ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 жовтня 2024 року справа №200/1146/24
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Казначеєва Е.Г., суддів Блохіна А.А., Геращенка І.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Великоанадольський вогнетривкий комбінат на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 травня 2024 р. у справі № 200/1146/24 (головуючий І інстанції Арестова Л.В. ) за позовом Приватного акціонерного товариства Великоанадольський вогнетривкий комбінат до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправним та скасування розрахунку сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій ,-
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство «Великоанадольський вогнетривкий комбінат» (надалі позивач, ПрАТ «ВВК») звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (надалі відповідач, ГУПФУ), в якому просило: визнати протиправними та скасувати розрахунок сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів б - з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове пенсійне страхування №23199/P від 11 грудня 2023 року на суму 157 017 грн. 61 коп., що складений Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 21 травня 2024 року у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
Позивач, не погодившись з таким рішенням, звернувся до суду з апеляційною скаргою, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду скасувати, та прийняти нове, яким задовольнити позов.
В обґрунтування скарги зазначено, що позивач у зв`язку з окупацією с. Володимирівка у Донецькій області втратив доступ до своєї облікової документації, у тому числі і первинної документації щодо пенсіонерів - пільговиків. Позивач неодноразово звертався як до відповідача, так і до суду з приводу надання відповідачем документів, що свідчать про підстави нарахування та виплату пенсій. Відповідач надав суду копії таких документів. В умовах коли позивач не може перевірити розрахункові дані відповідача на підставі яких нараховуються пенсійні зобов`язання позивача, в умовах коли відповідач допускає помилки в своїх розрахунках, в тому числі відображуючи дані пенсіонерів яким за досягненням загального пенсійного віку пенсії мають сплачуватися пенсійним фондом у позивача виникли розумні сумніви в достовірності розрахунків. Замість дослідження оригінальних документів, судом досліджено копії документів, що ймовірно засвідчувалися з інших копій, а не оригіналів, оскільки відповідач не зміг надати на огляд суду оригінали доказів.
Від відповідача надійшов відзив на скаргу в якому просив залишити її без задовлення, а рішення суду без змін.
В обґрунтування зазначено, зокрема, що Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, як орган державної влади, має зареєстрований у встановленому законом порядку електронний кабінет в ЄСІТС. З огляду на наведене, всі процесуальні документи та докази були подані відповідачем до суду в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно- комунікаційної системи. Усі надані сторонами у справі докази були повно, всебічно та об`єктивно досліджені судом, що підтверджується змістом мотивувальної частини судового рішення від 03.06.2024.
Також, суд має право, а не зобов`язаний витребувати у відповідної особи оригінали доказів. При цьому, оригінал письмового або електронного документа витребовується якщо є достатні підстави для сумнівів у відповідності поданої копії оригіналу.
ПрАТ Великоанадольський вогнетривкий комбінат у скарзі вказує, що надані Головним управлінням копії документів, ймовірно засвідчувалися з інших копій, а не оригіналів, позаяк відповідач не надав на огляд суду оригінали доказів. Тобто, позивач обґрунтовує свої вимоги посиланням на ймовірність наявності відповідних обставин, що є порушенням не тільки норм адміністративного судочинства щодо доказів і доказування у справі, а й основоположного принципу, згідно з яким доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Головне управління наголошує, що з метою підтвердження нарахування та виплати пільгових пенсій працівникам позивача, зазначеним у спірних розрахунках фактичних витрат, до суду надані належні докази в установленому законом порядку та у встановленій законом формі.
Що твердження позивача про відсутність можливості перевірити розрахункові дані відповідача, на підставі яких нараховуються пільгові пенсії, відповідач зазначає, що рішення про призначення пенсії є індивідуальним актом суб`єкта владних повноважень. Рішення про призначення пенсії та визначення її розміру створює правові наслідки та задовольняє законні інтереси виключно особи, щодо якої воно прийняте, і тому не може спричинити порушення прав та законних інтересів юридичної особи- роботодавця у публічно-правовій сфері. ПрАТ ВАВК не є учасником публічно-правових відносин, які виникли між Головним управлінням та працівниками Позивача з приводу призначення та виплати їм пенсії за віком на пільгових умовах, а рішення Головного управління щодо пенсійного забезпечення таких осіб безпосередньо не стосується прав та законних інтересів юридичної особи-роботодавця. Окрім того, нормами чинного законодавства не передбачено, що органи Фонду зобов`язані надсилати (надавати) страхувальнику докази призначення та фактичної виплати пенсій його працівникам (колишнім працівникам) тощо.
Згідно з висновками Верховного Суду, сформульованих у постанові від 06.11.2018 у справі № 804/5817/17, від 14.09.2022 у справі № 817/1943/17 та від 05.01.2021 у справі №640/18421/19, обов`язок визначення сум відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, покладено на органи Пенсійного фонду України, а страхувальник (підприємство) зобов`язаний здійснити відшкодування зазначених витрат у розмірах, встановлених органами Фонду.
Підставою для відшкодування підприємством таких витрат є розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за відповідний період.
Розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, оформлений належним чином у відповідності до Інструкції Про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1, є єдиним документом, який підтверджує фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 10 вересня 2020 року у справі № 820/6674/15.
Відповідно до частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.
ПрАТ Великоанадольський вогнетривкий комбінат, є юридичною особою, перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області, та зареєстрований платником страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Матеріали справи свідчать, що працівники ПрАТ Великоанадольський вогнетривкий комбінат, а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , перебувають на обліку в органах Пенсійного фонду України, як отримувачі пенсії за віком, призначеної на пільгових умовах за Списком №2, що підтверджується протокольними рішеннями (розпорядженнями) з Інтегрованої комплексної інформаційної системи (ІКІС) Пенсійного фонду України, розрахунками страхового стажу форми РС-Право. Доказів протилежного позивачем суду не надано.
Головним управлінням Пенсійного Фонду України в Донецькій області супровідним листом від 15.12.2023 вих.№0500-0605-9/109234 на поштову адресу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області було направлено для відшкодування позивачем коштів розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів б-з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, з грудня 2023 року №23199/P від 11.12.2023 на суму 157017,61 грн.
Відповідно до списку осіб - працівників ПрАТ Великоанадольський вогнетривкий комбінат, по яким відбулось нарахування сум з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів б - з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове пенсійне страхування (розрахунок №23199/P від 11.12.2023), такими працівниками Приватного акціонерного товариства Великоанадольський вогнетривкий комбінат є: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 .
Відповідно до переліку пенсіонерів на розрахункові рахунки в Акціонерному товаристві Райфайзен банк пенсію отримують працівники ПрАТ Великоанадольський вогнетривкий комбінат: ОСОБА_11 .
Згідно з листом Акціонерного товариства комерційний банк Райффайзен Банк №81-15-11/2/213 від 01.04.2024 підтверджено зарахування пенсії за період з 01.12.2023 по 31.12.2023 на рахунок одержувача ОСОБА_11 .
Відповідно до переліку пенсіонерів на розрахункові рахунки в Акціонерному товаристві Державний Ощадний Банк України пенсію отримують працівники Приватного акціонерного товариства Великоанадольський вогнетривкий комбінат: ОСОБА_8 , ОСОБА_17 , ОСОБА_28 , ОСОБА_31 , ОСОБА_34 .
Згідно з листом Акціонерного товариства Державний Ощадний Банк України №46/3-17/41858/2024 від 03.04.2024 за період з 01.12.2023 по 31.12.2023 пенсійні кошти зараховано на рахунки працівників Приватного акціонерного товариства Великоанадольський вогнетривкий комбінат: ОСОБА_8 , ОСОБА_17 , ОСОБА_28 , ОСОБА_31 , ОСОБА_34 .
Відповідно до переліку пенсіонерів на розрахункові рахунки в Акціонерному товаристві Перший Український Міжнародний Банк пенсію отримують працівники Приватного акціонерного товариства Великоанадольський вогнетривкий комбінат: ОСОБА_6 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_29 , ОСОБА_32 , ОСОБА_40 , ОСОБА_48 .
Згідно з листом Акціонерного товариства Перший Український Міжнародний Банк №КНО-07.4.2/6 від 10.04.2024 за період з 01.12.2023 по 31.12.2023 пенсії зараховано на карткові рахунки працівників Приватного акціонерного товариства Великоанадольський вогнетривкий комбінат: ОСОБА_6 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_29 , ОСОБА_32 , ОСОБА_40 , ОСОБА_48 .
Відповідно до переліку пенсіонерів на розрахункові рахунки в Акціонерному товаристві комерційний банк ПРИВАТБАНК пенсію отримують працівники Приватного акціонерного товариства Великоанадольський вогнетривкий комбінат: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_7 , ОСОБА_9 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_30 , ОСОБА_33 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 .
Згідно з листами Акціонерного товариства комерційний банк ПРИВАТБАНК №6305/8 від 15.04.2024 та від 09.05.2024 вих.№20.1.0.0.0/7-240506/25639 Акціонерним товариством комерційний банк ПРИВАТБАНК своєчасно та в повному обсязі були зараховані грошові кошти на поточні рахунки одержувачів за списком згідно відомостей на зарахування.
Так, не є спірним питанням у справі правомірність призначення працівникам ПрАТ Великоанадольський вогнетривкий комбінат, а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів б - з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове пенсійне страхування, а також розміри пенсій таких працівників.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Відповідно до пп.1, 9, 10 п.4 Положення «Про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також у містах та районах», затвердженогопостановою правління Пенсійного фонду України від 22.12.2014 р. №28-2та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.01.2015р. за №41/26486, встановлено, що управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань: забезпечує додержання підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності та громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, вимог актів законодавства про пенсійне забезпечення; .забезпечує своєчасну та у повному обсязі виплату пенсій, щомісячного довічного утримання суддям у відставці, допомоги на поховання, здійснює страхові виплати та надає соціальні послуги відповідно до закону та інші виплати, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Фонду та інших джерел, визначених законодавством; здійснює стягнення у передбаченому законодавством порядку своєчасно не нарахованих та/або не сплачених сум страхових внесків, надміру сплачених страхових коштів та інших платежів і виплат.
Відповідно до пункту 2 «Прикінцевих положень» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці засписком № 1та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці засписком № 2виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14Закону України"Про пенсійне забезпечення" тачастин 2і3статті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеногостаттею 26цього Закону, здійснюється у такому порядку:
підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначеніпідпунктом 4пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці засписком № 1виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці засписком № 2виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно достатті 13Закону України "Про пенсійне забезпечення" тачастини другоїстатті 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком;
за рахунок коштів Державного бюджету України пенсії, призначені особам відповідно допунктів "б"-"з"статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (стосовно осіб, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначеніпідпунктом 4пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України,статті 14Закону України "Про пенсійне забезпечення",пунктів 2-8частини 2 статті 114 цього Закону (стосовно осіб, які працювали у сільськогосподарських товаровиробників, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначеніпідпунктом 4пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) тачастини 3статті 114 цього Закону.
У разі недостатності зазначених коштів фінансування суми, якої не вистачає для повного покриття витрат на виплату та доставку таких пенсій, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Відповідно до п. 1 ст. 2 Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування», для платників збору, визначених пунктами 1 і 2 частини 1 статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначеніпідпунктом 4пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених до дня набрання чинностіЗаконом України"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" відповідно допунктів "б" - "з"статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та призначених після дня набрання чинності зазначеним Законом відповідно допунктів 2-8частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у період до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченогостаттею 26Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Таким чином, обов`язок відшкодування підприємством фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій встановлений чинним законодавством України.
Постановою правління Пенсійного фонду України 19.12.2003 № 21-1 відповідно доЗакону України"Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" тапункту 12Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 1 березня 2001 року № 121, затверджено ЩО?
Так, за пунктом 1.1, 1.2 Інструкцію про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України (далі Інструкція №21-1), Ця Інструкція розроблена відповідно доЗакону України"Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон) таЗакону України"Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування".
Ця Інструкція визначає процедуру стягнення заборгованості зі сплати внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - страхові внески), сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій та інших платежів до бюджету Пенсійного фонду України, нарахування і сплати фінансових санкцій та пені, а також відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
Відповідно до пункту 6.1 Інструкції №21-1, для платників, зазначених упідпункті 2.1.1пункту 2.1 розділу 2 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені упідпункті 4пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно достатті 13Закону України Про пенсійне забезпечення до набрання чинності Законом України від 03 жовтня 2017 року№ 2148-VІІІПро внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій та призначених відповідно дочастини другоїстатті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування:
особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України;
особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно допунктів б-зстатті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення тапунктів 2-8частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Відповідно до пункту 6.4 Інструкції №21-1, розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2"Прикінцевих положень"Закону (згідно здодатками 6та7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.
За п. 6.5 Інструкції №21-1, розрахунки формуються програмними засобами Інтегрованої комплексної інформаційної системи (ІКІС) Пенсійного фонду України до 01 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії (підсистема «Призначення та виплата пенсій на базі електронної пенсійної справи» (ППВП ЕПС)) за даними відомостей, сформованих згідно здодатком 8. Уповноважені особи підписують розрахунки та передають їх підрозділам, відповідальним за направлення їх платникам.
Згідно п. 6.7 Інструкції №21-1 підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.
Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2"Прикінцевих положень"Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Відповідно до п. 6.8 Інструкції №21-1 у разі призначення пенсій на пільгових умовах особам, які мають необхідний стаж роботи не за місцем призначення цієї пенсії, орган Пенсійного фонду за місцем призначення пенсії надсилає розрахунок згідно з додатками, зазначеними упункті 6.4цієї глави для зазначених підприємств, у двох примірниках через орган Пенсійного фонду за місцезнаходженням цього підприємства (крім підприємств, місцезнаходженням яких є вільна економічна зона "Крим"). Відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у таких випадках здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцезнаходженням підприємства.
У разі ліквідації підприємства без правонаступників або визнання банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури відповідно доКодексу України з процедур банкрутстварозрахунки для відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, органу Пенсійного фонду України за місцезнаходженням такого підприємства та безпосередньо підприємству не направляються.
Підприємствам та організаціям, які мають місцезнаходження на території вільної економічної зони "Крим", розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, визначені впункті 6.4цієї глави, не надсилаються.
Відомості по особах, які набули пільговий стаж на таких підприємствах, організаціях, обліковуються в органах Пенсійного фонду за місцем призначення пенсії та відображаються в окремій відомості згідно здодатком 8а.
Аналіз вказаних вище норм дає підстави для висновку, що обов`язок визначення сум відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій покладено на органи Пенсійного фонду, а відповідач - підприємство, зобов`язаний здійснити відшкодування зазначених витрат у розмірах, визначених позивачем.
Підставою для відшкодування підприємством органам Пенсійного фонду витрат на виплату та доставку пільгових пенсій є розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за відповідний період.
Так, відшкодуванню підлягають саме фактичні витрати, здійснені Пенсійним фондом із виплати та доставки пільгових пенсій.
Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18 червня 2020 року у справі № 813/1375/17, від 29 вересня 2020 року у справі № 808/669/17, від 29 вересня 2020 року у справі № 820/1957/18 тощо.
На виконання вимог вказаної Інструкції позивач надсилав відповідачеві до відома розрахунки на оплату витрат.
Так, за період з 01.12.2023 по 31.12.2023 відповідачем були здійсненні витрати на виплату і доставку пенсій призначених відповідно до пунктів б-з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування працівникам Приватного акціонерного товариства Великоанадольський вогнетривкий комбінат, що підтверджується розрахунком фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів б-з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, з грудня 2023 року №23199/P від 11.12.2023 на суму 157017,61 грн.
Матеріалами справи підтверджено факт зарахування відповідачем пенсії за період з 01.12.2023 по 31.12.2023 на карткові рахунки працівників ПрАТ «Великоанадольський вогнетривкий комбінат». Доказів протилежного позивачем суду не надано.
При цьому, ні самі розрахунки контролюючого органу, ні встановлені ними суми витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, позивачем не заперечуються.
Отже, матеріалами справи не підтверджені порушення Пенсійним фондом України порядку щодо складання та направлення до позивача розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за оскаржуваний період.
Щодо посилання скаржника на те, що позивач втратив доступ до облікової документації, у тому числі щодо пенсіонерів пільговиків, колегія суддів зазначає, що зазначені обставини (знищення, втрата позивачем документів) не є спірним питанням, не впливають на спірні правовідносини та не позбавляє відповідача права на складання розрахунків та їх надіслання позивачу.
Щодо доводів скаржника щодо належності доказів наданих суду, а саме копій документів, без дослідження оригіналів документів, колегія суддів погоджується з доводами відповідача, стосовно наявності у відповідача зареєстрованого у встановленому законом порядку електронного кабінету в ЄСІТС, з якого і були подані суду процесуальні документи та докази в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно- комунікаційної системи з відповідним цифровим підписом уповноваженої особи. Отже, відповідачем подані суду докази з додержанням вимог процесуального законодавства та є належними.
Крім того посилання скаржника на те, що копії документів ймовірно засвідчувалися з інших копій, а не оригіналів, не ґрунтуються на об`єктивних доказах, а фактично є його припущеннями. При цьому такі висновки не можуть ґрунтуватися на припущеннях, а можуть ґрунтуватися лише на належних і допустимих доказах.
Також, як зазначалось, фактично позивач не спростовує самі розрахунки та встановлені ними суми.
Посилання скаржника на те, що розрахунки не доведені та документально не підтверджені, оскільки до оскаржуваних розрахунків не були додані належним чином завірені копії пенсійних справ осіб, зазначених в розрахунках, та інших осіб, в яких би були зазначені розрахунки пенсійних виплат вищезазначених осіб, розрахованих ПФУ та первинні документи, згідно яких нараховувалась пенсія, суд не приймає до уваги та вважає їх помилковими, оскільки чинними вимогами законодавства не передбачено надіслання на адресу підприємства зазначених документів як додаток до розрахунків.
Суд зазначає, що оскаржені розрахунки не мають силу виконавчих документів, оскільки примусове стягнення зазначених у таких розрахунках сум здійснюється в судовому порядку. За таких обставин, судовий контроль за правильністю розрахунків здійснюється під час звернення органу Пенсійного фонду України з відповідним позовом.
Доводи апеляційної скарги спростовуються встановленими судом обставинами, наявними в матеріалах справи доказами та нормами права, зазначеними в мотивувальній частині оскаржуваного рішення суду, які регламентують спірні правовідносини.
Статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладене, суд дійшов до висновку, що рішення суду першої інстанції ухвалене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, з повним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, у зв`язку з чим підстави для скасування або зміни рішення суду першої інстанції відсутні, тому, при таких обставинах, апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін
Керуючись статями 309, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Великоанадольський вогнетривкий комбінат на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 травня 2024 р. у справі № 200/1146/24 - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 травня 2024 р. у справі № 200/1146/24 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та не підлягає касаційному оскарженню до Верховного Суду, крім випадків, встановлених п.2 ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 28 жовтня 2024 року.
Суддя-доповідач: Е.Г. Казначеєв
Судді: А.А. Блохін
І.В. Геращенко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2024 |
Оприлюднено | 01.11.2024 |
Номер документу | 122659422 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні