СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 жовтня 2024 року м. Харків Справа №905/696/24
Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Хачатрян В.С., суддя Гетьман Р.А., суддя Склярук О.І.,
за участю секретаря судового засідання Ярош В.В.,
за участю представників:
позивача не з`явився;
відповідача не з`явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні, в приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача Краматорської міської ради (вх.№2200Д/1) на рішення Господарського суду Донецької області від 12.08.2024 року у справі №905/696/24,
за позовом Краматорської міської ради, м.Краматорськ Донецької області, код ЄДРПОУ 24812116,
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок», м.Краматорськ Донецької області, код ЄДРПОУ 43259920,
про стягнення 954583,45 грн,-
ВСТАНОВИВ:
У квітні 2024 року Краматорська міська рада звернулась до Господарського суду Донецької області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок» про стягнення 954583,45 грн, з яких:
- 881677,29 грн - заборгованість зі сплати орендної плати на підставі договору оренди землі від 21.05.2021 року з кадастровим номером 1412900000:00:005:0522 за період з 01.03.2022 року по 01.03.2024 року;
- 23294,60 грн - 3% річних на підставі ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України;
- 49611,56 грн - інфляційні втрати на підставі ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України.
Обґрунтуванням вимог є порушення відповідачем зобов`язань за договором оренди землі б/н від 21.05.2021 року в частині здійснення орендних платежів за період з 01.03.2022 року по 01.03.2024 року, внаслідок чого утворилась заборгованість у розмірі 881677,29 грн та виникли підстави для нарахування 3% річних, інфляційних втрат.
Рішенням Господарського суду Донецької області від 12.08.2024 року у справі №905/696/24 (повний текст складено 22.08.2024 року, суддя Кротінова О.В.) позовну заяву задоволено частково.
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок» (84302, Донецька обл., місто Краматорськ, вулиця Перша Горна, будинок 5А, код ЄДРПОУ 43259920, банківські реквізити не вказано) на користь Краматорської міської ради (84313, Донецька обл., Краматорський район, м.Краматорськ, площа Миру, буд.2, код ЄДРПОУ 24812116, банківські реквізити не вказано) 454001,72 грн, з яких сума боргу 428576,11 грн, інфляційні втрати в сумі 18327,67 грн, 3% річних в сумі 7097,94 грн., а також відшкодування сплаченого судового збору у розмірі 6810,03 грн.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Позивач з вказаним рішенням суду першої інстанції не погодився та звернувся до суду апеляційної інстанції зі скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм права, на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, а також на невідповідність висновків суду обставинам справи, просить:
- скасувати рішення Господарського суду Донецької області у справі №905/696/24 в частині відмови в задоволені позовних вимог;
- прийняти у відповідній частині нове судове рішення, яким позов задовольнити в повному обсязі;
- судові витрати покласти на відповідача;
- долучити до матеріалів справи додаткові докази листи спеціалізованих органів, відповідальних за адміністрування податків і зборів.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що Перелік територій на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації визначається Кабінетом Міністрів України. Так, Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову від 06.12.2022 року №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією». Будь-які інші акти права є незастосовними до спірних правовідносин, адже не були прийняті на реалізацію делегованих повноважень Кабінету Міністрів України та з питання виконання учасниками суспільних відносин податкового обов`язку.
Апелянт наполягає на тому, що наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.04.2022 року №75 є незастосовним відносно спірних правовідносин за період з 29.04.2022 року по 05.05.2023 року, бо згаданий акт права був виданий на подальший розвиток положень постанови КМУ від 16.04.2022 року №457, яка стосувалась підтримки окремих категорій населення у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, а не питань у справі справляння податків і зборів.
Скаржник вказує, що норма Податкового кодексу України визначає умовою не нарахування та несплати податків розміщення об`єктів оподаткування виключно на територіях активних бойових дій або тимчасово окупованих Російською Федерацією. Податковий кодекс України передбачає особливий порядок справляння податків за об`єкти оподаткування, розташовані виключно на території активних бойових дій та на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України. Особливий порядок справляння податків не поширюється на інші території, перелік яких затверджений наказом №309, у т. ч. на території «прирівняні» до територій, на яких ведуться бойові дії, або до тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України. Якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Податкового кодексу України, для врегулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Податкового кодексу України. Оскільки Податковим кодексом України особливий порядок справляння податків у період дії воєнного стану в Україні визначений виключно для об`єктів оподаткування, розташованих на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, затверджених наказом №309, то на території можливих бойових дій, у т.ч. по яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, не може поширюватися норма підпункту 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Звертає увагу суду, що наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року №309, територія Краматорської міської територіальної громади з 24.02.2022 року і по теперішній час віднесена до територій проведення можливих бойових дій, а тому норми підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України не застосовуються. Аналогічна позиція стосовно податкових пільг з місцевих податків і зборів за об`єкти оподаткування, які розташовані в межах територій можливих бойових дій, розміщене на офіційному вебсайті Мінфіну та вебпорталі ДПС. Додатково, з приводу зазначеного питання, Краматорською міською військовою адміністрацією було зроблено запит до Міністерства фінансів, про що отримано відповідь листом від 16.02.2024 року №11230-09-10/4939, яким надано роз`яснення щодо необхідності сплати плати за землю за 2022 рік за земельні ділянки комунальної форми власності на території Краматорської міської територіальної громади.
Апелянт посилається на лист Державної податкової служби України від 22.02.2024 №2724/5/99-00-04-01-04-05, в якому зазначено, що Краматорська міська територіальна громада з 24.02.2022 року включена до підрозділу І «Території можливих бойових дій» Переліку територій, то за податковий (звітній) період 2022 рік у суб`єктів господарювання виникає податковий обов`язок з нарахування та сплати плати за землю за земельні ділянки комунальної власності, що розташовані в межах Краматорської міської територіальної громади. Також, листами ГУ ДПС у Донецькій області від 02.02.2024 року №514/5/05-99-04-09 та від 31.01.2024 року №481/5/05-99-24-13 щодо застосування окремих норм податкового законодавства зазначено, що суб`єкти господарювання, які мають у власності та/або користуванні земельні ділянки, розташовані на території Краматорської міської територіальної громади зобов`язані нараховувати та сплачувати плату за землю за 2022 рік на загальних підставах.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 20.09.2024 року відкрито апеляційне провадження за скаргою Краматорської міської ради на рішення Господарського суду Донецької області від 12.08.2024 року у справі №905/696/24. Встановлено строк на протязі якого відповідач має право подати до суду відзив на апеляційну скаргу, а також встановлено строк на протязі якого учасники справи мають право подати до суду клопотання, заяви, документи та докази в обґрунтування своєї позиції по справі. Справу призначено до розгляду в судове засідання і роз`яснено шляхи реалізації права учасників справи на участь у судовому засіданні, а також шляхи реалізації права учасників справи на подання документів до суду засобами електронного зв`язку через підсистему електронний суд. Витребувано з Господарського суду Донецької області матеріали справи №905/696/24.
Вказана ухвала була направлена позивачу до електронного кабінету користувача у підсистемі електронний суд і доставлена 22.09.2024 року.
На адресу відповідача копія ухвали суду від 20.09.2024 року була направлена засобами поштового зв`язку і повернулась до суду з позначкою поштового відділення «адресат відсутній за вказаною адресою».
За приписами ч. 1 ст. 9 Господарського процесуального кодексу України ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи. Будь-яка особа, яка не є учасником справи, має право на доступ до судових рішень у порядку, встановленому законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України «Про доступ до судових рішень» усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.
Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 3 Закону України «Про доступ до судових рішень» для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.
Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному вебпорталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України «Про доступ до судових рішень»).
Так, ухвала суду від 08.10.2024 року була опублікована на офіційному вебпорталі - Єдиному державному реєстрі судових рішень і забезпечено надання загального доступу з 11.10.2024 року.
Згідно зі ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.
Колегія суддів вважає, що судом апеляційної інстанції було вчинено всі належні та допустимі заходи направленні на повідомлення учасників справи про час та місце судового засідання.
25.09.2024 року матеріали справи №905/696/24 на вимогу надійшли до Східного апеляційного господарського суду.
До початку судового засідання 24.10.2024 року від позивача надійшла заява (вх.№13622), в якій просить проводити судові засідання по справі №905/696/24 без участі представника Краматорської міської ради, за наявними матеріалами. Вимоги Краматорської міської ради, викладені в апеляційній скарзі підтримує в повному обсязі та просить її задовольнити.
Відповідно до ч.12 ст.270 Господарського процесуального кодексу України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
В ухвалі суду від 20.09.2024 року суд доводив до відома учасників справи, що нез`явлення у судове засідання апеляційної інстанції (особисто чи представників) належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, а також відсутність відповідного клопотання, не тягне за собою відкладення розгляду справи на іншу дату, а також не перешкоджає розгляду справи по суті.
Таким чином, суд дійшов висновку про розгляд апеляційної скарги за відсутності представників сторін за наявними у справі матеріалами.
У ході апеляційного розгляду даної справи Східним апеляційним господарським судом, у відповідності до п.4 ч.5 ст.13 Господарського процесуального кодексу України, було створено учасникам справи умови для реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом у межах строку, встановленого ч. 1 ст. 273 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ч.1 ст.269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. За приписами ч.2 цієї норми, суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В ході розгляду даної справи судом апеляційної інстанції було в повному обсязі досліджено докази у справі, пояснення учасників справи, викладені в заявах по суті справи в суді першої інстанції - у відповідності до приписів ч.1 ст.210 Господарського процесуального кодексу України, а також з урахуванням положень ч.2 цієї норми, якою встановлено, що докази, які не були предметом дослідження в судовому засіданні, не можуть бути покладені судом в основу ухваленого судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі доводи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, розглянувши справу в порядку ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила наступне.
Рішенням Краматорської міської ради №8/VIII-395 від 28.04.2021 року «Про припинення права користування земельною ділянкою та передачу земельної ділянки в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок» вирішено припинити право користування земельною ділянкою у зв`язку з набуттям іншою особою права власності на об`єкт нерухомого майна, який розташований на земельній ділянці, Товариству з обмеженою відповідальністю «Производственно-коммерческий центр «Оптима, ЛТД» (код ЄДРПОУ 13501821) по вул. Олекси Тихого (Орджонікідзе), 25а, площею 0,5892 га для функціонування комплексу з продажу та технічного обслуговування автомобілів (кадастровий номер 1412900000:00:005:0522) та зарахувати земельну ділянку до земель запасу Краматорської міської ради; встановлено Товариству з обмеженою відповідальністю «Производственно-коммерческий центр «Оптима, ЛТД» звернутися в місячний термін до Краматорської міської ради для укладання угоди про припинення права оренди землі; передано земельну ділянку в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок» (код ЄДРПОУ 43259920) по вул. Олекси Тихого (Орджонікідзе), 25а площею 0,5892 га для розміщення та обслуговування автостоянки строком на 5 років із земель запасу комунальної власності (код КВЦПЗ 03.10) (кадастровий номер 1412900000:00:005:0522); визначено розмір орендної плати відповідно до рішення міської ради від 24.06.2020 року №70/VII-340 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м.Краматорська у відсотках від нормативної грошової оцінки земельних ділянок»; встановлено Товариству з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок»: в місячний термін після прийняття рішення звернутися до Краматорської міської ради для укладання договору оренди землі, оформити право оренди на земельну ділянку згідно з діючим законодавством, в п`ятиденний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки надати копію договору в Державну податкову інспекцію у м.Краматорську Головного управління ДПС у Донецькій області, в місячний строк укласти договори з відповідними підприємствами на утримання будинків, споруд і прибудинкових територій, забезпечувати використання землі за цільовим призначенням, додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля, своєчасно сплачувати орендну плату, не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів, дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон.
21.05.2021 року між Краматорською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок» (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до п.1.1 якого, орендодавець на підставі рішення Краматорської міської ради від 28.04.2021 року №8-УІІІ-395 «Про припинення права користування земельною ділянкою та передачу земельної ділянки в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок» надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення з кадастровим номером 1412900000:00:005:0522 для розміщення та обслуговування автостоянки (КВЦПЗ: 03.10), що знаходиться за адресою: м.Краматорськ, вул. Олекси Тихого (вул. Орджонікідзе), 25а.
В оренду передається земельна ділянка площею 0,5892 га. Відведена на місцевості земельна ділянка має конфігурацію багатокутника. Відомості щодо якісних характеристик земельної ділянки відсутні (п.2 договору).
На земельній ділянці розташована автостоянка (з адміністративною будівлею та будівлею контрольно-пропускного пункту), яка знаходиться у власності орендаря на підставі договору купівлі-продажу №713 від 18.06.2020 року, номер запису про право власності згідно витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно №36966681 від 18.06.2020 року. Відомості щодо характеристики і стану будівель та об`єктів інфраструктури відсутні (п.3 договору).
Земельна ділянка передається в оренду без інших об`єктів нерухомості. Відомості щодо наявності на земельній ділянці, яка передається в оренду, зелених насаджень стосовно їх кості і кількості відсутні (п.4 договору).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Міжміського управління у містах Краматорську та Дружківці Головного управління Держгеокадастру у Донецької області №903 від 09.04.2021 року становить на час складання договору 6409980,73 грн (п.5 договору).
Договір укладено на 5 років, без права автоматичного поновлення. Після закінчення строку договору орендар має переважне право перед іншими особами на укладення договору на новий строк при умові належного виконання обов`язків відповідно до умов договору. У цьому разі орендар повинен не пізніше, ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк відповідно норм чинного законодавства. При укладений договору на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється (п.8 договору).
Орендна плата за землю сплачується орендарем виключно у грошовій формі: з 01.01.2021 року розмір орендної плати визначається відповідно до рішення міської ради від 24.06.2020 року №70/VII-340 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м. Краматорська» у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить загальну суму на рік - 384598,84 грн. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету м.Краматорська безготівковим перерахуванням через фінансові установи або готівкою через відділення банків (п.9 договору).
Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. На наступні роки обчислення орендної плати за землю здійснюється орендарем самостійно, відповідно до діючого законодавства, щорічно станом на 1 січня поточного року, з урахуванням коефіцієнту індексації грошової оцінки землі, доведеного Держгеокадастром України (п.10 договору).
Відповідно до п. 11 договору, орендна плата вноситься щомісячно, не пізніше 30 числа місяця наступного за звітним, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати.
Розмір орендної плати переглядається: щорічно у різі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цім і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки. В цьому випадку орендар зобов`язаний самостійно корегувати орендну плату згідно витяту з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки; Розмір орендної плати переглядається в інших випадках, передбачених законом (п.13 договору).
Земельна ділянка передається в оренду для розміщення та обслуговування автостоянки (п.15 договору).
Цільове призначення земельної ділянки: «КВЦПЗ: 03.10»; категорія землі за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови» (п.16 договору).
Умови збереження стану об`єкта оренди: забороняється самовільна забудова земельної ділянки (п.16 договору).
Після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві за актом приймання передачі земельку ділянку в стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду (п.17 договору).
Краматорська міська рада має право вимагати від орендаря, зокрема, своєчасного внесення орендної плати з урахування коефіцієнту індексації (п.26 договору).
Орендар зобов`язаний, зокрема, своєчасно вносити орендну плату з урахування щорічного коефіцієнту індексації грошової оцінки землі (п.29 договору).
Відповідно до пункту 39 договору, він набирає чинності з моменту підписання сторонами. Право оренди виникає з моменту державної реєстрації права оренди за цим договором.
Договір підписаний та скріплений печатками підприємств.
Матеріали справи містять акт приймання-передачі в оренду земельної ділянки 1412900000:00:005:0522 за адресою: м.Краматорськ, вул. Олекси Тихого (Орджонікідзе), 25а б/н від 21.05.2021 року, відповідно до якого, Краматорська міська рада на підставі рішення Краматорської міської ради від 28.04.2021 року №8/УІІІ-395 «Про припинення права користування земельною ділянкою та передачу земельної ділянки в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок» передала, а Товариство з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок» прийняло земельну ділянку площею 0,5892га за кадастровим номером 1412900000:00:005:0522 для розміщення та обслуговування автостоянки (КВЦПЗ: 03.10), що знаходиться за адресою: м.Краматорськ, вул. Олекси Тихого (Орджонікідзе), 25а. Земельна ділянка передана на термін, зазначений у п.8 договору оренди землі.
Акт прийому-передачі підписаний та скріплений печатками підприємств.
Право власності територіальної громади в особі позивача на земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:005:0522 зареєстровано 19.06.2015 року 15:26:05, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 666613914129, номер відомостей про речове право 10177825 (інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна).
Право власності відповідача на автостоянку, яка знаходиться на орендованій земельній ділянці з кадастровим номером 1412900000:00:005:0522 зареєстровано 18.06.2020 року 16:52:19, номер запису про речове право 36966881, на підставі договору купівлі-продажу №713 від 18.06.2020 року, власник об`єкту (інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна).
Право оренди відповідача земельної ділянки за означеним вище договором зареєстровано 20.08.2021 року 10:55:35, номер запису про інше речове право 43634521 (інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна).
Краматорська міська рада звернулась до Товариства з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок» з претензією №21/23 про відшкодування заборгованості зі сплати орендної плати, інфляційних втрат та 3% річних від простроченої суми заборгованості по сплаті орендної плати за землю за договором оренди №б/н від 21.05.2021 року (кадастровий номер земельної ділянки 1412900000:00:005:0522) №01-26/864 від 29.11.2023 року.
Означена претензія 05.12.2023 року направлена засобами поштового зв`язку на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок» - 84302, Донецька область, м.Краматорськ, вул. Перша Горна, буд. 5а, на підтвердження чого до матеріалів справи додано накладну АТ «Укрпошта» №8431306976176 від 05.12.2023 року, фіскальний чек АТ «Укрпошта» від 05.12.2023 року та опис вкладення.
Відповіді від відповідача не отримано.
Згідно листа Головного управління ДПС у Донецькій області №914/5/05-99-04-09 від 07.03.2024 року «Щодо сплачених сум орендної плати» за результатами розгляду запиту позивача №01-26/514 від 05.03.2024 року повідомлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок» (код ЄДРПОУ 43259920) перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Донецькій області у якості платника орендної плати з юридичних осіб (код БК 18010600) у зв`язку з користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:005:0522 на умовах оренди. Зазначено, що за даними інтегрованої картки платника, суми фактично сплаченого податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб Товариства з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок» за період 01.01.2022-31.12.2023 складають: 2022 32049,94 грн, у лютому 2022, 2023- 0,0 грн.
Порушення виконання відповідачем своїх зобов`язань в частині сплати орендної плати за договором оренди землі від 21.05.2021 року за березень 2022 березень 2024 стало підставою звернення позивача до суду з позовом у даній справі.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.
У ст. 206 Земельного кодексу України та ст. 270 Податкового кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.
Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно статті 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України здійснюється за плату, що має вноситися на користь міської територіальної громади, на підставі договору оренди земельної ділянки.
За приписами ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Положення означеної статті кореспондуються з статтею 93 Земельного кодексу України.
Згідно зі ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За своєю правовою природою договір є правочином. Водночас, договір є й основною підставою виникнення цивільних прав та обов`язків (ст.11 Цивільного кодексу України).
Приписами ст. 21 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Статтями 24, 25 Закону України «Про оренду землі» передбачені права та обов`язки орендодавця та орендаря, зокрема, орендар земельної ділянки зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку, а в разі оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - також і орендну плату за водний об`єкт, а орендодавець у свою чергу - має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Відповідно до ч. 1 ст. 283 Господарського кодексу України, яка кореспондується з приписами ст. 759 Цивільного кодексу України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендарю) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 762 Цивільного кодексу України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
Згідно зі ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відповідно до пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Положеннями п. 287.1 ст. 287 Податкового кодексу України встановлено, що власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок, а також орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно з п.п. 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Факт передачі Товариству з обмеженою відповідальністю «Орендний будинок» земельної ділянки площею 0,5892 га за кадастровим номером 1412900000:00:005:0522, що знаходиться за адресою: м.Краматорськ, вул. Олекси Тихого (Орджонікідзе), 25а, в оренду на підставі договору оренди та виникнення такого права у останнього підтверджується матеріалами справи.
В силу приведених положень законодавства, відповідно до ст. 509 Цивільного кодексу України, ст. ст. 173, 174 Господарського кодексу України у відповідача виникло зобов`язання перед позивачем зі сплати орендної плати за користування прийнятої в оренду земельної ділянки у розмірі та на умовах встановлених у договорі оренди землі б/н від 21.05.2021 року починаючи з 20.08.2021 року (реєстрації права оренди).
Згідно вимог ст.ст. 525, 615 Цивільного кодексу України одностороння відмова від виконання зобов`язання і одностороння зміна умов договору не допускаються.
За приписом ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
За змістом ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Згідно ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
За змістом ст. 202 Господарського кодексу України та ст. 599 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняються виконанням, проведеним належним чином.
Статтею 610 Цивільного кодексу України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно з частиною першою статті 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно до розрахунку позивача заборгованість за зобов`язанням по сплаті орендної плати за земельну ділянку комунальної власності у загальній сумі складає 881677,29 грн за період березень 2022 року по січень 2024, визначивши розмір орендної плати щомісячно у 2022 році 35254,89 грн, у 2023 році 40513,13 грн та у 2024 році 42610,83 грн.
Згідно з п.5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Міжміського управління у містах Краматорську та Дружківці головного управління Держгеокадастру у Донецької області №903 від 09.04.2021 року становить на час складання договору 6409980,73грн.
Як вже зазначалось орендна плата за землю сплачується орендарем виключно у грошовій формі: з 01.01.2021 розмір орендної плати визначається відповідно до рішення міської ради від 24.06.2020 №70/VII - 340 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м. Краматорська у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить загальну суму на рік - 384598,84 грн. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету м. Краматорська безготівковим перерахуванням через фінансові установи або готівкою через відділення банків (п.9 договору).
Відтак, ставка орендної плати в розглядуваному випадку складає 6%.
Відповідно до приписів п.13 договору, розмір орендної плати переглядається, щорічно у разі, зокрема, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. В цьому випадку орендар зобов`язаний самостійно корегувати орендну плату згідно витяту з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
З урахуванням положень статті 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України «Про оренду землі» нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
За змістом статей 15, 20, 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки як нормативна грошова оцінка. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим. Відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч.2 ст.20, ч.3 ст.23 Закону України «Про оцінку земель»).
У постанові Верховного Суду від 18.12.2019 року у справі №804/937/16 викладено правовий висновок, виходячи з якого коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком (орендної плати) враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Такий підхід дозволяє актуалізувати величину бази оподаткування земельним податком (орендної плати) шляхом врахування інфляційних коефіцієнтів. Тобто, сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком (орендної плати).
Судом першої інстанції встановлено, що згідно з повідомленням Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення становить: за 2021 рік - 1,1; за 2022 рік 1,15; за 2023 рік 1,051.
З огляду на таке, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0522 складає: за 2022 рік 7050978,80 грн (6409980,73х1,1); за 2023 рік 8108625,62 грн (6409980,73х1,1х1,15); за 2024 рік 8522165,53 грн (6409980,73х1,1х1,15х1,051).
Таким чином, враховуючи відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та умови укладеного між сторонами договору орендна плата дорівнює:
у 2022 році 35254,89 грн за місяць (7050978,80х6%/12), де 7050978,80 грн сума нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2022 рік, 6% - ставка орендної плати;
у 2023 році 40543,13 грн за місяць (8108625,62х6%/12), де 8108625,62 грн сума нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2023 рік, 6% - ставка орендної плати;
у 2024 році 42610,83 грн за місяць (8522165,53х6%/12), де 8108625,62 грн сума нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2024 рік, 6% - ставка орендної плати.
Матеріали справи не містять доказів сплати відповідачем орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:005:0522 за спірний період.
У той час, істотними є наступні обставини.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Верховна Рада ухвалила Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 року №2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту: «Тимчасово, на період з 01 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України».
Такі зміни набрали чинності 17.03.2022 року.
Отже, на законодавчому рівні встановлено тимчасове спеціальне право орендарів, у тому числі юридичних осіб, впродовж відповідного періоду не здійснювати орендні платежі за користування земельною ділянкою державної та комунальної власності, що розташовані, зокрема, на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії.
Відповідно до редакції п.69.14 Податкового кодексу України, введеною у дію 17.03.2022 року, з цієї дати означене спеціальне право, яке за своєю суттю опосередковує гарантії підприємництва в умовах запровадженого особливого режиму воєнного, надзвичайного стану, встановлено і надано у відповідності до п. 8 ст. 92 Конституції України та в силу цієї ж норми Основного Закону не може бути скасовано інакше, ніж відповідним Законом або у визначеному таким Законом порядку.
Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України наказом від 25.04.2022 року №75 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.04.2022 року №457 «Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України», затверджено Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25.04.2022 року (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 року за №453/37789).
Краматорська міська територіальна громада увійшла до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 27.04.2022 року, з урахуванням змін які набрали чинності 29.04.2022 року.
Постановою Кабінету Міністрів України №1364 від 06.12.2022 року «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» установлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих території України №309 від 22.12.2022 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 року №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, що додається; визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 року №75 «Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10.12.2022 року», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 року за №453/37789 (із змінами).
Означений наказ набрав чинності 27.12.2022 року.
Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих території України №309 від 22.12.2022 року, Краматорська міська територіальна громада віднесена до території можливих бойових дій з 24.02.2022 року без визначення дати завершення таких.
У ч.1 постанови Кабінету Міністрів України №1364 від 06.12.2022 року зазначено, що території, для яких не визначена дата завершення бойових дій (дата припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації Російською Федерацією, вважаються такими, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованими Російською Федерацією.
Прирівнювання територій, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, до територій, на яких ведуться бойові дії, не застосовується до:
зупинення вчинення виконавчих дій, заборони відкриття виконавчих проваджень та вжиття заходів примусового виконання рішень у випадках, установлених пунктом 10-2 розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про виконавче провадження»;
надання доступу користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції;
цілей реалізації положень пунктів 8-16 розділу IV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про споживче кредитування».
З огляду на викладене, територія Краматорської територіальної громади відноситься до території, на яких ведуться бойові дії.
Отже, у перебіг часу дії п.69.14 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України в редакції Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 року №2120-IX відповідач виступав суб`єктом, на якого розповсюджуються такі положення.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» №3050-ІХ від 11.04.2023 року внесено зміни до пункту 69.14 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України та визначено, що за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Зазначений законодавчий акт набрав чинності 06.05.2023 року.
Внаслідок таких змін, а саме в частині визначення територій, щодо яких запроваджуються означені законодавчі приписи, як, на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, відповідачем втрачено статус суб`єкта спеціального права.
Враховуючи вищевикладене, можна дійти висновку, що Краматорська міська рада, як орендодавець, не мала суб`єктивного права на отримання орендної плати, від сплати якої тимчасово звільнено у наведений спосіб (не нараховується та не сплачується) в силу Закону, а у відповідача, як орендаря, відповідно, не було обов`язку сплачувати з 29.04.2022 року по 05.05.2023 року таку орендну плату.
Колегія суддів відхиляє посилання апелянта наведені в апеляційній скарзі, оскільки скаржник вчинив довільне трактування прийнятих законодачих норм. Щодо наданих листів, то слід вказати, що по-перше, такі листи не надавались до суду першої інстанції, не досліджувались ним та не були покладені в основу оскаржуваного рішення. При цьому, листи не є джерелом правозастосування, а лише відображають позицію певного органу, яка не є беззаперечною.
З огляду на викладене, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду погоджується із висновком суду першої інстанції, що відповідач за оренду спірної земельної ділянки повинен сплатити позивачу плату у загальній сумі 428576,11 грн за період користування: 01.03.2022 31.03.2022 (35254,89 грн), 01.04.2022 28.04.2022 (32904,56 грн за 28 днів), 06.05.2023-31.05.2023 (34003,91 грн за 26 днів), за червень 2023 січень 2024 у повному обсязі (243258,78 грн), та строк виконання цих спірних зобов`язань є таким, що настав.
Матеріали справи не містять доказів сплати відповідачем вказаних сум. Тобто належним чином виконання договору оренди щодо своєчасних і в належному порядку сплаті орендних платежів.
Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги про стягнення 428576,11 грн є обґрунтованими, підлягають задоволенню, а вказана сума стягненню з відповідача на користь позивача.
Як вже зазначалось, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (ст.ст. 611, 612 Цивільного кодексу України).
Відповідно до частини 2 статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
При цьому, виходячи із положень зазначеної норми, наслідки прострочення боржником грошового зобов`язання у вигляді інфляційного нарахування на суму боргу та 3% річних, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом, не є санкціями, а виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредиторів від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримання ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові, а тому ці кошти нараховуються незалежно від вини боржника та незалежно від сплати ним неустойки за порушення виконання зобов`язання.
На підставі вищевказаної норми Закону за прострочення виконання зобов`язання позивачем розраховано та заявлено до стягнення з відповідача на свою користь 3% річних у сумі 23294,60 грн та 49611,55 грн інфляційних втрат.
Судом першої інстанції з урахуванням встановлених обставин у даній справі здійснено розрахунок 3% річних та інфляційних втрат і встановлено, що розмір 3% річних становить 7097,94 грн та 18327,67 грн інфляційних втрат.
Колегія суддів Східного апеляційного господарського суду погоджується із висновком суду першої інстанції, що матеріалами справи підтверджено факт невиконання відповідачем прийнятого на себе зобов`язання по сплаті у належні строки за договором оренди. Таким чином, місцевий господарський суд дійшов правомірного висновку, з яким погоджується колегія суддів апеляційної інстанції, що позовні вимоги про стягнення 3% річних у розмірі 7097,94 грн та інфляційних втрат у розмірі 18327,67 грн.
Відповідно до статті 55 Конституції України, статей 15, 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до вимог ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Статтею 86 цього ж кодексу визначено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Колегія суддів зазначає, що апелянтом всупереч приписів ст. 73 та ст. 74 Господарського процесуального кодексу України не доведено факту, а також не надано належних та допустимих доказів у підтвердження своєї позиції по справі.
Статтею 236 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів сторін та їх відображення у судових рішеннях, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі «Проніна проти України» (Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006). Зокрема, ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.
На підставі вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги в зв`язку з її юридичною та фактичною необґрунтованістю та відсутністю фактів, які свідчать про те, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням судом норм права. Доводи апеляційної скарги не спростовують наведені висновки колегії суддів, у зв`язку з чим апеляційна скарга Краматорської міської ради не підлягає задоволенню з підстав, викладених вище, а оскаржуване рішення Господарського суду Донецької області від 12.08.2024 року у справі №905/696/24 має бути залишене без змін.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат у суді апеляційної інстанції, колегія суддів зазначає, що оскільки в задоволенні апеляційної скарги відмовлено, то судові витрати понесені заявником апеляційної скарги, у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, відшкодуванню не підлягають в силу приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись статтями 13, 73, 74, 77, 86, 129, 240, 269, 270, п.1, ч.1 ст.275, 276, 281, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Краматорської міської ради залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Донецької області від 12.08.2024 року у справі №905/696/24 залишити без змін.
Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки її оскарження передбачено ст. 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст складено 04.11.2024 року.
Головуючий суддя В.С. Хачатрян
Суддя Р.А. Гетьман
Суддя О.І. Склярук
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2024 |
Оприлюднено | 05.11.2024 |
Номер документу | 122759035 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Хачатрян Вікторія Сергіївна
Господарське
Господарський суд Донецької області
Кротінова Олена Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні