Рішення
від 17.09.2024 по справі 520/37475/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м.Харків

17 вересня 2024 р. справа №520/37475/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Л.Мар`єнко,

при секретарі судового засідання - Д.Бикової,

за участю:

прокурора - К.Зливки,

представника відповідача СКП "ХАРКІВЗЕЛЕНБУД" - А.Агєєвої,

представника відповідача ХМР - Н.Горобинської,

розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у судовому засіданні адміністративну справу за позовом Керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Харківській області, Харківської обласної військової адміністрації до Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" Харківської міської ради, Харківської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Керівник Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Харківській області, Харківської військової адміністрації, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" Харківської міської ради та Харківської міської ради, в якому, з урахуванням уточненої позовної заяви від 15.04.2024 (зареєстровано судом 17.04.2024 вх.№01-26/36304/24), просить суд:

1) визнати протиправною бездіяльність Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, 61003, м. Харків, м-н Конституції, 7) щодо незабезпечення проведення робіт з винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" та закріплення їх в натурі (на місцевості);

2) зобов`язати Харківську міську раду (код ЄДРПОУ 04059243, 61003, м.Харків, м-н Конституції, 7) в межах компетенції відповідно до вимог чинного законодавства України вжити необхідних заходів щодо забезпечення проведення робіт із організації та винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники Помірки", загальною площею 163,1 га (місто Харків, Шевченківський район), та закріплення їх в натурі (на місцевості)";

3) визнати протиправною бездіяльність Спеціалізованого комунального підприємства "ХАРКІВЗЕЛЕНБУД" (код ЄДРПОУ: 03362152, 61145, м.Харків, вул.Клочківська,195-А) щодо незабезпечення проведення робіт з винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" та закріплення їх в натурі (на місцевості);

4) зобов`язати Спеціалізоване комунальне підприємство "ХАРКІВЗЕЛЕНБУД" Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 03362152, 61145, м.Харків, вул.Клочківська, буд.195-А) відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити проведення робіт та розроблення документації із організації і винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки", загальною площею 161,9194 га (місто Харків, Шевченківський район), та закріплення їх в натурі (на місцевості);

5) судові витрати покласти на відповідачів та стягнути за такими реквізитами: Харківська обласна прокуратура, код 02910108, банк отримувач: Державна казначейська служба України м.Київ, рахунок UA178201720343160001000007171, код класифікації видатків бюджету 0901010.

В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив, що бездіяльність Харківської міської ради та Спеціалізованого комунального підприємства "ХАРКІВЗЕЛЕНБУД" Харківської міської ради щодо невжиття заходів щодо винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" та закріплення їх в натурі (на місцевості) унеможливлює його належне використання та зберігання, існування ймовірності використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, оскільки не визначено межі пам`ятки природи, земельна ділянка не віднесена до Державного земельного кадастру. З метою відновлення та захисту порушених інтересів держави, які полягають у неухильному дотриманні режиму охорони та використання об`єкта природно-заповідного фонду місцевого значення, прокурором подано даний адміністративний позов.

Ухвалою суду від 27.12.2023 року відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено розгляд справи у підготовче судове засідання.

Представник Харківської обласної державної (військової) адміністрації надіслав до суду письмові пояснення, в яких вказав, що підтримує позовні вимоги керівника Шевченківської окружної прокуратури м.Харкова Харківської області у повному обсязі, вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню з підстав, викладених в позовній заяві.

Представник Державної екологічної інспекції у Харківській області надіслав на адресу суду клопотання, в якому вказав, що Інспекція в повному обсязі підтримує процесуальні та інші дії прокурора у справі, спрямовані на захист інтересів держави та просить суд здійснювати розгляд справи без участі представника інспекції.

Представник відповідача - Спеціалізоване комунальне підприємство "Харківзеленбуд" Харківської міської ради, через канцелярію суду надав відзив на позов, в якому зазначив, що відповідно до рішення виконавчого комітету Харківської обласної ради народних депутатів від 03.12.1984 №562 створено ботанічну пам`ятку природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" у межах м.Харкова, квартали 52-54, 60, 61, 58 (вид.1-3, частина вид.4, вид 5-9, вид.13, вид.15-24) Лісопаркового господарства Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" Харківської міської ради, загальною площею 163,1 га. Охоронним зобов`язанням від 28.03.2019 №04.01-23-58/БППМЗ передано під охорону та дотримання встановленого режиму частину території ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" загальною площею 161,9194 га у межах м.Харкова, квартали 52-54, 60, 61, 65, 68 (вид.1-3, частина вид.4, вид 5-9, вид.13, вид.15-24) СКП "Харківзеленбуд" та охоронним зобов`язанням від 29.03.2019 №04.01-23-59/БППМЗ частину території ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" загальною площею 1,1806 га у межах м.Харкова, квартал 68 (частина вид.4) - Харківському національному університету міського господарства ім.О.М.Бекетова. На думку відповідача, задоволення позовних вимог прокурора призведе до порушення прав іншого землекористувача.

Окремо представник відповідача зазначив, що жодним нормативно-правовим актом не передбачено обов`язок встановити (винести) межі ботанічної пам`ятки природи, як і не передбачено будь-якого строку (терміну) протягом якого такий обов`язок має бути виконаний. Відтак, відповідач переконаний, що у СКП "Харківзеленбуд" відсутній обов`язок щодо винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" та закріплення їх в натурі (на місцевості), що свідчить про безпідставність та необґрунтованість позовних вимог. У відповідь на відзив представник позивача не погодився з доводами, викладеними відповідачем, у зв`язку з чим просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача - Харківської міської ради, надав суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позову, з огляду на те, що розробка проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду України здійснюється розробником на підставі договору на платній основі, у даному випадку, за рахунок коштів місцевого бюджету Харківської міської територіальної громади (або Харківської міської ради), які в умовах дії воєнного стану спрямовані на фінансування захищених та першочергових видатків.

Прокурор надіслав суду відповідь на відзив, в якому посилаючись на ст.23 Закону України "Про прокуратуру", ст.20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", висновки Верховного Суду у постановах від 22.12.2022 у справі №360/6282/21 та від 28.02.2023 у справі №380/9160/21 наполягав на не вжиття суб`єктами владних повноважень - Харківською обласною (військовою) адміністрацією та Державною екологічною інспекцією в Харківській області заходів щодо судового захисту інтересів держави у сфері природоохоронного законодавства та наявності виключних підставах для представництва прокурором інтересів держави у правовідносинах, пов`язаних з використанням та охороною об`єктів природно-заповідного фонду.

Представник Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" у письмових запереченнях на відповідь на відзив, не погодився з доводами прокурора, вважаючи їх такими, що не відповідають дійсним обставинам справи.

Ухвалою суду від 02.04.2024 відмовлено у задоволенні заяви представника відповідача про залишення позовної заяви без розгляду та залишено позовну заяву без руху, надано прокурору час для усунення недоліків позову.

Ухвалою суду від 02.07.2024 прийнято до розгляду уточнену позовну заяву від 15.04.2024 у справі №520/37475/23 та продовжено розгляд адміністративної справи.

Протокольною ухвалою суду від 13.08.2024 року закрито підготовче провадження у справі та розпочато розгляд справи по суті.

В судовому засіданні прокурор підтримав доводи уточненої позовної заяви, просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Представники Державної екологічної інспекції у Харківській області та Харківської обласної військової адміністрації, повідомлені судом про дату, час і місце розгляду справи, у судове засідання не прибули, надіслали заяви про розгляд справи без їх участі.

Представники відповідача, в судовому засіданні заперечували проти заявлених позовних вимог, просили відмовити у їх задоволенні.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали адміністративної справи, судом встановлено наступні обставини.

Рішенням виконавчого комітету Харківської обласної ради народних депутатів від 03.12.1984 №562 створено ботанічну пам`ятку природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" у межах м.Харкова, квартали 52-54, 60, 61, 58 (вид.1-3, частина вид.4, вид 5-9, вид.13, вид.15-24) Лісопаркового господарства Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" Харківської міської ради, загальною площею 163,1 га.

При цьому, зобов`язання щодо забезпечення охорони та збереження частини ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" площею 161,9194 га у межах м.Харкова, квартали 52-54, 60, 61, 65, 68 (вид.1-3, частина вид.4, вид 5-9, вид.13, вид.15-24) Лісопаркового господарства Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" відповідно до охоронного зобов`язання від 28.03.2019 №04.01-23-58/БППМЗ покладено на Спеціалізоване комунальне підприємство "Харківзеленбуд" Харківської міської ради.

Водночас, зобов`язання щодо забезпечення охорони та збереження частини ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" площею 1,1806 га у межах м.Харкова, квартал 68 (частина вид.4) Лісопаркового господарства Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" відповідно до охоронного зобов`язання від 29.03.2019 №04.01-23-59/БППМЗ покладено на Харківський національний університет міського господарства ім.О.М.Бекетова.

Відповідно до інформації Державної екологічної інспекції у Харківській області, викладеної у листах від 23.08.2023 №3844-09-08, від 26.09.2023 №4298-06-08, від 07.11.2023 №4895-06-08 на запити прокуратури зазначено, що у період з 13 по 17 грудня 2021 року проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог СКП "Харківзеленбуд" законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якого складено акт від 17.12.2021 №1180/12-01/06-04. Державною екологічною інспекцією у Харківській області встановлено, зокрема, що СКП "Харківзелендбуд" не додержується режим території частини ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники - Помірки" в межах кварталу 54 Лісопаркового господарства СКП "Харківзелендбуд", виявлено побутове засмічення території, чим порушено вимоги ст.5, ч.2 ст.14 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", в порушення вимог Закону України "Про охорону земель", підприємством не забезпечується режим використання земель природоохоронного призначення та видано СКП "Харківзеленбуд" ХМР обов`язковий для виконання припис від 22.12.2021 №25/06-10, а також притягнуто до адміністративної відповідальності одну особу за ст.91 КУпАП у вигляді штрафу, зокрема, за незаконний поруб дерев. Встановлено, що вимоги припису підприємством частково залишилися невиконаними.

Згідно інформації Департаменту земельних відносин Харківської міської ради від 07.08.2023 №5430/0/225-23, інформація щодо винесення меж об`єктів природно-заповідного фонду, а саме ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" та закріплення їх в натурі (на місцевості), встановлення інформаційно-охоронних знаків встановленого зразку, а також відповідні документації із землеустрою, відсутні.

За інформацією Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 17.07.2023 №10-20-9.1-3462/0/19-23, за даними Державного земельного кадастру відсутні відомості щодо встановлення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки".

Відповідно до інформації, наданої Департаментом екології та природних ресурсів Харківської обласної державної адміністрації №04.01-22/2357 від 17.11.2022, №04.01-22/3526 від 06.12.2023 та інформації СКП "Харківзелендбуд" за №1046/0/857-23 від 22.08.2023 встановлено, що проєкт створення, а також проєкт організації та встановлення меж території вищевказаного об`єкту природно-заповідного фонду не розроблявся, компетентними органами не погоджувався та не затверджувався в порядку, встановленому ст.7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", ст.ст.25, 47 Закону України "Про землеустрій".

Таким чином, під час моніторингу стану використання земельних ділянок на території Шевченківського району м.Харкова прокуратурою виявлено факти порушення законодавства у сфері охорони об`єктів природно-заповідного фонду, що і стало підставою для звернення до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним Кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 2 Земельного кодексу України визначено, що суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них.

Відповідно до ст.19 Земельного кодексу України, землі України за цільовим призначенням поділяються на категорії, в тому числі землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.

Статтею 43 Земельного кодексу України та ч.1 ст.7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" передбачено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів регулюються Законом України "Про природно-заповідний фонд України" від 16.06.1992 № 2456-ХІІ.

Відповідно до ст.3 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища.

Згідно ст.5 цього Закону завдання, науковий профіль, характер функціонування і режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду визначаються у положеннях про них, які розробляються відповідно до цього Закону, і затверджуються: центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища - щодо територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.

У відповідності до частини четвертої ст.7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Частиною третьою ст.26 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" встановлено, що власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заказником, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.

Згідно частини другої ст.60 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" охорона територій та об`єктів природно-заповідного фонду інших категорій (за виключенням перелічених у частині першій ст.60 Закону) покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають.

Статтею 79 Земельного кодексу України передбачено, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру (частина перша ст.79-1 Земельного кодексу України). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера (ч.3, 4 ст.79-1 Земельного кодексу України).

Крім цього, відповідно до ст.1 Закону України "Про землеустрій", проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

За змістом ст.2 Закону України "Про землеустрій", землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів.

У відповідності до ст.20 Закону України "Про землеустрій", землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути).

Підставою для здійснення землеустрою, відповідно до ст.22 Закону України "Про землеустрій" є рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою, укладені договори між юридичними чи фізичними особами, (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.

Одним із видів документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів (п. в) частини другої ст.25 Закону України "Про землеустрій").

Так, ст.47 Закону України "Про землеустрій", проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно - заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються на підставі укладених договорів між замовниками документації із землеустрою та її розробниками.

Межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон встановлюються і по суходолу, і по водному простору.

Рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.

Відомості про межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, межі обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів вносяться до Державного земельного кадастру.

Поряд з цим, як передбачено ст.26 Закону України "Про землеустрій", замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

Аналіз наведених вище норм дає підстави вважати, що природоохоронне законодавство України передбачає ідентифікацію територій природно-заповідного фонду, в тому числі шляхом встановлення в натурі їх меж, для чого в обов`язковому порядку розробляються проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду.

З матеріалів справи встановлено, що на території Шевченківського району м.Харкова знаходиться ботанічна пам`ятка природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" загальною площею 163,1 га, оголошений природно-заповідним об`єктом рішенням виконавчого комітету Харківської обласної ради народних депутатів від 03.12.1984 №562 та охоронними зобов`язаннями від 28.03.2019 №04.01-23-58/БППМЗ та від 29.03.2019 №04.01-23-59/БППМЗ передано під охорону Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" Харківської міської ради площею 161,9194 га та Харківського національного університету міського господарства ім.О.М. Бекетова площею 1,1806 га.

Згідно відповідей Департаменту земельних відносин Харківської міської ради від 07.08.2023 №5430/0/225-23, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 17.07.2023 №10-20-9.1-3462/0/19-23, Департаменту екології та природних ресурсів Харківської обласної державної адміністрації від 06.12.2023 №04.01-22/3526 та інформації СКП "Харківзеленбуд" від 22.08.2023 №1046/0/857-23, встановлено, що проєкт створення, а також проєкт організації та встановлення меж території вищевказаного об`єкту природно-заповідного фонду не розроблявся, компетентними органами не погоджувався та не затверджувався в порядку, встановленому ст.7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", ст.ст.25, 47 Закону України "Про землеустрій".

Відповідно до пункту 1.1 Положення про ботанічну пам`ятку природи місцевого значення "Сокольники-Помірки", затвердженої наказом Департаменту екології та природних ресурсів Харківської обласної державної адміністрації від 01.03.2019 №40, ботанічна пам`ятка природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" (далі - Ботанічна пам`ятка природи) оголошена рішенням виконавчого комітету Харківської обласної ради народних депутатів від 03.12.1984 №562, відповідно до ст.53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України".

Пунктом 1.2 Положення від 01.03.2019 №40 визначено, що Ботанічна пам`ятка природи входить до складу природно-заповідного фонду України, у відношенні якої встановлено особливий режим охорони і використання природних ресурсів.

Згідно пункту 1.5 Положення від 01.03.2019 №40, територія Ботанічної пам`ятки природи не вилучається з користування СКП "Харківзеленбуд" ХМР та ХНУМГ ім.О.М.Бекетова, які здійснюють на ній свою діяльність згідно з Положенням.

СКП "Харківзеленбуд" ХМР та ХНУМГ ім.О.М.Бекетова на території Ботанічної пам`ятки природи в своїй діяльності керуються Конституцією України, Законом України "Про природно-заповідний фонд України", іншими законодавчими і нормативно-правовими актами та цим Положенням, забезпечують і несуть відповідальність за належний стан та додержання встановленого режиму території Ботанічної пам`ятки природи (пункт 1.6 Положення від 01.03.2019 №40).

Межі Ботанічної пам`ятки природи встановлюються в натурі відповідно до ст.47 Закону України "Про землеустрій", оформлюються відповідними інформаційними-охоронними знаками, наносяться на планово-картографічні матеріали територіальних органів Держгеокадастру та Землекористувача, відображаються у відповідних формах статистичної звітності, лісовпорядній та землевпорядній документації, обов`язково враховуються при реконструкції та розвитку прилеглих територій (пункт 1.6 Положення від 01.03.2019 №40).

Відтак, на думку суду, на СКП "Харківзеленбуд" покладено обов`язок із організації проведення робіт із винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" загальною площею 161,9194 га та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Щодо позовних вимог про зобов`язання Харківську міську раду в межах компетенції відповідно до вимог чинного законодавства України вжити необхідних заходів щодо забезпечення проведення робіт із організації та винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки", загальною площею 163,1 га та закріплення їх в натурі (на місцевості), суд зазначає таке.

Відповідно до Статуту Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" Харківської міської ради, затвердженого заступником директора департаменту-начальником Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради 25.01.2022, погодженого заступником міського голови-директором Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради від 25.01.2022, засновником СКП "Харківзеленбуд" є Харківська міська рада. Підприємство безпосередньо підпорядковане Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради. Власником майна підприємства є Харківська міська територіальна громада в особі Харківської міської ради.

Згідно пунктів 2.3 та 2.4 статуту, підприємство як юридична особа має відокремлене майно, яке передане йому на праві господарського відання, самостійний баланс, поточний рахунок, валютний і інші рахунки в установах банків, а також може мати товарний знак, фірмовий бланк, печатку, кутовий штамп зі своєю назвою. Підприємство не відповідає по зобов`язаннях Харківської міської ради та її виконавчих органів, в сферу управління яких воно входить, а останні не відповідають по зобов`язаннях Підприємства.

Відповідно до пункту 7.1.3 статуту Департамент житлово-комунального господарства Харківської міської ради, здійснюючи свої функції, не втручається в оперативну та господарську діяльність Підприємства.

Водночас, Харківська міська рада є власником спірної земельної ділянки.

Нормами ст. 19 Конституції України передбачено, що державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб передбачені Конституцією та законами України.

Разом з цим, нормами ст.25 Закону України "Про самоврядування в Україні" визначено, що сільські, селищні, міські правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно п.п.9 п.б ч.1 ст.33 Закону України "Про самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, а саме організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.

Нормами ст.91 Земельного Кодексу України визначено обов`язки власників земельних ділянок. Зокрема, власники земельних ділянок зобов`язані забезпечувати використання їх за цільовим призначенням. Законом можуть бути встановлені інші обов`язки власників земельних ділянок (пункт "а" частини 1 та 2 ст.91 ЗК України).

Приписами ст.4 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначено, що природні ресурси України є власністю Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування у межах визначених Конституцією України, цим та іншими законами України.

Окрім цього, відповідно до положень ст.26 Закону Україні "Про землеустрій" замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування , землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 №1423-ІХ, який набрав чинності 27.05.2021, Перехідні положення Земельного кодексу України (розділ X) доповнено п.24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, зокрема, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення.

При цьому земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Аналізуючи викладене, суд приходить до висновку, що ботанічна пам`ятка природи місцевого значення "Сокольники - Помірки" є об`єктом природно-заповідного фонду місцевого значення, який підпадає під категорію земель, що перейшли до комунальної власності з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин".

Таким чином, на даний час не сформовані земельні ділянки території ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники - Помірки" відносяться до земель комунальної власності територіальної громади міста Харкова, а тому саме до повноважень Харківської міської ради, в силу положень ст.19 Закону України "Про землеустрій", як власника земельної ділянки, належить організація і здійснення землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою; координація здійснення землеустрою та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності; інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм; вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

Суд зазначає, що невиконання наведеного обов`язку унеможливлює якісне забезпечення режиму заповідного об`єкту, його належну охорону та збереження, оскільки межі заповідника чітко не визначені, а земельна ділянка до Державного земельного кадастру не внесена.

Отже, суд вважає, що у спірному випадку наявна бездіяльність відповідачів, що виражена у формі невжиття заходів по винесенню меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення та не закріпленню його меж в натурі (на місцевості), відсутністю інформаційно-охоронних знаків встановленого зразка, не розроблення документів, що посвідчують право на земельну ділянку.

Доказів на спростування вищезазначених обставин відповідачами до суду не подані. Водночас, при розгляді даної справи судом враховано, що 18.04.2024 до Департаменту земельних відносин Харківської міської ради надійшла заява Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" Харківської міської ради №608/0/857-24 від 18.04.2024 щодо розгляду питання інвентаризації земель, зокрема, стосовно Ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки".

Додатком до рішення 25 сесії Харківської міської ради 8 скликання "Про проведення інвентаризації земель" від 30.04.2024 №584/24, зокрема, визначено, що Ботанічна пам`ятка природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" (Спеціалізоване комунальне підприємство "Харківзеленбуд" Харківської міської ради) підлягає інвентаризації з формуванням земельної ділянки.

Проте, зазначені дії відповідачів свідчать про початок процедури добровільного вжиття відповідачами заходів, направлених на розроблення документації та проведення робіт із організації та винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники Помірки", але на час розгляду адміністративної справи вказана процедура не завершена.

З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що позов керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова Харківської області підлягає задоволенню.

Згідно частини першої та другої ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що даний позов підлягає задоволенню.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст.ст.2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Харківській області, Харківської обласної військової адміністрації до Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" Харківської міської ради, Харківської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Харківської міської ради щодо незабезпечення проведення робіт з винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Зобов`язати Харківську міську раду (код ЄДРПОУ 04059243) в межах компетенції відповідно до вимог чинного законодавства України вжити необхідних заходів щодо забезпечення проведення робіт із організації та винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки", загальною площею 163,1 га (місто Харків, Шевченківський район), та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Визнати протиправною бездіяльність Спеціалізованого комунального підприємства "ХАРКІВЗЕЛЕНБУД" щодо незабезпечення проведення робіт з винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки" та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Зобов`язати Спеціалізоване комунальне підприємство "ХАРКІВЗЕЛЕНБУД" Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 03362152) відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити проведення робіт та розроблення документації із організації і винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Сокольники-Помірки", загальною площею 161,9194 га (місто Харків, Шевченківський район), та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення виготовлено 04 листопада 2024 року, з огляду на перебування судді по листку непрацездатності з 21.09.2024 по 09.10.2024 на лікарняному та в щорічній відпустці у період з 21.10.2024 по 27.10.2024 року.

Суддя Лариса МАР`ЄНКО

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.09.2024
Оприлюднено07.11.2024
Номер документу122809776
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо особливої охорони природних територій та об’єктів, визначених законом

Судовий реєстр по справі —520/37475/23

Постанова від 17.03.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Постанова від 17.03.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 20.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 20.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 17.09.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Рішення від 17.09.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Ухвала від 14.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні