П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 жовтня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/29716/23
Перша інстанція суддя Марин П.П.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача Яковлєва О.В.,
суддів Єщенка О.В., Крусяна А.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 березня 2024 року, у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_2 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И Л А :
Позивач звернувся до суду з позовом у якому заявлено вимоги НОМЕР_1 мобільному прикордонному загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_2 ), а саме:
- визнання протиправною бездіяльність, яка полягає у не включенні до складу грошового забезпечення, з якого ОСОБА_1 обчислена одноразова грошова допомога при звільненні, грошова компенсація за невикористані дні оплачуваних відпусток, грошова допомога для оздоровлення за 2023 рік, сум додаткової винагороди передбаченої постановою КМУ від 28 лютого 2022 року № 168, та щодо не включення до складу грошового забезпечення, з якого ОСОБА_1 обчислена грошова допомога для оздоровлення за 2022 рік, сум додаткової винагороди передбаченої постановою КМУ від 28 лютого 2022 року № 168 та індексації;
- зобов`язання доплатити ОСОБА_1 грошову компенсацію за невикористані дні оплачуваних відпусток, грошову допомогу при звільненні, грошову допомогу для оздоровлення за 2023 рік, обчисливши їх розмір із розміру місячного грошового забезпечення з урахуванням сум додаткової винагороди передбаченої постановою КМУ від 28 лютого 2022 року № 168;
- зобов`язання доплатити ОСОБА_1 грошову допомогу для оздоровлення за 2022 рік, обчисливши її розмір із розміру місячного грошового забезпечення з урахуванням сум додаткової винагороди передбаченої постановою КМУ від 28 лютого 2022 року № 168 та індексації.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27 березня 2024 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням позивачем подано апеляційну скаргу з якої вбачається про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовано тим, що судом першої інстанції зроблено помилковий висновок про відмову в задоволенні позовних вимог, так як індексація та додаткова грошова винагорода, передбачена постановою КМУ від 28 лютого 2022 року № 168, мають постійний характер виплат, а тому наявні підстави для включення відповідних сум в розрахунок спірних виплат.
В свою чергу, відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу в якому зазначається про обґрунтованість та законність рішення суду першої інстанції, а тому просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що наказом начальника НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 14 жовтня 2022 року № 230-ОС зараховано у списки особового складу, та на всі види забезпечення штаб-сержанта ОСОБА_1 , який прибув для подальшого проходження служби з НОМЕР_3 прикордонного загону Державної прикордонної служби України, з 14 жовтня 2022 року призначено на посаду офіцера 1 вогневої групи 2 відділення інспекторів прикордонної служби відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (з місцем дислокації АДРЕСА_1 ), згідно з підпунктом 4 пункту 93 та пунктом 116 Положення (на вищі посади у порядку просування по службі).
В подальшому наказом начальника НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 21 вересня 2023 року № 231-ОС звільнено з військової служби та з усіх видів забезпечення ОСОБА_1 , офіцера 1 вогневої групи 2 відділення інспекторів прикордонної служби відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (з місцем дислокації АДРЕСА_1 ) за статтею 26 частиною 4 пункту 2 підпункту «г» через такі сімейні обставини або інші поважні причини (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) ЗУ «Про військовий обов`язок та військову службу» з 21 вересня 2023 року.
З тексту зазначеного наказу вбачається, що грошову допомогу на оздоровлення за 2023 рік та матеріальну допомогу на вирішення соціально побутових питань за 2023 рік позивач отримав.
При цьому, позивачу виплачено компенсацію за невикористану щорічну основну відпустку за 2022 рік, за кожний повний прослужений місяць із розрахунку 1/12 терміном 22 календарних дні; виплачено компенсацію за невикористану щорічну основну відпустку за 2023 рік, за кожний повний прослужений масив з розрахунку 1/12 терміном 20 календарних днів; виплачено компенсацію за невикористані дні додаткової відпустки як учаснику бойових дій, за 2022 та 2023 роки з розрахунку 28 календарних днів; відповідно постанови КМУ від 17 вересня 2014 року № 460 «Про затвердження Порядку та умов виплати деяким категоріям військовослужбовців одноразової грошової допомоги у разі звільнення з військової служби» виплачено одноразову грошову допомогу у розмірі 4 відсотки місячного допомогу грошового забезпечення за 17 повних календарних місяців служби.
При цьому, як вбачається з архівної відомості № 1 за період з жовтня 2022 року по грудень 2022 року позивачу у листопаді та грудні 2022 року виплачено додаткової винагороди за постановою КМУ №168 від 28 лютого 2022 року в сумі 30 000,00 грн та 60 000,00 грн відповідно та індексацію грошового забезпечення.
Відповідно до архівної відомості № 5 за період з січня 2023 року по вересень 2023 року позивачу виплачувались у вказаний період додаткова винагорода за Постановою КМУ №168 від 28 лютого 2022 року в сумі 31 612,90 грн у січні 2023 року та у сумі 100 000,00 грн у березні та квітні 2023 року.
Відповідно до довідки-розрахунку про розміри виплачених виплат ОСОБА_1 із зазначенням складових та розміру грошового забезпечення:
- грошова допомога при звільненні 68% (17міс*4%) обчислена виходячи з посадового окладу, окладу за військове звання, вислуги років, надбавки за особливості проходження служби та премії;
- допомога на оздоровлення за 2022 рік виплачена Військовою частиною НОМЕР_4 ;
- допомога на оздоровлення за 2023 рік обчислена виходячи з посадового окладу, окладу за військове звання, вислуги років, надбавки за особливості проходження служби та премії;
- компенсація невикористаної щорічної відпустки (22 дн. 2022 року, 20 дн. 2023 року) обчислена виходячи з посадового окладу, окладу за військове звання, вислуги років, надбавки за особливості проходження служби та премії;
- компенсація невикористаної додаткової відпустки як УБД (28 дн.) обчислена виходячи з посадового окладу, окладу за військове звання, вислуги років, надбавки за особливості проходження служби та премії.
Між тим, вважаючи, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо неврахування індексації грошового забезпечення та додаткової винагороди згідно постанови КМУ від 28 лютого 2022 року № 168 при обрахунку йому одноразової грошової допомоги при звільненні, грошової компенсації за невикористані дні оплачуваних відпусток, грошової допомоги для оздоровлення за 2023 рік, позивач звернувся до суду з цим позовом.
За наслідком з`ясування обставин справи, судом першої інстанції зроблено висновок про відсутність підстав для задоволення позову, з чим частково не погоджується колегія суддів, з огляду на наступне.
Так, у ч. 2 ст. 9 ЗУ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» наведено перелік складових грошового забезпечення, а саме: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Згідно ч. 4 ст. 9 ЗУ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших, утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.
Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.
Відповідно до п. 1 ст. 10-1 ЗУ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», військовослужбовцям, крім військовослужбовців строкової військової служби, надаються щорічні основні відпустки із збереженням грошового, матеріального забезпечення та наданням грошової допомоги на оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення.
Згідно п. 14 ст. 10-1 ЗУ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», у рік звільнення зазначених в абзацах першому та другому цього пункту військовослужбовців зі служби у разі невикористання ними щорічної основної або додаткової відпустки їм виплачується грошова компенсація за всі невикористані дні щорічної основної відпустки, а також дні додаткової відпустки, у тому числі військовослужбовцям-жінкам, які мають дітей.
Згідно абз. 7 п. 2 ст. 15 ЗУ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», військовослужбовцям, які були призвані на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, виплата одноразової грошової допомоги, передбаченої цим пунктом, здійснюється за період такої служби з дня їхнього призову на військову службу без урахування періоду попередньої військової служби, на якій вони перебували, за винятком тих осіб, які при попередньому звільненні з військової служби не набули права на отримання такої грошової допомоги. Зазначена допомога виплачується на день звільнення таких військовослужбовців. Умови та порядок виплати одноразової грошової допомоги військовослужбовцям, які звільняються з військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період або військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі - постанова КМУ № 704), окрім тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців та розмірів надбавки за вислугу років також затверджено додаткові види грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу.
Пунктом 2 постанови КМУ № 704 установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Між тим, на виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» та № 69 «Про загальну мобілізацію» Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (далі - постанова КМУ № 68), в пункті 1 якої установив, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Державної прикордонної служби, виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000,00 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби) - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000,00 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).
Колегією суддів встановлено, що в межах розгляду цієї справи спірним є питання врахування передбаченої постановою КМУ № 168 щомісячної додаткової винагороди до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється розмір допомоги на оздоровлення, допомоги при звільненні та компенсації за невикористані дні оплачуваних відпусток.
В свою чергу, щодо наявності правових підстав для врахування передбаченої постановою КМУ № 168 щомісячної додаткової винагороди до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється розмір допомоги на оздоровлення за 2023 рік, одноразової допомоги при звільненні та компенсація за невикористані дні оплачуваних відпусток, колегія суддів зазначає наступне.
Так, згідно положень постанови КМУ № 704, грошове забезпечення військовослужбовців, крім посадового окладу; окладу за військовим званням включає і щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії).
Тобто, за своєю правовою природою, щомісячна додаткова винагорода, запроваджена постановою КМУ №168, є додатковим видом грошового забезпечення, яку віднесено до категорії винагород, виплату якої запроваджено під час воєнного стану.
В свою чергу, Порядок та умови виплати деяким категоріям військовослужбовців одноразової грошової допомоги у разі звільнення з військової служби затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17 вересня 2014 року № 460 (далі - Порядок № 460).
Згідно п. 4 Порядку № 460, допомога виплачується з розрахунку місячного грошового забезпечення (без урахування винагород), на яке має право військовослужбовець на день звільнення.
При цьому, Інструкція про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Державної прикордонної служби України затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 25 червня 2018 року № 558 (далі - Інструкція № 558).
Згідно п. 5 глави 7 розділу IV Інструкції № 558, розмір допомоги визначається виходячи з посадового окладу, окладу за військовим званням та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (крім одноразових додаткових видів та винагород), які військовослужбовець отримує за займаною ним штатною посадою на день видання наказу про надання цієї допомоги.
Таким чином, зазначені нормативно-правові акти містять прямі норми, що виключають винагороди із категорії складових грошового забезпечення, з суми яких обчислюється розмір допомоги на оздоровлення та одноразової грошової допомоги у разі звільнення з військової служби.
Схожі правові висновки сформовано Верховним Судом у постанові від 08 серпня 2024 року, у справі № 240/26703/23, та у постанові від 23 вересня 2024 року, у справі № 240/32125/23.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що обчислюючи розмір одноразової грошової допомоги у разі звільнення з військової служби та допомоги на оздоровлення за 2023 рік, без щомісячної додаткової винагороди, передбаченої постановою КМУ № 168, відповідач діяв правомірно, а доводи апеляційної скарги в цій частині не знайшли свого підтвердження.
Щодо наявності правових підстав для врахування передбаченої постановою КМУ № 168 щомісячної додаткової винагороду до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється розмір компенсації за всі невикористані військовослужбовцем дні оплачуваної відпустки, колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу.
Так, згідно п. 6 глави 8 розділу V Інструкції № 558, у рік звільнення зі служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), зазначеним у пунктах 4, 5 цієї глави, у разі невикористання ними щорічної основної та додаткової відпусток виплачується грошова компенсація за всі невикористані дні щорічної основної відпустки, а також дні додаткової відпустки, у тому числі військовослужбовцям-жінкам, які мають дітей.
Виплата грошової компенсації за всі невикористані дні щорічної основної відпустки, а також дні додаткової відпустки здійснюється на підставі наказу.
Грошова компенсація за всі невикористані дні відпустки провадиться виходячи з розміру місячного грошового забезпечення, право на отримання якого має військовослужбовець відповідно до чинного законодавства, на день виключення зі списків особового складу органу Держприкордонслужби. При цьому одноденний розмір грошового забезпечення визначається шляхом ділення місячного розміру грошового забезпечення на 30 календарних днів.
Тобто, за приписами указаної норми до такого розрахунку включено щомісячні додаткові види грошового забезпечення, які військовослужбовець отримував за останньою займаною штатною посадою, а тому при обчисленні розміру таких виплат, відповідач був зобов`язаний урахувати суму винагороди, яку позивач отримував перед звільненням.
Схожі правові висновки сформовано Верховним Судом у постанові від 23 вересня 2024 року, у справі № 240/32125/23.
Таким чином, враховуючи те, що додаткова винагорода, запроваджена постановою КМУ № 168 є щомісячним додатковим видом грошового забезпечення та відповідно до матеріалів справи виплачувалася позивачу, що не заперечується сторонами та підтверджується відповідною довідкою (а.с.24), починаючи з жовтня 2022 року, колегія суддів дійшла висновку, що вказана винагорода входить до складу грошового забезпечення позивача (як розрахункова величина), з якого обчислюється розмір компенсації за всі невикористані ним дні оплачуваних відпусток, а тому рішення суду першої інстанції в цій частині вимог необхідно скасувати, а позов задовольнити.
Щодо наявності правових підстав для перерахунку грошової допомоги для оздоровлення за 2022 рік, зокрема враховуючи суми індексації грошового забезпечення, колегія суддів зазначає наступне.
В даному випадку, позивачем заявляються у даній справі позовні вимоги лише до Військової частини НОМЕР_2 , в якій позивач почав проходити військову службу із жовтня 2022 року.
В свою чергу як вбачається з матеріалів справи, допомога на оздоровлення за 2022 рік виплачена позивачу у спірному розмірі за попереднім місцем служби у Військовій частині НОМЕР_4 , яка не є відповідачем у даній справі та є окремим суб`єктом владних повноважень.
З огляду на викладені обставини, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для часткового задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог про зобов`язання відповідача врахувати передбачену постановою КМУ № 168 щомісячну додаткову винагороду до складу грошового забезпечення позивача, з якого обчислюється розмір компенсації за всі невикористані військовослужбовцем дні оплачуваної відпустки, а тому рішення в цій частині підлягає скасуванню, з ухваленням нового рішення про задоволення позовних вимог.
В решті позовних вимог, судом першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допущено, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 березня 2024 року - скасувати, в частині висновку щодо відмови в задоволенні позовних вимог про зобов`язання НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_2 ) доплатити ОСОБА_1 грошову компенсацію за невикористані дні оплачуваних відпусток, обчисливши їх розмір із розміру місячного грошового забезпечення з урахуванням сум додаткової винагороди передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168, з прийняттям у цій частині нового рішення про задоволення позовних вимог.
Визнати протиправною бездіяльність НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_2 ), яка полягає у невключенні до складу грошового забезпечення, з якого ОСОБА_1 обчислена грошова компенсація за невикористані дні оплачуваних відпусток, сум додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28 лютого 2022 року № 168.
Зобов`язати НОМЕР_1 мобільний прикордонний загін Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_2 ) перерахувати ОСОБА_1 грошову компенсацію за невикористані дні оплачуваних відпусток, обчисливши її розмір із розміру місячного грошового забезпечення з урахуванням сум додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28 лютого 2022 року № 168.
В решті, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 березня 2024 року - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених у п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Суддя-доповідач О.В. Яковлєв Судді О.В. Єщенко А.В. Крусян
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2024 |
Оприлюднено | 07.11.2024 |
Номер документу | 122811773 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Яковлєв О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні