Постанова
від 05.11.2024 по справі 120/1388/24
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/1388/24

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Слободонюк Михайло Васильович

Суддя-доповідач - Мацький Є.М.

05 листопада 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Мацького Є.М.

суддів: Сушка О.О. Залімського І. Г. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 24 липня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. В лютому 2024 року ОСОБА_1 звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області в якому просить:.

1.1. Визнати протиправними дії Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області щодо відмови у виготовленні та видачі ОСОБА_1 нової довідки із зазначенням в ній періоду виконання службових обов`язків з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС із зазначенням населених пунктів: с. Запрудка - 05.05.1986р., с. Воровичі - 07.05, 11.05, 12.05.1986р., м. Прип`ять - 13.05, 14.05, 15.05.1986 р., с. Красне - 17.05, 18.05.1986 р., с. Сидоровичі - 06.05, 19.05 1986 р., с. Весняне - 08.05, 09.05, 10.05.1986 р., с. Крива Гора - 16.05.1986 р. та із зазначенням до яких саме зон небезпеки відносяться вказані населені пункти;

1.2. Визнати протиправними дії Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області щодо відмови у виготовленні нової довідки про заробітну плату працівників за роботу/службу/ в зоні відчуження в 1986-1990 роках в якій зазначити населені пункти: м. Прип`ять, с.Красне, які відносяться до третьої зони небезпеки та відмови у видачі такої довідки ОСОБА_1 ;

1.3. Визнати довідки про заробітну плату працівників за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках від 16.12.2022 року № 126 та від 09.03.2023 року № 78, видану відповідачем ОСОБА_1 - не дійсними;

1.4. Зобов`язати Ліквідаційну комісію УМВС України у Вінницькій області видати ОСОБА_1 нові довідки про період виконання службових обов`язків з 05.05.1986 року по 19.05.1986 року із зазначенням населених пунктів та до яких саме зон небезпеки дані населені пункти відносяться, та видати нову довідку про заробітну плату працівників за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках в якій вказати населені пункти: м. Прип`ять та с. Красне, які відносяться до третьої зони небезпеки - 5 днів, та здійснити перерахунок грошового забезпечення ОСОБА_1 за період проходження служби в зоні в зоні відчуження ЧАЕС з 05.05.1986 року по 19.05.1986 року, з урахуванням доплати за ЧАЕС 178 крб. 71 коп., посадового окладу - 150 крб. та грошової винагороди-премії - 3000крб. ( підстава: Наказ УВС м. Вінниці від 23.04.1993 року № 67).

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

2. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 24 липня 2024 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ДОВОДІВ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

3. Апелянт, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив його скасувати та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.

4. В обґрунтування апеляційної скарги вказує на протиправність відмови відповідача у задоволені його звернень щодо видання належної довідки про розмір його грошового забезпечення за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках із зазначенням відповідної зони небезпеки та зони особливого контролю, до яких віднесено населені пункти, в яких позивач перебував в період з 05 травня по 19 травня 1986 року.

ІІ. ВИКЛАД ОБСТАВИН, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

5. Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Вінницькій області та отримує пенсію по інвалідності, як особа з інвалідністю ІІ групи внаслідок захворювання, пов`язаного з участю в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. Крім того, позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (Категорія 1).

6. Ліквідаційною комісією УМВС України у Вінницькій області позивачу видано довідку №126 від 16.12.2022 про виплачену йому заробітну плату за роботу в населених пунктах в зоні відчуження в період з 05 травня по 19 травня 1986 року в населених пунктах с. Запрудка (05.05.1986), с. Варовичі (7,11,12.05.1986), м. Прип`ять (13-15.05.1986) (3 зона), с. Красне (17,18.05.1986) (3 зона), с. Сидоровичі (6,19.05.1986), с. Весняне (08-10.05.1986) (зона відчуження), с. Крива Гора (16.05.1986).

7. Окрім того, відповідачем 09.03.2023 позивачу видано іншу довідку за № 78 про заробітну плату в зоні відчуження в 1986-1990 роках, в якій, як і в попередній довідці зазначено про те, що позивачу за роботу в населених пунктах зони відчуження в м. Прип`ять, с. Красне, с. Весняне, с. Крива Гора, с. Варовичі з 05 травня по 19 травня 1986 року за місцем роботи (служби) виплачена заробітна плата, із якої визначається пенсія в сумі 188,76 грн.

8. При цьому, в якості підстави видачі довідки здійснюється посилання на особову картку з нарахування грошового забезпечення позивачу за 1986 рік, яка зберігається в архівній справі №33-1/668, що знаходиться в архіві УМВС України у Вінницькій області.

9. 27.12.2023 позивач звернувся до голови Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області із проханням видати йому нову довідку щодо ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС із зазначенням як конкретних періодів виконання ним обов`язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС так і населених пунктів і зон небезпеки до яких вони відносяться.

10. 30.12.2023 Ліквідаційною комісією УМВС України у Вінницькій області позивачу видана довідка №Б-660/12-2023 в якій міститься інформація про виконання позивачем в період з 05 травня по 19 травня 1986 року службових обов`язків з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС: с. Запрудка - 05.05.1986р., с. Варовичі - 7,11,12.05.1986р., м. Прип`ять - 13-15.05.1986р., с. Красне - 17,18.05.1986р., с. Сидоровичі - 6,19.05.1986р., с. Весняне - 08-10.05.1986р., с. Крива Гора - 16.05.1986р., з посиланням на підставу видачі: "Предложение - список сотрудников УВД Винницкого облисполкома для выплаты кратных окладов денежного содержания и единовременного пособия в связи с выполнением заданий по ликвидации последствий аварии на Чернобыльской АЭС" від 08 липня 1986 року за підписом начальника УВС Вінницького облвиконкому генерал-майора міліції ОСОБА_2 , порядковий номер в списку 19, Журнал про участь співробітників УМВС України у Вінницькій області в ліквідації аварії на ЧАЕС 1986-1990 роки, порядковий номер в журналі Б 60, «Список сотрудников УВД Винницкой области, принимавших участие в работах по ликвидации последствий аварии на Чернобыльской АЭС в 30-ти километровой зоне», приложение № 1 к приказу УВД Винницкой области от 25 июля 1991 г. № 274, порядковий номер в списку 57".

11. Вважаючи, що відповідач не в повній мірі задовольнив його прохання, а саме не вказав до якої саме зони небезпеки, зони відчуження чи зони особливого контролю відносяться згадані вище населені пункти, де він виконував службові обов`язки, позивач 10.01.2024 та 22.01.2024 звернувся з наступними заявами до відповідача з проханням конкретизувати відповідні відомості, а також видати довідку про заробітну плату із зазначенням правильних, на його думку, відомостей про розмір доплати за Чорнобиль 178 крб. 71 коп., та розмір посадового окладу, взявши до уваги підвищення до 100% тарифних ставок/посадових окладів, з видачею нового розрахунку його грошового забезпечення.

12. У відповідь на останнє звернення Ліквідаційна комісія УМВС України у Вінницькій області листом від 30.01.2024 №Б-53/12/02-2024 повідомила позивача про відсутність можливості втретє видати довідку із вказаними вимогами. Зазначила, що проведеною перевіркою встановлено, що інформація яка видана в попередній довідці носить вичерпний характер та отримана з архівних документів, у яких відсутні інформація щодо зон небезпеки та зон особливого контролю, до яких віднесено згадані населені пункти. Крім іншого відповідач повідомив, що інформація, яка викладені у довідці про розмір заробітної плати позивача за період з 05.05.1986 по 19.05.1986 отримана з архівних документів, які стосуються виключно оплати праці (Решение № 87 Правительственной комисии от 7 августа 1986 года, г. Чернобыль, "Об оплате труда работников, занятых на работах по ликвидации последствий аварии на Чернобыльской АЭС и предотвращению загрязнения окружающей среды"… Оплату труда работников … осуществлять в соответствии с зонами опасности, указанными в приложении к настоящему Решению…).

13. Вважаючи, що відповідач безпідставно відмовив у наданні йому нових довідок про період виконання службових обов`язків з ліквідації наслідків на ЧАЕС та про розмір його грошового забезпечення, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

14. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

15. Згідно з частиною першою статті 54 Закону № 796-XII пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатися за бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно із законодавством.

16. Частиною четвертою статті 15 Закону № 796-XII передбачено, що видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.

17. Відповідно до абзацу першого пункту 2.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 року за № 1566/11846, довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

18. Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 15.10.2013 року № 8-рп/2013 у справі за конституційним зверненням щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 233 КЗпП України, статей 1, 12 Закону України "Про оплату праці", праву працівника на належну заробітну плату кореспондує обов`язок роботодавця нарахувати йому вказані виплати, гарантовані державою, і виплатити їх. При цьому право працівника не залежить від нарахування йому відповідних грошових виплат.

19. Базовим документом, який визначав порядок оплати праці ліквідаторам аварії на ЧАЕС, є постанова Центрального Комітету КПРС, Президії Верховної СРСР, Ради Міністрів СРСР та Всесоюзної Професійних Спілок від 07.05.1986 року № 524-156 "Про умови оплати праці і матеріального забезпечення працівників підприємств і організацій зони Чорнобильської атомної електростанції".

20. Так, пунктом 1 цієї постанови передбачались виплати військовослужбовцям військових частин і органів Комітету державної безпеки СРСР, а також особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, що виконують службові обов`язки в зоні Чорнобильської АЕС, посадові оклади і оклади за військовим або спеціальним званням в подвійному розмірі.

21. Розпорядженнями Ради Міністрів СРСР від 17.05.1986 року № 964-рс "Про виділення Міненерго СРСР додаткових фондів заробітної плати" дозволено керівникам міністерств і відомств, які брали участь у ліквідації аварії, за згодою представника урядової комісії проводити у виключних випадках оплату праці працівників, зайнятих роботах у III, II, I зонах небезпеки у 5-, 4-, 3-кратному розмірах.

22. Розпорядженням Ради Міністрів СРСР від 23.05.1986 року № 1031-рс поширено порядок та умови підвищеної оплати праці, передбачені розпорядженням Ради Міністрів СРСР від 17.05.1986 року № 964, на військовослужбовців, начальницький та рядовий склад органів внутрішніх справ.

23. Грошове забезпечення особам начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ, що виконували службові обов`язки в зоні Чорнобильської АЕС, здійснювалося на підставі нормативно-правових актів МВС СРСР та МВС УРСР, зокрема, наказів МВС СРСР від 11.05.1986 року № 0130, від 17.05.1986 року № 0149, від 30.06.1986 року № 0189 та інших.

24. Абзацом 1 пункту 1 наказу МВС СРСР від 17.05.1986 року № 0149 "Про додаткові виплати особистому складу органів та внутрішніх військ МВС СРСР, які зайняті на роботах з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" на виконання зазначених розпоряджень міністру внутрішніх справ Української РСР було дозволено за погодженням з головою Урядової комісії з ліквідації аварії здійснювати у виняткових випадках оплату праці робітників, службовців, а також призваних на збори військовозобов`язаних, які зайняті на особливо важливих і відповідальних роботах з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у ІІІ зоні небезпеки - у 5-кратному розмірі у порівнянні зі встановленими чинним законодавством нормами, у II зоні - у 4-кратному розмірі, у І зоні - у 3-кратному розмірі.

25. Надбавки за вислугу років та інші надбавки нараховувались за основним місцем служби.

26. Постановою Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 05.06.1986 року № 665-195 (постанова Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 10.06.1986 року № 207-7) надано право керівникам міністерств і відомств та їх заступникам здійснювати оплату праці працівників, зайнятих на роботах у третій, другій і першій зонах небезпеки, відповідно в 4-, 3- і 2-кратному розмірах понад середньомісячну заробітну плату, виходячи з тарифної ставки (окладу), встановленої за основним місцем роботи.

27. Оплата праці робітників і службовців, відряджених у зону ЧАЕС та призваних на військові збори, за якими відповідно до чинного законодавства зберігалась за основним місцем роботи середньомісячна заробітна плата, провадилась відповідно абзацу 4 пункту 1 Постанови Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 05.06.1986 року № 665-195 (абзац 4 підпункт 1 пункту 1 Постанови Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 10.06.1986 року №207/7) у відповідних зонах небезпеки в 4-, 3- і 2-кратному розмірах (із врахуванням 100% тарифної ставки), виходячи з тарифної ставки, встановленої за основним місцем роботи.

28. У відповідності до ст. 2 Закону України від 24.03.1995 року № 108/95-ВР "Про оплату праці", якою визначається структура заробітної плати, основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.

29. Додаткова заробітна плата - це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством: премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій. До інших заохочувальних та компенсаційних виплат належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

30. Механізм обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до статей 54, 57 і 59 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - пенсії), а також визначення заробітної плати (доходу) для їх обчислення визначається Порядком обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженим постановою КМ України від 23.11.2020 № 1210 (далі Порядок №1210). Так, згідно даного Порядку пенсії за бажанням осіб можуть призначатися виходячи із заробітної плати (доходу), одержаної за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків.

31. Відповідно до підпункту 4 пункту 3 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 року № 1210, яка набрала чинності з 01.01.2012, у разі коли особа пропрацювала в зоні відчуження менше календарного місяця у 1986-1990 роках, за її бажанням пенсія може обчислюватися виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу у зоні відчуження, за весь фактично відпрацьований час, в одному із неповних календарних місяців роботи протягом цих років, без додавання суми заробітної плати за період роботи за межами зони відчуження.

32. Пенсії призваних на військові збори військовозобов`язаних, які брали участь в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та працювали у зоні відчуження в 1986-1990 роках, призначаються виходячи із заробітної плати (доходу), яку (який) вони одержували за основним місцем роботи, з урахуванням фактично відпрацьованого часу у зоні відчуження, характеру виконуваної роботи, місця і тривалості робочого дня (незалежно від періоду проведення розрахунку оплати праці за умови, якщо такий розрахунок проведено на підставі первинних документів про місце роботи і тривалість робочого дня згідно із сумарною кратністю оплати праці, встановленою у відповідні періоди за зонами небезпеки: у III зоні - 5, II - 4, I - 3). При цьому в усіх випадках заробітна плата (дохід) для розрахунку пенсії не може бути нижчою (нижчим) від фактично одержаної суми у зазначений період.

33. Постановою Кабінету Міністрів Української PCP від 23 липня 1991 р. №106 Про організацію виконання постанов Верховної Ради Української PCP про порядок введення в дію законів Української PCP "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" та "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи" визначено Перелік населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок чорнобильської катастрофи де визначено відповідні зони.

ІV. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

34. Вирішуючи питання обґрунтованості апеляційної скарги колегія суддів виходить з такого.

35. Так, сторонами спору не заперечується що відповідно до наказу № 274 від 25.07.1991 "Про підтвердження перебування співробітників УМВС України у Вінницькій області в зоні Чорнобильської АЕС", на який посилається відповідач, позивач з 05.05.1986 по 19.05.1986 вважався відкомандированим на роботи, пов`язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС.

36. Колегія суддів звертає увагу, що обставини пов`язані із визначенням зон небезпеки тих населених пунктів, де позивач виконував обов`язки з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, в певній мірі були предметом судового дослідження Вінницького окружного адміністративного суду по справі № 120/4609/23 за позовом ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

37. Зокрема, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 31.07.2023 у справі № 120/4609/23, залишеним без змін згідно постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023, в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено. При цьому, у згаданій справі суд дійшов висновку про відсутність у відповідача підстав для видачі позивачу оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення на роботах в третій зоні небезпечності, в зоні відчуження, за період з 13.05.1986 по 15.05.1986 в м. Прип`ять та за період з 17.05.1986 по 18.05.1986 в с. Красне, без зазначення в ній зон особливого контролю, таких як с. Весняне, с. Воровичі, с. Крива Гора, з урахуванням подвійного посадового окладу - 300 крб., грошової винагороди-премії за Чорнобиль - 0,00180 грн., суточних / добових - 17 крб. 50 коп., та грошової винагороди за отримання гранично допустимої дози випромінення.

38. Свій висновок суд мотивував тим, що оскільки позивач приймав участь у заходах з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС з 05 по 19 травня 1986 року в зоні відчуження (12 днів), тому виокремлювати із цього періоду лише бажані для позивача населені пункти м. Прип`ять та с. Красне (5 днів) в частині визначення розміру грошового забезпечення для обчислення пенсій лише щодо виконання обов`язків служби у цих населених пунктах, а не в цілому за весь період, не має достатніх підстав.

39. Згідно довідки УМВС України у Вінницькій області від 14.12.2011 № 2/3054, позивач в період з 05 травня по 19 травня 1986 року (15 днів) виконував службові обов`язки по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в населених пунктах с. Запрудка (05.05.1986), с. Воровичі (7,11,12.05.1986) (зона відчуження), м. Прип`ять (13-15.05.1986) (3 зона), с. Красне (17,18.05.1986) (3 зона), с. Сидоровичі (6,19.05.1986), с. Весняне (08-10.05.1986) (зона відчуження), с. Крива Гора (16.05.1986).

40. Зазначені відомості в подальшому були також відображені і в наступних (спірних) довідках Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області від 16.12.2022 № 126, від 09.03.2023 № 78.

41. Позивач не навів жодних обставин відмінних від тих, що вже були предметом розгляду у іншій справі, які б вказували на можливість розмежування тих населених пунктів, де позивач перебував в період часу з 05 по 19 травня 1986 року із зазначенням щодо кожного з них зони небезпеки, не відбулось.

42. Крім того, як зазначає відповідач та підтверджується матеріалами справи уся інформація, яка відображені в довідках про період виконання позивачем службових обов`язків з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС отримана виключно з архівних документів, в яких відсутня інформація щодо зон небезпеки та зон особливого контролю, до яких віднесено вказані населені пункти. Тому як вірно зазначив суд першої інстанції, самостійна зміна відповідачем вказаної інформації у спосіб видання нової довідки є недопустимою.

43. Щодо позовної вимоги в частині видачі довідки про грошове забезпечення із зазначенням доплати за ЧАЕС - 178 крб. 71 коп., посадового окладу - 150 крб. та грошової винагороди - премії 3000 крб., колегія суддів зазначає наступне.

44. Розрахунок грошового забезпечення здійснюється із посадового окладу і окладу за спеціальним званням, що діяли в період роботи в зоні відчуження ЧАЕС, у кратних розмірах відповідно до зон небезпечності, де вони несли службу.

45. Відтак доплата за Чорнобиль має тимчасовий характер і відноситься до заохочувальних та компенсаційних виплат, тобто є премією, а не заробітною платою.

46. Згідно з пунктом 1 постанови Державного комітету СРСР з праці і соціальних питань та Секретаріату ВЦРПС від 07.05.86 № 153/10-43 працівникам, безпосередньо зайнятим на роботах по усуненню наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, премії, винагороди і заохочення нараховуються відповідно до діючих положень.

47. Як зазначив Верховний Суд у постанові від 19.03.2019 у справі № 377/613/16-а (адміністративне провадження № К/9901/11943/18), при дослідженні вказаного положення, про розповсюдження даних пунктів на осіб рядового і начальницького складу в цих постановах вказівок не має.

48. Оплата праці робітників і службовців (відряджених у зону ЧАЕС та призваних на військові збори), за якими відповідно до законодавства зберігалась за основним місцем роботи середньомісячна заробітна плата, провадилась відповідно до абз. 4 п. 1 постанови РМ СРСР і ВЦРПС № 665-195 від 05.06.1986 (абз. 4 п. п. 1 п. 1 постанови Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради № 207-7 від 10.06.1986) у відповідних зонах небезпеки в 4-, 3-, 2- кратному розмірі, виходячи з тарифної ставки, встановленої за основним місцем роботи.

49. Пунктами 4 та 5 постанов Ради Міністрів Української РСР № 207-7 від 10.06.1986 та Ради Міністрів СРСР та ВЦРПС № 665-195 від 05.06.1986, робітникам підприємств, організацій, які виконують роботи, пов`язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, установлено додаткову оплату праці за роботу у нічний час в розмірі 35% годинної тарифної ставки за кожну годину роботи в нічний час та максимальний розмір премії 60 % тарифної ставки, а також право залучати робітників на роботи в вихідні та святкові дні з оплатою праці в подвійному розмірі.

50. Окрім того, відповідно до постанови Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС № 153/10-43 від 07.05.1986 премія за роботу в зоні ЧАЕС виплачувалась у відповідності з діючими на підприємстві системами преміювання.

51. Тобто, якщо до поїздки працівника в зону відчуження або після його повернення роботодавець нараховував премію за період виконання робіт з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, то її розмір повинен був визначатися на підставі положення, що діяло на підприємстві на момент відрядження.

52. Крім того, відповідно до Наказу УВС м. Вінниці від 23.04.1993 р., на який власне і посилається позивач у своєму позові, було заохочено співробітників УВС - учасників ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, однак такі грошові винагороди, які позивач отримав носять разовий характер, та не включаються до довідки про грошове забезпечення.

53. При цьому колегія суддів погоджується із доводами відповідача, що усі грошові винагороди, які позивач отримав в зоні відчуження, носять разовий характер та у довідку, видану на підставі постанови Ради Міністрів УРСР та Укрпрофради від 10.06.86 № 207-7, не включаються. Так само, на одноразову винагороду виплату за отриману дозу опромінення 25 бер і більше не зараховуються страхові внески, а тому вона також не включається в розрахунок заробітку, з якого обчислюється пенсія.

54. Відповідна довідка видається відповідачем на підставі архівних даних, які містять виключно ту інформацію, яка наявна в особовій картці з нарахування грошового забезпечення позивача, за 1986 р. згідно його архівної справи №33-1/668. Відповідно, підстав для зазначення інших відомостей щодо розмірів його грошового забезпечення (заробітної плати) у відповідача не має.

55. З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження під час ії розгляду, а відтак, відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги.

V. ВИСНОВКИ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ.

56. Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

57. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

58. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

59. Зазначеним вимогам закону судове рішення відповідає.

60. Переглянувши судове рішення в межах апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення, суд першої інстанції не допустив неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, які були б підставою для скасування судового рішення, а тому апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 24 липня 2024 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Мацький Є.М. Судді Сушко О.О. Залімський І. Г.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.11.2024
Оприлюднено08.11.2024
Номер документу122847127
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —120/1388/24

Постанова від 05.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 22.08.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Рішення від 24.07.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні