Рішення
від 04.11.2024 по справі 160/22369/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2024 рокуСправа №160/22369/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Голобутовського Р.З.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Дніпропетровської області, Ради адвокатів Дніпропетровської області, Недержавної некомерційної професійної організації "Національна асоціація адвокатів України", Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

19.08.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Дніпропетровської області (далі відповідач-1), Ради адвокатів Дніпропетровської області (далі відповідач-2), Недержавної некомерційної професійної організації "Національна асоціація адвокатів України" (далі відповідач-3), Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури (далі відповідач-4), у якій позивач просить:

- визнати протиправними дії Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Дніпропетровської області, Ради адвокатів Дніпропетровської області, Недержавної некомерційної професійної організації "Національна асоціація адвокатів України", Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури у відношенні ОСОБА_2 щодо обробки персональних даних; відмови, ухилення, ігнорування обов`язку негайно видалити з усіх без винятку джерел та інформаційних ресурсів та знищити всю без винятку інформацію, персональні дані, у будь-яких трактуваннях та варіаціях;

- зобов`язати Кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури Дніпропетровської області, Раду адвокатів Дніпропетровської області, Недержавну некомерційну професійну організацію "Національна асоціація адвокатів України", Вищу кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури негайно видалити з усіх без винятку джерел та інформаційних ресурсів та знищити всю без винятку інформацію, персональні дані, у будь-яких трактуваннях та варіаціях, щодо ОСОБА_2 , у тому числі з Єдиного реєстру адвокатів України, про що скласти відповідний акт, направивши засвідчену копію останнього ОСОБА_1 .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він звертався до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Дніпропетровської області, Ради адвокатів Дніпропетровської області, Недержавної некомерційної професійної організації "Національна асоціація адвокатів України", Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури із заявами-вимогами стосовно видалення та знищення з усіх джерел та інформаційних ресурсів інформації відносно ОСОБА_1 . Водночас відповідачами такі заяви-вимоги були проігноровані та залишені без задоволення. Позивач вважає, що ігнорування відповідачами обов`язку негайно видалити з усіх без винятку джерел та інформаційних ресурсів, та знищити всю без винятку інформацію про його персональні дані є порушенням приписів Конституції України та Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.08.2024 відкрито провадження у адміністративній справі; справу №160/22369/24 призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується матеріалами справи.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.09.2024 заяву-клопотання ОСОБА_1 про забезпечення розгляду справи за правилами загального позовного провадження у справі №160/22369/24 за позовною заявою ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Дніпропетровської області, Ради адвокатів Дніпропетровської області, Недержавної некомерційної професійної організації "Національна асоціація адвокатів України", Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - залишено без задоволення.

13.09.2024 представником відповідача-3 через автоматизовану систему «Електронний суд» подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнає та просить суд відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування правової позиції зазначає, що 06.06.2024 на адресу НААУ від позивача надійшла письмова заява-вимога від 31.05.2024 щодо видалення з усіх джерел та інформаційних ресурсів інформації щодо ОСОБА_1 . Заява зареєстрована в НААУ за вх. № 2340/0/1-24 від 06.06.2024. 25.06.2024 за вих. № 1053/0/2-24, НААУ повідомила ОСОБА_1 про відсутність правових підстав для видалення інформації з Єдиного реєстру адвокатів України, при цьому звернула увагу, що частиною 2 статті 17 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» та ст. 3 Порядку ведення ЄРАУ, в новій редакції, затвердженого рішенням РАУ №74 від 22.08.2022, зі змінами визначено, які відомості обов`язково вносяться до ЄРАУ, зокрема, інформація про попередження, зупинення, припинення або позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю. До ЄРАУ вносяться такі відомості про адвоката, як інформація відносно дисциплінарної відповідальності адвоката (орган, який прийняв рішення про дисциплінарну відповідальність, вид дисциплінарного стягнення, строк застосування, підстава) у відповідному профайлі в ЄРАУ (електронному наборі даних про адвоката) обліковується в загальнодоступному вигляді протягом строку застосування дисциплінарного стягнення та 1 (один) рік після спливу його строку, за виключенням відомостей про позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю, стан яких залишається незмінним (підпункт 3.1.6. пункту 3.21. Порядку). Відповідно до наявної відкритої, публічної інформації в ЄРАУ, ОСОБА_1 (позивач) мав статус адвоката та відповідне право на заняття адвокатською діяльністю на підставі свідоцтва №420 від 24.03.2006, видане Тернопільською обласною КДКА. Право на заняття адвокатською діяльністю Чернеша Д.С. припинено згідно з п.4 ч.1 ст.32 ЗУ "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" з 13.06.2019 на підставі рішення КДКА Дніпропетровської області (дисциплінарна палата) №6/ДПР-19 від 13 червня 2019 року. Відповідно до частини 7 статті 32 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» відомості про припинення права на заняття адвокатською діяльністю вносяться до ЄРАУ. Таким чином, спеціальна норма ст. 17 та 32 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» імперативно вказує на те, що інформація про припинення або позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю обліковується у загальнодоступному вигляді в ЄРАУ та не підлягає вилученню.

16.09.2024 представником відповідача-4 подано відзив на позовну заяву, в якому останній позовні вимоги не визнає та просить суд відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування правової позиції зазначає, що ВКДКА не здійснювала обробку, зберігання та використання персональних даних ОСОБА_1 , оскільки відповідно до приписів ч. 1, 4 ст. 52 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» Вища кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури є колегіальним органом, завданням якого є розгляд скарг на рішення, дії чи бездіяльність кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури. Вища кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури: 1) розглядає скарги на рішення, дії чи бездіяльність кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури; 2) узагальнює дисциплінарну практику кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури; 3) виконує інші функції відповідно до цього Закону. Таким чином, жодних прав позивача відповідачем-4 порушено не було, а ОСОБА_1 жодних доказів такого порушення не надано.

Відповідачами-1, 2, на виконанняст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України, не надіслано до суду відзивів на адміністративний позов та не повідомлено про поважність причин ненадання відзивів.

Відповідно до ч. 6ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства Україниу разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно із ч.ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 звернувся до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Дніпропетровської області, Ради адвокатів Дніпропетровської області, Недержавної некомерційної професійної організації "Національна асоціація адвокатів України", Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури із заявами-вимогами про видалення його персональних даних від 31.05.2024.

13.06.2024 Вища кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури листом №1252 розглянула заяву-вимогу ОСОБА_1 та повідомила, що у ВКДКА відсутня інформація, яка підлягає збиранню, зберіганню, обробці та використанню, у зв`язку з чим, видалення та знищення з усіх джерел та інформаційних ресурсів такої інформації є неможливим.

25.06.2024 Недержавна некомерційна професійна організація "Національна асоціація адвокатів України" листом №1053/0/2-24 розглянула заяву-вимогу ОСОБА_1 від 31.05.2024 та зазначила, що правовою основою діяльності адвокатури України є Конституція України, Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» (далі - Закон), інші законодавчі акти України. Приписами частини 1 статті 17 Закону, визначено, що Рада адвокатів України забезпечує ведення Єдиного реєстру адвокатів України (далі - ЄРАУ) з метою збирання, зберігання, обліку та надання достовірної інформації про чисельність і персональний склад адвокатів України, адвокатів іноземних держав, які відповідно до цього Закону набули права на заняття адвокатською діяльністю в Україні, про обрані адвокатами організаційні форми адвокатської діяльності. Порядок ведення ЄРАУ затверджується Радою адвокатів України. З метою ведення ЄРАУ дозволяється обробка персональних даних фізичних осіб відповідно до законодавства з питань захисту персональних даних (частини 6 та 7 статті 17 Закону). Таким чином, на виконання вимог Закону, ЄРАУ створений та ведеться з 16.01.2013 року (https://erau.unba.org.ua). Інформація, внесена до ЄРАУ, є відкритою на офіційному вебсайті Національної асоціації адвокатів України (далі - НААУ) (частина 4 статті 17 Закону). Внесення відомостей до ЄРАУ здійснюється радами адвокатів регіонів та Радою адвокатів України за правилами Порядку ведення Єдиного реєстру адвокатів України, затвердженого в новій редакції рішенням Ради адвокатів України №74 від 22.08.2022, зі змінами (далі - Порядок) Відомості до ЄРАУ вносяться за дворівневим принципом. Перший рівень внесення відомостей до ЄРАУ забезпечується радами адвокатів регіонів, які є адміністраторами Першого рівня внесення відомостей до ЄРАУ. Другий рівень внесення відомостей до ЄРАУ забезпечується Радою адвокатів України, яка є одночасно Адміністратором ЄРАУ та адміністратором Другого рівня внесення відомостей до ЄРАУ (пункти 2.1. та 2.2 Порядку). Слід зазначити, що частиною 2 статті 17 Закону та статтею 3 Порядку ведення Єдиного реєстру адвокатів України в новій редакції, затвердженого рішенням Ради адвокатів України №74 від 22.08.2022, зі змінами (далі - Порядок) визначено, які відомості обов?язково вносяться до ЄРАУ, зокрема, інформація про попередження, зупинення, припинення або поновлення права на заняття адвокатською діяльністю. До ЄРАУ вносяться такі відомості про адвоката, як інформація відносно дисциплінарної відповідальності адвоката (орган, який прийняв рішення дисциплінарну відповідальність, вид дисциплінарного стягнення, строк застосування, підстава) у відповідному профайлі в ЄРАУ (електронному наборі даних про адвоката) обліковується в загальнодоступному вигляді протягом строку застосування дисциплінарного стягнення та 1 (один) рік після спливу його строку за виключенням відомостей про позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю, стан яких залишається незмінним (підпункт 3.1.6. пункту 3.1 Порядку). Таким чином, інформація про попередження, зупинення, припинення або поновлення права на заняття адвокатською діяльністю обліковується у загальнодоступному вигляді та не підлягає вилученню, крім випадків передбачених законом.

Відповідачами-1, 2 відповідей на заяви-вимоги ОСОБА_1 від 31.05.2024 надано не було.

Не погоджуючись з такими діями відповідачів, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Згідно з ст. 17 Закону "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" (далі Закону №5076-VI) Рада адвокатів України забезпечує ведення Єдиного реєстру адвокатів України з метою збирання, зберігання, обліку та надання достовірної інформації про чисельність і персональний склад адвокатів України, адвокатів іноземних держав, які відповідно до цього Закону набули права на заняття адвокатською діяльністю в Україні, про обрані адвокатами організаційні форми адвокатської діяльності. Внесення відомостей до Єдиного реєстру адвокатів України здійснюється радами адвокатів регіонів та Радою адвокатів України.

Рада адвокатів України діє у системі органів Національної асоціації адвокатів України, спрямовуючи, зокрема, свою діяльність на забезпечення гарантій адвокатської діяльності, захисту професійних та соціальних прав адвокатів.

Саме на Раду адвокатів України профільнийЗакон №5076-VIпокладає обов`язок із забезпечення ведення Єдиного реєстру адвокатів України з метою збирання, зберігання, обліку та надання достовірної інформації про чисельність і персональний склад адвокатів України, адвокатів іноземних держав, які відповідно до цьогоЗаконунабули права на заняття адвокатською діяльністю в Україні, про обрані адвокатами організаційні форми адвокатської діяльності.

Інформація ж, яка внесена Радою адвокатів України до Єдиного реєстру адвокатів України, є відкритою та міститься на офіційному веб-сайті Національної асоціації адвокатів України.

Зі змісту спірних правовідносин видно, що позивач наполягає на тому, щоб відповідачі вчинили дії щодо видалення з усіх без винятку джерел та інформаційних ресурсів, та знищили всю без винятку інформацію, персональні дані, у будь-яких трактуваннях та варіаціях стосовно позивача. Таким чином, позивач вказує на протиправні дії відповідачів, які, на його думку, ігнорують та відмовляють йому у видаленні його персональних даних.

Частиною другоюстатті 19 Конституції Україниобумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина першастатті 2 КАС України).

Статтею 8 Загальної декларації прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих їйконституцієюабо законом.

Частинами першої, другоїстатті 45 Закону № 5076-VIпередбачено, що Національна асоціація адвокатів України є недержавною некомерційною професійною організацією, яка об`єднує всіх адвокатів України та утворюється з метою забезпечення реалізації завдань адвокатського самоврядування.

Національна асоціація адвокатів України: 1) представляє адвокатуру України у відносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності, громадськими об`єднаннями та міжнародними організаціями, делегує представників до органів державної влади; 2) захищає професійні права адвокатів та забезпечує гарантії адвокатської діяльності; 3) забезпечує високий професійний рівень адвокатів України; 4) забезпечує доступ та відкритість інформації стосовно адвокатів України; 5) виконує інші функції відповідно до цьогоЗакону.

Згідно з п. п. 4, 13 частини 4статті 55 Закону №5076-VIРада адвокатів України здійснює контроль за діяльністю рад адвокатів регіонів щодо внесення відомостей до Єдиного реєстру адвокатів України та надання витягів з нього; забезпечує ведення офіційного веб-сайту Національної асоціації адвокатів України.

В силустатті 17 Закону №5076-VIРада адвокатів України забезпечує ведення Єдиного реєстру адвокатів України з метою збирання, зберігання, обліку та надання достовірної інформації про чисельність і персональний склад адвокатів України, адвокатів іноземних держав, які відповідно до цьогоЗаконунабули права на заняття адвокатською діяльністю в Україні, про обрані адвокатами організаційні форми адвокатської діяльності. Внесення відомостей до Єдиного реєстру адвокатів України здійснюється радами адвокатів регіонів та Радою адвокатів України.

До Єдиного реєстру адвокатів України вносяться такі відомості: 1) прізвище, ім`я та по батькові адвоката; 2) номер і дата видачі свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, номер і дата прийняття рішення про видачу свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю (номер і дата прийняття рішення про включення адвоката іноземної держави до Єдиного реєстру адвокатів України); 3) найменування і місцезнаходження організаційної форми адвокатської діяльності, номери засобів зв`язку; 4) адреса робочого місця адвоката, номери засобів зв`язку; 5) інформація про зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю; 6) інші відомості, передбачені цим Законом.

Адвокат протягом трьох днів з дня зміни відомостей про себе, що внесені або підлягають внесенню до Єдиного реєстру адвокатів України, письмово повідомляє про такі зміни раду адвокатів регіону за адресою свого робочого місця, крім випадків, якщо ці зміни вносяться на підставі рішення кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури.

Інформація, внесена до Єдиного реєстру адвокатів України, є відкритою на офіційному веб-сайті Національної асоціації адвокатів України. Рада адвокатів України і відповідні ради адвокатів регіонів надають витяги з Єдиного реєстру адвокатів України за зверненням адвоката або іншої особи.

Відомості, що підлягають внесенню до Єдиного реєстру адвокатів України, включаються до нього не пізніше дня, наступного за днем отримання радою адвокатів регіону відповідної інформації, крім випадків, установлених цим Законом.

Порядок ведення Єдиного реєстру адвокатів України затверджується Радою адвокатів України.

З метою ведення Єдиного реєстру адвокатів України дозволяється обробка персональних даних фізичних осіб відповідно до законодавства з питань захисту персональних даних.

У пункті 9 частини четвертоїстатті 48 Закону №5076-VIпередбачено, що Рада адвокатів регіону, окрім іншого, забезпечує в установленому порядку внесення відомостей до Єдиного реєстру адвокатів України.

Згідно з п.п. 1.1., 1.2. Порядку ведення єдиного реєстру адвокатів України, затвердженого рішенням Ради адвокатів України №74 від 22.08.2022 (далі Порядок №74) Єдиний реєстр адвокатів України (ЄРАУ) - це інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення реєстрових даних та надання реєстрової інформації про чисельність і персональний склад адвокатів України та адвокатів іноземних держав, які відповідно доЗакону України"Про адвокатуру та адвокатську діяльність" набули права на заняття адвокатською діяльністю, про обрані адвокатами організаційні форми адвокатської діяльності, а також інші відомості, визначені законами України та актами Національної асоціації адвокатів України.

ЄРАУ ведеться та адмініструється з метою збирання, зберігання, обліку та надання достовірної інформації про чисельність і персональний склад адвокатів України та адвокатів іноземних держав, які відповідно до цьогоЗаконунабули права на заняття адвокатською діяльністю в Україні, про обрані адвокатами організаційні форми адвокатської діяльності, а також накопичення, оброблення та надання офіційного визнання такої інформації.

Адміністратором ЄРАУ є Рада адвокатів України (РАУ), яка забезпечує функціонування та здійснює адміністрування ЄРАУ відповідно доЗакону України"Про адвокатуру та адвокатську діяльність" (п. 1.6. Порядку №74)

Пунктом 2.1. Порядку №74 визначено, що внесення відомостей до ЄРАУ здійснюється радами адвокатів регіонів та Радою адвокатів України за правилами цього Порядку.

Відомості до ЄРАУ вносяться за дворівневим принципом.

Перший рівень внесення відомостей до ЄРАУ забезпечується радами адвокатів регіонів, які є адміністраторами Першого рівня внесення відомостей до ЄРАУ.

Другий рівень внесення відомостей до ЄРАУ забезпечується Радою адвокатів України, яка є одночасно Адміністратором ЄРАУ та адміністратором Другого рівня внесення відомостей до ЄРАУ (п.п. 2.2. Порядку №74).

Згідно з пунктом 2.11. Порядку №74 відомості, що підлягають внесенню до ЄРАУ, включаються до нього реєстратором (створювачем) Адміністратора бази даних ЄРАУ ради адвокатів регіону не пізніше дня, наступного за днем отримання радою адвокатів регіону відповідної інформації, крім випадків, встановленихЗаконом України"Про адвокатуру та адвокатську діяльність" та/або актами НААУ.

Пунктом 3.1. Порядку №74 визначено, що до ЄРАУ вносяться такі відомості про адвокатів:

3.1.1. Прізвище, ім`я та по батькові адвоката.

3.1.2. Номер і дата видачі свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, назва органу, який прийняв рішення про його видачу; номер і дата прийняття рішення про його видачу (номер і дата прийняття рішення про включення адвоката іноземної держави до Єдиного реєстру адвокатів України).

3.1.3. Найменування і місцезнаходження організаційних форм адвокатської діяльності, номери засобів зв`язку.

3.1.4. Адреси робочих місць адвоката (із зазначенням основної та/або додаткових адрес робочого місця), номери засобів зв`язку, адреси електронної пошти.

3.1.5. Інформація про попередження, зупинення, припинення або поновлення права на заняття адвокатською діяльністю.

3.1.6. Інформація відносно дисциплінарної відповідальності адвоката (орган, який прийняв рішення про дисциплінарну відповідальність, вид дисциплінарного стягнення, строк застосування, підстава) у відповідному профайлі в ЄРАУ (електронному наборі даних про адвоката) обліковується в загальнодоступному вигляді протягом строку застосування дисциплінарного стягнення та 1 (один) рік після спливу його строку, за виключенням відомостей про позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю, стан яких залишається незмінним.

3.1.7. Інші відомості, передбаченіЗаконом України"Про адвокатуру та адвокатську діяльність" та/або актами НААУ, чи внесення яких вимагається командами програмного забезпечення бази даних ЄРАУ, в тому числі відмітки про сплату внесків та електронна адреса, електронний варіант фотокартки адвоката, інформація про підвищення кваліфікації, відомості про адвокатів, які включені до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну допомогу, та/або уклали контракт про надання безоплатної вторинної правової допомоги на постійній основі або договір про надання безоплатної вторинної правової допомоги на тимчасовій основі, які є обов`язковими для внесення реєстраторами (створювачами) Адміністратора бази даних ЄРАУ.

3.1.8. За заявою адвоката до ЄРАУ можуть бути внесені відомості щодо: додаткових адрес робочих місць, засобів зв`язку; помічників/стажистів адвоката; загального стажу адвокатської діяльності (на підставі документів, що підтверджують такий стаж, у тому числі довідки з КДКА регіону щодо роботи в колегії адвокатів до 1993 року); займаної посади в органах адвокатського самоврядування; категорій ведення справ; нагород (почесних звань, відзнак тощо); адрес його офіційних сторінок в соціальних мережах; моделі та серійного номеру комп`ютерної техніки, що використовує адвокат; характеристик та відповідних серійних номерів носіїв інформації, які використовує адвокат в своїй діяльності; транспорту, який використовує адвокат; логотипу та/або найменування вебсайту АО, АБ, в якому адвокат здійснює адвокатську діяльність тощо.

3.1.9. Інформація про щорічне підвищення кваліфікації адвокатів, що надається Вищою школою адвокатури.

За пунктом 4.1. Порядку №74 до відомостей, що містяться в ЄРАУ, вносяться зміни у разі:

4.1.1. Зупинення права на заняття адвокатською діяльністю.

4.1.2. Поновлення права на заняття адвокатською діяльністю.

4.1.3. Виключення відомостей або не відображення відомостей про адвоката (профайлу адвоката) відповідно дорозділу 3цього Порядку.

4.1.4. Припинення права на заняття адвокатською діяльністю.

4.1.5. Зміни адреси робочого місця адвоката.

4.1.6. Зміни прізвища, імені та по батькові адвоката.

4.1.7. Зміни організаційної форми адвокатської діяльності.

4.1.8. Внесення відомостей про помічників адвоката.

4.1.9 Попередження.

Пунктом 4.4. Порядку №74 визначено відомості, які вносяться до ЄРАУ у випадку припинення права на заняття адвокатською діяльністю шляхом анулювання свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю:

4.4.1. Дата припинення права на заняття адвокатською діяльністю.

4.4.2. Підстава припинення права на заняття адвокатською діяльністю.

4.4.3. Заява адвоката, подання встановлених законом документів, або назва органу, який прийняв рішення про припинення права на заняття адвокатською діяльністю та власне назва і дата такого рішення.

4.4.4. У випадку смерті адвоката, відомості про анулювання свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю вносяться до ЄРАУ відповідно до службової записки/листа Голови ради адвокатів регіону.

Згідно з частиною четвертою ст. 17 Закону та п. 3.1. Порядку №74 інформація, що внесена до Єдиного реєстру адвокатів України, є відкритою та доступною у режимі перегляду на офіційному вебсайті Національної асоціації адвокатів України, за винятком випадків, передбачених законами та/або актами НААУ.

Враховуючи викладене суд робить висновок, що чинне законодавство не передбачає видалення з ЄРАУ профілю адвоката у зв`язку з припиненням права на заняття адвокатською діяльністю, з огляду на застосування до нього дисциплінарного стягнення у виді позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю, а навпаки - метою ведення ЄРАУ є зберігання інформації щодо адвокатів та осіб, право на заняття адвокатською діяльністю яких припинено.

Таким чином, інформація про припинення, позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю обліковується у загальнодоступному вигляді та не підлягає вилученню.

Суд зазначає, що інформація про зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю та/або профіль в ЄРАУ не можуть бути видалені, оскільки відбудеться порушення принципу достовірності інформації, відкритості, зберігання та обліку.

При прийнятті рішення суд також враховує положення Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.

При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява №65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), «Проніна проти України» (Заява №63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява №4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (RuizTorija v.) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин у справі, відповідно до якого розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, довести правомірність своїх дій чи бездіяльності відповідно до принципу офіційності в адміністративному судочинстві зобов`язаний суб`єкт владних повноважень. Разом з тим, згідно з принципом змагальності позивач має спростувати доводи суб`єкта владних повноважень, якщо заперечує їх обґрунтованість.

Натомість у цьому випадку позивачем не доведено та не підтверджено належними доказами обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд робить висновок, що позовназаява необґрунтована та задоволенню не підлягає.

Оскільки судом відмовлено у задоволені позову, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст. ст. 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,

УХВАЛИВ:

У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Дніпропетровської області (пр-т Олександра Поля, буд. 17, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 20298303), Ради адвокатів Дніпропетровської області (пр-т Олександра Поля, буд. 17, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 38598654), Недержавної некомерційної професійної організації "Національна асоціація адвокатів України" (вул. Борисоглібська, буд. 3, 2-й поверх, м. Київ, 04070, код ЄДРПОУ 38488439), Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури (вул. Борисоглібська, буд. 3, 2-й поверх, м. Київ, 04070, код ЄДРПОУ 26080214) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.З. Голобутовський

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2024
Оприлюднено06.11.2024
Номер документу122772244
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —160/22369/24

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 04.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні