Постанова
від 30.10.2024 по справі 200/615/24
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 жовтня 2024 року справа №200/615/24

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі суддів: Гайдара А.В., Блохіна А.А., Сіваченка І.В., розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 травня 2024 року (головуючий суддя І інстанції Ушенко С.В.), складене у повному обсязі 30 травня 2024 року, у справі № 200/615/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛАФАР РІТЕЙЛ» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛАФАР РІТЕЙЛ» звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовомдо Головного управління ДПС у Донецькій області, як відокремленого підрозділу ДПС, в якому просить:

- визнати протиправними дії щодо відмови у прийнятті до реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних наступних податкових накладних: №590 від 31.07.2023, №593 від 31.07.2023, №594 від 31.07.2023, №595 від 3107.2023, №596 від 31.07.2023, №597 від 31.07.2023, №598 від 31.07.2023, №599 від 31.07.2023, №600 від 31.07.2023, №601 від 31.07.2023, №602 від 31.07.2023, №591 від 31.07.2023, №592 від 31.07.2023, №1 від 31.07.2023, №2 від 31.07.2023, №3 від 31.07.2023, №4 від 31.07.2023, №5 від 31.07.2023, №557/6 від 16.07.2023, №558/6 від 17.07.2023, №559/6 від 18.07.2023, №560/6 від 19.07.2023, №561/6 від 20.07.2023, №562/6 від 21.07.2023, №563/6 від 22.07.2023, №564/6 від 23.07.2023, №565/6 від 27.07.2023, №566/6 від 25.07.2023, №567/6 від 26.07.2023, №568/6 від 27.07.2023, №569/6 від 28.07.2023, №570/6 від 29.07.2023, №571/6 від 30.07.2023, №572/6 від 31.07.2023, №573 від 16.07.2023, №574 від 17.07.2023, №575 від 18.07.2023, №576 від 19.07.2023, №577 від 20.07.2023, №578 від 21.07.2023, №579 від 22.07.2023, №580 від 23.07.2023, №581 від 24.07.2023, №582 від 25.07.2023, №583 від 26.07.2023, №584 від 27.07.2023, №585 від 28.07.2023, №586 від 29.07.2023, №587 від 30.07.2023, №588 від 31.07.2023, від №589 від 24.07.2023, №6 від 31.07.2023, №603 від 01.08.2023, №604/6 від 01.08.2023, №605 від 02.08.2023, №606 від 03.08.2023, №607 від 04.08.2023, №608 від 05.08.2023, №609 від 06.08.2023, №610 від 07.08.2023, №611 від 08.08.2023, №612 від 09.08.2023, №613 від 10.08.2023, №619/6 від 02.08.2023 №634/6 від 03.08.2023, №635/6 від 04.08.2023. №636/6 від 05.08.2023, №637/6 від 06.08.2023, №638/6 від 07.08.2023, №639/6 від 08.08.2023, №640/6 від 09.08.2023, №641/6 від 10.08.2023, надіслані для реєстрації в період з 18.08.2023 по 31.08.2023;

- зобов`язати зареєструвати наступні податкові накладні: №590 від 31.07.2023, №593 від 31.07.2023, №594 від 31.07.2023, №595 від 3107.2023, №596 від 31.07.2023, №597 від 31.07.2023, №598 від 31.07.2023, №599 від 31.07.2023, №600 від 31.07.2023, №601 від 31.07.2023, №602 від 31.07.2023, №591 від 31.07.2023, №592 від 31.07.2023, №1 від 31.07.2023, №2 від 31.07.2023, №3 від 31.07.2023, №4 від 31.07.2023, №5 від 31.07.2023, №557/6 від 16.07.2023, №558/6 від 17.07.2023, №559/6 від 18.07.2023, №560/6 від 19.07.2023, №561/6 від 20.07.2023, №562/6 від 21.07.2023, №563/6 від 22.07.2023, №564/6 від 23.07.2023, №565/6 від 27.07.2023, №566/6 від 25.07.2023, №567/6 від 26.07.2023, №568/6 від 27.07.2023, №569/6 від 28.07.2023, №570/6 від 29.07.2023, №571/6 від 30.07.2023, №572/6 від 31.07.2023, №573 від 16.07.2023, №574 від 17.07.2023, №575 від 18.07.2023, №576 від 19.07.2023, №577 від 20.07.2023, №578 від 21.07.2023, №579 від 22.07.2023, №580 від 23.07.2023, №581 від 24.07.2023, №582 від 25.07.2023, №583 від 26.07.2023, №584 від 27.07.2023, №585 від 28.07.2023, №586 від 29.07.2023, №587 від 30.07.2023, №588 від 31.07.2023, від №589 від 24.07.2023, №6 від 31.07.2023, №603 від 01.08.2023, №604/6 від 01.08.2023, №605 від 02.08.2023, №606 від 03.08.2023, №607 від 04.08.2023, №608 від 05.08.2023, №609 від 06.08.2023, №610 від 07.08.2023, №611 від 08.08.2023, №612 від 09.08.2023, №613 від 10.08.2023, №619/6 від 02.08.2023 №634/6 від 03.08.2023, №635/6 від 04.08.2023. №636/6 від 05.08.2023, №637/6 від 06.08.2023, №638/6 від 07.08.2023, №639/6 від 08.08.2023, №640/6 від 09.08.2023, №641/6 від 10.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання, а саме в період з 18.08.2023 по 31.08.2023.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30 травня 2024 року позовні вимоги задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління ДПС у Донецькій області щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛАФАР РІТЕЙЛ» у прийнятті на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних наступних податкових накладних: №590 від 31.07.2023, №593 від 31.07.2023, №594 від 31.07.2023, №595 від 3107.2023, №596 від 31.07.2023, №597 від 31.07.2023, №598 від 31.07.2023, №599 від 31.07.2023, №600 від 31.07.2023, №601 від 31.07.2023, №602 від 31.07.2023, №591 від 31.07.2023, №592 від 31.07.2023, №1 від 31.07.2023, №2 від 31.07.2023, №3 від 31.07.2023, №4 від 31.07.2023, №5 від 31.07.2023, №557/6 від 16.07.2023, №558/6 від 17.07.2023, №559/6 від 18.07.2023, №560/6 від 19.07.2023, №561/6 від 20.07.2023, №562/6 від 21.07.2023, №563/6 від 22.07.2023, №564/6 від 23.07.2023, №565/6 від 27.07.2023, №566/6 від 25.07.2023, №567/6 від 26.07.2023, №568/6 від 27.07.2023, №569/6 від 28.07.2023, №570/6 від 29.07.2023, №571/6 від 30.07.2023, №572/6 від 31.07.2023, №573 від 16.07.2023, №574 від 17.07.2023, №575 від 18.07.2023, №576 від 19.07.2023, №577 від 20.07.2023, №578 від 21.07.2023, №579 від 22.07.2023, №580 від 23.07.2023, №581 від 24.07.2023, №582 від 25.07.2023, №583 від 26.07.2023, №584 від 27.07.2023, №585 від 28.07.2023, №586 від 29.07.2023, №587 від 30.07.2023, №588 від 31.07.2023, від №589 від 24.07.2023, №6 від 31.07.2023, №603 від 01.08.2023, №604/6 від 01.08.2023, №605 від 02.08.2023, №606 від 03.08.2023, №607 від 04.08.2023, №608 від 05.08.2023, №609 від 06.08.2023, №610 від 07.08.2023, №611 від 08.08.2023, №612 від 09.08.2023, №613 від 10.08.2023, №619/6 від 02.08.2023 №634/6 від 03.08.2023, №635/6 від 04.08.2023. №636/6 від 05.08.2023, №637/6 від 06.08.2023, №638/6 від 07.08.2023, №639/6 від 08.08.2023, №640/6 від 09.08.2023, №641/6 від 10.08.2023, надісланих на реєстрацію в період з 18.08.2023 по 31.08.2023.

Зобов`язано Головне управління ДПС у Донецькій області прийняти на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: №590 від 31.07.2023, №593 від 31.07.2023, №594 від 31.07.2023, №595 від 3107.2023, №596 від 31.07.2023, №597 від 31.07.2023, №598 від 31.07.2023, №599 від 31.07.2023, №600 від 31.07.2023, №601 від 31.07.2023, №602 від 31.07.2023, №591 від 31.07.2023, №592 від 31.07.2023, №1 від 31.07.2023, №2 від 31.07.2023, №3 від 31.07.2023, №4 від 31.07.2023, №5 від 31.07.2023, №557/6 від 16.07.2023, №558/6 від 17.07.2023, №559/6 від 18.07.2023, №560/6 від 19.07.2023, №561/6 від 20.07.2023, №562/6 від 21.07.2023, №563/6 від 22.07.2023, №564/6 від 23.07.2023, №565/6 від 27.07.2023, №566/6 від 25.07.2023, №567/6 від 26.07.2023, №568/6 від 27.07.2023, №569/6 від 28.07.2023, №570/6 від 29.07.2023, №571/6 від 30.07.2023, №572/6 від 31.07.2023, №573 від 16.07.2023, №574 від 17.07.2023, №575 від 18.07.2023, №576 від 19.07.2023, №577 від 20.07.2023, №578 від 21.07.2023, №579 від 22.07.2023, №580 від 23.07.2023, №581 від 24.07.2023, №582 від 25.07.2023, №583 від 26.07.2023, №584 від 27.07.2023, №585 від 28.07.2023, №586 від 29.07.2023, №587 від 30.07.2023, №588 від 31.07.2023, від №589 від 24.07.2023, №6 від 31.07.2023, №603 від 01.08.2023, №604/6 від 01.08.2023, №605 від 02.08.2023, №606 від 03.08.2023, №607 від 04.08.2023, №608 від 05.08.2023, №609 від 06.08.2023, №610 від 07.08.2023, №611 від 08.08.2023, №612 від 09.08.2023, №613 від 10.08.2023, №619/6 від 02.08.2023 №634/6 від 03.08.2023, №635/6 від 04.08.2023. №636/6 від 05.08.2023, №637/6 від 06.08.2023, №638/6 від 07.08.2023, №639/6 від 08.08.2023, №640/6 від 09.08.2023, №641/6 від 10.08.2023, надіслані Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛАФАР РІТЕЙЛ» на реєстрацію в період з 18.08.2023 по 31.08.2023.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги посилається на те, що за даними інформаційно-комунікаційної системи ДПС на дату складання податкових накладних в період з 16.07.2023 по 10.08.2023 керівником підприємства, згідно з даними ЄДР, значився ОСОБА_1 , яким не було делеговано право підпису електронних документів іншим особам.

Проте, на дату реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з 18.08.2023 по 31.08.2023 керівником стала ОСОБА_2 , про що 10.08.2023 внесені відповідні відомості до ЄДР. Отже вважає, що податкові накладні, які надані ТОВ «Лафар Рітейл» до реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, надані з порушенням частини 2 статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг».

Представники сторін в судове засідання не викликались.

Суд апеляційної інстанції, заслухав доповідь судді-доповідача, перевірив матеріали справи і обговорив доводи апеляційної скарги, перевірив юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідив правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛАФАР РІТЕЙЛ» (ЄДРПОУ 42693444; юридична адреса: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Центральна, б.12) зареєстроване як юридична особа, як платник податків зареєстрований та перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у Донецькій області, є платником податку на додану вартість.

Згідно вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем за наслідками своєї господарської діяльності в період з 16.07.2023 по 10.08.2023 були складені наступні податкові накладні: №590 від 31.07.2023, №593 від 31.07.2023, №594 від 31.07.2023, №595 від 3107.2023, №596 від 31.07.2023, №597 від 31.07.2023, №598 від 31.07.2023, №599 від 31.07.2023, №600 від 31.07.2023, №601 від 31.07.2023, №602 від 31.07.2023, №591 від 31.07.2023, №592 від 31.07.2023, №1 від 31.07.2023, №2 від 31.07.2023, №3 від 31.07.2023, №4 від 31.07.2023, №5 від 31.07.2023, №557/6 від 16.07.2023, №558/6 від 17.07.2023, №559/6 від 18.07.2023, №560/6 від 19.07.2023, №561/6 від 20.07.2023, №562/6 від 21.07.2023, №563/6 від 22.07.2023, №564/6 від 23.07.2023, №565/6 від 27.07.2023, №566/6 від 25.07.2023, №567/6 від 26.07.2023, №568/6 від 27.07.2023, №569/6 від 28.07.2023, №570/6 від 29.07.2023, №571/6 від 30.07.2023, №572/6 від 31.07.2023, №573 від 16.07.2023, №574 від 17.07.2023, №575 від 18.07.2023, №576 від 19.07.2023, №577 від 20.07.2023, №578 від 21.07.2023, №579 від 22.07.2023, №580 від 23.07.2023, №581 від 24.07.2023, №582 від 25.07.2023, №583 від 26.07.2023, №584 від 27.07.2023, №585 від 28.07.2023, №586 від 29.07.2023, №587 від 30.07.2023, №588 від 31.07.2023, від №589 від 24.07.2023, №6 від 31.07.2023, №603 від 01.08.2023, №604/6 від 01.08.2023, №605 від 02.08.2023, №606 від 03.08.2023, №607 від 04.08.2023, №608 від 05.08.2023, №609 від 06.08.2023, №610 від 07.08.2023, №611 від 08.08.2023, №612 від 09.08.2023, №613 від 10.08.2023, №619/6 від 02.08.2023 №634/6 від 03.08.2023, №635/6 від 04.08.2023. №636/6 від 05.08.2023, №637/6 від 06.08.2023, №638/6 від 07.08.2023, №639/6 від 08.08.2023, №640/6 від 09.08.2023, №641/6 від 10.08.2023, в яких в якості особи, повноважної на їх складення, зазначено ОСОБА_3 .

Згідно Рішення одноособового учасника ТОВ «ЛАФАР РІТЕЙЛ» №09/08/23 від 09 серпня 2023 року ОСОБА_2 призначена на посаду генерального директора Товариства, а ОСОБА_1 звільнений з посади генерального директора Товариства, про що були видані відповідні накази № 10/08 від 10 серпня 2023 року та № К-2023-46 від 09 серпня 2023 року.

Кваліфікований електронний підпис керівника Товариства ОСОБА_1 , термін дії якого з 22.03.2023 по 21.03.2025, був скасований після припинення його повноважень.

Тобто, в період складання зазначених податкових накладних, а саме з 16.07.2023 по 10.08.2023, керівником ТОВ «ЛАФАР РІТЕЙЛ» був ОСОБА_1 , а в період подання обумовлених податкових накладних на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних з 18.08.2023 по 31.10.2023 керівником Товариства вже була ОСОБА_2 , яка приступила до виконання обов`язків генерального директора ТОВ «ЛАФАР РІТЕЙЛ» з 10.08.2023, про що в той же день внесено відповідний запис до ЄДРПОУ, що підтверджується копіями наказу № 10/08 від 10 серпня 2023 року та Виписки з ЄДРПОУ.

10.08.2023 позивачем направлено до контролюючого органу Повідомлення про набуття статусу суб`єкта електронного документообігу. Відповідно до квитанції, отриманої в той же день, Товариство набуло статусу суб`єкта електронного документообігу відповідно до абз. 3 п. 42.6 ст. 42 ПК України.

З 18.08.2023 по 31.08.2023 зазначені податкові накладні були скріплені ЕКП директора ОСОБА_2 та надіслані до податкового органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зазначені податкові накладні не були прийняті податковим органом, про що позивач отримав квитанції №1, в яких зазначено, що документи не прийнято з наступних підстав:

- відомості про особу, яка склала податкову накладну, не відповідають кваліфікованому електронному підпису особи, що підписала даний документ;

- порушені вимоги статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг», тобто відсутня інформація про право підпису на дату складання документу особи, що засвідчила податкову накладну.

Не погоджуючись з відмовою відповідача у прийнятті до реєстрації податкових накладних, позивач письмово звернувся до Головного управління ДПС у Донецькій області з проханням врегулювати відповідну ситуацію, яка склалася не з вини Товариства, та зареєструвати податкові накладні.

На запит ТОВ «ЛАФАР РІТЕЙЛ» (вх. № 9023/6 від 29.09.2023) відповідач листом від 26.10.2023 № 5497/6/05-99-12-04 надав відповідь, в якій, посилаючись на частину другу статті 6 Закону №851 зазначив, що створення електронного документа завершується накладанням електронного підпису. Реєстрація податкових накладних, які були складені в період з 16.07.2023 по 10.08.2023, але не підписані чинним кваліфікованим електронним підписом, вважається не завершеною.

Позивач, не погоджуючись із відмовою у реєстрації податкових накладних, звернувся до суду із даним адміністративним позовом.

Суд першої інстанції при прийнятті рішеннядійшов висновку, що відмова у реєстрації податкової накладної є протиправною.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

Пунктом 187.1 ст. 187 ПК України (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із положеннями пункту 201.10 статті 201 ПК України (в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Пунктом 18 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року № 1307 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 137/28267) (із змінами та доповненнями) (далі Порядок № 1307) передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно п. 20 Порядку № 1307 усі податкові накладні скріплюються електронними цифровими підписами посадових осіб платника податку та електронним цифровим підписом (за наявності), що є аналогом відбитка печатки постачальника (продавця). Податкова накладна не скріплюється електронними цифровими підписами (печаткою) отримувача (покупця) товарів/послуг.

Накладання електронних цифрових підписів посадових осіб (печаток) платника податку здійснюється у порядку, визначеному законодавством.

Відповідно до статті 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг", для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа. Відносини, пов`язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України "Про електронні довірчі послуги". Використання інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється суб`єктами електронного документообігу на договірних засадах.

Відповідно до п. 5 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, а також з урахуванням Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Разом з тим, згідно з п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Тобто, до Єдиного реєстру податкових накладних приймаються податкові накладні після перевірки, зокрема, чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.

Відповідно до п. 13 15 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо уподатковій накладнійта/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Системний аналіз наведених вище норм свідчить, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі, скріпити її електронним цифровим підписом посадової особи платника податку (з дотриманням умови щодо електронного підпису уповноваженої платником особи), зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Саме накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа. На етапі реєстрації податкової накладної податковим органом перевіряється, в тому числі, чинність електронного цифрового підпису, порядок його накладення та наявність права підписання посадовою особою платника податку такої податкової накладної та формується відповідна квитанція.

Як встановлено судами з матеріалів справи, на час складання (формування) податкових накладних з 16.07.2023 по 10.08.2023 посаду генерального директора ТОВ «ЛАФАР РІТЕЙЛ» займав ОСОБА_1 , що підтверджується матеріалами справи, наведеними вище.

Згідно Рішення одноособового учасника ТОВ «ЛАФАР РІТЕЙЛ» №09/08/23 від 09 серпня 2023 року ОСОБА_2 призначено на посаду генерального директора Товариства, а ОСОБА_1 звільнено з посади генерального директора Товариства, про що були видані відповідні накази № 10/08 від 10 серпня 2023 року та № К-2023-46 від 09 серпня 2023 року.

ОСОБА_2 приступила до виконання обов`язків директора ТОВ «ЛАФАР РІТЕЙЛ» з 10.08.2023.

У зв`язку зі зміною керівника ТОВ «ЛАФАР РІТЕЙЛ» внесені зміни до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, а саме: 10.08.2023 приватним нотаріусом Фісенко Т.П. внесений відповідний запис №1009287770019000152, що підтверджується копією Виписки з ЄДРПОУ.

Зазначені обставини не заперечуються відповідачем.

Також з матеріалів справи судом встановлено, що підставою для неприйняття податковим органом для реєстрації спірних податкових накладних, наданих ТОВ «ЛАФАР РІТЕЙЛ», стала відсутність інформації про право підпису на дату складання документу особи, що засвідчила податкову накладну, про що свідчить зміст квитанцій №1.

Правові та організаційні засади надання електронних довірчих послуг, у тому числі транскордонних, права та обов`язки суб`єктів правових відносин у сфері електронних довірчих послуг, порядок здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг, а також правові та організаційні засади здійснення електронної ідентифікації врегульовані Законом України «Про електронні довірчі послуги».

Разом з тим, відповідно до пунктів 12, 23 частини першої статті 1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» електронний підпис - це електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов`язуються і використовуються ним як підпис; кваліфікований електронний підпис - це удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.

В частині другій статті 17 Закону України «Про електронні довірчі послуги» законодавцем передбачено, що електронна взаємодія фізичних та юридичних осіб, яка потребує відправлення, отримання, використання та постійного зберігання за участю третіх осіб електронних даних, аналоги яких на паперових носіях повинні містити власноручний підпис відповідно до законодавства, а також автентифікація в складових частинах інформаційних систем, в яких здійснюється обробка таких електронних даних та володільцями інформації в яких є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної форми власності, повинні здійснюватися з використанням кваліфікованих електронних довірчих послуг.

Пунктами 5, 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про електронні довірчі послуги» визначено, що електронний цифровий підпис та посилений сертифікат відкритого ключа, що його підтверджує, видані відповідно до вимог Закону України «Про електронний цифровий підпис» до набрання чинності цим Законом, використовуються користувачами електронних довірчих послуг, кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг, які продовжують їх обслуговувати, відповідно як кваліфікований електронний підпис та кваліфікований сертифікат електронного підпису до закінчення строку дії посиленого сертифіката відкритого ключа, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим Законом.

Електронні дані з накладеним електронним цифровим підписом, який підтверджено з використанням посиленого сертифіката відкритого ключа, визнаються після набрання чинності Законом України «Про електронні довірчі послуги» електронними даними із створеним кваліфікованим електронним підписом, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим Законом.

З аналізу наведених приписів вбачається, що Закон України «Про електронні довірчі послуги» (частина 2 статті 17) вимагає від суб`єктів господарювання використовувати лише кваліфіковані електронні довірчі послуги при здійсненні електронної взаємодії, яка потребує відправлення, отримання, використання та постійного зберігання за участю третіх осіб електронних даних, аналоги яких на паперових носіях повинні містити власноручний підпис.

Як вже було зазначено вище, на час подання податкових накладних №590 від 31.07.2023, №593 від 31.07.2023, №594 від 31.07.2023, №595 від 3107.2023, №596 від 31.07.2023, №597 від 31.07.2023, №598 від 31.07.2023, №599 від 31.07.2023, №600 від 31.07.2023, №601 від 31.07.2023, №602 від 31.07.2023, №591 від 31.07.2023, №592 від 31.07.2023, №1 від 31.07.2023, №2 від 31.07.2023, №3 від 31.07.2023, №4 від 31.07.2023, №5 від 31.07.2023, №557/6 від 16.07.2023, №558/6 від 17.07.2023, №559/6 від 18.07.2023, №560/6 від 19.07.2023, №561/6 від 20.07.2023, №562/6 від 21.07.2023, №563/6 від 22.07.2023, №564/6 від 23.07.2023, №565/6 від 27.07.2023, №566/6 від 25.07.2023, №567/6 від 26.07.2023, №568/6 від 27.07.2023, №569/6 від 28.07.2023, №570/6 від 29.07.2023, №571/6 від 30.07.2023, №572/6 від 31.07.2023, №573 від 16.07.2023, №574 від 17.07.2023, №575 від 18.07.2023, №576 від 19.07.2023, №577 від 20.07.2023, №578 від 21.07.2023, №579 від 22.07.2023, №580 від 23.07.2023, №581 від 24.07.2023, №582 від 25.07.2023, №583 від 26.07.2023, №584 від 27.07.2023, №585 від 28.07.2023, №586 від 29.07.2023, №587 від 30.07.2023, №588 від 31.07.2023, від №589 від 24.07.2023, №6 від 31.07.2023, №603 від 01.08.2023, №604/6 від 01.08.2023, №605 від 02.08.2023, №606 від 03.08.2023, №607 від 04.08.2023, №608 від 05.08.2023, №609 від 06.08.2023, №610 від 07.08.2023, №611 від 08.08.2023, №612 від 09.08.2023, №613 від 10.08.2023, №619/6 від 02.08.2023 №634/6 від 03.08.2023, №635/6 від 04.08.2023. №636/6 від 05.08.2023, №637/6 від 06.08.2023, №638/6 від 07.08.2023, №639/6 від 08.08.2023, №640/6 від 09.08.2023, №641/6 від 10.08.2023 на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних в період з 18.08.2023 по 31.08.2023 посаду директора ТОВ «ЛАФАР РІТЕЙЛ» займала ОСОБА_2 , кваліфікований електронний цифровий підпис якої є дійсним та зареєстрованим з 10.08.2023, що підтверджується змістом копії квитанції № 1 від 10.08.2023.

Зазначені обставини також не заперечуються відповідачем.

Отже, керівник платника податків отримує повноваження підписувати та подавати контролерам електронні документи одночасно з набуттям таким платником статусу СЕД. Такий статус генерального директора ОСОБА_2 мала станом на момент подання спірних податкових накладних на реєстрацію, що підтверджується змістом копії квитанції № 1 від 10.08.2023 та не спростовано відповідачем.

Відповідно до статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа. Відносини, пов`язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України «Про електронні довірчі послуги». Використання інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється суб`єктами електронного документообігу на договірних засадах.

Положеннями статей 192, 201 ПК України не передбачено імперативної заборони щодо підписання податкової накладної одним керівником товариства та її надіслання на реєстрацію у подальшому новим керівником юридичної особи, яким набуто повноважень у законний спосіб після попередника. Більш того, як слідує з порядку реєстрації податкових накладних, безпосереднім обов`язком відповідача є перевірка повноважень особи, яка підписує податкову накладну та надсилає її на реєстрацію в ЄРПН.

Доказів нечинності кваліфікованого електронного підпису керівника ТОВ «ЛАФАР РІТЕЙЛ» ОСОБА_2 з 18.08.2023 по 31.08.2023 відповідачем суду не подано, а матеріали справи таких не містять.

З аналізу вищенаведених норм матеріального права та встановлених обставин справи у їх сукупності слідує, що дії Головного управління ДПС у Донецькій області щодо відмови у прийнятті спірних податкових накладних ТОВ «ЛАФАР РІТЕЙЛ» за умови підписання таких КЕП повноважного директора на дату їх подання на реєстрацію є протиправними, а тому слід визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Донецькій області щодо відмови у прийнятті на реєстрацію таких податкових накладних, які позивачем подано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних з 18.08.2023 по 31.08.2023.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Відповідно до положень ч.1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, оскільки суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а доводи апеляційної скарги не містять доказів, які б спростовували висновки суду першої інстанції.

Керуючись статтями 250, 272, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 травня 2024 року в справі № 200/615/24 залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 травня 2024 року в справі № 200/615/24 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 30 жовтня 2024 року.

Судді А.В. Гайдар

А.А. Блохін

І. В. Сіваченко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122683570
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —200/615/24

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 30.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 30.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні