ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 листопада 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/9509/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Клочка К.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІОЛА МЕДТЕХНІКА" до Полтавської митниці про визнання протиправним та скасування рішення, скасування картки відмови,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ВІОЛА МЕДТЕХНІКА" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської митниці про визнання протиправним та скасування рішення, скасування картки відмови, а саме просить:
- визнати протиправним та скасувати Рішення Полтавської митниці щодо класифікації товарів № 24UA80600000028-КТ від 19.07.2024 року.
- скасувати складену Полтавською митницею Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA806020/2024/000141.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що посадовою особою митниці прийнято Рішення щодо класифікації товарів № 24UA80600000028-КТ від 19.07.2024 року, код вказаного товару згідно з УКТ ЗЕД було змінено з 9018908400 на 7326909490, при цьому це Рішення не містить жодного обґрунтування щодо причин та/чи підстав для перекваліфікації товару посадовою особою митного органу. Також було складено Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA806020/2024/000141 (надалі Картка), яка не містить конкретних підстав, на яких ґрунтувалося би рішення Відповідача про відмову у митному оформленні (випуску) товарів.
Позивач наголошував, що виробником імпортованих товарів є компанія «Surgicon (PVT) LTD, Pakistan, яка є провідним виробником високоякісних хірургічних інструментів і їх комплектуючих (аксесуарів) в Пакистані, вже більше 110 років займається виробництвом виключно медичних інструментів та взагалі не займається виготовленням товарів побутового призначення. Додатковим підтвердженням того, що товар являється медичним інструментом є наявність у виробника діючих міжнародних сертифікатів ISO 9001:2015 «Система управління якістю» та ISO 13485:2016 «Медичні прилади. Система управління якістю. Вимоги для нормативних цілей».
Також позивач звертав увагу на те, що на виконання вимог Технічного регламенту щодо медичних виробів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2013 р. № 753, розробленого на основі Директиви Ради ЄС від 14 червня 1993 р. № 93/42/ЄЕС щодо медичних виробів, зазначені позиції задекларованого товару пройшли процедуру оцінки відповідності саме як медичні вироби, на підтвердження чого видано Декларацію № ДВ-061 від 09.12.2022 року про відповідність медичних виробів вимогам Технічного регламенту щодо медичних виробів (з Додатком) стосовно «Інструментів медичних для загальної хірургії, отоларингології, акушерства та гінекології (код УКТ ЗЕД 9018 90 84 00)» ( п. 5488 Додатку до Декларації № ДВ-061 від 09.12.2022р).
Крім того, ТОВ «Віола Медтехніка» було подано необхідний пакет документів до Держлікслужби та зареєстровано як відповідальну особу за введення медичних виробів згідно Декларації № ДВ-061 від 09.12.2022 року та Декларації № ДВ-061 від 09.12.2022 року про відповідність медичних виробів вимогам Технічного регламенту щодо медичних виробів (з додатками).
Поміж іншого, позивач зауважував, що органом з оцінки відповідності ТОВ «УКРМЕДСЕРТ» (ООВ УКРМЕДСЕРТ), акредитованим в сфері оцінки відповідності, на запит ТОВ «Віола Медтехніка» надано офіційне роз`яснення за вих. № 603 від 23 грудня 2022 року, що вироби за списком в Додатку до Декларації відповідності № ДВ-061 є медичними виробами, у відповідності до Загальної частини пункт 1 (підпункт 9) Технічного регламенту щодо медичних виробів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2013 р. № 753, всього 8929 найменувань. Медичні вироби відносяться до І класу згідно пунктів 9, 13, 14 Додатку № 2 Технічного регламенту.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21.09.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
У відзиві на позовну заяву представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував, просив суд відмовити в їх задоволенні, вказуючи, що під час відпрацювання ризиків у посадової особи митниці виник складний випадок класифікації товару за МД № 24UA806020001479U8 й відповідно до Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 631, направлений запит до спеціалізованого підрозділу митниці для його вирішення, і за результатами розгляду вказаного запиту відділом класифікації товарів та митно-тарифного регулювання 17.05.2023 прийняте рішення про визначення коду товару № 24UA80600000028-КТ щодо товару: - JH-2030-15 Лоток розмір = 230 х 155 х 30 мм; - JH-2030-35 Чашка Петрі, розмір = 350 х 250 х 36 мм; - JH-2040-55 Лоток для інструментів, розмір = 300 х 200 х 30 мм без кришки; - JH-1057-25 Ниркоподібна чаша, розмір=250 х140 х 40мм.; - JH-2051-15 Коробка для інструмента, 150х80х35 мм, без ручки; - JH-2051-30 Коробка для інструмента, розмір = 230 х 130 х 50 мм, без ручки; - JH-2052-30 Коробка для інструмента, розмір=230х130х50мм, з бічними фіксаторами; - JH-2001-16 Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота =160 х 120 мм; - JH-2001-24 Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота =240 х 160 мм; - JH-2001-12 Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота =120 х 120 мм з класифікацією його в товарній підкатегорії 7326909490 згідно з УКТЗЕД.
Митним органом, під час прийняття рішення №24UA80600000028-КТ використано: Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) викладена у додатку до Закону України від 19.10.2022 № 2697-IX "Про Митний тариф України"; Пояснення до УКТЗЕД, затверджені наказом Держмитслужби України від 14.12.2022 № 543; Примітки до групи 90. Пояснення до товарних позицій 9018,7326.Фотозображення товару. Технічний опис товару. Листи ДМСУ від 22.11.2022 №19/19-01-01/7/2802 та від 10.03.2023 №15/15-04-01/13/1089. Рішення Прикордонно-митної адміністрації Сполучених Штатів Америки від 12.06.2019 № HQ Н277654. Інформація з мережі Інтернет (www.viola.net.ua, www.surgicon.com.pk). Правила 1, 6 ОПІ.
Представник відповідача звертав увагу на те, що у ст. 67-69 Глави 11 Митного кодексу України, Порядку роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 650, жодними нормами не визначено, що рішення про визначення коду товару має обов`язково містити причини та/чи підстави для перекласифікації товару, а Полтавська митниця не має повноважень для зміни змісту форми рішення про визначення коду та зазначення в його змісті інформації, яка не передбачена вимогами Порядку № 650 та МК України.
Також відповідач звертав увагу, що ТОВ «ВІОЛА МЕДТЕХНІКА» до поставки даної партії товарів, у березні 2023 року звернулося до Державної митної служби України з листом від 31.03.2023 №04/01 щодо класифікації Полтавською митницею окремих товарів, які імпортувались цим підприємством, у товарній позиції 7326 згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності.
За результатами розгляду вказаного листа, Держмитслужбою України на адресу ТОВ «ВІОЛА МЕДТЕХНІКА» надіслана відповідь від 10.03.2023 №15/15-04-01/13/1089 (копія додається), якою повідомлено про необхідність класифікації товарів: «HGP 2002 Ємність для медичних речовин 2 унції (50 мл)», «JH-1057-25 Ниркоподібна чаша, розмір 250x140x40 мм», «JH-2040-70 Лоток для інструментів, розмір 400x300x50 мм, без кришки», «JH-2051-30 Коробка для інструментів, розмір 230x130x50 мм, без ручки», «JH-1057-25 Коробка для інструментів, розмір 150x80x35 мм, з бічним фіксаторами», «JH-1057-25 Pcs Ниркоподібна чаша, розмір 250x140x40 мм», «JH-2050- 15 Коробка для інструментів, розмір 150x80x35 мм, з ручкою», «JH-2050-30 Коробка для інструментів розмір 230x130x50 мм, з ручкою», «JH-2215-00 Лоток на 7 інструментів» у товарній позиції 7326 відповідно до УКТЗЕД.
Однак, незважаючи на отримані роз`яснення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику (Держмитслужба України) в порядку, установленому Кабінетом Міністрів України, який уповноважений на ведення УКТЗЕД (ч.1. 67 МК України), після ввезення товару на митну територію ТОВ «ВІОЛА МЕДТЕХНІКА» подано 23.02.2024 МД 24UA806020001479U8 із декларуванням товару в іншій товарній позиції, а саме 9018, товарна підкатегорія 9018908400 згідно з УКТЗЕД, а не за кодом товару, визначеним Держмитслужбою України.
Наголошував, що Полтавська митниця у результаті прийняття рішення про визначення коду товару №24UA80600000028-КТ не змінила сферу використання вказаного товару.
Товарна позиція 9018 УКТЗЕД може охоплювати прилади та пристрої, що використовуються у медицині, хірургії, стоматології або ветеринарії, включаючи сцинтографічну апаратуру та іншу електромедичну апаратуру, а також апаратуру для дослідження зору виготовлену у тому числі з чорних металів (тов.поз.7326). На думку митного органу, товари класифіковані у товарній підкатегорії 7326909490 згідно з УКТЗЕД відповідно до рішення №24UA80600000028-КТ не являються ні приладами, ні пристроями, ні інструментами в розумінні Технічного регламенту, а є іншими медичними виробами. Отже, класифікація таких інших медичних виробів в товарній позиції 9018 згідно з УКТЗЕД відповідно з Поясненнями до неї неможлива.
Стверджував, що посилання Позивача на ті обставини, що виробником даного товару виступає компанія «Sugicon (PVT) LTD», якою виготовляються хірургічні інструменти, міжнародні сертифікати ISO 9001:2015 та ISO 13485:2016, декларації відповідності не можуть слугувати документальним підтвердженням, що цей товар необхідно класифікувати саме в товарній позиції 9018 згідно з УКТЗЕД, оскільки такі документи не містять інформації про віднесення відповідних товарів (інструментів, виробів) до відповідних кодів товарів згідно з УКТЗЕД, а наведення Позивачем посилань на Класифікатор медичних виробів, Технічні регламенти щодо медичних виробів, затверджених постановами КМУ від 02.10.2013 № 753, 754 та № 755, які гармонізовано з міжнародною номенклатурою медичних виробів Globa Medical Devsce Nomenklature (GMDN) в якості обґрунтування необхідності класифікації спірного товару в товарній позиції 9018 є, на думку відповідача, безпідставним, оскільки згадані нормативно-правові акти не містять жодних посилань на Гармонізовану систему опису та кодування товарів, УКТЗЕД та або відповідні коди товарів, визначені як в Гармонізованій системи опису та кодування товарів, так і в УКТЗЕД. Таким чином ТОВ «ВІОЛА МЕДТЕХНІКА» під час декларування товарів та прийняття спірного рішення не надано жодного висновку інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТЗЕД, а надано лише документи, що підтверджують сферу застосування товару.
03.09.2024 позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій викладено незгоду із доводами відповідача, наведеними у відзиві на позовну заяву.
06.09.2024 до суду надійшли заперечення щодо відповіді на відзив, в яких представником відповідача зазначено про те, що зауваження позивача жодним чином не спростовують правомірності спірних рішень.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини справи та відповідні правовідносини.
ТОВ "ВІОЛА МЕДТЕХНІКА" (ідентифікаційний код 23548019) зареєстроване як юридична особа, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Для проведення митного оформлення партії товару, що надійшла на адресу ТОВ «Віола Медтехніка» за Контрактом № 4 від 27.11.2023 року з компанією «Surgicon (PVT) LTD» (Пакистан), уповноваженою особою Позивача компанією ПП «БРОКЕР-СКВ» до Митниці було подано заповнену відповідно до товаросупровідних документів електронну митну декларацію № 24UA806020004942U8 від 15.07.2024 року (далі МД ) у митному режимі імпорту.
Серед іншого, згідно митної декларації № 24UA806020004942U8 було задекларовано наступний товар за кодом 9018908400 УКТ ЗЕД (графа 31): «Товар № 1 - 1. Вироби медичного призначення. Інструменти та пристосування медичні 2 / 16 для загальної хірургії, отоларингології, акушерства та гінекології: JH-2030-15 Лоток розмір = 230 х 155 х 30 мм, JH-2040-55 Лоток для інструментів, розмір = 300 х 200 х 30 мм, без кришки; JH-2030-35 Чашка Петрі розмір = 350 х 250 х 36 мм, JH-1057-25 Ниркоподібна чаша, розмір = 250 х 140 х 40мм, JH-2051-15 Коробка для інструмента = 150 х 80 х 35 мм, без ручки, JH-2051-30 Коробка для інструмента, розмір = 230 х 130 х 50 мм, без ручки, JH-2052-30 Коробка для інструмента, розмір = 230 х 130 х 50 мм, з бічними фіксаторами, JH-2001-12 Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота = 120 х 120 мм, JH-2001-16 Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота = 160 х 120 мм, JH-2001-24 Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота = 240 х 160 мм».
У описі до товарів зазначено наступне: завдяки матеріалу виріб може оброблятися та стерилізуватися різними способами, призначений для зберігання і стерилізації медичних інструментів, також може використовуватися при різних процедурних і хірургічних операціях, збору перев`язувального матеріалу, використаного інструменту, виготовлені зі спеціальної медичної нержавіючої сталі марки AISI 304 08X18H10, може стерилізуватися в автоклаві при 134 С протягом 18 хв при тиску 2,0 бар, даний вид сталі використовується виключно для виготовлення медичних інструментів, виріб має індивідуальну упаковку, лазерне маркування та маркування національним знаком відповідності, вироби стійкі до дезінфікуючих розчинів і дії високих температур. Додатково, коробки для інструментів та ниркоподібна чаша виготовляються з нержавіючої сталі, яка кислотостійка та витримує температуру до 900 С, забезпечують збереження стерильності медичних матеріалів протягом тривалого часу. Чітко ідентифікуються як призначені для медичного чи хірургічного застосування через їх особливу форму, легкість стерилізації, кращу якість виготовлення, складові матеріали.
З метою визначення країни походження та опису характеристик товару, що надають можливість обґрунтовано визначити код за УКТ ЗЕД, разом із МД Позивачем було подано:
- контракт № 4 від 27.11.2023 р.;
- комерційний інвойс № ISCL-192-62137 від 01.03.2024 р.;
- коносамент № FCA-0177728 від 16.04.2024 р.;
- міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR) № 428897 від 02.07.2024 р.;
- декларацію № ДВ-060 від 26.10.2022 року про відповідність медичних виробів вимогам Технічного регламенту щодо медичних виробів (код УКТ ЗЕД 9018908400);
- декларацію № ДВ-061 від 09.12.2022 року про відповідність медичних виробів вимогам Технічного регламенту щодо медичних виробів (код УКТ ЗЕД 9018908400) стосується саме класифікованого Митницею товару;
- технічний опис б/н від 15.07.2024 р., надання підтверджується змістом самої МД, а також відомостями з Рішення щодо класифікації товарів та Картки відмови.
16.07.2024 р. головним державним інспектором відділу митного оформлення № 1 митного поста «Полтава» ОСОБА_1 було здійснено повний митний огляд та детальне фотографування товару на митному оформленні (44 кадри), згідно митної декларації № 24UA806020004942U8 від 15.07.2024 року. За результатами огляду працівниками Митниці було складено Акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу. Згідно п. 8.3.4. Акту огляду встановлено, що в результаті огляду наявний товар № 1-3: Вироби медичного призначення (інструменти та пристосування медичні для загальної хірургії, отоларингології, акушерства та гінекології). Товари знаходяться в індивідуальній упаковці. На пакуванні наявне маркування з зазначенням виробника, торгівельної марки, національного знаку відповідності та артикули. В доглянутих місцях товар відповідає відомостям, заявленим у МД та ТСД. Жодних зауважень комісії щодо товару в Акті огляду не зазначено.
В подальшому, посадовою особою Митниці Ярославом Нагребельним було прийнято Рішення щодо класифікації товарів № 24UA80600000028-КТ від 19.07.2024 року (далі Рішення). Згідно даного Рішення було змінено код частини товару № 1 згідно з УКТ ЗЕД, імпортованого ТОВ «Віола Медтехніка», а саме:
« 1. Товар № 1 - 1. Вироби медичного призначення. Інструменти та пристосування медичні
для загальної хірургії, отоларингології, акушерства та гінекології:
JH-2030-15 Лоток розмір = 230 х 155 х 30 мм,
JH-2040-55 Лоток для інструментів, розмір = 300 х 200 х 30 мм, без кришки;
JH-2030-35 Чашка Петрі розмір = 350 х 250 х 36 мм,
JH-1057-25 Ниркоподібна чаша, розмір = 250 х 140 х 40мм,
JH-2051-15 Коробка для інструмента = 150 х 80 х 35 мм, без ручки,
JH-2051-30 Коробка для інструмента, розмір = 230 х 130 х 50 мм, без ручки,
JH-2052-30 Коробка для інструмента, розмір = 230 х 130 х 50 мм, з бічними фіксаторами,
JH-2001-12 Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота = 120 х 120 мм,
JH-2001-16 Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота = 160 х 120 мм,
JH-2001-24 Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота = 240 х 160 мм»,
змінено з коду 9018908400 Прилади та пристрої, що використовуються у медицині, хірургії, стоматології або ветеринарії, включаючи сцинтографічну апаратуру та іншу електромедичну апаратуру, а також апаратура для дослідження зору на код 7326909490 Інші вироби з чорних металів: - ковані або штамповані, але без подальшого оброблення.
Також митним органом було складено Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA806020/2024/000141.
Не погодившись із рішенням щодо класифікації товарів № 24UA80600000028-КТ та карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA806020/2023/000141, ТОВ "ВІОЛА МЕДТЕХНІКА" звернулося до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до частини 1 статті 1 Митного кодексу України від 13 березня 2012 року № 4495-VI (далі МК України, у редакції, чинній на час спірних правовідносин) законодавство України з питань митної справи складається з Конституції України, цього Кодексу, інших законів України, що регулюють питання, зазначені у статті 7 цього Кодексу, з міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також з нормативно-правових актів, виданих на основі та на виконання цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Відповідно до пункту 23 частини 1 статті 4 МК України митне оформлення - виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення.
Згідно з частиною 1 статті 246 МК України метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
За приписами частини 1 статті 248 МК України митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.
Частиною першою статті 257 МК України передбачено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, на які накладено електронний підпис декларанта або уповноваженої ним особи.
Частиною 1 статті 69 МК України визначено, що товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.
Згідно з положеннями статті 67 МК Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.
В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів.
Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду.
Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).
В силу приписів частини 2 статті 69 МК України митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.
Відповідно до положень частин 3 5 статті 69 МК України на вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.
У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.
Для цілей класифікації товарів під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.
Для цілей класифікації товарів під товарами з ідентичними характеристиками розуміються товари, які мають однакові характерні для них ознаки (фізичні характеристики, хімічний склад, призначення та порядок застосування тощо) і відмінності між цими товарами не впливають на характеристики, визначальні для класифікації таких товарів за одним класифікаційним кодом згідно з УКТ ЗЕД.
Частиною 7 статті 69 МК України встановлено, що рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням митного органу щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення відповідно до глави 4 цього Кодексу.
За змістом частини 8 статті 69 МК України висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер.
Згідно з Указом Президента України від 17 травня 2002 року N 466/2002 "Про приєднання України до Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів" Україна приєдналась до вказаного міжнародного договору.
Перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів, містяться у Митному тарифі України, який встановлений Законом України «Про Митний тариф України» від 19 жовтня 2022 року № 2697-IX, що набрав чинності з 01.01.2023.
Відповідно до пунктів 1 4, 6 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, які викладені у Митному тарифі України, класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється за такими правилами:
1.Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТ ЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил:
2. (a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного;
(b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.
3. У разі якщо згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prіma facіe) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином:
(a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де подається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару;
(b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови що цей критерій можна застосувати;
(c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.
4. Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються.
6. Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatіs mutandіs), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 № 543, який набрав чинності 01.01.2023, затверджено Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі Пояснення до УКТЗЕД), які побудовані на основі Пояснень до Гармонізованої системи опису та кодування товарів 2022 року (Explanatory Notes to the Harmonized commodity description and coding system, Sixth Edition (2022) Wold Customs Organization) і Пояснень до Комбінованої номенклатури Європейського Союзу (Explanatory Notes to the Combined Nomenclature of the European Union, Official Journal of the European Union, С 119, Volume 62, 29 March 2019), в яких коди товарів актуалізовані відповідно до Комбінованої номенклатури ЄС 2022 року та змін до Пояснень до Комбінованої номенклатури Європейського Союзу, які надруковані до 1 грудня 2022 року в Official Journal of the European Union.
Пояснення до УКТЗЕД є одним допоміжних робочих матеріалів, що запроваджуються в Україні з метою забезпечення однакової інтерпретації і застосування УКТЗЕД, та містять тлумачення змісту позицій УКТЗЕД, терміни, короткі описи товарів і галузі можливого застосування цих товарів, класифікаційні ознаки та конкретні переліки товарів, що включені або виключені з тих чи інших товарних позицій, методи визначення різних характеристик товарів та іншу інформацію, як є необхідною для однозначного віднесення конкретного товару до певної товарної позиції УКТЗЕД.
Порядок роботи спеціалізованого підрозділу митного органу з питань класифікації товарів (далі - Підрозділ), підрозділу митного оформлення (далі - ПМО), підрозділу митних компетенцій митного органу під час здійснення контролю правильності класифікації товарів, прийняття рішень щодо класифікації товарів, здійснення митних процедур, пов`язаних з контролем правильності класифікації товарів при митному контролі та митному оформленні товарів, що переміщуються через митний кордон України (далі - товари), порядок взаємодії з іншими структурними підрозділами митного органу при вирішенні питань класифікації товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТ ЗЕД) визначає Порядок роботи митних органів при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 30 травня 2012 року № 650 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 23 грудня 2022 року № 455 ( далі Порядок № 650).
За визначеннями, наведеними у пункті 2 розділу І Порядку № 650, класифікація товару - визначення коду товару відповідно до вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, передбачених Законом України «Про Митний тариф України» (далі - Основні правила інтерпретації УКТ ЗЕД), з урахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рішень Комітету з Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації, методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТ ЗЕД, розроблених центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику відповідно до вимог Митного кодексу України (далі - Кодекс), до початку переміщення товару через митний кордон України, під час митного оформлення та після завершення митного оформлення; рішення щодо класифікації товарів (далі - Рішення) - рішення митного органу, яке приймається за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Пунктом 2 розділу ІІ Порядку № 650 визначено, що контроль правильності класифікації товарів здійснюється шляхом перевірки відповідності:
опису товару в митній декларації процедурі декларування відповідно до вимог Кодексу;
відомостей про товар та код товару згідно з УКТ ЗЕД, заявлених у митній декларації, відомостям про товар (найменування, опис, визначальні характеристики для класифікації товарів тощо), зазначеним у наданих для митного контролю документах, шляхом перевірки дотримання вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, із врахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рекомендацій, розроблених центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, відповідно до вимог Кодексу.
Відповідно до пункту 11 розділу ІІ Порядку № 650 рішення приймається у разі необхідності зміни задекларованого коду товару згідно з УКТ ЗЕД на підставі встановлених характеристик товару, які є визначальними для його класифікації.
Для прийняття Рішення використовуються відомості, які містяться у митній декларації, інших документах, поданих для митного оформлення, а також документи та відомості, надані разом із Запитом та/або у порядку, передбаченому пунктом 12 цього розділу.
За приписами пункту 25 розділу ІІ Порядку № 650 у разі незгоди з Рішенням декларант або уповноважена ним особа має право його оскаржити відповідно до глави 4 Кодексу.
Питання, пов`язані із відмовою у митному оформленні товару, врегульовані статтею 256 МК України, за змістом положень частин 1, 2 якої відмова у митному оформленні - це письмове вмотивоване рішення митного органу про неможливість здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через невиконання декларантом або уповноваженою ним особою умов, визначених цим Кодексом.
У рішенні про відмову у митному оформленні повинні бути зазначені причини відмови та наведені вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Зазначене рішення повинно також містити інформацію про порядок його оскарження.
Згідно з пунктами 8.1., 8.2. Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 631, у всіх випадках відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення оформлюється картка відмови за формою, наведеною в додатку 2 до цього Порядку.
Картка відмови складається за допомогою АСМО у межах строку, відведеного статтею 255 Кодексу для завершення митного оформлення, посадовою особою митного органу, якою прийнято рішення про відмову.
У картці відмови зазначаються причини відмови, наводяться вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, а також вказується інформація про порядок оскарження рішення про відмову.
Аналіз викладених норм законодавства дає підстави для висновку, що класифікацію товарів за УКТЗЕД здійснює декларант шляхом внесення відповідних відомостей до митної декларації, натомість митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД та у разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.
До структури Митного тарифу України входять Основні правила інтерпретації УКТ ЗЕД (далі - Основні правила).
Зазначеними правилами передбачено, що перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де подається більш загальний його опис. Тобто саме характеристики товару є визначальними для класифікації товару.
Верховний Суд у своїх рішеннях неодноразово звертав увагу щодо застосування Основних правил при віднесенні товару до тієї чи іншої позиції відповідно до УКТ ЗЕД, зокрема, але не виключно, у постанові від 20.06.2019 у справі №826/7208/16, від 08.02.2022 у справі №808/3175/16, від 31.01.2023 у справі № 808/2311/16, від 26.06.2023 року у справі № 804/892/17.
Спірним у цій справі питанням є класифікація товару, задекларованого позивачем, за кодом УКТЗЕД (9018908400 чи 7326909490).
Із положень Митного тарифу слідує, що Група товарів 90 «Прилади та апарати оптичні, фотографічні, кінематографічні, контрольні, вимірювальні, прецизійні; медичні або хірургічні; їх частини та приладдя» включає, зокрема, товарну позицію 9018 «Прилади та пристрої, що використовуються у медицині, хірургії, стоматології або ветеринарії, включаючи сцинтографічну апаратуру та іншу електромедичну апаратуру, а також апаратура для дослідження зору», до якої відноситься, крім інших, товарна підпозиція 9018 90 «Інші інструменти та прилади», що передбачає товарну підкатегорію 9018 90 84 00 «Інші».
Відповідно до Загальних положень Пояснень до УКТЗЕД, що стосуються розділу ХVІІІ групи 90, до цієї групи включається велика різноманітність приладів та апаратів, які характеризуються, як правило, найвищою чистотою обробки і високою точністю. Велика частина їх використовується переважно для наукових цілей (лабораторні та дослідницькі роботи, аналіз, астрономія і т.п.), для спеціалізованих технічних чи промислових цілей (вимірювання або контроль, спостереження і т.п.) або для медичних цілей.
До цієї групи включаються, зокрема, прилади та апаратура для медичних, хірургічних, стоматологічних чи ветеринарних цілей або пов`язаного з ними застосування (радіологія, механотерапія, киснева терапія, ортопедія, протезування і т.п.) (C) .
Крім визначених товарів, зазначених у Примітці 1 до цієї групи (наприклад, гумові чи шкіряні шайби і прокладки та шкіряні мембрани для вимірювачів), прилади, апарати та їхні частини, що входять до цієї групи, можуть бути з будь-якого матеріалу (включаючи дорогоцінні метали або метал, плакований дорогоцінним металом, дорогоцінне або напівдорогоцінне каміння (природне, штучне чи реконструйоване).
Згідно із Поясненнями до УКТЗЕД до товарної позиції 9018 до цієї товарної позиції включається дуже широкий діапазон приладів і пристроїв, які у більшості випадків використовуються лише в професійній практиці (наприклад, лікарями, хірургами, стоматологами, ветеринарними хірургами, акушерками) або для встановлення діагнозу, профілактики чи лікування хвороби, або для оперування і т.п. Прилади і пристрої для анатомічної роботи чи для розтину трупів, анатомування і т.п. також включаються, за певних умов, прилади і пристрої для стоматологічних лабораторій (див. пункт (ІІ) нижче). Прилади цієї товарної позиції можуть бути виготовлені з будь-якого матеріалу (включаючи дорогоцінні метали).
Також зауважено, що багато які з приладів, використовуваних у медицині чи хірургії (людини або ветеринарної), є, власне кажучи, звичайними ручними інструментами (наприклад, молотки, зуботехнічні молотки, пилки, долота, напівкруглі долота, щипці, кліщі, шпателі і т.п.) чи ножовими виробами (ножиці, ножі і т.п.). Тому такі вироби включаються до цієї товарної позиції лише у разі, якщо вони чітко ідентифікуються як призначені для медичного чи хірургічного застосування через їх особливу форму, легкість, з якою вони розбираються для стерилізації, кращу якість виготовлення, природу складових їх металів або через їх комплектування (часто упаковуються в ящики чи бокси, що містять набір інструментів для конкретної роботи: акушерства, розтину трупів, гінекології, очної чи вушної хірургії, ветеринарні набори для родів і т.п.).
Згідно примітки 1 Розділу XV Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД (Недорогоцінні метали та вироби з них, до якого належить група 73 Вироби з чорних металів, товарна позиція 7329 Інші вироби з чорних металів) цей розділ не включає, зокрема: (h) прилади та апарати розділу XVIII, у тому числі пружини для годинників усіх видів .
Водночас до розділу XVIII Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД належать прилади та апарати оптичні, фотографічні, кінематографічні, контрольні, вимірювальні, прецизійні, медичні або хірургічні; годинники всіх видів, музичні інструменти; їх частини та приладдя.
До товарної позиції 9018 розділу XVIII належать прилади та пристрої, що використовуються у медицині, хірургії, стоматології або ветеринарії, включаючи сцинтографічну апаратуру та іншу електромедичну апаратуру, а також апаратура для дослідження зору.
Водночас, згідно пояснень до товарної позиції 7326 до цієї товарної позиції включаються всі вироби з чорних металів, одержані куванням чи вирубування, різанням чи штампуванням, або іншими способами, такими як згинання, складання, зварювання, обточування, вальцювання чи перфорування, крім виробів, включених у попередні товарні позиції цієї групи або обговорених у Примітці 1 до Розділу XV, чи включених у групу 82 або 83, або більш конкретно названих в інших товарних позиціях Класифікації.
Системний аналіз положень Митного тарифу України із врахуванням Пояснень до УКТЗЕД свідчить, що визначальними для класифікації товару у товарній позиції 9018 «Прилади та пристрої, що використовуються у медицині, хірургії, стоматології або ветеринарії, включаючи сцинтографічну апаратуру та іншу електромедичну апаратуру, а також апаратура для дослідження зору» є характеристики товару, пов`язані з його використанням, а саме, прилади і пристрої повинні у більшості випадків використовуватися лише в професійній практиці (наприклад, лікарями, хірургами, стоматологами, ветеринарними хірургами, акушерками) або для встановлення діагнозу, профілактики чи лікування хвороби, або для оперування і т.п.
При цьому стосовно приладів, які використовуються у медицині чи хірургії, а також водночас у повсякденному житті як звичайні ручні інструменти зауважено, що такі вироби включаються до цієї товарної позиції 9018 лише у разі, якщо вони чітко ідентифікуються як призначені для медичного чи хірургічного застосування через їх особливу форму, легкість, з якою вони розбираються для стерилізації, кращу якість виготовлення, природу складових їх металів або через їх комплектування.
Як вже зазначалося судом, згідно технічного опису задекларованого ТОВ "ВІОЛА МЕДТЕХНІКА" товару : JH-2030-15, 50шт, Лоток розмір = 230 х 155 х 30 мм, завдяки матеріалу, виріб може оброблятися та стерилізуватися різними способами, призначений для зберігання і стерилізації медичних інструментів, також може використовуватися при різних процедурних і хірургічних операціях, збору перев`язувального матеріалу, використаного інструменту, виготовлені зі спеціальної медичної нержавіючої сталі марки AISI 304 08X18H10, може стерилізуватися в автоклаві при 134 град. C протягом18 хв. при тиску 2,0 бар, даний вид нержавіючої сталі використовується лише для виготовлення медичних інструментів, виріб має індивідуальну упаковку, лазерне маркування та маркування національним знаком відповідності, вироби стійкі до дезінфікуючих розчинів і дії високих температур; JH-2030-35, 200шт, Чашка Петрі Розмір = 350 х 250 х 36 мм; JH-2040-55, 100шт, Лоток для інструментів, розмір = 300 х 200 х 30 мм, без кришки, завдяки матеріалу, виріб може оброблятися та стерилізуватися різними способами, призначений для зберігання і стерилізації медичних інструментів, також може використовуватися при різних процедурних і хірургічних операціях, збору перев`язувального матеріалу, використаного інструменту, виготовлені зі спеціальної медичної нержавіючої сталі марки AISI 304 08X18H10, може стерилізуватися в автоклаві при 134 град.C протягом 18 хв. при тиску 2,0 бар, даний вид нержавіючої сталі використовується лише для виготовлення медичних інструментів, виріб має індивідуальну упаковку, лазерне маркування та маркування національним знаком відповідності, вироби стійкі до дезінфікуючих розчинів і дії високих температур; JH-2051-15, 100шт, Коробка для інструмента, 150х80х35 мм, без ручки, JH-2051-30, 50шт, Коробка для інструмента, розмір = 230 х 130 х 50 мм, без ручки, JH-2052-30, 100шт, Коробка для інструмента, розмір=230х130х50мм, з бічними фіксаторами, Коробки для інструментів виготовляється з нержавіючої сталі, яка кислотостійка та витримує температуру до 900 град.С, забезпечують збереження стерильності медичних матеріалів протягом тривалого часу, використовується для зберігання і стерилізації медичних інструментів, також може використовуватися при різних процедурних і хірургічних операціях, збору перев`язувального матеріалу, використаного інструменту, виготовлені зі спеціальної медичної нержавіючої сталі марки AISI 304 08X18H10, може стерилізуватися в автоклаві при 134 град. C протягом 18 хв. при тиску 2,0 бар, даний вид нержавіючої сталі використовується лише для виготовлення медичних інструментів, виріб має індивідуальну упаковку, лазерне маркування та маркування національним знаком відповідності, вироби стійкі до дезінфікуючих розчинів і дії високих температур; JH-1057-25, 4000шт, Ниркоподібна чаша, розмір=250 х140 х 40мм, лоток ниркоподібний застосовується для зберігання і стерилізації медичних інструментів, також може використовуватися при різних процедурних і хірургічних операціях, збору перев`язувального матеріалу, використаного інструменту, має ниркоподібну форму, нержавіюча сталь марки AISI 304 (кислотостійка витримує температуру до 900 С), бортики чаші розташовані по всьому периметру для зручності використання, використовують для розміщення інструментів та інших виробів медичного призначення, виготовлені зі спеціальної медичної нержавіючої сталі марки AISI 304 08X18H10, може стерилізуватися в автоклаві при 134 C протягом 18 хв. при тиску 2,0 бар, даний вид нержавіючої сталі використовується лише для виготовлення медичних інструментів. Кожен виріб має індивідуальну упаковку, лазерне маркування та маркування національним знаком відповідності. Всі ці вироби стійкі до дезінфікуючих розчинів і дії високих температур; JH-2001-16, 296шт, Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота =160 х 120 мм; JH-2001-24, 296шт, Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота =240 х 160 мм; JH 2001-12, 296шт, Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота =120 х 120 мм; JH-2001-12, 4шт, Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота =120 х 120 мм; JH-2001-16, 4шт, Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота =160 х 120 мм; JH-2001-24, 4шт, Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота =240 х 160 мм; JH-2001-16, 200шт, Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота =160 х 120 мм; JH-2001-24 ,200шт, Коробка для стерилізації Schiммelbusch, діаметр х висота =240 х 160 мм; JH-2030-35, 200шт, Чашка Петрі Розмір = 350 х 250 х 36 мм. Використовуються в різноманітних галузях хірургії та медицини. Виготовлені зі спеціальної медичної нержавіючої сталі марки AISI 304 08X18H10. Чітко ідентифікуються як призначені для медичного чи хірургічного застосування через їх особливу форму, легкість стерилізації, кращу якість виготовлення, природу складових їх металів. Упаковані в індивідуальні упаковки та в картонні ящики. Марковано національним знаком відповідності згідно вимог технічного регламенту, щодо медичних виробів.
При цьому суд наголошує, що Актом про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу від 16.07.2024 підтверджено, що вантаж відповідає відомостям, заявленим у митній декларації та товаросупровідних документах.
Додатково про віднесення товару до виробів медичного призначення свідчить декларація про відповідність медичних виробів «Інструменти медичні для загальної хірургії, отоларингології, акушерства та гінекології» № ДВ-061 від 09.12.2022 виробництва Surgicon (PVT) LTD, Пакистан, вимогам Технічного регламенту щодо медичних виробів, затвердженого постановою КМУ № 753 від 02.10.2013, яка складена під відповідальність уповноваженого представника в Україні ТОВ «ВІОЛА МЕДТЕХНІКА» , листом ТОВ «УКРМЕДСЕРТ» від 23.12.2022 № 603, яким підтверджено належність виробів у додатку до Декларації до медичних виробів І класу. Незважаючи на те, що вказані документи не містять посилань на код УКТЗЕД товарів, інформація, викладена в них, може бути врахована під час дослідження характеристик товару, які мають значення для класифікації товару за кодом УКТЗЕД.
За наведених обставин, суд приходить до висновку, що позивачем правильно класифіковано товар, наданий для митного оформлення відповідно до митної декларації №№ 24UA806020004942U8, за кодом УКТ ЗЕД 9018 90 84 00 (товарна підкатегорія «інші», товарна підпозиція 9018 90 «Інші інструменти та прилади», товарна позиція 9018 «Прилади та пристрої, що використовуються у медицині, хірургії, стоматології або ветеринарії, включаючи сцинтографічну апаратуру та іншу електромедичну апаратуру, а також апаратура для дослідження зору»).
В обґрунтування класифікації товару під час прийняття рішення №24UA80600000028-КТ митним органом наведено лише перелік джерел, які використані під час прийняття рішення : Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) викладена у додатку до Закону України від 19.10.2022 № 2697-IX "Про Митний тариф України"; Пояснення до УКТЗЕД, затверджені наказом Держмитслужби України від 14.12.2022 № 543; Примітки до групи 90. Пояснення до товарних позицій 9018,7326.Фотозображення товару. Технічний опис товару. Листи ДМСУ від 22.11.2022 №19/19-01-01/7/2802 та від 10.03.2023 №15/15-04-01/13/1089. Рішення Прикордонно-митної адміністрації Сполучених Штатів Америки від 12.06.2019 № HQ Н277654. Інформація з мережі Інтернет (www.viola.net.ua, www.surgicon.com.pk). Правила 1, 6 ОПІ., натомість мотивів, з яких митний орган вирішив здійснити класифікацію товару за іншим кодом не викладено.
Суд відхиляє доводи відповідача про те, що наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 650 та іншими нормами не визначено, що рішення про визначення коду товару має обов`язково містити причини та/чи підстави для перекласифікації товару. Суд наголошує, що Додаток 1 до Порядку роботи митних органів при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 650, містить форму рішення щодо класифікації товарів, яка передбачає графу 5 «Обґрунтування класифікації товару», в якій відповідно до Пояснень до заповнення рішення щодо класифікації товарів надається обґрунтування класифікації товару у коді товару згідно з УКТЗЕД, зазначеному у графі 6 рішення щодо класифікації товарів, у тому числі з посиланням на відповідні положення нормативно-правових актів з питань класифікації товарів, Основні правила інтерпретації УКТЗЕД, відповідні примітки до розділів та груп, пояснення до товарних позицій УКТЗЕД тощо.
Лист ДМСУ від 10.03.2023 № 15/15-04-01/13/1089, яким надано позивачу роз`яснення щодо класифікації товарів, не має обов`язкового характеру, натомість має рекомендаційний характер, оскільки не ґрунтується на дослідженні конкретного товару із відповідними супроводжуючими документами.
Крім того, суд наголошує, що відповідно до вимог частини 4 статті 3 МК України у разі якщо норми законів України чи інших нормативно-правових актів з питань митної справи допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків підприємств і громадян, які переміщують товари, транспортні засоби комерційного призначення через митний кордон України або здійснюють операції з товарами, що перебувають під митним контролем, чи прав та обов`язків посадових осіб митних органів, внаслідок чого є можливість прийняття рішення як на користь таких підприємств та громадян, так і на користь митного органу, рішення повинно прийматися на користь зазначених підприємств і громадян.
Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Отже, враховуючи встановлені судом обставини та норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, суд приходить до висновку, що рішення Полтавської митниці щодо класифікації товарів № 24UA80600000028-КТ від 19.07.2024, не ґрунтується на вимогах законодавства, прийняте без встановлення усіх істотних ознак товару, що мають значення для класифікації товару, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Зважаючи на те, що підставою для прийняття картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA806020/2024/000141 послугувало прийняття рішення Полтавської митниці щодо класифікації товарів № 24UA80600000028-КТ, то картка відмови також підлягає визнанню протиправною та скасуванню як безпідставна.
Отже, позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку про задоволення позову, сума судових витрат зі сплати судового збору 6056,00 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІОЛА МЕДТЕХНІКА" (вул. Героїв-чорнобильців,15, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код 23548019) до Полтавської митниці (вул. Кукоби Анатолія, 28, м. Полтава, 36022, ідентифікаційний код 43997576) про визнання протиправним та скасування рішення і картки відмови задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Полтавської митниці щодо класифікації товарів № 24UA80600000028-КТ від 19.07.2024.
Скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA806020/2024/000141, складену Полтавською митницею.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Полтавської митниці на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІОЛА МЕДТЕХНІКА" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 6056,00 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.І. Клочко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2024 |
Оприлюднено | 04.11.2024 |
Номер документу | 122740892 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
К.І. Клочко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні