Постанова
від 10.02.2025 по справі 160/22369/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

10 лютого 2025 року м. Дніпросправа № 160/22369/24

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чабаненко С.В. (доповідач),

суддів: Білак С.В., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпро апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2024 року по справі №160/22369/24 за позовом ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Дніпропетровської області, Ради адвокатів Дніпропетровської області, Недержавної некомерційної професійної організації «Національна асоціація адвокатів України», Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Дніпропетровської області, Ради адвокатів Дніпропетровської області, Недержавної некомерційної професійної організації «Національна асоціація адвокатів України», Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, в якому просив:

- визнати протиправними дії Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Дніпропетровської області, Ради адвокатів Дніпропетровської області, Недержавної некомерційної професійної організації «Національна асоціація адвокатів України», Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури у відношенні ОСОБА_2 щодо обробки персональних даних; відмови, ухилення, ігнорування обов`язку негайно видалити з усіх без винятку джерел та інформаційних ресурсів та знищити всю без винятку інформацію, персональні дані, у будь-яких трактуваннях та варіаціях;

- зобов`язати Кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури Дніпропетровської області, Раду адвокатів Дніпропетровської області, Недержавну некомерційну професійну організацію «Національна асоціація адвокатів України», Вищу кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури негайно видалити з усіх без винятку джерел та інформаційних ресурсів та знищити всю без винятку інформацію, персональні дані, у будь-яких трактуваннях та варіаціях, щодо ОСОБА_2 , у тому числі з Єдиного реєстру адвокатів України, про що скласти відповідний акт, направивши засвідчену копію останнього ОСОБА_1 .

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2024 року у задоволенні позову відмовлено.

Позивач, не погодившись з рішенням суду, оскаржив правомірність його прийняття до суду апеляційної інстанції.

В обгрунтування апеляційної скарги позивач зазначив, що збирання, зберігання, обробка, використання та поширення конфіденційної інформацію про особисте та сімейне життя людини, будь-які відомості та/або дані про відносини немайнового та майнового характеру, обставини, події, стосунки тощо, пов`язані з особою та членами її сім`ї, без її згоди державою, органами місцевого самоврядування, юридичними або фізичними особами є втручанням в її особисте та сімейне життя. Таке втручання допускається винятково у випадках, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини. Видалення персональних даних це дії, в результаті яких стає неможливим відновити їх зміст в інформаційних ресурсах або інших носіях, де вони зберігаються. Це важливо, адже на практиці зустрічаються випадки, коли видаляється інформація тільки з одного ресурсу, а при цьому залишається на інших. Персональні дані підлягають видаленню або знищенню у разі: 1. закінчення строку зберігання персональних даних, визначеного згодою суб`єкта персональних даних на обробку цих даних або законом; 2. припинення правовідносин між суб`єктом персональних даних та володільцем чи розпорядником, якщо інше не передбачено законом; 3. видання відповідного припису Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини або визначених ним посадових осіб Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини; 4. набрання законної сили рішення суду щодо видалення або знищення персональних даних. Також персональні дані видаляються або знищуються, якщо вони зібрані з порушенням вимог Закону України «Про захист персональних даних». Персональні дані, зібрані під час виконання завдань оперативно-розшукової чи контррозвідувальної діяльності, боротьби з тероризмом, видаляються або знищуються відповідно до вимог закону (стаття 15 Закону України «Про захист персональних даних»). Згідно зі статтею 12 Закону 2297-17 володілець бази персональних даних. персональних даних, що є дією зі збирання персональних даних, зобов`язаний повідомити суб`єкта персональних даних, виключно в письмовій формі, про його права, що визначені статтею 8 Закону 2297-17, мету збору даних, яка визначається володільцем бази персональних даних, та осіб, яким будуть передаватися персональні дані. Позивач у спосіб, встановлений законом, ніколи не надавав належної згоди відповідачам на обробку, зберігання та використання своїх персональних даних. Позивач стверджує про відсутність у відповідачів підтверджує отримання позивачем повідомлення в письмовій формі про свої права, визначені Законом України «Про захист персональних даних», до початку обробки персональних даних. Рішення КВАЛІФІКАЦІЙНО-ДИСЦИПЛІНАРНОЇ КОМІСІЇ АДВОКАТУРИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ № 6/ДПР-19 від 13.06.2019 року про позбавлення адвоката ОСОБА_2 права на заняття адвокатською діяльністю(на 8 аркушах, є додатком № 7 до позовної заяви) «красується» вже більше 5 років (витяг з ЄРАУ щодо позивача, на 1 аркуші, є додатком № 8 до позовної заяви), при тому, що згідно ч.6 ст.32 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», особа, стосовно якої прийнято рішення про припинення права на заняття адвокатською діяльністю може звернутися із заявою про допуск до складення кваліфікаційного іспиту не раніше ніж через два роки з дня прийняття рішення. Ба більше, 3 роки є достатнім терміном для погашення судимості (особа беззаперечно визнається такою, що не має судимості) за злочин середньої тяжкості відповідно до п.7 ч.1 ст.89 КК України. Ведення вказаного Єдиного реєстру адвокатів України щодо позивача-адвоката є протиправним за суттю, бо вносяться відомості які підривають авторитет та престиж, всупереч інтересам позивача. Єдиний реєстр адвокатів України суттєво обмежує інтереси та права не лише адвокатів, а й Конституційні права та гарантії на правову допомогу кожного громадянина, а відтак згідно п.п.3.2.,3.5. Порядку підлягає обов`язковій державній реєстрації у Міністерстві юстиції протягом п`яти робочих днів після прийняття, при тому, що будь-які сумніву щодо обов`язку реєстрації приймає Міністерство юстиції України після проведення правової експертизи, що відповідачами повністю проігноровано. Наведені обставини свідчать про неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, що є підставою для скасування рішення суду. Крім того, доводи позивача судом першої інстанції не враховано, що є окремою підставою для його скасування.

Вища кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури надала суду відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін. Відзив аргументовано тим, що обробку, зберігання та використання персональних даних ОСОБА_1 ВКДКА не здійснювала. Доказів того, що Вища кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури збирала та обробляла персональні дані позивачів, надано не було. Позивач добровільно, з власних інтересів звернувся до ВКДКА для виконання нею свої функцій, а саме, з розгляду його скарги на рішення КДКА регіону. Розгляд скарги ВКДКА здійснювалось у визначеному Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», Регламентом ВКДКА, Положення про порядок прийняття та розгляду скарг щодо належної поведінки адвоката, яка може мати наслідком його дисциплінарну відповідальність, та в інтересах захисту прав людини. За викладених обставин, ВКДКА не вбачає жодних порушень прав позивача при здійсненні своїх повноважень.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга позивача не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, ОСОБА_1 звернувся до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Дніпропетровської області, Ради адвокатів Дніпропетровської області, Недержавної некомерційної професійної організації «Національна асоціація адвокатів України», Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури із заявами-вимогами про видалення його персональних даних від 31.05.2024.

13.06.2024 Вища кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури листом №1252 розглянула заяву-вимогу ОСОБА_1 та повідомила, що у ВКДКА відсутня інформація, яка підлягає збиранню, зберіганню, обробці та використанню, у зв`язку з чим, видалення та знищення з усіх джерел та інформаційних ресурсів такої інформації є неможливим.

25.06.2024 Недержавна некомерційна професійна організація «Національна асоціація адвокатів України» листом №1053/0/2-24 розглянула заяву-вимогу ОСОБА_1 від 31.05.2024 та зазначила, що правовою основою діяльності адвокатури України є Конституція України, Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» (далі - Закон), інші законодавчі акти України. Приписами частини 1 статті 17 Закону, визначено, що Рада адвокатів України забезпечує ведення Єдиного реєстру адвокатів України (далі - ЄРАУ) з метою збирання, зберігання, обліку та надання достовірної інформації про чисельність і персональний склад адвокатів України, адвокатів іноземних держав, які відповідно до цього Закону набули права на заняття адвокатською діяльністю в Україні, про обрані адвокатами організаційні форми адвокатської діяльності. Порядок ведення ЄРАУ затверджується Радою адвокатів України. З метою ведення ЄРАУ дозволяється обробка персональних даних фізичних осіб відповідно до законодавства з питань захисту персональних даних (частини 6 та 7 статті 17 Закону). Таким чином, на виконання вимог Закону, ЄРАУ створений та ведеться з 16.01.2013 року (https://erau.unba.org.ua). Інформація, внесена до ЄРАУ, є відкритою на офіційному вебсайті Національної асоціації адвокатів України (далі - НААУ) (частина 4 статті 17 Закону). Внесення відомостей до ЄРАУ здійснюється радами адвокатів регіонів та Радою адвокатів України за правилами Порядку ведення Єдиного реєстру адвокатів України, затвердженого в новій редакції рішенням Ради адвокатів України №74 від 22.08.2022, зі змінами (далі - Порядок) Відомості до ЄРАУ вносяться за дворівневим принципом. Перший рівень внесення відомостей до ЄРАУ забезпечується радами адвокатів регіонів, які є адміністраторами Першого рівня внесення відомостей до ЄРАУ. Другий рівень внесення відомостей до ЄРАУ забезпечується Радою адвокатів України, яка є одночасно Адміністратором ЄРАУ та адміністратором Другого рівня внесення відомостей до ЄРАУ (пункти 2.1. та 2.2 Порядку). Слід зазначити, що частиною 2 статті 17 Закону та статтею 3 Порядку ведення Єдиного реєстру адвокатів України в новій редакції, затвердженого рішенням Ради адвокатів України №74 від 22.08.2022, зі змінами (далі - Порядок) визначено, які відомості обов`язково вносяться до ЄРАУ, зокрема, інформація про попередження, зупинення, припинення або поновлення права на заняття адвокатською діяльністю. До ЄРАУ вносяться такі відомості про адвоката, як інформація відносно дисциплінарної відповідальності адвоката (орган, який прийняв рішення дисциплінарну відповідальність, вид дисциплінарного стягнення, строк застосування, підстава) у відповідному профайлі в ЄРАУ (електронному наборі даних про адвоката) обліковується в загальнодоступному вигляді протягом строку застосування дисциплінарного стягнення та 1 (один) рік після спливу його строку за виключенням відомостей про позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю, стан яких залишається незмінним (підпункт 3.1.6. пункту 3.1 Порядку). Таким чином, інформація про попередження, зупинення, припинення або поновлення права на заняття адвокатською діяльністю обліковується у загальнодоступному вигляді та не підлягає вилученню, крім випадків передбачених законом.

Відповідачами-1, 2 відповідей на заяви-вимоги ОСОБА_1 від 31.05.2024 надано не було.

Позивач не погодився з діями відповідачів та оскаржив їх правомірність до суду.

Суд першої інстанції відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що інформація про зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю та/або профіль в ЄРАУ не може бути видалена, оскільки відбудеться порушення принципу достовірності інформації, відкритості, зберігання та обліку.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції та, надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 5 липня 2012 року № 5076-VI (далі Закон №5076-VI) визначає правові засади організації і діяльності адвокатури та здійснення адвокатської діяльності в Україні.

Відповідно до пункту 9 частини 4 статті 48 Закону №5076-VI Рада адвокатів регіону, окрім іншого, забезпечує в установленому порядку внесення відомостей до Єдиного реєстру адвокатів України.

За змістом статті 17 Закону №5076-VI Рада адвокатів України забезпечує ведення Єдиного реєстру адвокатів України з метою збирання, зберігання, обліку та надання достовірної інформації про чисельність і персональний склад адвокатів України, адвокатів іноземних держав, які відповідно до цього Закону набули права на заняття адвокатською діяльністю в Україні, про обрані адвокатами організаційні форми адвокатської діяльності. Внесення відомостей до Єдиного реєстру адвокатів України здійснюється радами адвокатів регіонів та Радою адвокатів України.

До Єдиного реєстру адвокатів України вносяться такі відомості:

1) прізвище, ім`я та по батькові адвоката;

2) номер і дата видачі свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, номер і дата прийняття рішення про видачу свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю (номер і дата прийняття рішення про включення адвоката іноземної держави до Єдиного реєстру адвокатів України);

3) найменування і місцезнаходження організаційної форми адвокатської діяльності, номери засобів зв`язку;

4) адреса робочого місця адвоката, номери засобів зв`язку;

5) інформація про зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю;

6) інші відомості, передбачені цим Законом.

Адресою робочого місця адвоката є місцезнаходження обраної адвокатом організаційної форми адвокатської діяльності або адреса фактичного місця здійснення адвокатської діяльності, якщо вона є відмінною від місцезнаходження обраної адвокатом організаційної форми адвокатської діяльності. У разі наявності декількох адрес робочих місць адвоката до Єдиного реєстру адвокатів України вноситься лише одна адреса робочого місця адвоката.

Адвокат протягом трьох днів з дня зміни відомостей про себе, що внесені або підлягають внесенню до Єдиного реєстру адвокатів України, письмово повідомляє про такі зміни раду адвокатів регіону за адресою свого робочого місця, крім випадків, якщо ці зміни вносяться на підставі рішення кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури.

Інформація, внесена до Єдиного реєстру адвокатів України, є відкритою на офіційному веб-сайті Національної асоціації адвокатів України. Рада адвокатів України і відповідні ради адвокатів регіонів надають витяги з Єдиного реєстру адвокатів України за зверненням адвоката або іншої особи.

Відомості, що підлягають внесенню до Єдиного реєстру адвокатів України, включаються до нього не пізніше дня, наступного за днем отримання радою адвокатів регіону відповідної інформації, крім випадків, установлених цим Законом.

Порядок ведення Єдиного реєстру адвокатів України затверджується Радою адвокатів України.

З метою ведення Єдиного реєстру адвокатів України дозволяється обробка персональних даних фізичних осіб відповідно до законодавства з питань захисту персональних даних.

Згідно з пунктами 1.1 та 1.2 Порядку ведення єдиного реєстру адвокатів України, затвердженого рішенням Ради адвокатів України 22 серпня 2022 року № 74 (далі Порядок № 74), Єдиний реєстр адвокатів України (ЄРАУ) - це інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення реєстрових даних та надання реєстрової інформації про чисельність і персональний склад адвокатів України та адвокатів іноземних держав, які відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» набули права на заняття адвокатською діяльністю, про обрані адвокатами організаційні форми адвокатської діяльності, а також інші відомості, визначені законами України та актами Національної асоціації адвокатів України.

ЄРАУ ведеться та адмініструється з метою збирання, зберігання, обліку та надання достовірної інформації про чисельність і персональний склад адвокатів України та адвокатів іноземних держав, які відповідно до цього Закону набули права на заняття адвокатською діяльністю в Україні, про обрані адвокатами організаційні форми адвокатської діяльності, а також накопичення, оброблення та надання офіційного визнання такої інформації.

За змістом пункту 1.6. Порядку №74 адміністратором ЄРАУ є Рада адвокатів України (РАУ), яка забезпечує функціонування та здійснює адміністрування ЄРАУ відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».

Пунктом 2.1. Порядку №74 визначено, що внесення відомостей до ЄРАУ здійснюється радами адвокатів регіонів та Радою адвокатів України за правилами цього Порядку.

Відомості до ЄРАУ вносяться за дворівневим принципом.

Перший рівень внесення відомостей до ЄРАУ забезпечується радами адвокатів регіонів, які є адміністраторами Першого рівня внесення відомостей до ЄРАУ.

Відповідно до пункту 2.2. Порядку №74 другий рівень внесення відомостей до ЄРАУ забезпечується Радою адвокатів України, яка є одночасно Адміністратором ЄРАУ та адміністратором Другого рівня внесення відомостей до ЄРАУ.

Згідно з пунктом 2.11. Порядку №74, який кореспондує зі ст. 17 Закону №5076-VI, відомості, що підлягають внесенню до ЄРАУ, включаються до нього реєстратором (створювачем) Адміністратора бази даних ЄРАУ ради адвокатів регіону не пізніше дня, наступного за днем отримання радою адвокатів регіону відповідної інформації, крім випадків, встановлених Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» та/або актами НААУ.

Пунктом 3.1. Порядку №74 визначено, що до ЄРАУ вносяться такі відомості про адвокатів:

3.1.1. Прізвище, ім`я та по батькові адвоката.

3.1.2. Номер і дата видачі свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, назва органу, який прийняв рішення про його видачу; номер і дата прийняття рішення про його видачу (номер і дата прийняття рішення про включення адвоката іноземної держави до Єдиного реєстру адвокатів України).

3.1.3. Найменування і місцезнаходження організаційних форм адвокатської діяльності, номери засобів зв`язку.

3.1.4. Адреси робочих місць адвоката (із зазначенням основної та/або додаткових адрес робочого місця), номери засобів зв`язку, адреси електронної пошти.

3.1.5. Інформація про попередження, зупинення, припинення або поновлення права на заняття адвокатською діяльністю.

3.1.6. Інформація відносно дисциплінарної відповідальності адвоката (орган, який прийняв рішення про дисциплінарну відповідальність, вид дисциплінарного стягнення, строк застосування, підстава) у відповідному профайлі в ЄРАУ (електронному наборі даних про адвоката) обліковується в загальнодоступному вигляді протягом строку застосування дисциплінарного стягнення та 1 (один) рік після спливу його строку, за виключенням відомостей про позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю, стан яких залишається незмінним.

3.1.7. Інші відомості, передбачені Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» та/або актами НААУ, чи внесення яких вимагається командами програмного забезпечення бази даних ЄРАУ, в тому числі відмітки про сплату внесків та електронна адреса, електронний варіант фотокартки адвоката, інформація про підвищення кваліфікації, відомості про адвокатів, які включені до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну допомогу, та/або уклали контракт про надання безоплатної вторинної правової допомоги на постійній основі або договір про надання безоплатної вторинної правової допомоги на тимчасовій основі, які є обов`язковими для внесення реєстраторами (створювачами) Адміністратора бази даних ЄРАУ.

3.1.8. За заявою адвоката до ЄРАУ можуть бути внесені відомості щодо: додаткових адрес робочих місць, засобів зв`язку; помічників/стажистів адвоката; загального стажу адвокатської діяльності (на підставі документів, що підтверджують такий стаж, у тому числі довідки з КДКА регіону щодо роботи в колегії адвокатів до 1993 року); займаної посади в органах адвокатського самоврядування; категорій ведення справ; нагород (почесних звань, відзнак тощо); адрес його офіційних сторінок в соціальних мережах; моделі та серійного номеру комп`ютерної техніки, що використовує адвокат; характеристик та відповідних серійних номерів носіїв інформації, які використовує адвокат в своїй діяльності; транспорту, який використовує адвокат; логотипу та/або найменування вебсайту АО, АБ, в якому адвокат здійснює адвокатську діяльність тощо.

3.1.9. Інформація про щорічне підвищення кваліфікації адвокатів, що надається Вищою школою адвокатури.

Згідно з пунктом 4.1 Порядку №74, до відомостей, що містяться в ЄРАУ, вносяться зміни у разі:

4.1.1. Зупинення права на заняття адвокатською діяльністю.

4.1.2. Поновлення права на заняття адвокатською діяльністю.

4.1.3. Виключення відомостей або не відображення відомостей про адвоката (профайлу адвоката) відповідно до розділу 3 цього Порядку.

4.1.4. Припинення права на заняття адвокатською діяльністю.

4.1.5. Зміни адреси робочого місця адвоката.

4.1.6. Зміни прізвища, імені та по батькові адвоката.

4.1.7. Зміни організаційної форми адвокатської діяльності.

4.1.8. Внесення відомостей про помічників адвоката.

4.1.9 Попередження.

Пунктом 4.4 Порядку №74 визначено відомості, які вносяться до ЄРАУ у випадку припинення права на заняття адвокатською діяльністю шляхом анулювання свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю:

4.4.1. Дата припинення права на заняття адвокатською діяльністю.

4.4.2. Підстава припинення права на заняття адвокатською діяльністю.

4.4.3. Заява адвоката, подання встановлених законом документів, або назва органу, який прийняв рішення про припинення права на заняття адвокатською діяльністю та власне назва і дата такого рішення.

4.4.4. У випадку смерті адвоката, відомості про анулювання свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю вносяться до ЄРАУ відповідно до службової записки/листа Голови ради адвокатів регіону.

Отже, відповідно до частини 4 статті 17 Закону та пункту 3.1 Порядку №74 інформація, що внесена до Єдиного реєстру адвокатів України, є відкритою та доступною у режимі перегляду на офіційному вебсайті Національної асоціації адвокатів України, за винятком випадків, передбачених законами та/або актами НААУ.

За умовами пункту 1.10 Порядку №74 технічний адміністратор не має права в будь-який спосіб самостійно чи через будь-яких осіб створювати, вносити, змінювати (модифіковувати), відкривати, приховувати чи видаляти дані ЄРАУ, профайли адвокатів, а також вчиняти будь-які інші дії, що впливають на їх зміст.

Аналіз наведених норм чинного законодавства дає підстави для висновку, що Єдиний реєстр адвокатів України (ЄРАУ) - це система, яка забезпечує збирання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення реєстрових даних та надання реєстрової інформації про чисельність і персональний склад адвокатів України, про обрані адвокатами організаційні форми адвокатської діяльності, а також накопичення, оброблення та надання офіційного визнання такої інформації. Адвокат протягом трьох днів з дня зміни відомостей про себе, що внесені або підлягають внесенню до Єдиного реєстру адвокатів України, письмово повідомляє про такі зміни раду адвокатів регіону за адресою свого робочого місця, крім випадків, якщо ці зміни вносяться на підставі рішення кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури. Інформація, внесена до Єдиного реєстру адвокатів України, є відкритою на офіційному веб-сайті Національної асоціації адвокатів України. При цьому, технічний адміністратор не має права в будь-який спосіб самостійно чи через будь-яких осіб створювати, вносити, змінювати (модифіковувати), відкривати, приховувати чи видаляти дані ЄРАУ, профайли адвокатів, а також вчиняти будь-які інші дії, що впливають на їх зміст.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку, що чинне законодавство не передбачає видалення з ЄРАУ профілю адвоката у зв`язку з припиненням права на заняття адвокатською діяльністю, з огляду на застосування до нього дисциплінарного стягнення у виді позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю, а навпаки - метою ведення ЄРАУ є зберігання інформації щодо адвокатів та осіб, право на заняття адвокатською діяльністю яких припинено.

Посилання апелянта на приписи Закону України «Про захист персональних даних» є безпідставними до спірних правовідносин, зважаючи на те, що цей Закон регулює правові відносини, пов`язані із захистом і обробкою персональних даних, і спрямований на захист основоположних прав і свобод людини і громадянина, зокрема права на невтручання в особисте життя, у зв`язку з обробкою персональних даних.

Інформація, про видалення якої позивач звернувся до суду, не стосується його особистого життя. Відомості про припинення права на заняття адвокатською діяльністю, з огляду на застосування до нього дисциплінарного стягнення у виді позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю, є обов`язковою інформацією, що стосується адвоката Чернеша Д. С., яка вноситься до ЄРАУ. При цьому, необхідність і порядок таких дій врегульовано Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» та Порядком ведення єдиного реєстру адвокатів України.

У свою чергу, внаслідок отримання статусу адвоката, особа набуває певних прав, розширюються її можливості, що кореспондує наявності додаткових обов`язків, в тому числі внесення до ЄРАУ відомостей про нього як адвоката, починаючи з дати отримання відповідного статусу та до часу його припинення із зазначенням відповідних підстав, яка не підлягає видаленню.

Всі інші аргументи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у рішенні, та не створюють законодавчо визначених підстав для його скасування.

Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Закон України «Про судоустрій і статус суддів» встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29). Суди повинні діяти вчасно та в належний і послідовний спосіб (рішення у справах «Beyeler v. Italy» № 33202/96, «Oneryildiz v. Turkey» № 48939/99, «Moskal v. Poland» № 10373/05).

З урахуванням приведеного, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні усіх обставин справи в їх сукупності.

Статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Термін розгляду апеляційної скарги та направлення повного тексту постанови до реєстру 10.02.2025 року зумовлений лікарняним і відпусткою головуючого судді з 15.01.2025 по 06.02.2025 (включно) та відпусткою судді Юрко І. В. з 21.01.2025 року по 07.02.2025 року (включно).

Керуючись ст.ст. 243, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2024 року по справі №160/22369/24 - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2024 року по справі №160/22369/24 - залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку в строк, визначений ст. 329 КАС України.

Головуючий - суддяС.В. Чабаненко

суддяС.В. Білак

суддяІ.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.02.2025
Оприлюднено13.02.2025
Номер документу125077703
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —160/22369/24

Постанова від 10.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 04.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні