П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 листопада 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/5719/24
Перша інстанція: суддя Ярощук В.Г.,
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Домусчі С.Д.
суддів: Семенюка Г.В., Шляхтицького О.І.,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області (відокремленого підрозділу ДПС України без статусу юридичної особи публічного права) на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2024 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КІНГС САРЛ" до Головного управління ДПС в Миколаївській області (відокремленого підрозділу ДПС України без статусу юридичної особи публічного права) про визнання протиправними та скасувати рішень, зобов`язання зареєструвати податкові накладні,
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "КІНГС САРЛ" звернулось з позовом до Головного управління ДПС в Миколаївській області (відокремленого підрозділу ДПС України без статусу юридичної особи публічного права), в якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення від 21.03.2024 № 10760144/44157393;
- зобов`язати зареєструвати податкову накладну від 01.02.2024 № 6 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення від 07.02.2024 № 10704261/44157393;
- зобов`язати зареєструвати податкову накладну від 07.02.2024 № 12 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення від 09.04.2024 № 10871259/44157393;
- зобов`язати зареєструвати податкові накладні від 01.02.2024 № 6, від 07.02.2024 № 12, від 23.02.2024 № 18 датою її подання.
В обґрунтування позову вказувало, що здійснюючи операції з надання послуг, склали податкові накладні № 6, №12, №18.
Однак реєстрацію було зупинено з підстав невідповідності податкових накладних вимогам п. 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надання додаткові пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рівня про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем було подано до контролюючого органу пояснення з додатками необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН ГУ ДПС у Миколаївській області рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН та додатки до них.
Відповідач не надав належної оцінки наданим документам та рішеннями відмовив у реєстрації податкових накладних.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2024 року позов Товариства з обмеженою відповідальністю КІНГС САРЛ до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Миколаївській області задоволений повністю.
Визнане протиправним та скасоване рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області від 21.03.2024 № 10760144/44157393.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 01.02.2024 № 6 складену Товариством з обмеженою відповідальністю КІНГС САРЛ датою її подання.
Визнане протиправним та скасоване рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області від 07.02.2024 № 10704261/44157393.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, від 07.02.2024 №12 складену Товариством з обмеженою відповідальністю КІНГС САРЛ датою її подання.
Визнане протиправним та скасоване рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області від 09.04.2024 № 10871259/44157393.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 23.02.2024 №18, складену Товариством з обмеженою відповідальністю КІНГС САРЛ датою її подання.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області судовий збір у сумі 3633 (Три тисячі тридцять три) гривні 60 копійок на користь Товариства з обмеженою відповідальністю КІНГС САРЛ.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір у сумі 3633 (Три тисячі тридцять три) гривні 60 копійок на користь Товариством з обмеженою відповідальністю КІНГС САРЛ.
Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, Головне управління ДПС у Миколаївській області (відокремлений підрозділ ДПС України без статусу юридичної особи публічного права) подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нову постанову, якою відмовити у задоволенні позову.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги, апелянт зазначив про неврахування судом першої інстанції того факту, що оскаржувані рішення про відповідність позивача п.8 Критеріїв ризиковості платника податку прийнято Комісією у зв`язку з тим, що подані товариством документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства.
Також, апелянт посилається на те, що зобов`язавши ГУ ДПС в Миколаївській області виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, суд першої інстанції фактично перебрав на себе функції органу ДПС щодо зібрання, опрацювання та контролю за своєчасністю та достовірністю сплати коштів до бюджету.
У відзиві на апеляційну скаргу, позивач, послався на правомірність оскаржуваного рішення та просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Апеляційний суд, заслухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Суд встановив, що основний вид діяльності товариства з обмеженою відповідальністю "КІНГС САРЛ" є: 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля 10.89 Виробництво інших харчових продуктів, н.в.і.у. 11.01 Дистиляція, ректифікація та змішування спиртних напоїв 11.04 Виробництво інших недистильованих напоїв із зброджуваних продуктів 11.07 Виробництво безалкогольних напоїв; виробництво мінеральних вод та інших вод, розлитих у пляшки 13.91 Виробництво трикотажного полотна 13.92 Виробництво готових текстильних виробів, крім одягу 46.45 Оптова торгівля парфумними та косметичними товарами.
Між ТОВ КІНГС САРЛ (постачальник) та Приватним підприємством Вітафарма був укладений договір поставки № В-0298/2024 від 01.01.2024 р. Згідно з умовами цього договору ПОСТАЧАЛЬНИК зобов`язується поставити та передати у власність ПОКУПЦЯ лікарські засоби, медичні вироби та інші товари аптечного асортименту (надалі- Товар), а ПОКУПЕЦЬ зобов`язується прийняти товар та оплатити його на умовах цього Договору.
На виконання договору були здійснені поставки товару Приватному підприємству Вітафарм засобу дезінфекційного Вітасепт 100 мл:
1) на загальну суму 154200,00 грн., в т.ч. ПДВ 25700 грн., що підтверджується видатковою накладною № РН-0000007 від 01.02.2024 р. Доставка відбулась згідно товарно-транспортної накладної № 8 від 01.02.2024 р. За фактом першої події поставки товару була виписана податкова накладна № 6 від 01.02.2024 р. та направлена на реєстрацію в ЄРПН.
2) на загальну суму 178634,40 грн., в т.ч. ПДВ 29772,40 грн., що підтверджується видатковою накладною № РН-0000011 від 07.02.2024 р. Доставка відбулась згідно товарно-транспортної накладної № 12 від 07.02.2024 р. За фактом першої події поставки товару була виписана податкова накладна № 12 від 07.02.2024 р. та направлена на реєстрацію в ЄРПН.
3) на загальну суму 60760,00 грн., в т.ч. ПДВ 10126,67 грн., що підтверджується видатковою накладною № РН-0000023 від 26.02.2024 р. Доставка відбулась згідно товарно-транспортної накладної № 21 від 26.02.2024 р.
Враховуючи приписи пункту 201.1 статті 201 ПК України, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
ТОВ КІНГС САРЛ склало податкову накладну № 6 від 01.02.2024 на суму видаткової накладної 154200,00 від 01.02.2024 №РН-0000007та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН).
Автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України направлено позивачу повідомлення про прийняття податкової накладної та зупинення її реєстрації. Підставою вказано, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
У квитанції від 04.03.2024 про зупинення Відповідачем не зазначено, які саме копії документів пропонується надати платнику податків до ДПС з метою успішної реєстрації ПН.
Позивач на власний розсуд подав документи разом з поясненнями, які на його думку, підтверджували зазначену в податковій накладній інформацію, а саме:
договір №1/2024 від 01.01.2024 р.;
платіжні інструкції на сплату постачальникам складових для виготовлення продукції;
акти прийняття виготовленої продукції;
видаткові накладні від постачальників на придбання складових для виготовлення продукції;
платіжні квитанції на сплату покупцем придбаної у ТОВ КІНГС САРЛ продукції;
накладна на передачу готової продукції;
акт списання давальницької сировини;
акт приймання-передачі давальницької сировини;
договір № 02/2024к на відшкодування комунальних витрат;
норми витрат сировини на виготовлення засобу Вітасент.
Відповідач не надав належної оцінки наданим документам та рішенням від 21.03.2024 р. № 10760144/44157393 відмовив у реєстрації податкової накладної. У рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних причиною вказано: надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
У графі додаткова інформація зазначено: по платнику 22.02.2024р. прийнято рішення щодо відповідності платника податку на додану вартість критеріям ризикованості платника податку відповідно до п.8 Критеріїв ризикованості платника, Постанов КМУ від 11.12.2019р. №1165.
ТОВ КІНГС САРЛ склало податкову накладну № 12 від 07.02.2024 на суму видаткової накладної 178634,40 від 07.02.2024 №РН-0000011 та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН).
Автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України направлено позивачу повідомлення про прийняття податкової накладної та зупинення її реєстрації. Підставою вказано, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
У квитанції від 12.03.2024 про зупинення Відповідачем не зазначено, які саме копії документів пропонується надати платнику податків до ДПС з метою успішної реєстрації ПН.
Позивач на власний розсуд подав документи разом з поясненнями, які на його думку, підтверджували зазначену в податковій накладній інформацію, а саме:
договір №1/2024 від 01.01.2024 р.;
платіжні інструкції на сплату постачальникам складових для виготовлення продукції;
акти прийняття виготовленої продукції;
видаткові накладні від постачальників на придбання складових для виготовлення продукції;
платіжні квитанції на сплату покупцем придбаної у ТОВ КІНГС САРЛ продукції;
накладна на передачу готової продукції;
акт списання давальницької сировини;
акт приймання-передачі давальницької сировини;
договір № 02/2024к на відшкодування комунальних витрат;
норми витрат сировини на виготовлення засобу Вітасент.
Відповідач рішенням від 12.03.2024 р. № 10704261/44157393 відмовив у реєстрації податкової накладної. У рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних причиною вказано: надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
У графі додаткова інформація зазначено: по платнику 22.02.2024р. прийнято рішення щодо відповідності платника податку на додану вартість критеріям ризикованості платника податку відповідно до п.8 Критеріїв ризикованості платника, Постанов КМУ від 11.12.2019р. №1165.
ТОВ КІНГС САРЛ склало податкову накладну № 18 від 09.04.2024 на суму видаткової накладної 60760,00 від 26.02.2024 №РН-0000023 та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН).
Автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України направлено позивачу повідомлення про прийняття податкової накладної та зупинення її реєстрації. Підставою вказано, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
У квитанції від 15.03.2024 про зупинення Відповідачем не зазначено, які саме копії документів пропонується надати платнику податків до ДПС з метою успішної реєстрації ПН.
Позивач на власний розсуд подав документи разом з поясненнями, які на його думку, підтверджували зазначену в податковій накладній інформацію, а саме:
договір №1/2024 від 01.01.2024 р.;
платіжні інструкції на сплату постачальникам складових для виготовлення продукції;
акти прийняття виготовленої продукції;
видаткові накладні від постачальників на придбання складових для виготовлення продукції;
платіжні квитанції на сплату покупцем придбаної у ТОВ КІНГС САРЛ продукції;
накладна на передачу готової продукції;
акт списання давальницької сировини;
акт приймання-передачі давальницької сировини;
договір № 02/2024к на відшкодування комунальних витрат;
норми витрат сировини на виготовлення засобу Вітасент.
Відповідач не надав належної оцінки наданим документам та рішенням від 09.04.2024 р. № 10871259/44157393 відмовив у реєстрації податкової накладної. У рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних причиною вказано: надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
У графі додаткова інформація зазначено: по платнику 22.02.2024р. прийнято рішення щодо відповідності платника податку на додану вартість критеріям ризикованості платника податку відповідно до п.8 Критеріїв ризикованості платника, Постанов КМУ від 11.12.2019р. №1165.
Вирішуючи спір, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач не надав документальних доказів, як б надали можливість встановити, яка саме податкова інформація стала підставою для висновків про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.
Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, апеляційний суд дійшов такого висновку.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Постановою КМУ №1165 від 11.12.2019 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі Порядок №1165)
Порядком №1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1), повноваження комісії контролюючого органу, яка приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, порядок прийняття рішення комісією тощо.
Пунктом 8 Критерії ризиковості платника податку на додану вартість визначений такий критерій: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 5 Порядку №1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
За змістом пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
За приписами пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Приписами пункту 26 Порядку №1165 визначено, що комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Зміст наведених положень Порядку №1165 та, зокрема, пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку свідчить про те, що розгляду комісією регіонального рівня питання про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку та прийняття одного з визначених Порядком №1165 рішення передує процедура моніторингу відповідності податкової накладної / розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Після того, комісією регіонального рівня розглядається питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку та приймається рішення про відповідність або невідповідність платника податку таким критеріям. При цьому, відповідно до положень пункту 40 Порядку №1165 такі рішення приймаються комісією на засіданнях, шляхом проведення відкритого голосування, та результати щодо прийняття рішень фіксуються у протоколах.
Разом з тим, для того, аби встановити відповідність платника податку на додану вартість вказаному критерію ризиковості мають існувати визначені цим пунктом передумови, а саме наявність певної визначеної податкової інформації, що вказує на ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної саме в поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунках коригування такого платника.
Як свідчать матеріали справи, позивача визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 74.3 статті 74 Податкового кодексу України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.
В свою чергу, відповідач не надав жодного документального доказу наявності у Головного управління ДПС в Миколаївській області податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником (позивачем), та яка стала підставою для прийняття комісією регіонального рівня спірного рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.
Так само, відповідач не надав документальні докази (зокрема, у вигляді відповідних протоколів), які б свідчили про проведення комісією Головного управління ДПС в Миколаївській області, як комісією регіонального рівня, засідань щодо розгляду питання про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а також про наявність у контролюючого органу податкової інформації, що свідчила про ризик порушення позивачем норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкових накладних та розрахунків коригування для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням норм Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Оскаржені рішення не містять інформацію про суть, характер, обсяг та періоди конкретних вчинених платником податків господарських операцій, а також про реквізити (дата, номер), суть і зміст документів, що містять відомості про такі вчинені операції (зокрема, податкових накладних), - що на переконання контролюючого органу підпадають під ознаки ризикових.
З матеріалів справи встановлено, що комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування. Фактично, таке рішення було прийнято у зв`язку з наявною податковою інформацією, що отримана з баз даних ДПС під час виконання функцій контролю, а не за наслідками подання позивачем податкової накладної/ розрахунку коригування для реєстрації. Це суперечить положенням Порядку №1165.
Додатком 4 до Порядку №1165 затверджено типову форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, який складається у двох випадках:
- у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності;
- з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.
Приписами пункту 6 Порядку №1165 визначено, що за результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Отже, рішення комісії не містять зрозумілих мотивів та обґрунтувань віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.
Слід зазначити, що навіть, якщо Порядком №1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 критеріїв ризиковості платника податку, проте не виконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядком №1165 підстав), є підставою для визнання протиправним та скасування оскарженого рішення.
Крім того, додатком 4 до Порядку №1165 затверджено типову форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яка містить наступний припис: «Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.».
Тобто, на відміну від Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 (далі - Порядок №117), положення Порядку №1165 встановлюють можливість платника податку оскаржити рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, у тому числі у судовому порядку.
Таким чином, надання оцінки правомірності такому рішенню у межах судового оскарження на відповідність критеріям, визначеним частиною 2 статті 2 КАС України, відповідає завданням адміністративного судочинства.
Водночас, у цьому випадку безпідставними є посилання контролюючого органу на правові позиції Верховного Суду щодо відсутності правових наслідків у діях комісії по віднесенню платників податків до ризикових, оскільки останні стосуються правовідносин, в яких застосуванню належав Порядок №117. В той же час, Порядок №1165, на відміну від положень Порядку №117, закріплює право суб`єкта господарювання на адміністративне та судове оскарження рішення про відповідність/невідповідність платника податків критеріям ризиковості.
Разом з тим, слід взяти до уваги правовий висновок Верховного Суду, висловлений в постанові від 05.01.2021 у справі №640/10988/20, а саме: рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, прийняте на підставі Порядку №1165, створює для платника податку на додану вартість правові наслідки, а тому може бути оскаржене в судовому порядку.
Отже, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що наявні правові підстави для визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Миколаївській області.
Доводи апеляційної скарги такого висновку не спростовують.
Пунктом 6 Порядку №1165 встановлено, що комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Тобто, контролюючому органу (Головному управлінню ДПС у м.Києві) надані безпосередньо повноваження на виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Поряд з цим, слід враховувати, що, а ні в суді першої інстанції, а ні в суді апеляційної інстанції, апелянт не довів того, що поданих позивачем пояснень та документів було недостатньо для прийняття рішення про невідповідність позивача критеріям ризиковості платника.
Таким чином, доводи апеляційної скарги Головного управління ДПС в Миколаївській області правильність висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для задоволення апеляційної скарги відповідача та скасування рішення суду першої інстанції апеляційний суд не вбачає.
Відповідно до ст. 242 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Таким чином, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, внаслідок чого апеляційна скарга залишається без задоволення, а оскаржуване судове рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. 19 Конституції України, ст. ст. 2-12, 72-78, 242, 257, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області (відокремленого підрозділу ДПС України без статусу юридичної особи публічного права) - залишити без задоволення.
Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2024 року у справі № 400/5719/24 - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, за наявності яких постанова апеляційного суду може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складений 05.11.2024
Суддя-доповідач С.Д. ДомусчіСудді Г.В. Семенюк О.І. Шляхтицький
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2024 |
Оприлюднено | 08.11.2024 |
Номер документу | 122846166 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Домусчі С.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні