Машівський районний суд Полтавської області
Справа № 191/2072/21
Номер провадження 1-в/948/165/24
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.11.2024 Машівський районний суд Полтавської області в складі:
головуючого-судді ОСОБА_1 ,
за участю: секретаря ОСОБА_2 ,
прокурора ОСОБА_3 ,
представника Машівської ВК (№9) ОСОБА_4 ,
засудженого ОСОБА_5 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в селищі Машівка подання Державної установи «Машівська виправна колонія (№ 9)» стосовно засудженого:
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця та жителя АДРЕСА_1 , громадянина України, освіта середня технічна, раніше не судимого
про умовно-дострокове звільнення від відбування покарання для проходження військової служби та встановлення адміністративного нагляду
відповідно до ч.2 ст. 376 КПК України в судовому засіданні 05.11.2024р. проголошено вступну та резолютивну частини ухвали
в с т а н о в и в :
1.Суть подання
У жовтні 2024 року до суду надійшло вказане подання, яке обґрунтоване тим, що ОСОБА_5 вироком Синельниківського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 12.08.2021 р. засуджений за ст. 286-1 ч.3 КК України на 5 років 6 місяців позбавлення волі з позбавленням права керувати транспортними засобами строком на 5 років.
Засуджений прибув до Машівської ВК (№9) 19.11.2024р., за час відбування покарання зарекомендував себе позитивно, стягнень не має, має вісім заохочень, на обліково - профілактичних обліках в установі не перебуває, вину за скоєний злочин визнав повністю, виявив бажання проходити військову службу за контрактом, подав відповідну заяву, пройшов медичний огляд, за яким визнаний придатним до військової служби за станом здоров`я, відповідає вимогам проходження військової служби за контрактом, визначених статтею 21-5 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».
Питання щодо представлення засудженого до умовно-дострокового звільнення від відбування покарання для проходження військової служби розглядалося установою за участю командира ВЧ НОМЕР_1 , а тому Машівська ВК (№9) просить вирішити питання про можливість застосування до засудженого умовно-дострокового звільнення, для проходження військової служби, а також одночасно просить вирішити питання про встановлення адміністративного нагляду відповідно до п. «е» ст.3,7-1 Закону України «Про адміністративний нагляд», а саме: заборону перебування за межами дислокації ВЧ, з якою укладено контракт та місця перебування, визначеного безпосереднім командиром; заборону виїзду чи обмеження часу виїзду в особистих справах за межі дислокації ВЧ та місця перебування, визначеного безпосереднім командиром, без дозволу командира ВЧ з яким укладено контракт та контроль за здійсненням адміністративного нагляду покласти на командира ВЧ, в якій він проходитиме військову службу за контрактом.
2.Позиції учасників судового провадження.
В судовому засіданні прокурор та представник ВК-9 подання підтримали та просили його задовольнити, з огляду на наявність підстав для умовно-дострокового звільнення засудженого для проходження військової служби за контрактом та встановлення адміністративного нагляду. Крім цього, представник ВК зазначив, що безумовною підставою для встановлення адміністративного нагляду є наявність покарання саме у виді позбавлення волі.
Засуджений просив подання задовольнити та повідомив, що бажає наразі служити.
3.Докази, на підтвердження доводів подання
Судом установлено, що ОСОБА_5 12.08.2021р. засудженийвирокомСинельниківського міськрайонногосуду Дніпропетровськоїобласті за ст.286-1 ч.3 КК України на 5 років 6 місяців позбавлення волі з позбавленням права керування транспортними засобами строком на 5 років. Строк покарання вирішено рахувати з моменту його затримання з 04.06.2021 р. (а.о.с.21-24).
Початок строку покарання 14.10.2023 року, кінцевий строк 04.12.2026 року.
З заяви засудженого від 23.10.2024р. вбачається, що він виявив бажання проходити військову службу за контрактом, просив розглянути її на комісії Машівської ВК (№9) та направити до суду відповідне подання, підписав зобов`язання, що у разі звільнення зобов`язується не пізніше 24 годин після набрання судовим рішенням законної сили прибути до відповідного ТЦК (а.с.1,2,8).
Згідно характеристики засудженого, за період відбування покарання в установі характеризується позитивно, працевлаштований прибиральником кімнат тривалих побачень, не конфліктний, трудолюбивий, підтримує зв`язки з особами позитивної спрямованості, вину у скоєному злочині визнає у повній мірі, вирок суду та призначене покарання вважає справедливим, до дисциплінарної відповідальності не притягувався, стягнень не має, оголошувалось 8 заохочень за сумлінну поведінку та ставлення до праці, дотримується санітарних норм, дотримується правомірних взаємовідносин та ввічливого ставлення з персоналом, виконує роботи по благоустрою установи виконання покарань, має низький рівень ризику вчинення повторного кримінального правопорушення та ймовірної небезпеки для суспільства (а.с.3-5).
За час відбування покарання до засудженого було застосовано 8 заохочень у вигляді подяк, а саме: 31.10.2022 р., 01.02.2023 р., 02.05.2023 р., 03.08.2023 р., 03.11.2023 р., 05.02.2024 р., 06.05.2024р. та 09.08.2024 р., за виконання покладених обов`язків, додержання правил поведінки, дотримання трудового розпорядку та вимог безпеки праці (а.о.с.75,79,83,89,98,117,125).
Разом з цим, як вбачається з рішення дисциплінарної комісії установи від 09.12.2021 р. за відмову від робіт по благоустрою згідно графіку дисциплінарна комісія обмежилась бесідою виховного характеру (а.о.с.49).
Комісією установи було відмовлено в поданні до суду матеріалів на заміну покарання більш м`яким, який відбув 1/2 строку покарання, так як не став на шлях виправлення, так як до нього може бути застосовано заміну покарання більш м`яким згідно ст.82 КК України, але за заявою він відмовився від даної пільги (а.о.с.115,116).
З військово-облікового документу Резерв + від 30.10.2024 р. вбачається, що ОСОБА_5 перебуває на обліку у ІНФОРМАЦІЯ_2 як військовозобов`язаний, та на підставі довідки ВЛК від 30.10.2024р. визнаний придатним до військової служби за контрактом за спеціальністю в Сухопутних військах (а.с.9,10).
ВЧ НОМЕР_1 направила на адресу Машівської ВК (№9) письмову згоду про попереднє вивчення, відібрання та погодження кандидата для проходження військової служби за контрактом ОСОБА_5 , який за висновком ВЛК визнаний придатним для проходження військової служби та надано згоду на проходження ним військової служби з контрактом та призначення його на посаду стрілець штурмової роти спецбатальйону ШПК «Стрілець» до ВЧ НОМЕР_1 та у разі прийняття позитивного рішення судом про умовно-дострокове звільнення від покарання ОСОБА_5 на підставі ст.81-1 КК України просить направити його до вищевказаної ВЧ, у зв`язку з чим він буде прийнятий на військову службу за контрактом до вищевказаної ВЧ (а.с.11).
23.10.2024р. комісія ДУ «Машівська виправна колонія (№9)» прийняла рішення про направлення матеріалів до суду відносно засудженого ОСОБА_5 про його умовно-дострокове звільнення від відбування покарання для проходження військової служби на підставі ст. 81-1 КК України, що вбачається з витягу з протоколу № 36 (а.с.6).
4. Мотиви суду
Так, згідно Закону України «Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" в Україні введено воєнний стан з 24.02.2022р., який діє і нині.
Відповідно до ч.1 ст. 81-1 КК України під час проведення мобілізації та/або дії воєнного стану до осіб, які відбувають покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, судом може бути застосовано умовно-дострокове звільнення для проходження ними військової служби за контрактом.
Умовно-дострокове звільнення від відбування покарання, передбачене цією статтею, не застосовується до осіб, засуджених за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України, засуджених за вчинення умисного вбивства двох або більше осіб, або вчиненого з особливою жорстокістю, або поєднаного із зґвалтуванням або сексуальним насильством, або особливо тяжких корупційних кримінальних правопорушень чи засуджених за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених статтями 152-156-1, 258-258-6, частиною четвертою статті 286-1, статтею 348 цього Кодексу, а також до засуджених службових осіб, які згідно з підпунктом 1 пункту 3 примітки до статті 368 цього Кодексу займали особливо відповідальне становище.
З огляду на викладене, ОСОБА_5 підпадає під дію ст. 81-1 КК України, оскільки відбуває покарання у виді позбавлення волі на певний строк за кримінальне правопорушення, яке не міститься в переліку абз.2 ч.1 ст. 81-1 КК України та наразі в країні діє воєнний стан.
Згідно ч.2 ст. 81-1 КК України умовно-дострокове звільнення від відбування покарання для проходження військової служби за контрактом може бути застосовано судом, якщо засуджений виявив бажання проходити військову службу за контрактом та відповідає вимогам проходження військової служби за контрактом, визначеним статтею 21-5 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".
Частиною 2 ст. 21-5 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" передбачено, що на військову службу за контрактом приймаються особи, звільнені умовно-достроково від відбування покарання на підставі, визначеній статтею 81-1 Кримінального кодексу України, які відповідають таким вимогам проходження військової служби: яким залишилося до досягнення віку, передбаченого статтею 22 цього Закону, не менше трьох років; придатні до військової служби за станом здоров`я; пройшли професійно-психологічний відбір; мають достатній рівень фізичної підготовки для виконання обов`язків військової служби.
З матеріалів справи вбачається, що засуджений виявив бажання проходити військову службу за контрактом, що підтверджується його заявою від 23.10.2024р., придатний до військової служби за контрактом за спеціальністю в Сухопутних військах, що підтверджується довідкою ВЛК, пройшов відбір та має достатній рівень підготовки, що підтверджується письмовою згодою ВЧ НОМЕР_1 .
Відповідно до п.7 ч.1 ст.22 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" граничний вік перебування на військовій службі встановлюється: для військовослужбовців, які проходять військову службу під час особливого періоду, з числа осіб: рядового, сержантського і старшинського складу, молодшого та старшого офіцерського складу - до 60 років; вищого офіцерського складу - до 65 років.
Як видно з матеріалів справи, на час її розгляду, засудженому виповнилося повних 35 років, тобто до досягнення віку, передбаченого статтею 22 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» йому залишилося більше трьох років.
Відповідно до ч.5 ст. 154-1 КВК України за результатами розгляду отриманих документів та прийняття рішення про можливість представлення засудженого до умовно-дострокового звільнення від відбування покарання для проходження військової служби за контрактом установа виконання покарань невідкладно, але не пізніше 24 годин після прийняття такого рішення, надсилає до суду клопотання (подання), заяву засудженого про бажання проходити військову службу за контрактом, письмову згоду командира військової частини, в якій засуджений планує проходити військову службу за контрактом, копію військово-облікових документів та копію довідки військово-лікарської комісії з постановою про придатність до військової служби для розгляду у порядку, встановленому кримінальним процесуальним законодавством.
Отже, даючи оцінку доказам у справі, суд вважає, що оскільки наразі в країні введений воєнний стан, а засуджений виявив бажання проходити військову службу за контрактом, в даний час відбуває покарання у виді позбавлення волі за кримінальне правопорушення, яке не підпадає під заборону згідно абз.2 ч.1 ст. 81-1 КК України, на час розгляду справи судом йому виповнилося повних 35 років, тобто до досягнення віку, передбаченого статтею 22 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» йому залишилося більше трьох років, він визнаний придатним до військової служби за станом здоров`я та мається письмова згода командира ВЧ НОМЕР_1 про прийняття його на військову службу за контрактом, а відтак подання в цій частині обґрунтоване та підлягає задоволенню, а засуджений підлягає звільненню від основного покарання умовно-достроково, із залишенням додаткового покарання.
Щодо доводів подання про встановлення засудженому адміністративного нагляду, суд зазначає наступне.
Так, відповідно до п. «е» ст.3 Закону України «Про адміністративний нагляд за особами, звільненими з місць позбавлення волі», адміністративний нагляд встановлюється щодо повнолітніх осіб, зокрема звільнених умовно-достроково від відбування покарання на підставі, визначеній статтею 81-1 Кримінального кодексу України. Адміністративний нагляд стосовно цих осіб здійснюється виключно в порядку, визначеномустаттею 7-1 цього Закону.
За змістом ст.7-1 цього Закону, адміністративний нагляд за особами, звільненими з установ виконання покарань на підставі, визначеній статтею 81 1Кримінального кодексу України, здійснюється командиром військової частини, в якій особа проходить військову службу. Особи, стосовно яких встановлено адміністративний нагляд, беруться у військовій частині на окремий облік.
Отже, зазначені норми закону визначають лише категорії осіб щодо яких встановлюється адміністративний нагляд та порядок його здійснення.
Натомість підстави та порядок встановлення адміністративного нагляду передбачено ст. ст. 4, 5 цього Закону, і хоча вони не містять підстав та порядку встановлення адміністративного нагляду за п. «е» ст. 3, але ст.5 хоча і не визначає умови застосування адміністративного нагляду саме до осіб звільнених умовно-достроково від відбування покарання на підставі, визначенійстаттею 81-1 Кримінального кодексу України, але регулює загальний порядок встановлення адміністративного нагляду.
Відповідно до ст. 10 цього Закону до осіб, щодо яких встановлено адміністративний нагляд, за постановою суду можуть бути застосовані частково або у повному обсязі такі обмеження: а) заборона виходу з будинку (квартири) у визначений час, який не може перевищувати восьми годин на добу; б) заборона перебування у визначених місцях району (міста); в) заборона виїзду чи обмеження часу виїзду в особистих справах за межі району (міста); г) реєстрація в міліції від одного до чотирьох разів на місяць.
Разом з тим, згідно ч.2 ст. 5 Закону України «Про адміністративний нагляд за особами, звільненими з місць позбавлення волі» у поданні мають бути визначені обмеження, які пропонує встановити на підставі статті 10 цього Закону відповідно начальник установи виконання покарань чи начальник органу Національної поліції щодо поведінки піднаглядного, та обґрунтування доцільності таких заходів.
Але, в порушення ст. 5 вказаного Закону Машівською ВК (№9) не обґрунтовано необхідність встановлення адміністративного нагляду вказаному засудженому, тоді як з матеріалів подання вбачається, що він характеризується позитивно, стягнень не мав, при цьому в період відбування покарання 8 разів був заохочений, останній раз 09.08.2024р.
З огляду на викладене, оскільки вказаний вище Закон не містить безумовного застосування адміністративного нагляду до осіб, які відбувають покарання у вигляді позбавлення волі, а відтак суд не погоджується з доводами представника ВК, вважає, що установою як не наведено у поданні, так і не обґрунтовано у судовому засіданні, доцільність застосування до засудженого адміністративного нагляду, тому дійшов висновку, що у задоволенні подання в цій частині слід відмовити.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 537, 539 КПК України, суд
у х в а л и в:
подання Державної установи «Машівська виправна колонія (№ 9)» про умовно-дострокове звільнення від відбування покарання для проходження військової служби засудженого ОСОБА_5 та встановлення адміністративногонагляду -задовольнити частково.
Звільнити засудженого ОСОБА_5 умовно-дострокововід подальшоговідбування основногопокарання дляпроходження військовоїслужби за контрактом за вирокомСинельниківського міськрайонногосуду Дніпропетровськоїобласті від 12.08.2021 р. на невідбутий строк 02 роки 29 днів позбавлення волі, із залишенням додаткового покарання.
В іншій частині подання відмовити.
Покласти на засудженого ОСОБА_5 обов`язок невідкладно, але не пізніше 24 годин після набрання законної сили судовим рішенням про умовно-дострокове звільнення особи від відбування покарання для проходження військової служби за контрактом, прибути у супроводі ІНФОРМАЦІЯ_3 для укладення контракту та проходження військової служби.
Відповідно до ч. 6 ст.376КПКУкраїни ухвалу суду невідкладно, але не пізніше 24 годин після її проголошення, надіслати до відповідного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, а також до установи виконання покарань.
Ухвала може бути оскаржена до Полтавського апеляційного суду протягом 7 днів з дня її оголошення, шляхом подачі апеляційної скарги через Машівський районний суд, а засудженим у той же строк з моменту вручення копії судового рішення.
Ухвала набирає законної сили після закінчення строку на її оскарження, а у випадку її оскарження, після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.
Повний текст ухвали оголошено о 12 год. 20 хв. 05 листопада 2024 року
Суддя ОСОБА_1
Суд | Машівський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2024 |
Оприлюднено | 06.11.2024 |
Номер документу | 122787189 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Справи в порядку виконання судових рішень у кримінальних провадженнях про умовно-дострокове звільнення від відбування покарання |
Кримінальне
Машівський районний суд Полтавської області
Кравець С. В.
Кримінальне
Синельниківський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Бондаренко Г. В.
Кримінальне
Синельниківський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Бондаренко Г. В.
Кримінальне
Синельниківський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Бондаренко Г. В.
Кримінальне
Синельниківський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Бондаренко Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні