МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 жовтня 2024 р. № 400/15004/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М. розглянувши у письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "КРАНТЕХЕЛЕКТРО", вул. Казарського, 2-Г,м. Миколаїв,54031,
до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6,м. Миколаїв,54001,
провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 19.09.2023 року № 808114290708,
ВСТАНОВИВ:
До Миколаївського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Крантехелектро" (далі ТОВ Крантехелектро") із позовом, в якому просить визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області №808114290708 від 19.09.2023.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що, встановлені Головним управлінням ДПС у Миколаївській області в акті документальної позапланової перевірки порушення ТОВ "Крантехелектро" граничних строків розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами №1008-21 від 10.08.2021, №0109-2021 від 01.09.2021 року, №0501-2022 від 05.01.2022 спричинені наявністю форс-мажорних обставин, запровадженням внаслідок введення в Україні воєнного стану обмежень НБУ, встановлених Постановою Правління НБУ № 18 від 24.02.2022 із змінами та доповненнями, внесеними Постановою Правління НБУ № 197 від 02.06.2022, а отже, в силу приписів ч. 6 ст. 13 Закону "Про валюту і валютні операції" перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Пояснює, що відповідач привласнює повноваження Торгово- промислової палати України щодо встановлення та засвідчення форс - мажорних обставин, протиправно проігнорувала відповідні сертифікати ТПП України. Вважає, що контролюючим органом не доведено за допомогою належних та допустимих доказів наявності у діях позивача складу податкового правопорушення, а викладені позивачем обставини та надані на підтвердження цих обставин докази, повністю спростовують висновки контролюючого органу, що в свою чергу є підставою для визнання податкового повідомлення рішення неправомірним та його скасування в судовому порядку.
Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 18.12.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання у справі на 29.01.2024.
02.01.2024 до суду надійшов відзив на позов Головного управління ДПС у Миколаївській області, в якому представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог, вказав, що позивачем не спростовано факти порушень, встановлені за результатами перевірки, а тому спірне рішення винесене відповідачем правомірно.
В обґрунтування своїх доводів пояснює, що за результатами перевірки наданих документів встановлено порушення граничних строків розрахунків, встановлених НБУ, за операціями з імпорту товарів за контрактом від 01.09.2021 № 0109-2021, а саме: на суму 52 650,00 євро прострочено на 44 дні (12.12.2022 - 24.01.2023); на суму 70 250,00 євро прострочено на 21 день (01.04.2023 - 21.04.2023);на суму 90 650,00 євро прострочено на 35 днів (22.04.2023 - 26.05.2023); на суму 49 850,00 євро прострочено на 82 дні (27.05.2023 - 16.08.2023).
Відповідач вказав, що під час здійснення процедури адміністративного оскарження ТОВ «Крантехелектро» надано копії сертифікатів Регіональної торгово-промислової палати Миколаївської області: від 20.09.2023 № 523/07 (№ 4800-23-3944), яким засвідчено форс-мажорні обставини у період з 17.11.2022 до 06.09.2023 (порушення логістичних шляхів постачання товару, спричинені введенням воєнного стану, знаходження території підприємства в межах території можливих бойових дій) щодо зобов`язання ТОВ «Крантехелектро» дотримання граничних строків розрахунків за операціями з імпорту товарів за контрактом від 01.09.2021 №0109-2021, специфікаціями від 08.06.2022 № 3, від 25.08.2022 № 4, від 20.10.2022 № 5 протягом 180 календарних днів з моменту здійснення передплат у сумі 52 650,00 євро, 70 250,00 євро, 20 400,00 євро у термін до 11.12.2022, 31.03.2023,21.04.2023; від 04.10.2023 № 532/07 (№ 4800-23-4129), яким засвідчено форс-мажорні обставини у період з 12.01.2023 до 18.09.2023 (порушення логістичних шляхів постачання товару, спричинені введенням воєнного стану у зв`язку з військовою агресією рф проти України) щодо зобов`язання ТОВ «Крантехелектро» прийняти поставку товару за контрактом від 05.01.2022 № 0501-2022, специфікацією від 01.07.2022 № 2, на умовах РОВ (м. Далянь) згідно з правилами Інкотермс-2020 та здійснити перевезення товару до м. Миколаїв (Україна) у термін до 15.02.2023.
Вказує, що сертифікат торгово-промислової палати, який підтверджує наявність форс- мажорних обставин, не може вважатися беззаперечним доказом про їх існування, а повинен критично оцінюватися з урахуванням встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 19.08.2022 у справі № 908/2287/17, від 23.08.2023 у справі № 910/6234/22. Ключовою ознакою форс-мажору є причинно-наслідковий зв`язок між форс-мажорними обставинами та неможливістю виконати конкретне зобов`язання. Форс-мажор (обставини непереборної сили) - це надзвичайні та невідворотні обставини, настання яких призвело до об`єктивної неможливості виконати зобов`язання. Сама по собі, зокрема, збройна агресія проти України, воєнний стан не може автоматично означати звільнення від виконання будь-ким будь-яких зобов`язань, незалежно від того, існує реальна можливість їх виконати чи ні. Збройна агресія проти України, воєнний стан, як обставини непереборної сили, звільняють від відповідальності лише у разі, якщо саме внаслідок пов`язаних із ними обставин компанія/фізична особа не може виконати ті чи інші зобов`язання.
ГУ ДПС у Миколаївській області звертає увагу, що на момент підписання специфікації від 01.07.2022 № 2 до контракту від 05.01.2022 № 0501-2022, специфікацій від 08.06.2022 № 3, від 25.08.2022 № 4, від 20.10.2022 № 5 до контракту від 01.09.2021 № 0109-2021 повномасштабна агресія російської федерації проти України вже тривала (дані обставини були загальновідомим фактом), а тому позивач не був позбавлений можливості враховувати такі обставини та прораховувати можливі ризики для себе.
У період з 17.11.2022 до 06.09.2023 (період дії форс-мажорних обставин, зазначеного в сертифікаті Регіональної торгово-промислової палати Миколаївської області від 20.09.2023 №523/07) здійснено поставку товару згідно з контрактом від 01.09.2021 №0109-2021 на умовах РСА ( Дессау, Німеччина), що підтверджується МД від 26.05.2023 №23ИА10006041149Ш8 типу ІМ40. У зазначений період дії форс-мажорних обставин існували альтернативні логістичні шляхи постачання товару.
Позивачем не доведено, що зазначені обставини є форс-мажорними обставинами, настання яких призвело до порушення граничних строків розрахунків, встановлених НБУ, за операціями з імпорту товарів згідно з контрактами від 01.09.2021 № 0109-2021, від 05.01.2022 № 0501-2022. Позовні вимоги вважає, не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки позивач не наводить обґрунтованих доводів незаконності податкового повідомлення-рішення.
25.01.24 року до суду надійшла відповідь на відзив в якій позивач вказує, що відповідач посилається на наявні альтернативні шляхи постачання товарів, роблячи такий висновок через одну своєчасну поставку товару AEM Dessau GmbH, однак: не надає доказів, що AEM Dessau GmbH здійснював постачання аналогічно замовлених позивачем у Liaoning Zhuoxi Technology Co. LTD та Wenzhou Hawai ElectronElectric Manufacture Co.LTD запчастин; та не наводить окрім посилання на одну поставку AEM Dessau GmbH, які саме «альтернативні логістичні шляхи постачання товару» існували на момент замовлення. Ігнорує факт, що інша поставка від AEM Dessau GmbH відбулась із запізненням при чому ТПП видало сертифікат № 4800-23-3944 про форс-мажорні обставини навколо виконання саме контракту від 01.09.2021 року № 0109-2021).По контракту на який посилається відповідач як на «альтернативний логістичний шлях постачання товару» відбулись форс-мажорні обставини. Позивач прийшов до висновку, що твердження відповідача про наявність «альтернативні логістичні шляхи постачання товару» є припущенням не підтвердженим жодним доказом., просить позов задовольнити.
У судових засіданнях, які відбувалися в режимі відеоконференції представник позивача просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві, відповіді на відзив та наданих поясненнях. Представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог за їх безпідставністю з мотивів викладених у відзиві на адміністративний позов та наданих пояснень.
Судом було проведено судове засідання, яке відображено в технологічному документі в режимі "ВКЗ" 14.08.24 року. Судом було з`ясовано наявність описки при подачі позовної заяви та оголошено перерву у зв`язку з необхідністю усунення описки.
Ухвалою від 13.09.2024 року судом виправлено описку.
16.09.2024 року представниками сторін подано заяви про розгляд справи без участі, оскільки по суті справи було розглянуто з заслуховуванням правових позицій сторін та дослідженням доказів в судовому засіданні 14.08.2024 року.
Згідно з ч.5 ст.250 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши докази, які містяться в матеріалах справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.
В період з 17.08.2023 року по 23.08.2023 року проведена документальна позапланова виїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю «Крантехелектро» з питань дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами від 10.08.2021 року № 1008-21, від 01.09.2021 року № 0109-2021, від 05.01.2022 року № 0501 2022 за період з 10.08.2021 року по 16.08.2023 року.
За результатами перевірки складено акт «Про результати документальної позапланової перевірки ТОВ «Крантехелектро» з питань дотримання валютного законодавства при здійсненні розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами від 10.08.2021 № 1008-21, від 01.09.2021 № 0109-2021, від 05.01.2022 № 0501 2022».
В акті перевірки зазначено, що:« Перевіркою встановлено порушення пункту 3 статті 13 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та пункту 142 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», зі змінами та доповненнями, а саме: в частині надходження імпортного товару на суму 63504,0 дол. США (2322252,37 грн. за курсом НБУ на дату виникнення) за контрактом від 05.01.2022 № 0501-2022, укладеного з нерезидентом «Liaoning Zhuoxi Technilogy Co., LTD» (Китай); в частині надходження імпортного товару на суму 14261,0 дол. США (521504,80 грн. за курсом НБУ на дату виникнення) за контрактом від 10.08.2021 № 1008-21, укладеного з нерезидентом «Wenzhou Hawai ElectronElectric Manufacture Co. LTD» (Китай); в частині надходження імпортного товару на суму 49850,0 євро (1997310,04 грн. за курсом НБУ на дату виникнення) за контрактом від 01.09.2021 № 0109-2021, укладеного з нерезидентом «Anhaltische Elektromotorenwerk Dassau GmbH» (Німеччина)».
В акті перевірки, вказано, що при здійсненні зовнішньоекономічних операцій стану взаєморозрахунків за зовнішньоекономічними контрактами від 10.08.2021 року № 1008-21, від 01.09.2021 № 0109 2021, від 05.01.2022 № 0501-2022 за період з 10.08.2021 по 16.08.2023 року встановлено наступне: ТОК «КТЕ» - (Покупець) в особі ОСОБА_1 , з однієї сторони та нерезидент «Liaoning Zhuoxi Technology Co. LTD» (Китай) - (Продавець) в особі пані Li Honguan, з другої сторони, уклали контракт від 05.01.2022 № 0501-2022. Предмет контракту: продавець зобов`язується продати, а покупець згоден купити товар в асортименті, кількості, за ціною вказаною в специфікаціях до контракту. Загальна вартість контракту складається із сум усіх специфікацій до контракту. Валюта контракту - долар США. Умови оплати: покупець перераховує вказану в рахунку вартість товару на банківський рахунок продавця.
Оплата здійснюється наступним чином: 30% вартості відповідної специфікації в якості передплати, до передачі замовлення до виробництва, протягом 10 банківських днів після підписання специфікацій; залишок 70% перераховується протягом 10 банківських днів від дати отримання повідомлення продавця про готовність товару до відвантаження. Умови поставки зазначаються в специфікаціях до контракту. Термін дії контракту: до 31.12.2022 року, але в будь-якому випадку до повного виконання своїх зобов`язань. Відповідно до Специфікації № 2 до контракту № 0501-2022 від 05.01.2022 року, якою здійснено замовлення Товару, а саме частини до будівельної техніки, призначеної для портального крану (вал, шестерня, колесо зубчате, шестерня, вал повний, гайка, крюк, шків тормозний): вартість товару складає 70560 доларів США. Умови поставки FOB (м. Далянь); строки поставки протягом 170 днів з моменту отримання передплати. Умови оплати: 55% передплати протягом 15 днів, після отримання проформи інвойсу; 35% протягом 120 днів після отримання проформи інвойсу; 10% передплати протягом 10 днів після отримання повідомлення «готовий до відвантаження».
На виконання умов контракту ТОВ «КТЕ» перерахувало на адресу продавця кошти в сумі 68 934 долара США (2223589,98 за курсом НБУ на дату перерахування коштів) в наступні строки: 14.07.2022 року у сумі 38808,0 доларів США (1135324,16 грн.) - граничний термін надходження товару 09.01.2023 року; 29.07.2022 року у сумі 3801,0 доларів США (138997,25 грн.) - граничний термін надходження товару 24.01.2023 року; 21.02.2022 року у сумі 1629,0 доларів США (46170,42 грн) - граничний термін надходження товару 20.02.2023 року; 14.11.2022 року у сумі 24696,0 доларів США (903098,15 грн) - граничний термін надходження товару 12.05.2023 року. Товар надійшов в Україну від продавця частково на суму 5430,0 доларів США (що за курсом НБУ на дату здійснення операції становить 198567,50 грн) відповідно до митної декларації від 02.11.2022 року № 22UA100060159785U3 (частини до будівельної техніки: крюк КП 175-510-005, гайка КП 175-510-002). Станом на 16.08.2023 року розрахунки з нерезидентом не завершено, дебіторська заборгованість по балансовому рахунку 3712 «Розрахунки за виданими авансами» становить 63504 доларів США, яка є простроченою, у тому числі: на суму 33478,0 доларів США (979395,54 грн) з 10.01.2023 року; на суму 3801,0 доларів США (138997,25 грн) з 25.01.2023 року; на суму 1629,0 доларів США (46170,42 грн) з 21.02.2023 року; на суму 24696,0 доларів США (903098,15 грн) з 13.05.2023 року.
ТОК «КТЕ» - (Покупець) в особі ОСОБА_1 , з однієї сторони та нерезидент «Wenzhou Hawai ElectronElectric Manufacture Co. LTD» (Китай) - (Продавець) в особі президента YUAN KE, з другої сторони, уклали контракт від 10.08.2021 № 1008-21. Предмет контракту: продавець зобов`язується продати, а покупець згоден купити товар в асортименті, кількості, за ціною вказаною в специфікаціях до контракту. Загальна вартість контракту складається із сум усіх специфікацій до контракту. Валюта контракту - долар США. Умови оплати: перераховує вказану в рахунку вартість товару на банківський рахунок продавця в порядку визначеному у специфікаціях. Умови поставки зазначаються в специфікаціях до контракту. Термін дії контракту: до 31.12.2022 року, якщо жодна сторона не виявила бажання розірвати контракт, то він автоматично рахується пролонгованим. На виконання умов контракту ТОВ «КТЕ» перерахувало на адресу продавця кошти в сумі 90800,26 доларів США ( 2768535,91 грн за курсом НБУ на дату перерахування коштів) в наступні строки: 27.08.2021 року у сумі 4677,50 доларів США (125237,26 грн) - граничний термін надходження товару - 26.08.2022 року; 28.07.2021 року у сумі 12448,0 доларів США (335212,19 грн) - граничний термін надходження товару - 27.08.2022 року; 07.10.2021 року у сумі 17125,50 доларів США (451262,06 грн) - граничний термін надходження товару - 06.10.2022 року; 13.10.2021 року у сумі 926,88 доларів США (24422,36 грн) - граничний термін надходження товару - 12.10.2022 року; 14.04.2022 року у сумі 4683,88 доларів США (137026,44 грн) - граничний термін надходження товару - 10.10.2022 року; 15.06.2022 року у сумі 706,50 євро (20668,59 грн) - граничний термін надходження товару - 11.12.2022 року; 15.06.2022 року у сумі 7917,50 доларів США (231625,67 грн) - граничний термін надходження товару - 11.12.2022 року; 08.07.2022 року у сумі 14261,0 доларів США (417204,13 грн) - граничний термін надходження товару - 03.01.2023 року; 14.10.2022 року у сумі 14261,0 доларів США (521504,80 грн) - граничний термін надходження товару - 11.04.2023 року; 14.10.2022 року у сумі 7917,50 доларів США (289531,89 грн) - граничний термін надходження товару - 11.04.2023 року; 09.11.2022 року у сумі 2937,50 доларів США (107420,26 грн) - граничний термін надходження товару - 07.05.2023 року; 20.12.2022 року у сумі 2937,50 доларів США (107420,26 грн) - граничний термін надходження товару - 17.06.2023 року. Товар надійшов в Україну від продавця у повному обсязі на загальну суму 90800,26 доларів США (що за курсом НБУ на дату здійснення операції становить 2990603,53 гривень), з них з порушенням встановлених термінів розрахунків на суму 14261,00 доларів США (521504,80 грн) згідно наступних митних декларацій:від 30.11.2021 року № UA100290/2021/116705 на суму 926,88 доларів США (що за курсом НБУ на дату здійснення операції становить 25186,94 грн) - запчастини до контакторів; від 17.12.2021 року № UA100320/2021/252173 на суму 34251,00 доларів США (що за курсом НБУ на дату здійснення операції становить 931384,02 грн) - контактори та запасні частини до контакторів; від 02.11.2022 року № 22UA100060159784U4 на суму 5390,00 доларів США (що за курсом НБУ на дату здійснення операції становить 197118,65 грн) - контактор для захисту електричних кіл, запасні частини контактора; від 05.01.2023 року № 23UA100060400188U0 на суму 15835,0 доларів США (що за курсом НБУ на дату здійснення операції становить 579063,78 грн) - арматура ізольована керамічна; від 05.01.2023 року № 23UA100060400187U0 на суму 28522,00 доларів США (що за курсом НБУ на дату здійснення операції становить 1043009,61 грн) - запасні частини контактора (нерухомий, рухливий); від 20.03.2023 року № 23UA100060502716U0 на суму 5875,00 доларів США (що за курсом НБУ на дату здійснення операції становить 214840,53 грн) - частини, призначені для апаратури товарних позицій 8535, 8536 або 8537: контакт для контактора нерухомий та рухомий. Станом на 16.08.2023 року розрахунки за контрактом завершено. За даними бухгалтерського обліку підприємства дебіторська або кредиторська заборгованість відсутня.
ТОК «КТЕ» - (Покупець) в особі ОСОБА_1 , з однієї сторони та нерезидент «Anhaltische Elektromotorenwerk Dassau GmbH» (Німеччина) - (Продавець) в особі директора Рєйнера Сторча, з другої сторони, уклали контракт від 01.09.2021 № 0109-2021.Предмет контракту: продавець зобов`язується продати, а покупець згоден купити товар в асортименті, кількості, за ціною вказаною в специфікаціях до контракту. Загальна вартість контракту складається із сум усіх специфікацій до контракту. Валюта контракту - долар ЄВРО. Умови оплати: перераховує вказану в рахунку вартість товару на банківський рахунок продавця в порядку визначеному у специфікаціях .Умови поставки зазначаються в специфікаціях до контракту.Термін дії контракту: до 31.12.2022 року, якщо одна із сторін не бажає розірвати контракт, він вважається автоматично пролонгованим на кожний наступний календарний рік.Відповідно до Специфікації № 1 від 23.09.2021 року до контракту № 0109-2021 від 01.09.2021 року, якою здійснено замовлення Товару, а саме електродвигун асинхронний трьохфазний в кількості 2 одиниці: Вартість товару складає 55000,00 євро. Умови поставки FCA (Дассау); Умови оплати: 30% передплати не пізніше 15 днів, після отримання проформи інвойсу; 70% не пізніше 10 після отримання повідомлення «готовий до відвантаження».
Відповідно до Специфікації № 2 від 12.05.2022 року до контракту № 0109-2021 від 01.09.2021 року, якою здійснено замовлення Товару, а саме електродвигун асинхронний трьохфазний в кількості 1 одиниця: Вартість товару складає 25200,00 євро. Умови поставки FCA (Дассау); Умови оплати:100% передплати не пізніше 15 днів, після отримання проформи інвойсу. Відповідно до Специфікації № 3 від 08.06.2022 року до контракту № 0109-2021 від 01.09.2021 року, якою здійснено замовлення Товару, а саме електродвигун асинхронний трьохфазний в кількості 3 одиниці: Вартість товару складає 105300,00 євро.Умови поставки FCA (Дассау);Умови оплати: 50% передплати не пізніше 15 днів, після отримання проформи інвойсу; 50% не пізніше 10 після отримання повідомлення «готовий до відвантаження». На виконання умов контракту ТОВ «КТЕ» перерахувало на адресу продавця кошти в сумі 243900,00 євро (7659133,12 грн за курсом НБУ на дату перерахування коштів) в наступні строки: 27.09.2021 у сумі 16500,00 євро (515052,45 грн) - граничний термін надходження товару 26.09.2022 року; 14.04.2022 у сумі 38500,00 євро (1219964,90 грн) - граничний термін надходження товару 10.10.2022 року; 20.05.2022 у сумі 25200,00 євро (775373,76 грн) - граничний термін надходження товару 15.11.2022 року; 15.06.2022 у сумі 52650,00 євро (1609352,55 грн) - граничний термін надходження товару 11.12.2022 року; 03.10.2022 у сумі 70250,00 євро (2503436,03 грн) - граничний термін надходження товару 31.03.2023 року; 24.10.2022 у сумі 20400,00 євро (727013,16 грн) - граничний термін надходження товару 21.04.2023 року; 27.04.2023 у сумі 20400,00 євро (823992,72 грн) - граничний термін надходження товару 23.10.2023 року.
Відповідно до додаткової угоди від 03.01.2023 року № 1 до контракту сторони прийшли до рішення визнати специфікацію № 3 недійсною та яка не призводить до виникнення зобов`язань сторін. Згідно платіжного доручення від 24.01.2023 року № 30208964 АТ «ОТП Банк» кошти у сумі 52650,00 євро (2092937,54 грн) повернуті продавцем на валютний рахунок ТОВ «КТЕ». Товар надійшов в Україну від продавця частково на загальну суму 121000,00 євро (що за курсом НБУ на дату здійснення операції становить 4074908,90 гривень), з них з порушенням встановлених термінів розрахунків на суму 40800 євро (1601138,88 грн) згідно наступних митних декларацій: від 29.04.2022 року № UA100060/2022/014972 на суму 55000,00 євро (що за курсом НБУ на дату здійснення операції становить 1687779,50 грн);від 08.06.2022 року № UA100060/2022/141355 на суму 25200,00 євро (що за курсом НБУ на дату здійснення операції становить 785990,52 грн); від 26.05.2023 року № 23UA100060411491U8 на суму 40800,00 євро (що за курсом НБУ на дату здійснення операції становить 1601138,88 грн).
Станом на 16.08.2023 року розрахунки за контрактом не завершено, за даними бухгалтерського обліку підприємства дебіторська заборгованість складає 70250,00 євро, з них прострочена складає 49850,00 євро (1997310,04 грн).
Відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення за № 808114290708 від 19.09.2023 року про застосування до ТОВ «КТЕ» на підставі пункту 54.3.3 пункту 54.3. статті 54 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI, із змінами та доповненнями та пункту 5 ст. 13 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» суми штрафних санкцій у вигляді пені за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, за невиконання зобов`язань та штрафні санкції за порушення вимог валютного законодавства на 2 382 170 (два мільйони триста вісімдесят дві тисячі сто сімдесят) гривень 98 копійок.
Позивач звернувся до ДПС України зі скаргою на податкове повідомлення-рішення від № 808114290708 від 19.09.2023.
За результатами розгляду скарги ДПС України ухвалила рішення, яким залишила скаргу без задоволення, а податкове повідомлення рішення ГУ ДПС у Миколаївській області за № 808114290708 від 19.09.2023 без змін.
Не погоджуючись із прийнятим суб`єктом владних повноважень рішенням, позивач звернувся до адміністративного суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірних правовідносин, суд вказує наступне.
Відповідно до вимог частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - ПК України).
Підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України, визначено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, що проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Підпунктом 19-1.1.4 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України, встановлено, що на контролюючі органи покладено функцію зі здійснення контролю за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначено Законом України "Про валюту і валютні операції" від 21.06.2018 №2473-VIIІ (далі - Закон №2473-VIII).
Відповідно до частини першої та другої статті 13 Закону №2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Рішення про застосування до уповноважених установ, суб`єктів валютних операцій заходів впливу приймається органами валютного нагляду відповідно до компетенції, визначеної частинами п`ятою і шостою статті 11 цього Закону, у порядку, визначеному законодавством, що діє на день прийняття відповідного рішення (абзац другий пункту 8 статті 16 Прикінцеві та перехідні положення Закону №2473-VIII).
За приписами частини третьої статті 13 Закону №2473-VIII у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Пунктом 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 №5 Про затвердження Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, визначено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Частиною п`ятою статті 13 Закону №2473-VIII передбачено, що порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" №64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні"» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану" від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон №2118-IX).
Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Відповідно до пункту 6 статті 13 Закону України № 2473-VIII, у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Відповідно до вимог статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» № 671/97-ВР від 02.12.1997 торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту /імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Отже, ТПП України підтверджено, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/ чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Суд зазначає, що позивач звертався до Регіональної торгово-промислової палати Миколаївської області з метою отримання сертифікату про настання форс-мажорних обставин.
Регіональна торгово-промислова палата Миколаївської області на підставі ст. ст. 14, 14 1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 р. №44(5) видала сертифікати: № 4800-23-4129 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а саме: порушення логістичних шляхів постачання товару, спричинені введенням воєнного стану у зв`язку з військовою агресією РФ проти України, період дії яких 12.01.2023 року - 18.09.2023 року. Обов`язок (зобов`язання), що засвідчується: прийняти поставку товару за Контрактом та Специфікацією № 2 від 01.07.2022 року на умовах FOB (м. Далянь) згідно Правилами ІНКОТЕРМС-2020 та здійснити перевезення товару до місця призначення - Україна, Миколаїв. У термін: 15 лютого 2023 року. За контрактом: № 0501-2022 від 05.01.2022 року. Укладеним з: LIAONING ZHUOXI TECHNOLOGY CO., LTD (КНР) Дата отримання сертифікату ТОВ «КТЕ»: 04.10.2023 року; № 4800-23-3944 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а саме: порушення логістичних шляхів постачання товару, спричинені введенням воєнного стану, знаходження території підприємства в межах території можливих бойових дій, період дії яких 17.11.2022 року- 06.09.2023 року. Обов`язок (зобов`язання), що засвідчується: дотримання граничних строків розрахунків за операціями з імпорту товарів в іноземній валюті за Контрактом та Специфікаціями № 3 від 08.06.2022 р., № 4 від 25.08.2022 р., № 5 від 20.10.2022 р., а саме: 180 календарних днів з моменту здійснення передплат: у сумі 52 650, 00 Євро (платіжне доручення в іноземній валюті № 42 від 15.06.2022), у сумі 70 250,00 Євро (платіжна інструкція в іноземній валюті № 50 від 03.10.2022), у сумі 20 400, 00 Євро (платіжна інструкція № 53 від 24.10.2022) проведених на користь компанії Anhaltische Elektromotorenwerk Dessau GmbH (Німеччина).У термін: 11.12.2022 року; 31.03.2023 року; 21.04.2023 року. За контрактом: № 0109-2021 від 01.09.2021 року; Укладеним з: Anhaltische Elektromotorenwerk Dessau GmbH (Німеччина). Дата отримання сертифікату ТОВ «КТЕ»: 20.09.2023 року.
Рішенням президії ТПП України від 15.07.2014 року № 40(3) затверджений Регламент засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово- промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), який встановлює єдиний порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили) в системі ТПП України (п.1.1. Регламенту). Відповідно до п. 6.2. Регламенту форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за заявою зацікавленої особи по кожному окремому договору, контракту, угоді тощо, а також по податкових та інших зобов`язаннях/ обов`язках, виконання яких настало згідно з законодавчим чи іншим нормативним актом або може настати найближчим часом і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.
Відповідно до п.п. 6.9.-6.11. Регламенту визначено, що для визнання та підтвердження форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) уповноважена особа повинна впевнитись, що надані заявником документи свідчать про: надзвичайність таких обставин ( носять винятковий характер і знаходяться за межами впливу сторін); непередбачуваність обставин (їх настання та наслідки неможливо було передбачити, зокрема, на момент укладення відповідного договору, перед терміном настанням зобов`язання або до настання податкового обов`язку); невідворотність (непереборність) обставини (неминучість події та/або її наслідків); причинно-наслідковий зв`язок між обставиною/подією і неможливістю виконання заявником своїх конкретних зобов`язань (за договором, контрактом, угодою, законом, нормативним актом, актом органів місцевого самоврядування тощо).
Пункт 112.8. ст. 112 ПКУ визначає обставини, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такими обставинами, відповідно до пп.112.8.9. п.112.8 ст. 112 Податкового кодексу України, зокрема є: вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
Відповідно до положень ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Перелік функцій та прав контролюючого органу наведений в ст. ст. 19, 19-1, 19-2, 19-3 та 20 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI.
Серед наведених в податковому Кодексі України переліку прав у відповідача відсутнє право оцінювати, а тим саме ставити під сумнів/ спростовувати сертифікати ТПП про форс-мажорні обставини й засвідчувати форс-мажорні обставини.
Суд приходить до висновку, що відхилення відповідачем копій сертифікатів Регіональної торгово-промислової палати Миколаївської області від 20.09.2023 № 523/07 (№ 4800-23-3944) та від 04.10.2023 № 532/07 (№ 4800-23-4129) через здійснення ним оцінки Сертифікату ТПП України є протиправним, через порушення відповідачем вимог ст. 19 Конституції України.
Таким чином, суд приходить до висновку про наявність підтверджених ТПП України форс-мажорних обставин, відповідно до пп.112.8.9. п.112.8 ст. 112 Податкового кодексу України та п. 6 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», звільняють ТОВ «КТЕ» від відповідальності за порушення вимог п. 3 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 №2473-VIII та нарахування позивачу пені за ч. 5 ст. 13 зазначеного Закону.
Згідно з частинами першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Презумпція вини покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів. Саме такий підхід значно посилює позиції невладної особи, якій бракує правових знань, щоб самостійно довести перед судом слушність своїх тверджень.
В той же час, застосування принципу презумпції винуватості суб`єкта владних повноважень не обумовлює його автоматичного програшного становища у справі, оскільки ця презумпція не є абсолютною.
Підсумовуючи наведене, з урахуванням наявних у справі матеріалів, суд дійшов висновку, що контролюючий орган не довів правомірність винесення спірного податкового повідомлення- рішення від 19.09.2023 року №808114290708.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
У силу приписів ст. 139 КАС України, сплачений позивачем судовий збір підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 6-9, 32, 77, 90, 139, 177, 241-245, 246, 255, 295, 297 КАС України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області №808114290708 від 19.09.2023.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6,м. Миколаїв,54001 ЄДРПОУ 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КРАНТЕХЕЛЕКТРО" (вул. Казарського, 2-Г,м. Миколаїв,54031 ЄДРПОУ 44233971) судові витрати в розмірі 26 840,00 (двадцять шість тисяч вісімсот сорок) грн.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя О.М. Мельник
Рішення складено в повному обсязі
31.10.24
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2024 |
Оприлюднено | 04.11.2024 |
Номер документу | 122711026 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Мельник О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні