КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 жовтня 2024 року № 320/4639/23
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» до Головного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
До Київського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» (далі також - ТОВ «Компанія Елонг», позивач) до Головного управління ДПС у м. Києві (далі також ГУ ДПС у м. Києві відповідач-1), Державної податкової служби України (далі також ДПС України, відповідач-2), в якому позивач просить:
- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві №7320628/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування № 4 від 12.08.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: розрахунок коригування № 4 від 12.08.2022 року;
- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві №7320625/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування №5 від 12.08.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: розрахунок коригування № 5 від 12.08.2022 року;
- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві №7320631/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування №6 від 17.08.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: розрахунок коригування № 6 від 17.08.2022 року;
- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві: №7320630/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування №7 від 17.08.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: розрахунок коригування № 7 від 17.08.2022 року;
- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві №7320629/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування №8 від 17.08.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: розрахунок коригування № 8 від 17.08.2022 року;
- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві №7320632/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування №9 від 18.08.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: розрахунок коригування № 9 від 18.08.2022 року;
- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві №7320627/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування №11 від 18.08.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: розрахунок коригування № 11 від 18.08.2022 року;
- визнати протиправним і скасувати рішення№ 7320626/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування № 14 від 25.08.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: розрахунок коригування № 14 від 25.08.2022 року.
Ухвалою від 04.05.2023 відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Свої вимоги позивач мотивує безпідставністю оскаржуваних рішень з огляду на відсутність правових підстав для їх прийняття. Крім того позивач наголошує на порушенні порядку прийняття таких рішень.
Заперечуючи проти заявлених позовних вимог відповідачі, у наданих суду відзивах, наголошують, що оскаржувані рішення прийняті відповідно до вимог чинного законодавства, посилаючись на обставини, викладені у таких відзивах.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «Компанія Елонг» виконує функції замовника будівництва житлово-офісного комплексу з торговими приміщеннями, приміщеннями соціальної інфраструктури та підземним паркінгом за адресою проспект Перемоги, 42 у Шевченківському районі м. Києва.
Будівництво комплексу здійснюється на земельній ділянці, яка на підставі договору про поновлення та внесення змін до договору оренди земельної ділянки, який укладено 23 березня 2017року з Київською міською радою, надана в оренду ТОВ «Київський завод світлочутливих матеріалів «ФОТОН» для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-офісного комплексу з торговими приміщенням приміщеннями соціальної інфраструктури та підземним паркінгом зі знесенням існуючих нежитлових будівель.
ТОВ «Київський завод світлочутливих матеріалів «ФОТОН» передав ТОВ «Компанія Елонг» виконання функції замовника будівництва житлових будинків згідно Угоди від 19.10.2020 про заміну сторони у Договорі № 125 про реалізацію проекту будівництва житлово-офісного комплексу з торговими приміщеннями, приміщеннями соціальної інфраструктури та підземним паркінгом від 31.07.2018.
Будівництво розпочато у 1 кварталі 2019 р. і закінчено в третьому кварталі 2022 19.09.2022, про що отримано Сертифікат № У123220907483, яким Державна інспекція архітектури та містобудування України засвідчує відповідність закінченого будівництвом об?єкта за адресою: м. Київ, проспект Перемоги, 6.42.
Генеральним підрядником до 31.05.2022 був АТ «Завод залізобетонних конструкцій ім. Світлани Ковальської» (ЄДРПОУ 05523398) згідно договору генпідряду № 20-10/20 від 20.10.2020, який виконує комплекс будівельних, монтажних, пусконалагоджувальних робіт по будівництву житлового будинку з інженерним забезпеченням у відповідності із затвердженою проектно-кошторисною документацією і технічною характеристикою. Генпідрядник щомісячно надає Акти приймання виконаних будівельно-монтажних робіт, а ТОВ «Компанія Елонг» приймає їх і здійснює оплату. Вартість виконаних АТ «Завод залізобетонних конструкцій ім. Світлани Ковальської» будівельно-монтажних робіт по будівництву житлового комплексу за адресою проспект Перемоги, 42 складає 746 729 489,76 грн. На всі виконані робот ген.підрядником зареєстровано 40 податкових накладних з відповідними кодами робіт, які є в базі Єдиного реєстру податкових накладних (ЄДПН).
З 01.06.2022 генеральним підрядником став ТОВ «ЮНІБІД» згідно договору генпідряду №21-10/20 від 21.10.2020. За червень - липень 2022 виконання будівельно-монтажних робіт по будівництву житлового комплексу за адресою проспект Перемоги, 42 складає 81 350 753, 99 грн.
Господарські операції з інвестування, фінансування та виконання будівельно-монтажних робіт, інших робіт, пов?язаних з будівництвом житлових будинків оформляються первинними документами, відображаються в облікових реєстрах, в документах фінансової та податкової звітності.
Інвестором будівництва є АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» згідно договору № 6-ПБ від 22.10.2020.
По договору № 6-ПБ від 22.10.2020 від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» платіжним дорученням № 43 від 22.10.2020 надійшла передплата в сумі 2 000 000,00 грн за частку в об?єкті будівництва (житлова нерухомість: квартири), про що була складена і зареєстрована податкова накладна № 4 від 22.10.2020 (номер реєстрації в ЄРПН 9290818605, дата реєстрації 09.11.2020). А сама операція відображена в декларації з ПДВ за жовтень 2020 року як пільгова в рядку 1.1 декларації.
Керуючись умовами інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020 та з метою реалізації досягнутих домовленостей щодо уточнення конкретного переліку приміщень та збільшення ціни 1м2 житлової площі і їх загальної вартості були підписані додаткові договори: №1 від 09.09.2021 Про внесення змін та доповнень до Додатку №1 до Інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020 та №2 від 18.02.2022 Про внесення змін та доповнень до Додатку №1 до Інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020.
Від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» 12.08.2022 надійшла доплата за частку в об?єкті будівництва в сумі 808 000,00 грн, про що був складений на суму збільшення податкових зобов?язань розрахунок коригування до податкової накладної № 4 від 12.08.2022 без ПДВ 673 333,33 грн, ПДВ - 134 666,67 грн (реєстраційний номер 9170869868 від 30.08.2022).
30.08.2022р. до вказаного розрахунку коригування було отримано квитанцію, якою повідомлено, що реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. У розрахунку коригування, складеному до податкової накладної, передбачається зміна номенклатури товару/послуги 0010,, які відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), що відповідає п. 4 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
06.09.2022 до ДПІ у Дарницькому районі Головного управління ДПС у м. Києві було подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1, до якого додатком №10 (Документ довільного формату (для подання сканкопій документів)) додана банківська виписка б/н за 12.08.2022. Ця банківська виписка містить надходження 308 000, 00 грн платіжним дорученням №553 від 12.08.2022 та 500 000,00 грн платіжним дорученням №87 від 12.08.2022 на підставі яких було складено розрахунок коригування №4 від 12.08.2022 р.
09.09.2022 позивачем отримано Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7320628/32588735.
Також, по договору №6-ПБ від 22.10.2020 від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» платіжним дорученням №6 від 23.10.2020 надійшла передплата в сумі 20 000 000, 00 грн за частку в об?єкті будівництва (житлова нерухомість: квартири), про що була складена і зареєстрована податкова накладна №11 від 23.10.2020 (номер реєстрації в ЄРПН 9292426366, дата реєстрації 09.11.2020). А сама операція була відображена в декларації з ПДВ за жовтень 2020 року як пільгова в рядку 1.1 декларації.
Керуючись умовами інвестиційного договору № 6-ПБ від 22.10.2020 та з метою реалізації досягнутих домовленостей щодо уточнення конкретного переліку приміщень та збільшення ціни 1м2 житлової площі і їх загальної вартості були підписані додаткові договори: №1 від 09.09.2021 Про внесення змін та доповнень до Додатку №1 до Інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020 та №2 від 18.02.2022 Про внесення змін та доповнень до Додатку № 1 до Інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020.
Від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» 12.08.2022 р. надійшла доплата за частку в об?єкті будівництва в сумі 1 824 000,00 грн, про що був складений на суму збільшення податкових зобов`язань розрахунок коригування до податкової накладної №5 від 12.08.2022 без ПІДВ 1 520 000,00 грн, ПДВ - 304 000,00 грн (Реєстраційний номер 9171530656 від 31.08.2022).
30.08.2022 до вказаного розрахунку коригування було отримано квитанцію про те, що реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. У розрахунку коригування, складеному до податкової накладної, передбачається зміна номенклатури товару/послуги 0010,, які відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), що відповідає п. 4 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
06.09.2022 до ДПІ у Дарницькому районі Головного управління ДПС у м. Києві було подано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 1, до якого додатком №10 (Документ довільного формату (для подання сканкопій документів)) додана банківська виписка б/н за 12.08.2022. Ця банківська виписка містить надходження 1 824 000, 00 грн платіжним дорученням №85 від 12.08.2022, на підставі якого було складено розрахунок коригування №5 від 12.08.2022
09.09.2022 позвиачем отримано Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7320625/32588735.
Також, по договору № 6-ПБ від 22.10.2020 від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» платіжним дорученням № 128 від 22.10.2020 надійшла передплата в сумі 2 500 000, 00 грн за частку в об?єкті будівництва (житлова нерухомість: квартири), про що була складена і зареєстрована податкова накладна № 2 від 22.10.2020 (номер реєстрації в ЄРПН 9290814880, дата реєстрації 09.11.2020).
Керуючись умовами інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020 та з метою реалізації досягнутих домовленостей щодо уточнення конкретного переліку приміщень та збільшення ціни 1м2 житлової площі і їх загальної вартості були підписані додаткові договори: №1 від 09.09.2021 Про внесення змін та доповнень до Додатку №1 до Інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020 та №2 від 18.02.2022 Про внесення змін та доповнень до Додатку №1 до Інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020.
Від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» 17.08.2022 надійшла доплата за частку в об?єкті будівництва в сумі 1 010 000, 00 грн, про що був складений на суму збільшення податкових зобов?язань розрахунок коригування до податкової накладної №6 від 17.08.2022 без ПДВ 841 666, 67 грн, ПДВ - 168 333, 33 грн (Реєстраційний номер 9170864330 від 30.08.2022).
30.08.2022 до вказаного розрахунку коригування було отримано квитанцію про те, що реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. У розрахунку коригування, складеному до податкової накладної, передбачається зміна номенклатури товару/послуги 0010,, які відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), що відповідає п. 4 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
06.09.2022 до ДПІ у Дарницькому районі Головного управління ДПС у м. Києві було подано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових/розрахунків коригування-реєстрацію яких зупинено №1, до якого додатком № 1 (Документ довільного формату (для поданих сканкопій документів)) додана банківська виписка б/н за 17.08.2022. Ця банківська виписка містить надходження 1 010 000, 00 грн платіжним дорученням №88 від 17.08.2022, на підставі якого було складено розрахунок коригування №6 від 17.08.2022.
09.09.2022 отримано Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7320631/32588735.
По договору №6-ПБ від 22.10.2020 від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» платіжним дорученням № 1 від 27.10.2020 надійшла передплата в сумі 10 000 000, 00 грн за частку в об?єкті будівництва (житлова нерухомість: квартири), про що була складена і зареєстрована податкова накладна №17 від 27.10.2020 (номер реєстрації в ЄРПН 9292724318, дата реєстрації 10.11.2020).
Від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» 17.08.2022 надійшла доплата за частку в об?єкті будівництва в сумі 4 040 000, 00 грн, про що був складений на суму збільшення податкових зобов?язань розрахунок коригування до податково накладної №7 від 17.08.2022 без ПДВ 3 366 666,67 грн, ПДВ - 673 333,33 грн (Реєстраційний номер 9170866666 від 30.08.2022).
30.08.202 до вказаного розрахунку коригування було отримано квитанцію про те, що реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. У розрахунку коригування, складеному до податкової накладної, передбачається зміна номенклатури товару/послуги 0010,, які відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), що відповідає п. 4 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
06.09.2022 до ДПІ у Дарницькому районі Головного управління ДПС у м. Києві було подано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 1, до якого додатком № 11 (Документ довільного формату (для подання надходження 4 040 000,00 грн платіжним дорученням №89 від 17.08.2022, на підставі якого було складено розрахунок коригування №7 від 17.08.2022).
09.09.2022 позвиачем отримано Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7320630/32588735.
Також, по договору №6-ПБ від 22.10.2020 від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» платіжним дорученням №2 від 29.12.2020 надійшла передплата в сумі 15 000 000,00 грн за частку в об?єкті будівництва (житлова нерухомість: квартири), про що була складена і зареєстрована податкова накладна №7 від 29.12.2020 р. (номер реєстрації в ЄРПН 9367053803, дата реєстрації 14.01.2021).
Керуючись умовами інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020 та з метою реалізації досягнутих домовленостей щодо уточнення конкретного переліку приміщень та збільшення ціни 1м2 житлової площі і їх загальної вартості були підписані додаткові договори: №1 від 09.09.2021 Про внесення змін та доповнень до Додатку №1 до Інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020 та №2 від 18.02.2022 Про внесення змін та доповнень до Додатку №1 до Інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020.
Від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» 17.08.2022 надійшла доплата за частку в об?єкті будівництва в сумі 6 060 000,00 грн, про що був складений на суму збільшення податкових зобов?язань розрахунок коригування до податкової накладної №8 від 17.08.2022 без ПДВ 5 050 000,00 грн, ПДВ - 1 010 000,00 грн (Реєстраційний номер 9170869927 від 30.08.2022).
30.08.2022 до вказаного розрахунку коригування було отримано квитанцію про те, що реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. У розрахунку коригування, складеному до податкової накладної, передбачається зміна номенклатури товару/послуги 0010,, які відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), що відповідає п. 4 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
06.09.2022 до ДПІ у Дарницькому районі Головного управління ДПС у м. Києві було подано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №l, до якого додатком №11 (Документ довільного формату (для подання сканкопій документів)) додана банківська виписка б/н за 17.08.2022. Ця банківська виписка містить надходження 6 060 000,00 грн платіжним дорученням №90 від 17.08.2022, на підставі якого було складено розрахунок коригування №8 від 17.08.2022.
09.09.2022 позивачем отримано Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7320629/32588735.
Також, по договору №6-ПБ від 22.10.2020 від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» платіжним дорученням № 42 від 22.10.2020 надійшла передплата в сумі 2 000 000,00 грн за частку в об?єкті будівництва (житлова нерухомість: квартири), про що була складена і зареєстрована податкова накладна №5 від 22.10.2020 (номер реєстрації в ЄРПН 9290831059, дата реєстрації 09.11.2020).
Керуючись умовами інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020 та з метою реалізації досягнутих домовленостей щодо уточнення конкретного переліку приміщень та збільшення ціни 1м2 житлової площі і їх загальної вартості були підписані додаткові договори: №1 від 09.09.2021 Про внесення змін та доповнень до Додатку №1 до Інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020 та №2 від 18.02.2022 Про внесення змін та доповнень до Додатку №1 до Інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020.
Від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» 17.08.2022 надійшла доплата за частку в об?єкті будівництва в сумі 808 000,00 грн, про що був складений на суму збільшення податкових зобов?язань розрахунок коригування до податкової накладної №9 від 18.08.2022 без ПДВ 673 333,33 грн, ПДВ - 134 666,67 грн (Реєстраційний номер 9170868389 від 30.08.2022).
30.08.2022 до вказаного розрахунку коригування було отримано квитанцію про те, що реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. У розрахунку коригування, складеному до податкової накладної, передбачається зміна номенклатури товару/послуги 0010,, які відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), що відповідає п. 4 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
06.09.2022 до ДПІ у Дарницькому районі Головного управління ДПС у м. Києві було подано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №l, до якого додатком Nє12 (Документ довільного формату (для подання сканкопій документів)) додана банківська виписка б/н за 18.08.2022. Ця банківська виписка містить надходження 808 000, 00 грн платіжним дорученням №91 від 18.08.2022, на підставі якого було складено розрахунок коригування №9 від 18.08.2022.
09.09.2022 позвиачем отримано Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7320632/32588735.
Також, по договору № 6-ПБ від 22.10.2020 від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» платіжним дорученням №183 від 24.12.2020 надійшла передплата в сумі 18 000 000,00 грн за частку в об?єкті будівництва (житлова нерухомість: квартири), про що була складена і зареєстрована податкова накладна №4 від 24.12.2020 (номер реєстрації в ЄРПН 9351172214, дата реєстрації 30.12.2020).
Керуючись умовами інвестиційного договору Nє6-ПБ від 22.10.2020 та з метою реалізації досягнутих домовленостей щодо уточнення конкретного переліку приміщень та збільшення ціни 1м2 житлової площі і їх загальної вартості були підписані додаткові договори: №1 від 09.09.2021 Про внесення змін та доповнень до Додатку №1 до Інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020 та №2 від 18.02.2022 Про внесення змін та доповнень до Додатку №1 до Інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020.
Від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» 10.09.2021 платіжним дорученням №16 від 10.09.2021р. отримано доплату в сумі 8 352 000,00 грн (сума доплати без ПДВ 6 960 000,00 грн та ПДВ - 1 392 000,00 грн). На суму доплати складено рахунок коригування №10 від 10.09.2021 без ПДВ 6 960 000,00 грн, ПДВ - 1 392 000,00 грн (реєстраційний номер 9280100106 від 27.09.2021).
18.08.2022 платіжним дорученням №92 від 18.08.2022 отримано доплату в сумі 1 728 000,00 грн (сума доплати без ПДВ 1 440 000,00 грн та ПДВ 288 000,00 грн).
Також був складений на суму збільшення податкових зобов?язань розрахунок коригування до податкової накладної №11 від 18.08.2022 без ПДВ 1 440 000,00 грн, ПДВ - 288 000,00 грн, по якому припинено реєстрацію за №9170862853 від 30.08.2022.
30.08.2022 до вказаного розрахунку коригування було отримано квитанцію про те, що реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. У розрахунку коригування, складеному до податкової накладної, передбачається зміна номенклатури товару/послуги 0010,, які відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), що відповідає п. 4 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
06.09.2022 до ДПІ у Дарницькому районі Головного управління ДПС у м. Києві було подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1, до якого додатком №12 (Документ довільного формату (для подання сканкопій документів)) додана банківська виписка б/н за 18.08.2022. Ця банківська виписка містить надходження 1 728 000,00 грн платіжним дорученням №92 від 18.08.2022, на підставі якого було складено розрахунок коригування №11 від 18.08.2022.
09.09.2022 позивачем отримано Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7320627/32588735.
Також по договору №6-ПБ від 22.10.2020 від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» платіжним дорученням №4 від 04.02.2021 надійшла передплата в сумі 3 700 000,00 грн за частку в об?єкті будівництва (житлова нерухомість: квартири), про що була складена і зареєстрована податкова накладна №4 від 04.02.2021 (номер реєстрації в ЄРПН 9027740464, дата реєстрації 16.02.2021).
Керуючись умовами інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020 та з метою реалізації досягнутих домовленостей щодо уточнення конкретного переліку приміщень та збільшення ціни 1м2 - житлової площі і їх загальної вартості були підписані додаткові договори: №1 від 09.09.2021 Про внесення змін та доповнень до Додатку №1 до Інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020 та №2 від 18.02.2022 Про внесення змін та доповнень до Додатку №1 до Інвестиційного договору №6-ПБ від 22.10.2020.
Від інвестора АТ «ЗНВКІФ «ОБРІЙ» на рахунок ТОВ «Компанія Елонг» 13.09.2021 платіжним дорученням №379 від 13.09.2021 отримано доплату в сумі 1 716 800,00 грн (сума доплати без ПДВ 1 430 666,67 грн та ПДВ - 286 133,33 грн). На суму доплати складено розрахунок коригування №19 від 13.09.2021 без ПДВ 1 430 666,67 грн, ПДВ - 286 133,33 грн. Реєстраційний номер 9280098605 від 27.09.2021.
25.08.2022 отримано доплату в сумі 150 000,00 грн (сума доплати без ПДВ 125 000,00 грн та ПДВ 25 000,00 грн).
Також був складений на суму збільшення податкових розрахунок коригування до податкової накладної №14 від 25.08.2022 без ПДВ 125 000,00 грн, ПДВ - 25 000,00 грн, по якому припинено реєстрацію за №9170869435 від 30.08.2022).
30.08.2022 до вказаного розрахунку коригування було отримано квитанцію про те, що реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. У розрахунку коригування, складеному до податкової накладної, передбачається зміна номенклатури товару/послуги 0010,, які відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), що відповідає п. 4 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішенні про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстре податкових накладних.
06.09.2022 до ДПІ у Дарницькому районі Головного управління ДІС у м. Києві було подано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1, до якого додатком №13 (Документ довільного формату (для подання сканкопій документів)) додана банківська виписка б/н за 25.08.2022. Ця банківська виписка містить надходження 150 000, 00 грн платіжним дорученням №96 від 25.08.2022 , на підставі якого було складено розрахунок коригування №14 від 25.08.2022 .
09.09.2022 позвиачем отримано Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7320626/32588735.
Не погоджуючись з такими рішеннями відповідача-1 про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.
Частинами 1 та 2 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі також - Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України, як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР та вона набула чинності для України 11 вересня 1997 року.
Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Аналізуючи оскаржуване рішення суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до ч. 2 статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі «Серявін та інші проти України» Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинні ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само, недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.
Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
В той же час, відповідно до ч. 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою (у редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341) (далі Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Відповідно до приписів п. 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі також - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).
Згідно пунктів 10 та 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).
Положеннями п. 5 Порядку № 1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
Згідно пункту 4 додатку 3 Порядку № 1165 «Критерії ризиковості здійснення операцій» такими критеріями, зокрема:
- складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів, за умовними кодами такого товару - перших п`яти цифр кодів), за відсутності у врахованій таблиці даних платника податку товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару, на який здійснюється зміна номенклатури товару/послуги.
Таким чином, суд звертає увагу контролюючого органу, що у разі зупинення реєстрації розрахунку коригування на підставі пункту 4 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Як вбачається зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації складених позивачем розрахунків коригування, контролюючий орган вказав, що господарська операція платника податків відповідає п. 4 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Натомість, надіслані позивачу квитанції містить пропозицію щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, під час зупинення реєстрації розрахунку коригування контролюючий орган застосував критерії ризиковості здійснення операцій до розрахунку коригування, що не відповідає приписам пунктів 6, 7 Порядку № 1165 та свідчить про відсутність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України за № 1245/34216 13 грудня 2019 року, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2 - 4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Суд зазначає, що контролюючим органом не надано жодного доказу того, що після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу останнього направлялись запити щодо недостатності документів для прийняття рішень в рамках розглядуваних пояснень.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Зазначений висновок відповідає правовій позиції, викладеній в постанові Верховного Суду від 02 липня 2019 року у справі № 140/2160/18.
Також, при прийнятті рішення у даній справі, судом враховано висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 21 травня 2019 року у справі № 0940/1240/18, в якій зазначено: «Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
У цій справі судами констатовано невідповідність рішення про зупинення реєстрації податкової накладної законодавчо визначеним вимогам, про що прямо вказав суд першої інстанції. Поряд з цим судами все одно здійснено дослідження тих первинних документів та аргументів податкового органу, які не були підставами для прийняття рішення про зупинення реєстрації податкової накладної та подальшої відмови у реєстрації податкової накладної, що свідчить про порушення судами вимог принципу офіційного з`ясування обставин справи та безпідставне розширення предмету доказування».
Таким чином, суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкової накладної.
Отже, суд доходить висновку, що оскаржувані рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Відповідно до змісту статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Водночас, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
З системного аналізу вказаних норм КАС України можна дійти висновку, що законодавством передбачено право суду, у випадку визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень, зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
За вказаних обставин, в контексті наведених норм, суд вважає, що для прийняття рішення про реєстрацію вказаних розрахунків коригування виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення у даному випадку не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Так, Європейський суд з прав людини у п. 50 рішення від 13 січня 2011 року (остаточне) по справі «Чуйкіна проти України» (case of Chuykina v. Ukraine) (Заява № 28924/04) зазначив, що суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює «право на суд», в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі «Голдер проти Сполученого Королівства» (Golder v. the United Kingdom), пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог п. 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати «вирішення» спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для п. 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах «Мултіплекс проти Хорватії» (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та «Кутіч проти Хорватії» (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II).
В даному випадку, задоволення позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунки коригування, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Водночас, варто зазначити про наслідки відсутності реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних/розрахунків коригування, або реєстрації їх із порушенням встановленого ПК України строку.
Так, у разі порушення строку реєстрації, застосовуються штрафні санкції, передбачені статтею 120-1 ПК України, а згідно з п. 201.10 статті 201 ПК України відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період. Також, у разі порушення продавцем/покупцем граничних строків реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування, покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний період заяву із скаргою на такого продавця/покупця.
Згідно з п. 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
З огляду на викладене, а також з метою ефективного, повного та належного захисту порушених прав позивача, суд вважає за необхідне захистити порушені права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати вказані вище розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема:
1)чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;
2)чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.
Відповідно до положень частин 1 та 2 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За наслідком здійснення аналізу оскаржуваних рішень на відповідність наведеним вище критеріям, суд, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень наведеного законодавства України, матеріалів справи, приходить до висновку про те, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню, оскільки оскаржувані рішення не відповідають наведеним у частині 2 статті 2 КАС України критеріям.
Згідно статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи зазначене, суд вважає необхідним стягнути на користь позивача понесені ним судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 19 848, 00 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1, як суб`єкта владних повноважень, яким допущено прийняття протиправних рішень.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 5-11, 19, 72-77, 90, 241-246, 250, 263 КАС України суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» (02140, місто Київ, вулиця Єлизавети Човдар, будинок 3; код ЄДРПОУ 32588735) до Головного управління ДПС у м. Києві (04116, місто Київ, вулиця Шолуденка, будинок 33/19; код ЄДРПОУ ВП 44116011), Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві №7320628/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» № 4 від 12.08.2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» № 4 від 12.08.2022 року.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві №7320625/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» № 5 від 12.08.2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» № 5 від 12.08.2022 року.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві №7320631/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» № 6 від 17.08.2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» № 6 від 17.08.2022 року.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві №7320630/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» №7 від 17.08.2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» № 7 від 17.08.2022 року.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві №7320629/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» №8 від 17.08.2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» № 8 від 17.08.2022 року.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві №7320632/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» №9 від 18.08.2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» № 9 від 18.08.2022 року.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві №7320627/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» №11 від 18.08.2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» № 11 від 18.08.2022 року.
Визнати протиправним і скасувати рішення№ 7320626/32588735 від 09 вересня 2022 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» № 14 від 25.08.2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» № 14 від 25.08.2022 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Елонг» понесені останнім судові витрати у розмірі 19 848, 00 грн (дев`ятнадцять тисяч вісімсот сорок вісім гривень).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Колеснікова І.С.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2024 |
Оприлюднено | 04.11.2024 |
Номер документу | 122710478 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Колеснікова І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні