ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 жовтня 2024 рокуЛьвівСправа № 260/4597/22 пров. № А/857/18447/24Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіПліша М.А.,
суддів Курильця А.Р., Мікули О.І.,
за участю секретаря судового засіданняПрачук І.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 02 травня 2023 року (головуючий суддя Рейті С.І., м. Ужгород, повний текст складено 17.05.2024) по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Закарпатської митниці, Державної митні служба України про поновлення на роботі,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Державної митної служби України (далі відповідач 1), Закарпатської митниці(далі відповідач 2), в якому просив:
1) визнати наказ виконувача обов`язків Голови Держмитслужби від 23.06.2022 року № 546-о «Про звільнення ОСОБА_1 », яким припинено державну службу та звільнено ОСОБА_1 , першого заступника начальника Закарпатської митниці, 27.06.2022 у перший робочий день після закінчення відпустки, у зв`язку із встановленням невідповідності займаній посаді протягом строку випробування, припинивши дію контракту про проходження державної служби від 23.10.2021 № 48, незаконним та скасувати його;
2) визнати наказ виконувача обов`язків Голови Держмитслужби від 27.06.2022 року № 577-о «Про внесення змін до наказу Держмитслужби від 23.06.2022 № 546-о Про звільнення ОСОБА_1 », яким відповідно до ч. 5 ст. 87 Закону України «Про державну службу», у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю ОСОБА_1 , внесено зміни до наказу Держмитслужби від 23.06.2022 № 546-о «Про звільнення ОСОБА_1 », незаконним та скасувати його;
3) поновити ОСОБА_1 на посаді першого заступника начальника Закарпатської митниці;
4) стягнути з Держмитслужби на користь ОСОБА_1 середній заробіток за весь час вимушеного прогулу з урахуванням усіх надбавок та премій станом на дату ухвалення судом рішення.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 02 травня 2023 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з таким рішення суду першої інстанції, ОСОБА_1 оскаржив його в апеляційному порядку, просить таке скасувати та ухвалити нове яким позовні вимоги задовольнити.
В апеляційній скарзі зазначає, що 07.10.2022 наказом Державної митної служби від 23.06.2022 №546-о зі змінами від 27.06.2022 № 577-о його звільнено з посади першого заступника начальника Закарпатської митниці у зв`язку із встановленням невідповідності займаній посаді протягом строку випробування.
Однак, вважає наказ про звільнення з посади незаконним, оскільки він є загальним та неконкретизованим.
На строк випробування (шість місяців) на посаді першого заступника начальника Закарпатської митниці йому було визначено 5 завдань:
1.Щомісячний контроль за формуванням та виконанням особовим складом індетикативних показників доходів з митних платежів (від доведеного індетикативних показників та наповнення Державного бюджету перевиконання становило на 250-300%).
2.Виконання доручень, наданих керівником митниці, в тому числі спрямованих на виконання завдань, визначених ст. 544 Митного кодексу України, Положенням про Закарпатську митницю та іншими розпорядчими актами Держмитслужби (доручення та завдання виконувались якісно та вчасно, будь-яких зауваженя з цього приводу не надходило).
3.Забезпечення належного контролю за правильністю визначення митної вартості товарів, класифікацією товарів згідно з УКТЗЕД, правильності визначення країни походження товарів (здійснювався постійний контроль без жодних зауважень від профільного департаменту та керівництва).
4.Успішне проходження тестування з питань кваліфікації у рамках здійснення Держмитслужбою моніторингу та оцінювання якості професійного навчання посадових осіб митних органів (відмінно проходив тестування).
5.Успішне проходження контрольних заходів в установленому порядку, передбаченому наказом Держмитслужби від 14.07.2021 №530 «Про здійснення контролю за дотриманням посадовими особами Державної митної служби України законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби», зокрема підтвердження дотримання посадовою особою принципу доброчесності (відповідно до листа Закарпатської митниці № 7.7-08-1/12/4/1827 від 11.04.2022 контрольні заходи відносно мене не проводились).
Відповідно до графіку щоквартально Звіт про виконання визначеного завдання у формі доповідної записки з додатками вчасно надавалось керівництву (без зауважень).
Аналізуючи доповідну записку Департаменту по роботі з персоналом від 10.06.2022 №12/12-02/332, яка була підставою для прийняття спірних наказів Держмитслужби є достатні підстави вважати, що вона є протиправною та викладені в ній дані не відповідають дійсності.
При цьому звертає увагу на невідповідність відомостей у доповідній записці Департаменту по роботі з персоналом та невідомих (надуманих) заходах та міфічного аналізу його роботи:
- лист Закарпатської митниці від 11.04.2022 №7.7-08-1/12/4/1827 про невиконання наказу Держмитслужби від 23.03.2022 №26-в Про відрядження першого заступника начальника Закарпатської митниці ОСОБА_1 до Івано-Франківської митниці строком на 30 діб з 25.03.2022 по 23.04.2022 з метою надання практичної та методичної допомоги зазначеній митниці з питань виконання особовим складом індикативних показників доходів з митних платежів, забезпечення належного контролю за правильністю визначення митної вартості, класифікації товарів з УКТЗЕД, правильністю визначення країни походження товарів. Вищевказаний наказ було направлено для ознайомлення на електронну адресу у зв`язку із перебуванням ОСОБА_1 на лікарняному. Можна прийти до висновку що є протиріччя та постає логічне запитання - як можна виконати наказ про відрядження під час тимчасової непрацездатності. Одночасно звертає увагу на те, що даний наказ підвереджує його професійні здібності та високі результати роботи, оскілки направлення у відрядження для надання практичної та методичної допомоги іншій митниці некваліфікованого працівника було б не логічним та не мало б жодного сенсу. Нажаль, у зв`язку з перебуванням на лікарняному, він не зміг виконати наказ;
-перебування його 25.03.2022 на митному посту «Ужгород- автомобільний» та 04.04.2022 на території адмінбудівлі Закарпатської митниці (під час перебування на лікарняному 23.05.2022 надавав пояснення до Держмитслужби відповідно до яких враховуючи ситуацію, яка склалась в країні, з метою контролю безперешкодного пропуску гуманітарної допомоги, він перебував на роботі, що зайвий раз свідчить про прагнення до виконання у повному обсязі своїх посадових обовґязків у цей найважчий для країни час;
-щодо виконання пункту 21 Протоколу №14-4 п від 18.02.2022 наради керівного складу апарату Держмитслужби та територіальних органів, як зазначено в доповідній записці, термін виконання до 21.03.2022 не відповідає дійсності та самому протоколу (терміни виконання належить до компетенції загального відділу та організаційно методичного відділу (доповідних записок щодо невиконання не надходило), відповідно до протоколу п.21 термін виконання до 25.02.2022 згідно резолюції в.о. керівника від 28.02.2022 взагалі було доручено іншим особам, на нього було розписано п.3.8 - «до виконання», який виконано вчасно та без зауважень, даний протокол фактично до нього надійшов на початку березня. Також зазначає, що з 24.02.2022 (початок війни) по травень 2022 року листування з Держмитслужбою було припинене. 80 % апарату Держмитслужби виконували свої обов`язки в приміщенні адміністративної будівлі Закарпатської митниці);
-виявлення конфлікту інтересів та можливих порушень вимог ч.3 ст.28 Закону України «Про запобігання корупції» начальником управління адміністративно-господарської діяльності Закарпатської митниці ОСОБА_2 та проведення тематичної перевірки (за результатами проведеної перевірки члени комісії прийняли рішення включити в навчально-тематичні плани професійного навчання без відриву від роботи посадових осіб, на підставі лише однієї окремої думки було порушено дисциплінарне провадження за результатами якого провадження закрите за відсутністю факту дисциплінарного правопорушення. Присвоєння ОСОБА_2 чергового звання Держмитслужби ще раз підтверджує невідповідність дійсності та фальсифікацію доповідної записки);
-доповідна записка від 19.01.2022 №7.7.-09/16-3 відділу запобігання та протидії корупції Закарпатської митниці (перша від 20.12.2022 №7.7-09/15-95), відповідно до якої пунктом 2 пропозицій контроль за виконанням пункту 1 покладено на ОСОБА_1 , який не було виконано (взагалі абсурд відповідно до ЗУ «Про запобігання корупції» займана ним посада не відносилась до уповноважених осіб);
-результати проведення контрольних заходів передбачених наказом Держмитслужби від 14.07.2021 №530 «Про здійснення контролю за дотриманням посадовими особами Державної митної служби України законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби (службова записка Управління внутрішньої безпеки від 02.06.2022 № 25.242 протокол №16 від 3 0.05.2022 року) (підчас лікарняного надавав пояснення та надав згоду на проходження психофізіологічного дослідження (опитування) із застосуванням поліграфа).
Жодних тематичних перевірок та дисциплінарних проваджень відносно нього не проводилось.
Резюмуючи вищевказане можна прийти до висновку що дані незаконні дії, які потягли наслідки (незаконне звільнення), спрямовані на усунення з посади за принципову Державницьку позицію та боротьбою з корупцією в лавах митної служби.
Відповідно до ч. 1 та ч. 3 ст. 569 Митного кодексу України від 13.03.2012 № 4495-VI, працівники митних органів, на яких покладено виконання завдань, зазначених у статті 544 цього Кодексу, здійснення організаційного, юридичного, кадрового, фінансового, матеріально-технічного забезпечення діяльності цих органів, є посадовими особами. Посадові особи митних органів є державними службовцями.
Згідно ч. 5 ст. 570 Митного кодексу України з особами, які призначаються на службу до митних органів на посади державної служби, можуть укладатися контракти про проходження державної служби відповідно до законодавства про державну службу з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно ч.ч.1-3, 5, 7-13 ст. 31-1 Закону України «Про державну службу» з особою, яка призначається на посаду державної служби, може бути укладено контракт про проходження державної служби відповідно до пункту 3 частини другої статті 34 цього Закону в порядку, що затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.
Порядок призначення на посади державної служби з укладанням контракту про проходження державної служби, зокрема, визначає:
1)умови, за яких призначення на посаду державної служби може здійснюватися на умовах, передбачених контрактом;
2)обчислення строку проходження державної служби за контрактом та порядок набрання контрактом чинності;
3)види і порядок узгодження додаткових умов контракту;
4)порядок укладання контрактів;
5)відповідальність сторін та порядок вирішення спорів;
6)порядок продовження строку, зміни умов, припинення дії та розірвання контракту;
7)особливості укладання окремих контрактів.
Рішення про віднесення посади державної служби до посад, призначення на які здійснюється з укладанням контракту про проходження державної служби, приймається суб`єктом призначення або керівником державної служби до проведення конкурсу.
При укладанні контракту про проходження державної служби з особою, яка призначається на посаду державної служби, державному органу заборонено змінювати істотні умови контракту, оприлюднені в оголошенні про проведення конкурсу.
До істотних умов контракту належать:
1)місце роботи і посада державної служби;
2)спеціальні вимоги до осіб, які претендують на посаду державної служби;
3)дата набрання чинності та строк дії контракту;
4)права та обов`язки сторін;
5)завдання і ключові показники результативності, ефективності та якості їх виконання, строки їх виконання;
6)режим праці та відпочинку;
7)умови оплати праці;
8)відповідальність сторін та вирішення спорів;
9)підстави зміни умов, припинення дії та розірвання контракту.
За взаємною домовленістю сторони можуть визначити додаткові умови контракту про проходження державної служби.
При укладанні контракту про проходження державної служби не допускається звуження обсягу прав державного службовця, визначених цим Законом.
Контракт про проходження державної служби підписується державним службовцем та суб`єктом призначення або керівником державної служби і є невід`ємною частиною акта про призначення на посаду.
Контракт про проходження державної служби набирає чинності з дати, визначеної в акті про призначення на посаду як дата початку виконання посадових обов`язків.
Контракт про проходження державної служби укладається в письмовій формі у двох примірниках, які мають однакову юридичну силу. Один примірник контракту про проходження державної служби передається державному службовцю разом із копією акта про призначення на посаду, другий зберігається в особовій справі державного службовця.
Дія контракту про проходження державної служби припиняється:
1)у разі закінчення строку, на який укладено контракт;
2)за ініціативою державного службовця або за угодою сторін;
3)за ініціативою суб`єкта призначення або керівника державної служби - у разі невиконання або неналежного виконання державним службовцем умов контракту;
4)у разі припинення державної служби з підстав, визначених частиною першою статті 83 цього Закону.
Дія контракту про проходження державної служби, за умови належного його виконання державним службовцем, може бути один раз продовжена за угодою сторін на той самий строк шляхом підписання сторонами відповідних змін до контракту.
Постановою Кабінету Міністрів України №494 від 17.06.2020 затверджено Порядок укладення контрактів про проходження державної служби (далі - Порядок №494).
Згідно п. 1 Порядок № 494 визначає зміст, процедуру укладення, зміни та розірвання контракту про проходження державної служби (далі - Контракт) як строкового трудового договору, укладеного між державним органом та особою, яка призначається (переводиться) на посаду державної служби категорії Б або В (далі - особа).
Відповідно до п. 4 Порядку № 494 контракт може бути укладено з особою, яка призначається (переводиться) на посаду державної служби та основні посадові обов`язки за посадою якої передбачають виконання конкретного завдання (завдань), яке є заздалегідь визначеним, досяжним, з встановленими датами початку і завершення виконання (не виконується постійно). Робота на посаді державної служби, яка передбачає укладення контракту, не може бути типовою та повторюваною.
За приписами п. 14 Порядку № 494 у контракті зазначаються предмет, істотні та додаткові умови, строк дії контракту та реквізити сторін. До контракту додається графік виконання завдань, який є його невід`ємною частиною.
Відповідно до п. 20 Порядку № 494 за взаємною домовленістю сторони можуть визначити додаткові умови контракту про проходження державної служби, що не суперечать Закону України «Про державну службу» та не звужують обсяг прав особи.
Додатковими умовами контракту, зокрема, можуть бути: встановлення випробування для особи з метою визначення її відповідності займаній посаді із зазначенням його строку; направлення особи у службові відрядження; умови професійного розвитку особи надання службового транспорту та умови його експлуатації; види розумного пристосування для особи з інвалідністю.
При цьому апелянт звертає увагу на те, що для висновку про неналежне виконання умов контракту, що призводить висновку про невідповідність займаній посаді, повинні бути достатні очевидні (фактичні) підстави, на основі яких можна пересвідчитися у тому, наскільки обґрунтованими є висновки суб`єкта призначення.
Верховний Суд у своїх постановах неодноразово зазначав, що висновок про невідповідність працівника займаній посаді має бути обґрунтованим і документально підтвердженим (постанова від 08.10.2020 у справі №817/3203/15, від 27.05.2020 у справі № 817/44/17).
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 235 КЗпП України у разі звільнення без законної підстави працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, що розглядає трудовий спір.
Вважає, що судом не застосовано вимоги статей 3, 19, 22, 24, 43, 58 Конституції України, що призвело до неправильних висновків щодо законності наказу про звільнення.
Судом у мотивувальній частині рішення не зазначено його аргументів, не надано їм оцінки, не наведено мотивів не застосування норм матеріального права, що свідчать про нечинність наказу про звільнення, чим порушено пункти 3, 6 ч. 4 ст. 246 КАС України.
Судом у мотивувальній частині рішення не надано оцінку аргументам щодо порушення оскаржуваним наказом Державної митної служби України його прав, гарантованих ст. 22 Конституції України (щодо недопустимості звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів), ст. 24 (щодо рівності прав і свобод громадян) ст. 43 Конституції України (захист від незаконного звільнення), ст. 58 Конституції України (щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів), ч. З ст. 40, ст. ст. 42, 49-2 КЗпП України. Кодекс законів про працю регулює трудові відносини всіх працівників (ст. 1 КЗпП України).
Гарантовані КЗпП України права працівників, а також обов`язки роботодавця не можуть бути скасовані та звужені, що закріплено в ст. 22 Конституції України.
Також судом не дано оцінки доводам щодо видання Наказу виконувача обов`язків голови Державної митної служби України від 23.06.2022 № 546-о зі змінами від 27.06.2022 № 577-0 в умовах правової невизначеності, що призвело до порушення його прав, передбачених ст. 8 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.
З урахуванням викладеного, наказ від 23.06.2022 № 546-о зі змінами від 27.06.2022 № 577-о про звільнення не відповідають вимогам як вищезазначених приписів так і критеріям, зазначеним у ч. 2 ст. 2 КАС України, що свідчить про їх протиправність та необхідність їх скасування.
У відзивах на апеляційну скаргу відповідачі просили таку залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
У відповідності до вимог ч. 1, ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Заслухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних міркувань.
Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до наказу Держмитслужби від 23.10.2021 №1376-о «Про призначення ОСОБА_1 », позивача призначено з 26.10.2021 на посаду першого заступника начальника Закарпатської митниці, як переможця конкурсу, шляхом укладення контракту про проходження державної служби та встановленням випробування на зазначеній посаді строком шість місяців.
На зазначеній посаді ОСОБА_1 визначені завдання на випробувальний строк, які затверджені Головою Держмитслужби 23.10.2021.
У рамках здійснення заходів щодо контролю за забезпеченням виконання завдань, визначених на строк випробування, Держмитслужбою та Закарпатською митницею проведено аналіз роботи першого заступника начальника Закарпатської митниці ОСОБА_1 .
Згідно доповідної записки Департаменту по роботі з персоналом Держмитслужби від 10.06.2022 №12/12-02/332, погодженої в.о. Голови Держмитслужби за результатами проведеного аналізу встановлено факти незабезпечення ОСОБА_1 виконання завдань, визначених на строк випробування на посаді першого заступника начальника Закарпатської митниці, а саме:
завдання № 2 «Виконання доручень, наданих керівником митниці, в тому числі спрямованих на виконання завдань, визначених статтею 544 Митного кодексу України, положенням про Закарпатську митницю та іншими розпорядчими актами Держмитслужби»;
завдання №5 «Успішне проходження контрольних заходів в установленому порядку, передбаченому наказом Держмитслужби від 14.07.2021 №530 «Про здійснення контролю за дотриманням посадовими особами Державної митної служби України законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби», зокрема, підтвердження дотримання посадовою особою принципу доброчесності».
14.06.2022 Держмитслужбою направлено ОСОБА_1 попередження про припинення державної служби та звільнення з посади, у зв`язку із встановленням невідповідності займаній посаді протягом строку випробування, припинивши дію контракту про проходження державної служби від 23.10.2021 № 48.
Листом Міністерства фінансів України від 21.06.2022 №17030-19-61/12986 погоджено звільнення ОСОБА_1 з посади першого заступника начальника Закарпатської митниці, з підстав невідповідності державного службовця займаній посаді протягом строку випробування, шляхом розірвання контракту про походження державної служби від 23.10.2021 № 48.
Відповідно Держмитслужбою Наказом від 23.06.2022 №546-о «Про звільнення ОСОБА_1 », зі змінами внесеними наказом Держмитслужбою від 27.06.2022 №577-о «Про внесення змін до наказу Держмитслужби від 23.06.2022 року №546-о «Про звільнення ОСОБА_1 » за погодженням з Міністром фінансів України припинено державну службу та звільнено ОСОБА_1 , першого заступника начальника Закарпатської митниці, із займаної посади у перший робочий день, наступний за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначений у документі про тимчасову непрацездатність, до закінчення строку випробування, у зв`язку із встановленням невідповідності займаній посаді, припинивши дію контракту про проходження державної служби від 23.10.2021 № 48.
Закарпатською митницею визначено фактичну дату припинення державної служби та звільнено ОСОБА_1 із займаної посади 07.10.2022, - у перший робочий день, наступний за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначений у документі про тимчасову непрацездатність, а також проведено розрахунок у строки, визначені законодавством (наказ Закарпатської митниці від 07.10.2022 №935-о «Про внесення змін до наказу Закарпатської митниці від 24.06.2022 № 558-о «Про оголошення наказу Державної митної служби України від 23.06.2022 № 546-о «Про звільнення ОСОБА_1 » та здійснення розрахунку»).
Постановляючи рішення суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до частин 1-3 статті 5 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889-VIII (далі - Закон № 889-VIII) правове регулювання державної служби здійснюється Конституцією України, цим та іншими законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, актами Кабінету Міністрів України та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.
Відносини, що виникають у зв`язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом.
Дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом.
У відповідності до вимог статті 1 Закону № 889-VIII державна служба - це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави, зокрема щодо: аналізу державної політики на загальнодержавному, галузевому і регіональному рівнях та підготовки пропозицій стосовно її формування, у тому числі розроблення та проведення експертизи проектів програм, концепцій, стратегій, проектів законів та інших нормативно-правових актів, проектів міжнародних договорів; забезпечення реалізації державної політики, виконання загальнодержавних, галузевих і регіональних програм, виконання законів та інших нормативно-правових актів; забезпечення надання доступних і якісних адміністративних послуг; здійснення державного нагляду та контролю за дотриманням законодавства; управління державними фінансовими ресурсами, майном та контролю за їх використанням: управління персоналом державних органів; реалізації інших повноважень державного органу, визначених законодавством.
Державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби (ч. 2 ст. 1 Закону № 889-VIII).
Порядок призначення на посади державної служби з укладанням контракту про проходження державної служби, зокрема, визначає: умови, за яких призначення на посаду державної служби може здійснюватися на умовах, передбачених контрактом; обчислення строку проходження державної служби за контрактом та порядок набрання контрактом чинності; види і порядок узгодження додаткових умов контракту; порядок укладання контрактів; відповідальність сторін та порядок вирішення спорів; порядок продовження строку, зміни умов, припинення дії та розірвання контракту; особливості укладання окремих контрактів.
Рішення про віднесення посади державної служби до посад, призначення на які здійснюється з укладанням контракту про проходження державної служби, приймається суб`єктом призначення або керівником державної служби до проведення конкурсу.
При укладанні контракту про проходження державної служби з особою, яка призначається на посаду державної служби, державному органу заборонено змінювати істотні умови контракту, оприлюднені в оголошенні про проведення конкурсу.
До істотних умов контракту належать: місце роботи і посада державної служби; спеціальні вимоги до осіб, які претендують на посаду державної служби; дата набрання чинності та строк дії контракту; права та обов`язки сторін; завдання і ключові показники результативності, ефективності та якості їх виконання, строки їх виконання; режим праці та відпочинку; умови оплати праці; відповідальність сторін та вирішення спорів; підстави зміни умов, припинення дії та розірвання контракту.
За взаємною домовленістю сторони можуть визначити додаткові умови контракту про проходження державної служби.
При укладанні контракту про проходження державної служби не допускається звуження обсягу прав державного службовця, визначених цим Законом.
Контракт про проходження державної служби підписується державним службовцем та суб`єктом призначення або керівником державної служби і є невід`ємною частиною акта про призначення на посаду.
Контракт про проходження державної служби набирає чинності з дати, визначеної в акті про призначення на посаду як дата початку виконання посадових обов`язків.
Контракт про проходження державної служби укладається в письмовій формі у двох примірниках, які мають однакову юридичну силу. Один примірник контракту про проходження державної служби передається державному службовцю разом із копією акта про призначення на посаду, другий зберігається в особовій справі державного службовця.
Дія контракту про проходження державної служби припиняється: у разі закінчення строку, на який укладено контракт; за ініціативою державного службовця або за угодою сторін; за ініціативою суб`єкта призначення або керівника державної служби - у разі невиконання або неналежного виконання державним службовцем умов контракту; у разі припинення державної служби з підстав, визначених частиною першою статті 83 цього Закону.
Дія контракту про проходження державної служби, за умови належного його виконання державним службовцем, може бути один раз продовжена за угодою сторін на той самий строк шляхом підписання сторонами відповідних змін до контракту.
Постановою Кабінету Міністрів України №494 від 17.06.2020 затверджено Порядок укладення контрактів про проходження державної служби (далі - Порядок №494).
Згідно п. 1 Порядок № 494 визначає зміст, процедуру укладення, зміни та розірвання контракту про проходження державної служби (далі - Контракт) як строкового трудового договору, укладеного між державним органом та особою, яка призначається (переводиться) на посаду державної служби категорії Б або В (далі - особа).
Відповідно до п. 4 Порядку № 494 контракт може бути укладено з особою, яка призначається (переводиться) на посаду державної служби та основні посадові обов`язки за посадою якої передбачають виконання конкретного завдання (завдань), яке є заздалегідь визначеним, досяжним, з встановленими датами початку і завершення виконання (не виконується постійно). Робота на посаді державної служби, яка передбачає укладення контракту, не може бути типовою та повторюваною.
За приписами п. 14 Порядку № 494 у контракті зазначаються предмет, істотні та додаткові умови, строк дії контракту та реквізити сторін. До контракту додається графік виконання завдань, який є його невід`ємною частиною.
Пунктом 15 Порядку № 494 передбачено, що істотними умовами контракту є: місце роботи і посада державної служби; спеціальні вимоги до осіб, які претендують на посаду державної служби, за якою укладається контракт; дата набрання чинності та строк дії контракту; права та обов`язки сторін; завдання і ключові показники результативності, ефективності та якості їх виконання, строки їх виконання; режим праці та відпочинку; умови оплати праці; відповідальність сторін та вирішення спорів; підстави зміни умов, припинення дії та розірвання контракту.
Відповідно до п. 20 Порядку № 494 за взаємною домовленістю сторони можуть визначити додаткові умови контракту про проходження державної служби, що не суперечать Закону України Про державну службу та не звужують обсяг прав особи.
Додатковими умовами контракту, зокрема, можуть бути: встановлення випробування для особи з метою визначення її відповідності займаній посаді із зазначенням його строку; направлення особи у службові відрядження; умови професійного розвитку особи надання службового транспорту та умови його експлуатації; види розумного пристосування для особи з інвалідністю.
Додатком до Порядку № 494 затверджено форму типового контракту про проходження державної служби, а додатком типового контракту про проходження державної служби - графік виконання завдань.
Для висновку про неналежне виконання умов контракту, що призводить до висновку про невідповідність займаній посаді, повинні бути достатні очевидні (фактичні) підстави, на основі яких можна пересвідчитися у тому, наскільки обґрунтованими є висновки суб`єкта призначення.
Як уже зазначалось вище, наказом Голови Держмитслужби від 23.10.2021 №1376-о «Про призначення ОСОБА_1 » позивача призначено на посаду першого заступника начальника Закарпатської митниці, як переможця конкурсу, шляхом укладання контракту про проходження державної служби. Встановлено ОСОБА_1 випробовування на зазначеній посаді строком шість місяців.
При цьому судом зґясовано, що підтверджується матеріалами справи, пунктами 1-3 Розділу «Загальні положення» Контракту встановлено, що на відносини сторін за цим Контрактом поширюється дія Митного кодексу України, а в частині не врегульованій ним Закону України «Про державну службу», інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини щодо проходження державної служби, Кодексу законів про працю України. Цей Контракт є особливою формою строкового трудового договору та підставою для призначення особи на посаду державної служби.
Згідно з пунктом 4 Розділу «Загальні положення» Контракту спеціальними вимогами до особи є, зокрема: вимоги до компетентності: вміння мотивувати до ефективної професійної діяльності, ефективне управління ресурсами, ефективне формування та управління процесами, концептуальне та інноваційне мислення, орієнтація на професійний розвиток; професійні знання: Конституції України, Митного кодексу України, Закону України «Про державну службу», спеціального митного законодавства, антикорупційного законодавства, загальних правил етичної поведінки державних службовців.
Пунктом 5 Розділу «Загальні положення» Контракту передбачено, що позивач зобов`язується виконати такі завдання та досягти визначених показників результативності, ефективності та якості їх виконання (ключові показники), зокрема, виконання доручень, наданих керівником митниці, в тому числі спрямованих на виконання завдань, визначених статтею 544 Митного кодексу України, положенням про Закарпатську митницю та іншими розпорядчими актами Держмитслужби (щоквартально, протягом строку дії контракту).
Згідно з пунктом 10 Розділу «Права та обвґязки сторін» Контракту позивач зобов`язаний серед іншого: особисто виконувати завдання, визначені цим контрактом, та щоквартально звітувати про їх виконання безпосередньому керівнику протягом трьох робочих днів після завершення звітного періоду; виконувати обов`язки, визначені у Законі України «Про державну службу», відповідних положеннях про структурні підрозділи державного органу, посадовій інструкції, та умови цього контракту.
Пунктом 17 Контракту визначено додаткові умови, до яких з-поміж іншого віднесено: можливість встановлення позивачу випробування з метою визначення його відповідності займаній посаді строком від одного до шести місяців (пп. 17.1); можливість направлення позивача у службове відрядження у порядку, визначеному законом (пп. 17.4); позивач погоджується на проходження в установленому порядку перевірки доброчесності та опитування з використанням поліграфа з метою отримання уточнюючої інформації для з`ясування ступеня її достовірності та повноти, отримання додаткових відомостей, які можуть використовуватися в службовій діяльності Держмитслужби (пп. 17.6); позивач погоджується виконувати та звітувати про стан виконання завдань та ключових показників щоквартально безпосередньому керівнику (за його відсутності - керівнику вищого рівня (пп. 17.7).
Пунктом 26 Контракту встановлено строк його дії, який становить з 26.10.2021 по 25.10.2024.
При цьому пунктом 21 встановлено, що дія Контракту припиняється, в тому числі, у разі припинення державної служби з підстав, визначених частиною першою статті 83 Закону України «Про державну службу», та з інших підстав, визначених законодавством.
Згідно матеріалів справи Наказом виконувача обов`язків Голови Держмитслужби від 23.06.2022 № 546-о «Про звільнення ОСОБА_1 » припинено державну службу та звільнено ОСОБА_1 , першого заступника начальника Закарпатської митниці, 27.06.2022 у перший робочий день після закінчення відпустки, у зв`язку із встановленням невідповідності займаній посаді протягом строку випробування, припинивши дію контракту про проходження державної служби від 23.10.2021 № 48.
Підставами для прийняття наказу від 23.06.2022 № 546-о визначено:
- доповідну записку Департаменту по роботі з персоналом Держмитслужби від 10.06.2022 року № 12/12-02/332;
- лист Держмитслужби від 14.06.2022 № 08-1/12-02/10/3290;
- попередження про припинення державної служби та звільнення ОСОБА_1 до закінчення строку випробування, у зв`язку із встановленням невідповідності займаній посаді від 14.06.2022;
- протокол про доведення інформації або документів до відома державного службовця від 14.06.2022;
- лист Закарпатської митниці від 13.06.2022 № 7.7-08-1/12/4/3126;
- лист-погодження Міністерства фінансів України від 21.06.2022 № 17030-19-61/12986;
- пункт 21 контракту про проходження державної служби.
Частиною 6 статті 35 Закону України «Про державну службу» встановлено, що суб`єкт призначення має право звільнити державного службовця з посади до закінчення строку випробування у разі встановлення невідповідності державного службовця займаній посаді на підставі пункту 2 частини першої статті 87 цього Закону. Суб`єкт призначення попереджає державного службовця про звільнення у письмовій формі не пізніш як за сім календарних днів.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 83 Закону України «Про державну службу» державна служба припиняється за ініціативою суб`єкта призначення (ст. 87 цього Закону).
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 87 Закону України «Про державну службу» однією з підстав для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є встановлення невідповідності державного службовця займаній посаді протягом строку випробування.
Частиною 5 цієї статті визначено, що наказ (розпорядження) про звільнення державного службовця у випадках, передбачених частиною першою цієї статті, може бути виданий суб`єктом призначення або керівником державної служби у період тимчасової непрацездатності державного службовця або його відпустки із зазначенням дати звільнення, яка є першим робочим днем, наступним за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначеним у документі про тимчасову непрацездатність, або першим робочим днем після закінчення відпустки. У такому випадку оформлення і видача трудової книжки, а також розрахунок при звільненні проводяться протягом семи днів з дня звільнення.
Також судом першої інстанції зґясовано, що на строк випробування на посаді першого заступника начальника Закарпатської митниці ОСОБА_1 визначений перелік завдань (заходів) з п`яти пунктів та терміни їх виконання, з якими позивач ознайомлений 26.10.2021.
Відповідно до цього переліку, до завдань позивача віднесено: виконання доручень, наданих керівником митниці, в тому числі спрямованих на виконання завдань, визначених статтею 544 Митного кодексу України, положенням про Закарпатську митницю та іншими розпорядчими актами Держмитслужби (термін протягом випробувального терміну) (пункт 2); успішне проходження контрольних заходів в установленому порядку, передбаченому наказом Держмитслужби від 14.07.2021 №530 «Про здійснення контролю за дотриманням посадовими особами Державної митної служби України законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби», зокрема підтвердження дотримання посадовою особою принципу доброчесності (термін - протягом випробувального терміну) (пункт 5).
14.07.2021 в.о. Голови ОСОБА_3 було прийнято наказ № 530 «Про здійснення контролю за дотриманням посадовими особами Державної митної служби України законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби», та цим же наказом було утворено Комісію з контролю за дотриманням посадовими особами Державної митної служби України законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби, а також затверджено Порядок здійснення контролю за дотриманням посадовими особами Державної митної служби України законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби (далі - Порядок № 530).
Згідно з пунктом 4 розділу І цього Порядку завданням контрольних заходів є здобуття об`єктивних даних (інформації, відомостей, документів тощо) стосовно дотримання посадовою особою Держмитслужби (територіального органу Держмитслужби) норм та обмежень, передбачених Законом № 1700, положень Закону № 889, Порядку №494, Загальних правил №158 та інших нормативно-правових актів (розпорядчих документів) у сфері державної служби, а також з питань етичної поведінки державних службовців (посадових осіб) та /або умов контрактів про проходження державної служби.
Пунктом 7 розділу І цього Порядку встановлено, що матеріали (інформація, відомості, документи тощо) контрольних заходів Держмитслужби та її територіальних органів належать до інформації з обмеженим доступом у Держмитслужбі та її територіальних органах і зберігаються в Управлінні або Підрозділі ВБ (залежно від того, яка посадова особа Управління або Підрозділу ВБ проводила відповідні контрольні заходи).
Форми здійснення контрольних заходів визначені пунктом 9 розділу ІІ цього Порядку.
Згідно з пунктом 13 розділу ІІІ Порядку №530 на будь-якій стадії проведення контрольних заходів посадова особа Управління та/або Підрозділу ВБ, залежно від посадової особи, яка проводить такі контрольні заходи, у разі виявлення ознак корупційного або пов`язаного з корупцією правопорушення вживає заходів, визначених законодавством у сфері запобігання корупції.
Відповідно до пункту 1 розділу IV Порядку №530 результати розгляду Комісією матеріалів контрольних заходів використовуються при прийнятті Головою Держмитслужби (керівником територіального органу Держмитслужби) управлінських рішень, у тому числі при вирішенні питання відповідності державного службовця займаній посаді протягом строку випробування.
Так, в рамках здійснення заходів щодо контролю за забезпеченням виконання завдань, визначених на строк випробування, Держмитслужбою та Закарпатською митницею проведено аналіз роботи першого заступника начальника Закарпатської митниці ОСОБА_1 та встановлено факти незабезпечення позивачем виконання завдань №2 та №5.
Зокрема, позивачем як наслідок незадовільної організації роботи на посаді першого заступника начальника Закарпатської митниці за напрямком своєї діяльності не забезпечено у визначений термін та спосіб виконання доручення керівництва Держмитслужби, встановлене Протоколом наради керівного складу апарату Держмитслужби та територіальних органів Держмитслужби від 18.02.2022 №14/4-п.
Так, пунктом 21 цього Протоколу керівників шести митниць, у тому числі Закарпатської митниці, зобов`язано в термін до 21.03.2022 розробити та подати для опрацювання та погодження низку документів з питань будівництва (реконструкції) пунктів пропуску (за переліком).
При цьому колегія суддів зазначає, що покликання апелянта на ту обставинуё що виконання пункту 21 Протоколу наради не було йому доручено не заслуговують на увагу, оскільки вказаний напрямок з керівництва роботи структурних підрозділів, згідно з Розподілом обов`язків між керівником та заступниками керівника Закарпатської митниці, затвердженим наказом цієї митниці від 11.03.2022 №119, відноситься до компетенції першого заступника начальника Закарпатської митниці ОСОБА_1 (управління адміністративно господарської діяльності), що свідчить, як правильно вказав суд першої інстанції про неналежне виконання позивачем посадових обов`язків, визначених підпунктами 2, 3, 6 пункту 3 посадової інструкції першого заступника начальника Закарпатської митниці, затвердженої 01.07.2021.
Крім цього, у ході проведення, згідно з Порядком здійснення контролю за дотриманням посадовими особами Держмитслужби законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби, затвердженого наказом Держмитслужби від 14.04.2021 №530, контрольних заходів встановлено, що наказом Держмитслужби від 23.03.2022 №26-в перший заступник начальника Закарпатської митниці ОСОБА_1 відряджений до Івано-Франківської митниці строком на 30 діб з 25.03.2022 по 23.04.2022 з метою надання практичної та методичної допомоги зазначеній митниці в частині організації координації та спрямування роботи митниці з питань виконання особовим складом індикативних показників доходів з митних платежів, забезпечення належного контролю за правильністю визначення митної вартості товарів, класифікацією товарів згідно з УКТЗЕД, правильністю визначення країни походження товарів.
При цьому судом першої інстанції з`ясовано, що відповідно до Порядку фіксації доведення інформації або документів до відома державного службовця шляхом використання засобів телекомунікаційного зв`язку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1042, у зв`язку із перебуванням позивача на лікарняному Закарпатська митниця направила ОСОБА_1 відповідну інформацію на його електронну адресу. Відповідно, згідно з відомостями Протоколу доведення інформації до відома державного службовця від 25.03.2022 б/н скановану копію наказу Держмитслужби від 23.03.2022 № 26-в ОСОБА_1 25.03.2022 о 14 год. 11 хв. направлено для ознайомлення на електронну адресу ІНФОРМАЦІЯ_1
За таких обставин, суд апеляційної інстанції відхиляє доводи апелянта про те, що із згаданим вище наказом його ознайомлено 06.04.2022, про що він розписався.
Крім того згідно матеріалів справи 25.03.2022 після 21 год. 00 хв. встановлено факт перебування ОСОБА_1 на митному посту «Ужгород-автомобільний» Закарпатської митниці, хоча останній перебував на лікарняному.
Також встановлено, що у порушення вимог наказу Держмитслужби від 23.03.2022 №26-в, 04.04.2022 ОСОБА_1 перебував на території адмінбудівлі Закарпатської митниці (м. Ужгород, вул. Собранецька, буд. 20), відтак він не відбув до Івано-Франківської митниці, що зафіксовано актом від 04.04.2022 б/н.
Разом з тим, суд апеляційної інстанції вважає помилковим зазначення у Доповідній записці, яка стала однією з підстав для звільнення позивача, тієї обставини, що відділом запобігання корупції Закарпатської митниці підготовлено доповідну записку від 20.12.2021 № 7.7-09/15-95 щодо можливих порушень вимог ч. 3 ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції» начальником управління адміністративно-господарської діяльності Закарпатської митниці ОСОБА_2 (відповідно до наказу Закарпатської митниці від 10.12.2021 №579 «Про тимчасовий розподіл обов`язків між керівництвом Закарпатської митниці» керівництво роботою управління адміністративно-господарської діяльності здійснював перший заступник начальника Закарпатської митниці ОСОБА_1 ) та проведено тематичну перевірку для з`ясування наявності підстав для порушення дисциплінарного провадження щодо цієї посадової особи (наказ Закарпатської митниці від 30.12.2021 №636 «Про проведення тематичної перевірки» (зі змінами), довідка про результати тематичної перевірки від 10.02.2022), оскільки Згідно Наказу Закарпатської митниці №147 від 30.03.2022 на підставі відповідного Подання від 18.03.2022 закрито дисциплінарне провадження відносно начальника управління адміністративно-господарської діяльності Закарпатської митниці ОСОБА_2 у зв`язку з відсутністю зазначених вище порушень.
За результатами матеріалів контрольних заходів, проведених згідно з Порядком №530 стосовно ОСОБА_1 , 30.05.2022 членами комісії з контролю за дотриманням посадовими особами Держмитслужби законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби сформовано пропозицію для в.о. Голови Держмитслужби щодо не підтвердження дотримання принципу доброчесності ОСОБА_1 .
Оскільки, як уже зазначалось вище, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 87 Закону № 887 підставами для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є встановлення невідповідності державного службовця займаній посаді протягом строку випробування, тобто наслідком не проходження випробувального строку у разі встановлення невідповідності державного службовця займаній посаді протягом строку випробування є припинення державної служби шляхом звільнення, іншого чинним законодавством України не передбачено, при цьому, прийняти такий акт суб`єкт призначення має право в будь-який час протягом строку випробування та до закінчення цього строку, а під час перевірки на предмет відповідності позивача займаній посаді протягом строку випробування встановлено, що ОСОБА_1 не належно виконано визначені на строк випробування завдання, то суд першої інстанції підставно вважав, що доводи останнього, щодо незаконності звільнення є необґрунтованими та правильно вирішив у задоволенні адміністративного позову відмовити.
З огляду на вказане, суд апеляційної інстанції вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а рішення відповідає нормам матеріального та процесуального права.
Керуючись ст. 243, 287, ст. 308, ст. 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 322, ст. 325 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 02 травня 2023 року по справі №260/4597/22 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя М. А. Пліш судді А. Р. Курилець О. І. Мікула Повне судове рішення складено в зв`язку з перебуванням суддів А.Р. Курильця та О.І. Мікули у відпустці 30.10.24
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2024 |
Оприлюднено | 01.11.2024 |
Номер документу | 122686007 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні