Рішення
від 28.10.2024 по справі 520/19416/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 жовтня 2024 р. справа № 520/19416/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марини Лук`яненко, розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Богодухівської міської ради Харківської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду із зазначеним позовом, в якому просить суд:

1. визнати протиправним та скасувати Рішення Богодухівської міської ради Харківської області 4 позачергової сесії VІІІ скликання від 05.04.2024 року №7302-VІІІ про укладання додаткових угод до договорів оренди землі із громадянином ОСОБА_1 ;

2. зобов`язати Відповідача прийняти рішення про визнання земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходяться за межами населених пунктів на території Івано-Шийчинської сільської ради Богодухівського району Харківської області, з кадастровим номером 632088300:04:000:0384, площею 32,2261га та кадастровим номером 6320883500:04:000:0383, площею 60га потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надати Позивачу пільги з місцевих податків і зборів, а саме: зі сплати орендної плати за землю за 2023 р.

Ухвалою суду від 15.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі.

Ухвалою суду від 28.10.2024 закрито провадження у справі в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування Рішення Богодухівської міської ради Харківської області 4 позачергової сесії VІІІ скликання від 05.04.2024 року №7302-VІІІ про укладання додаткових угод до договорів оренди землі із громадянином ОСОБА_1 щодо прийняття рішення про укладання додаткових угод із громадянином ОСОБА_1 до Договору оренди від 12.12.2016 на земельну ділянку з кадастровим номером 6320883500:04:000:0383, площею 60га, та на земельну ділянку з кадастровим номером 632088300:04:000:0384, площею 32,2261га.

Аргументуючи свої вимоги, позивач зазначив, що оскаржене рішення відповідача є протиправним, неправомірним та винесеним з порушенням норм чинного законодавства України. Стверджував про відсутність податкового обов`язку зі сплати орендної плати за користування земельними ділянками за цільовим призначенням у зв`язку з потенційним їх забрудненням вибухонебезпечними предметами.

Відповідач, у поданому до суду відзиві, з позовом не погодився та зазначив, що згідно заяви позивача від 17.01.2024, яка надійшла до Богодухівської міської ради 24.01.2024, ОСОБА_1 прохав розглянути питання надання пільг по сплаті орендної плати на спірні земельні ділянки за 2023 рік, та призупинити дію Договору оренди землі на період ведення бойових дій на 2024 р. Прохання вказані у заяві виконані в оскаржуваному рішенні Богодухівської міської ради. А тому, відповідач вважає позовні вимоги безпідставними, недоведеними та такими, що не підлягають задоволенню.

Суд зазначає, що відповідно до положень ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Отже, враховуючи вищевикладене, дана справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в матеріалах справи доказами.

Суд, вивчивши доводи позову та аргументи відзиву на позов, повно виконавши процесуальний обов`язок із збору доказів, всебічно перевіривши доводи сторін добутими доказами, з`ясувавши обставини фактичної дійсності, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.

Як встановлено судом, ОСОБА_1 користується на праві оренди земельними ділянками сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 632088300:04:000:0384. площею 32,2261га та кадастровим номером 6320883500:04:000:0383, площею 60га, які знаходяться за межами населених пунктів на території Івано-Шийчинської сільської ради Богодухівського району Харківської області на підставі Договору оренди землі від 12.12.2016 (додаткова угода від 14.01.2022), укладеного з Богодухівською міською радою Харківської області.

Власником вищезазначених земельних ділянок є Богодухівська міська рада Харківської області.

Позивач звернувся до Богодухівської міської ради Харківської області із заявою від 17.01.2024, яка надійшла до Богодухівської міської ради 24.01.2024, в якій просив розглянути питання надання пільг по сплаті орендної плати на спірні земельні ділянки за 2023 рік, та призупинити дію Договору оренди землі на період ведення бойових дій на 2024 р.

За результатом розгляду поданої заяви, рішенням Богодухівської міської ради Харківської області 4 позачергової сесії VІІІ скликання від 05.04.2024 року №7302-VІІІ "Про укладання додаткових угод до договорів оренди землі із громадянином ОСОБА_1 ", зокрема:

- визнано непридатними для використання за цільовим призначенням у зв`язку з потенційним забрудненням вибухонебезпечними предметами земельні ділянки з кадастровими номерами 6320883500:04:000:0383 площею 60,0 га та 6320883500:04:000:0384 площею 32,2261 га, які перебувають у користуванні громадянина ОСОБА_1 на правах оренди;

- встановлено річну орендну плату за користування земельними ділянками з кадастровими номерами 6320883500:04:000:0383 площею 60,0 га та 6320883500:04:000:0384 площею 32,2261 га у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, передбачених законодавством, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки) починаючи з 01.04.2024;

- вирішено укласти Додаткові угоди із громадянином ОСОБА_1 , а саме: до договору оренди від 12 грудня 2016 року на земельну ділянку кадастровим номером 6320883500:04:000:0383 площею 60,0 га; до договору оренди від 12 грудня 2016 року на земельну ділянку кадастровим номером 6320883500:04:000:0384 площею 32,2261 га.

Не погоджуюсь із винесеним рішенням Богодухівської міської ради Харківської області 4 позачергової сесії VІІІ скликання від 05.04.2024 року №7302-VІІІ "Про укладання додаткових угод до договорів оренди землі із громадянином ОСОБА_1 ", позивач звернувся до суду із зазначеним позовом.

Надаючи оцінку заявленим позовним вимогам, суд зазначає наступне.

Статтями 1 і 8 Конституції України проголошено, що Україна є правовою державою, де діє верховенство права.

Згідно ст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому, у ч.1 ст.68 Конституції України також згадано, що кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Отже, усі без виключення суб`єкти права на території України зобов`язані дотримуватись існуючого у Державі правового порядку, а суб`єкти владних повноважень (органи публічної адміністрації) додатково обтяжені ще й обов`язком виконувати доведені законом завдання виключно за наявності приводів та способом, чітко обумовленими законом.

Статтями 140-146 Конституції України визначені конституційні засади функціонування місцевого самоврядування в Україні, котрі деталізовані у приписах Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року №280/97-ВР визначено систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно ст. 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з ч. 1 ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Основним документом, що регулює земельні відносини в Україні, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 №2768-111.

За приписами ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Плата за землю справляється відповідно до закону.

Положенням п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

За приписами пп. 269.1.2. п. 269.1. ст. 269 Податкового кодексу України платниками плати за землю є платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.

Згідно з пп. 270.1.2. п. 270.1. статті 270 Податкового кодексу України об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Пунктом 288.1. ст. 288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Згідно з п. 288.4. ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).

Відповідно до пункту 30.1 статті 30 Податкового кодексу України податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов`язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 ст. 30 Податкового кодексу України.

Відповідно до п. 30.5 ст. 30 Податкового кодексу України податкові пільги, порядок та підстави їх надання встановлюються з урахуванням вимог законодавства України про захист економічної конкуренції виключно цим Кодексом, рішеннями Верховної Ради Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, прийнятими відповідно до цього Кодексу.

6 травня 2023 року набув чинності Закон України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України (далі Кодексу) та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» (далі Закон № 3050).

Закон № 3050 визначає особливості оподаткування платою за землю (земельний податок та/або орендна плата) за земельні ділянки, які: перебувають у консервації (п.п. 283.1.2 п. 283.1 ст. 283, п. 288.8 ст. 288 Податкового кодексу України); забруднені вибухонебезпечними предметами (п.п. 283.1.9 п. 283.1 ст. 283, п. 288.8 ст. 288 Податкового кодексу України); непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (п. 283.2 ст. 283, п. 288.8 ст. 288 Податкового кодексу України).

Так, відповідно до п.п. 283.1.9 п. 283.1, п. 283.2 ст. 283 Податкового кодексу України не сплачується податок за земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами; не сплачується податок за земельні ділянки, непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, у випадку прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими адміністраціями та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до положень п. 288.8 ст. 288 Податкового кодексу України, не нараховується орендна плата за договорами оренди земельних ділянок державної і комунальної власності, які забруднені вибухонебезпечними предметами, за період, який починається з першого числа місяця, на який припадає дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.

У частині земельних ділянок, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території (у тому числі коли дата початку обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності настає після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території), за умови подання платником плати за землю заяви до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації та військово-цивільної адміністрації про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами та прийняття таким органом місцевого самоврядування, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів щодо земельної ділянки, зазначеної в такій заяві, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.

Не нараховується орендна плата за договорами оренди земельних ділянок державної і комунальної власності, які непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, протягом періоду, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата прийняття рішення сільською, селищною, міською радою, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше, - або останній день строку, на який надано пільгу зі сплати місцевих податків та зборів відповідно до прийнятого рішення (у тому числі з урахуванням змін, внесених до такого рішення), або дата скасування відповідного рішення, або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Згідно з п.п. 12.3.7 п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України не дозволяється сільським, селищним, міським радам встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.

Дія абзацу першого цього підпункту не поширюється на прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими адміністраціями та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов`язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок), а також про внесення змін до таких рішень.

Рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами повинні прийматися на кожний календарний рік окремо, за умови наявності відповідних заяв платників податків, та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року.

Відповідно до п.п. 12.4.6 п. 12.4 ст. 12 Податкового кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад, військових адміністрацій та військово-цивільних адміністрацій щодо податків та зборів належать надання інформації контролюючим органам за місцезнаходженням земельних ділянок щодо рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, прийнятих на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами. Така інформація надається в електронному вигляді у порядку та за формою, затвердженими Кабінетом Міністрів України, протягом 10 календарних днів з дня прийняття відповідного рішення з обов`язковим зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, щодо яких прийнято відповідне рішення.

З аналізу вищевказаних норм Закону вбачається, що земельні ділянки, розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами за умови подання платником плати за землю до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації заяви про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами.

Рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами приймаються за умови наявності відповідних заяв платників податків.

Інших умов та підстав для прийняття рішення відповідного органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, окрім як на підставі заяви платника податків про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами (за умови розташування земельної ділянки на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією) чинним законодавством не передбачено.

Так, згідно заяви від 17.01.2024, яка надійшла до Богодухівської міської ради 24.01.2024, ОСОБА_1 , зокрема, прохав розглянути питання надання пільг по сплаті орендної плати на ці земельні ділянки за 2023 рік.

За результатом розгляду поданої заяви, рішенням Богодухівської міської ради Харківської області 4 позачергової сесії VІІІ скликання від 05.04.2024 року №7302-VІІІ "Про укладання додаткових угод до договорів оренди землі із громадянином ОСОБА_1 ", зокрема:

- визнано непридатними для використання за цільовим призначенням у зв`язку з потенційним забрудненням вибухонебезпечними предметами земельні ділянки з кадастровими номерами 6320883500:04:000:0383 площею 60,0 га та 6320883500:04:000:0384 площею 32,2261 га, які перебувають у користуванні громадянина ОСОБА_1 на правах оренди;

- встановлено річну орендну плату за користування земельними ділянками з кадастровими номерами 6320883500:04:000:0383 площею 60,0 га та 6320883500:04:000:0384 площею 32,2261 га у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, передбачених законодавством, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки) починаючи з 01.04.2024.

Отже, пільги зі сплати орендної плати за вказані землю за 2023 рік рішенням Богодухівської міської ради Харківської області 4 позачергової сесії VІІІ скликання від 05.04.2024 року №7302-VІІІ не встановлені, тоді як встановлено річну орендну плату за користування вказаними земельними ділянками у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, починаючи з 01.04.2024.

Водночас, як встановлено судом, ОСОБА_1 користується на праві оренди земельними ділянками сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 632088300:04:000:0384, площею 32,2261га та кадастровим номером 6320883500:04:000:0383, площею 60га, які знаходяться за межами населених пунктів на території Івано-Шийчинської сільської ради Богодухівського району Харківської області на підставі Договору оренди землі від 12.12.2016 (додаткова угода від 14.01.2022), укладеного з Богодухівською міською радою Харківської області.

Зі змісту Договору оренди землі від 12.12.2016 та додаткової угоди від 14.01.2022, укладених з Богодухівською міською радою Харківської області, вбачається, що земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню (п. 6 Договору); орендодавець зобов`язаний передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди; попередити орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об`єкта оренди (п. 28 Договору).

Жодних форс-мажорних обставин вказаним договором не передбачено.

У той же час, суд звертає увагу на те, що Указом Президента України від 24.02.2022р. №64/2022, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022р. строком на 30 діб, який неодноразово продовжувався та діє до теперішнього часу.

Факт ведення з 24 лютого 2022 року на території України та відповідно міста Харкова та Харківської області бойових дій є загальновідомим.

Відповідно до ч.3 ст.78 КАС України обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.

З акту обстеження пошкоджень греблі та гідротехнічної споруди Тимофіївського водосховища біля с. Тимофіївка на території Богодухівської міської територіальної громади Богодухівського району Харківської області від 16 серпня 2023 року, наданого позивачем до позовної заяви вбачається, що комісією при огляді виявлено пошкодження греблі та гідротехнічної споруди Тимофіївського водосховища біля с. Тимофіївка, а саме:

1.Пошкодження (вирви від підриву вибухонебезпечної речовини, візуально 8 підривів) тіла малої греблі та проїжджої частини з з/б плит, орієнтовно довжиною 100 м, глибиною до 4 м, шириною 8 м.

2.Пошкодження тіла основної греблі Тимофіївського водосховища, центральної частини в районі шахтного водоскиду і водопропускних труб (вирви від підриву вибухонебезпечної речовини, візуально 6 підривів) орієнтовно довжиною до 40 м, глибиною до 6 м, шириною 8 м.

3.Знищено: металевий оглядовий місток шахтного водоскиду; металеву огорож) шахтного водоскиду; кріплення мокрого укосу греблі з з/б плит.

4.Також при подальшому огляді греблі Тимофіївського водосховища, біля стін кріплення (зліва та справа) вихідної частини водопропускних труб виявлено, орієнтовно, 4 вирви, попередньо в наслідок мінометного чи артилерійського обстрілу.

З листа Богодухівської районної військової адміністрації Харківської області від 15.01.2024 №01-44/203, наданого на звернення позивача від 20.12.2023 №12, вбачається, що за інформацією командира військової частини НОМЕР_1 відповідно до розпорядження командира ОСУВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 " та розпорядження командира ОТУ " ІНФОРМАЦІЯ_2 " в 5-ти кілометровій зоні здійснено мінування прикордонної території. Відтак, ведення там будь-яких робіт є небезпечним для життя людей, а тому на земельних ділянках з кадастровими номерами 6320883500:04:000:0383 площею 60,0 га та 6320883500:04:000:0384 площею 32,2261, категорично заборонено проведення польових робіт.

Крім того, рішенням Богодухівської міської ради Харківської області 4 позачергової сесії VІІІ скликання від 05.04.2024 року №7302-VІІІ "Про укладання додаткових угод до договорів оренди землі із громадянином ОСОБА_1 ", зокрема: визнано непридатними для використання за цільовим призначенням у зв`язку з потенційним забрудненням вибухонебезпечними предметами земельні ділянки з кадастровими номерами 6320883500:04:000:0383 площею 60,0 га та 6320883500:04:000:0384 площею 32,2261 га, які перебувають у користуванні громадянина ОСОБА_1 на правах оренди.

Водночас, згідно положень п. 283.2 ст. 283 Податкового кодексу України податок за земельні ділянки, непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, не сплачується.

Враховуючи вищенаведені обставини, суд приходить до наступного висновку: земельні ділянки з кадастровими номерами 6320883500:04:000:0383 площею 60,0 га та 6320883500:04:000:0384 площею 32,2261 га визнанні спірним рішенням непридатними для використання за цільовим призначенням у зв`язку з потенційним забрудненням вибухонебезпечними предметами, однак у спірному рішенні, відповідачем не вирішено питання щодо надання пільг зі сплати орендної плати за вказані земельні ділянки за 2023 рік, як того просив Позивач у своїй заяві, хоча і встановлено річну орендну плату за користування вказаними земельними ділянками у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, починаючи з 01.04.2024.

Також суд бере до уваги інформацію командира військової частини НОМЕР_1 про те, що відповідно до розпорядження командира ОСУВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 " та розпорядження командира ОТУ " ІНФОРМАЦІЯ_2 " в 5-ти кілометровій зоні здійснено мінування прикордонної території, а отже ведення там будь-яких робіт є небезпечним для життя людей, що створює реальну загрозу для осіб, що перебувають на зазначеній території.

А отже, на переконання суду підстави відмови позивачу в наданні пільг за 2023 рік є необґрунтованим та непропорційним відносно прав позивача на вільне та безперешкодне користування вказаними земельними ділянками.

Перевіряючи наведені учасниками спору аргументи приєднаними до справи доказами, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.ст.72-77, 90, 211 КАС України, підсумовуючи викладені вище міркування та беручи до уваги обсяг доказів, наявних у розпорядженні владного суб`єкта на момент видання оскарженого рішення, суд доходить до переконання про те, що відповідачем як суб`єктом владних повноважень у спірних правовідносинах не забезпечено дотримання вимог ч.2 ст.19 Конституції України та ч.2 ст.2 КАС України в частині встановлення річної орендної плати за користування земельними ділянками у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 01.04.2024.

Отже, позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню шляхом визнання протиправним та скасування Рішення Богодухівської міської ради Харківської області 4 позачергової сесії VІІІ скликання від 05.04.2024 року №7302-VІІІ щодо встановлення річної орендної плати за користування земельними ділянками у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 01.04.2024.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Відповідача надати Позивачу пільги з місцевих податків і зборів, а саме: зі сплати орендної плати за землю за 2023 р., суд зазначає наступне.

Відповідно до Рекомендацій ОСОБА_3 Європи N R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої ОСОБА_3 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Під дискреційними повноваженнями слід розуміти надання органу або посадовій особі повноважень діяти на власний розсуд в межах закону. Зокрема, дискреційні повноваження полягають у тому, що суб`єкт владних повноважень може обирати у конкретній ситуації альтернативне рішення, яке є законним.

Дискреційні повноваження це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення. Також ця особа може вибирати рішення у передбачених для конкретних ситуацій нормативно-правових актах або схожих документах.

Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.

Адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції. При цьому, відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень.

Відповідно до абзацу 3 пункту 10.3 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду "Про судове рішення в адміністративній справі" від 20.05.2013 № 7, суд може ухвалити постанову про зобов`язання відповідача прийняти рішення певного змісту за винятком випадків, коли суб`єкт владних повноважень відповідно до закону приймає рішення на власний розсуд.

Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, і давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Отже, адміністративний суд, у справах щодо оскарження рішень суб`єктів владних повноважень, виконуючи цілі, встановлені адміністративним судочинством щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення) передбаченим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається і не може втручатися в дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.

Отже, питання щодо надання пільг з місцевих податків і зборів, віднесено виключно до компетенції місцевих органів влади та не входить до компетенції суду.

Враховуючи вищезазначене, оскільки суд не може перебирати на себе функцій суб`єкта владних повноважень в реалізації відповідних управлінських функцій і вирішенні питань, віднесених до виключної компетенції такого суб`єкта, суд доходить висновку, що для належного та ефективного захисту порушеного права позивача, необхідно зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивача від 17.01.2024 в частині надання пільг зі сплати орендної плати на 2023, з урахуванням висновків суду у даній справі.

Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача прийняти рішення про визнання земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходиться за межами населених пунктів на території Івано-Шийчинської сільської ради Богодухівського району Харківської області, з кадастровим номером 632088300:04:000:0384, площею 32,2261га та кадастровим номером 6320883500:04:000:0383, площею 60га потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами, то суд зазначає, що зі змісту оскаржуваного рішення відповідачем прийнято рішення про визнання земельних ділянок з кадастровими номерами 6320883500:04:000:0383 площею 60,0 га та 6320883500:04:000:0384 площею 32,2261 га, які перебувають у користуванні громадянина ОСОБА_1 на правах оренди, непридатними для використання за цільовим призначенням у зв`язку з потенційним забрудненням вибухонебезпечними предметами, а тому, права позивача в цій частині не є порушеними.

З огляду на відсутність порушеного права позивача у вказаній частині, позовні вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення про визнання вказаних земельних ділянок потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами не підлягають задоволенню.

Отже, з огляду на викладене, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

При розв`язанні спору, суд, зважаючи на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом Конвенція; рішення від 21.01.1999р. у справі Гарсія Руїз проти Іспанії, від 22.02.2007р. у справі Красуля проти Росії, від 05.05.2011р. у справі Ільяді проти Росії, від 28.10.2010р. у справі Трофимчук проти України, від 09.12.1994р. у справі Хіро Балані проти Іспанії, від 01.07.2003р. у справі Суомінен проти Фінляндії, від 07.06.2008р. у справі Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії), вичерпно реалізував існуючі правові механізми зясування об`єктивної істини; надав належну оцінку усім юридично значимим факторам і обставинам справи; дослухався до усіх ясно і чітко сформульованих та здатних вплинути на результат вирішення спору аргументів сторін; виклав власні мотиви конкретного тлумачення змісту належних норм матеріального і процесуального права та оцінки обставин фактичної дійсності.

Розгорнуті і детальні мотиви та висновки суду з приводу юридично значимих аргументів, доводів учасників справи та обставин справи викладені у тексті судового акту.

Решта доводів сторін окремій оцінці у тексті судового акту не підлягає, позаяк не впливає на правильність розв`язання спору по суті.

Розподіл судових витрат по справі відповідно до ст.139 КАС України та Закону України "Про судовий збір" не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 6-9, ст.ст. 72-77, 211, 241-244, 246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Богодухівської міської ради Харківської області 4 позачергової сесії VІІІ скликання від 05.04.2024 року №7302-VІІІ "Про укладання додаткових угод до договорів оренди землі із громадянином ОСОБА_1 " в частині встановлення річної орендної плати за користування земельними ділянками з кадастровими номерами 6320883500:04:000:0383 площею 60,0 га та 6320883500:04:000:0384 площею 32,2261 га у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, передбачених законодавством, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки) починаючи з 01.04.2024.

Зобов`язати Богодухівську міську раду Харківської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 17.01.2024 в частині надання пільг зі сплати орендної плати за користування земельними ділянками з кадастровими номерами 6320883500:04:000:0383 площею 60,0 га та 6320883500:04:000:0384 площею 32,2261 га на 2023 рік, з урахуванням висновків суду у даній справі.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Роз`яснити, що судове рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (а саме: після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду; підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (а саме: протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення).

Повний текст рішення виготовлено та підписано - 28.10.2024, з урахуванням наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.

Суддя Марина Лук`яненко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122656928
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —520/19416/24

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

Рішення від 28.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні