Справа № 420/27236/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 листопада 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді: Юхтенко Л.Р., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ДУНАЙ-ПРОФІТ» (код ЄДРПОУ 45001334, місце знаходження: 68670, Одеська область, Ізмаїльський район, с. Саф`яни, вул. Зелена, 40) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду 29 серпня 2024 року через підсистему Електронний суд (сформовано 29.08.2024) надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ДУНАЙ-ПРОФІТ» (код ЄДРПОУ 45001334, місце знаходження: 68670, Одеська область, Ізмаїльський район, с. Саф`яни, вул. Зелена, 40) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8), в якій представник просить:
-Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області № 9984385/45001334 від 21.11.2023 року, про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 19.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 19.09.2023 року, подану ТОВ «ДУНАЙ - ПРОФІТ», за датою її подання.
Ухвалою від 05 вересня 2024 року позивачу поновлено строк звернення до суду, позовну заяву прийнято до провадження та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) учасників справи в порядку ч. 5 ст. 262 КАС України.
На обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що оскаржуване позивачем рішення про відмову у реєстрації податкової накладної є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, з огляду на таке.
Так, видами діяльності Позивача за КВЕД є:52.24 Транспортне оброблення вантажів (основний).
З 07.08.2023 року позивач є платником податку на додану вартість, індивідуальний податковий номер 450013315157.
Представник позивача зазначає, що 05 липня 2023 року між Позивачем (Виконавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІТ-ТЕРРА» (Код ЄДРПОУ 43052481 (Замовник) було укладено Договір № 1-01/07 на перевантаження експортних зернових та масляничних вантажів (далі по тексту Договір). Згідно з умов Договору, Виконавець зобов`язується надати послуги з прямого перевантаження експортних зернових та масляничних вантажів з автомобільного транспорту на судна, а також перевантаження Вантажів з автомобільного транспорту до складу Виконавця та надати інші супутні послуги.
В зв`язку із наданням Позивачем послуг з перевантаження вантажу, між Сторонами Договору було підписано Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 21 від 19.09.2023 р. на суму 570 176,88 грн., у тому числі ПДВ 95 029,48 грн. (перша подія).
06 жовтня 2023 року ТОВ «ПРОФІТ-ТЕРРА» оплатило надані Позивачем послуги в рамках Договору, що підтверджується платіжною інструкцією №ПТ000002326 від 06.10.2023 року.
На виконання норм чинного законодавства, Позивач направив на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних податкову накладну № 4 від 19.09.2023 року.
Квитанцією від 11.10.2023 року реєстрація податкової накладної № 4 від 19.09.2023 року була зупинена.
Представник позивача звертає увагу, що не дивлячись на протиправність рішення/квитанції щодо зупинення реєстрації податкової накладної № 4 від 19.09.2023 року, для підтвердження господарської операції відображеної в ній, Позивач надав пояснення та первинні бухгалтерські документи відповідним повідомленням № 2 від 14.11.2023 року «про подання пояснень та копій документів щодо додаткових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено».
Разом з цим, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення № 9984385/45001334 від 21.11.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 19.09.2023 року.
На думку представника позивача, оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню, адже формальне зазначення у Квитанції пропозиції надання пояснень та копій документів є лише дублюванням норми підпункту 3 пункту 11 Порядку № 1165: «пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації». Як наслідок Позивач був змушений самостійно вирішувати та здогадуватися про те, які саме документи йому потрібно надати податковому органу, яких було б достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відсутність у Квитанції переліку документів, які необхідні контролюючому органу для розгляду питання щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, свідчить про те, що податковий орган надає право/можливість платнику податків надавати документи на власний розсуд, що, в свою чергу, свідчить про те, що контролюючий орган буде позбавлений можливості (не матиме права) не прийняти такі документи/відхилити чи визнати недостатніми.
У свою чергу представник позивача вважає, що ним направлено до контролюючого органу достатньо документів на підтвердження реальності цієї господарської операції, які відповідають вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», мають відповідну юридичну силу та доказовість.
Також представник позивача зазначає, що відповідачем до прийняття спірного рішення не було вказано, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Окрім цього, представник позивача звертає увагу, що після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, податковий орган жодних запитів щодо недостатності документів чи достовірності документів для прийняття рішення не надав.
З наведених підстав представник позивача просить задовольнити позовні вимоги.
На виконання ухвали суду 14.10.2024 року (вхід. № ЕС/52876/24) від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до змісту якого представник проти заявлених позовних вимог заперечує та просить відмовити у їх задоволенні, з огляду на таке.
Відповідно до фактичних обставин справи, ТОВ «ДУНАЙ-ПРОФІТ» направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 4 від 19.09.2023 на загальну суму з урахуванням ПДВ 570 176,88 грн.
За отриманою квитанцією № 1 з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України Позивачу було повідомлено, що «Відповідно до п.201.16ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 19.09.2023 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 52.24 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=17.9910%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Також, позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної.
Надалі платник податку направив засобами електронного зв`язку повідомлення № 2 від 14.11.2023 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, з яким Платник направив до контролюючого органу додаткові документи, у загальній кількості 24.
Разом з Повідомленнями про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Головного управління ДПС в Одеській області Позивачем надані банківські виписки, що ймовірно складені з порушеннями чинного законодавства, так як у зазначеному документі відсутні обов`язкові реквізити, а саме підпис надавача платіжних послуг та підпис особи, що здійснювала платіжну операцію.
Проаналізувавши документи, надані Платником до Контролюючого органу, останній дійшов висновку про наступне: Порушено норми п. 51 Постанови Правління Національного Банку України від 04.07.2018 № 75 «Про затвердження Положення про організацію бухгалтерського обліку в банках України», а саме: - Платіжні інструкції № ПТ000002326 від 06.10.2023; №ПТ000002095 від 21.09.2023 не завірені належним чином підписами посадових та службових осіб, а отже, не відповідають приписам п.п. 5, 6 зазначеної Постанови.
Головне управління ДПС в Одеській області наголошує, що станом на час зупинення реєстрації зазначених податкових накладних згідно інформаційної системи контролюючого органу відсутня подана таблиця даних платника податку на додану вартість з кодами УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 52.24, що відповідає проведеним операціям на які складені вищевказані податкові накладні. Отже, відомості щодо кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 52.24 є непідтвердженими.
З огляду на результат проведеного моніторингу реєстрації ПН/РК, Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Одеській області було прийнято оскаржуване рішення №9984385/45001334 від 21.11.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 19.09.2023.
Відповідь на відзив до суду не надходила.
Вивчивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги, докази, якими вони підтверджуються, суд встановив таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДУНАЙ - ПРОФІТ» зареєстроване 07.02.2023 року, номер запису 1005531020000003710.
Основний вид господарської діяльності: 52.24 Транспортне оброблення вантажів. Інші: 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин 52.10 Складське господарство 52.22 Допоміжне обслуговування водного транспорту 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів 77.34 Надання в оренду водних транспортних засобів 77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н.в.і.у.
Судом встановлено, що з метою здійснення господарської діяльності 05 липня 2023 року між позивачем (продавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІТ-ТЕРРА» (Код ЄДРПОУ 43052481 (Замовник) було укладено Договір № 1-01/07 на перевантаження експортних зернових та масляничних вантажів.
Згідно з умов Договору, Виконавець зобов`язується надати послуги з прямого перевантаження експортних зернових та масляничних вантажів з автомобільного транспорту на судна, а також перевантаження Вантажів з автомобільного транспорту до складу Виконавця та надати інші супутні послуги, а замовник зобов`язується оплатити виконавцю їх вартість відповідно до умов договору (розділ 2 договору).
Виконавець (його уповноважений представник) оформляє, підписує та передає замовнику Акт наданих послуг (виконаних робіт). (п. 3.6 договору)
Замовник сплачує виконавцю попередню плату (80%) на підставі рахунків виконавця, за п`ять робочих днів до узгодженої дати підходу судна причальної стінки виконавця, на підставі виставленого рахунку виконавця. Остаточний розрахунок (20%) здійснюється після підписання коносаменту капітаном судна за даними, що вказані у оригіналі коносаменту. (п. 5.1.1 договору)
Так, судом встановлено, що на виконання умов договору позивачем було надано послуги з перевантаження вантажу з автомобільного транспорту на судно, до складу виконавця та до відкритих площадок та складено Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 21 від 19.09.2023 року на загальну суму 570 176,88 грн в т.ч. ПДВ 95 029,48 грн.
За надані послуги виконавцем було виставлено рахунок на оплату №20 від 19.09.2023 року на загальну суму 570 176,88 грн в т.ч. ПДВ 95 029,48 грн.
Відповідно до платіжної інструкції ПТ000002326 від 06.10.2023 року ТОВ «ПРОФІТ-ТЕРРА» було сплачено кошти за надані послуги в розмірі 570 176,88 грн.
Так, судом встановлено, що за фактом надання послуг позивачем було сформовано та подано на реєстрацію податкову накладу № 4 від 19.09.2023 року на суму 570 176,88 грн грн з ПДВ. Проте, реєстрацію вказаної ПН було зупинено з підстав:
«Відповідно до п.201.16ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 19.09.2023 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 52.24 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=17.9910%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».
На пропозицію податкового органу позивачем було подано повідомлення № 2 від 14.11.2023 року про надання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, зокрема ПН №4 від 19.09.2023 року (п.2).
До зазначеного повідомлення було надано 24 додатки, а саме: Рахунок на оплату № 17 від 05.09.2023р. Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 18 від 05.09.2023р. Платіжна інструкція № ПТ000002095 від 21.09.2023р.; Рахунок на оплату № 20 від 19.09.2023р. кт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 21 від 19.09.2023р. Платіжна інструкція № ПТ000002326 від 06.10.2023р.; Коносаменти; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 з ТОВ ПРОФІТ-ТЕРРА за серпень-вересень 2023 року; Договір № 300623 від 30.06.2023р.; Акти приймання-передачі до Договіру № 300623 від 30.06.2023р.; Акт надання послуг № 1888 від 30.09.2023р. Акт надання послуг № 1965 від 30.09.2023р. Акт надання послуг № 1973 від 30.09.2023р. Договір оренди № 07022023 від 07.02.2023р. та Акт приймання-передачі до Договіру оренди № 07022023 від 07.02.2023р.; Договір транспортно-експедиційного обслуговування № 0307/1 від 03.07.2023р. Акт надання послуг № 925/4 від 25.09.2023р. Повідомлення про об`єкти оподаткування (форма 20-ОПП) від 13.07.2023р. та квітанція 2; Повідомлення про об`єкти оподаткування (форма 20-ОПП) від 28.07.2023р. та квітанція 2; Штатний розпис; Договори про виконання робіт б/н від 01.09.2023р. Акти здачі-приймання робіт по m/v «LUCY J» від 07.09.2023р. Договори про виконання робіт б/н від 11.09.2023р. Акти здачі-приймання робіт по m/v «MR TRADER» від 21.09.2023р.
Проте, 21.11.2023 року відповідачем за результатами розгляду наявних документів прийняло рішення № 9984385/45001334 про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Підставою для відмови у реєстрації якої вказано: надання платником податків копій документів складених з порушенням законодавства.
Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
На думку позивача, оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної є протиправними та підлягає скасуванню, адже податковим органом конкретно не зазначено, які саме подані документи не відповідають законодавству, та окрім того, представник зазначає, що всі надані до податкового органу первинні документи складені відповідно до норм законодавства та підтверджують реальність здійснених операцій.
Не погодившись із прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги належать задоволенню повністю, з огляду на таке.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено).
Аналізуючи правомірність прийняття оскаржуваного рішення, що є змістом правовідносин у цій справі, відповідно до приписів ст. 2 КАС України, суд виходить із такого.
Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України.
Згідно з пп. «а», «б» п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст. 188 ПК України).
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.п.14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (далі - Порядок № 1246) (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
З 01.02.2020 року діє Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019р. №1165 (далі Порядок № 1165), якийвизначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Згідно з п. 3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).
Відповідно до п. 5, п.6 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Відповідно до п. 10, п. 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Так, судом встановлено, що в порядку встановленого податковим законодавством за фактом надання послуг позивачем було сформовано податкову накладну №4від 19.09.2023 року та направлено її реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до отриманої квитанції, реєстрація податкової накладної зупинена з підстав: «Відповідно до п.201.16ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 19.09.2023 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 52.24 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=17.9910%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».
У Додатку 3 до Порядку № 1165 встановлено Критерії ризиковості здійснення операцій.
Пунктом 1 зазначених Критеріїв визначено такі критерії ризиковості здійснення операцій: «Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС».
При цьому суд зазначає, що належної мотивації підстав та причин віднесення поданої податкової накладної до категорії ризиковості здійснення операцій відповідачами ані у спірному рішенні, ані до суду не надано.
Сторонами не заперечується, що на пропозицію податкового органу, позивачем було надано повідомлення № 2 від 14.11.2023 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригувань реєстрацію яких зупинено. У вказаному повідомленні в графі пояснення, позивачем було вказано: пояснення до повідомлення викладено в окремих документах, що додаються.
В наданих у додатках до повідомлення поясненнях, позивач надав розгорнуті пояснення стосовно господарської діяльності підприємства, укладених з метою здійснення такої діяльності договорів та інші документи на підтвердження наведених доводів.
До зазначеного повідомлення було надано 24 додатки.
Проте, за результатами розгляду пояснень та наданих позивачем документів, комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області, були прийнято рішення № 9984385/45001334 від 21.11.2023 року про відмову в реєстрації податковоїнакладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, підставою для відмови в реєстрації поданої позивачем податкової накладної було зазначено: «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні».
Оцінивши надані сторонами докази та виходячи із вищенаведених норм права, суд доходить висновку, що відповідачем прийнято оскаржуване рішення помилково, з огляду на таке.
Так, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що основним видом економічної діяльності є КВЕД 52.24 Транспортне оброблення вантажів.
Судом встановлено, що з метою здійснення господарської діяльності 05 липня 2023 року між позивачем (продавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІТ-ТЕРРА» (Код ЄДРПОУ 43052481 (Замовник) було укладено Договір № 1-01/07 на перевантаження експортних зернових та масляничних вантажів.
Згідно з умов Договору, Виконавець зобов`язується надати послуги з прямого перевантаження експортних зернових та масляничних вантажів з автомобільного транспорту на судна, а також перевантаження Вантажів з автомобільного транспорту до складу Виконавця та надати інші супутні послуги, а замовник зобов`язується оплатити виконавцю їх вартість відповідно до умов договору (розділ 2 договору).
Виконавець (його уповноважений представник) оформляє, підписує та передає замовнику Акт наданих послуг (виконаних робіт). (п. 3.6 договору)
За надані послуги з перевантаження вантажу з автомобільного транспорту на судно, до складу виконавця та до відкритих площадок позивачем складено Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 21 від 19.09.2023 року на загальну суму 570 176,88 грн в т.ч. ПДВ 95 029,48 грн та виставлено рахунок на оплату №20 від 19.09.2023 року на загальну суму 570 176,88 грн в т.ч. ПДВ 95 029,48 грн.
Відповідно до платіжної інструкції ПТ000002326 від 06.10.2023 року ТОВ «ПРОФІТ-ТЕРРА» було сплачено кошти за надані послуги в розмірі 570 176,88 грн.
Таким чином, за фактом надання послуг у відповідності до норм податкового законодавства сформовано податкову накладну.
Крім того, як вже зазначалось судом, позивачем було надано повідомлення щодо подачі письмових пояснень та документів про підтвердження реальності здійснення господарськоїоперації по зупиненій податковій накладній № 4 від 19.09.2023 року на розгляд Комісії було надано 24, а саме: Рахунок на оплату № 17 від 05.09.2023р. Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 18 від 05.09.2023р. Платіжна інструкція № ПТ000002095 від 21.09.2023р.; Рахунок на оплату № 20 від 19.09.2023р. кт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 21 від 19.09.2023р. Платіжна інструкція № ПТ000002326 від 06.10.2023р.; Коносаменти; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 з ТОВ ПРОФІТ-ТЕРРА за серпень-вересень 2023 року; Договір № 300623 від 30.06.2023р.; Акти приймання-передачі до Договіру № 300623 від 30.06.2023р.; Акт надання послуг № 1888 від 30.09.2023р. Акт надання послуг № 1965 від 30.09.2023р. Акт надання послуг № 1973 від 30.09.2023р. Договір оренди № 07022023 від 07.02.2023р. та Акт приймання-передачі до Договіру оренди № 07022023 від 07.02.2023р.; Договір транспортно-експедиційного обслуговування № 0307/1 від 03.07.2023р. Акт надання послуг № 925/4 від 25.09.2023р. Повідомлення про об`єкти оподаткування (форма 20-ОПП) від 13.07.2023р. та квітанція 2; Повідомлення про об`єкти оподаткування (форма 20-ОПП) від 28.07.2023р. та квітанція 2; Штатний розпис; Договори про виконання робіт б/н від 01.09.2023р. Акти здачі-приймання робіт по m/v «LUCY J» від 07.09.2023р. Договори про виконання робіт б/н від 11.09.2023р. Акти здачі-приймання робіт по m/v «MR TRADER» від 21.09.2023р., що сторонами не заперечується.
Аналіз наданих копій первинних документів надає можливість встановити послідовність дій позивача щодо здійснення такого виду робіт та надання такого виду послуг.
У свою чергу, суд враховує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
В той же час, у квитанції зазначено лише посилання на відповідність Критеріїв, визначених в п. 1 та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, якому відповідає платник податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.
Суд відхиляє доводи представника відповідача викладені у відзиві, з підстав того, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, а у подальшому в рішенні про відмову у реєстрації ПН, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів.
Також, суд відхиляє доводи представника відповідача стосовно надання позивачем документів складених з порушенням законодавства з огляду на те, що на момент зупинення реєстрації ПН та на стадії прийняття рішення за вказаною ПН позивачу не було відомо про такі доводи відповідача, адже не було конкретизовано у квитанціях стосовно документів які мають недоліки. При цьому у відзиві на позовну заяву відповідач також не вказує, в чому полягають порушення у складанні первинних документів.
Таким чином, зупинення податкової накладної, виписаної позивачем не відповідає умовам критеріїв ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій та контролюючим органом, порушено вимоги Порядку № 1165.
Відповідно до ч. п. 25, 26, 27 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Згідно з п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Згідно з додатку до Порядку № 520 в рішенні про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних обов`язково зазначаються конкретні документи.
Так, як вбачається з матеріалів справи в оскаржуваному рішенні, податковим органом було зазначено підставою для відмови у реєстрації податкової накладної «надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства».
В графі «податкова інформація» (зазначити конкретні документи) оскаржуваного рішення, вказано: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Аналізуючи зазначену, як підставу для відмови у реєстрації поданих податкових накладних в ЄРПН, суд зазначає, що контролюючим органом не наведено конкретних документів, які саме складені чи сформовані позивачем з порушенням норм законодавства, а лише узагальнено зазначено перелік можливих документів.
Також, суд відхиляє доводи представника відповідача щодо форми платіжних інструкцій наданих позивачем до контролюючого органу разом з іншими документами на обґрунтування відсутності підстав для зупинення ПН, адже, як вже було зазначено судом, у випадку неконкретизації переліку документів в рішенні про відмову у реєстрації ПН, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів.
Таким чином, суд доходить висновку, що матеріали справи не містять належних і достатніх доказів спростування відповідачами тверджень позивача, наведення відповідних мотивів прийняття спірного рішення та неврахування наданих позивачем документів, а відтак, підтверджень правомірності рішення податкового органу, у зв`язку з чим, таке рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН є протиправним та підлягає скасуванню.
Стосовно позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 19.09.2023 року, суд зазначає таке.
Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
В даному випадку, зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні є дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права, а тому суд доходить висновку, що вказані позовні вимоги є правомірними та належать задоволенню повністю.
Відповідно до ч.1,3ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Таким чином, оцінюючи встановлені факти, суд дійшов висновку, що відповідачі, заперечуючи проти позову не довели, з посиланням на відповідні докази, правомірності своїх рішень, а тому позовні вимоги належать задоволенню повністю.
Таким чином, сплачений позивачем судовий збір підлягає поверненню на користь позивачав розмірі 3028 грн за основною вимогою, за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 6, 12, 72, 77,90, 139, 246, 255,295,297 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ДУНАЙ-ПРОФІТ» (код ЄДРПОУ 45001334, місце знаходження: 68670, Одеська область, Ізмаїльський район, с. Саф`яни, вул. Зелена, 40) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,- задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування №9984385/45001334 від 21.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа,8) зареєструвати податкову накладну №4 від 19.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ДУНАЙ-ПРОФІТ» (код ЄДРПОУ 45001334, місце знаходження: 68670, Одеська область, Ізмаїльський район, с. Саф`яни, вул. Зелена, 40) сплачений судовий збір в розмірі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок).
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст.ст. 295,297 КАС України, з урахуванням п.п.15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Суддя Л.Р. Юхтенко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2024 |
Оприлюднено | 06.11.2024 |
Номер документу | 122774622 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Юхтенко Л.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні