ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
06 листопада 2024 року м. Дніпросправа № 160/3848/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),
суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року (суддя Рянська В.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» до Криворізької міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення,-
ВСТАНОВИВ:
ТОВ «Пересувна механізована колона №19» звернулося з позовом до Криворізької міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення Криворізької міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» № 523 від 26.05.2021.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року в задоволенні позову відмовлено.
Позивачем подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, позов задовольнити.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, судом першої інстанції не було враховано, що сплата орендної плати значно зросла, а на підтвердження правомірності позивач не надав технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, спірне рішення відповідача прийнято всупереч всиновленій процедурі та не на підставі обґрунтованого розрахунку на необхідними коефіцієнтами.
Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до пункту 1 частини 1 ст.311 КАС України в порядку письмового провадження, на підставі наявних у ній доказів.
Колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Як було встановлено судом першої інстанції, 26.08.2020 Криворізькою міською радою прийнято рішення № 4995 «Про проведення нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу», яким, зокрема, доучено департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради забезпечити організацію робіт з проведення нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу.
До плану діяльності міської ради з підготовки проектів регуляторних актів на 2021 рік, затвердженого рішенням Криворізької міської ради № 25 від 23.12.2020, включено проект регуляторного акта - про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу.
Відповідно до висновку державної експертизи землевпорядної документації Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 24.12.2020 № 6698-20 технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Кривий Ріг, розроблена Державним підприємством «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «Дніпромісто» імені Ю.М. Білоконя» згідно з договором від 21.05.2020 № 5, укладеним із департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради, на підставі рішення Криворізької міської ради № 4995 від 26.08.2020, не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, повертається на доопрацювання. У висновку вказано такі зауваження: 1) У технічній документації доопрацювати: у розділі 5 визначення зон прояву локальних факторів та значень локальних коефіцієнтів обґрунтувати прийняті значення локальних факторів; при визначенні витрат на освоєння та облаштування земель розрахункові дані повинні відповідати інформації, наданій відповідними органами державної статистики, у разі застосування укрупнених показників УПВБ представити розрахунок з посиланням на збірники та № таблиць, приведені на дату оцінки та документально підтверджені; 2) Графічні матеріали привести у відповідність до вимог Стандарту Держкомзему СОУ ДКЗР 0032632-012:2009 «Оцінка земель. Правила розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів» (схему економіко-планувального зонування, схему прояву локальних факторів оцінки та картограму розповсюдження агровиробничих груп ґрунтів доповнити інформацією щодо функціонального використання земель населеного пункту, сільськогосподарських угідь, водойм та лісів, наявних у населеному пункті).
Також висновок містить відмітку з відбитком печатки Держгеокадастру про врахування зауважень за підписом директора департаменту державної експертизи, сертифікації та нагляду у сфері землеустрою ОСОБА_1 від 29.12.2020.
27.01.2021 видано наказ № 5 «Про створення тимчасової робочої групи з розробки проекту регуляторного акту - рішення міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу».
У газеті «Червоний гірник» № 7 (22076) від 02.02.2021 було опубліковано оголошення про прийняття департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради до 08.02.2021 пропозицій для участі у роботі фокус-групи експертної оцінки даних щодо підготовки проєкту регуляторного акта - рішення міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу».
09.02.2021 департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради видано наказ № 5 «Про створення тимчасової робочої групи з розробки проекту регуляторного акту - рішення міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» та наказ № 10 «Про створення фокус-групи експертної оцінки даних щодо підготовки проекту регуляторного акта - рішення міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу».
05.03.2021 проведено робочу зустріч учасників фокус-групи експертної оцінки даних щодо підготовки проекту регуляторного акта, результати якої оформлено протоколом, затвердженим департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради 05.03.2021.
Експертною комісією з питань підготовки проектів регуляторних актів, створеною рішенням виконкому міської ради від 14.01.2004 № 5 «Про здійснення державної регуляторної політики органами та посадовими особами місцевого самоврядування м. Кривого Рогу та внесення доповнень до рішення виконкому міськради від 09.04.2003 № 205», складено експертний висновок щодо регуляторного впливу проекту регуляторного акта «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» та аналізу його регуляторного впливу. Згідно з вказаним висновком експертна комісія вважає, що проект регуляторного акта - рішення міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» та аналіз його регуляторного впливу відповідають вимогам статей 4, 8 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» за принципами: доцільність, адекватність, ефективність, збалансованість, передбачуваність, прозорість та врахування громадської думки. Аналіз регуляторного впливу підготовлено відповідно до ст. 8 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2016 № 1151 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 р. № 308».
У газеті «Червоний гірник» № 23 (22092) від 01.04.2021 було опубліковано проект рішення Криворізької міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» з основними показниками технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу, які наведено у додатках 1, 2, 3, та аналізом регуляторного впливу до проекту. В оголошенні зазначено про розміщення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу у формі електронного документа на офіційній сторінці Криворізької міської ради та її виконавчого комітету в мережі інтернет.
07.04.2021 проведено громадські слухання з питання обговорення проекту рішення міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» та аналізу його регуляторного впливу, що зафіксовано у відповідному протоколі, погодженому заступником міського голови 07.04.2021.
Департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради було складено аналіз зауважень та пропозицій, які надійшли 07.04.2021 під час проведення громадських слухань з обговорення проекту рішення міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» та аналізу його регуляторного впливу.
У газеті «Червоний гірник» № 27 (22096) від 16.04.2021 було опубліковано повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта - рішення міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» та аналізу його регуляторного впливу, яким, зокрема, повідомлено дату, час і місце проведення 05.05.2021 громадських слухань.
У газеті «Червоний гірник» № 29 (22098) від 22.04.2021 було опубліковано повідомлення про результати громадського обговорення проекту рішення міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» та аналізу його регуляторного впливу, оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта.
05.05.2021 проведено громадські слухання з питання обговорення проекту регуляторного акта - рішення міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу», аналізу його регуляторного впливу та оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта, що зафіксовано у відповідному протоколі, погодженому заступником міського голови 06.05.2021.
У газеті «Червоний гірник» № 33 (22102) від 13.05.2021 було опубліковано повідомлення про результати проведення громадських слухань з обговорення проєкту регуляторного акта - рішення міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу».
Департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради було складено зведений аналіз пропозицій та зауважень до проекту рішення міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу», одержаних під час громадського обговорення у період з 16.04.2021 до 17.05.2021.
Листом Державної регуляторної служби України від 20.05.2021 № 2698/0/20-21 повідомлено Криворізьку міську раду про розгляд проекту рішення Криворізької міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» та надісланих Криворізькою міською радою документів, та що відповідно до ст. 1 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» проект рішення у доопрацьованій редакції не містить норм регуляторного характеру, а його прийняття не потребує реалізації передбачених цим Законом процедур.
Листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 25.05.2021 № 18-28-0.231-6087/2-21 на лист департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради від 25.05.2021 № 6/02-08/1490 щодо надання інформації стосовно усунення зауважень, викладених у висновку державної експертизи землевпорядної документації, повідомлено, що 28.12.2020 до Держгеокадастру надійшло клопотання Державного підприємства «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «Дніпромісто» імені Ю.М. Білоконя» щодо здійснення контролю за усуненням зауважень, викладених у висновку державної експертизи землевпорядної документації від 24.12.2020 № 6698-20. За результатами розгляду клопотання та об`єкта експертизи - «Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кривий Ріг» встановлено, що всі зауваження, викладені у висновку державної експертизи від 24.12.2020 № 6698-20, враховано. На висновку державної експертизи землевпорядної документації проставлено відмітку про врахування (усунення) зауважень.
Рішення Криворізької міської ради VIII сесії VIII скликання «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» № 523 від 26.05.2021 опубліковано у газеті «Червоний гірник» № 39 (22108) від 03.06.2021. В оголошенні зазначено про розміщення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу у формі електронного документа на офіційній сторінці Криворізької міської ради та її виконавчого комітету в мережі інтернет.
Позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції зазначив, що відповідачем правомірність оскарженого рішення було доведено.
Колегія суддів з висновками суду першої інстанції погоджується.
Відповідно до пункту «в» частини першої статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Статтею 201 ЗК України передбачено, що грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Частиною першою статті 13 Закону України «Про оцінку земель» № 1378-IV передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до статті 1 Закону № 1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Статтею 18 Закону № 1378-IV встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше, ніж один раз на 5-7 років.
Відповідно до статті 23 Закону № 1378-IV виготовлена технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 ПК України. Зокрема, у цьому пункті зазначено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Судом першої інстанції вірно зазначено, що нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. При цьому технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради. Таке рішення офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Пунктами 34-35 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР визначено перелік питань, які належать до виключної компетенції сільських, селищних та міських рад, до яких, серед іншого, належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Частинами першою, другою та десятою статті 59 Закону № 280/97-ВР передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до частини 12 статті 59 Закону № 280/97-ВР, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Згідно зі статтею 1 Закон № 1160-IV регуляторний акт - це:
прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання;
прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом;
регуляторний орган - Верховна Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України, Національний банк України, Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення, інший державний орган, центральний орган виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, а також посадова особа будь-якого із зазначених органів, якщо відповідно до законодавства ця особа має повноваження одноособово приймати регуляторні акти. До регуляторних органів також належать територіальні органи центральних органів виконавчої влади, державні спеціалізовані установи та організації, некомерційні самоврядні організації, які здійснюють керівництво та управління окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, якщо ці органи, установи та організації відповідно до своїх повноважень приймають регуляторні акти;
регуляторна діяльність - діяльність, спрямована на підготовку, прийняття, відстеження результативності та перегляд регуляторних актів, яка здійснюється регуляторними органами, фізичними та юридичними особами, їх об`єднаннями, територіальними громадами в межах, у порядку та у спосіб, що встановлені Конституцією України, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно зі статтею 4 КАС України нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування; індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Суд першої інстанції вірно зазначив, що нормативно-правові акти - це акти, які встановлюють, змінюють (скасовують), припиняють загальні правила регулювання однотипних відносин; розраховані на широке коло осіб та на довгострокове неодноразове застосування; зазвичай невизначеність дії у часі; встановлюють загальні правила поведінки; регулювання однотипних відносин; ті, що визначають права і обов`язки громадян, мають бути доведені до відома населення; не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Господарський кодекс України у статті 1 визначає господарські відносини, які виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб`єктами господарювання, а також між суб`єктами господарювання та іншими учасниками відносин у сфері господарювання.
Відповідно до частини першої статті 2 ГК України під господарською діяльністю розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Відповідно до статей 42 та 52 ГК України визначено такі види господарської діяльності: підприємництво - це господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку; некомерційна господарська діяльність - це господарська діяльність, що здійснюється без мети одержання прибутку.
Суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що державна регуляторна політика охоплює всі сфери та галузі, у яких можливе здійснення господарської та підприємницької діяльності, не забороненої законами України, та засоби державного регулювання такої діяльності, у яких держава будь-яким чином встановлює правила поведінки для суб`єктів господарювання.
Основними засобами регулюючого впливу держави є, зокрема: правила та процедури щодо входження на ринок і виходу з нього суб`єктів господарювання, їх створення та ліквідації; ліцензування певних видів господарської діяльності; дозвільна система на провадження певного виду господарської діяльності; правила та процедури, що регламентують певні види господарської діяльності, які не підпадають під дозвільну систему на провадження певного виду господарської діяльності; правила щодо обсягу та процедур подачі обов`язкової звітності; тарифне і нетарифне регулювання; організація державного контролю за господарською діяльністю; отримання погоджень від органів державної влади або третіх осіб.
Регулюючий вплив держави на діяльність суб`єктів господарювання поширюється на всі правовідносини між суб`єктами господарювання, які мають місце в законодавчо регульованій сфері, а також охоплює собою адміністративні відносини між ними та органами влади під час реалізації прав та обов`язків, передбачених актами законодавства, нормативними та нормативно-правовими актами.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що рішення Криворізької міської ради VIII сесії VIII скликання «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» № 523 від 26.05.2021 є нормативно-правовим актом регуляторного характеру, що за своїм характером може поширювати свою дію на невизначене коло осіб, а прийняття оскаржуваного рішення належить до повноважень відповідача за результатами розгляду технічної документації, складеної уповноваженими особами.
Згідно із частиною п`ятою статті 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Наказом Державного комітету України по земельним ресурсам від 03.12.2004 № 391 затверджена Методика проведення державної експертизи землевпорядної документації (далі також Методика № 391), яка була чинною станом на дату складення висновку державної експертизи землевпорядної документації від 24.12.2020 № 6698-20, та втратила чинність 29.10.2021.
Згідно із пунктом 1 Методика № 391 визначає організаційні засади і вимоги щодо організації та проведення державної експертизи землевпорядної документації, ведення звітності у цій сфері.
Відповідно до пункту 2 Методики № 391 державній експертизі відповідно до Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» підлягає вся землевпорядна документація із землеустрою, оцінки земель, а також документація і матеріали державного земельного кадастру, яка розробляється на державному, регіональному та місцевому рівнях суб`єктами господарської діяльності, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій» та суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до Закону України «Про оцінку земель».
За приписами пункту 3.5.3. Методики № 391 підготовлені висновки державної експертизи повинні зводитись до трьох можливих варіантів:
землевпорядна документація в цілому відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується (у разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок);
землевпорядна документація не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, повертається на доопрацювання;
землевпорядна документація, яка не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується.
Пункт 3.5.3. Методики № 391 передбачає, що землевпорядна документація, яка не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, повертається на доопрацювання.
Об`єкт експертизи, який повернуто на доопрацювання, оцінюється позитивно та погоджується після внесення змін і доповнень до нього в порядку, передбаченому цією Методикою, з урахуванням зауважень та пропозицій, зазначених у висновку державної експертизи.
Вірними є висновки суду першої інстанції, що приписи спеціальних норм статті 35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» та пункту 3.5.3. Методики № 391 не передбачають певних вимог до оформлення процедури доопрацювання експертизи.
Як було встановлено судом першої інстанції, згідно із висновком державної експертизи землевпорядної документації від 24.12.2020 № 6698-20 було зазначено про необхідність доопрацювання технічної документації.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» № 1808-IV, державна експертиза землевпорядної документації (далі - державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.
Згідно із частиною 2 статті 7 Закону № 1808-IV, виконавцями державної експертизи є експерти, які працюють у складі спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері державної експертизи і мають високу кваліфікацію та спеціальні знання, а також висококваліфіковані спеціалісти або наукові працівники, які залучаються цими органами до її проведення відповідно до закону.
Частиною першою статті 9 Закону № 1808-IV передбачено, що обов`язковій державній експертизі, крім іншого, підлягає: технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Відповідно до статті 35 Закону України № 1808-IV, результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.
Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об`єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.
Якщо об`єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.
Позитивні висновки державної експертизи щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.
Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.
Згідно із частиною 6 статті 35 Закону України № 1808-IV у разі якщо об`єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об`єкта державної експертизи.
Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов`язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об`єктів державної експертизи.
Також суд першої інстанції встановив, що розробник технічної документації у грудні 2020 року усунув зауваження, про що здійснено відповідний запис у висновку «Держгеокадастр. Зауваження враховано», посвідчений печаткою Держгеокадастру та підписом директора департаменту державної експертизи, сертифікації та нагляду у сфері землеустрою ОСОБА_1 від 29.12.2020.
Про врахування усіх зауважень, викладених у висновку державної експертизи від 24.12.2020 № 6698-20, зазначено також у листі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 25.05.2021 № 18-28-0.231-6087/2-21.
Згідно із частиною першою статті 3 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» дія цього Закону поширюється на відносини у сфері здійснення державної регуляторної політики та регуляторної діяльності.
Частинами 1-3 статті 9 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» передбачено, що кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.
Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону.
У випадках, встановлених цим Законом, може здійснюватися повторне оприлюднення проекту регуляторного акта.
Згідно із частиною другою статті 13 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.
Статтею 36 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» передбачено, що регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений. У разі виявлення будь-якої з цих обставин орган чи посадова особа місцевого самоврядування має право вжити передбачених законодавством заходів для припинення виявлених порушень, у тому числі відповідно до закону скасувати або зупинити дію регуляторного акта, прийнятого з порушеннями.
Матеріалі справи містять докази оприлюднення у визначені законодавством строки проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу у друкованому засобі масової інформації та шляхом розміщення на офіційній сторінці Кам`янської міської ради в мережі Інтернет відповідно до статті 13 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Суд першої інстанції також вірно встановив, що відповідачем дотримано строк, визначений пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, щодо офіційного оприлюднення рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Таким чином, суд першої інстанції вірно встановив відсутність доказів порушення процедури прийняття регуляторного акта - рішення Криворізької міської ради VIII сесії VIII скликання «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» № 523 від 26.05.2021.
Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.
Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» до Криворізької міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до суду касаційної інстанції в строк, передбачений ст. 329 КАС України.
Постанова у повному обсязі складена 06 листопада 2024 року.
Головуючий - суддя А.А. Щербак
суддя Н.П. Баранник
суддя Н.І. Малиш
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2024 |
Оприлюднено | 08.11.2024 |
Номер документу | 122845810 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Щербак А.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні