Рішення
від 25.10.2024 по справі 560/11967/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/11967/24

РІШЕННЯ

іменем України

25 жовтня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Драновського Я.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" , політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" про визнання протиправними та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" від 29 квітня 2024 року про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області ОСОБА_1 за народною ініціативою;

- визнати протиправним та скасувати рішення №1-XXVI/24 з`їзду політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" від 29 червня 2024 року "Про відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району, Хмельницької області ОСОБА_1 ".

В обґрунтування позовних вимог вказує, що обраний депутатом VIII скликання Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ".

29.04.2024 на конференції Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання позивача за народною ініціативою.

В подальшому, 29.06.2024 відбулось засідання керівного органу політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", на якому прийняте рішення про відкликання позивача за народною ініціативою.

Вважає, що прийняті рішення протиправними, оскільки в Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" не було підстав для внесення пропозиції про його відкликання. Просить задовольнити позов.

Ухвалою суду у відкритті провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" в частині визнання протиправним та скасування рішення Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" від 29 квітня 2024 року про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області ОСОБА_1 за народною ініціативою - відмовлено.

Хмельницький окружний адміністративний суд в іншій частині позовних вимог відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

До Хмельницького окружного адміністративного суду надійшов відзив політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" у якому представник відповідача вказує, що незважаючи на те, що правовідносини даної справи виникли в межах процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, визначеної Законом України "Про статус депутатів місцевих рад", рішення керівного органу політичної партії, в тому числі його обґрунтування, належить до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", а мотиви, якими керувалась партія при прийняті рішення є її дискреційними повноваженнями.

Хмельницької обласна організація політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" правом на подання відзиву не скористалась, про розгляд справи повідомлена належним чином.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази у їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.

ОСОБА_1 25.10.2020 обраний депутатом Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області VIII скликання від Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ".

29.04.2024 відбулася конференція Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", на якій, зокрема, розглядалося питання внесення пропозиції про відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області ОСОБА_1 за народною ініціативою місцевої організації партії згідно зі статтею 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Підставою для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії слугувала невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої обраний.

За результатами голосування прийняте рішення про надання пропозиції про відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області ОСОБА_1 , обраного від Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії.

29.06.2024 на XXVI з`їзді політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" розглянута пропозиція Хмельницької обласної організації політична партія "ЗА МАЙБУТНЄ" щодо відкликання позивача, обраного від Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії. За результатами розгляду вказаної пропозиції вирішено відкликати депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області ОСОБА_1 ..

Вважаючи протиправними рішення відповідачів від 29.04.2024 та від 29.06.2024, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Предметом спірних правовідносин є рішення №1-XXVI/24 з`їзду політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" від 29 червня 2024 року "Про відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району, Хмельницької області ОСОБА_1 ".

Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 року №93-IV (далі - Закон №93-IV) визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Відповідно до статті 1 Закону № 93-IV статус депутата місцевої ради визначається Конституцією України, цим Законом та іншими законами України.

Відповідно до ч.1 ст.4 Закону №93-IV депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Як передбачено у ч.2 цієї ж норми передбачено, що повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Згідно з п.1 ч.1 ст.5 Закону №93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

За змістом пункту 3 частини 1 статті 37 Закону № 93-IV підставою для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою може бути невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано.

За визначенням статті 2 Закону України "Про політичні партії в Україні" від 05.04.2001 № 2365-III (далі - Закон № 2365-III) політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Статтею 7 Закону № 2365-III передбачено, що програма політичної партії є викладом цілей та завдань цієї партії, а також шляхів їх досягнення.

За змістом статті 8 Закону № 2365-III статут політичної партії має містити, зокрема, відомості про права та обов`язки членів політичної партії.

Відповідно до пункту 3.8 статуту політичної партії "За майбутнє" член партії зобов`язаний, зокрема: дотримуватись у своїй діяльності статуту та програми партії, сприяти досягненню мети та завдань партії; брати активну і безпосередню участь у діяльності організації партії, у якій перебуває на обліку, якісно та у строк виконувати взяті на себе обов`язки щодо виконання партійної роботи, дбати про зміцнення авторитету партії, утримуватись від діянь, які можуть дискредитувати чи у той чи інший спосіб зашкодити партії.

Фактичною підставою прийняття відповідачем рішення від 29.06.2024 "Про відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району, Хмельницької області" слугувала невідповідність практичної діяльності позивача, як депутата місцевої ради, основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом і програмі політичної партії, від місцевої організації якої обраний.

На виконання ухвали суду, Хмельницькою обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" надані копії доповіді члена партії ОСОБА_2 та заяв громадян голові Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" Савранського В. і ОСОБА_3 , за змістом яких позивач не здійснює прийом громадян, популяризує іншу партію та не звітує про свою діяльність.

Докази, які спростовують зазначені факти позивач не надав, протилежного судом не встановлено.

Поряд з цим, суд вважає за необхідне зазначити, що оцінка відповідності чи невідповідності практичної діяльності депутатів основним принципам і положенням програми політичної партії належать до внутрішньо організаційної діяльності такої партії.

Згідно з частиною 1 статті 3 Закону № 2365-III політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Частиною 2 статті 4 Закону України "Про політичні партії в Україні" встановлено, що втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

У постанові від 23.03.2021 у справі №761/3540/20 Велика Палата Верховного Суду вказала, що втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється законом, за винятком передбачених Законом № 2365-ІІІ випадків, і суди не належать до органів, які відповідно до цього Закону можуть здійснювати контроль за діяльністю політичних партій, у тому числі й стосовно дотримання ними вимог їх статуту.

У постанові Верховного Суду від 27.06.2023 у справі №380/16146/22 зазначено, що прийняття рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою є рішенням, яке пов`язане із відносинами, які відповідно до Закону №2365-ІІІ, статуту політичної партії віднесено до її внутрішньої діяльності та виключної компетенції партії, та такому рішенню не може бути надана оцінка судом.

Перевіряючи доводи позивача щодо порушення процедури відкликання депутата, суд враховує таке.

Процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою передбачена розділом V Закону № 93-IV.

Згідно з частиною 1 статті 38 Закону №93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Частиною 9 статті 38 Закону №93-IV визначено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції). Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє медіа.

Відповідно до частини 2 статті 39 Закону №93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.

Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду (абзац 2 частини 2 статті 39 Закону № 93-IV).

Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом (абзац 3 частини 2 статті 39 Закону № 93-IV).

За приписами частини 7 статті 41 Закону № 93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу (частина 8 статті 41 Закону № 93-IV).

Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори виборців депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою (абзац 2 частини 1 статті 48 Закону № 93-IV).

Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання (абзац 4 частини 1 статті 48 Закону №93-IV).

Суд встановив, що пропозиція про відкликання позивача внесена 29.04.2024 - не раніше ніж через рік з моменту набуття позивачем повноважень депутата.

Рішення про відкликання позивача, як депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, прийняте не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників Загальних Зборів Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" (13 із 17 присутніх), що підтверджується протоколом від 29.04.2024.

Також, у відповідності до абзацу 2 частини 9 статті 38 Закону №93-IV Хмельницька обласна організація політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" завчасно повідомила представників ЗМІ (ТОВ "ТК "Проскурів" та ТОВ "ПУ "Ексклюзив") про дату, час і місце проведення конференції, що підтверджується долученими до матеріалів справи доказами. Зокрема, представники ТОВ "ТК "Проскурів" Рибчинський С.В. та ОСОБА_4 були присутні на засіданні 29.04.2024.

Повідомлення про дату, час і місце проведення конференції позивач одержав 28.04.2024, що підтверджується повідомленням про вручення рекомендованої кореспонденції.

Згідно з вимогами статті 41 Закону №93-IVрішення про відкликання позивача розглянуте політичною партією "ЗА МАЙБУТНЄ", яка є вищим керівним органом.

Відповідно до абзацу 3 частини 1 статті 48 Закону №93-IV депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції.

Суд встановив, що до порядку денного чергових загальних зборів включене питання 1 (перше) порядку денного відкликання ОСОБА_1 як депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області. Зокрема, позивач скористався наданим правом та надав пояснення на зборах.

Абзац 4 частини 1 статті 48 Закону № 93-IV визначає, що депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийняте рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення.

Однак, на відміну від норми абзацу 3 частини 1 статті 48 Закону №93-IV, яка передбачає обов`язок місцевої організації політичної партії письмово повідомити депутата про скликання і проведення Конференції, норми абзацу 4 частини 1 статті 48 Закону №93-IV не містяться аналогічного обов`язку для політичної партії (її вищого керівного органу) письмово повідомляти депутата про дату, час і місце розгляду протоколу конференції та прийняття рішень про відкликання депутата. Норми абзацу 4 частини 1 статті 48 Закону №93-IV передбачають право депутата бути присутнім на засіданні вищого керівного органу політичної партії. А кожному праву кореспондується відповідний обов`язок. В даному випадку - обов`язок позивача вчинити відповідні дії для участі в засіданні вищого керівного органу.

Позивач не надав доказів, які б підтвердили, що вчиняв необхідні дії щодо такої участі, а також не надав доказів, що відповідачі перешкоджали в реалізації такого права.

ОСОБА_1 в силу приписів Закону №93-IV як депутат зобов`язаний був підтримувати зв`язок з політичною партією "ЗА МАЙБУТНЄ", а тому повинен був дізнатись про проведення засідання політичної партії.

Отже, суд вважає, що відповідачами забезпечено право позивача на гарантований виступ на чергових загальних зборах шляхом внесення до порядку денного часу для надання пояснень. Позивач належно повідомлений про проведення зборів, що свідчить про відсутність порушення вимог частини 1 статті 48 Закону №93-IV щодо дотримання процедури розгляду питання про відкликання депутата за народною ініціативою місцевої організації політичної партії.

Таким чином, оскаржуване рішення про відкликання позивача як депутата місцевої ради, прийняте відповідачем з дотриманням приписів Закону №93-IV.

Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 КАС України, передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Під час судового розгляду справи відповідачем доведена правомірність оскаржуваного рішення, тому підстави для задоволення позову відсутні.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Хмельницька обласна організація політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" (шосе Львівське, 33,м. Хмельницький,Хмельницький р-н, Хмельницька обл.,29016 , код ЄДРПОУ - 43556485) Політична партія "ЗА МАЙБУТНЄ" (вул. Володимирська, 12, оф.302, .Київ,01001 , код ЄДРПОУ - 36088708)

Головуючий суддя Я.В. Драновський

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122657842
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —560/11967/24

Ухвала від 26.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Рішення від 25.10.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні