ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
про залишення позову без розгляду
23 жовтня 2024 рокусправа № 380/16184/23 зал судових засідань № 2
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гулика А.Г.,
за участю:
секретаря судового засідання Молящої Т.В.,
представника позивача Левандовського Ч.Ч.,
представника відповідача Кухар Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Львові клопотання представника відповідача про залишення позову без розгляду у справі за позовом Представництва ДРОГ-БУД СП.З О.О. до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення
в с т а н о в и в
у провадженні Львівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом Представництва ДРОГ-БУД СП.З О.О. код ЄДРПОУ 26626926, місцезнаходження: 79008, м.Львів, пл.Галицька, 7 до Головного управління ДПС у Львівській області код ЄДРПОУ 43968090, місцезнаходження: 79026, м.Львів, вул.Стрийська 35, у якій просить суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №4709/13-01-0703 від 20.03.2023.
Представник відповідача 28.08.2024 звернувся до суду з клопотанням про залишення позову без розгляду у зв`язку з відсутністю у позивача адміністративної процесуальної правосуб`єктності. Клопотання обґрунтоване тим, що представництва нерезидента, хоча й є відокремленими підрозділами юридичної особи, проте продовжують залишатись складовими частинами юридичної особи й власною процесуальною правосуб`єктністю не наділені.
Представник позивача 25.09.2024 подав до суду заперечення на клопотання, які обґрунтовані тим, що позивач зареєстрований платником податків у податковому органі, а тому має право на оскарження рішень, прийнятих щодо нього; судова практика вказує на можливість участі у розгляді спорів у статусі позивача; позивач зареєстрований у реєстрі відповідно до постанови КМУ від 22.01.1996 №118 «Про створення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України»; Представництво здійснює представництво та захист інтересів юридичної особи відповідно до положень цивільного законодавства; законодавство України не передбачає, що іноземні суб`єкти господарювання належать до підприємств, установ чи організацій, тобто хибно не передбачає, що іноземні суб`єкти господарювання можуть захищати свої права в порядку адміністративного судочинства.
Представник відповідача 22.10.2024 подала до суду додаткові пояснення, у яких зазначила, що у Розділі І Положення про Представництво ДРОГ-БУД СП.З О.О. від 04.04.2017 передбачено, що воно є відокремленим підрозділом нерезидента ТОВ «ДРОГ-БУД» Республіка Польща, що додатково обґрунтовує відсутність у позивача процесуальної правосуб`єктності.
У судовому засіданні представник відповідача клопотання підтримала, просила суд залишити позов без розгляду.
У судовому засіданні представник позивача проти задоволення клопотання заперечив, просив суд відмовити у його задоволенні.
Вирішуючи клопотання представника відповідача про залишення позову без розгляду, суд керується такими мотивами.
Відповідно до частини другої статті 46 Кодексу адміністративного судочинства України (далі за текстом - КАС України) позивачем в адміністративній справі можуть бути громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, підприємства, установи, організації (юридичні особи), суб`єкти владних повноважень.
Іноземці, особи без громадянства та іноземні юридичні особи користуються в Україні таким самим правом на судовий захист, що й громадяни та юридичні особи України (частина сьома статті 5 КАС України).
Стаття 43 КАС України визначає поняття адміністративної процесуальної правосуб`єктності.
Відповідно до частини 1 згаданої статті здатність мати процесуальні права та обов`язки в адміністративному судочинстві (адміністративна процесуальна правоздатність) визнається за громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, органами державної влади, іншими державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, підприємствами, установами, організаціями (юридичними особами), адміністратором за випуском облігацій.
Частина третя статті 43 КАС України визначає, що здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки, у тому числі доручати ведення справи представникові (адміністративна процесуальна дієздатність), належить органам державної влади, іншим державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам, підприємствам, установам, організаціям (юридичним особам).
Зважаючи на визначену статею 43 КАС України адміністративну процесуальну правосуб`єктність, для реалізації своїх прав та обов`язків як учасника справи, визначених статею 44 КАС України, юридична особа повинна мати правоздатність та дієздатність, які виникають з моменту створення юридичної особи та припиняються з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Адміністративна правосуб`єктність є основним, базовим елементом адміністративно-правового статусу особи й саме вона зумовлює можливість юридичної особи бути учасником адміністративних правовідносин та визначає обсяг її прав та обов`язків.
Стаття 80 Цивільного кодексу України визначає, що юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді.
Поняття юридичної особи вимагає звернення до цивільно-правових норм, які регулюють створення і реєстрацію юридичних осіб. Розгляд поняття юридичної особи неможливий без визначення ознак юридичної особи, що дають змогу відрізнити юридичну особу від будь-яких інших формувань, об`єднань, філій і представництв, які не можуть визнаватися суб`єктами цивільного права.
До основних ознак юридичної особи належать: державна реєстрація факту створення юридичної особи, наявність відокремленого майна, самостійна відповідальність за зобов`язаннями, придбання і реалізація цивільних прав від свого імені, можливість виступати позивачем і відповідачем у суді.
Всі згадані ознаки мають бути наявними в сукупності і відсутність хоча б однієї з них не дає можливості виокремити самостійну юридичну особу.
Юридична особа підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом. Дані державної реєстрації включаються до єдиного державного реєстру, відкритого для загального ознайомлення (частина перша статті 89 Цивільного кодексу України).
Значення державної реєстрації юридичних осіб, організація цієї реєстрації, повнота єдиного реєстру юридичних осіб, достовірність відомостей, які вносяться в державний реєстр, полягає в тому, що така реєстрація забезпечує можливість отримання необхідної інформації господарюючими суб`єктами. Така інформація важлива для розв`язання питань про укладення договорів, формування господарських зв`язків, ведення господарських операцій. Вона сприяє формулюванню усталеності економічного обороту. Юридична особа вважається створеною з моменту реєстрації в єдиному державному реєстрі і з цього моменту набуває правоздатності. Реєстрації підлягають і подальші зміни правового статусу юридичної особи.
Згідно з частиною першою статті 91 Цивільного кодексу України юридична особа здатна мати такі ж цивільні права та обов`язки (цивільну правоздатність), як і фізична особа, крім тих, які за своєю природою можуть належати лише людині.
Цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного реєстру запису про її припинення (частина четверта статті 91 Цивільного кодексу України).
Відповідно до частини першої статті 92 Цивільного кодексу України юридична особа набуває цивільних прав та обов`язків і здійснює їх через свої органи, які діють відповідно до установчих документів та закону. Порядок створення органів юридичної особи встановлюється установчими документами та законом.
Юридичні особи можуть створюватися у формі товариств, установ та в інших формах, встановлених законом. Товариством є організація, створена шляхом об`єднання осіб (учасників), які мають право участі у цьому товаристві. Товариство може бути створено однією особою, якщо інше не встановлено законом (частини перша, друга статті 83 Цивільного кодексу України).
Відповідно до частини першої статті 62 Господарського кодексу України підприємство - самостійний суб`єкт господарювання, створений компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, або іншими суб`єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної, іншої господарської діяльності в порядку, передбаченому цим Кодексом та іншими законами.
Згідно з частиною четвертої статті 64 Господарського кодексу України підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством. Підприємства можуть відкривати рахунки в установах банків через свої відокремлені підрозділи відповідно до закону.
Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 №755-IV визначає, що державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців - це офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених згаданим Законом (пункт 4 частини першої статті 1 згаданого Закону).
Відповідно до статті 26 Закону України «Про міжнародне приватне право» від 23.06.2005 № 2709-IV цивільна правоздатність та дієздатність юридичної особи визначається особистим законом юридичної особи, з огляду на вимоги статті 25 згаданого Закону вважається право держави місцезнаходження юридичної особи. Для цілей згаданого Закону місцезнаходженням юридичної особи є держава, у якій юридична особа зареєстрована або іншим чином створена згідно з правом цієї держави.
Стаття 27 Закону України «Про міжнародне приватне право» від 23.06.2005 № 2709-IV передбачає, що особистим законом іноземної організації, яка не є юридичною особою відповідно до права держави, у якій така організація створена, вважається право цієї держави. Якщо така організація діє на території України, до її діяльності застосовується законодавство України, яке регулює діяльність юридичних осіб, якщо інше не випливає з вимог законодавства чи суті правовідносин.
З огляду на вимоги частин другої та третьої статті 95 Цивільного кодексу України представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення.
Керівники представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності (частина четверта статті 95 Цивільного кодексу України).
Згідно зі змістом цих правових норм, представництва утворюються для виконання допоміжних операцій поза місцем знаходження самої юридичної особи в тих місцях, де знаходження такого представництва забезпечить зручність налагодження зв`язків, виконання певних дій, на які воно уповноважене юридичною особою, в тому числі виконання юридичних дій. На відміну від філій представництва не виконують фактичних дій, компетенція їх обмежена виконанням юридичних дій від імені юридичної особи. Представництва не визнаються суб`єктами цивільного права, а їх посадові особи можуть діяти від імені юридичної особи. Відповідальність за дії представництв і їх посадових осіб несе юридична особа, яка утворила ці представництва.
Таким чином, представництва, хоча й є відокремленими підрозділами юридичної особи, проте продовжують залишатися складовими частинами юридичної особи й власною юридичною правосуб`єктністю вони не наділені.
Враховуючи викладене, суд висновує, що адміністративна процесуальна правосуб`єктність - це можливість особи бути носієм певних процесуальних суб`єктивних прав і обов`язків, у тому числі процесуальних суб`єктивних прав та обов`язків сторони справи, а відтак, особи, які є сторонами адміністративної справи, обов`язково повинні відповідати всім вимогам адміністративної процесуальної правосуб`єктності. Представництва, які не мають статусу юридичної особи, не наділені адміністративною правосуб`єктністю.
З`ясовуючи наявність у Представництва ДРОГ-БУД СП.З О.О. адміністративної процесуальної правосуб`єктності, суд дійшов таких висновків.
Відповідно до свідоцтва про реєстрацію №Пі-5195 від 08.11.2016, виданого Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, засвідчено реєстрацію Представництва фірми «ДРОГ-БУД СП.З О.О.» Республіка Польща. Згадане представництво здійснює свої функції згідно з законодавством України.
Згідно з відомостями Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на офіційному сайті Міністерства юстиції України за запитом за Кодом ЄДРПОУ 2662692 інформації не знайдено. Тобто, Представництво ДРОГ-БУД СП.З О.О. не зареєстровано у згаданому реєстрі ні як юридична особа, ні як відокремлений підрозділ юридичної особи зі статусом юридичної особи.
Як вбачається з відомостей з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) реєстраційний номер 03.3-09/228/11-22, наданими Головним управлінням статистики у Львівській області 02.09.2022, Представництво ДРОГ-БУД СП.З О.О. має ідентифікаційний код 26626926, правовий статус суб`єкта - без права юридичної особи, організаційно-правова форма за КОПФГ - 620 Представництво.
Відповідно до Рубрики 3 Відділення Актуальної виписки з реєстру підприємців від 22.02.2024 номер КРС: 0000178865, наданої відділом центральної інформації Державного судового реєстру Республіки Польща, вбачається, що товариство з обмеженою відповідальністю ДРОГ-БУД має відділення ДРОГ-БУД СП.З О.О. у Львові.
Пункт 1.1. Положення про представництво ДРОГ-БУД СП.З О.О. в Україні, затвердженого головою правління ТОВ ДРОГ-БУД 04.04.2017 (далі за текстом - Положення) визначає, що таке є відокремленим підрозділом нерезидента Товариства з обмеженою відповідальністю ДРОГ-БУД Республіка Польща в Україні, яке здійснює представництво та захист інтересів Товариства на території України.
Згідно з пунктом 2.1 Положення Представництво відокремлений підрозділ Товариства, через яке Товариство як нерезидент здійснює господарську діяльність в Україні.
Пункт 2.2 Положення визначає, що Представництво не є юридичною особою, має статус постійного представництва і здійснює свою діяльність від імені та за дорученням Товариства.
Пункт 2.3 Положення визначає, що Представництво має рахунок у банку, окремий баланс, є платником податку на додану вартість.
Метою діяльності Представництва є представництво інтересів Товариства в Україні, зокрема, щодо організації та контролю за виконанням, укладених в Україні договорів (пункт 3.1 Положення).
Директор Представництва представляє інтереси Товариства та Представництва у судах з усім обсягом процесуальних прав та обов`язків сторони у процесі, в тому числі, але не виключно з правом підписання позовних заяв, інших процесуальних заяв, інших процесуальних документів та оформлення довіреностей на представництво інтересів в суді (пункт 4.3.1 Положення).
Як вбачається з довіреності, засвідченою нотаріусом від 03.01.2023, зареєстрованої у реєстрі №19/2023, Томаш Кендзьор, діючи від імені товариства під назвою «товариство з обмеженою відповідальністю «Дрог-Буд» уповноважує ОСОБА_1 виконувати представницькі дії та управляти на посаді керівника (директора) Представництвом Товариства з обмеженою відповідальністю «Дрог-Буд» в Україні. Для цього П`ятак В. має право представляти Представництво, управляти ним у спосіб, передбачений Положенням про Представництво, у тому числі має право на відкриття, закриття й управління банківськими рахунками Представництва, а також на виконання на власний розсуд будь-яких інших дій, передбачених законодавством України для таких повноважень згідно з відповідним веденням справ Представництва від імені Товариства з обмеженою відповідальністю «Дрог-Буд». Згадані положення підтверджують той факт, що саме материнська компанія Товариство з обмеженою відповідальністю «Дрог-Буд», Республіка Польща (нерезидент України) може бути належним позивачем у справі.
Враховуючи встановлені судом обставини, Представництво ДРОГ-БУД СП.З О.О. в Україні, не є юридичною особою, у всіх випадках діє від імені і за дорученням компанії ТОВ ДРОГ-БУД Республіка Польща і виконує свої функції згідно з чинним законодавством України.
З огляду на викладене, Представництво ДРОГ-БУД СП.З О.О. в Україні, яке звернулося до суду з позовом, не є юридичною особою, а тому не має адміністративної процесуальної правосуб`єктності (право- і дієздатності), що, у свою чергу, позбавляє його права на звернення до суду з позовною заявою.
Суд, вирішуючи питання про наявність у Представництва ДРОГ-БУД СП.З О.О. адміністративної процесуальної правосуб`єктності, відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду від 25.07.2024 у справі № 640/31489/21.
Щодо аргументів представника позивача про те, що податкове повідомлення рішення у судовому порядку може оскаржити платник податку, тобто позивач у справі, то суд такі відхиляє, виходячи з таких підстав.
Відповідно до довідки підтвердження статусу податкового резидента України, виданої Головним управлінням ДПС України у Львівській області №6825/6/13-01-18-08 від 13.05.2022 підтверджується, що Представництво ДРОГ-БУД СП.З О.О. є платником податків в Україні і є резидентом України у розумінні договору про уникнення подвійного оподаткування між Україною та Республікою Польща.
Згідно з довідками по взяття на облік платника податків, відомості щодо якого не підлягають включенню до Єдиного державного реєстру від 27.02.2024 №2413041400001, від 05.09.2022 №2213040200010, виданими Головним управлінням ДПС у Львівській області, підтверджується, що Представництво ДРОГ-БУД СП.З О.О. перебуває на податковому обліку у відповідному органі.
Отже, Представництво ДРОГ-БУД СП.З О.О. є платником податків.
Проте наявність у Представництва ДРОГ-БУД СП.З О.О. статусу платника податків у розумінні Податкового кодексу України не означає наявність у нього статусу юридичної особи, та відповідно не призводить до виникнення у нього адміністративної процесуальної правосуб`єктності у розумінні статті 43 КАС України.
Щодо аргументів представника позивача про те, що при розгляді інших справ Представництво ДРОГ-БУД СП.З О.О. безперешкодно брало участь у судових процесах, суд зазначає, що такі не мають правового значення для розгляду питання наявності в останнього адміністративної процесуальної правосуб`єктності.
Суд, враховуючи викладені норми законодавства, у взаємозв`язку з встановленими обставинами щодо відсутності у Представництва ДРОГ-БУД СП.З О.О. статусу юридичної особи, наголошує на тому, що представництво, яке не є юридичною особою, не має адміністративної процесуальної правосуб`єктності (право- і дієздатності), а відтак позбавлене права на звернення до суду з позовною заявою.
Відсутність адміністративної процесуальної дієздатності у відповідності до пункту 1 частини першої статті 240 КАС України має наслідком залишення позову без розгляду.
Керуючись пунктом 1 частини першої статті 240, статтями 243, 248 КАС України, суд
у х в а л и в :
клопотання представника відповідача про залишення позову без розгляду задовольнити повністю.
Позов представництва ДРОГ-БУД СП.З О.О. до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення залишити без розгляду.
Ухвала суду набирає законної сили негайно після її проголошення.
Ухвала суду може бути оскаржена до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повної ухвали суду.
Повна ухвала суду складена 28 жовтня 2024 року.
Суддя Гулик Андрій Григорович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2024 |
Оприлюднено | 04.11.2024 |
Номер документу | 122745432 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулик Андрій Григорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні