Справа № 420/17392/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 листопада 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бездрабко О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою Акціонерного товариства "Херсонгаз" до Головного управління Держспоживслужби в Херсонській області про визнання протиправним та скасування припису,
встановив:
Акціонерне товариство "Херсонгаз" (далі - позивач) звернулось з позовною заявою до Головного управління Держспоживслужби в Херсонській області (далі - відповідач), в якій просить визнати протиправним та скасувати припис Головного Управління Держпродспоживслужби в Херсонській області від 02.05.2024 р. № 05-03-4/2.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що Головним управлінням Держпродспоживслужби в Херсонській області 02.05.2024 р. проведено позапланову перевірку АТ "Херсонгаз", за результатом якої складено акт № 05-03-3/6. Перевіркою встановлено порушення вимог абзацу 4 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2022 р. "Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану", а саме всупереч положенням вказаного абзацу проведено нарахування плати за комунальну послугу (розподіл природного газу) за адресою: м.Херсон, вул.Лавреньова, 26, кв.169, з дати початку (01.03.2022 р.) по дату завершення (11.11.2022 р.) тимчасової окупації території (Херсонська міська територіальна громада), включеної до переліку тимчасово окупованої території згідно з Наказом Мінреінтеграції № 309 від 22.12.2022 р. За результатами перевірки відповідачем видано припис від 02.05.2024 р. № 05-03-4/2, яким зобов`язано АТ "Херсонгаз" "привести нарахування плати за вказаною адресою у відповідність до вимог абзацу 4 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 05 березня 2022 року № 206". Позивач вважає вказаний припис протиправним, оскільки вимоги абзацу 4 пункту 1 Постанови № 206, які передбачають заборону нарахування плати за житлово-комунальні послуги з дати початку по дату завершення тимчасової окупації територій, включених до переліку тимчасово окупованих російською федерацією територій України, відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, та стягнення заборгованості за ці послуги, утвореної після 24 лютого 2022 року за відповідний період окупації, споживачів та/або членів їх сімей на відповідній території, були впроваджені постановою Кабінету Міністрів України № 1405 від 29.12.2023 р., яка набрала чинності 30.12.2023 р. Херсонська міська територіальна громада згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Мінреінтеграції № 309 від 22.12.2022 р., перебувала у тимчасовій окупації з 01.03.2022 р. по 11.11.2022 р. (до впровадження заборони нарахування плати за житлово-комунальні послуги). Крім того, Постанова № 206 (в редакції Постанови № 1405) не містить положень, які б зобов`язували надавача такої комунальної послуги як розподіл природного газу, здійснювати перерахунки плати за надані послуги у період тимчасової окупації або її списання, у тому числі за період до набрання чинності Постановою № 1405. АТ "Херсонгаз" на виконання Постанови № 1405 не нараховує відповідну плату з 30.12.2023 р. на тимчасово окупованих територіях. Зазначає, що щомісячне нарахування плати за надані послуги з розподілу в період з 01.03.2022 р. по 11.11.2022 р. не може бути визнане як правопорушення, оскільки під час надання послуг та нарахування відповідної плати, територія Херсонської міської ради не була визначена як тимчасово окупована в рамках діючих в той період нормативно-правових актів, а сам факт тимчасової окупації Херсонської міської територіальної громади (нормативно) був визнаний лише після її деокупації - Наказ Мінреінтеграції від 22.12.2022 р. № 309 "Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" набрав чинності 27.12.2022 р. З урахуванням такої хронології прийняття нормативно-правових актів державними органами у позивача були відсутні правові підстави для не нарахування плати за фактично надані послуги. Таким чином, АТ "Херсонгаз" не могло і не порушувало вимоги абзацу 4 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України № 206 від 05.03.2022 р. "Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану", а висновки позапланової перевірки разом з приписом є протиправними.
Ухвалою від 05.06.2024 р. у справі відкрито спрощене провадження та надано відповідачу п`ятнадцятиденний строк для подані відзиву на позовну заяву.
12.06.2024 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що фахівцями Головного управління у терміни з 23.04.2024 р. по 02.05.2024 р. проведено позапланову перевірку АТ "Херсонгаз" на предмет додержання вимог законодавства України сфері надання житлово-комунальних послуг за фактом, викладеним у зверненні громадянина ОСОБА_1 , про що 02.05.2024 р. складено акт № 05-3-3/6. В ході проведення перевірки, відповідно до положень ст.ст.8, 10, 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та ст.26 Закону України "Про захист прав споживачів", 25.04.2024 р. до АТ "Херсонгаз" направлено вимогу на отримання інформації, необхідної для з`ясування обставин справи. Відповідь на таку вимогу Головне управління отримало від АТ "Херсонгаз" 29.04.2024 р. За результатами проведеної позапланової перевірки АТ "Херсонгаз" Головним управлінням встановлено порушення вимог абзацу 4 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України № 206 від 05.03.2022 р. "Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану", а саме всупереч положенням вказаного абзацу проведено нарахування плати за комунальну послугу (постачання природного газу) за адресою: АДРЕСА_1 з дати початку (01.03.2022 р.) по дату завершення (11.11.2022 р.) тимчасової окупації території (Херсонська міська територіальна громада), включеної до переліку тимчасово окупованої території російською федерацією, відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22 грудня 2022 року № 309 (у загальній сумі - 388,13 грн). Зазначає, що відповідно до пункту 2 Постанови № 206, ця постанова набирає чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 р. № 309 "Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" встановлено, що Херсонська територіальна громада перебувала в тимчасовій окупації російською федерацією в період з 01.03.2022 р. по 11.11.2022 р. Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 р. № 726-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Херсонської області" вся територія міста Херсона включена до складу Херсонської міської територіальної громади. За таких обставин, оскаржуваний позивачем припис є правомірним і підстави для його скасування відсутні.
14.06.2024 р. від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначає про безпідставність викладених у ній обставин, оскільки ні Законом України "Про Кабінет Міністрів України", ні Законом України "Про ринок природного газу", ні Законом України "Про житлово-комунальні послуги" не надано повноважень Уряду у сфері житлово-комунальних послуг встановлювати будь-які заборони щодо нарахування плати за надані послуги розподілу природного газу, у тому числі затверджувати правила надання послуг розподілу природного газу та/або затверджувати порядок здійснення перерахунку вартості наданих послуг розподілу природного газу. Постанова № 206 з урахуванням змін, внесених Постановою № 1405, в частині заборони нарахування плати за житлово-комунальні послуги (зокрема, послуги розподілу природного газу) не відповідає статтям 19, 58 Конституції України, а також Закону України "Про ринок природного газу". Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.40 Закону України "Про ринок природного газу" розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором. У даному випадку ні до Закону України "Про ринок природного газу", ні до Типового договору розподілу природного газу не вносилися жодні зміни, пов`язані із забороною нарахування плати за надані послуги розподілу природного газу у період дії правового режиму воєнного стану. Тому наявні підстави для застосування правового акту, який має вищу юридичну силу, а саме Закону України "Про ринок природного газу".
Ухвалою від 28.10.2024 р. відмовлено в задоволенні клопотання представника позивача про розгляд справи з викликом сторін.
Ухвалою від 04.11.1014 р. відмовлено в задоволенні клопотання представника позивача про звернення до Верховного Суду з поданням про розгляд справи як зразкової.
Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Акціонерне товариство "Херсонгаз" є юридичною особою, код ЄДРПОУ 03355353, зареєстрованою 21.12.1994 р., номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 14991200000002800.
Основним видом економічної діяльності позивача за КВЕД є Розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи (35.22).
Відповідно до Закону України "Про захист прав споживачів", статей 6, 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 р. № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану", наказу Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 01.04.2024 р. № 191 "Про рішення щодо здійснення протягом періоду воєнного стану позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері надання житлово-комунальних послуг" та наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області від 22.04.2024 р. № Н/151-24, на підставі направлення Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області від 22.04.2024 р. № 17, з 25.04.2024 р. по 02.05.2024 р. посадовими особами Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області проведено позапланову перевірку щодо дотримання АТ "Херсонгаз" вимог чинного законодавства в сфері захисту прав споживачів в частині скарги споживача та статті 26 Закону України "Про захист прав споживачів".
Проведенню вказаної перевірки передувало звернення громадянина ОСОБА_1 щодо здійснення перерахунку існуючої заборгованості за спожите газопостачання перед АТ "Херсонгаз".
У своєму зверненні заявник посилався на відмову посадових осіб АТ "Херсонгаз" здійснити перерахунок оплати за послугу газопостачання за період перебування в окупації з 01.03.2022 р. по 11.11.2022 р. за особовим рахунком, закріпленим за адресою АДРЕСА_1 .
Отримавши вказане звернення, Головне управління Держпродспоживслужби в Херсонській області 05.04.2024 р. спрямувало до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів заяву про надання згоди на проведення позапланової перевірки додержання АТ "Херсонгаз" законодавства про захист прав споживачів за вказаним вище випадком.
Листом від 17.04.2024 р. № 15.1.2-6/7867 Державна служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів надала відповідачу погодження на проведення позапланової перевірки додержання АТ "Херсонгаз" законодавства про захист прав споживачів в частині скарги ОСОБА_1 .
За результатами проведення позапланової перевірки господарської діяльності АТ "Херсонгаз" на предмет дотримання останнім вимог чинного законодавства в сфері захисту прав споживачів, відповідачем 02.05.2024 р. складено акт перевірки № 05-3-3/6, в якому зафіксовано порушення АТ "Херсонгаз" положення абзацу 4 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України № 206 від 05.03.2022 р. "Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану", а саме: проведено нарахування плати за комунальну послугу (розподіл природного газу) за адресою: м.Херсон, вул.Лавреньова, 26, кв.169 за період з 01.03.2022 р. по 11.11.2022 р. тимчасової окупації території (Херсонська міська територіальна громада), включеної до переліку тимчасово окупованої території російською федерацією відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22 грудня 2022 № 309.
Даний акт отримано керівником АТ "Херсонгаз" 02.05.2024 р. під підпис із зауваженнями.
У розділі "Пояснення, зауваження або заперечення" акту перевірки № 05-3-3/6 керівником позивача зазначено, що зауваження до акту перевірки додаються в листі АТ "Херсонгаз" від 02.05.2024 р. вих. № 240502/1058.01/727.
Згідно доданих зауважень АТ "Херсонгаз" не визнає наведені в акті дії як порушення вимог абзацу 4 пункту 1 Постанови № 206 з огляду на те, що заборона щодо нарахування плати за житлово-комунальні послуги була впроваджена Постановою № 1405, яка набрала чинності 30.12.2023 р.
На підставі акту перевірки № 05-3-3/6, керуючись ст.ст.7, 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Головним управлінням Держпродспоживслужби в Херсонській області 02.05.2024 р. винесено припис № 05-3-4/2 щодо усунення порушень виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог чинного законодавства в сфері захисту прав споживачів, відповідно до якого, зобов`язано АТ "Херсонгаз" привести у відповідність до вимог абзацу 4 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 05 березня 2022 року "Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану" нарахування за комунальну послугу (розподіл природного газу) за адресою: АДРЕСА_1 .
Не погоджуючись з правомірністю акту перевірки та прийнятого відповідачем припису від 02.05.2024 р. № 05-3-4/2, позивач звернувся із скаргою до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, листом якої від 27.05.2024 р. № 15.1.2-5/11080 позивача повідомлено про відсутність правових підстав для задоволення вимог, викладених у скарзі.
Вважаючи припис відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з позовом про його скасування.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон № 877-V).
Абзацами 2, 3 частини 1 статті 1 Закону № 877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
За приписами ч.1 ст.6 Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів є:
подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб`єктом господарювання у документі обов`язкової звітності, крім випадків, коли суб`єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов`язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов`язаний повідомити суб`єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п`яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;
перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі-підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб`єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб територіального органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред`явили документи, передбачені цим абзацом;
неподання суб`єктом господарювання документів обов`язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання;
звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом.
13.03.2022 р. Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" № 303 (далі - Постанова № 303), що набрала чинності 17.03.2022 р.
Так, згідно п.п.1, 2, 4-1 Постанови № 303 (у редакції 12.03.2024 р., що була чинною в період проведення спірної перевірки) постановлено:
Припинити проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні".
За наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Протягом періоду воєнного стану за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, позапланові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, захисту прав споживачів та метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг здійснюються за рішенням Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.
З матеріалів справи слідує, що проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в межах спірних правовідносин здійснювалося на підставі положень абз.5 ч.1 ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", відповідно пункту 4-1 Постанови № 303, предметом позапланового заходу згідно яких є дотримання вимог Закону України "Про захист прав споживачів".
Відповідно до абз.3 ч.3 ст.16 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" захист прав споживачів житлово-комунальних послуг здійснюється уповноваженим центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про захист прав споживачів.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки та який реалізує державну політику, в тому числі, у галузі державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері.
Реалізація державної політики, зокрема, у галузі державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і реклами в цій сфері, здійснення відповідно до закону державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про захист прав споживачів, визначено серед основних завдань Держпродспоживслужби (підпункти 1, 2 пункту 3 Положення).
За змістом абзаців 1, 2 підпункту 6 пункту 4 Положення про Держпродспоживслужбу цей орган відповідно до покладених на неї завдань у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за дотримання законодавства про захист прав споживачів (у тому числі споживачів виробів з дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння): зокрема, перевіряє додержання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сфері торгівлі і послуг, вимог законодавства про захист прав споживачів, а також правил торгівлі та надання послуг.
Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи (пункт 7 Положення).
За наведеним у п.п.2, 5 ч.1 ст.1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначенням, житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг. Виконавець комунальної послуги - суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору.
Комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами (п.2 ч.1 ст.5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").
Норми ч.1 ст.6 цього Закону визначають суб`єктів правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг. Встановлю, що учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг. А за визначенням понять, наведених у ст.1 Закону України "Про захист прав споживачів" послуга - діяльність виконавця з надання (передачі) споживачеві певного визначеного договором матеріального чи нематеріального блага, що здійснюється за індивідуальним замовленням споживача для задоволення його особистих потреб.
З аналізу даних правових норм слідує, що Держпродспоживслужба та її територіальні органи уповноважені здійснювати перевірки суб`єктів господарювання за дотриманням законодавства про захист прав споживачів, зокрема, житлово-комунальних послуг.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Згідно ч.6 ст.7 Закону № 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі-підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
За приписами ч.7 ст.6 Закону № 877-V у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (ч.8 ст.6 Закону № 877-V).
Розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень складається у двох примірниках: один примірник не пізніше п`яти робочих днів з дня складення акта надається суб`єкту господарювання чи уповноваженій ним особі для виконання, а другий примірник з підписом суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи щодо погоджених термінів усунення порушень вимог законодавства залишається в органі державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи від отримання розпорядчого документа щодо усунення порушень вимог законодавства він направляється рекомендованим листом або у випадках, передбачених законом, - за допомогою електронного кабінету або іншої інформаційної системи, користувачами якої є відповідний орган державного нагляду (контролю) та суб`єкт господарювання, який ним перевірявся, а на копії розпорядчого документа, який залишається в органі державного нагляду (контролю), проставляються відповідний вихідний номер і дата направлення (ч.9 ст.6 Закону № 877-V).
З аналізу наявних у справі матеріалів встановлено, що відповідачем дотримано процедуру проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства щодо захисту прав споживачів відповідно наведених вище положень нормативно-правових акті.
Щодо суті встановлених в акті перевірки порушень суд зазначає наступне.
Як вже зазначалося, в акті перевірки № 05-3-3/6 зафіксовано порушення положення абзацу 4 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України № 206 від 05 березня 2022 року "Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану", а саме: проведення нарахування плати за комунальну послугу (розподіл природного газу) за адресою: АДРЕСА_1 за період з 01.03.2022 р. по 11.11.2022 р. тимчасової окупації території (Херсонська міська територіальна громада), включеної до переліку тимчасово окупованої території російською федерацією відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22 грудня 2022 року № 309.
Правовідносини, які виникли між споживачем та газорозподільною організацією врегульовано Законом України "Про ринок природного газу" від 09.04.2015 р., Законом України "Про житлово-комунальні послуги", Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року № 2494, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 року за № 1379/27824, постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року № 2498 "Про затвердження Типового договору розподілу природного газу".
Згідно ст.5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до житлово-комунальних послуг належать, комунальні послуги, зокрема послуги з постачання та розподілу природного газу.
Як передбачено ст.1 Закону України "Про ринок природного газу" суб`єктами ринку природного газу є: оператор газотранспортної системи, оператор газорозподільної системи, оператор газосховища, оператор установки LNG, замовник, оптовий продавець, оптовий покупець, постачальник, споживач.
Відповідно до пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРМ):
- договір розподілу природного газу це правочин, укладений між оператором газорозподільної системи та споживачем (у тому числі побутовим споживачем) відповідно до вимог цього Кодексу, згідно з яким оператор газорозподільної системи забезпечує цілодобовий доступ об`єкта споживача до газорозподільної системи для можливості розподілу природного газу;
- доступ до газорозподільної системи - право користування потужністю складової (об`єкта) газорозподільної системи в обсязі та на умовах, встановлених у договорі (технічній угоді) про надання відповідних послуг з оператором газорозподільної системи;
- оператор газорозподільної системи (далі - Оператор ГРМ) суб`єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності або користуванні відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно-технологічного управління;
- споживач природного газу (споживач) - фізична особа, фізична особа - підприємець або юридична особа, об`єкти якої в установленому порядку підключені до/через ГРМ Оператора ГРМ, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, зокрема в якості сировини, а не для перепродажу.
Взаємовідносини, пов`язані з розподілом природного газу споживачам, у тому числі побутовим споживачам, підключеним до/через ГРМ, включаючи забезпечення Оператором ГРМ цілодобового їх доступу до ГРМ для споживання (розподілу) належного їм (їх постачальникам) природного газу, регулюються договором розподілу природного газу, укладеним між Оператором ГРМ та споживачем відповідно до вимог глави 3 розділу VI цього Кодексу (пункт 5 глави 3 розділу І Кодексу ГРМ).
Згідно з пунктом 2 глави 1 розділу VI Кодексу ГРМ суб`єкти ринку природного газу (у тому числі споживачі), які в установленому законодавством порядку підключені до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог цього Кодексу та укладення договору розподілу природного газу.
Доступ споживачів, у тому числі побутових споживачів, до ГРМ для споживання природного газу надається за умови та на підставі укладеного між споживачем та Оператором ГРМ (до ГРМ якого підключений об`єкт споживача) договору розподілу природного газу, що укладається за формою Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2498 (далі - типовий договір розподілу природного газу), в порядку, визначеному цим розділом.
Відповідно до пункту 1 глави 3 розділу VI Кодексу ГРМ договір розподілу природного газу має бути укладений Оператором ГРМ з усіма споживачами, у тому числі побутовими споживачами, об`єкти яких в установленому порядку підключені до/через ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності чи користуванні Оператора ГРМ.
Споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов`язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об`єкт.
Згідно з пунктами 3, 4 глави 3 розділу VI Кодексу ГРМ договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 ЦК України за формою Типового договору розподілу природного газу.
Договір розподілу природного газу між Оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті Регулятора та Оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору.
За змістом п.5 ч.2 ст.7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" - індивідуальний споживач зобов`язаний оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.
Відповідно до ст.40 Закону України "Про ринок природного газу" розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором. Договір розподілу природного газу є публічним.
Судом встановлено, що, здійснюючи позапланову перевірку АТ "Херсонгаз" щодо дотримання вимог Закону України "Про захист прав споживачів", відповідачем 25.04.2024 р. до АТ "Херсонгаз" направлено вимогу на отримання інформації, необхідної для з`ясування обставин справи.
У відповідь на вимогу АТ "Херсонгаз" листом від 30.04.2024 р. № 240430/1058.01/704 повідомило, що за адресою АДРЕСА_1 між позивачем та ОСОБА_1 договір розподілу природного газу шляхом підписання заяви-приєднання 11.02.2019 р. За період з 01.03.2022 р. по 30.11.2022 р. нарахування обсягів спожитого газу за даною адресою здійснювалося по лічильнику газу наступним чином: 03.2022 - початкові показники 1310, кінцеві показники 1311, обсяг спожитого газу 1; 04.2022 - початкові показники 1311, кінцеві показники 1313, обсяг спожитого газу 2; 05.2022 - початкові показники 1313, кінцеві показники 1313, обсяг спожитого газу 0; 06.2022 - початкові показники 1313, кінцеві показники 1320, обсяг спожитого газу 7; 07.2022 - початкові показники - 1320, кінцеві показники 1328, обсяг спожитого газу 8; 08.2022 - початкові показники 1328, кінцеві показники 1335, обсяг спожитого газу 7; 09.2022 - початкові показники 1335, кінцеві показники 1347, обсяг спожитого газу 12; 10.2022 - початкові показники 1347, кінцеві показники 1347, обсяг спожитого газу 0; 11.2022 - початкові показники 1347, кінцеві показники 1352, обсяг спожитого газу 5. Щодо нарахувань за послуги розподілу природного газу з 01.03.2022 р. по 11.11.2022 р. позивач надав наступну інформацію: 03.2022 - сальдо початкове 43,72, нараховано 21,54, оплата 43,72, сальдо кінцеве 21,54; 04.2022 - сальдо початкове 21,54, нараховано 21,54, оплата 0, сальдо кінцеве 43,08; 05.2022 - сальдо початкове 43,08, нараховано 21,54, оплата 0, сальдо кінцеве 64,62; 06.2022 - сальдо початкове 64,62, нараховано 21,54, оплата 0, сальдо кінцеве 86,16; 07.2022 - сальдо початкове 86,16, нараховано 21,54, оплата 0, сальдо кінцеве 107,70; 08.2022 - сальдо початкове 107,70, нараховано 21,54, оплата 0, сальдо кінцеве 129,24; 09.2022 - сальдо початкове 129,24, нараховано 16,51, оплата 0, сальдо кінцеве 145,75; 10.2022 - сальдо початкове 145,75, нараховано 0, оплата 0, кінцеве сальдо 145,75; станом на 11.11.2022 - сальдо початкове 145,75, нараховано 0, оплата 0, сальдо кінцеве 145,75. Нарахування за послуги розподілу природного газу в період з 24.09.2022 р. по 16.11.2022 р. не проводились з огляду на те, що обов`язок зі сплати вартості послуги в споживача ОСОБА_1 був відсутній. Спожитий обсяг газу за газовий 2020-2021 р. на 2022 р. склав 133 куб. м, тому з січня 2022 року щомісячне нарахування за послуги розподілу природного газу за адресою: АДРЕСА_1 становило: 133 куб. м/ 12 місяців х 1,2 (ПДВ) = 21,54 грн. Станом на 01.05.2024 р. заборгованість за послуги розподілу природного газу становить 388,13 грн.
Суд зазначає, що спірним в межах даної справи є нарахування плати за комунальну послугу (розподіл природного газу) за адресою: АДРЕСА_1 , за період з 01.03.2022 р. по 11.11.2022 р. тимчасової окупації території (Херсонська міська територіальна громада) включеної до переліку тимчасово окупованої території російською федерацією відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22 грудня 2022 року № 309.
При цьому, факт тимчасової окупації території (Херсонська міська територіальна громада), включеної до переліку тимчасово окупованої території російською федерацією, відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22 грудня 2022 року № 309, у період з 01.03.2022 р. по 11.11.2022 р. не є спірним.
В умовах воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні, Кабінетом Міністрів України було затверджено постанову від 05 березня 2022 року № 206 "Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану" (далі - Постанова № 206), пунктом 1 якої (у редакції, що діяла у період з 01.03.2022 р. по 11.11.2022 р.) установлено, що до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється:
нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги;
припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі.
У пункті 2 Постанови № 206 вказано, що вона набирає чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.
Постановою Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо оплати житлово-комунальних послуг" від 29 грудня 2023 року № 1405 доповнено абз.4 Постанову № 206, згідно якого встановлено, що до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється:
нарахування плати за житлово-комунальні послуги з дати початку по дату завершення тимчасової окупації територій, включених до переліку тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, та стягнення заборгованості за ці послуги, утвореної після 24 лютого 2022 р. за відповідний період окупації, споживачів та/або членів їх сімей на відповідній території.
Відповідач вважає, що до спірних правовідносин Постанова № 206 має бути застосована з 24 лютого 2022 року у редакції із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2023 року № 1405.
Між тим, постанова Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2023 року № 1405 набрала чинності 30 грудня 2023 року.
Так, у ч.1 ст.58 Конституції України вказано, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Згідно ч.ч.2-3 ст.5 Цивільного кодексу України акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи.
Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
Рішення Конституційного Суду України від 19 квітня 2000 року № 6-рп/2000 містить положення про те, що суть зворотної дії в часі законів та інших нормативно-правових актів полягає в тому, що їх приписи поширюються на правовідносини, які виникли до набрання ними чинності, за умови, якщо вони скасовують або пом`якшують відповідальність особи.
Оскільки постанова Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2023 року № 1405 набрала чинності 30 грудня 2023 року, то й зміни, що вносяться до постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2022 року № 206 "Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану" підлягають застосуванню до правовідносин, що виникли саме з моменту набрання її чинності (з опублікуванням в газеті "Урядовий кур`єр" 30 грудня 2023 року).
Таким чином, оскільки у період з 01.03.2022 р. по 11.11.2022 р., зміни, що були внесені постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2023 року № 1405, не діяли, та пункт 4 у Постанови № 206 був відсутній, позивач не мав застосовувати дану норму.
Крім того, у зазначений період територія Херсонської міської ради не була визначена, як тимчасово окупована, в рамках діючих в той період нормативно-правових актів, а сам факт тимчасової окупації Херсонської міської територіальної громади (нормативно) був визнаний лише після її деокупації - Наказ Мінреінтеграції від 22.12.2022 р. № 309 "Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" набрав чинності 27.12.2022 р..
У свою чергу Постанова Кабінету Міністрів України № 206 від 05.03.2022 р. (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України № 1405 від 29.12.2023 р.) не містить положень, які б зобов`язували надавача такої комунальної послуги як розподіл природного газу, здійснювати перерахунки плати за надані послуги у період тимчасової окупації або її списання, у тому числі за період до набрання чинності Постановою Кабінету Міністрів України № 1405 від 29.12.2023 р.
З огляду на викладене, нарахування плати за комунальну послугу (розподіл природного газу) за адресою: АДРЕСА_2 , за період з 01.03.2022 р. по 11.11.2022 р. без застосування приписів постанови Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2023 року № 1405, якою внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 05 березня 2022 року № 206 "Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану", є правомірним, а відтак вимога відповідача у приписі про зобов`язання АТ "Херсонгаз" привести у відповідність до вимог абзацу 4 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 05 березня 2022 року "Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану" нарахування за комунальну послугу (розподіл природного газу) за адресою: АДРЕСА_1 , не є законною.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає спірний припис протиправним, а тому він підлягає скасуванню.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).
З огляду на викладене, позовні вимоги АТ "Херсонгаз" підлягають задоволенню.
Приписами ч.1 ст.139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки за результатами розгляду адміністративної справи суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог, то з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань на користь АТ "Херсонгаз" підлягає стягненню судовий збір у сумі 2422,40 грн. (з урахуванням коефіцієнту 0,8).
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -
вирішив:
Позовну заяву Акціонерного товариства "Херсонгаз" (73036, м.Херсон, вул.Поповича, буд.3, код ЄДРПОУ 03355353) до Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області (73015, м.Херсон, вул.Перекопська, буд.17, код ЄДРПОУ 40408678) про визнання протиправним та скасування припису задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області від 02.05.2024 р. № 05-03-4/2.
Стягнути з Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області (73002, м.Херсон, вул.Перекопська, буд.17, код ЄДРПОУ: 40408678) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Акціонерного товариства "Херсонгаз" (73036, м.Херсон, вул.Поповича, буд.3, код ЄДРПОУ 03355353) судовий збір у розмірі 2422 грн. (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні) грн. 40 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя О.І. Бездрабко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2024 |
Оприлюднено | 06.11.2024 |
Номер документу | 122774703 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні