-UA53080090000014431 щодо об`єкту площею 525,4 кв.м на суму 17694,70 грн /а.с.130/,

№0068384-2410-1611-UA53080090000014431 щодо об`єкту площею 917,7 кв.м на суму 30742,95 грн /а.с.131/,

№0068376-2410-1611-UA53080090000014431 щодо об`єкту площею 43,7 к.м на суму 1463,95 грн /а.с.132/,

№0068378-2410-1611-UA53080090000014431 щодо об`єкту площею 864,8 кв.м на суму 28970,80 грн /а.с.133/,

№0068385-2410-1611-UA53080090000014431 щодо об`єкту площею 2038,8 кв.м на суму 68299,80 грн /а.с.135/,

№0068386-2410-1611-UA53080090000014431 щодо об`єкту площею 2038,8 кв.м на суму 66261,00 грн /а.с.134/.

Позивач не погодився з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (надалі ПК України).

За змістом підпункту 266.5.1 пункту 266.5 статті 266 ПК України, ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує три відсотки розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.

Підпунктом 12.1.2 пункту 12.1. статті 12 ПК України визначено, що Верховна Рада України встановлює на території України загальнодержавні податки та збори і визначає перелік місцевих податків та зборів, установлення яких належить до компетенції сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.

Як передбачено пунктом 12.3. статті 12 ПК України сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом (підпункт 12.3.1. пункту 12.3 статті 12 ПК України).

Відповідно до положень підпункту 12.3.3. пункту 12.3 статті 12 ПК України копія прийнятого рішення про встановлення місцевих податків чи зборів надсилається у десятиденний строк з дня оприлюднення до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів.

Згідно з підпунктом 12.3.4. пункту 12.3 статті 12 ПК України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Відповідно до підпункту 12.4.3 пункту 12.4 статті 12 ПК України до повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів належать: до початку наступного бюджетного періоду прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, яке тягне за собою зміну податкових зобов`язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.

Пункт 12.5. статті 12 ПК України встановлює, що офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та зборів є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 цієї статті.

У відповідності до підпункту 266.1.1 пункту 266.1 статті 266 ПК України, платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

Згідно підпункту 266.2.1 пункту 266.2 статті 266 ПК України, об`єктом оподаткування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки є житлова та нежитлова нерухомість, в тому числі її частка.

Відповідно до положень підпунктів 266.3.1 та 266.3.2 пункту 266.3 статті 266 ПК України, базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.

База оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.

Відповідно до пункту 30.1 статті 30 ПК України податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов`язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 цієї статті.

Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об`єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат (пункт 30.2 статті 30 ПК України).

Пунктом 72 Закону №909-VІІІ змінено правове регулювання у статті 266 ПК України, зокрема зміни стосувались об`єктів, які не підлягають оподаткуванню цим податком (підпункт 266.2.2), порядку встановлення пільг (підпункт 266.4.2), ставки податку (підпункт 266.5.1), обчислення суми податку (266.7.2), порядку сплати податку (підпункт 266.5.9).

Виходячи із системного тлумачення норм ПК України законодавець у кожному буквеному пункті (від "а" до "л") передбачив конкретні умови, за наявності яких нерухомість не є об`єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Підпунктом "ж" 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 ПК України визначено перелік об`єктів нерухомості, які не є об`єктом оподаткування, до яких віднесено будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників (юридичних та фізичних осіб), віднесені до класу "Будівлі сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства" (код 1271) Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку.

У розумінні пп. 14.1.235 п. 14.1 ст. 14 ПК України сільськогосподарський товаровиробник юридична особа незалежно від організаційно-правової форми, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числі власновиробленої сировини на давальницьких умовах, та здійснює операції з її постачання.

Крім того, у пп. 14.1.235 ст.14 ПК України визначено, що визначення сільськогосподарського товаровиробника виключно для цілей глави 1 "Спрощена система оподаткування, обліку та звітності" розділу XIV цього Кодексу "Спеціальні податкові режими", до якої віднесено четверту групу сільськогосподарські товаровиробники, в яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

Таким чином, визначення сільськогосподарський товаровиробник, яке міститься у пп. 14.1.235 п. 14.1 ст. 14 ПК України, застосовується виключно для цілей глави розділу XIV цього Кодексу "Спрощена система оподаткування, облік та звітність", що прямо визначено самим пп. 14.1.235 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України.

З системного аналізу правових норм слідує, що до спірних правовідносин щодо сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, дане визначення не застосовується, оскільки відноситься до розділу ХІІ "Податок на майно".

Відповідно до пп. 5.2, 5.3 ст. 5 ПК України, у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу; інші терміни, що застосовуються у цьому Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Абзацом 11 статті 1 Закону України "Про стимулювання розвитку сільського господарства на період 2001-2004 років" від 18.01.2001 №2238-ІІІ передбачено, що сільськогосподарський товаровиробник - фізична або юридична особа, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції, переробкою власновиробленої сільськогосподарської продукції та її реалізацією.

В наведеному вище визначенні відсутній поділ сільськогосподарських товаровиробників на фізичних та юридичних осіб.

Більш того, законодавцем з метою визнання осіб такими, що займаються сільськогосподарською діяльністю, вживається також поняття "виробники сільськогосподарської продукції".

Згідно з абз. 2 ст. 1 Закону України "Про сільськогосподарський перепис" від 23.09.2008 №575-V1 виробники сільськогосподарської продукції - сільськогосподарські товаровиробники, фізичні особи (у тому числі домогосподарства, фізичні особи, що здійснюють діяльність, пов`язану з веденням особистого селянського господарства, самозайняті особи у сфері сільського господарства), які займаються сільськогосподарською діяльністю.

В силу вимог пп. 14.1.129-1 п. 14.1 ст. 14 ПК України об`єкти нежитлової нерухомості - будівлі, приміщення, що не віднесені відповідно до законодавства до житлового фонду.

Звертаючись до суду з позовом, позивач зазначає, що будівлі, стосовно яких ГУ ДПС у Полтавській області прийняті податкові повідомлення-рішення відносяться до Будівель сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства" (код 1271) Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000.

Державним комітетом України по стандартизації, метрології та сертифікації наказом від 17.08.2000 №507 затверджено і введено в дію Державний класифікатор будівель та споруд ДК 018-2000, який призначений для використання органами центральної та місцевої виконавчої та законодавчої влади, фінансовими службами, органами статистики та всіма суб`єктами господарювання (юридичними та фізичними особами) України. Об`єктами класифікації в ДК 018-2000 є будівлі виробничого та невиробничого призначення та інженерні споруди різного функціонального призначення.

Відповідно до названого Державного класифікатора будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників, призначені для використання безпосередньо у сільськогосподарській діяльності (будівлі для використання в сільськогосподарській діяльності, наприклад, корівники, стайні, свинарники, кошари, кінні заводи, собачі розплідники, птахофабрики, зерносховища, склади та надвірні будівлі, підвали, винокурні, винні ємності, теплиці, сільськогосподарські силоси тощо) віднесено до підрозділу "Будівлі нежитлові" (група 127 "Будівлі нежитлові інші" клас 1271 "Будівлі сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства").

До будівель, споруд сільськогосподарських товаровиробників, призначених для використання безпосередньо у сільськогосподарській діяльності відносяться об`єкти нерухомості, які відповідно до ДК 018-2000 належать до класу 1271 "Будівлі сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства", що включає підкласи: 1271.1 "Будівлі для тваринництва"; 1271.2 "Будівлі для птахівництва"; 1271.3 "Будівлі для зберігання зерна"; 1271.4 "Будівлі силосні та сінажні"; 1271.5 "Будівлі для садівництва, виноградарства та виноробства"; 1271.6 "Будівлі тепличного господарства"; 1271.7 "Будівлі рибного господарства"; 1271.8 "Будівлі підприємств лісівництва та звірівництва"; 1271.9 "Будівлі сільськогосподарського призначення інші".

Визначення приналежності будівлі до того чи іншого класу проводиться на підставі документів, що підтверджують право власності, з урахуванням класифікаційних ознак та функціонального призначення об`єкта нерухомості згідно з ДК 018-2000.

Згідно з ДК 018-2000 до групи (код 127) "Будівлі нежитлові" належить клас (код 1271) "Будівлі сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства", який включає будівлі для використання в сільськогосподарській діяльності, наприклад, корівники, стайні, свинарники, кошари, кінні заводи, собачі розплідники, птахофабрики, зерносховища, склади та надвірні будівлі, підвали, винокурні, винні ємності, теплиці, сільськогосподарські силоси тощо. До класу (код 1272) "Будівлі для культової та релігійної діяльності" належать, зокрема, церкви, каплиці, мечеті, синагоги.

Отже, правовою підставою для застосування до особи пільги зі сплати податку на нерухоме майно у вигляді звільнення від його сплати є правовий статус будівлі.

Висновок аналогічного характеру викладено у постанові Верховного Суду від 20.02.2020 у справі №820/3706/17.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що нежитлові будівлі, а саме:

- загальною площею 940,2 кв.м, виробничий будинок (корівник №1), розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575647753213 /а.с.34/.

- загальною площею 1316 кв.м, виробничий будинок (ангар А-1), розташований за адресою: АДРЕСА_2 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575757653213 /а.с.29/.

- загальною площею 598,7 кв. м., виробничий будинок (зерносклад А-1), розташований за адресою: АДРЕСА_3 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1576666553213 /а.с.21/.

- загальною площею 198,5 кв. м., виробничий будинок (КЗС А-1), розташований за адресою: АДРЕСА_3 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575262353213 /а.с.31/.

- загальною площею 78,9 кв.м, виробничий будинок (будинок тваринника А-1), розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575904953213 /а.с.22/.

- загальною площею 881,7 кв.м, виробничий будинок (корівник А-1), розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575714453213 /а.с.23/.

- загальною площею 525,4 кв.м, (адмінбудівля А-2), розташований за адресою: АДРЕСА_4 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575838453213 /а.с.27/.

- загальною площею 917,7 кв.м, виробничий будинок (корівник А-1), розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1576682253213 /а.с.33/.

- загальною площею 43,7 кв.м, а саме громадський будинок (будинок шоферів А-1), розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575212053213 /а.с.32/.

- загальною площею 864,8 кв. м., виробничий будинок (корівник №4), розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1575311953213 /а.с.24/.

- загальною площею 2038,8 кв. м., пункт збереження сільськогосподарської техніки, розташований за адресою: АДРЕСА_2 , з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 2307662953240 /а.с.20/, фактично є будівлями для використання в сільськогосподарській діяльності та відносяться до класу "Будівлі сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства" відповідно до ДК018:2000.

Разом з тим, Верховний Суд у постанові від 01 лютого 2023 року у справі №1440/2056/18 зробив висновок щодо застосування підпункту "ж" 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 Податкового кодексу України та зазначив, що підставою для застосування до особи пільги зі сплати податку на нерухоме майно у вигляді звільнення від його сплати є одночасна сукупність наступних умов: 1) використання споруди безпосередньо у сільськогосподарській діяльності; 2) особа має бути сільськогосподарським товаровиробником.

Подібна правова позиція викладена також в постанові Верховного Суду від 20 липня 2022 року у справі № 817/1605/17

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що є сільськогосподарським товаровиробником, оскільки впродовж тривалого часу займається веденням сільського господарства та має для цього необхідні ресурси, зокрема, земельні ділянки.

Суд, при перевірці обґрунтованості вказаного твердження позивача, зазначає, що за визначенням, наведеним у статті 1 Закону України «Про сільськогосподарський перепис» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), виробники сільськогосподарської продукції - це юридичні особи всіх організаційно-правових форм господарювання та їх відокремлені підрозділи, фізичні особи (фізичні особи-підприємці, домогосподарства), які займаються сільськогосподарською діяльністю, передбаченою класифікацією видів економічної діяльності, мають у володінні, користуванні або розпорядженні землі сільськогосподарського призначення чи сільськогосподарських тварин.

З метою визнання осіб такими, що займаються сільськогосподарською діяльністю, законодавцем вживається також поняття «виробники сільськогосподарської продукції». Так, відповідно до приписів статті 1 Закону України «Про сільськогосподарський перепис» виробники сільськогосподарської продукції - це юридичні особи всіх організаційно-правових форм господарювання та їх відокремлені підрозділи, фізичні особи (фізичні особи - підприємці, домогосподарства), які займаються сільськогосподарською діяльністю, передбаченою класифікацією видів економічної діяльності, мають у володінні, користуванні або розпорядженні землі сільськогосподарського призначення чи сільськогосподарських тварин.

Отже, сільськогосподарським виробником є фізична або юридична особа, яка здійснює виробництво і самостійну переробку власно-виробленої продукції рослинництва і тваринництва. Це визначення пов`язується лише з виробництвом і переробкою сільськогосподарської продукції незалежно від її подальшої долі (використання у власному господарстві або реалізації). Таким чином, наведене визначення "сільськогосподарський товаровиробник" є результатом поєднання процесів виробництва і реалізації сільськогосподарської продукції.

Позивачем, на підтвердження того, що він є сільськогосподарським товаровиробником, надано до суду докази наявності на праві оренди за договором оренди №01/03/22 від 01.03.2022 сільськогосподарської техніки, переданої позивачеві згідно акту прийому-передачі від 01.03.2022: трактор МТЗ -82 15214 ВІ (1), борона дискова причіпна Horsch Joker 5 RT (1), розкидач причіпний РП 20 « ROSA» -0 (1), Агрегат ґрунтообробний (1), комбайн Дон -1500 (1).

Згідно п.2.1 договору №01/03/22 від 01.03.2022, техніка використовуватиметься в господарській діяльності Орендаря.

Крім того, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань позивач як фізична особа-підприємець займається вирощуванням зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11) /а.с.85-87/, а відтак, суд приходить до висновку, що вищезазначена нерухомість позивача не є об`єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в силу положень пункту "ж" підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 ПК України.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, обов`язок доведення обставин, які стали підставою для прийняття спірного податкового повідомлення-рішення, покладено на контролюючий орган.

Враховуючи вищенаведене, оскаржені податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Полтавській області від 08.3.2024 №0068383-2410-1611-UA53080090000014431, №0068379-2410-1611-UA53080090000014431, №0068380-2410-1611-UA53080090000014431, №0068381-2410-1611-UA53080090000014431, №0068375-2410-1611-UA53080090000014431, №0068377-2410-1611-UA53080090000014431, №0068382-2410-1611-UA53080090000014431, №0068384-2410-1611-UA53080090000014431, №0068376-2410-1611-UA53080090000014431, №0068378-2410-1611-UA53080090000014431, №0068385-2410-1611-UA53080090000014431, №0068386-2410-1611-UA53080090000014431 не ґрунтуються на вимогах законодавства, прийняті без врахування усіх обставин, які мали значення для їх прийняття, а тому підлягають визнанню протиправними та скасуванню.

Таким чином, позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір у розмірі 3479,02 грн.

Отже, з огляду на задоволення позовних вимог ОСОБА_1 , суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Полтавській області на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3479,02 грн.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_5 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ ВП 44057192), третя особа: Фермерське господарство "Чорноземи Зіньківщини" (вул. Гагаріна, 22, офіс 159, м. Бровари, Київська область, 07400, код ЄДРПОУ 39187604) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.03.2024 № 0068383- 2410-1611-UА53080090000014431.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.03.2024 №0068379-2410-1611-UА53080090000014431.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.03.2024 № 0068380-2410-1611-UА53080090000014431.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.03.2024 № 0068381-2410-1611-UА53080090000014431.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.03.2024 № 0068375-2410-1611-UА53080090000014431.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.03.2024 № 0068377-2410-1611-UА53080090000014431.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.03.2024 №0068382-2410-1611-UА53080090000014431.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.03.2024 №0068384-2410-1611-UА53080090000014431.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.03.2023 № 0068376-2410-1611-UА53080090000014431.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.03.2024 №0068378-2410-1611-UА53080090000014431.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.03.2024 № 0068385-2410-1611-UА53080090000014431.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.03.2024 № 0068386-2410-1611-UА53080090000014431.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у розмірі 3479,02 грн (три тисячі чотириста сімдесят дев`ять гривень дві копійки).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 28 жовтня 2024 року.

Головуючий суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122655885
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на майно, з них податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

Судовий реєстр по справі —440/8650/24

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Рішення від 23.10.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Рішення від 23.10.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні