Ухвала
від 04.11.2024 по справі 912/1492/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,

тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

04 листопада 2024 рокуСправа № 912/1492/23

Господарський суд Кіровоградської області в складі судді Тимошевської В.В., розглянувши матеріали заяви Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради про заміну сторони виконавчого провадження у справі №912/1492/23

за позовом: Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради, вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25022

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "СІТІ БІЛЛ", вул. Велика Перспективна, 50, м. Кропивницький, 25006

про стягнення 36 607,56 грн

Представники сторін в засідання суду не з`явились,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 17.10.2023 у справі №912/1492/23 позовні вимоги Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради задоволено повністю; стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "СІТІ БІЛЛ" на користь Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради 36 607,56 грн заборгованості, а також 2 684,00 грн судового збору.

13.11.2023 на виконання вищевказаного рішення видано відповідні накази.

25.10.2024 на адресу суду надійшла заява Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради про заміну сторони виконавчого провадження у справі № 912/1492/24, яка містить вимоги наступного змісту:

- замінити сторону у виконавчому провадженні ВП №73361463 з примусового виконання наказу № 912/1492/23 виданого 13.11.2023 Господарським судом Кіровоградської області про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "СІТІ БІЛЛ" (вул. Велика Перспективна, 50, м. Кропивницький, 25006, ідентифікаційний код 40239304) на користь Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради (вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25022, ідентифікаційний код 02498694) 36 607,56 грн заборгованості, а також 2 684,00 грн судового збору, а саме стягувача його правонаступником: з Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради (Код ЄДРПОУ: 02498694) на його правонаступника - Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради (код ЄДРПОУ 45215157, місце знаходження: вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25022).

В обґрунтування заяви вказано на те, що Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради прийняв на себе зобов`язання Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради, яка перебуває у процедурі припинення шляхом приєднання до Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради, а отже є фактичним правонаступником всіх прав та обов`язків реорганізованого Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради.

Ухвалою від 25.10.2024 суд призначив вказану заяву до розгляду в засіданні суду на 04.11.2024.

04.11.2024 суд розпочав судове засідання з розгляду заяви.

Учасники справи в засідання суду не з`явились, про причини відсутності суд не повідомлено, хоча належним чином повідомлені про засідання суду з розгляду заяви, що підтверджується надсиланням ухвал суду вказаним учасникам.

Згідно правил ч. 3 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України, неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.

Розглянувши заяву Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради про заміну сторони правонаступником, суд дійшов таких висновків.

Частинами першою, другою ст. 334 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) передбачено, що у разі вибуття однієї зі сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником; заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець.

За частиною 5 зазначеної норми положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

Згідно ст. 52 ГПК України, у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника у зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.

Процесуальне правонаступництво в розумінні ст. 52 ГПК України допускається на будь-якій стадії судового провадження, включаючи й стадію виконання судового рішення. Отже, нормативні приписи ст. 52 ГПК України слід вважати загальними по відношенню до приписів, закріплених статтею 334 цього Кодексу.

Процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав та обов`язків від однієї особи до іншої. Виникнення процесуального правонаступництва безпосередньо пов`язане з переходом матеріальних прав між такими особами. Заміна сторони правонаступником відбувається, як правило, у випадках зміни суб`єкта права або обов`язку у правовідношенні, коли новий суб`єкт права повністю або частково приймає на себе права чи обов`язки попередника.

Підставою для заміни сторони виконавчого провадження (ст. 334 ГПК України), тобто процесуального правонаступництва в межах виконавчого провадження як юридичного процесу, є правонаступництво в матеріальних правовідносинах, унаслідок якого відбувається вибуття сторони зі спірних або встановлених судом правовідносин і перехід до іншої особи прав чи обов`язків сторони, яка вибула, в цих правовідносинах.

Заміна сторони виконавчого провадження правонаступником у виконавчому провадженні, тобто здійснення процесуального правонаступництва після набрання судовим рішенням законної сили, полягає в поширенні на правонаступників законної сили судового рішення. При цьому на правонаступників законна сила судового рішення поширюється усіма своїми правовими наслідками - незмінністю, неспростовністю, виключністю, преюдиційністю, виконуваністю.

Як встановлено матеріалами справи, Рішенням Кропивницької міської ради від 28.09.2023 № 1692 "Про реорганізацію виконавчих органів та внесення змін до рішення Кропивницької міської ради від 02 лютого 2021 року № 49 "Про структуру та загальну чисельність виконавчих органів Кропивницької міської ради" (зі змінами)" утворено виконавчий орган зі статусом юридичної особи - Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради та припинено в результаті реорганізації Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради (код ЄДРПОУ 02498694), Управління земельних відносин та охорони навколишнього природнього середовища Кропивницької міської ради (код ЄДРПОУ 36200391) шляхом їх приєднання до Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради.

Рішенням Кропивницької міської ради від 27.02.2024 №1850 "Про затвердження передавального акта" затверджено передавальний акт Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради (код ЄДРПОУ 02498694) до правонаступника всіх прав і обов`язків - Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради (код ЄДРПОУ 45215157).

Вказаним рішенням ухвалено, у зв`язку з приєднанням Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради та Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради до Департаменту містобудування та земельних ресурсів визначити, що останній є правонаступником прав та обов`язків обох управлінь; затвердити Положення про Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради в новій редакції.

Відповідно до частини 8 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.

Як вбачається із витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 24.10.2024 №33917881 Департамент містобудування та земельних ресурсів є правонаступником Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради та Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради.

Таким чином Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради вибуло із виконавчого провадження, а Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради є правонаступником Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради та має право вимоги, яке належало останньому.

Відповідно до частин 1, 5 статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Частиною 8 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" передбачено, що у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.

Суд установив, що за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради з 27.05.2024 перебуває у стані припинення на підставі рішення щодо реорганізації шляхом приєднання до юридичної особи Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради.

Статтями 106, 107 Цивільного кодексу України передбачає, що злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

Статтями 104, 107 Цивільного кодексу України не визначений момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється у зв`язку з реорганізацією, до правонаступника.

При реорганізації у формі приєднання не має значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків, оскільки правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь - яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків.

За висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 16.06.2020 у справі № 910/5953/17, якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями. При цьому Велика Палати Верховного Суду в зазначеній постанові визнала помилковим висновок попередніх судових інстанцій про те, що правонаступництво не відбулося за відсутності в Реєстрі запису про припинення юридичної особи, яка реорганізовувалася.

Як зазначив Верховний Суд, чинне законодавство не містить загальної норми щодо моменту виникнення універсального правонаступництва юридичної особи внаслідок приєднання.

Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а всієї їх сукупності. Тобто, при універсальному правонаступництві до правонаступника чи правонаступників переходить усе майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать (незалежно від їх виявлення на момент правонаступництва), на підставі передавального акта. Наведені обставини передують внесенню запису до Реєстру про припинення юридичної особи, яка припиняється в результаті реорганізації.

При цьому при відповідній реорганізації не має значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків, адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків.

Отже, лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий.

Таким чином, при універсальному правонаступництві майно особи, як сукупність прав та обов`язків, які їй належить, переходять до правонаступника як єдине ціле, при чому в цій сукупності єдиним актом переходять всі окремі права та обов`язки, які належали на цей момент чи ні, відображені чи ні в передавальному акті. При універсальному правонаступництві, зважаючи на відсутність повної визначеності у складі майна, правонаступник спрямовує свою волю не на набуття прав або обов`язків, а на набуття усієї їх сукупності. В результаті він вступає навіть в такі правовідносини, про існування яких міг не знати. Таким чином, внаслідок приєднання правонаступником завжди буде одна особа, будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий.

При цьому, системний аналіз норм статей 106, 107 Цивільного кодексу України, Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" дає підстави стверджувати, що передавальний акт призначений для забезпечення обліку прав та обов`язків, які передаються при реорганізації, його затвердження як юридичний факт не має самостійного значення для виникнення універсального правонаступництва.

Після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.

Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

Окрім того, рішенням Кропивницької міської ради № 1692 від 28.09.2023 "Про реорганізацію виконавчих органів та внесення змін до рішення Кропивницької міської ради від 02 лютого 2021 року № 49 "Про структуру та загальну чисельність виконавчих органів Кропивницької міської ради" (зі змінами)" вирішено, зокрема, утворити комісію з реорганізації Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради згідно з додатком 1.

В подальшому, рішенням Кропивницької міської ради від 27.02.2024 №1850 "Про затвердження передавального акта" затверджено передавальний акт майна, прав та обов`язків від юридичної особи Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради до правонаступника - Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради та у зв`язку із цим 27.05.2024 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців і громадських формувань внесено запис про припинення Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради.

Всі зазначені вище обставини свідчать про те, що Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради (код ЄДР 02498694) вибуло із виконавчого провадження, а Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради (код ЄДР 45215157), у відповідності до Цивільного кодексу України є його правонаступником.

У ст. 129-1 Конституції України закріплено, що судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Згідно з положеннями статей 18, 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій визначених у Законі України "Про виконавче провадження" органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню (ст. 1 Закону України «Про виконавче провадження»).

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 16 червня 2020 року в справі № 922/4519/14 (провадження № 12-34гс20) зазначено, що «забезпечення остаточності судового рішення та його неухильного виконання спрямоване на дотримання таких вимог верховенства права, як забезпечення прав і свобод людини, правової визначеності, доступу до правосуддя, законності. Порушення принципу обов`язковості виконання судового рішення суперечить вимогам правової визначеності».

«Право на суд» було б ілюзорним, якби правова система Договірної держави допускала, щоб остаточне судове рішення, яке має обов`язкову силу, не виконувалося на шкоду одній із сторін. Важко собі навіть уявити, щоб стаття 6 детально описувала процесуальні гарантії, які надаються сторонам у спорі, - а саме: справедливий, публічний і швидкий розгляд, - і водночас не передбачала виконання судових рішень. Якщо вбачати у статті 6 тільки проголошення доступу до судового органу та права на судове провадження, то це могло б породжувати ситуації, що суперечать принципу верховенства права, який Договірні держави зобов`язалися поважати, ратифікуючи Конвенцію. Отже, для цілей статті 6 виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина «судового розгляду» (HORNSBY v. GREECE, № 18357/91, § 40, ЄСПЛ, від 19 березня 1997 року).

Як встановлено матеріалами справи, постановою Подільського відділу ДВС у місті Кропивницькому Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) від 17.11.2023 відкрито виконавче провадження №73361463 щодо виконання наказу Господарського суду Кіровоградської області від 13.11.2023 у справі № 912/1492/23.

Суд також враховує, що за висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 16.06.2020 у справі № 910/5953/17, якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями. При цьому Велика Палати Верховного Суду в зазначеній постанові визнала помилковим висновок попередніх судових інстанцій про те, що правонаступництво не відбулося за відсутності в Реєстрі запису про припинення юридичної особи, яка реорганізовувалася.

У постанові від 30 червня 2020 року у справі № 264/5957/17 (провадження № 14-37цс20) Велика Палата Верховного Суду зазначила, що інформація, відображена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо правонаступника юридичної особи (відомості, передбачені у пунктах 29 і 30 частини другої, пунктах 14 і 15 частини третьої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»), не охоплює всіх випадків правонаступництва прав і обов`язків юридичної особи, зокрема у випадку заміни сторони у зобов`язанні, що відбулася до припинення юридичної особи шляхом її реорганізації чи ліквідації.

На підставі вищевикладеного в сукупності суд дійшов висновку про наявність підстав для заміни Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради його правонаступником Департаментом містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради.

Керуючись ст. 52, 234-235, 334 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

УХВАЛИВ:

Заяву Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради про заміну сторони задовольнити.

Замінити сторону у виконавчому провадженні ВП №7331463 з примусового виконання наказу № 912/1492/23 виданого 13.11.2023 Господарським судом Кіровоградської області про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "СІТІ БІЛЛ" (вул. Велика Перспективна, 50, м. Кропивницький, 25006, ідентифікаційний код 40239304) на користь Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради (вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25022, ідентифікаційний код 02498694) 36 607,56 грн заборгованості, а також 2 684,00 грн судового збору, а саме стягувача його правонаступником: з Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради (Код ЄДРПОУ: 02498694) на його правонаступника - Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради (код ЄДРПОУ 45215157, місце знаходження: вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25022).

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Центрального апеляційного господарського суду в установленому законодавством порядку.

Копії ухвали направити Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради,Управлінню містобудування та архітектури Кропивницької міської ради та Подільському відділу ДВС у м. Кропивницькому Південного міжрегіонального управління юстиції (м. Одеса) до електронних кабінетів; Товариству з обмеженою відповідальністю "СІТІ БІЛЛ" за адресою: вул. Велика Перспективна, 50, м. Кропивницький, 25006.

Ухвалу підписано 04.11.2024.

Суддя В.В.Тимошевська

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення04.11.2024
Оприлюднено05.11.2024
Номер документу122760302
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди

Судовий реєстр по справі —912/1492/23

Ухвала від 04.11.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 25.10.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Рішення від 17.10.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 22.08.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні