Рішення
від 05.11.2024 по справі 945/14/22
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 листопада 2024 р. № 945/14/22 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,

до відповідачаОльшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області, вул. К. Ольшанського, 1-А, с.Ольшанське, Миколаївський район, Миколаївська область,57113,

треті особиТовариство з обмеженою відповідальністю "Нікземресурс-писок", вул. Єдності, 23, офіс 5,с-ще Ольшанське,Миколаївська обл., Миколаївський р-н,57113,

провизнання протиправним та скасування рішення від 03.08.2020 року №5,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (надалі - позивач,) звернувся до суду з позовом до Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (надалі - відповідач, Ольшанська селишна рада), третя особа без самостійних вимог на предмет спору Товариство з обмеженою відповідальністю «Нікземресурс - Пісок» у якому позивач просив: визнати протиправним та скасувати рішення № 5 від 03.08.2020 Ольшанської селищної ради про надання погодження ТОВ «Нікземресурс-Пісок» на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків на земельній ділянці, орієнтовною площею 4 га, яка розташована в с.Трихати Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на протиправність спірного рішення відповідача, оскільки таке рішення не містить жодних мотивів на підтвердження наявності достатніх підстав для наданні дозволу на користування надрами. Позивач в своїй заяві зазначив про те, що ТОВ «Нікземресурс-Пісок» отримавши дозвіл на підставі оскаржуваного ним рішення Ольшанської селищної ради, займається розробкою піщаного кар`єру. Позивач вказує, що оскаржуване рішення створює загрозу порушення прав власників житлових будинків не безпечне довкілля, що надалі може призвести до загрози життю та безпеці мешканців села Трихати. Позивач вказав на недотримання Ольшанською селищною радою при прийнятті оскаржуваного рішення порядку та візування проекту рішення, при прийнятті рішення не було отримано геологічну інформацію, що характеризує особливості надр.

Відповідач повідомлений про розгляд справи належним чином, однак станом на час розгляду справи відзиву на позовну заяву не надав.

Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 30.01.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у цій справі, а її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою від 08.04.2024 року суд перейшов до розгляду справи з викликом сторін до судового засідання.

08.08.2023 до суду надійшли письмові пояснення третьої особи, у яких директор ТОВ «Нікземресурс -Пісок», просить відмовити в задоволенні позовних вимогу зв`язку з правовою безпідставністю. Посилаючись на те, що ще у 2021 році отримав спеціальний дозвіл на користування надрами з метою геологічного вивчення родовища пісків на території с.Трихати, в 2022 році провів геологічне вивчення родовища, а колегія Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України 09.02.20123 року визнала родовище пісків Трихати таким, що є підготовленим до промислового освоєння, та затвердила підраховані станом на 01.01.2023 року балансовані запаси будівельних пісків місцевого значення даного родовища. Надання земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами (ст.66 Земельного Кодексу України).

Після отримання спеціального дозволу на користування надрами третя особа укладе договір на користування земельною ділянкою, після чого будуть відведені в установленому порядку межі ділянки для розробки родовища.

03.08.2020 року була проведена позачергова сесія восьмого скликання депутатів Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області, на якому розглянуто питання про надання погодження ТОВ «Нікземресурс-Пісок» на отримання спеціального дозволу на користування надрами в межах с.Трихати Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.

За результатами вказаного питання сесією депутатів селищної ради було прийнято рішення, яким відповідно до п. 36 статті 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.12 Земельного Кодексу України, ст.10 Кодексу України «Про надра», Постанови КМУ від 30.05.2011р № 615 «Про затвердження порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами», враховуючи подання Державної служби геології та надр України № 9584/01/00-20 від 25.06.2020 року та клопотання ТОВ «Нікземресурс-Пісок», селищна рада надала погодження ТОВ «Нікземресурс-Пісок» на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків на земельній ділянці орієнтовною площею 4 га, яка розташована в с.Трихати Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.

ОСОБА_1 є власником зельної ділянки, площею 0,25 га, розташованою в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області, на якій розташований житловий будинок та господарські споруди. Як вказав позивач влітку 2021 року біля його будинку почалася георозвідка, с подальшою розробкою піщаного кар`єру. Вказаними роботами займається ТОВ «Нікземресурс-Пісок». Ні позивачу, а ні іншим членам територіальної громади с. Трихати не було відомо про правові підстави діяльності ТОВ «Нікземресурс-Пісок».

За наслідками звернень до органів Державної влади та місцевого самоврядування було з`ясовано, що 18 жовтня 2021 року на підставі наказу №549, ТОВ «Нікземресурс-Пісок» отримало спеціальний дозвіл на користування надрами за реєстровим номером 5290.

Позивач вважає, що оскаржуване рішення створює загрозу порушення прав власників житлових будинків не безпечне довкілля, що надалі може призвести до загрози життю та безпеці мешканців села Трихати.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону стаття 14 Конституції України.

Підстави набуття права на землю шляхом передачі земельних ділянок у власність встановлюються нормами Земельного кодексу України.

Згідно з частиною четвертою статті 66 Земельного кодексу України надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим відповідним робочим проектом землеустрою на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки.

Земельні ділянки усіх форм власності та категорій надаються у користування власникам спеціальних дозволів на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислову розробку родовищ) загальнодержавного та місцевого значення та (або) на видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення шляхом встановлення земельних сервітутів згідно з межами ділянок надр та строками дії відповідних спеціальних дозволів на користування надрами, а також за межами таких ділянок надр для будівництва та розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності (з автоматичним продовженням строку дії земельного сервітуту в разі продовження строку дії відповідного спеціального дозволу на користування надрами). Встановлення земельних сервітутів для зазначених цілей здійснюється без зміни цільового призначення таких земельних ділянок, крім земель природно-заповідного фонду, оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, історико-культурного призначення.

У силу частин першої, другої статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

За змістом частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України від 21.05.97 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (надалі - Закон №280/97-ВР) передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

За змістом статті 59 Закону №280/97-ВР рішення місцевої ради приймаються у формі відповідних рішень, прийнятих на сесії місцевої ради.

Судом береться до уваги той факт, що Ольшанська селищна рада зверталася до ТОВ «Нікземресурс-Пісок» з листом щодо врахування зауважень та пропозицій прийнятих на початку обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля «Видобудування корисних копалин промислова розробка родовища пісків Трихати 1» та зазначала, що територія щодо якої планується діяльність, межує з двох сторін з зонами садибної житлової забудови існуючої та перспективної. Власники земельних ділянок, що розміщені в цій зоні, вважають недопустимим функціонування кар`єру поряд з їх житловими будинками. На оглядових картах - схемах розташування родовища пісків Трихати 1 та на ситуаційному плані ділянки пісків наведених у звіті, не позначено границі житлової забудови с.Трихати та санітарно захисну зону, не можливо визначити реальну відстань до житлових будівель і перевірити дотримання санітарно захисної зони родовища. Не показано межі ділянки, на якій планується видобудування піску, хоча в роботі приписані обмеження щодо цього.

Згідно з частиною другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону можливе лише у виключних випадках та за наявності певних умов, які прямо передбачені чинним законодавством України. Видача спеціальних дозволів на використання надр через аукціон передбачає проведення процедур, які гарантують отримання від учасників такого аукціону найкращих умов, зокрема стосовно ціни дозволу, що безумовно максимально відповідатиме суспільним інтересам у розумінні статті 13 Конституції України.

Питання видачі спеціальних дозволів на користування надрами регламентується «Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами», який затверджений постановою КМУ від 30.05.2011 №615 (в редакції постанови КМУ від 19.02.2020 №124).

Згідно до ч.2 п.1 Порядку, дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами.

Пунктом 2 Порядку встановлено, що дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

У відповідності до п.8 Порядку без проведення аукціону дозвіл надається у разі геологічного вивчення та видобування корисних копалин місцевого значення. Інформацію про ділянки надр, які пропонуються для надання зазначених дозволів, Держгеонадра або Рада міністрів Автономної Республіки Крим відповідно до повноважень розміщує не пізніше ніж за 30 днів до прийняття рішення про надання дозволу на своєму офіційному сайті із зазначенням назви ділянки, надр, її місцезнаходження, виду корисних копалин, виду користування надрами, початкової ціни продажу дозволу, адреси за якою надсилаються заяви на отримання дозволу.

Пунктом 9 порядку передбачено надання у користування ділянок надр, що містять корисні копалини місцевого значення, погоджується з: відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами і радами об`єднаних територіальних громад; обласними державними військово-цивільними адміністраціями - у районі проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, що здійснюються шляхом проведення операції Об`єднаних сил.

Видача дозволу здійснюється на підставі заяви та погоджується з органами, визначеними абзацами другим та третім цього пункту. Перелік органів місцевого самоврядування та відповідних місцевих держадміністрацій, визначених у статті 21 Кодексу України про надра, яким надсилається на погодження надання у користування відповідної ділянки надр, визначається органом з питань надання дозволу відповідно до географічних координат ділянки надр, зазначених у заяві.

Дії щодо погодження видачі дозволу вчиняються органом з питань надання дозволу без залучення особи, що звернулася за одержанням дозволу, відповідно до географічних координат ділянки надр, зазначених у заяві, в межах строку, встановленого для видачі дозволу.

Для здійснення погодження орган з питань надання дозволу не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дати реєстрації заяви надсилає її копію у паперовому або електронному вигляді органам, зазначеним в абзацах другому та третьому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.

За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому та третьому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

Піщаний кар`єр це підприємство з великим ступенем ризику екологічних наслідків, як для екології та навколишнього середовища, так і для села Трихати та його мешканців, вказане відноситься до промислового об`єкта 4 класу небезпеки із санітарно захисною зоною не менше 100 метрів, тобто піщаний кар`єр має бути на відстані не менше 100 метрів від житлових будинків згідно встановлених нормативів.

Згідно ст. 25 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України та іншими законами. Законом чітко визначений порядок, за яким орган місцевого самоврядування надає погодження на отримання спеціального дозволу за поданням органу з питань надання дозволу, без залучення суб`єкта користування надрами.

Всупереч встановленого порядку, відповідач погодив третій особі отримання спеціального дозволу користування надрами за його прямим зверненням, без повідомлення органу з питань надання дозволу.

У відповідача не було на момент винесення оскаржуваного рішення підстав для погодження ТОВ «Нікземресурс - Пісок» на отримання спеціального дозволу на користування надрами в межах території с.Трихати Ольшанської селищної ради.

Суд враховує, що оскаржуване рішення стосується земель право розпорядження якими надано територіальній громаді, таке рішення порушує права як позивача так і інших жителів Ольшанської громади на участь в управління і розпорядження землями. Під час прийняття рішення, що оскаржується відповідачем не проведено громадське слухання, не взято до уваги думку громади та громадян чиї домовладіння знаходяться в беспосередній близькості від кар`єру.

Суд бере до уваги той факт, що Ольшанська селищна рада надала погодження на георозвідку піску з подальшою розробкою піщаного кар`єру на земельній ділянці, яка знаходиться у прибрежній захисній смузі на березі річки Південний Буг.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Однак, відповідач у ході розгляду справи не довів належними та допустимими доказами правомірність рішення Ольшанської сільської ради від 03.08.2021 № 5 позачергової сесії восьмого скликання про надання вказаного дозволу третій особі.

За таких обставин, спірне рішення належить визнати протиправним та скасувати, а позов задовольнити.

Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення від 03.08.2020 № 5 XLV позачергової сесії восьмого скликання Ольшанської селищної ради про надання погодження ТОВ «Нікземресурс-Пісок» на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків на земельній ділянці, орієнтовною площею 4 га, яка розташована в с.Трихати Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (вул. К. Ольшанського, 1-А, с.Ольшанське, Миколаївський район, Миколаївська область,57113 ЄДРПОУ 04375553) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 і.п.н. НОМЕР_1 ) судові витрати в розмірі 992,40 грн.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя О.М. Мельник

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.11.2024
Оприлюднено08.11.2024
Номер документу122842988
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —945/14/22

Рішення від 05.11.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 10.02.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 11.01.2022

Адміністративне

Миколаївський районний суд Миколаївської області

Войнарівський М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні