Постанова
від 06.11.2024 по справі 640/12695/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/12695/19 Суддя (судді) першої інстанції: Колеснікова І.С.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2024 року м. Київ

Колегія Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

судді-доповідача Кузьменка В.В.,

суддів Ганечко О.М., Сорочка Є.О.,

за участю секретаря Барміної Г.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Акціонерного товариства "Нікопольський завод феросплавів", Комунального підприємства "Харківводоканал", Товариства з обмеженою відповідальністю "Побужський феронікелевий комбінат" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго", Державне підприємство "Гарантований покупець", Акціонерне товариство "Дніпроазот", Акціонерне товариство "Марганецький гірничо-збагачувальний комбінат", Акціонерне товариство "Покровський гірничо-збагачувальний комбінат", Акціонерне товариство "Запорізький завод феропластів", Товариство з обмеженою відповідальністю "Акванова Девелопмент", Товариство з обмеженою відповідальністю "Ренджи Сарата", Приватне акціонерне товариство "Івано-Франківськцемент", Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім", Приватне акціонерне товариство "Акціонерна компанія "Київводоканал", Товариство з обмеженою відповідальністю "Трифановка Енерджі", Приватне акціонерне товариство "Електрометалургійний завод "Дніпроспецсталь" ім. А.М. Кузьміна, Комунальне підприємство "Нікопольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства", Товариство з обмеженою відповідальністю "Сивашенергопром", Приватне акціонерне товариство "Суха Балка", Приватне акціонерне товариство "Дніпровський металургійний завод", Товариство з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "Білоцерківмаз", Товариство з обмеженою відповідальністю "Столичний млин", Товариство з обмеженою відповідальністю "Київхліб", Товариство з обмеженою відповідальністю "Київський пекарний дім", Товариство з обмеженою відповідальністю "Запорізький титано-магнієвий комбінат", Товариство з обмеженою відповідальністю "Херсонський машинобудівний завод", Приватне акціонерне товариство "Український графіт", Товариство з обмеженою відповідальністю "Енергопром Сістем", Ватутінське комунальне виробниче підприємство "Водоканал", Комунальне підприємство Полтавської обласної ради "Полтававодоканал", Товариство з обмеженою відповідальністю "Таврійська ливарна компанія "ТАЛКО", Асоціація "Укрводоканлекологія", Товариство з обмеженою відповідальністю "Енергетична Україна ЄК" про визнання протиправними та скасування постанов, зобов`язання вчинити дії, за апеляційними скаргами Акціонерного товариства "Нікопольський завод феросплавів" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Побужський феронікелевий комбінат" на рішення Київського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року,

В С Т А Н О В И Л А:

Акціонерне товариство "Нікопольський завод феросплавів", Комунальне підприємство "Харківводоканал", Товариство з обмеженою відповідальністю "Побужський феронікелевий комбінат" звернулися до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовами до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, в яких просили:

- визнати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 07.06.2019 № 954 «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії ДП «НЕК «УКРЕНЕРГО» на ІІ півріччя 2019 року протиправною, нечинною та такою, що не підлягає застосуванню з моменту її прийняття;

- визнати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 07.06.2019 року № 955 «Про встановлення тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління ДП «НЕК «УКРЕНЕРГО» на ІІ півріччя 2019 року» протиправною, нечинною та такою, що не підлягає застосуванню з моменту її прийняття;

- визнати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 12.07.2019 № 1411 «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії ДП «НЕК «УКРЕНЕРГО» протиправною, нечинною та такою, що не підлягає застосуванню з моменту її прийняття;

- зобов`язати утриматись від вчинення дій з прийняття постанов про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 березня 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 серпня 2020 року, позовні вимоги задоволено частково, а саме визнано протиправними та скасовано:

- постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 07 червня 2019 року № 954 «Про встановлення тарифу на передачу електричної енергії ДП «НЕК «Укренерго» на ІІ півріччя 2019 року»;

- постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 07 червня 2019 року №955 «Про встановлення тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління ДП «НЕК «Укренерго» на ІІ півріччя 2019 року»;

- постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 12 липня 2019 року №1411 «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії ДП «НЕК «Укренерго».

Постановою Верховного Суду від 14 грудня 2020 року зазначені судові рішення скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції на новий судовий розгляд.

Окружним адміністративним судом міста Києва відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

На підставі вимог Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» дану справу передано для розгляду до Київського окружного адміністративного суду.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, Акціонерним товариством "Нікопольський завод феросплавів" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Побужський феронікелевий комбінат" подано апеляційні скарги, в яких просять скасувати рішення суду першої інстанції як таке, що ухвалене з порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Доводи апелянтів аналогічні до викладених у позовних заявах та обґрунтовані, зокрема, тим, що у результаті прийняття НКРЕКП спірних постанов витрати споживачів послуг ПрАТ «НЕК «Укренерго» суттєво збільшилися за відсутності об`єктивних причин. Крім того, вказано, що суд першої інстанції посилається на норми законодавства, які регулюють інші правовідносини щодо формування тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, які не є предметом даного спору, а оскаржуваними постановами допущено перехресне субсидіювання між користувачами системи. Зазначено, що спірні постанови прийняті НКРЕКП з метою формування та реалізації цінової і тарифної політики у сферах енергетики, не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією України, та з порушенням процедури, визначеної Порядком проведення відкритого обговорення проектів рішень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 червня 2017 року № 866 (далі - Порядок № 866).

Представники Акціонерного товариства "Нікопольський завод феросплавів" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Побужський феронікелевий комбінат" в судовому засіданні просили задовольнити вимоги апеляційних скарг, а спірне рішення суду першої інстанції скасувати, задовольнивши позовні вимоги.

Представники відповідача, та третіх осіб, які з`явились, в судовому засіданні заперечили проти задоволення вимог апеляційних скарг, спірне рішення суду першої інстанції просили залишити без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, сторони, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з таких підстав.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, АТ «НЗФ», КП «Харківводоканал» і ТОВ «ПФК» є споживачами послуг ДП «НЕК «Укренерго», правонаступником якого є ПрАТ «НЕК «Укренерго».

12 грудня 2018 року НКРЕКП прийнято постанову № 1905 «Про встановлення тарифу на передачу електричної енергії ДП «НЕК «Укренерго» на 2019 рік», якою встановлено тариф на передачу електричної енергії, включаючи плату за централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління об`єднаною енергетичною системою України на рівні 5,926 коп/КВт год.

Постановою НКРЕКП від 07 червня 2019 року № 954 установлено ДП «НЕК «Укренерго» на II півріччя 2019 року тариф на послуги з передачі електричної енергії на рівні 347,43 грн/МВт год (без урахування податку на додану вартість) та структуру тарифу на послуги з передачі електричної енергії згідно з додатком. Визнано такою, що втратила чинність, постанову НКРЕКП від 12 грудня 2018 року № 1905.

Відповідно до постанови НКРЕКП від 07 червня 2019 року № 955 установлено ДП «НЕК «Укренерго» на II півріччя 2019 року тариф на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління на рівні 8,90 грн/МВт год (без урахування податку на додану вартість) та структуру тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління згідно з додатком.

Постановою НКРЕКП від 12 липня 2019 року № 1411 установлено ДП «НЕК «Укренерго» з 01 серпня 2019 року тариф на послуги з передачі електричної енергії на рівні 312,14 грн/МВт·год (без урахування податку на додану вартість) та структуру тарифу на послуги з передачі електричної енергії згідно з додатком. Визнано такою, що втратила чинність, постанову НКРЕКП від 07 червня 2019 року № 954.

Вважаючи, що із прийняттям відповідачем постанов № 954, № 955 та № 1411 витрати споживачів послуг ПрАТ «НЕК «Укренерго», до яких належать і позивачі, безпідставно збільшилися, останні звернулися до суду з метою захисту своїх прав та інтересів.

Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що обов`язок оператора системи передачі забезпечувати компенсацію перевищення вартості електричної енергії з альтернативних джерел енергії над ринковими цінами (над ціною ринку «на добу наперед») прямо визначений Законом про ринок та не є перехресним субсидіюванням у тлумаченні Закону. Також вказано, що твердження позивачів про те, що НКРЕКП не має відповідних повноважень щодо встановлення (зміни) тарифів (цін) на послуги у сфері енергетики, а тому оскаржувані постанови є протиправними та підлягають скасуванню, є необґрунтованими

Даючи правову оцінку фактичним обставинам справи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.

Положеннями ч. 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до положень статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі - Закон про НКРЕКП) до основних функцій та повноважень НКРЕКП відноситься, зокрема, встановлення державних регульованих цін і тарифів на товари (послуги) суб`єктів природних монополій та інших суб`єктів господарювання, що провадять діяльність на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг, якщо відповідні повноваження надані НКРЕКП законом, та їх зміна за результатами перевірки або моніторингу; здійснення контролю за додержанням ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вжиття заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов.

13 квітня 2017 року прийнято Закон України «Про ринок електричної енергії» (далі - Закону про ринок), метою якого є запровадження конкурентних механізмів функціонування ринку електричної енергії, вільний вибір контрагентів та забезпечення права споживача вільно обирати постачальника електричної енергії.

Крім того, Законом про ринок передбачені різні механізми купівлі-продажу електричної енергії - двосторонні договори, ринок «на добу наперед» та внутрішньодобовий ринок.

Для забезпечення достатніх обсягів електричної енергії, необхідних для балансування в реальному часі обсягів виробництва та імпорту електричної енергії і споживання та експорту електричної енергії, врегулювання системних обмежень в об`єднаній енергетичній системі України, а також фінансового врегулювання небалансів електричної енергії, передбачений балансуючий ринок та ринок допоміжних послуг.

Відповідно до Закону про ринок запровадження повномасштабного ринку електричної енергії відбулося з 01 липня 2019 року.

Разом з цим, положеннями статті 7 Закону про ринок визначено, що на ринку електричної енергії державному регулюванню підлягають тарифи, зокрема на послуги з передачі електричної енергії та послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління.

Таким чином, відповідно до вимог Закону України «Про ринок електричної енергії», з метою забезпечення належних умов ефективного і надійного функціонування ринку електричної енергії для ДП «НЕК «Укренерго» з дати запровадження нового ринку має бути встановлено, у тому числі тариф на послуги з передачі електричної енергії та тариф на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління.

Протягом І півріччя 2019 року діяла модель ринку електричної енергії, яка не передбачала окрему оплату учасниками ринку послуг з передачі електричної енергії та послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління.

При цьому, вартість послуг з передачі електричної енергії з урахуванням вартості послуг за централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління об`єднаною енергосистемою України враховувалась в оптовій ринковій ціні на електричну енергію.

Тариф на передачу електричної енергії, що діяв до 01 липня 2019 року включав плату за централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління об`єднаною енергосистемою України, та був затверджений постановою НКРЕКП від 12 грудня 2018 року №1905 «Про встановлення тарифу на передачу електричної енергії ДП «НЕК «Укренерго» на 2019 рік», з розбивкою по кварталах.

Отже, вартість послуг з передачі електричної енергії та послуг за централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління об`єднаною енергосистемою України до 01 липня 2019 року (у тому числі протягом І півріччя 2019 року) не сплачувалась учасниками ринку окремо, оскільки зазначені витрати були складовими оптової ринкової ціни на електричну енергію.

При цьому, відповідно до пункту 6.1 глави 6 розділу XI Кодексу систем передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309 (далі - Кодекс СП) послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління надаються оператору системи передачі (ОСП) на підставі двостороннього договору між ним та:

- оператором системи розподілу (ОСР);

- виробником електричної енергії з генеруючими одиницями типу В, С, D;

- споживачем, обладнання якого знаходиться в оперативному підпорядкуванні ОСП.

Розрахунок тарифів на послуги з розподілу електричної енергії для суб`єктів господарювання (ліцензіата), здійснюється відповідно до вимог Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 05 жовтня 2018 року № 1175 (Порядок № 1175).

Відповідно до пункту 7.16 глави 7 Порядку № 1175 розрахунок тарифів здійснюється відповідно до структури тарифу (додатку 26 до Порядку № 1175), встановленої НКРЕКП. Згідно із структурою тарифів (додаток 26 до Порядку № 1175) у складі операційних витрат враховуються, зокрема, витрати «на послуги оператора системи передачі», «на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління».

Таким чином, з огляду на визначені вище положення законодавства, починаючи з 01 липня 2019 року плата за послуги диспетчерського (оперативно-технологічного) управління має бути затверджена Регулятором окремою постановою, та не може бути включена до складу тарифу на передачу.

Позивачі стверджують, що з грудня 2018 року тариф на послуги з передачі електричної енергії ДП «НЕК «Укренерго» підвищено більше, ніж у 6 разів, що зроблено безпідставно та необґрунтовано.

Відповідно до положень частини 4 статті 33 Закону України «Про ринок електричної енергії» оператор системи передачі надає послуги з передачі електричної енергії та послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління учасникам ринку на підставі договорів, укладених на основі типових договорів про надання послуг з передачі електричної енергії та про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління.

Положеннями частини 5 статті 33 Закону України «Про ринок електричної енергії» передбачено, що оплата послуг з передачі електричної енергії та послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління здійснюється за тарифами, які визначаються Регулятором відповідно до затвердженої ним методики.

Отже, саме на виконання зазначених вище положень, структурою тарифу ДП «НЕК «Укренерго» на II півріччя 2019 року, затвердженою постановою НКРЕКП від 07 червня 2019 року № 954, передбачено врахування додаткових витрат.

При цьому, суд звертає увагу на те, що основними чинниками, що спричинили зростання тарифу на послуги з передачі електричної енергії ДП «НЕК «Укренерго» на II півріччя 2019 року є:

1) врахування в тарифі на послуги з передачі електричної енергії вартості витрат електричної енергії з метою компенсації технологічних витрат електричної енергії на її передачу електричними мережами (відповідно до абзацу 3 частини 6 статі 33 Закону про ринок вартість електричної енергії, придбаної з метою компенсації технологічних витрат електричної енергії на її передачу електричними мережами, враховується при визначенні тарифів на передачу електричної енергії). Так, статтю «витрати пов`язані на купівлю електричної енергії» враховано у сумі 3 083 090 тис. грн;

2) врахування в тарифі на послуги з передачі електричної енергії суми коштів для забезпечення виконання спеціальних обов`язків із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (відповідно до абзацу 1 частини 8 статі 33 Закону про ринок оператор системи передачі виконує функції, пов`язані з покладенням на нього спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільного інтересу із збільшення частки виробництва енергії з альтернативних джерел, підвищення ефективності комбінованого виробництва електричної та теплової енергії, інших спеціальних обов`язків).

Статтею 9-1 Закону України «Про альтернативні джерела енергії» передбачено, що держава гарантує закріплення на законодавчому рівні на весь строк застосування «зеленого» тарифу вимог щодо закупівлі у кожному розрахунковому періоді електричної енергії, виробленої на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії і не проданої за договорами безпосередньо споживачам або енергопостачальним компаніям, за встановленим «зеленим» тарифом з урахуванням надбавки до нього, встановленої відповідно до статті 92 цього Закону, в обсягах та порядку, визначених статтею 65 Закону України «Про ринок електричної енергії», а також щодо розрахунків за таку електричну енергію у повному обсязі, у встановлені строки та грошовими коштами.

Так, Постановою 954, у статті «витрати на спеціальні обов`язки із забезпечення загальносуспільних інтересів», передбачено:

- складову витрат «із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел для приватних домогосподарств» враховано у сумі 114 295 тис. грн;

- складову витрат «із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, крім приватних домогосподарств» у сумі 12 282 557 тис грн.

Відтак найбільш вагомою складовою частиною витрат з передачі електричної енергії, що включена до структури тарифу, затвердженого Постановою 954, є витрати на виконання спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільних інтересів, зокрема із забезпечення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії у розмірі 12 396 852 тис. грн;

3) статтю витрат «відрахування частини чистого прибутку» у сумі 347 249 тис. грн (відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2019 року № 363 «Про внесення зміни до пункту 1 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» збільшено ставку відрахувань частини чистого прибутку до Державного бюджету України з 75% до 90%);

4) статтю «податок на прибуток» вирахувано у сумі 267 245 тис. грн (відповідно до Податкового кодексу України).

Решта складових витрат в структурі тарифу ДП «НЕК «Укренерго» на II півріччя 2019 року, зокрема «матеріальні витрати», «витрати на оплату праці» не збільшувалися.

Таким чином, єдиними чинником, що призвів до заростання тарифу на передачу електричної енергії ДП «НЕК «Укренерго» з II півріччя 2019 року - це виконання вимог законодавства України,

Із впровадженням нового ринку електричної енергії з 01.07.2019 відбулась зміна методологічного підходу врахуванням складових ціни на електричну енергію.

Так, згідно із Законом про ринок та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2019 року № 312 (далі - ПРРЕЕ) після запровадження нового ринку електричної енергії вартість послуг на передачу електричної енергії та послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління сплачується учасниками ринку окремо.

Відповідно, доводи позивачів про порушення їх прав з урахуванням того, що встановлені тарифи на послуги з передачі електричної енергії є перебільшеними та необґрунтованими не відповідають дійсним обставинам справи, оскільки це тільки окрема складова кінцевої ціни для споживачів електричної енергії, а на рівень кінцевої ціни для споживачів електричної енергії впливають передусім інші складові, зокрема, ціна купівлі електричної енергії на ринку.

Таким чином, визначення НКРЕКП розміру тарифів, затверджених оскаржуваними постановами передбачений вимогами чинного законодавства, з чим погоджується колегія суддів.

Згідно з положеннями чинного законодавства, зобов`язання оператора системи передачі щодо спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільного інтересу із збільшення частки виробництва енергії з альтернативних джерел виникають лише з дати запровадження повномасштабного ринку, коли розпочинає свою діяльність гарантований покупець, а саме починаючи з 01 липня 2019 року.

Відповідно до положень частини 7 статті 65 Закону України «Про ринок електричної енергії» розрахунок вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел здійснюється гарантованим покупцем відповідно до порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії. Розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії затверджується Регулятором.

При цьому, механізм розрахунку вартості послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії визначений абзацом третім частини шостої статті 63 Закону України «Про ринок електричної енергії», яким передбачено, що вартість послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії визначається у відповідні розрахункові періоди як різниця між вартістю електричної енергії, купленої ним за «зеленим» тарифом, та її вартістю, розрахованою за цінами ринку на добу наперед.

До того ж, положеннями частини 7 статті 65 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що вартість послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, яка надається гарантованим покупцем, визначається у відповідному розрахунковому періоді як:

- різниця між вартістю електричної енергії, купленої ним за «зеленим» тарифом з урахуванням надбавки до нього, та її вартістю під час продажу на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку;

- різниця між вартістю електричної енергії, купленої ним за аукціонною ціною з урахуванням надбавки до неї, та її вартістю під час продажу на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку;

- витрати, пов`язані із врегулюванням небалансів електричної енергії виробників, споживачів, які входять до складу балансуючої групи гарантованого покупця;

- витрати, передбачені кошторисом гарантованого покупця на його діяльність.

Таким чином, обов`язок оператора системи передачі забезпечувати компенсацію перевищення вартості електричної енергії з альтернативних джерел енергії над ринковими цінами (над ціною ринку «на добу наперед») прямо визначений Законом про ринок та не є перехресним субсидіюванням у тлумаченні Закону,

Суд апеляційної інстанції вважає цілком обґрунтованим висновок суд першої інстанції, який вказав, що наведене вище спростовує доводи позивачів щодо незаконності та необґрунтованості оскаржуваних постанов.

Щодо питання процедури прийняття оскаржуваних постанов НКРЕКП, то листом від 11 квітня 2019 року № 4091/17.2.1/7-19 НКРЕКП повідомила ДП «НЕК «Укренерго» про необхідність розпочати процедуру формування та подання тарифів на послуги з передачі електричної енергії та послуги з диспетчерського (оперативно- технологічного) управління з урахуванням вимог Порядку проведення відкритого обговорення проектів рішень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (Порядок № 866), відразу після затвердження Порядку встановлення (формування) тарифу на послуги з передачі електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 22 квітня 2019 року № 585 (Порядок 585) та Порядку формування тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, затвердженого постановою НКРЕКП від 22 квітня 2019 року № 586 (Порядок 586).

Відповідно до вимог Порядку 585 та Порядку 586, заявою від 07 травня 2019 року № 01/16215 ДП «НЕК «Укренерго» звернулось до НКРЕКП щодо встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії та тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно- технологічного) управління на II півріччя 2019 року.

При цьому, на виконання вимог Порядку № 866 та інших законодавчих та нормативно- правових актів, 06 травня 2019 року ДП «НЕК «Укренерго» провело відкриті обговорення щодо встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії та тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління на II півріччя 2019 року з представниками органів державної влади та місцевого самоврядування, та надало протокол громадських обговорень.

Відповідно до Порядку № 866, результат відкритих слухань був оформлений протоколом, який разом з проектом рішення був оприлюднений на офіційному веб-сайті ДП «НЕК «Укренерго».

17 травня 2019 року на засіданні НКРЕКП, яке проводилось у формі відкритого слухання, прийнято рішення щодо схвалення проектів постанови НКРЕКП «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії ДП «НЕК «УКРЕНЕРГО» на II півріччя 2019 року» та «Про встановлення тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління ДП «НЕК «Укренерго» на II півріччя 2019 року».

Схвалені проекти рішень було оприлюднено на офіційному веб-сайті НКРЕКП у мережі Інтернет 17 травня 2019 року. Зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймалися до 28 травня 2019 року.

Так, ДП «НЕК «Укренерго» надало пропозиції до схваленого проекту рішення НКРЕКП щодо необхідності збільшення певних статей витрат у структурі тарифу Підприємства на II півріччя 2019 року для забезпечення належних умов ефективного І надійного функціонування ринку електричної енергії ДП «НЕК «Укренерго», у зв`язку з провадженням нової моделі оптового ринку електричної енергії.

Крім того, протягом визначеного періоду до НКРЕКП надійшли звернення від обласних державних адміністрацій щодо підтримки схваленого проекту рішення НКРЕКП.

Відповідно до положень Порядку № 866, 29 травня 2019 року та 30 травня 2019 року в приміщенні НКРЕКП відбулось відкрите обговорення схвалених проектів рішень НКРЕКП «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії ДП «НЕК «Укренерго» на II півріччя 2019 року» та «Про встановлення тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління ДП «НЕК «Укренерго» на II півріччя 2019 року».

При цьому, на відкритому обговоренні було зазначено про уточнення визначення деяких складових до тарифу на послуги з передачі електричної енергії ДП «НЕК «Укренерго» на II півріччя 2019 року, згідно з якими витрати у структурі тарифу залишено у редакції схваленого проекту постанови НКРЕКП, та додатково враховано:

1) у статті «відрахування частини чистого прибутку» (передача + диспетчеризація) кошти у сумі 435 905 тис. грн - розрахункового рівня ЧЧП на 2019 рік, з урахуванням пільгових інвестиційних проектів (по яких є рішення Кабінету Міністрів України) у сумі 364 844 тис. грн, нарахування резерву сумнівних боргів у сумі 125 236 тис. грн.

При цьому, кошти за статтею «відрахування частини чистого прибутку» на послуги з передачі електричної енергії на II півріччя 2019 року з урахуванням наказу ДП «НЕК «Укренерго» від 29 січня 2019 року № 44 щодо розподілу витрат між видами діяльності становитимуть 347 249 тис. грн.;

2) у статті «витрати на спеціальні обов`язки із забезпечення загальносуспільних інтересів»:

- складову витрат «із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії альтернативних джерел для приватних домогосподарств» кошти у сумі 114 295 тис. грн - на рівні, врахованому в схваленому проекті постанови НКРЕКП;

- складову витрат «із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, крім приватних домогосподарств» сумі 12 282 557 тис грн, яка визначена наступним чином:

- (3 802 000 х ( 4 514,9 -1 618,4)) / 1000 + 1 145 332 + 124 732 = 12 282 557 тис. грн., де рівень планового середньозваженого «зеленого» тарифу на II півріччя 2019 року - 4 514,9 грн/МВт.год;

- прогнозований обсяг виробництва електричної енергії з альтернативних джерел у II півріччі 2019 року - 3 802 000 МВт.год (відповідно до Прогнозного балансу електроенергії об`єднаної електроенергетичної системи України на 2019 рік);

- рівень прогнозної ціни на РДН у другому півріччі 2019 року - 1 618, 4 грн/МВт.год;

- витрати пов`язані з врегулюванням небалансів електричної енергії - 1 145 332 тис. грн., на рівні пропозиції ДП «НЕК «Укренерго», викладеної у листі від 27 травня 2019 року № 01/19005;

- кошторис гарантованого покупця - 124 732 тис. грн, на рівні пропозиції ДП «НЕК «Укренерго», викладеної у листі від 27 травня 2019 року № 01/19005;

3) статтю «амортизація» у структурі тарифу на послуги з передачі електричної енергії на II півріччя 2019 року на рівні 476 810 тис. грн (збільшується на суму 32 455 тис. грн. у зв`язку із збільшенням фактичної амортизації).

4) статтю «прибуток на капітальні інвестиції» у структурі тарифу на послуги з передачі електричної енергії на II півріччя 2019 року на рівні 205 246 тис. грн (зменшено на 32 455 тис. грн - на величину збільшення статті «амортизація»).

5) статтю «податок на прибуток» (передача + диспетчеризація) на рівні 335 476 тис. грн, яку розраховано з урахуванням суми «податку на прибуток» в І півріччі 2019 року, врахованій у діючій структурі тарифу Підприємства на 2019 рік - 236 466 тис. грн, та розрахункової суми річного «податку на прибуток» - 571 942 тис. грн, з урахуванням визначеного ЧЧП. При цьому, на послуги з передачі електричної енергії врахувати суму 267 245 тис. грн з урахуванням розподілу витрат між видами діяльності.

На відкритому обговоренні було відзначено:

- ДП «НЕК «Укренерго» в установленому порядку має подати зміни до Інвестиційної програми на 2019 рік з метою коригування джерел фінансування Інвестиційної програми на 2019 рік;

- з метою забезпечення належних умов ефективного і надійного функціонування ринку електричної енергії, за підсумками діяльності ДП «НЕК «Укренерго» (після запровадження нового ринку) та наявності обґрунтованих чинників тариф на послуги з передачі електричної енергії ДП «НЕК «Укренерго» може бути переглянуто у відповідності до вимог Порядку № 585 та Порядку №866.

За результатами відкритого обговорення було складено Протоколи відкритих обговорень із таблицею узгодження позицій, які оприлюднено на офіційному веб-сайті НКРЕКП у мережі Інтернет 03 червня 2019 року.

07 червня 2019 року на засіданні НКРЕКП, яке проводилося у формі відкритого слухання було прийнято рішення щодо затвердження постанови НКРЕКП «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії ДП «НЕК «УКРЕНЕРГО» на II півріччя 2019 року» та «Про встановлення тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління ДП «НЕК «Укренерго» на II півріччя 2019 року».

Разом з тим, вимоги Порядку 585 та Порядку 586 встановлюють період тривалістю календарний рік, на який здійснюється розрахунок тарифу.

При цьому, з пунктом 2 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про ринок впровадження повномасштабного ринку електричної енергії відбулось з 01 липня 2019 року, що, в свою чергу, унеможливило встановити тариф на послуги з передачі електричної енергії ДП «НЕК «Укренерго» та тариф на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління ДП «НЕК «Укренерго» в цілому на 2019 рік.

Відповідно до положень частини 4 статті 33 Закону при ринок оператор системи передачі надає послуги з передачі електричної енергії та послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління учасникам ринку на підставі договорів, укладених на основі типових договорів про надання послуг з передачі електричної енергії та про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління.

Частиною 5 статті 33 Закону про ринок передбачено, що оплата послуг з передачі електричної енергії та послуг з диспетчерського (оперативно- технологічного) управління здійснюється за тарифами, які визначаються Регулятором відповідно до затвердженої ним методики.

Таким чином, доводи позивачів щодо порушення вимог про проведення відкритого обговорення проектів рішень НКРЕКП, а також порушення періоду розрахунку та встановлення тарифів, не відповідає дійсним обставинам справи, та не можуть слугувати підставою для задоволення позовних вимог.

При розгляді апеляційних скарг судова колегія враховує й те, що запровадження нового ринку електричної енергії розрахунок тарифів на послуги з розподілу електричної енергії для суб`єктів господарювання (ліцензіата), здійснювався відповідно до вимог Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 05 жовтня 2018 року № 1175, який передбачав, що у складі операційних витрат ураховуються, зокрема, витрати «на послуги оператора системи передачі», «на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління».

З постанови НКРЕКП від 12 грудня 2018 року № 1905 можливо встановити, що тариф на передачу електричної енергії, що діяв до 01 липня 2019 року включав плату за централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління, з розбивкою по кварталах. Тобто, вартість послуг з передачі електричної енергії та послуг за централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління до 01 липня 2019 року (у тому числі протягом І півріччя 2019 року) не сплачувалася учасниками ринку окремо, оскільки зазначені витрати були складовими оптової ринкової ціни на електричну енергію.

З 01 липня 2019 року в Україні почав діяти новий ринок електричної енергії і з цього часу на ПрАТ «НЕК «Укренерго» покладено виконання нових функцій, зокрема, адміністратора розрахунків та комерційного обліку. При цьому, витрати на виконання означених функцій включені як окремі складові до структури тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління (частина сьома статті 52, частина третя статті 53 Закону № 2019-VIII). Також до структури тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління включені витрати ПрАТ «НЕК «Укренерго» на закупівлю допоміжних послуг та врегулювання системних обмежень в ОЕС України (абзац 2 частини п`ятої статті 33 Закону № 2019-VIII).

Вищеперелічені функції за попередньої моделі ринку електричної енергії, яка діяла до 01 липня 2019 року, ПрАТ «НЕК «Укренерго» не виконувало, а тому витрати по їх виконанню не були включені до структури тарифу при його затвердженні.

Відтак з початком дії нового ринку електричної енергії у НКРЕКП, як Регулятора, виникав обов`язок щодо встановлення тарифу ПрАТ «НЕК «УКРЕНЕРГО» на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічне) управління окремою постановою, плата за яке до 01 липня 2019 року була складовою тарифу на передачу електричної енергії.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 28 вересня 2023 року у справі № 640/17408/19

Колегія суддів при розгляді апеляційної скарги вказує на імперативні приписи ч. 5 ст. 242 КАС України, якими передбачено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Щодо посилання позивачів на рішення Конституційного суду України від 13 червня 2019 року № 5-р/2019 у справі № 1-17/2018(5133/16), то згідно з частиною 2 статті 152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

При цьому, статтею 91 Закону України «Про Конституційний Суд України» визначено, що Закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Відповідно до статті 58 Конституції України Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Пунктом 3 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 13 червня 2019 року № 5-р/2019 у справі № 1-17/2018(5133/16) встановлено, що частина перша статті 1, пункт 2 частини першої статті 4, частина перша, абзаци перший, другий частини другої статті 5, абзаци другий, третій, четвертий, тридцять дев`ятий, сороковий частини третьої, частина шоста статті 8 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» від 22 вересня 2016 року, визнані неконституційними, втрачають чинність з 31 грудня 2019 року.

Вищезазначені положення Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», які визнані неконституційними Рішенням з 31 грудня 2019 року, передбачають незалежність Регулятора, як державного колегіального органу, процедуру призначення членів Конкурсної комісії, яких призначає Президент України та Верховна Рада України, процедуру призначення та звільнення Президентом України членів Регулятора.

Тобто, Конституційний Суд України перевіривши вищезазначені положення Закону про НКРЕКП на відповідність Конституції України дійшов висновку, що Конституція України, як Основний Закон України не передбачає існування Регулятора, як незалежного державного органу, та не наділяє Президента України та Верховну Раду України повноваженнями щодо вирішення питань утворення НКРЕКП та формування її складу.

Водночас норми Закону про НКРЕКП щодо повноважень Регулятора щодо здійснення державного регулювання, моніторингу та контролю за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Конституційним судом не оцінювались та неконституційними не визнавались.

Колегія суддів зазначає, що позивачами в апеляційних скаргах не спростовано належними доводами та доказами, які б відповідали вимогам ст.ст. 73 - 76 КАС України, факт порушення відповідачем вимог законодавства при проведенні обговорення та прийняття спірних постанов.

Крім того, апеляційні скарги не містять суттєво інших обґрунтувань, ніж ті, які були зазначені у позовних заявах, з урахуванням яких, суд першої інстанції вже надав оцінку встановленим обставинам справи. Належних обґрунтувань неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права апеляційні скарги позивачів не містять.

Таким чином, колегія суддів погоджується з тим, що спірні постанови відповідачем прийнято правомірно, за наявності відповідних підстав та в межах повноважень, а тому підстави для задоволення вимог Акціонерного товариства "Нікопольський завод феросплавів" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Побужський феронікелевий комбінат" в межах спірних правовідносин - відсутні.

Надаючи оцінку кожному окремому доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в пункті 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

Перевіривши мотивування судового рішення та доводи апеляційних скарг, відповідно до вимог ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо справедливого судового розгляду, врахувавши ст. 6 КАС України, відповідно до якої суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, судова колегія вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 242, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України,

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційні скарги Акціонерного товариства "Нікопольський завод феросплавів" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Побужський феронікелевий комбінат" на рішення Київського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Суддя-доповідач: В. В. Кузьменко

Судді: О. М. Ганечко

Є. О. Сорочко

Повний текст постанови складено 06.11.2024.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.11.2024
Оприлюднено08.11.2024
Номер документу122847030
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері електроенергетики (крім ядерної енергетики); енергозбереження, альтернативних джерел енергії, комбінованого виробництва електричної і теплової енергії

Судовий реєстр по справі —640/12695/19

Постанова від 06.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Постанова від 06.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 11.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 20.06.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Рішення від 10.06.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні