Постанова
від 04.11.2024 по справі 200/3932/24
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2024 року справа №200/3932/24

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Гаврищук Т.Г., Казначеєва Е.Г., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 9 липня 2024 року у справі № 200/3932/24 (головуючий І інстанції Давиденко Т.В.) за позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ (далі - відповідач), в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ щодо не надання ОСОБА_2 оновленого грошового атестату та оновленої довідки про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для обчислення пенсії за формою, передбаченою додатком 8 до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами), із зазначенням оновленого розміру складових грошового забезпечення, а саме: посадового окладу (тарифний розряд 26) 7540,00 грн., окладу за військовим званням (майор) 1890,00 грн., надбавки за вислугу років (35% від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням) 3300,50 грн., надбавки за особливості проходження служби (65 відсотків від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років) 8274,83 грн., та премії (140% від посадового окладу) 10556,00 грн., відповідно до статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами) з урахуванням зміни розміру грошового забезпечення на підставі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2023 року у справі № 200/4115/22, та зміни розміру вислуги років відповідно до рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01.06.2023 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/1329/23;

- зобов`язати Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ підготувати та надати ОСОБА_2 оновлений грошовий атестат та оновлену довідку про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для обчислення пенсії за формою, передбаченою додатком 8 до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами), із зазначенням оновленого розміру складових грошового забезпечення, а саме: посадового окладу (тарифний розряд 26) 7540,00 грн., окладу за військовим званням (майор) 1890,00 грн., надбавки за вислугу років (35% від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням) 3300,50 грн., надбавки за особливості проходження служби (65 відсотків від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років) 8274,83 грн., та премії (140% від посадового окладу) 10556,00 грн., відповідно до статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та пункту 7 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами) з урахуванням зміни розміру грошового забезпечення на підставі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2023 року у справі № 200/4115/22, та зміни розміру вислуги років відповідно до рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01.06.2023 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/1329/23.

Також, просив стягнути витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 5000 грн.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 9 липня 2024 року позов задоволено:

- визнано протиправною бездіяльность Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ щодо ненадання ОСОБА_2 оновленого грошового атестату та оновленої довідки про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для обчислення пенсії за формою, передбаченою додатком 8 до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами), із зазначенням оновленого розміру складових грошового забезпечення, а саме: посадового окладу (тарифний розряд 26) 7540,00 грн., окладу за військовим званням (майор) 1890,00 грн., надбавки за вислугу років (35% від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням) 3300,50 грн., надбавки за особливості проходження служби (65 відсотків від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років) 8274,83 грн., та премії (140% від посадового окладу) 10556,00 грн., відповідно до статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами) з урахуванням зміни розміру грошового забезпечення на підставі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2023 року у справі № 200/4115/22, та зміни розміру вислуги років відповідно до рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01.06.2023 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/1329/23;

- зобов`язано Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ підготувати та надати ОСОБА_2 оновлений грошовий атестат та оновлену довідку про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для обчислення пенсії за формою, передбаченою додатком 8 до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами), із зазначенням оновленого розміру складових грошового забезпечення, а саме: посадового окладу (тарифний розряд 26) 7540,00 грн., окладу за військовим званням (майор) 1890,00 грн., надбавки за вислугу років (35% від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням) 3300,50 грн., надбавки за особливості проходження служби (65 відсотків від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років) 8274,83 грн., та премії (140% від посадового окладу) 10556,00 грн., відповідно до статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами) з урахуванням зміни розміру грошового забезпечення на підставі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2023 року у справі № 200/4115/22, та зміни розміру вислуги років відповідно до рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01.06.2023 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/1329/23;

- стягнуто з Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ (за рахунок бюджетних асигнувань) на користь ОСОБА_2 правничі витрати, пов`язані з розглядом справи, в сумі 5000 грн.

Відповідачем подано апеляційну скаргу та уточнену апеляційну скаргу на рішення суду, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.

Апелянт зазначив, рішенням суду першої інстанції було зобов`язано відповідача надати оновлену довідку про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії для обчислення пенсії з урахуванням зміни розміру грошового забезпечення на підставі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року у справі № 200/4115/22, яким визначено протиправність дій КЕВ м. Луганськ, щодо обчислення та виплати ОСОБА_2 у зниженому розмірі грошового окладу, без врахування розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого ЗУ «Про державний бюджет», натомість вказані судом норми Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ, на підставі яких ґрунтується рішення суду, не передбачають обов`язковість надання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, яке було змінено зі спірних питань його нарахування при звільнені військовослужбовця, а визначають порядок перерахунку пенсії у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення, відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

В матеріалах даної справи відсутні докази підвищення грошового забезпечення ОСОБА_2 в розмірі, передбаченого КМУ.

Також, підставою для прийняття рішення суду першої інстанції були зазначені норми Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджено постановою ПФ України № 3-1 від 30.01.2007.

Правові норми п.2 Розділу ІІ Порядку № 3-1 визначають обов`язковість надання грошового атестату та довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії у випадку призначення пенсії за вислугу років, по інвалідності. Але, судом першої інстанції не було встановлено факт призначення вказаних видів пенсій ОСОБА_2 . Судом було встановлено, згідно наказу Командування Сил логістики ЗСУ від 29.04.2022 року № 85 майора ОСОБА_2 було звільнено у запас. Данні про призначення пенсії ОСОБА_2 матеріали справи не містять.

Нормами Порядку № 3-1 не передбачено надання грошового атестату та довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії в оновленому виді для перерахунку пенсії з підстав зміни спірних сум складових грошового забезпечення нарахованих ОСОБА_2 при звільнені.

Нормами Порядку № 45 від 13.02.2008 року визначено порядок перерахунку пенсій, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом та дії, які повинні вчинити уповноваженні на це органи.

Натомість, судом першої інстанції не було встановлено підвищення грошового забезпечення ОСОБА_2 на підставі рішення Кабінету Міністрів України, як це передбачає норми Порядку № 45.

Спеціальним нормативно правовим актом, що визначає в структурі Міністерства оборони України та Збройних Сил України уповноважені органи, які здійснюють роботу із забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей є Інструкція з організації роботи із соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 грудня 2014 року № 937 (далі Наказ № 937).

Згідно з абзацами другим та четвертим пункту 2.6 Наказу № 937, саме на обласні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ТЦКСП) покладені обов`язки щодо складання та подання до органів, що призначають пенсії, довідок про розмір грошового забезпечення, а також оформлення інших документів для призначення за Законом пенсій особам, звільненим з військової служби, визначення розміру грошового забезпечення для обчислення і перерахунку пенсій органами, що призначають пенсії, відповідно до Закону № 2262-ХІІ, Постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їх сімей» (зі змінами) та Порядку № 45 і Порядку № 3-1.

Тобто на обласні ТЦКСП, а не на відповідача, як військову установу Збройних Сил України, покладено функції зі складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій. Таким чином, відповідач Квартирно - експлуатаційний відділ міста Луганськ, не є уповноваженим органом в системі Міністерства оборони України, який має повноваження готувати та надавати документи ( оновлений грошовий атестат та оновлену довідку про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення ( надбавок, доплат, підвищень), для обчислення (перерахунку) пенсії позивачу, як особі, що має право на призначення (перерахунок) пенсії відповідно до Закону №2262 ХІІ.

Зобов`язання КЕВ міста Луганськ, як відповідача у справі № 200/3932/24 надати довідку для перерахунку пенсії позивачу, враховуючи відсутність у відповідача відповідних повноважень, не відповідає вимогам норм Конституції України.

Визначене вище повністю відповідає висновкам, викладеним в постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.06.2020 у зразковій справі № 160/8324/19 (провадження № 11- 20заі20) - щодо видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії військовослужбовцям, які обґрунтовані правовою позицією підтриманою Конституційним Судом України в рішеннях від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002, від 17 березня 2004 року № 7-рп/2004, від 1грудня 2004 року № 20-рп/2004, від 9 липня 2007 року № 6-рп/2007.

По-друге: задоволення судом першої інстанції вимоги позивача, про зобов`язання КЕВ м. Луганськ в оновленій довідки про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії для обчислення пенсії посадового окладу зазначити оновлений розмір складових грошового забезпечення, а саме: посадового окладу (тарифний розряд 26) 7540,00 грн., окладу за військовим званням (майор) 1890,00 грн., надбавки за вислугу років (35% від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням) 3300,50 грн., надбавки за особливості проходження служби (65 відсотків від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років) 8274,83 грн., та премії (140% від посадового окладу) 10556,00 грн., не відповідають нормам визначеним в ст.7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» та нормам ст.7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», оскільки суми складових грошового забезпечення були обчислені позивачем з застосуванням прожиткового мінімуму для працездатних осіб в розмірі 2481, 00 грн., який не може бути застосований, як базовий, для обчислення посадового окладу за 26 тарифним розрядом позивача, тому що ОСОБА_2 був військовослужбовцем.

Нормами ст.7 цих Законів передбачено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб, який застосовується для визначення посадових окладів працівників державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами, має розмір 2102 гривні. Тому вказані судом у рішенні суми складових грошового забезпечення, які Відповідач зобов`язаний зазначити в оновленій довідці не відповідають нормам законів України про Державний бюджет на 2021 та 2022 роки.

Даний факт було зазначено відповідачем у відзиві на позовну заяву, але не враховано судом першої інстанції. Крім того судом взагалі не досліджувався розрахунок розміру складових грошового забезпечення ОСОБА_2 зазначений у позовній заяві. В рішенні суду відсутні обґрунтування і підстави визначення його розміру

В рішенні суду першої інстанції зобов`язано КЕВ м. Луганськ підготувати та надати ОСОБА_2 оновлений грошовий атестат та оновлену довідку про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії для обчислення пенсії з урахуванням зміни розміру грошового забезпечення на підставі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року у справі № 200/4115/22.

Даним рішенням суду у справі № 200/4115/22 зобов`язано КЕВ м. Луганськ здійснити лише перерахунок та виплату грошового забезпечення ОСОБА_2 з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого ст. 7 ЗУ «Про державний бюджет України» без визначення розміру складових грошового забезпечення.

При цьому в мотивувальній частині рішення суду у справі № 200/4115/22, розмір прожиткового мінімуму визначено в сумі 2102 грн, Зазначене підтверджує відсутність нормативно-правових підстав рішення суду першої інстанції, яким відповідача зобов`язано зазначити суми складових грошового забезпечення, розмір яких було визначено судом в порушення норм матеріального права.

По-третє: судом першої інстанції було залишено без уваги і не було жодним чином з`ясовано під час розгляду справи, обставина, яку зазначив відповідач в відзиві на позовну заяву про те, що вимога позивача підготувати та надати оновлену довідку про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для обчислення пенсії за формою, передбаченою додатком 8 до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами), не відповідає нормам КАС України, в зв`язку з тим, що Постанова Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами) не містить в собі додатку 8, яким би визначалась форма довідки, яку просить надати позивач. Відповідно виконання зазначеної позовної вимоги, у разі її задоволення, буде неможливо, в зв`язку з відсутністю визначеною форми довідки.

Щодо рішення про стягнення з відповідача на користь позивача витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 5000,00 грн.

З урахуванням фактичних обставин справи, керуючись у тому числі такими критеріями, як обґрунтованість та пропорційність до предмета спору та сумою позовних вимог, а також враховуючи критерій розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи, ваідповідач вважає, що суд першої інстанції в своєму рішенні у справі дійшов необгрунтовного висновку в частині визначення розміру витрат позивача на професійну правничу допомогу та про необхідність покладення на відповідача судових витрат на професійну правничу допомогу, понесених позивачем, в розмірі 5000 грн.

Апеляційним судом витребувано у Донецького окружного адміністративного суду справу, який листом повідомив, що зазначена справа зареєстрована через «ЄСІТС», тому в паперовому вигляді відсутня, електронну картку справи можна отримати, витребував справу з ЦБД КП «Діловодство спеціалізованого суду».

За ч.ч. 1, 4 ст. 18 КАС України у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

За пп. 15 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України подання, реєстрація, надсилання процесуальних та інших документів, доказів, формування, зберігання та надсилання матеріалів справи здійснюються в паперовій формі (пп. 15.1); розгляд справи у суді здійснюється за матеріалами справи у паперовій формі (пп. 15.3).

Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).

Процесуальні та інші документи і докази в паперовій формі зберігаються в додатку до справи в суді першої інстанції та у разі необхідності можуть бути оглянуті учасниками справи чи судом першої інстанції або витребувані судом апеляційної чи касаційної інстанції після надходження до них відповідної апеляційної чи касаційної скарги (ч. 10 ст. 18 КАС України).

За пп. 5.2 п.5 розділу І Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21, електронна копія паперового документа - документ в електронній формі, що містить візуальне подання паперового документа, отримане шляхом сканування (фотографування) паперового документа. Відповідність оригіналу та правовий статус електронної копії паперового документа засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, що створила таку копію.

Апеляційний суд вважає за можливе здійснити апеляційний перегляд за документами, наявними в підсистемі «Електронний суд».

Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Позивач проходив військову службу в Квартирно-експлуатаційному відділі міста Луганськ.

Наказом начальника КЕВ м. Луганськ (по стройовій частині) від 12.07.2021 року № 136 майора ОСОБА_2 , призначеного наказом Головнокомандувача Збройних Сил України від 30.06.2021 року № 248 (по особовому складу) на посаду заступника начальника відділу головного інженера КЕВ м. Луганськ Сил логістики Збройних Сил України, з 12 липня 2021 року зараховано до списків особового складу, на всі види забезпечення.

Наказом начальника КЕВ м. Луганськ (по стройовій частині) від 25.05.2022 року № 103 майора ОСОБА_2 , заступника начальника відділу - головного інженера КЕВ м. Луганськ Сил логістики Збройних Сил України, звільненого наказом Командувача Сил Логістики Збройних Сил України (по особовому складу) від 29.04.2022 року № 85 у запас, з 25.05.2022 року виключено зі списків особового складу КЕВ м. Луганськ та всіх видів забезпечення.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року, яке залишеному без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2023 року у справі № 200/4115/22, зобов`язано Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ здійснити перерахунок та виплату грошового забезпечення ОСОБА_2 за період з 12.07.2021 року по 31.12.2021 року, з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», помноженого на відповідний тарифний коефіцієнт, за період з 01.01.2022 року по 25.05.2022 року з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», помноженого на відповідний тарифний коефіцієнт, з урахуванням виплачених сум.

12.04.2023 року ОСОБА_2 звернувся до КЕВ м. Луганськ з заявою щодо видачі оновленого грошового атестату та довідки про розмір додаткових видів грошового забезпечення та премії, з урахуванням перерахунку розміру грошового забезпечення, проведеного на виконання рішення суду у справі № 200/4115/22.

Листом КЕВ м. Луганськ від 12.05.2023 року № 524/1091 ОСОБА_2 повідомлений про наступне:

Грошовий атестат, який був доданий до особової справи вих. № 04 дск від 29.09.2022 року, був відправлений 06.10.2022 року в ІНФОРМАЦІЯ_1 , фельд`єгерською поштою через в/ч НОМЕР_1 .

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2023 року у справі № 200/4115/22, знаходиться на стадії виконання. Розрахунки та клопотання вих. № 524/1006 від 02.05.2023 року передані до Департаменту фінансів Міністерства оборони України до подальшого опрацювання.

Після остаточного розрахунку буде надана довідка.

Згідно виписки по картковому рахунку ОСОБА_2 остаточний розрахунок при звільненні з КЕВ м. Луганськ проведений 14.06.2023 року (виплата недоотриманих сум грошового забезпечення в загальному розмірі 66851,68 грн.).

21.06.2023 року ОСОБА_2 повторно звернувся до КЕВ м. Луганськ з заявою щодо видачі оновленого грошового атестату та довідки про розмір додаткових видів грошового забезпечення та премії, з урахуванням перерахунку розміру грошового забезпечення, проведеного на виконання рішення суду у справі № 200/4115/22.

Листом КЕВ м. Луганськ від 19.07.2023 року № 524/1627 ОСОБА_2 повідомлений про наступне.

Відповідно до Наказу Міністерства оборони України № 280 від 22.05.2017 року «Про організацію фінансового забезпечення військових частин, установ та організацій Збройних Сил України» (зі змінами) пункт 11.1 визначено, що грошовий атестат видається військовослужбовцю військовою частиною, в якій він перебуває на грошовому забезпеченні […].

У зв`язку з тим, що на теперішній час позивач не є військовослужбовцем, та не перебуває на грошовому забезпеченні в Квартирно-експлуатаційному відділі міста Луганськ, видача йому грошового атестату КЕВ міста Луганськ неможлива.

Видача окремої довідки про розмір додаткових видів грошового забезпечення та премії не передбачена Положенням з бухгалтерського обліку в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 19 грудня 2014 року № 905. Керуючись положенням вище визначених нормативно-правових актів повідомлено про відсутність підстав для надання позивачу документів, визначених в заяві від 21 червня 2023 року.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 19.12.2023 року у справі № 200/4797/23 зобов`язано Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ підготувати та надати ОСОБА_2 оновлений грошовий атестат та оновлену довідку про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для обчислення пенсії відповідно до статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та пункту 7 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами) у зв`язку зі зміною розміру грошового забезпечення на підставі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року у справі № 200/4115/22.

На виконання зазначеного рішення суду КЕВ м. Луганськ ОСОБА_2 виданий оновлений грошовий атестат (вих. № 524/428 від 19.02.2024 року), згідно яого, головному інженеру майору ОСОБА_2 , виплачені такі види грошового забезпечення: посадовий оклад за 26 тарифним розрядом: 5360,00 грн.; оклад за військовим званням (майор): 1340,00 грн.; надбавка за вислугу років у розмірі 8 років 6 місяців (30%) 2010,00 грн.; надбавка за особливості проходження служби (65%) 5661,50 грн.; премія (140%) 7504,00 грн.

В оновленому грошовому атестаті також зазначено, що на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року у справі № 200/4115/22, здійснено перерахунок та виплату грошового забезпечення за період з 12.07.2021 року по 31.12.2021 року, з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», помноженого на відповідний тарифний коефіцієнт, за період з 01.01.2022 року по 25.05.2022 року з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», помноженого на відповідний тарифний коефіцієнт, з урахуванням виплачених сум, в загальній сумі 66851,68 грн.

КЕВ м. Луганськ надано ОСОБА_2 довідку від 19.02.2024 року № 524/427, відповідно до якої загальна сума перерахованих та виплачених додаткових видів грошового забезпечення на підставі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року у справі № 200/4115/22, за період з 12.07.2021 року по 13.06.2022 року становить 47056,93 грн.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01.06.2023 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/1329/23, зобов`язано Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ визначити ОСОБА_2 вислугу років в розмірі: 8 років 6 місяців 19 днів у календарному обчисленні, 1 рік 10 місяців 6 днів у пільговому обчисленні, загальна вислуга 10 років 4 місяці 25 днів, внести відповідні зміни до наказу від 01.03.2023 № 34 та до військової особової справи в частині вислуги років.

Зміни до наказу начальника КЕВ м. Луганськ (по стройовій частині) від 01.03.2023 року № 34 в частині визначення розміру вислуги років ОСОБА_2 , на виконання рішення суду у справі № 200/1323/23, були внесені наказом начальника КЕВ міста Луганськ (по стройовій частині) від 29.11.2023 року № 225.

21.05.2024 року ОСОБА_2 звернувся до КЕВ м. Луганськ із заявою щодо надання оновленого грошового атестату та оновленої довідки про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для обчислення пенсії із зазначенням оновленого розміру складових грошового забезпечення, а саме: посадового окладу (тарифний розряд 26) 7540,00 грн., окладу за військовим званням (майор) 1890,00 грн., надбавки за вислугу років (35% від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням) 3300,50 грн., надбавки за особливості проходження служби (65 відсотків від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років) 8274,83 грн., та премії (140% від посадового окладу) 10556,00 грн. відповідно до статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та пункту 7 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами) з урахуванням зміни розміру грошового забезпечення на підставі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2023 року у справі № 200/4115/22, та зміни розміру вислуги років відповідно до рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01.06.2023 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/1329/23.

Відповідь на це звернення в матеріалах справи відсутня.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст.2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Проходження військової служби здійснюється громадянами України у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом.

Спеціальним законом, який визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі, є Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

За ст. 1-2 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі Закон № 2011) військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами.

У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.

Згідно ч.ч. 1-3 статті 9 цього Закону держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів. Частиною другою вказаної статті встановлено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Питання складу грошового забезпечення військовослужбовців було предметом розгляду Великої Палати Верховного Суду у справі № 522/2738/17.

Ухвалюючи постанову від 06.02.2019 року у зазначеній справі Велика Палата дійшла висновків про те, що згідно з частинами другою та третьою статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових: посадовий оклад; оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Тобто, до грошового забезпечення військовослужбовців як обрахункової величини не включаються одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць.

Такий принциповий підхід застосовується незалежно від виду виплат.

Аналогічна позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 10.11.2021 року у справі № 825/997/17 та у постанові Верховного Суду від 21.12.2021 року у справі № 820/3423/18.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема, Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб».

Згідно ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Норма статті 43 наведеного Закону міститься в розділі V «Обчислення пенсії», тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

Згідно ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

Згідно п. 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1993 року № 393 пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 р. - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням таких його видів:

відповідного окладу за посадою (для поліцейських, відряджених до органів державної влади, установ та організацій із залишенням на службі в Національній поліції, які отримували при цьому грошове забезпечення та звільнені із служби безпосередньо з посад у таких органах, установах та організаціях, - відповідних окладів, установлених за рівнозначними (аналогічними) посадами в Національній поліції), окладу/доплати за військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту - щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки/доплати за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням;

щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Грошовий атестат виписується на кожного військовослужбовця окремо, підписується командиром військової частини і начальником фінансового органу і засвідчується особистим підписом власника грошового атестата та відтиском гербової печатки з найменуванням частини, зазначеної в атестаті. Військовослужбовцям, які звільняються з військової служби, грошові атестати видаються під підпис у картках особових рахунків військовослужбовців, в яких зазначаються дати видачі, серії та номери виданих грошових атестатів. У районному (міському) військовому комісаріаті грошові атестати звільнених військовослужбовців реєструються в алфавітній книзі із зазначенням у ній військового звання, прізвища, ім`я та по батькові військовослужбовця, серії і номера грошового атестата. Після реєстрації грошові атестати військовослужбовців, які мають право на пенсійне забезпечення долучаються до документів, що подаються до обласного військового комісаріату для призначення пенсії, а грошові атестати інших військовослужбовців до їх особових справ.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджено постановою ПФУ № 3-1 від 30.01.2007, відповідно до пункту 4 якого заява про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії подається до органу, що призначає пенсію, заявником за місцем проживання, а при необхідності - його законним представником за місцем його проживання.

За п. 7 Порядку №3-1 для призначення пенсії за вислугу років і по інвалідності подаються такі документи: заява про призначення пенсії (додаток 1); грошовий атестат, або довідка про розмір грошового забезпечення, і довідка про додаткові види грошового забезпечення, які заявник отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби.

Отже, Порядком №3-1 у зазначеній редакції не передбачалась форма довідки про додаткові види грошового забезпечення, які заявник отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, а така форма затверджена була Департаментом фінансів Міністерства оборони України листом від 28.03.2018 № 248/3/6/855.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 02.03.2023 № 10-1 внесені зміни до Порядку № 3-1, яким викладено зазначений Порядок у новій редакції.

За п. 2 Розділу ІІ Порядку № 3-1 (у новій редакції) до заяви про призначення пенсії за вислугу років, по інвалідності додаються такі документи: грошовий атестат та довідка про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію для призначення пенсії відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (додаток 8 до цього Порядку).

Тобто, після внесення змін до Порядку № 3-1 постановою правління Пенсійного фонду України затверджено форму довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію для призначення пенсії відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (додаток 8 до цього Порядку).

Згідно п.1 Порядку проведення перерахунку пенсії, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 45 від 13.02.2008 (далі по тексту - Постанова №45), пенсії призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, державний орган, з якого особа була звільнена із служби, видає довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії.

З урахуванням висновків суду, викладених у судовому рішенні у справі №200/4797/23 про перерахунок та виплату грошового забезпечення позивачу, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що відповідачу належить внести зміни до грошового атестату та довідки про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для подальшого перерахунку пенсії позивача.

Згідно п. 23 цього Порядку перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону, пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

За п. 24 цього Порядку про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Аналогічні за змістом положення щодо процедури перерахунку раніше призначених пенсій військовослужбовців у разі зміни розміру їх грошового забезпечення містяться упунктах 2, 3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 45 від 13.02.2008 року.

Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що визначені державні органи повідомляють орган ПФ України.

Разом із цим, до моменту отримання належної довідки від відповідача в пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача.

Як встановлено судом, позивачу після звільнення з військової служби призначена пенсія відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

У зв`язку зі зміною розмірів грошового забезпечення позивач набув право на перерахунок пенсії з моменту її призначення, передумовою чого має бути видача оновленої довідки про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та грошового атестату.

Положення статті 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» визначають: при настанні обставин, які тягнуть за собою зміну розміру пенсій, призначених військовослужбовцям строкової служби та їх сім`ям, перерахунок таких пенсій провадиться відповідно до строків, встановлених частиною четвертою статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за вказаним Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з вказаним Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Отже, судом встановлена протиправна бездіяльность відповідача щодо ненадання оновленого грошового атестату та оновленої довідки про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для обчислення пенсії за формою, передбаченою додатком 8 до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами), із зазначенням оновленого розміру складових грошового забезпечення, а саме: посадового окладу (тарифний розряд 26) 7540,00 грн., окладу за військовим званням (майор) 1890,00 грн., надбавки за вислугу років (35% від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням) 3300,50 грн., надбавки за особливості проходження служби (65 відсотків від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років) 8274,83 грн., та премії (140% від посадового окладу) 10556,00 грн., відповідно до статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та пункту 7 Постанови № 393 з урахуванням зміни розміру грошового забезпечення на підставі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2023 року у справі № 200/4115/22, та зміни розміру вислуги років відповідно до рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01.06.2023 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/1329/23.

Щодо посилання апелянта на те, що згідно пункту 2.6 Наказу № 937 на обласні ТЦКСП, а не на відповідача, як військову установу Збройних Сил України, покладено функції зі складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій, тому відповідач - Квартирно - експлуатаційний відділ міста Луганськ, на думку апелянта, не є уповноваженим органом в системі Міністерства оборони України, який має повноваження готувати та надавати документи (оновлений грошовий атестат та оновлену довідку про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для обчислення (перерахунку) пенсії позивачу, як особі, що має право на призначення (перерахунок) пенсії відповідно до Закону №2262, що відповідає висновкам, викладеним в постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.06.2020 у зразковій справі № 160/8324/19, апеляційний суд враховує наступне.

Згідно 2.6 Інструкції з організації роботи із забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 31.12.2014 року № 937, на обласні ТЦКСП покладаються:

- оформлення та подання до органів, що призначають пенсії, документів для призначення заЗакономпенсій особам, звільненим з військової служби, та членам сімей померлих військовослужбовців і осіб, звільнених з військової служби;

- визначення розміру грошового забезпечення для обчислення і перерахунку пенсій органами, що призначають пенсії, відповідно доЗакону, постанов Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року№ 393«Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей» (зі змінами) та від 13 лютого 2008 року№ 45«Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393» (зі змінами) іПорядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»(зі змінами), затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за № 135/13402 (зі змінами) (далі - Порядок подання документів для призначення пенсій). У разі якщо розмір грошового забезпечення на день призначення пенсій особам, звільненим з військової служби, та членам їх сімей змінився, обласний ТЦКСП складає довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій згідно з нормами, що діють на день призначення пенсії за відповідною посадою;.

Разом з тим, апеляційний суд зазначає, що в даному випадку відсутні підстави для вчинення певних дій ТЦКСП, передбачених Згідно 2.6 Інструкцією № 937, оскільки рішенням суду у справі № 200/4797/23, яке набрало законної сили, зобов`язано саме Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ підготувати та надати ОСОБА_2 оновлений грошовий атестат та оновлену довідку про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для обчислення пенсії відповідно до статті 43 Закону № 2262 та пункту 7 Постанови № 393.

Згідно ч. 1 ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Отже, враховуючи вимоги ст. 370 КАС України, саме Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ зобов`язаний виконати належним чином рішенням суду у справі № 200/4797/23 та відповідно у цій справі.

Крім того, враховуючи предмет позову у цій справі, апеляційний суд вважає, що позов пред`явлено до належного відповідача.

Стосовно посилання апелянта на правову позицію Великої Палати Верховного Суду від 24.06.2020 у зразковій справі № 160/8324/19 щодо видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії військовослужбовцям, які обґрунтовані правовою позицією підтриманою Конституційним Судом України в рішеннях від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002, від 17 березня 2004 року № 7-рп/2004, від 1грудня 2004 року № 20-рп/2004, від 9 липня 2007 року № 6-рп/2007, то колегією суддів не можуть бути прийняті посилання на ці висновки, оскільки обставини цієї справи виникли за різних фактичних обставин, ніж у справах, на які посилається апелянт.

Суд наголошує, що подібність правовідносин означає тотожність суб`єктного складу учасників відносин, їхніх повноважень, об`єкта, предмета правового регулювання відносин, а також умов застосування правових норм (зокрема, часу, місця, підстав виникнення, припинення та зміни відповідних правовідносин). Зміст правовідносин з метою з`ясування їхньої подібності визначається обставинами кожної конкретної справи.

За п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про:

- визнання протиправною бездіяльності Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ щодо ненадання ОСОБА_2 оновленого грошового атестату та оновленої довідки про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для обчислення пенсії за формою, передбаченою додатком 8 до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами), із зазначенням оновленого розміру складових грошового забезпечення, а саме: посадового окладу (тарифний розряд 26) 7540,00 грн., окладу за військовим званням (майор) 1890,00 грн., надбавки за вислугу років (35% від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням) 3300,50 грн., надбавки за особливості проходження служби (65 відсотків від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років) 8274,83 грн., та премії (140% від посадового окладу) 10556,00 грн., відповідно до статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами) з урахуванням зміни розміру грошового забезпечення на підставі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2023 року у справі № 200/4115/22, та зміни розміру вислуги років відповідно до рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01.06.2023 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/1329/23;

- зобов`язання Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ підготувати та надати ОСОБА_2 оновлений грошовий атестат та оновлену довідку про розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для обчислення пенсії за формою, передбаченою додатком 8 до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами), із зазначенням оновленого розміру складових грошового забезпечення, а саме: посадового окладу (тарифний розряд 26) 7540,00 грн., окладу за військовим званням (майор) 1890,00 грн., надбавки за вислугу років (35% від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням) 3300,50 грн., надбавки за особливості проходження служби (65 відсотків від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років) 8274,83 грн., та премії (140% від посадового окладу) 10556,00 грн., відповідно до статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 (зі змінами) з урахуванням зміни розміру грошового забезпечення на підставі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2023 року у справі № 200/4115/22, та зміни розміру вислуги років відповідно до рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01.06.2023 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/1329/23.

Щодо стягнення витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 5000 грн., суд враховує наступне.

Згідно ч.ч. 1, 3 ст. 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати:

1) на професійну правничу допомогу;

2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду;

3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз;

4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів;

5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Статтею 134 Кодексу адміністративного судочинства України запроваджений принцип співмірності витрат на оплату послуг адвоката, відповідно до частини 5 якої розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

За ч. 9 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує:

1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи;

2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес;

3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, безпідставне завищення позивачем позовних вимог тощо.

Нормами Кодексу адміністративного судочинства України закладені критерії оцінки як співмірності витрат на оплату послуг адвоката, а саме, адекватності ціни за надані адвокатом послуги відносно складності та важливості справи, витраченого на ведення справи часу, так і критерії пов`язаності цих витрат із веденням саме цієї судової справи, а не іншої справи.

Витрати, що підлягають сплаті за послуги адвоката, визначаються у порядку, встановленому Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», статтею 30 якого визначено, що гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.

Отже, при визначенні суми відшкодування судових витрат суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат, встановлення їхньої дійсності та необхідності, а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та запровадження певних запобіжників від можливих зловживань з боку учасників судового процесу та осіб, які надають правничу допомогу, зокрема, неможливості стягнення необґрунтовано завищених витрат на правничу допомогу.

При цьому, суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої відбулося рішення, всі його витрати на адвоката, якщо, керуючись принципами справедливості та верховенством права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним, зважаючи на складність справи та витрачений адвокатом час.

В якості доказів надання та оплати адвокатських послуг позивачем наданий: договір про надання правової допомоги від 30.08.2023 року № 329/2, акт прийому-передачі виконаних робіт договору від 30.08.2023 року № 329/2, квитанція № 2 від 14.06.2024 року про сплату послуг у наданні правової допомоги до договору про надання правової допомоги від 30.08.2023 року № 329/2 в сумі 5000,00 грн., які містять посилання на вчинення адвокатом процесуальних дій та підготовку до розгляду саме цієї адміністративної справи, а не іншої справи.

Враховуючи викладене та те, що позивачем надані належні докази реальності адвокатських витрат, їхньої дійсності та необхідності, розумності їхнього розміру, фактичного та обґрунтованого понесення витрат, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність підстав для стягнення з відповідача на користь позивача витрати на правничу допомогу в сумі 5000 грн.

Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду.

Керуючись ст.ст. 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 9 липня 2024 року у справі № 200/3932/24 за позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Повний текст постанови складений 4 листопада 2024 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: Т.Г. Гаврищук

Е.Г. Казначеєв

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2024
Оприлюднено06.11.2024
Номер документу122776850
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —200/3932/24

Ухвала від 24.01.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 31.12.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

Постанова від 04.11.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 15.08.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 15.08.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 09.07.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні