Рішення
від 04.11.2024 по справі 910/9747/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

04.11.2024Справа № 910/9747/24

Господарський суд міста Києва у складі судді Сівакової В.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження матеріали справи

за позовом Акціонерного товариства «ДТЕК Добропільська ЦЗФ»

до Акціонерного товариства «Українська залізниця»

про стягнення 134.729,08 грн

Представники сторін: не викликались

СУТЬ СПОРУ:

07.08.2024 до Господарського суду міста Києва через підсистему ЄСІТС «Електронний суд» надійшла позовна заява Акціонерного товариства «ДТЕК Добропільська ЦЗФ» до Акціонерного товариства «Українська залізниця» про стягнення 134.729,08 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем був переданий вантаж для перевезення, відповідач зобов`язався його доставити одержувачу. При контрольному переважуванні на справних 150-тонних вагах вагонів, встановлено недостачу вугілля, що підтверджено комерційними актами №№ 493102/32/212, 493102/33/213, 466707/110, 466707/111, 388103/176, 388103/199, 388103/198, 388103/202, 493102/28/204, 493102/29/205, 388103/151, 493102/19/160, 388103/150, 388103/164, 388103/174, 388103/168, 388103/169, 388103/188, 466707/104, 466707/91, 466707/92, 466707/94, 466707/93, 388103/117, 453105/113, 453105/114, 453105/125, 453105/126, 453105/127, 453105/128, 453105/132, 453105/133, 453105/134, 453105/122 та 388103/103. Відповідно до ст. 110 Статуту залізниць України передбачено, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття до перевезення і до моменту видачі одержувачу. Враховуючи викладене, позивач звернувся до суду з вимогою про стягнення з відповідача 134.729,08 грн вартості нестачі вугілля.

Ухвалою Господарського суду міста Києва № 910/9747/24 від 14.08.2024 вказану позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу десятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви шляхом подання відповідних документів.

27.08.2024 позивачем усунено недоліки позовної заяви шляхом подання до суду через підсистему ЄСІТС «Електронний суд» відповідних документів.

У позовній заяві міститься клопотання позивача про розгляд справи у порядку загального позовного провадження. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.09.2024 відкрито провадження у справі № 910/9747/24 та прийнято позовну заяву до розгляду; відмовлено в задоволенні клопотання про розгляд справи у порядку загального позовного провадження; вирішено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Даною ухвалою відповідачу встановлено строк у п`ятнадцять днів з дня вручення даної ухвали для подачі відзиву на позов з урахуванням вимог ст. 165 Господарського процесуального кодексу України з доданням доказів, що підтверджують обставини викладені в ньому, та докази направлення цих документів позивачу.

У відповідності до ст. 242 Господарського процесуального кодексу України ухвалу про відкриття провадження у справі від 03.09.2024 було надіслано відповідачу в його електронний кабінет в підсистемі ЄСІТС «Електронний суд», яка отримана останнім 04.09.2024 о 22:40 год., що підтверджується наявним у справі повідомленням про доставлення процесуального документа до електронного кабінету особи, а тому відповідач мав подати відзив на позов у строк до 20.09.2024 включно.

12.09.2024 від Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Львівська залізниця» до суду через підсистему ЄСІТС «Електронний суд» надійшов відзив на позовну заяву.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 16.09.2024 у справі № 910/9747/24 відзив Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Львівська залізниця» повернуто без розгляду.

Згідно з ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Відповідно до ст. 248 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Згідно з ч. 4 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши подані документи і матеріали, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до ч. 1 статті 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення.

У відповідності до ч. 3 ст. 909 Цивільного кодексу України укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).

Постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998 затверджено Статут залізниць (далі - Статут), який визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту (стаття 2 Статуту).

Відповідно до статті 5 Статуту на підставі цього Статуту Мінтранс затверджує:

а) Правила перевезення вантажів (далі - Правила);

б) Технічні умови навантаження і кріплення вантажів;

в) Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України (далі - Правила перевезень пасажирів);

г) інші нормативні документи.

Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Згідно із статтею 6 Статуту накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Абзацами першим статті 23 Статуту передбачено, що відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

АТ «ДТЕК Добропільська ЦЗФ» завантажило вугілля кам`яне, зокрема:

- вагони №63813182 в кількості 69850 кг та № 60727484 в кількості 69900 кг по накладній №48985519,

- вагон № 52238144 в кількості 68800 кг по накладній № 48964514,

- вагон № 53187779 в кількості 69800 кг по накладній № 48972301,

- вагон № 60729217 в кількості 69900 кг по накладній № 48837819,

- вагон № 56170079 в кількості 69950 кг по накладній № 48911556,

- вагон № 60685807 в кількості 69500 кг по накладній № 48916498,

- вагон № 61132841 в кількості 69850 кг по накладній № 48921670,

- вагон № 62007703 в кількості 69950 кг по накладній № 48930630,

- вагони № 54780515 в кількості 69900 кг та № 62257316 в кількості 70000 кг по накладній № 48930614,

- вагони № 68704014 в кількості 70850 кг та № 60286408 в кількості 69850 кг по накладній № 48789002,

- вагон № 68569177 в кількості 69000 кг по накладній № 48789259,

- вагон № 61847547 в кількості 70300 кг по накладній № 48809123,

- вагони № 58919432 в кількості 69950 кг, № 52597028 в кількості 69950 кг та № 59953976 в кількості 69900 кг по накладній № 48814743,

- вагон № 65770984 в кількості 69800 кг по накладній № 33146903,

- вагон № 61014726 в кількості 69850 кг по накладній № 48806863,

- вагони №67556969 в кількості 68950 кг та №60233384 в кількості 69950 кг по накладній №48760094,

- вагон № 63026165 в кількості 69850 кг по накладній № 48766943,

- вагон № 63851810 в кількості 69300 кг по накладній № 48760292,

- вагон № 63784060 в кількості 70000кг по накладній № 48712053,

- вагон № 53498259 в кількості 69800 кг по накладній № 48696132,

- вагон № 61787750 в кількості 70500 кг по накладній № 48698435,

- вагони № 60909223 в кількості 69950 кг та № 63180483 в кількості 69850 кг по накладній №48741003,

- вагон № 67860569 в кількості 70800 кг по накладній № 48741177,

- вагон № 63377436 в кількості 69900 кг по накладній № 48741185,

- вагони № 62920806 в кількості 70000 кг, № 63538466 в кількості 69400 кг та № 64703929 в кількості 69900 кг по накладній № 48743512,

- вагон № 68779974 в кількості 71000 кг по накладній № 48743918,

- вагон № 68704584 в кількості 70900 кг по накладній № 48644843.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги позивач зазначає, що на станціях АТ «Українська залізниця» було виявлено невідповідність фактичної маси вантажу з масою вантажу, яка зазначена у накладних та є меншою, тому відповідач має відшкодувати збитки у вигляді вартості втраченого вантажу в сумі 134.729,08 грн.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню повністю з наступних підстав.

Згідно частини 1 ст. 909 Цивільного кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Згідно з ч. 2 ст. 908 Цивільного кодексу України загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Відповідно до ст. 920 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

Згідно зі ст. 924 Цивільного кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Частиною 5 статті 306 Господарського кодексу України встановлено, що загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів (вибухових речовин, зброї, отруйних, легкозаймистих, радіоактивних та інших небезпечних речовин тощо) визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього кодексами, законами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Частиною 5 статті 307 Господарського кодексу України передбачено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються кодексами, законами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Як передбачено ч. 1 ст. 307 Господарського кодексу України, ст. 22 Статуту залізниць України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

З матеріалів справи вбачається, що позивач при відправленні вантажу зазначив наступне

згідно накладної № 48986103 (48985519) вантаж у вагоні № 63813182 складає 69850 кг,

згідно накладної № 48986111 (48985519) вантаж у вагоні № 60727484 складає 69900 кг,

згідно накладної № 48964514 вантаж у вагоні № 52238144 складає 68800 кг,

згідно накладної № 48972301 вантаж у вагоні № 53187779 складає 69800 кг,

згідно накладної № 48837819 вантаж у вагоні № 60729217 складає 69900 кг,

згідно накладної № 46747325 (48911556) вантаж у вагоні № 56170079 складає 69950 кг,

згідно накладної № 48916498 вантаж у вагоні № 60685807 складає 69950 кг,

згідно накладної № 48921670 вантаж у вагоні № 61132841 складає 69850 кг,

згідно накладної № 48930630 (48928683) вантаж у вагоні № 62007703 складає 69950 кг,

згідно накладної № 48930614 вантаж у вагоні № 54780515 складає 69900 кг та у вагоні № 62257316 складає 70000 кг,

згідно накладної № 48789002 вантаж у вагоні № 68704014 складає 70850 кг,

згідно накладної № 48792311 (48789002) вантаж у вагоні № 60286408 складає 69850 кг,

згідно накладної № 48789259 вантаж у вагоні № 68569177 складає 69000 кг

згідно накладної № 48809123 вантаж у вагоні № 61847547 складає 70300 кг

згідно накладної № 48815385 (48814743) вантаж у вагоні 58919432 складає 69950 кг,

згідно накладної № 48814743 вантаж у вагоні № 52597028 складає 69950 кг та у вагоні № 59953976 складає 69900 кг

згідно накладної № 33146903 (48843387) вантаж у вагоні № 65770984 складає 69800 кг

згідно накладної № 48806863 вантаж у вагоні № 61014726 складає 69850 кг

згідно накладної № 48760094 вантаж у вагоні № 60233384 складає 69950 кг та у вагоні № 67556969 складає 68950 кг

згідно накладної № 48766943 вантаж у вагоні № 63026165 складає 69850 кг

згідно накладної № 48760292 вантаж у вагоні № 63851810 складає 69300 кг

згідно накладної № 48712053 вантаж у вагоні № 63784060 складає 70000 кг

згідно накладної № 48696132 вантаж у вагоні № 53498259 складає 69800 кг

згідно накладної № 48698435 вантаж у вагоні № 61787750 складає 70500 кг

згідно накладної № 48741003 вантаж у вагоні № 60909223 складає 69950 кг та у вагоні № 63180483 складає 69850 кг

згідно накладної № 48741177 вантаж у вагоні № 67860569 складає 70800 кг

згідно накладної № 48741185 вантаж у вагоні № 63377436 складає 69900 кг

згідно накладної № 48743512 вантаж у вагоні № 62920806 складає 70000 кг, у вагоні № 63538466 складає 69400 кг та у вагоні № 64703929 складає 69900 кг

згідно накладної № 48743918 вантаж у вагоні № 68779974 складає 71000 кг

згідно накладної № 48644843 вантаж у вагоні № 68704584 складає 70900 кг.

Згідно накладних №№ 48986103 (48985519), 48986111 (48985519), 48964514, 48972301, 48837819, 46747325 (48911556), 48916498, 48921670, 48930630 (48928683), 48930614, 48789002, 48792311 (48789002), 48789259, 48809123, 48815385 (48814743), 48814743, 33146903 (48843387), 48806863, 48760094, 48766943, 48760292, 48696132, 48698435, 48741003, 48741177, 48741185, 48743512, 48743918 та 48644843 вантаж (у твердому стані) має маркування і ущільнення скребковим розрівнювачем п`ять борізд поздовжніх, навантажено та передано для перевезення АТ «Українська залізниця».

Згідно з пунктом 2.1 Правил оформлення перевізних документів, накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Згідно накладних №№ 48986103 (48985519), 48986111 (48985519), 48964514, 48972301, 48837819, 46747325 (48911556), 48916498, 48921670, 48930630 (48928683), 48930614, 48789002, 48792311 (48789002), 48789259, 48809123, 48815385 (48814743), 48814743, 33146903 (48843387), 48806863, 48760094, 48766943, 48760292, 48696132, 48698435, 48741003, 48741177, 48741185, 48743512, 48743918 та 48644843 залізниця прийняла у АТ «ДТЕК Добропільська ЦЗФ» на станції Добропілля Донецької залізниці зазначене вугілля для перевезення і зобов`язалась доставити його одержувачам АТ «ДТЕК Західенерго» та АТ «ДТЕК Дніпроенерго».

Згідно з ст. 24 Статуту залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Доказів того, що залізницею при прийняті вантажу до відправлення було перевірено правильність відомостей в накладних №№ 48986103 (48985519), 48986111 (48985519), 48964514, 48972301, 48837819, 46747325 (48911556), 48916498, 48921670, 48930630 (48928683), 48930614, 48789002, 48792311 (48789002), 48789259, 48809123, 48815385 (48814743), 48814743, 33146903 (48843387), 48806863, 48760094, 48766943, 48760292, 48696132, 48698435, 48741003, 48741177, 48741185, 48743512, 48743918 та 48644843 щодо фактичної маси вантажу у вагонах №№ 63813182, 60727484, 52238144, 53187779, 60729217, 56170079, 60685807, 61132841, 62007703, 54780515, 62257316, 68704014, 60286408, 68569177, 61847547, 58919432, 52597028, 59953976, 65770984, 61014726, 60233384, 67556969, 63026165, 63851810, 63784060, 53498259, 61787750, 60909223, 63180483, 67860569, 63377436 , 62920806, 63538466, 64703929, 68779974, 68704584 та встановлено її невідповідність не подано.

Пунктом 52 Статуту встановлено, що на станціях призначення залізниця зобов`язана перевірити масу, кількість місць і стан вантажу, зокрема, у разі прибуття вантажу з ознаками недостачі, псування або пошкодження під час перевезення на відкритому рухомому складі або у критих вагонах без пломб, якщо таке перевезення передбачене Правилами перевезення вантажів.

Пунктом 22 Правил видачі вантажів, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 862/5083 передбачено, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

Відповідно до п. 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Комерційний акт складається для засвідчення таких обставин як невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

Залізниця зобов`язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.

Як свідчать матеріали справи, по прибуттю на станціях Зелене поле та Ігрень Придніпровської залізниці, Бурштин Львіської залізниці, Добропілля Донецької залізниці у зазначених вагонах виявлено недостачу вантажу, про що складено наступні комерційні акти.

У комерційному акті № 466707/110 від 13.11.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 52238144 за накладною № 48964514 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 850 кг.

У комерційному акті № 466707/111 від 15.11.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 53187779 за накладною № 48972301 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1550 кг.

У комерційному акті № 388103/174 від 17.09.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 58919432 за накладною № 48815385 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 2350 кг.

У комерційному акті № 388103/168 від 13.09.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 52597028 за накладною № 48814743 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1300 кг.

У комерційному акті № 388103/169 від 13.09.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 59953976 за накладною № 48814743 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1000 кг.

У комерційному акті № 388103/188 від 19.09.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 65770984 за накладною № 33146903 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 3750 кг.

У комерційному акті № 388103/176 від 21.09.203 зазначено, що по прибутті вагону № 60729217 за накладною № 488378197 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа 1350 кг.

У комерційному акті № 388103/199 від 23.10.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 56170079 за накладною № 46747325 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1350 кг.

У комерційному акті № 388103/198 від 22.10.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 60685807 за накладною № 489164988 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1600 кг.

У комерційному акті № 388103/202 від 25.10.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 61132841 за накладною № 48921670 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1500 кг.

У комерційному акті № 493102/28/204 від 25.10.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 62007703 за накладною № 48930630 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 800 кг.

У комерційному акті № 493102/29/205 від 25.10.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 54780515 за накладною № 48930614 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1200 кг та у вагоні 62257316 за накладною № 48930614 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 700 кг.

У комерційному акті № 453105/113 від 07.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 53498259 за накладною № 48696132 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1500 кг.

У комерційному акті № 453105/114 від 07.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 61787750 за накладною № 48698435 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1700 кг.

У комерційному акті № 453105/125 від 18.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 60909223 за накладною № 48741003 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 800 кг.

У комерційному акті № 453105/126 від 18.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 63180483 за накладною № 48741003 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 700 кг.

У комерційному акті № 453105/127 від 18.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 67860569 за накладною № 48741177 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1000 кг.

У комерційному акті № 453105/128 від 18.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 63377436 за накладною № 48741185 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 750 кг.

У комерційному акті № 453105/132 від 21.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 62920806 за накладною № 48743512 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1900 кг.

У комерційному акті № 453105/133 від 21.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 63538466 за накладною № 48743512 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 950 кг.

У комерційному акті № 453105/134 від 21.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 64703929 за накладною № 48743512 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1250 кг.

У комерційному акті № 453105/122 від 17.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 68779974 за накладною № 48743918 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 3100 кг.

У комерційному акті № 466707/104 від 08.09.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 63813182 за накладною № 48806863 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 2300 кг.

У комерційному акті № 493102/32/212 від 16.11.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 63813182 за накладною № 48986103 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 900 кг.

У комерційному акті № 493102/33/213 від 16.11.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 60727484 за накладною № 48986111 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 900 кг.

У комерційному акті № 388103/103 від 15.07.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 68704584 за накладною № 48644843 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 3250 кг.

У комерційному акті № 466707/91 від 23.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 60233384 за накладною № 48760094 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1050 кг.

У комерційному акті № 466707/92 від 23.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 67556969 за накладною № 48760094 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1000 кг.

У комерційному акті № 466707/94 від 24.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 63026165 за накладною № 48766943 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 2050 кг.

У комерційному акті № 466707/93 від 23.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 63851810 за накладною № 48760292 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1400 кг.

У комерційному акті № 388103/151 від 05.09.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 68704014 за накладною № 48789002 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1400 кг.

У комерційному акті № 493102/19/160 від 01.09.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 60286408 за накладною № 48792311 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 900 кг.

У комерційному акті № 388103/150 від 05.09.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 68569177 за накладною № 48789259 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 1450 кг.

У комерційному акті № 388103/164 від 12.09.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 61847547 за накладною № 48809123 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 2300 кг.

У комерційному акті № 388103/117 від 11.08.2023 зазначено, що по прибутті вагону № 63784060 за накладною № 48712053 при перевірці маси вантажу виявлено менше документа на 2250 кг.

Статтею 110 Статуту передбачено, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству.

Згідно із статтею 113 Статуту за незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, багажу, вантажобагажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з не залежних від них причин.

Відповідно до ст. 114 Статуту залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, зокрема, за втрату чи недостачу - у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі.

Недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.

Відповідно до п. 27 Правил видачі вантажу, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто.

При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить 1% маси, зазначеної в перевізних документах, зокрема мінеральне паливо.

Згідно ст. 115 Статуту, вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу.

На підтвердження вартості вантажу позивачем надано довідки про вартість вугільної продукції, згідно яких вартість 1 тони відвантаженого вугілля становить по накладним:

№ 48986103 (48985519) - 4.043,59 грн з ПДВ,

№ 48986111 (48985519) - 4.043,59 грн з ПДВ,

№ 48964514 - 5.026,46 грн з ПДВ,

№ 48972301 - 4.736,38 грн з ПДВ,

№ 48837819 - 4.487,32 грн з ПДВ,

№ 46747325 (48911556) - 4 504,49 грн. з ПДВ,

№ 48916498 - 4.552,20 грн з ПДВ,

№ 48921670 - 4.510,21 грн з ПДВ,

№ 48930630 (48928683) - 4.300,76 грн з ПДВ,

№ 48930614 - 4.166,21 грн з ПДВ,

№ 48789002 - 3.981,08 грн з ПДВ,

№ 48792311 (48789002) - 3.981,08 грн з ПДВ,

№ 48789259 - 4.195,32 грн з ПДВ,

№ 48809123 - 4.994,50 грн з ПДВ,

№ 48815385 (48814743) - 4.646,20 грн з ПДВ,

№ 48814743 - 4.646,20 грн з ПДВ,

№ 33146903 (48843387) - 4.657,64 грн з ПДВ,

№ 48806863 - 4.671,48 грн з ПДВ,

№ 48760094 - 4.534,07 грн з ПДВ,

№ 48766943 - 4.855,14 грн з ПДВ,

№ 48760292 - 4.486,36 грн з ПДВ,

№ 48712053 - 5.159,10 грн з ПДВ,

№ 48696132 - 4.153,80 грн з ПДВ,

№ 48698435 - 4.594,19 грн з ПДВ,

№ 48741003 - 5.116,15 грн з ПДВ,

№ 48741177 - 5.116,15 грн з ПДВ,

№ 48741185 - 4.574,15 грн з ПДВ,

№ 48743512 - 4.799,35 грн з ПДВ,

№ 48743918 - 4.539,79 грн з ПДВ,

№ 48644843 - 4.931,99 грн з ПДВ.

Відповідно до розрахунку позивача, загальна недостача (вартість втраченого вантажу) з урахуванням його природної втрати складає 134.729,08 грн.

Відповідно до п. 2.7 роз`яснення президії Вищого господарського суду України № 04-5/601 від 29.05.2002 «Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею» згідно зі статтями 924 ЦК України, 314 ГК України і статтями 114 і 115 Статуту залізниця відповідає за незбереження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи в розмірі тієї суми, на яку було знижено його вартість. Вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу, зокрема, договору або контракту купівлі-продажу, специфікації на вантаж, довідки відправника про кількість, ціну і вартість відправленого вантажу, підписаної головним (старшим) бухгалтером, копії податкової накладної. Статут не передбачає обов`язкового додання до претензії або позову доказів сплати вантажоодержувачем або уповноваженою особою вартості вантажу.

Судом перевірено та визнано обґрунтованим наведений позивачем розрахунок розміру вартості втраченого вантажу.

Слід зазначити, що відповідач не навів заперечень щодо проведеного позивачем розрахунку, у тому числі, застосованого коефіцієнта граничного розходження, ціни однієї тонни, загальної суми збитків.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність всіх елементів складу правопорушення, а саме протиправної поведінки відповідача, що виявилась у незбереженні вантажу, який перевозився у вагонах, завданої шкоди - нестачі товару на загальну суму 134.729,08 грн та причинного зв`язку між протиправною поведінкою та завданою шкодою. При цьому, відповідачем в свою чергу не доведено суду належними та допустимими доказами, що нестача вантажу у вагонах сталась не з вини відповідача відповідно до ст. 127 Статуту залізниць України.

Статтею 130 Статуту (п. б) визначено, що у разі недостачі, псування або пошкодження вантажу право на пред`явлення до залізниці претензій та позовів має одержувач - за умови пред`явлення накладної, комерційного акта і документа, що засвідчує кількість і вартість відправленого вантажу. Якщо у складанні комерційного акта відмовлено, замість нього подається документ, що підтверджує скаргу про цю відмову.

Згідно зі ст. 133 Статуту передача іншим організаціям або громадянам права на пред`явлення претензій та позовів не допускається, за винятком випадків передачі такого права вантажовідправником вантажоодержувачу або вантажоодержувачем вантажовідправнику, а також вантажовідправником або вантажоодержувачем вищій організації або уповноваженій особі, яка виступає від їх імені.

Передача права на пред`явлення претензій і позовів засвідчується переуступним підписом на документі (накладній, вантажній, багажній квитанції), а для уповноваженої особи - довіреністю, оформленою згідно із законодавством.

Відповідно до переуступного напису, зробленого на накладних №№ 48986103 (48985519), 48986111 (48985519), 48964514, 48972301, 48837819, 46747325 (48911556), 48916498, 48921670, 48930630 (48928683), 48930614, 48789002, 48792311 (48789002), 48789259, 48809123, 48815385 (48814743), 48814743, 33146903 (48843387), 48806863, 48760094, 48766943, 48760292, 48696132, 48698435, 48741003, 48741177, 48741185, 48743512, 48743918 та 48644843 право на пред`явлення позову передано АТ «ДТЕК Добропільська ЦЗФ».

Частинами 3, 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідачем не спростовано належними засобами доказування обставин, на які посилається позивач в обґрунтування своїх позовних вимог.

З огляду на вищевикладене, позовні вимоги Акціонерного товариства «ДТЕК Добропільська ЦЗФ» обґрунтовані та підлягають задоволенню повністю.

Витрати по сплаті судового збору, відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст. 129, ст.ст. 237, 238, 240 ГПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) на користь Акціонерного товариства «ДТЕК Добропільська ЦЗФ» (85003, Донецька обл., м. Добропілля, вул. Київська, 1, код ЄДРПОУ 00176472) 134.729 (сто тридцять чотири тисячі сімсот двадцять дев`ять) грн 08 коп. збитків, 3.028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп. витрат по сплаті судового збору.

Відповідно до частини 1 статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (частина 1 статті 256 Господарського процесуального кодексу України).

Суддя В.В.Сівакова

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення04.11.2024
Оприлюднено06.11.2024
Номер документу122804387
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею втрата, пошкодження, псування вантажу

Судовий реєстр по справі —910/9747/24

Ухвала від 13.12.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 25.11.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Рішення від 04.11.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 03.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 14.08.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні