Рішення
від 22.10.2024 по справі 912/157/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,

тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 жовтня 2024 рокуСправа № 912/157/22

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Тимошевської В.В. за участі секретаря судового засідання Проскурні О.О. розглянув у відкритому судовому засіданні справу №912/157/22

за позовом: Керівника Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області, 28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Чижевського, 1а, в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), 50103, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Героїв АТО, 92

до відповідача: Приватного підприємства "Олександрія-Еко 2019", 28006, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Джерельна, 12

про стягнення 2 246 585,35 грн

Представники:

від прокуратури - Мороз В.С., службове посвідчення;

від позивача - участі не брали;

від відповідача - участі не брали.

В засіданні суду оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.

Керівник Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області (далі - Прокурор) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) (далі - Інспекція, позивач) звернувся до господарського суду з позовною заявою з вимогами до Приватного підприємства "Олександрія-Еко 2019" (далі - ПП "Олександрія-Еко 2019", відповідач) про стягнення збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, внаслідок забруднення підземних вод в сумі 1 761 377,55 грн та шкоди, завданої порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, внаслідок засмічення земельних ресурсів в сумі 485 207,80 грн.

В обґрунтування підстав позову зазначено, що за результатами проведеної Інспекцією перевірки встановлено порушення вимог Закону України "Про відходи", Правил експлуатації полігонів побутових відходів, а саме - не забезпечення сміттєзвалища системою захисту грунтових вод, вилучення та знешкодження фільтрату, що призводять до забруднення підземних вод. Вказане стало підставою для розрахунку збитків, заподіяних державі внаслідок забруднення поверхневих і підземних вод фільтратом сміттєзвалищ та полігонів твердих побутових та промислових відходів в розмірі 1 761 377,55 грн. Крім того, Інспекцією здійснено розрахунок розміру збитків. заподіяних державі внаслідок засмічення земель відходами на прилеглій до сміттєзвалища території в розмірі 485 207,80 грн.

Ухвалою суду від 31.01.2022 за поданим позовом відкрито провадження у справі №912/157/22 за правилами загального позовного провадження. У справі призначено підготовче засідання, сторонам встановлено строк для подання заяв по суті справи.

03.05.2022 суд розпочав підготовче засідання, в якому постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 26.05.2022.

26.05.2022 суд відкрив судове засідання з розгляду справи по суті, в якому оголосив перерву до 14.06.2022.

07.06.2022 Прокурором подано до справи додаткові пояснення та докази, щодо яких суд ухвалою від 14.06.2022 визнав поважними причини неподання в строк та прийняв подані докази.

В засіданні суду 14.06.2022 суд постановив ухвалу про перехід до розгляду справи на стадію підготовчого провадження і призначив підготовче засідання.

15.06.2022 позивач подав пояснення, відповідно до яких позовні вимоги підтримав.

21.06.2022 Прокурор подав клопотання про зупинення розгляду справи до набрання законної сили судовим рішенням у кримінальній справі № 389/5071/21.

У підготовчому засідання 21.06.2022 суд постановив ухвалу про зупинення провадження у справі № 912/157/22 до набрання законної сили судовим рішенням у кримінальній справі №389/5071/21, що розглядається Петрівським районним судом Кіровоградської області.

28.08.2024 Прокурор подав заяву про поновлення провадження у справі, повідомляючи про набрання законної сили вироком від 05.12.2023 у справі №389/5071/21.

Ухвалою від 23.09.2024 суд поновив провадження у справі №912/157/22 та призначив підготовче засідання на 03.10.2024.

У підготовчому засіданні 03.10.2024 суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначив справу до судового на 22.10.2024.

22.10.2024 суд відкрив судове засідання з розгляду справи по суті.

В судовому засіданні Прокурор позовні вимоги підтримав повністю.

Позивач в засідання суду не з`явився, однак суд враховує наявність пояснень позивача про підтримання позовних вимог.

Відповідач участі в засіданнях суду під час розгляду справи не брав, відзиву на позов не подав, будь-яких заяв чи клопотань не заявив.

У відповідності до п. 4 ч. 6 ст. 232 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) відповідач вважається таким, що належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.

На підставі ч. 9 ст.165, ч. 2 ст. 178, п.п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 ГПК України суд розглядає справу за відсутності представників позивача, відповідача та за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення Прокурора, дослідивши в судовому засіданні докази у справі, суд встановив наступні обставини, які є предметом розгляду.

За результатами конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території м. Олександрії, проведеного 11.09.2019 виконавчим комітетом Олександрійської міської ради Кіровоградської області, рішенням комітету ради №588 від 12.09.2019, переможцем визнано ПП "Олександрія-Еко 2019" (код ЄРДПОУ 43192725), як виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії (а.с. 59).

12.09.2018 між Управлінням житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради (Замовник) і ПП "Олександрія-Еко 2019" (Виконавець) укладено договір про надання послуг із утримання та захоронення побутових підходів на території сміттєзвалища м. Олександрії (а.с. 60-62).

Відповідно п.п. 1.1, 1.2, 2.1, 7.1 договору від 12.09.2019 ПП "Олександрія-Еко 2019" зобов`язується виконувати, функції із утримання та захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища (полігон/міське звалище твердих побутових відходів) м. Олександрії, що перебуває на земельній ділянці розміром 3,0000 га, з кадастровим номером 3520384600:02:000:7501, розташованій на території Лікарської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області (на даний час, з урахуванням реформування органів місцевого самоврядування, територія Приютівської територіальної громади Кіровоградської області), на відстані 12 кілометрів північно-східної сторони від м.Олександрія, вздовж авто дороги "Олександрія-Кременчук", строком до 12 вересня 2024 року.

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав, щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3520384600:02:000:7501 зареєстровано право власності держави в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації та право постійного користування за Управлінням житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради (а.с. 57-58).

За паспортом місця видалення відходів (паспорт МВВ), реєстраційний № 51, дата реєстрації 10.12.2008, назва МВВ - Міське звалище твердих побутових відходів, згідно з Доповненням до паспорта МВВ від 21.02.2020, власником МВВ зазначено ПП "Олександрія-Еко 2019" (а.с. 49-56).

Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) здійснено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ПП "Олександрія-Еко 2019", за результатом якого складено Акт №84/3.1/3.4/3.5/21 від 18.05.2021 (а.с. 25-33).

За змістом вказаного Акта зафіксовано, зокрема, що на полігоні побутових відходів відсутня система захисту ґрунтових вод, полігон побутових відходів не оснащений системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату чим порушено пункти 5.10, 5.11 Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 01.12.2010 N 435.

Вказаний Акт складено в присутності директора ПП "Олександрія-Еко 2019" Вдовіченко А.О., який такий Акт підписав без зауважень та отримав примірник Акта.

18.05.2021 Інспекцією оформлено припис на усунення виявлених порушень, складено протоколи про адміністративне порушення та постанови про накладення адміністративного стягнення (а.с. 28, 37-44). Застосовані штрафи оплачено 25.05.2021 (а.с. 39, 42).

16.06.2021 Інспекцією здійснено розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок забруднення підземних вод фільтратом сміттєзвалищ та полігонів твердих побутових та нетоксичних промислових відходів за формулою згідно Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 N 389 (а.с. 30-32).

За проведеним розрахунком розмір збитків за період 4 квартал 2019 - 1 квартал 2021 склав 1 761 377,55 грн.

29.06.2021 Інспекція вернулась з претензією до ПП "Олександрія-Еко 2019" про відшкодування збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу внаслідок забруднення підземних вод фільтратом сміттєзвалищ твердих побутових та нетоксичних відходів у розмірі 1 761 377,55 грн, до якої додано розрахунок збитків (а.с. 29).

Окрім того, 24.06.2021 Інспекцією відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища 27.10.1997 № 171 проведено розрахунок за фактом засмічення земельної ділянки площею 1,0144 га, прилеглої до земельної ділянки місця видалення відходів (на території Приютівської територіальної громади), яку експлуатує ПП "Олександрія-Еко 2019". Згідно вказаного розрахунку, розмір шкоди, яка заподіяна в результаті засмічення земель твердими побутовими та нетоксичними промисловими відходами, склав 485 207,80 грн (а.с. 35).

30.06.2021 Інспекція звернулась до ПП "Олександрія-Еко 2019" з претензію про відшкодування шкоди в розмірі 485 207,80 грн, до якої додано відповідний розрахунок (а.с. 33).

Вказані претензії відповідачем не виконані та кошти не сплачені.

Вироком Петрівського районного суду Кіровоградської області 05.12.2023 у справі №398/5071/21, ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 1 ст.239 КК України (забруднення або псування земель) (а.с. 176-184).

Згідно ухвали Кропивницького апеляційного суду від 12.06.2024, вказаний вирок змінено та ОСОБА_1 вважати засудженим за вчинення злочинів, передбачених ч. 1 ст. 239, ч. 1 ст. 242 КК України (забруднення або псування земель, порушення правил охорони вод).

Наведені вище обставини є підставою звернення до суду з позовом у даній справі.

Норми права, застосовані судом.

1. Щодо інтересів держави та підстав їх представництва прокурором у суді.

Питання представництва інтересів держави прокурором у суді урегульовано ст. 23 Закону України "Про прокуратуру". Наведеною нормою визначено, що представництво полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина 1); прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (частина 3); наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді; прокурор здійснює представництво інтересів держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва; прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта владних повноважень (абзаци перший - третій частини 4).

Частиною 3 ст. 53 ГПК України встановлено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а за абзацом другим частини 5 цієї ж статті у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Відповідно до положень частини четвертої статті 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: у чому полягає порушення інтересів держави; необхідність їх захист; визначені законом підстави для звернення до суду прокурора; зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Отож, прокурор повинен дотриматися порядку, передбаченого ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності.

Суд констатує, що за ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст. 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.

Стаття 50 Конституції України гарантує кожному право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Положеннями ст. 66 Конституції України встановлено, що кожен, хто заподіяв шкоду навколишньому природному середовищу, повинен відшкодувати шкоду в повному обсязі.

Відповідно до п. 7 ч. 3 ст. 29 Бюджетного кодексу України джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів є, зокрема, 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності. Згідно п. 4 ч. 1 ст. 69-1 Бюджетного кодексу України до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать, зокрема, 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків.

Отже, охорона навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини - невід`ємна умова сталого економічного та соціального розвитку України та явно становить державний інтерес.

Крім цього, кошти, одержанні в рахунок відшкодування збитків завданих навколишньому природному середовищу надходять до спеціальних фондів державного та місцевих бюджетів, з яких фінансуються зокрема видатки на програми та заходи у сфері охорони навколишнього природного середовища. Отже, ненадходження цих коштів до державного та місцевого бюджетів, може слугувати перешкодою для держави у своєчасному та повному здійсненні нею зобов`язань щодо відновлення природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки держави.

Виходячи з положень Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року № 275, Держекоінспекція здійснює у межах повноважень, передбачених законом, державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо охорони земель, охорони, раціонального використання та відтворення вод і відтворення водних ресурсів.

Пунктом 7 Положення передбачено, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно матеріалів справи, Інспекція листом від 09.08.2021 звернулась до Кіровоградської обласної прокуратури з питання щодо здійснення відповідних дій в межах ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", ст. 53 Господарського процесуального кодексу України та надала копії матеріалів перевірки ПП "Олександрія-Еко 2019" (а.с. 20).

15.11.2021 прокуратура направила Інспекції повідомлення в порядку ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" (а.с. 64).

Викладене свідчить про обізнаність Інспекції щодо допущених порушень та вказує на відсутність зі сторони Інспекції вжиття належних заходів задля захисту інтересів держави. Вказане є достатнім для висновку про бездіяльність Інспекції у спірних правовідносинах.

Таким чином, Прокурор дотримався вимог законодавства щодо порядку представництва в суді та обґрунтовано визначив орган, який уповноважений здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

2. Щодо суті спірних правовідносин.

Стаття 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачає, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог зі здійсненням заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.

Положеннями ст. 20-2 наведеного Закону закріплено компетенцію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища, серед яких: організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання вимог законодавства про поводження з відходами; пред`явлення претензій про відшкодування збитків і втрат, заподіяних державі в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Статтею 1 Закону України "Про відходи" (тут і надалі, який був чинним на момент проведення перевірки), встановлювалось, що збирання відходів це - діяльність, пов`язана з вилученням, накопиченням і розміщенням відходів у спеціально відведених місцях чи об`єктах, включаючи сортування відходів з метою подальшої утилізації чи видалення; видалення відходів - здійснення операцій з відходами, що не призводять до їх утилізації; відведені місця чи об`єкти - місця чи об`єкти (місця розміщення відходів, сховища, полігони, комплекси, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких отримано дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами;

Відповідно до с. 33 України "Про відходи" зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення). Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання (ч.ч.1, 4).

Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов`язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення (ч. 3).

За вимогами приписів ч.ч. 1, 12, 16 ст. 35-1 Закону України "Про відходи" поводження з побутовими відходами здійснюється відповідно до державних норм і правил. Захоронення побутових відходів дозволяється тільки на спеціально обладнаних для цього полігонах/звалищах. Забороняється проектування, будівництво та експлуатація полігонів побутових відходів без оснащення системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату.

Стаття 17 Закону України "Про відходи" передбачала, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані, зокрема: забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки; здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів; відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.

Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 N 435 затверджено Правила експлуатації полігонів побутових відходів (далі - Правила).

Згідно вказаних Правил, ці Правила поширюються на полігони, що діють, та нові полігони, прийняті в експлуатацію відповідно до Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року N 461 (пункт 1.2.).

За Правилами полігон побутових відходів - це інженерна споруда, яка призначена для захоронення побутових відходів і повинна запобігати негативному впливу на навколишнє природне середовище і відповідати санітарно-епідеміологічним і екологічним нормам; фільтрат - рідка фаза, що утворюється на полігоні побутових відходів при захороненні твердих побутових відходів з вологістю понад 55 % та внаслідок атмосферних опадів, обсяг яких перевищує кількість вологи, що випаровується з поверхні полігона (пункт 1.3.).

Правила передбачають, що контроль за станом підземних вод має проводитись щокварталу через спостережні свердловини, кількість, розташування і глибина яких встановлюються згідно з проектом полігона (пункт 5.10.). Полігон побутових відходів повинен бути оснащений системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату (пункт 5.11.).

Згідно з ДБН полігони ТПВ Основні положення проектування ДБН В.2.4-2-2005, для контролю за станом підземних вод проектуються контрольні свердловини, місця розташування яких погоджуються із гідрогеологічною службою та санітарно-епідеміологічними станціями. Одна контрольна свердловина закладається вище полігона за потоком ґрунтових вод, а одна-дві -нижче полігона. Свердловини проектуються на всю зону активного водообміну. Конструкція свердловин повинна забезпечувати захист підземних вод від випадкових забруднень, можливість водовідливу і відкачування, а також зручність відбирання проб води. Перелік показників, за якими проводяться аналізи, і періодичність відбирання проб обґрунтовують у проекті моніторингу полігонів ТПВ. 3.64.

Відповідно до п. 3.105 ДБН при проектуванні полігона ТПВ передбачаються заходи, спрямовані на зменшення кількості фільтрату: тимчасові протифільтраційні завіси, дамби, а також передбачати такі схеми складування ТПВ, при яких забезпечується мінімальне надходження води з незаповненої площі карт ТПВ.

Для збирання і відведення фільтрату з майданчиків складування ТПВ проектують дренажну систему, яка складається з шарового дренажу (галька або щебінь) та дренажних труб. Матеріали, які використовують для улаштування шарового дренажу і дренажних труб, повинні бути хімічно і біологічно стійкими і підбиратися так, щоб хімічно-фізичні властивості фільтрату та механічна дія ТПВ не приводили б до відмови в роботі системи (п.3.106 ДБН).

Для відведення фільтрату використовують труби, поверхня яких на 2/3 має бути перфорованою або мати прорізи. Труби укладаються на поверхні гідроізолювального шару так, щоб фільтрат відводився зі всієї основи полігона ТПВ (3.108 ДБН).

Фільтрат, що утворюється на полігоні, збирається в контрольні ставки, а потім направляється на очистку. До стадії очистки фільтрату має бути передбачена його груба сепарація, седиментація, розподіл фаз (п. 3.110 ДБН).

Порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, у разі, зокрема, забруднення поверхневих та підземних вод під впливом полігонів (сміттєзвалищ) твердих побутових та промислових відходів, визначено Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, яка затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 N 389 (далі - Методика № 389).

Окрім того, Закон України "Про охорону земель" передбачає, що при здійсненні господарської діяльності, пов`язаної із зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням і захороненням відходів, забезпечуються, зокрема, запобігання негативному впливу об`єктів поводження з відходами, що використовуються для збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів на ґрунтовий покрив прилеглих територій (ч. 1 ст. 46).

Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на землях природно-заповідного та іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, у межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини (ч. 3 ст. 46).

Відповідно до п. 2 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища 27.10.1997 № 171 (далі - Методика № 171), засмічення земель - це наявність на території земельних ділянок сторонніх предметів і матеріалів.

Землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища (п. 3.2. Методики № 171).

За приписами ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.

Мотивована оцінка аргументів сторін та поданих доказів.

Як встановлено матеріалами справи, ПП "Олександрія-Еко 2019" є суб`єктом господарської діяльності у сфері поводження з відходами та експлуатує полігон побутових відходів, на який оформлено паспорт місця видалення відходів. Полігон розташовано на земельній ділянці державної форми власності (власник - Кіровоградська обласна державна адміністрація) площею 3 га.

У відповідності до наведених вище положень ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 275 від 19.04.2017, Інспекція є уповноваженим органом на проведення нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища та на пред`явлення претензій і позовів до суду про відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Проведеною 18.05.2021 перевіркою Інспекцією встановлено порушення відповідачем пунктів 5.10, 5.11 Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 01.12.2010 N 435, а саме: полігон побутових відходів не оснащений системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату; на полігоні відсутня система захисту ґрунтових вод.

Крім того, в результаті неналежної експлуатації сміттєзвалища, усупереч вимогам п.п.3.4.1 - 3.4.4 договору від 12.09.2019 ПП "Олександрія-Еко 2019" допустило розміщення твердих побутових та нетоксичних промислових відходів за межами відведеного для цього місця, а саме території сміттєзвалища м. Олександрії, тобто за межами, земельної ділянки, а саме на прилеглих до ділянки, землях що не мають кадастрового номеру, розміром, відповідно до висновку 1111 «Гео-Кадастровий Центр», - 1,0144 га (10144 m2), чим допущено самовільне зайняття і засмічення даних земель загальним розміром 1,0144 га (10144 m2).

Матеріалами справи підтверджено, що розрахунок збитків, завданих внаслідок забруднення підземних вод фільтратом сміттєзвалища твердих побутових відходів, проведено Інспекцією у відповідності до Методики № 389, а саме розділу ХІ.

При розрахунку позивачем використано суму опадів за даними гідрометцентру згідно листа від 11.06.2021 № 9910-04/123, що узгоджується з вимогами Методики № 389.

Суд враховує, що причинами утворення фільтрату є як волога, що міститься в самих відходах і виділяється в процесі їх розкладання, так і природні оплати (дощ, сніг тощо), а тому в силу наведеного фільтрат у будь-якому разі утворюється на відповідних полігонах. Фільтрати полігонів твердих побутових відходів за відсутності їх організованого очищення і відведення негативно впливають на навколишнє середовище, забруднюючи його токсичними органічними та неорганічними речовинами.

Абзац другий пункту 11.3. розділу ХІ Методики № 389 передбачає, що у разі неможливості проведення комплексного дослідження хімічного складу фільтрату як сміттєзвалищ, так і полігонів твердих побутових та промислових відходів приймається середньо-статистичний вміст забруднюючих речовин у фільтраті згідно з додатком 11.

Саме вказані показники було використано Інспекцією при проведені розрахунку.

Розрахунок шкоди внаслідок засмічення земель здійснено за формулою № 6 згідно Методики № 171.

При розрахунку шкоди застосовано нормативну грошову оцінку одиниці площі ріллі по Кіровоградській області, що відповідає п. 4.7. Методики № 171 (а.с. 46).

Згідно викладеного вище суд встановив відповідність проведених розрахунків вимогам Методики № 389 та Методики № 171. Відповідач наведені розрахунку не спростував.

Окрім того, за результатами розгляду кримінальної справи №398/5071/21 на підставі, у тому числі, вищевикладених документів щодо перевірки, підтверджено винну директора ПП "Олександрія-Еко 2019" Вдовіченкова А.О. у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 239, ч. 1 ст. 242 Кримінального кодексу України.

За правилами ч. 6 ст. 75 ГПК України обвинувальний вирок суду в кримінальному провадженні або постанова суду, якою особу притягнуто до адміністративної відповідальності у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для господарського суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

У відповідності до викладеного суд встановив у діях ПП "Олександрія-Еко 2019" наявність всіх елементів складу правопорушення, зокрема: протиправна поведінка відповідача, яка полягає в експлуатації сміттєзвалища з порушенням вимог законодавства; вина відповідач, яка підтверджена матеріалами перевірки та вироком у справі № 398/5071/21; наявність збитків, які розраховані відповідно до Методики № 389 і Методики № 171; причинний зв`язок, що виражений у заподіяні зазначених збитків саме протиправною поведінкою відповідача.

На підставі наведеного позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.

Судові витрати.

За правилами ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

Інших судових витрат сторони не заявляють.

Керуючись ст. ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Стягнути з Приватного підприємства "Олександрія - Еко 2019" (вул. Джерельна, 12, м. Олександрія, Кіровоградська область, 28006, ідентифікаційний код 43192725) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) (вул. Героїв АТО, 92, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50103, ідентифікаційний код 43877118) збитки, завдані порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, внаслідок забруднення підземних вод в сумі 1 761 377,55 грн та шкоду, завдану порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, внаслідок засмічення земельних ресурсів в сумі 485 207,80 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Приватного підприємства "Олександрія - Еко 2019" (вул. Джерельна, 12, м. Олександрія, Кіровоградська область, 28006, ідентифікаційний код 43192725) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (просп. Європейський, 4, м. Кропивницький, 25006, ідентифікаційний код 02910025) 33 698,78 грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення направити Олександрійській окружній прокуратурі Кіровоградської області, Кіровоградській обласній прокуратурі, Державній екологічній інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) до електронних кабінетів з використанням ЄСІТС; Приватному підприємству "Олександрія - Еко 2019" за адресою: 28006, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Джерельна, 12.

Повне рішення складено 01.11.2024.

Суддя В.В.Тимошевська

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення22.10.2024
Оприлюднено04.11.2024
Номер документу122729220
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —912/157/22

Рішення від 22.10.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 03.10.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 23.09.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 16.01.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 20.06.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 13.06.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 13.06.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 25.05.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 02.05.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 05.04.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні