Рішення
від 16.10.2024 по справі п/857/3/24
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2024 рокуЛьвівСправа № П/857/3/24 пров. № П/857/3/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого-судді - Мікули О. І.,

суддів- Курильця А. Р., Пліша М. А.,

з участю секретаря судового засідання Єршової Ю. С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Львові в залі суду адміністративний позов Рівненської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 , треті особи: Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області, Приватне сільськогосподарське підприємство "Нива" про примусове відчуження частини земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності, -

в с т а н о в и в:

Позивач - Рівненська районна державна адміністрація Рівненська районна військова адміністрація звернулася у суд з адміністративним позовом до відповідача ОСОБА_1 , треті особи: Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області, Приватне сільськогосподарське підприємство "Нива", в якому з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог просила суд примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,1007 га, що є частиною земельної ділянки площею 1,2723 га з кадастровим номером 5624683300:05:010:0046, що належить на праві приватної власності ОСОБА_1 відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №218303 від 30.12.2009, яка знаходиться на території Городоцької сільської ради Рівненського району Рівненської області, цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення для розміщення об`єкта транспортної інфраструктури «Реконструкція автомобільної дороги державного значення Т-18-32/ Н-22/-Ходоси-Кустин-Н-25 на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область», шляхом перерахування Рівненською районною державною адміністрацією - Рівненською районною військовою адміністрацією за рахунок коштів державного бюджету за програмою 3111020 «Розвиток мережі на утримання автомобільних доріг загального користування державного значення» 11962,00 грн (одинадцять тисяч дев`ятсот шістдесят дві гривні 00 коп.) на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або внесення цих коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки в порядку, встановленому законом; виділити із земельної ділянки площею 1,2723 га, кадастровий номер 5624683300:05:010:0046, земельну ділянку площею 0,1007 га шляхом виготовлення на замовлення Рівненської районної державної адміністрації-Рівненської районної військової адміністрації технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки 1,2723 га, кадастровий номер 5624683300:05:010:0046 в окремі дві земельні ділянки, із яких: земельну ділянку площею 1,1716 га залишити у власності ОСОБА_1 , земельну ділянку площею 0,1007 га відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності; зобов`язати ОСОБА_1 звільнити земельну ділянку площею 0,1007 га, що примусово відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, протягом 5 (п`яти) днів з дня повного попереднього відшкодування вартості земельної ділянки на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки.

В обґрунтування вимог адміністративного позову позивач зазначив, що до складу земельних ділянок, які підлягають викупу або примусовому відчуженню для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності відповідно до розпоряджень органів виконавчої влади відноситься частина земельної ділянки з кадастровим номером 5624683300:05:010:0046, загальною площею 1,2723 га (необхідна площа для викупу 0,1007 га), що належить громадянці ОСОБА_1 на праві приватної власності, яке посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №218303 від 30 грудня 2009 року, яка знаходиться на території Городоцької сільської ради Рівненського району Рівненської області, цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення. Зазначає, що відповідач повідомила Рівненську РДА про відмову у проведенні переговорів щодо умов викупу її земельної ділянки (частини) для суспільних потреб та про те, що вищевказана земельна ділянка передана нею в оренду Приватному сільськогосподарському підприємству «Нива». Таким чином, враховуючи те, що відповідач не надала добровільної згоди на викуп належної їй частини земельної ділянки, земельна ділянка площею 0,1007 га, що є частиною земельної ділянки площею 1,2723 га з кадастровим номером 5624683300:05:010:0046 та перебуває у приватній власності ОСОБА_1 підлягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності для здійснення реконструкції автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/ - Ходоси - Кустин - Н-25 на ділянці км 4 +426 - км 8+426, Рівненська область, оскільки виконання робіт з реконструкції вказаного об`єкту без припинення права власності відповідача на вказану частину земельної ділянки є неможливим, тому за приписами Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" остання має бути примусово відчужена виключно за рішенням суду. Враховуючи наведене, просить позов задовольнити у повному обсязі.

Відзив на позовну заяву відповідачем подано не було, при цьому, колегія суддів зазначає, що вся поштова кореспонденція, яка направлялась на адресу відповідача у справі поверталась на адресу суду апеляційної інстанції з відміткою адресат відсутній, тому у зв`язку із неможливістю повідомити відповідача про розгляд справи, судом неодноразово було вжито заходів виклику (повідомлення) ОСОБА_1 місце проживання (перебування) якої невідоме щодо виклику в суд через оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України, яке розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання.

Третя особа- Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області подала письмові пояснення щодо предмету позову, в яких зазначає про те, що робочим проектом «Реконструкція автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-Н-25 на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область» передбачено розширення дорожнього полотна автомобільної дороги за рахунок земель на території Городоцької, Шпанівської сільських рад Рівненського району Рівненської області, а Служба на території Рівненської області, як організація, що входить до сфери управління Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України, є виконавцем заходів державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення та замовником робіт з будівництва, реконструкції автомобільних доріг загального користування державного значення, враховуючи положення статті 7 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» (Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб) звернулась до Рівненської районної державної адміністрації з клопотанням №9/589 від 24 лютого 2021 року про здійснення викупу земельних ділянок/їх частин, які перебувають у власності фізичних осіб для суспільних потреб у зв`язку з реконструкцією автомобільної дороги державного значення. Вказує, що ОСОБА_1 не надала добровільної згоди на викуп належної їй частини земельної ділянки, земельна ділянка площею 0,1007 га, що є частиною земельної ділянки площею 1,2723 га з кадастровим номером 5624683300:05:010:0046 та перебуває у її приватній власності, підлягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності для здійснення реконструкції автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/ - Ходоси - Кустин - Н-25 на ділянці км 4 +426 - км 8+426, Рівненська область, оскільки виконання робіт з реконструкції вказаного об`єкту без припинення права власності відповідача на вказану частину земельної ділянки є неможливим. Таким чином, вважає позовні вимоги законними, обґрунтованими, тому просить адміністративний позов задовольнити.

Третя особа - Приватне сільськогосподарське підприємство "Нива" відзиву на позовну заяву не подавало, при цьому, подало заяву про розгляд справи без участі їхнього представника та у заяві, зокрема, повідомлено про те, що ПСП «Нива» не заперечує проти заявленого адміністративного позову.

Учасники справи у судове засідання не з`явилися, про дату, час і місце розгляду справи повідомлені належним чином, представник третьої особи- Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області Цимбалюк О.П. подала заяву про розгляд справи у режимі відеоконференції, однак через технічні проблеми інтернет-зв`язку третьої особи провести судове засідання в режимі відеоконференції не було можливим, відповідно до ч.5 ст.195 КАС України ризики технічної неможливості участі у відеоконференції поза межами приміщення суду, переривання зв`язку тощо несе учасник справи, який подав відповідну заяву, а тому враховуючи наведене, суд вважає можливим проведення розгляду справи у відсутності учасників справи за наявними у справі матеріалами, та на основі наявних у ній доказів, згідно з ч.4 ст.229 КАС України без фіксування судового засідання технічними засобами.

Заслухавши суддю-доповідача, з`ясувавши дійсні обставини справи, дослідивши зібрані у справі докази у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що позов необхідно задовольнити з таких підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 на праві приватної власності належить земельна ділянка площею 1,2723 га, кадастровий номер 5624683300:05:010:0046, що підтверджується відомостями із даних Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №370613124 від 20 березня 2024 року (том 1, а.с.31).

Зі змісту вищевказаної Інформаційної довідки вбачається, що земельна ділянка площею 1,2723 га, кадастровий номер 5624683300:05:010:0046 передана відповідачем в оренду Приватному сільськогосподарському підприємству «Нива» (том 1, а.с.31 зворот).

З матеріалів справи також вбачається, що на території Рівненської області у 2019 році розпочато будівництво нової автомобільної дороги від автомобільної дороги державного значення Н-25 Городище-Рівне-Старокостянтинів км 146+630 до автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ км 8+426 (Північний обхід міста Рівне).

У зв`язку з тим, що автомобільна дорога державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ км 8+426 увійшла до маршруту проходження Північного обходу міста Рівне, наказом Державного агентства автомобільних доріг України від 17 липня 2020 року №312 був затверджений робочий проект «Реконструкція автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-Н-25 на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область».

Крім того, як стверджується матеріалами справи, автомобільна дорога Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ побудована в 60-х роках минулого століття, а існуючі її параметри та технічний стан не відповідає вимогам інтенсивності руху та перевезення вантажів, пасажирів на сучасному світовому рівні, тому робочим проектом «Реконструкція автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-Н-25 на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область» розширено її дорожнє полотно.

Також судом встановлено, що землі, за рахунок яких запланована реконструкція дороги, належать: Городоцькій сільській раді, Шпанівській сільській раді Рівненського району Рівненської області.

При визначенні параметрів постійного відводу земельних ділянок під автомобільну дорогу стали показники ширини (розширення від 15 м до 38,5 м) і висоти земляного полотна та крутизни укосів. Границю відводу земель, що належать приватним особам, прийнято по низу укосів плюс 1 м.

Загальна площа постійного відводу становить 18,57 га.

Постановою Кабінетом Міністрів України від 23 листопада 2020 року №1150 автомобільну дорогу державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ на ділянці км 4+426 км 8+426 у межах Рівненської області включено до Переліку об`єктів реконструкції за рахунок спеціального фонду державного бюджету за програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення».

Цією Постановою №1150 визначено, що державним замовником-координатором державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення є Мінінфраструктури, державним замовником Укравтодор, керівником Програми Міністр інфраструктури, виконавці заходів Програми Мінінфраструктури, Укравтодор, обласні та Київська міська держадміністрації.

Відповідно до пункту 1.1. Положення про Службу автомобільних доріг у Рівненській області, затвердженого наказом Державного агентства автомобільних доріг України від 29 липня 2019 року №253 Служба автомобільних доріг у Рівненській області (далі- Служба) заснована на державній власності і належить до сфери управління Державного агентства автомобільних доріг України, яке відповідно до Указу Президента України від 13 квітня 2011 року №456/2011 «Про Положення про Державне агентство автомобільних доріг України» є правонаступником Державної служби автомобільних доріг України.

Згідно з п.1.1. Положення про Службу відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області, затвердженого наказом Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України від 31 березня 2023 року №Н-131 Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області (далі- Служба) державна неприбуткова організація, яка заснована на державній власності і належить до сфери управління Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2023 року №29 «Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади» перейменовано з Державного агентства автомобільних доріг України на Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України, та яке відповідно до Указу Президента України від 13 квітня 2011 року №456/2011 «Про Положення про Державне агентство автомобільних доріг України» є правонаступником Державної служби автомобільних доріг України.

Таким чином, враховуючи те, що в Постанові №1150 визначено державним замовником та виконавцем заходів державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення Укравтодор (Державне агентство автомобільних доріг України), тому Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області (до 31 березня 2023 року Служба автомобільних доріг у Рівненській області) стала замовником на території Рівненської області робіт з будівництва, реконструкції автомобільних доріг загального користування державного значення в межах виконання державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення.

Як встановлено судом, робочим проектом «Реконструкція автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-Н-25 на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область» передбачено розширення дорожнього полотна автомобільної дороги за рахунок земель на території Городоцької, Шпанівської сільських рад Рівненського району Рівненської області, а Служба на території Рівненської області, як організація, що входить до сфери управління Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України, є виконавцем заходів державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення та замовником робіт з будівництва, реконструкції автомобільних доріг загального користування державного значення, враховуючи положення статті 7 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» звернулась до Рівненської районної державної адміністрації з клопотання №9/589 від 24 лютого 2021 року про здійснення викупу земельних ділянок/їх частин, які перебувають у власності фізичних осіб для суспільних потреб у зв`язку з реконструкцією автомобільної дороги державного значення.

31 березня 2021 року Рівненською районною державною адміністрацією прийнято розпорядження від 31 березня 2021 року №189 «Про організацію викупу земельних ділянок (їх частин), які перебувають у власності фізичних осіб для суспільних потреб у зв`язку з реконструкцією автомобільної дороги державного значення».

07 квітня 2021 року Рівненська районна державна адміністрація прийняла розпорядження №198 «Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 31 березня 2021 року №189 «Про організацію викупу земельних ділянок (їх частин), які перебувають у власності фізичних осіб для суспільних потреб у зв`язку з реконструкцією автомобільної дороги державного значення».

Таким чином, враховуючи наведені вище розпорядження, Рівненська районна державна адміністрація та Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області уклали Договір про спільну діяльність №2с від 13 травня 2021 року (далі Договір №2с від 13 травня 2021 року) (том 1, а.с.68-72).

Як вбачається з матеріалів справи, додатковою угодою №2 від 18 грудня 2023 року до Договору про спільну діяльність №2с щодо викупу земельних ділянок для реконструкції автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область від 13 травня 2021 року, сторони продовжили термін дії договору до 31 грудня 2024 року, але у будь-якому разі до повного виконання сторонами взятих на себе зобов`язань (копія додаткової угоди додається до матеріалів справи).

Згідно з умовами Договору №2с від 13 травня 2021 року сторони взяли на себе зобов`язання спільно діяти для досягнення спільної мети - відчуження в державну власність земельних ділянок, які перебувають у приватній власності фізичних або юридичних осіб, зазначених у Додатку №1 до Договору №2с від 13 травня 2021 року та розташованих на території Рівненського району Рівненської області (далі - Об`єкти відчуження), з мотивів суспільної необхідності - реконструкції автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область та в подальшому для обслуговування автомобільної дороги загального користування державного значення в межах Рівненського району Рівненської області, яке здійснюється за рахунок коштів державного бюджету з подальшою передачею їх у постійне користування Службі без зміни державної форми власності цих земельних ділянок.

При цьому, до складу земельних ділянок, які підлягають викупу або примусовому відчуженню для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності відповідно до вищевказаних розпоряджень відповідних органів виконавчої влади відноситься частина земельної ділянки з кадастровим номером 5624683300:05:010:0046, загальною площею 1,2723 га (необхідна площа для викупу 0,1007 га), що належить громадянці ОСОБА_1 на праві приватної власності.

Матеріалами справи стверджується, що земельна ділянка площею 0,1007 га, що підлягає примусовому відчуженню з мотивів суспільної необхідності, знаходиться на території Городоцької сільської ради Рівненського району Рівненської області, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства.

Як зазначено вище, Рівненська РДА здійснює викуп або примусове відчуження земельної ділянки (її частини) для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності за рахунок коштів державного бюджету за програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення».

За змістом ч.2, 3 ст.10 Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов`язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п`яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Інформація (письмове повідомлення) надсилається власнику (власникам) земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається йому (їм) особисто під розписку.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання вищевказаних правових норм Рівненською РДА направлено ОСОБА_1 письмове повідомлення за №вих-1600/06/01-57/21 від 06 квітня 2021 року.

Так, у вищевказаному повідомленні зазначено, зокрема, що відповідно до пункту «г» статті 140, статей 146, 151 Земельного кодексу України, статей 350, 351 Цивільного кодексу України, Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, постанови Кабінету Міністрів України від 21.03.2018 №382 «Про затвердження державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення на 2018-2022 роки» та згідно із розпорядженням голови Рівненської РДА від 31 березня 2021 року №189 прийнято рішення про викуп належної їй частини земельної ділянки площею 0,1007 га кадастровий номер 5624683300:05:010:0046 для суспільних потреб (том 1, а.с.73).

При цьому, листом від 22 квітня 2021 року ОСОБА_1 повідомила Рівненську РДА про відмову від проведення переговорів щодо викупу частини її земельної ділянки для суспільних потреб. Також повідомила про знаходження земельної ділянки в оренді (том 1, а.с.30).

Таким чином, відсутність добровільної згоди ОСОБА_1 на викуп земельної ділянки для суспільних потреб стало підставою для звернення Рівненської РДА у суд з цим адміністративним позовом про примусове відчуження, в порядку визначеному ст.15 Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності.

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам щодо можливості здійснення примусового відчуження земельної ділянки, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_1 з мотивів суспільної необхідності, колегія суддів вважає необхідним зазначити наступне.

Ст.41 Конституції України передбачає, що примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановленим законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості.

Приписи ст.147 ЗК України передбачають, що підстави та порядок примусового відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності визначаються законом.

Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначені Законом України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності».

Відповідно до ст.1 Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду.

Згідно з абз.2 ч.3, ч.4 ст. 4 Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.

Викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об`єкти, визначені у ст.ст.8, 9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються.

За змістом ст.5 Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності викупна ціна включає вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв`язку з достроковим припиненням його зобов`язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода, у повному обсязі. Розмір викупної ціни затверджується рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що здійснює викуп земельної ділянки, або встановлюється за рішенням суду.

У разі надання власнику іншої земельної ділянки замість відчуженої у викупну ціну включається вартість виготовлення документації із землеустрою, розроблення якої необхідне для отримання у власність такої земельної ділянки, а також витрати, пов`язані з державною реєстрацією прав на неї.

Вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої, визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону.

Звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок, що відчужуються, підлягають рецензуванню, державній експертизі землевпорядної документації у випадках та в порядку, визначених законом.

Суб`єкти оціночної діяльності для проведення такої оцінки визначаються органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування або особою, яка ініціювала відчуження об`єктів нерухомого майна, в порядку, визначеному законом, а вартість надання послуг з рецензування або проведення державної експертизи звітів з експертної грошової оцінки сплачується за рахунок коштів відповідних бюджетів.

У разі якщо власник виступає проти відчуження свого нерухомого майна за оцінкою, проведеною суб`єктом оціночної діяльності, визначеним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, він може залучити іншого суб`єкта оціночної діяльності для визначення вартості нерухомого майна чи проведення рецензування звіту з оцінки такого майна. У цьому разі витрати на виконання таких послуг несе власник майна.

Частина 1 ст.8 Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності передбачає, що органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об`єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб:

- забезпечення національної безпеки і оборони;

- будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв`язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації;

- розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій в Україні згідно з міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;

- розміщення та обслуговування об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин;

- будівництво захисних гідротехнічних споруд;

- будівництво та обслуговування нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, необхідних для їх експлуатації, споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва;

- розташування об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.

Відповідно до ст.15 Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об`єктів для суспільних потреб зазначені об`єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення:

- об`єктів національної безпеки і оборони;

- лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації;

- об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення;

- об`єктів природно-заповідного фонду;

- кладовищ.

У разі недосягнення згоди щодо умов договору купівлі-продажу (іншого правочину, що передбачає передачу права власності) протягом шести місяців з дня прийняття рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зазначені об`єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно для будівництва автомобільних доріг загального користування державного значення, мостів, естакад та об`єктів, необхідних для їх експлуатації, на умовах концесії.

Примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, допускається, як виняток, з мотивів суспільної необхідності лише в разі, якщо будівництво зазначених у частині першій цієї статті об`єктів передбачається здійснити із застосуванням оптимального варіанта з урахуванням економічних, технологічних, соціальних, екологічних та інших чинників.

Примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.

Порядок примусового відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності визначений у статті 16 Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, в якій вказано про те, що орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об`єктів.

Вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, у разі якщо позивач доведе, що будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об`єктів, під розміщення яких відчужується відповідне майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника.

З системного аналізу наведених вище правових норм вбачається, що визначальною підставою для примусового відчуження земельної ділянки, що знаходиться в приватній власності з мотивів суспільної необхідності є фактичне доведення органом виконавчої влади неможливості проведення будівництва дороги без припинення права власності на земельну ділянку власника земельної ділянки. Крім того, обов`язковою умовою реалізації рішення щодо викупу земельної ділянки примусово є дотримання органом, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки процедури визначеної законом щодо прийняття рішення, повідомлення власника про викуп земельної ділянки з суспільних потреб, забезпечення права на участь у переговорах щодо умов викупу.

Для повного всебічного та об`єктивного розгляду справи, колегія суддів зобов`язала Службу відновлення у Рівненській області надати суду Звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,1007 га, що є частиною цілісної земельної ділянки площею 1,2723 га з кадастровим номером 5624683300:05:010:0046, сільськогосподарського призначення (для ведення особистого селянського господарства), належить на праві приватної власності гр. ОСОБА_1 , що розташована за адресою: Рівненська область, Рівненський р-н., Городоцька сільська рада та передбачається для викупу для суспільних потреб чи примусовим відчуженням з мотивів суспільної необхідності для реконструкції автомобільної дороги Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ на ділянці км 4+426 км 8+426, Рівненська область.

На виконання вищевказаних вимог 15 липня 2024 року на адресу суду надійшов Звіт про експертну грошову оцінку спірної ділянки (том 2, а.с.15-63).

Згідно з Висновком про експертну оцінку земельної ділянки вартість земельної ділянки площею 0,1007 га, яка є частиною земельної ділянки площею 1,2723 га з кадастровим номером 5624683300:05:010:0046, що належить на праві приватної власності ОСОБА_1 становить 11962,00 грн (одинадцять тисяч дев`ятсот шістдесят дві гривні 00 копійок).

Враховуючи усе вищенаведене, колегія суддів вважає, що позивачем доведено суспільну необхідність та мотиви суспільної потреби у примусовому відчуженні вказаної земельної ділянки, належної відповідачу, для розширення дороги, а саме: розширення дорожнього полотна від 15 м до 38,5 м.

Таким чином, аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та фактичні обставини справи, з урахуванням встановлених обставин, наявності суспільної необхідності примусового відчуження земельної ділянки відповідача, а також враховуючи, що спірна земельна ділянка розміщена серед вже викуплених земельних ділянок та відповідач не має можливості користуватися даною земельною ділянкою протягом трьох останніх років, колегія суддів вважає, що позовні вимоги про примусове відчуження земельної ділянки площею 0,1007 га, яка є частиною земельної ділянки площею 1,2723 га з кадастровим номером 5624683300:05:010:004 у державну власність з мотивів суспільної необхідності для здійснення реконструкції автомобільної дороги державного значення-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ на ділянці км 4+426 - км 8+426 Рівненська область є підставними та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.2, 22, 189, 229, 241-246, 255, 267, 292, 293, 295-297 КАС України, суд, -

в и р і ш и в:

Позов задовольнити.

Примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,1007 га, що є частиною земельної ділянки площею 1,2723 га з кадастровим номером 5624683300:05:010:0046, що належить на праві приватної власності ОСОБА_1 відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №218303 від 30.12.2009, яка знаходиться на території Городоцької сільської ради Рівненського району Рівненської області, цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення для розміщення об`єкта транспортної інфраструктури «Реконструкція автомобільної дороги державного значення Т-18-32/ Н-22/-Ходоси-Кустин-Н-25 на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область», шляхом перерахування Рівненською районною державною адміністрацією - Рівненською районною військовою адміністрацією за рахунок коштів державного бюджету за програмою 3111020 «Розвиток мережі на утримання автомобільних доріг загального користування державного значення» 11962,00 грн (одинадцять тисяч дев`ятсот шістдесят дві гривні, 00 коп.) на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або внесення цих коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки в порядку, встановленому законом.

Виділити із земельної ділянки площею 1,2723 га, кадастровий номер 5624683300:05:010:0046, земельну ділянку площею 0,1007 га шляхом виготовлення на замовлення Рівненської районної державної адміністрації-Рівненської районної військової адміністрації технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки 1,2723 га, кадастровий номер 5624683300:05:010:0046 в окремі дві земельні ділянки, із яких: земельну ділянку площею 1,1716 га залишити у власності ОСОБА_1 , земельну ділянку площею 0,1007 га відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності.

Зобов`язати ОСОБА_1 звільнити земельну ділянку площею 0,1007 га, що примусово відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, протягом 5 (п`яти) днів з дня повного попереднього відшкодування вартості земельної ділянки на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядок, передбачені ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Верховного Суду за правилами, встановленими ч.6 ст.267, ст.ст.292-293, 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя О. І. Мікула судді А. Р. Курилець М. А. Пліш У зв`язку з перебуванням Головуючої- судді Мікули О. І. у відпустці 25 жовтня 2024 року і з 27 жовтня по 29 жовтня 2024 року та судді Курильця А. Р. у період з 24 жовтня по 29 жовтня 2024 року у відпустці, повне судове рішення складено 30 жовтня 2024 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.10.2024
Оприлюднено01.11.2024
Номер документу122685800
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері примусового відчуження земельної ділянки, інших об"єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності

Судовий реєстр по справі —п/857/3/24

Рішення від 16.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні