Рішення
від 30.10.2024 по справі 560/12221/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/12221/24

РІШЕННЯ

іменем України

30 жовтня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить стягнути з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на користь Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю заборгованість в сумі 26573 грн. 34коп. (двадцять шість тисяч п`ятсот сімдесят три грн. 34 коп.) з яких:

- адміністративно-господарські санкції у розмірі 25849 грн. 54 коп. (двадцять п`ять тисяч вісімсот сорок дев`ять грн. 54 коп.);

- пеня за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 723 грн. 80 коп. (сімсот двадцять три грн. 80 коп.).

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що відповідач в порушення вимог, визначених статтями 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", не сплатив за 2023 рік адміністративно-господарські санкції у сумі 25849,54 грн. та пеню у розмірі 723,80 грн. - за 1 робоче місце, призначене для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.

Ухвалою суду від 26.08.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, у якому просить у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що з січня по квітень 2023 року відповідач не використовував найману працю, тому відповідні звіти до ГУ ДПС України у Хмельницькій не було подано.

Згідно наданої звітності за період 2023 року до ГУ ДПС України у Хмельницькій області по податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, середньооблікова численність штатних працівників, що працювали у фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , за 2023 рік склала 5 осіб.

Таким чином, позивач зазначає, що якщо середньооблікова чисельність штатних працівників за рік роботи підприємства становить сім і менше осіб, фізична особа-підприємець ОСОБА_1 не підпадає під зазначену позивачем норму Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні".

Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю надало до суду заперечення на відзив, в якому зазначає, що відповідач не подав уточнених звітів ні до Пенсійного фонду України, ні до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про те, що в нього працюють особи з інвалідністю. Тому згідно даних Централізованого банку даних з проблем інвалідності у фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 не працювали особи з інвалідністю.

Дослідивши докази, суд встановив такі обставини справи.

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) перебуває на обліку в Хмельницькому обласному відділенні Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.

Відповідно до Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році по відповідачу:

середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік - 8 осіб;

середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність - 0 осіб;

норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 1 особа;

фонд оплати праці штатних працівників 413592,69 грн.;

середня річна заробітна плата штатного працівника 51699,09 грн.;

кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше - 0 одиниць;

сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 25849,54 грн.

Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік, направлений через електронний кабінет ОСОБА_1 на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України, що підтверджується квитанцією від 07.03.2024.

У зв`язку із несплатою нарахованої суми адміністративно-господарських санкцій в розмірі 25849,54 грн. позивач нарахував відповідачу пеню в розмірі 723,80 грн.

Згідно наданої звітності за період 2023 року фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до ГУ ДПС України у Хмельницькій області по податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2, 3, 4 квартал 2023 року середньооблікова кількість штатних працівників в квітні 2023 року складала 0 осіб, в травні 2023 року - 7 осіб, в червні 2023 року - 8 осіб, в липні - 7 осіб, в серпні - 7 осіб, у вересні - 7 осіб, у жовтні - 9 осіб, у листопаді - 9 осіб, у грудні - 9 осіб.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.

Правові засади соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, що гарантують їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, визначаються Законом України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" №875-ХІІ від 21.03.1991.

Нормами частин 1-4 статті 19 Закону №875-XII визначено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які потребують найману працю, встановлюються нормативні робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю розміром 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників. відповідно до року, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількість одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, в тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першої статті та з урахуванням вимогам статті 18 цього Закону, і розглянути правила встановлення осіб з інвалідністю з урахуванням нормативу робочих місць. При розрахунках кількості робочих місць використовується до цілого значення.

Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію, зокрема, про працевлаштованих осіб з інвалідністю.

Згідно з частинами 1, 2, 4 та 5 статті 20 Закону №875-XII підприємства, установи, організації, в тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

Однак встановлені обставини свідчать про те, що відповідач не вчиняв правопорушення у сфері соціального захисту прав та законних інтересів осіб з інвалідністю.

Так, згідно наданої звітності за період 2023 року фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до ГУ ДПС України у Хмельницькій області по податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2, 3, 4 квартал 2023 року, середньооблікова численність штатних працівників, що працювали у фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , в квітні 2023 року складала 0 осіб, в травні 2023 року - 7 осіб, в червні 2023 року - 8 осіб, в липні - 7 осіб, в серпні - 7 осіб, у вересні - 7 осіб, у жовтні - 9 осіб, у листопаді - 9 осіб, у грудні - 9 осіб.

Питання, пов`язані з обліком штатних працівників, регулюються Інструкцією зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 №286, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 30.11.2005 за №1442/11722 (надалі Інструкція №286), дія якої згідно з пунктом 1.1 поширюється на всі юридичні особи, їх філії, представництва та інші відокремлені підрозділи, а також на фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю.

Відповідно до підпункту 3.2.5 Інструкції №286, середньооблікова кількість штатних працівників за період з початку року (у тому числі за квартал, півріччя, 9 місяців, рік) обчислюється шляхом підсумовування середньооблікової кількості штатних працівників за всі місяці роботи підприємства, що минули за період з початку року до звітного місяця включно, та ділення одержаної суми на кількість місяців у цьому періоді, тобто відповідно на 2, 3, 4, ... 12.

За методикою розрахунку середньооблікової кількості штатних працівників відповідно до підпункту 3.2.5 Інструкції №286 середньооблікова кількість штатних працівників у відповідача складає 5 осіб (0+0+0+0+7+8+7+7+7+9+9+9)/12 = 5,25), тобто менше ніж 8 осіб.

Таким чином, оскільки річна середньооблікова чисельність штатних працівників у відповідача становила менше 8 осіб, у відповідача у 2023 році був відсутній обов`язок із дотримання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю в кількості 1 особи.

Таким чином, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Враховуючи відмову в задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 30 жовтня 2024 року

Позивач:Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Грушевського, 87,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - 14149591) Відповідач:Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 )

Головуючий суддя Д.А. Божук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122683012
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —560/12221/24

Рішення від 18.11.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

Рішення від 30.10.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні