ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
05 листопада 2024 року м. Ужгород№ 260/3544/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Ващиліна Р.О., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Виноградівської міської ради Закарпатської області, Виконавчого комітету Виноградівської міської ради Закарпатської області про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом до Виноградівської міської ради Закарпатської області, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Виноградівської міської ради Закарпатської області від 26.04.2024 року №99 «Про відмову у наданні дозволу на розміщення літнього майданчика».
Заявлені позовні вимоги аргументує тим, що в 2023 році рішенням Виноградівської міської ради їй було надано дозвіл на виготовлення паспорта відкритої тераси для здійснення підприємницької діяльності біля кав`ярні «Тиса» терміном на 3 роки. Однак вже в 2024 році Виноградівська міська рада відмовила у наданні дозволу на розміщення такого літнього майданчика, а своє попереднє рішення визнала таким, що втратило чинність. Вказане рішення відповідача вважає протиправним та прийнятим з порушенням законодавчих норм, адже органи місцевого самоврядування не вправі скасовувати свої попередні рішення, якщо відповідно до їх приписів виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та інтересів їх суб`єктів.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 18.09.2024 до участі у справі в якості співвідповідача було залучено Виконавчий комітет Виноградівської міської ради Закарпатської області.
17 червня 2024 року відповідач 1 подав через особистий електронний кабінет в підсистемі «Електронний суд» відзив на позов, в якому у задоволенні позову просить відмовити. Зауважив, що рішенням Виноградівської міської ради від 28.08.2023 №233 позивачу було надано дозвіл на виготовлення паспорта відкритої тераси для здійснення підприємницької діяльності біля кав`ярні «Тиса», а також зобов`язано подати такий на затвердження виконавчому комітету. Тобто фактично таким рішенням надано виключно дозвіл на розробку паспорту та проекту тераси. Рішення про надання дозволу на розміщення такої тераси приймається виключно за результатами розгляду поданих документів. Отже, до моменту прийняття рішення позивач не мала права встановлювати такий відкритий майданчик.
01 жовтня 2024 року відповідач 2 надіслав до суду відзив на позов №02.1-22/4635 від 25.09.2024, в якому проти заявлених позовних вимог заперечив. Так, звернув увагу суду на те, що рішенням Виноградівської міської ради від 28.08.2023 №233 позивачу було надано дозвіл на розробку паспорта та проекту відкритої тераси з подальшим поданням таких на затвердження виконавчим комітетом Виноградівської міської ради, а не встановлення такого літнього майданчика. Після вивчення поданого позивачем паспорту та проекту виконавчим комітетом Виноградівської міської ради приймається рішення про надання або відмову у наданні дозволу на розміщення такого літнього майданчика, що і було зроблено оскарженим в даній адміністративній справі рішенням. Зауважив, що відповідно до Правил благоустрою Виноградівської міської ради, розташування об`єктів торгівлі та громадського харчування на території Виноградівської міської територіальної громади дозволяється виключно за наявності відповідних дозвільних документів. Проте всупереч зазначеному позивач розмістила відкриту терасу до отримання такого дозволу.
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що фізична особа - підприємець ОСОБА_1 (далі ФОП ОСОБА_1 ) здійснює підприємницьку діяльність, в тому числі діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування в кав`ярні « ІНФОРМАЦІЯ_1 », розташованій за адресою: АДРЕСА_1 .
20 червня 2023 року ФОП ОСОБА_1 звернулася до міського голови м. Виноградів із заявою про надання дозволу на розміщення літнього майданчика біля існуючої кав`ярні «Тиса».
За результатами розгляду такої заяви рішенням Виконавчого комітету Виноградівської міської ради Закарпатської області (далі Виконком) №233 від 28 липня 2023 року, керуючись Правилами роботи дрібно-роздібної торговельної мережі, Порядком провадження торгівельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, Порядком розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності в м. Виноградів, Правилами благоустрою території Виноградівської міської територіальної громади, ФОП ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення паспорта відкритої тераси для здвійснення підприємницької діяльності біля стаціонарного закладу, кав`ярні «Тиса» в АДРЕСА_1 , габаритними розмірами 9,1*5,7 м (згідно схеми), терміном на 3 роки з 01 липня 2023 року по 01 липня 2026 року, та встановивши робочий час з 07:30 до 21:00 київського часу. Площа розміщення об`єкта виносної торгівлі 51,87 м2.
Окрім того, вказаним рішенням органу місцевого самоврядування зобов`язано ФОП ОСОБА_1 привести конструкцію відкритої тераси у відповідність до вимог Порядку розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності та усунути недоліки, які не відповідають вимогам для збірно-розбірних конструкцій; розробити паспорт та проект відкритої тераси через ліцензовану проектну організацію, які узгодити з головним архітектором міста; виготовлений та погоджений паспорт тераси із заявою про надання дозволу на встановлення відкритої тераси подати на розгляд виконавчого комітету міської ради; після затвердження виконавчим комітетом паспорту відкритої тераси укласти договір оренди окремих елементів благоустрою.
На підставі рішення Виконкому №233 від 28 липня 2023 року ФОП ОСОБА_1 було розроблено проект відкритої тераси біля стаціонарного закладу кав`ярні «Тиса» в АДРЕСА_1 .
Окрім того, на підставі поданої ФОП ОСОБА_1 заяви відділом містобудування та архітектури Виноградівської міської ради було розроблено паспорт відкритої тераси №09-22/07 від 28.11.2023 для здійснення підприємницької діяльності за адресою: АДРЕСА_1 .
22 січня 2024 року ФОП ОСОБА_1 звернулася до міського голови м. Виноградів із заявою про надання дозволу на розміщення літнього майданчика біля існуючої кав`ярні «Тиса».
За результатами розгляду поданої ФОП ОСОБА_1 заяви рішенням Виконавчого комітету Виконкому №99 від 26.04.2024 на підставі ст.ст. 31, 40 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно до Закону України «Про благоустрій», Типового порядку видачі дозволів на порушення об`єктів благоустрою або відмови в їх видачі, переоформленні, видачі дублікатів, анулювання дозволів, Правил благоустрою території Виноградівської міської територіальної громади, з метою врегулювання забудови центральної частини міста, відмовлено у наданні дозволу на розміщення літнього майданчика (відкритої тераси) біля стаціонарного закладу-кав`ярні в місті Виноградів по АДРЕСА_1 . Окрім того, зазначено, що рішення Виконкому №233 від 28.07.2023 слід вважати таким, що втратило чинність.
Не погоджуючись з правомірністю такого рішення органу місцевого самоврядування, позивач звернулася з даним адміністративним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 7 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.
Статтею 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280).
Згідно ст. 2 Закону №280 місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та Законів України.
Відповідно до ст. 10 Закону №280, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.
Згідно ч. 1 ст. 11 Закону №280 виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Перелік повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку відображений у статті 30 Закону №280.
Відповідно до п. 7 п. «а» ч. 1 ст. 30 Закону №280, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні повноваження щодо організації благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Згідно п. 2 п. «б» ч. 1 ст. 30 Закону №280, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, транспорту, зв`язку, за технічним станом, використанням та утриманням інших об`єктів нерухомого майна усіх форм власності, за належними, безпечними і здоровими умовами праці на цих підприємствах і об`єктах; прийняття рішень про скасування даного ними дозволу на експлуатацію об`єктів у разі порушення нормативно-правових актів з охорони праці, екологічних, санітарних правил, інших вимог законодавства.
Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини регламентовано нормами Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 №2807-IV (далі Закон №2807).
Ч.ч. 1, 2 ст. 20 Закону №2807 передбачено, що організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.
Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).
Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають (ч. 4 ст. 20 Закону №2807).
Спірні правовідносини виникли з приводу відмови органу місцевого самоврядування у наданні дозволу на розміщення тимчасової споруд літнього майданчика біля стаціонарного закладу громадського харчування.
Рішенням дев`ятнадцятої ceciї Виноградівської міської ради сьомою скликання від 26.04.2018 р. №530 було затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Виноградів (далі Порядок №530).
Так, розділом 3 Порядку №530 регламентовано порядок отримання дозволів на встановлення відкритих літніх майданчиків
Відповідно до п. 3.1 розділу 3 Порядку №530, для отримання дозволу на встановлення відкритого літнього майданчика суб`єкт господарювання подає до Виноградівської міської ради письмову заяву встановленої форми, у якій зазначає бажане місце та термін розміщення, функціональне призначення і характеристику об`єкта. До заяви додаються:
-копія свідоцтва про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності в Україні;
-копія дозволу виконавчого комітету міської ради на відкриття об`єкта ресторанного господарства чи торгівлі;
-документ, що посвідчує право власності або оренди приміщення стаціонарного закладу ресторанного господарства чи торгівлі, біля якого буде влаштований літній майданчик;
-світлина пропонованого місця влаштування відкритого літнього майданчика розмірами не менше 10,0 см х 15,0 см;
-топографо-геодезична основа (М 1:500) з нанесенням пропонованих контурів та площі літнього майданчика;
-висновок головного архітектора Виноградівського району про можливість встановлення літнього майданчика;
-передпроектні пропозиції в кольоровому вирішенні.
Згідно п. 3.2 розділу 3 Порядку №530 виконавчий комітет міської ради розглядає питання щодо можливості встановлення відкритого літнього майданчика.
П. 3.3 розділу 3 Порядку №530 визначено, що підставами для відмови у наданні дозволу на влаштування літнього майданчика є:
1) розміщення літнього майданчика забороняється на:
- пішохідних доріжках, тротуарах та алеях, якщо це перешкоджає вільному рух пішоходів (при влаштуванні літнього майданчика на тротуарі його прохідна ширина повинна залишатися не меншою ніж 1,5 м);
- проїжджій частині вулиць і доріг;
- зелених насадженнях.
2) загроза безпеці людей у разі влаштування літнього майданчика;
3) відсутність або невідповідність законодавству одного з документів для отримання дозволу на розміщення літнього майданчика, зазначених у пункті 2.1 цього Порядку.
Відповідно до п. 3.4 Порядку №530, після отримання позитивного рішення виконавчого комітету заявник через ліцензовану проектну організацію розробляє проект літнього майданчика, який містить:
-погоджену з головним архітектором Виноградівського району схему прив`язки об`єкта на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500;
-план благоустрою майданчика у масштабі 1:100;
-креслення фасадів об`єкта з паспортом зовнішнього оздоблення у масштабі 1:50;
-план у масштабі 1:50;
-обладнання майданчика і пропозиції з його озеленення та освітлення;
-текстові матеріали з обґрунтуванням естетичного вигляду об`єкта.
Виконаний проект узгоджується головним архітектором району (п. 3.5 розділу 3 Порядку №530).
Згідно п. 3.6 розділу 3 Порядку №530 виготовлений та погоджений проект літнього майданчика із заявою про надання дозволу на встановлення літнього майданчика подається на розгляд виконавчого комітету міської ради.
Судом встановлено, що на виконання вищезазначених положень Порядку №530 та рішення Виконкому №233 від 28 липня 2023 року ФОП ОСОБА_1 було розроблено проект відкритої тераси біля стаціонарного закладу кав`ярні «Тиса» в АДРЕСА_1 , що був погоджений начальником відділу містобудування та архітектури Виноградівської міської ради 28 листопада 2023 року.
З огляду на зазначене ФОП ОСОБА_1 подала на ім`я міського голови заяву, в якій повідомила, що вимоги паспорта прив`язки відкритої тераси для провадження підприємницької діяльності, виданого 28 листопада 2023 року №09-22/07, виконані у повному обсязі. Окрім того, 22 січня 2024 року ФОП ОСОБА_1 подала на ім`я міського голови заяву про надання дозволу на розміщення літнього майданчика.
Листом №02.1-10/1413 від 26.03.2024 Виноградівська міська рада повідомила ФОП ОСОБА_1 про планування проведення робіт з оновлення та часткового ремонту прилеглої території навколо дитячого майданчика в центрі міста Виноградів (навпроти швейної фабрики), яким буде передбачено розширення громадського простору та влаштування окремого місця для паркування велосипедів та дитячих візочків, з огляду на неодноразові звернення мешканців міста. У зв`язку з наведеним повідомлено про неможливість затвердження паспорту відкритої тераси.
В подальшому за результатами розгляду вищезазначеної заяви рішенням Виконкому №99 від 26.04.2024 у наданні дозволу ФОП ОСОБА_1 на розміщення літнього майданчика (відкритої тераси) біля стаціонарного закладу - кав`ярні « ІНФОРМАЦІЯ_1 » в АДРЕСА_1 було відмовлено.
Прийняття такого рішення аргументоване необхідністю врегулювання забудови центральної частини міста.
Протиправність рішення Виконкому №99 від 26.04.2024 позивач аргументує тим, що на час прийняття такого у позивача вже виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, що в свою чергу виключає можливість органу місцевого самоврядування скасовувати свої попередньо прийняті рішення. На підтвердження вказаного ФОП ОСОБА_1 посилається на те, що на момент прийняття оскарженого рішення за адресою: АДРЕСА_1 , вже була розміщена відкрита тераса.
Однак суд не може погодитися з таким аргументуванням позивача, оскільки рішенням Виконкому №233 від 28.07.2023 ФОП ОСОБА_1 фактично не було надано дозвіл на встановлення відкритої тераси, а надано дозвіл виключно на виготовлення паспорта відкритої тераси із зобов`язанням в подальшому вчинити певні дії для отримання такого дозволу, зокрема: привести конструкцію відкритої тераси у відповідність до вимог Порядку розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності та усунути недоліки, які не відповідають вимогам для збірно-розбірних конструкцій; розробити паспорт та проект відкритої тераси через ліцензовану проектну організацію, які узгодити з головним архітектором міста; виготовлений та погоджений паспорт тераси із заявою про надання дозволу на встановлення відкритої тераси подати на розгляд виконавчого комітету міської ради; після затвердження виконавчим комітетом паспорту відкритої тераси укласти договір оренди окремих елементів благоустрою.
Отже, надання дозволу на виготовлення паспорту відкритої тераси є тільки першим етапом на шляху реалізації права суб`єкта господарювання на встановлення літнього майданчика. Однак отримання такого дозволу не свідчить про безумовне отримання дозволу і на встановлення відкритої тераси.
Суд також враховує положення п. 3.7 розділу 3 Порядку №530, відповідно до яких договір оренди окремих елементів благоустрою, укладений на підставі позитивного рішення виконавчого комітету, надає заявнику право влаштувати літній майданчик відповідно до проекту.
Про необхідність укладення такого договору наголошено також в п. 2.4 рішення Виконкому №233 від 28 липня 2023 року.
Жодних доказів укладення з органом місцевого самоврядування договору оренди окремих елементів благоустрою ФОП ОСОБА_1 не надала.
З огляду на вищезазначене суд вважає, що станом на момент прийняття Виконкомом рішення №99 від 26.04.2024 у ФОП ОСОБА_1 не виникло права на розміщення літнього майданчика.
В свою чергу прийняття оскарженого рішення про відмову у наданні позивачу такого дозволу відповідач 2 аргументує необхідністю врегулювання забудови центральної частини міста на неодноразові звернення мешканців м. Виноградів.
З цього приводу суд зазначає, що питання благоустрою населених пунктів належить до повноважень органу місцевого самоврядування, які вирішуються з урахуванням норм чинного законодавства та потреб мешканців міста.
З огляду на вищенаведене, враховуючи законодавчо встановлені повноваження органу місцевого самоврядування щодо вирішення питань з благоустрою населеного пункту, а також розміщення тимчасових споруд торговельного призначення для здійснення підприємницької діяльності, суд вважає оскаржене рішення правомірним та таким, що відповідає критеріям, визначеним статтею 2 КАС України.
Таким чином, провівши правовий аналіз обставин даної адміністративної справи крізь призму законодавчих норм, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позову судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст. 241, 243, 255, 257, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. У задоволенні позову Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (місцезнаходження: АДРЕСА_2 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) до Виноградівської міської ради Закарпатської області (місцезнаходження: вул. Миру, буд. 5, м. Виноградів, Берегівський район, Закарпатська область, 90300, код ЄДРПОУ 04053677), Виконавчого комітету Виноградівської міської ради Закарпатської області (місцезнаходження: 90300, Закарпатська область, Берегівський район, м. Виноградів, пл. Миру, буд. 5, код ЄДРПОУ - 44633612) про визнання протиправним та скасування рішення, - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
СуддяР.О. Ващилін
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2024 |
Оприлюднено | 07.11.2024 |
Номер документу | 122807108 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Ващилін Р.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні