Рішення
від 05.11.2024 по справі 380/12801/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 листопада 2024 рокусправа № 380/12801/24 місто Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гулика А.Г.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Захід Нео Буд» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення

в с т а н о в и в:

І. Стислий виклад позицій учасників справи

до Львівського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Захід Нео Буд» код ЄДРПОУ 40452418, місцезнаходження: 79020, Львівська область, м. Львів, вул. Панча, буд. 7А, оф. 27 до Головного управління ДПС у Львівській області код ЄДРПОУ 43968090, місцезнаходження: 79026, м. Львів, вул. Стрийська, 35, у якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Львівській області від 19.12.2023 № 32338/13-01-04-07/40452418 в частині встановлення порушень граничних строків реєстрації розрахунків коригування № 12, складеного 03.11.2022, № 37, складеного 15.11.2022, № 28, складеного 09.09.2022, № 38, складеного 15.11.2022, № 85, складеного 31.10.2022, № 47, складеного 16.09.2022, № 14, складеного 05.10.2022, № 22, складеного 07.09.2022, № 21, складеного 07.10.2022, № 40, складеного 19.10.2022, № 75, складеного 29.09.2022, № 118, складеного 25.05.2023, № 143, складеного 30.05.2023, № 48, складеного 12.06.2023, № 76, складеного 15.06.2023, № 154, складеного 29.06.2023, № 167, складеного 30.06.2023, № 135, складеного 23.06.2023, № 14, складеного 03.05.2023, та застосування штрафних санкцій у розмірі 119822 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що податковим повідомленням-рішенням від 19.12.2023 № 32338/13-01-04-07/40452418 до Позивача за затримку реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штрафні санкції у розмірі 180876грн 76коп. Між ТОВ «Будівельна компанія «ЗАХІД НЕО БУД» (Позивач, Покупець або Отримувач за Договорами) та ТОВ «ВІКІНГ ПАРК» (Продавець або Постачальник за Договорами) укладені Договори купівлі-продажу майнових прав на машиномісця у підземному паркінгу, а саме: - № МП-ПРК-ЗНБ-1 від 27.01.2022; - № МП-ПРК-ЗНБ-2 від 27.01.2022; - № МП-ПРК-ЗНБ-3 від 27.01.2022; - № МП-ПРК-ЗНБ-4 від 27.01.2022. На підставі вказаних Договорів Позивач здійснив оплату вартості майнових прав. У подальшому сторони домовились про дострокове припинення договорів, що зафіксовано у Додатках № 3 від 12.05.2022, 31.10.2022, 04.05.2023, 04.05.2023 до кожного Договору відповідно. Згідно з пунктами 1.2 кожного з Додатків № 3 Продавець повертатиме раніше сплачені кошти за Договорами Покупцю. Відповідно до законодавчо встановлених правил ТОВ «ВІКІНГ ПАРК» (Постачальник) за фактом повернення коштів складало розрахунки коригування та надсилало їх Позивачу (Отримувачу) для реєстрації в ЄРПН. Всі розрахунки коригування, щодо яких Відповідач встановив порушення граничних строків реєстрації у тій частині, що оскаржуються Позивачем, ТОВ «ВІКІНГ ПАРК» (Постачальник) склало за фактом повернення коштів та надіслало їх Позивачу для реєстрації в ЄРПН. Позивач вказує, що норми Податкового кодексу України встановлюють, що для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, строк реєстрації обчислюється з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). Встановлення дати отримання розрахунку коригування є обов`язковою передумовою притягнення суб`єкта господарювання до відповідальності. Без встановлення моменту отримання розрахунку коригування неможливо визначити строк, протягом якого Позивач повинен здійснити реєстрацію розрахунків коригування в ЄРПН. Відповідач неправильно визначив дату, з якої обчислюється строк реєстрації розрахунків коригування в ЄРПН, що вказує на протиправність податкового повідомлення-рішення в оскаржуваній частині.

02.07.2024 представник відповідача подала до суду відзив на позовну заяву, у якому проти позовних вимог заперечила повністю. Відзив обґрунтований тим, що отримувач (покупець) зобов`язаний зменшити податковий кредит незалежно від факту отримання ним розрахунку коригування на зменшення або факту його реєстрації в ЄРПН, а саме у звітному (податковому) періоді, в якому відповідно до пункту 192.1 статті 192 Податкового кодексу України виникли підстави для складання такого розрахунку коригування продавцем. Чинним законодавством передбачено механізм для забезпечення покупцем товарів / послуг виконання своїх обов`язків та реалізації прав в частині отримання від продавця розрахунку коригування на зменшення для наступної його реєстрації в ЄРПН. У разі ненадання платником податку - продавцем розрахунку коригування, який передбачає зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг, доцільним є подання платником податку - покупцем до податкової декларації з ПДВ заяви із скаргою на такого продавця та копій документів, передбачених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, у тому числі документів, що засвідчують дату отримання такого розрахунку коригування. Платник податку отримувач (покупець), на якого покладено обов`язок реєстрації розрахунку коригування, після повернення товарів / послуг або попередньої оплати за товари / послуги зобов`язаний зменшити податковий кредит на дату складання такого розрахунку коригування і незалежно від дати реєстрації в ЄРПН, і у разі ненадсилання такого розрахунку коригування для реєстрації постачальником в ЄРПН у терміни, визначені пунктом 201.10 статті 201 та пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, має право подати скаргу на такого постачальника у складі декларації за відповідний звітний період. Крім того, у доданих до позову копії скріншотах з програми M.E.Doc не зазначена детальна інформація до яких розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних надіслав постачальник (продавець) товарів послуг до отримувача (покупця). Відповідно до скріншотів з програми M.E.Doc (наданих позивачем) не можна отримати і проаналізувати інформацію щодо дати виписування податкової накладної, дати складання розрахунку коригування до податкової накладної, порядкового номера, реєстраційний номер документа, індивідуальний номер покупця (для виданих ПН/РК), індивідуальний номер продавця (для отриманих ПН/РК). Реєстрація вищевказаних податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних підтверджено даними ЄРПН, зокрема даними відповідних квитанцій. Скріншоти з програми M.E.Doc та Таблиця про надіслання розрахунків коригування контрагенту з яких посилається позивач, в контексті спірних правовідносин не можуть слугувати обставинами, що звільняють платника податків від відповідальності за порушення податкового законодавства

24.10.2024 представник відповідача подав до суду додаткові пояснення, у яких зазначив, що перерахунок податкових зобов`язань, які виникли при постачанні товарів/послуг, здійснюється постачальником у разі здійснення зміни суми компенсації вартості таких товарів. Така зміна їх вартості відбувається у разі здійснення відповідної господарської операції, наприклад - повернення постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг; повернення товарів/послуг особі, яка їх надала; коригування договірної вартості товарів; тощо. При проведенні таких господарських операцій в обов`язковому порядку складаються розрахункові/банківські, первинні бухгалтерські (рахунки, накладні, акти приймання передачі, тощо), договірні, інші документи, які підтверджують/є підставою для їх проведення і підписуються (як правило у двосторонньому порядку) відповідними посадовими особами суб`єктів господарювання. Примірники таких документів надходять/є у наявності як у постачальника, так і у отримувача товарів. Факти проведення таких господарських операцій та наявність документів, які підтверджують їх проведення, є підставою та обов`язком для відповідного коригування податкових зобов`язань як постачальником, так і отримувачем таких товарів/послуг у податковому періоді в якому такі операції відбулись. Отже, у відповідному податковому періоді (місяці) на дату виникнення (зміни) податкових зобов`язань постачальник товарів зобов`язаний скласти розрахунок коригування до відповідної податкової накладної та у невідкладному порядку надати/надіслати такий розрахунок коригування отримувачу товарів для реєстрації його в ЄРПН. ДПС України у своїх роз`ясненнях з цього питання неодноразово зазначала, що, з метою недопущення помилок при складанні податкової звітності та уникнення непорозумінь при визначенні граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування, ДПС рекомендує для розрахунків коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг визначати такі терміни відповідно до норм абзаців 15 - 16 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, а для розрахунків коригування, складених починаючи з 16 січня 2023 року - відповідно до норм абзаців 2 - 3 пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України. Отже, для вирішення питання про наявність/відсутність підстав для застосування до платник податку відповідальності за не реєстрацію/затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до них, необхідно встановити причини, що зумовили допущення такого пропуску, та перевірити чи вчинив платник податку усі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації таких документів.

ІІ. Рух справи

Ухвалою від 18.06.2024 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі.

Ухвалою від 10.09.2024 суд позовну заяву залишив без руху.

Ухвалою від 17.09.2024 суд продовжив розгляд справи.

Ухвалою від 05.11.2024 суд відмовив у задоволенні клопотання представника відповідача про залишення позову без розгляду.

Заходи забезпечення позову та доказів, у тому числі шляхом їх витребування, не вживались.

ІІІ. Фактичні обставини справи

Між ТОВ «Будівельна компанія «ЗАХІД НЕО БУД» (Позивач, Покупець або Отримувач за Договорами) та ТОВ «ВІКІНГ ПАРК» (Продавець або Постачальник за Договорами) укладені Договори купівлі-продажу майнових прав на машиномісця у підземному паркінгу, а саме:

- № МП-ПРК-ЗНБ-1 від 27.01.2022;

- № МП-ПРК-ЗНБ-2 від 27.01.2022;

- № МП-ПРК-ЗНБ-3 від 27.01.2022;

- № МП-ПРК-ЗНБ-4 від 27.01.2022.

На підставі вказаних Договорів Позивач здійснив оплату вартості майнових прав. У подальшому сторони домовились про дострокове припинення договорів, що зафіксовано у Додатках № 3 від 12.05.2022, 31.10.2022, 04.05.2023, 04.05.2023 до кожного Договору відповідно. Згідно з пунктами 1.2 кожного з Додатків № 3 Продавець повертатиме раніше сплачені кошти за Договорами Покупцю.

Всі розрахунки коригування, щодо яких Відповідач встановив порушення граничних строків реєстрації у тій частині, що оскаржуються Позивачем, ТОВ «ВІКІНГ ПАРК» (Постачальник) склало за фактом повернення коштів та надіслало їх Позивачу для реєстрації в ЄРПН, а саме: - Розрахунок коригування № 12, складений 03.11.2022; - Розрахунок коригування № 37, складений 15.11.2022; - Розрахунок коригування № 28, складений 09.09.2022; - Розрахунок коригування № 38, складений 15.11.2022; - Розрахунок коригування № 85, складений 31.10.2022; - Розрахунок коригування № 47, складений 16.09.2022; - Розрахунок коригування № 14, складений 05.10.2022; - Розрахунок коригування № 22, складений 07.09.2022; - Розрахунок коригування № 21, складений 07.10.2022; - Розрахунок коригування № 40, складений 19.10.2022; - Розрахунок коригування № 75, складений 29.09.2022; - Розрахунок коригування № 118, складений 25.05.2023; - Розрахунок коригування № 143, складений 30.05.2023; - Розрахунок коригування № 48, складений 12.06.2023; - Розрахунок коригування № 76, складений 15.06.2023; - Розрахунок коригування № 154, складений 29.06.2023; - Розрахунок коригування № 167, складений 30.06.2023; - Розрахунок коригування № 135, складений 23.06.2023; - Розрахунок коригування № 14, складений 03.05.2023.

Відповідач провів камеральну перевірку щодо дотримання Позивачем порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН).

За результатами проведеної перевірки Відповідач склав Акт про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.11.2023 №30676/13-01-04-07/40452418 (надалі - Акт перевірки).

На підставі Акта перевірки відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 19.12.2023 № 32338/13-01-04-07/40452418, яким до Позивача за затримку реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штрафні санкції у розмірі 180876 грн 76 коп.

Відповідач за результатами проведеної камеральної перевірки Позивача встановив порушення граничних термінів реєстрації 33 розрахунків коригування (РК), а саме: - РК № 4, складного 07.06.2022; - РК № 1, складеного 27.05.2022; - РК № 1, складеного 20.12.2022; - РК № 395, складеного 06.07.2022; - РК № 12, складеного 03.11.2022; - РК № 37, складеного 15.11.2022; - РК № 28, складеного 09.09.2022; - РК № 38, складеного 15.11.2022; - РК № 85, складеного 31.10.2022; - РК № 47, складеного 16.09.2022; - РК № 14, складеного 05.10.2022; - РК № 22, складеного 07.09.2022; - РК № 21, складеного 07.10.2022; - РК № 40, складеного 19.10.2022; - РК № 75, складеного 29.09.2022; - РК № 6, складеного 11.04.2023; - РК № 5, складеного 11.04.2023; - РК № 12, складеного 26.04.2023; - РК № 3, складеного 11.04.2023; - РК № 118, складеного 25.05.2023; - РК № 143, складеного 30.05.2023; - РК № 48, складеного 12.06.2023; - РК № 76, складеного 15.06.2023; - РК № 154, складеного 29.06.2023; - РК № 167, складеного 30.06.2023; - РК № 132, складеного 11.01.2023; - РК № 190, складеного 24.01.2023; - РК № 192, складеного 24.01.2023; - РК № 193, складеного 24.01.2023; - РК № 84, складеного 15.06.2023; - РК № 83, складеного 15.06.2023; - РК № 135, складеного 23.06.2023; - РК № 14, складеного 03.05.2023.

Вважаючи податкове повідомлення-рішення Відповідача від 19.12.2023 № 32338/13-01-04-07/40452418 протиправним, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.

IV. Позиція суду

Вирішуючи спір по суті, суд керувався такими мотивами.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі за текстом - ПК України, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 згаданого Кодексу, мають право, серед іншого проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

За змістом пункту 75.1 статті 75 ПК України визначено право контролюючих органів проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Абзацом 2 підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПК України визначено, що предметом камеральної перевірки може бути, зокрема, своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операції з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

За змістом пункту 192.1 статті 192 ПКУ якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідного коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).

Розрахунок коригування до податкової накладної не може бути зареєстрований в ЄРПН пізніше 1095 календарних днів з дати складання податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в ЄРПН отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Пункт 120-1.1 статті 120-1 ПК України передбачає, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.

Відповідно до пункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року №2836-IX) платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

У період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення цього кодексу.

Штраф застосовано до Позивача у зв`язку з несвоєчасною реєстрацією в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригувань (далі ЄРПН), а саме:

- РК № 4, складеного 07.06.2022 1 день;

- РК № 1, складеного 27.05.2022 165 днів;

- РК № 1, складеного 20.12.2022 212 днів;

- РК № 395, складеного 06.07.2022 12 днів;

- РК № 12, складеного 03.11.2022 118 днів;

- РК № 37, складеного 15.11.2022 126 днів;

- РК № 28, складеного 09.09.2022 26 днів;

- РК № 38, складеного 15.11.2022 12 днів;

- РК № 85, складеного 31.10.2022 122 дні;

- РК № 47, складеного 16.09.2022 24 дні;

- РК № 14, складеного 05.10.2022 57 днів;

- РК № 22, складеного 07.09.2022 13 днів;

- РК № 21, складеного 07.10.2022 119 днів;

- РК № 40, складеного 19.10.2022 114 днів;

- РК № 75, складеного 29.09.2022 44 дні;

- РК № 6, складеного 11.04.2023 5 днів;

- РК № 5, складеного 11.04.2023 10 днів;

- РК № 12, складеного 26.04.2023 18 днів;

- РК № 3, складеного 11.04.2023 31 день;

- РК № 118, складеного 25.05.2023 15 днів;

- РК № 143, складеного 30.05.2023- 15 днів;

- РК № 48, складеного 12.06.2023 6 днів;

- РК № 76, складеного 15.06.2023 15 днів;

- РК № 154, складеного 29.06.2023 13 днів;

- РК № 167, складеного 30.06.2023 20 днів;

- РК № 132, складеного 11.01.2023 22 дні;

- РК № 190, складеного 24.01.2023 4 дні;

- РК № 192, складеного 24.01.2023 4 дні;

- РК № 193, складеного 24.01.2023 4 дні;

- РК № 84, складеного 15.06.2023 1 день;

- РК № 83, складеного 15.06.2023 1 день;

- РК № 135, складеного 23.06.2023 122 дні;

- РК № 14, складеного 03.05.2023 164 дні.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 розділу V ПК України від 02.12.2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями) реєстрація податкових накладних/розрахунків коригувань у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригувань, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригувань, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

За змістом пункту 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних і розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних і розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з Податковим кодексом України.

Як вже зазначав суд, абзацом 1 підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України визначено, що платники податків, які не мають можливості своєчасно виконувати податкові обов`язки, зобов`язані забезпечити в ЄРПН реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригувань, складених за операціями, здійсненими за лютий- травень 2022 року, протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, з урахуванням положень Порядку підтвердження можливості чи не можливості виконати платником податків обов`язків, визначених підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, та переліку документів на підтвердження, які затверджені наказом Кабінетом Міністрів України.

Разом з тим, відповідно до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту112.8 статті112 Кодексу (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)), що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Позивач не заперечує факту порушення граничних строків реєстрації ПН/РК, однак звертає увагу на те, що Відповідач при визначенні граничних термінів реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування до податкових накладних не враховував, що такі розрахунки коригування складені постачальниками товарів/послуг, несвоєчасно отримані Позивачем. Позивач зауважує, що інформація про дати отримання розрахунків коригування до податкових накладних від постачальників (продавців) товарів/послуг міститься в відповідних протоколах руху документа програмного комплексу M.E.DOC.

Так, згідно зі статею 192 ПК України у разі складання розрахунків коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкових накладних, виписаних на покупця - платника ПДВ, тоді такий РК має зареєструвати покупець.

Загальні строки реєстрації ПН/РК встановлено у пункті 201.10 статті 201 ПКУ, в якому визначено спеціальні граничні строки реєстрації. Водночас під час дії воєнного стану в Україні та 6 місяців після місяця, в якому його припинять чи скасують, тимчасово застосовуються граничні строки зазначені у пункті 89 підрозділу 2 розділу XX для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

ПК України не передбачає механізму фіксації дати отримання покупцем такого розрахунку коригування, тому з метою недопущення помилок при складанні податкової звітності та уникнення непорозумінь при обрахунку у системі електронного адміністрування ПДВ суми перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, доцільно здійснювати реєстрацію розрахунків коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг з урахуванням термінів, визначених пунктом 201.10 статті 201 ПК України.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції (абзац 9 пункту 201.10 статті 201 ПК України та пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з ПК України.

З врахуванням викладеного, суд висновує, що у спірних правовідносинах копії витягів з програмного забезпечення Позивача про надіслання розрахунків коригування контрагенту, не можуть слугувати обставинами, що звільняють платника податків від відповідальності за порушення податкового законодавства.

Крім того, суд зазначає, що чинним законодавством передбачено механізм для забезпечення покупцем товарів/ послуг виконання своїх обов`язків та реалізації прав у частині отримання від продавця розрахунку коригування на зменшення для наступної його реєстрації в ЄРПН.

Так, підпункт 201.10 статті 201 ПК України передбачає, що у разі допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної, передбачених пунктом 201.1 статті 201 ПК України, та/або порушення продавцем/ покупцем граничних термінів реєстрації в ЄРПН (крім податкових накладних/ розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України) податкової накладної та/або розрахунку коригування, покупець/ продавець таких товарів/ послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого продавця/покупця.

Таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів, що настають за граничним терміном подання податкової декларації за звітний (податковий) період, у якому не надано податкову накладну або допущено помилки при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної та/або порушено граничні терміни реєстрації в ЄРПН. До заяви додаються копії документів, що засвідчують факт сплати податку у зв`язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.

Тобто у разі ненадання платником податку - продавцем розрахунку коригування, який передбачає зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг, доцільним є подання платником податку - покупцем до податкової декларації з ПДВ заяви із скаргою на такого продавця та копій документів, передбачених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, у тому числі документів, що засвідчують дату отримання такого розрахунку коригування.

З врахуванням викладеного, суд вважає, що платник податку отримувач (покупець), на якого покладено обов`язок реєстрації розрахунку коригування, після повернення товарів/ послуг або попередньої оплати за товари/послуги зобов`язаний зменшити податковий кредит на дату складання такого розрахунку коригування і незалежно від дати реєстрації в ЄРПН, і у разі не надсилання такого розрахунку коригування для реєстрації постачальником в ЄРПН у терміни, визначені пунктом 201.10 статті 201 та пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, має право подати скаргу на такого постачальника у складі декларації за відповідний звітний період.

Суд звертає увагу на те, що Позивач не скористався таким правом, та не подав до податкової декларації з податку на додану вартість скаргу на постачальника (продавця).

При цьому саме на Позивача покладається обов`язок своєчасно реєструвати податкові накладні та розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який зазначено чітко встановленні строки, та не здійснення відповідних дій стало підставою до притягнення його до фінансової відповідальності. Несвоєчасне отримання Позивачем розрахунків коригування від контрагентів, не можуть бути достатньою та належною підставою для звільнення від відповідальності.

Крім того, за змістом пункту 109.1 статті 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Тобто, саме протиправність дії/бездіяльності є обов`язковою умовою для визнання такої дії/бездіяльності правопорушенням.

Отже, для вирішення питання про наявність/відсутність підстав для застосування до платника податку відповідальності за не реєстрацію/затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до них, необхідно встановити причини, що зумовили допущення такого пропуску, та перевірити чи вчинив платник податку усі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації таких документів.

Суд зазначає, що Позивач не надав жодного документа (квитанції), який би підтверджував своєчасну реєстрацію спірних розрахунків коригування, як це передбачено в абзаці 9 пункту 201.10 статті 201 ПК України, та не долучив жодного доказу, який би свідчив про своєчасну відправку на реєстрацію розрахунків коригування, а також подання скарги контролюючому органу щодо несвоєчасності отримання розрахунків коригування від постачальника (продавця). Кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 1 день; 165 днів; 212 днів; 12 днів; 118 днів; 126 днів; 26 днів; 12 днів; 122 дні; 24 дні; 57 днів; 13 днів; 119 днів; 114 днів; 44 дні; 5 днів; 10 днів; 18 днів; 31 день; 15 днів; 15 днів; 6 днів; 15 днів; 13 днів; 20 днів; 22 дні; 4 дні; 4 дні; 4 дні; 1 день; 1 день; 122 дні; 164 дні.

Таким чином, аналізуючи положення законодавства та фактичні обставини справи, суд висновує про те, що Позивач не здійснив (не забезпечив) своєчасну реєстрацію розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, а тому Відповідач правомірно прийняв податкове повідомлення - рішення від 19.12.2023 № 32338/13-01-04-07/40452418.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити повністю.

V. Судові витрати

Відповідно до статті 139 КАС України у зв`язку з відмовою у задоволенні позову повністю судові витрати між сторонами не розподіляються.

Керуючись статтями 6, 9, 73-76, 242, 243, 244, 245 КАС України, суд

в и р і ш и в:

у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Захід Нео Буд» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення відмовити повністю.

Судові витрати між сторонами не розподіляються.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.

Суддя Гулик Андрій Григорович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.11.2024
Оприлюднено08.11.2024
Номер документу122842773
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —380/12801/24

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Рішення від 05.11.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні