ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
адреса юридична: вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, адреса для листування: вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36607, тел. (0532) 61 04 21, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/
Код ЄДРПОУ 03500004
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.10.2024 Справа № 917/1104/24
за позовною заявою Керівника Полтавської обласної прокуратури, вул. 1100-річчя Полтаваи 7, м.Полтава, 36000 в інтересах держави в особі Семенівської селищної територіальної громади, вул. Незалежності, 44-а, смт.Семенівка, Кременчуцький район, Полтавська область,38200
до 1. Державної екологічної інспекції Центрального округу, вул.Коцюбинського,6, м.Полтава, 36039
2. Семенівської селищної ради, вул. Незалежності, 44-а, смт.Семенівка, Кременчуцький район, Полтавська область,38200
3. Приватного сільськогосподарського підприємства "Дружба", вул.Центральна,33Б, с.Очеретувате, Кременчуцький район, Полтавська область, 38270
про визнання недійсним рішення, визнання недійсним договору, зобов"язання повернути земельну ділянку, визнання незаконною та скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Суддя Кльопов І.Г.
Секретар Назаренко Я.А.
Представники сторін згідно протоколу судового засідання.
Обставини справи: Керівник Полтавської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Семенівської селищної територіальної громади звернувся до господарського суду Полтавської області з позовною заявою до 1. Державної екологічної інспекції Центрального округу та 2. Семенівської селищної ради, в якому просить суд:
1. Визнати недійсним рішення Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області № 1227 від 05.05.2023 «Про укладення на новий строк з Приватним сільськогосподарським підприємством «Дружба» договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633, розташованої за межами населених пунктів на території Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області».
2. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 69,5200 га з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 від 08.09.2023, укладений між Семенівською селищною радою (вул. Незалежності, 44 А, смт Семенівка, Кременчуцький р-н, Полтавська область, 38200, код ЄДРПОУ 22538295) та Приватним сільськогосподарським підприємством «Дружба» (вул. Центральна, ЗЗБ, с. Очеретувате, Кременчуцький р-н, Полтавська область, код ЄДРПОУ 03770000).
3. Скасувати рішення державного реєстратора Центру надання адміністративних послуг Семенівської селищної ради Затуливітера Є.М. від 22.09.2023 № 69413216 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень і здійснену на його підставі реєстрацію права оренди земельної ділянки за Приватним сільськогосподарським підприємством «Дружба» (вул. Центральна, ЗЗБ, с. Очеретувате, Кременчуцький р-н, Полтавська область, код ЄДРПОУ 03770000) та припинити право оренди Приватного сільськогосподарського підприємства «Дружба» (вул. Центральна, ЗЗБ, с. Очеретувате, Кременчуцький р-н, Полтавська область, код ЄДРПОУ 03770000) на земельну ділянку площею 69,5200 га з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633.
4. Зобов`язати Приватне сільськогосподарське підприємство «Дружба» (вул. Центральна, ЗЗБ, с. Очеретувате, Кременчуцький р-н, Полтавська область, код ЄДРПОУ 03770000) повернути з незаконного користування у власність Семенівської селищної територіальної громади в особі Семенівської селищної ради земельну ділянку площею 69,5200 га з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633.
5. Визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки площею 69,5200 га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, кадастровий номер земельної ділянки: 5324585600:00:002:0633, дата державної реєстрації - 06.09.2010, виключивши відповідні відомості з Державного земельного кадастру.
В обгрунтування позову прокурор зазначає, що прокуратурою виявлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 сформована за рахунок території Гідрологічного заказника місцевого значення «Лубкове». При цьому, вказану ділянку передано в оренду як землі сільськогосподарського призначення.
В даному випадку, Семенівська селищна рада, приймаючи рішення щодо наявності підстав для укладення договору оренди з ПСП «Дружба», який на думку відповідачів мав переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк, як землевласник та розпорядник земель комунальної власності повинна була повторно перевірити наявність законодавчих обмежень на використання спірної земельної ділянки та отримання погоджень уповноважених органів на здійснення господарської діяльності на території заказника, зокрема Департаменту екології та природних ресурсів Полтавської обласної військової адміністрації.
Ухвалою господарського суду Полтавської області від 15.07.2024 суд ухвалив прийняти позовну заяву до розгляду і відкрити провадження у справі; справу розглядати в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 03.09.2024.
26.07.2024 за вхід. № 10191 від Державної екологічної інспекції Центрального округу надійшли пояснення, в яких Державна екологічна інспекція Центрального округу позов прокуратури просить задовольнити.
30.07.2024 за вхід. № 10329 від Семенівської селищної ради надійшов відзив на позовну заяву. Відповідач проти позову заперечує та просить суд відмовити у задоволенні позову.
Так, відповідач 1 зазначає:
- прокурором до пред`явлення позову не було повідомлено Семеінвську селищну раду про виявлені ним порушення інтересів держави, що фактично позбавило Семенівську селищну раду права перевірити факти порушення законодавства, виявлені прокурором, вчинити необхідні дії для виправлення ситуації, а саме:
подання позову з метою виправлення допущеної помилки (у разі підтвердження факту її допущення).
Тобто, прокурором не було вжито заходів до спонукання Семенівської селищної ради
на вжиття належних заходів щодо захисту прав територіальної громади у розпорядженні земельною ділянкою комунальної власності шляхом звернення до суду.
- Семенівська селищна рада не може бути належним відповідачем в даній справі, адже є представником територіальної громади в інтерсах якої позов заявлено прокурором.
- Семенівською селищною радою перевірялися відомості щодо статусу земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 у Державному земельному кадастрі, однак зареєстровані відомості про обмеження у використанні земельної ділянки в Державному земельному кадастрі відсутні, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру (№ НВ-0001745492024 від 22.07.2022)
Відомості щодо земельної ділянки гідрологічного заказника місцевого значення «Лубкове» у Державному земельному кадастрі взагалі відсутні.
- Наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області №50-ОТГ від 15.12.2020 «Про передачу земельних ділянок у комунальну власність» земельну ділянку з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 передано як таку, що не має обмежень у використанні, відноситься до земель сільськогосподарського призначення та перебуває в оренді. Враховуючи, що держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр, у Семенівської селищної ради не було підстав сумніватися у зазначеній держателем інформації.
- земельна ділянка з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 згідно інформації, що міститься в Державному земельному кадастрі, має угіддя сіножаті, що також зазначено і в договорі оренди землі від 08 вересня 2023 року (пункт 2 договору).
- відсутні докази, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 розташована на території об`єкта природно-заповідного фонду, а саме: гідрологічного заказника місцевого значення «Лубкове».
06.08.2024 за вхід. № 10633 від Полтавської обласної прокуратури надійшла відповідь на відзив Семенівської селищної ради.
У даному випадку інтереси держави порушено внаслідок прийняття органом місцевого самоврядування, наділеним повноваженнями щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, незаконного рішення. Оскільки саме цей орган (Семенівська селищна рада) допустив порушення інтересів у спірних правовідносинах, то він не є органом, який може здійснювати захист інтересів держави у тих самих відносинах, тобто прокурор в даному випадку звернувся до суду з відповідним позовом також як самостійний позивач.
Склад відповідачів визначається прокурором самостійно в кожному конкретному випадку залежно від характеру спірних правовідносин, змісту порушених прав та інтересів держави, суб`єктів, які мають здійснювати захист цих прав та інтересів у відповідній сфері, обраного прокурором способу захисту останніх, який повинен бути ефективним та спрямованим на повне поновлення порушеного або оспорюваного права (тобто не має потребувати додаткового звернення з іншими вимогами до учасників спірних правовідносин) тощо.
Враховуючи, що Семенівська селищна рада, є одним із учасників спірних правовідносин, яким допущено порушення державних інтересів, вказаний орган виступає відповідачем у даній справі. Діюче процесуальне законодавство України не дозволяє одній особі одночасно виступати в якості позивача та відповідача.
Прокурор звернувся до суду з даним позовом про визнання недійсним рішення Семенівської селищної ради, визнання недійсним договору оренди, скасування державної реєстрації, припинення права користування та повернення до комунальної власності земельної ділянки природно-заповідного фонду як позивач в інтересах Семенівської селищної територіальної громади.
Підставою для набуття територіальною громадою в особі Семенівської селищної ради права комунальної власності на нерухоме майно та землю є безоплатна передача її державою. Оскільки право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів, кожне порушення закону щодо безпідставного заволодіння комунальною власністю є порушенням державних інтересів.
Так, предметом спору в даному випадку є дотримання визначеного законом порядку надання у користування земельних ділянок природно-заповідного фонду, що перебувають у комунальній власності.
Таким чином, порушення цього порядку та протиправне надання землі у користування з порушенням Закону, завдає шкоду власності Семенівської селищної територіальної громади та суперечить інтересам держави в цілому.
Також прокурор зазначає про те, що твердження відповідача 1, що у Державному земельному кадастрі відсутні відомості щодо гідрологічного заказника місцевого значення "Лубкове" не відповідає дійсним обставинам, оскільки згідно роздруківки з Державного земельного кадастру з графічним розташуванням земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 зображено інформаційний шар "Природно-заповідний фонд".
Інформація, що відображається в інформаційному шарі "Природно-заповідний фонд", розміщена на офіційному веб-сайті Держгеокадастру у розділі "Публічна кадастрова карта" державним підприємством "Центр державного земельного кадастру" (лист від 08.07.2021 № 3/2258) згідно з даними, наданими Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України листом від 04.06.2021 № 25/7-11/11576-21 та відповідно до листа Держгеокадастру від 16.06.20214 № 24-28-0.211-7240/2-21. Наведене свідчить про наявність відомостей у Державному земельному кадастрі про гідрологічний заказник місцевого значення "Лубкове"
13.08.2024 за вхід. № 10900 від Приватного сільськогосподарського підприємства «Дружба» надійшли заперечення на відповідь на відзив Полтавської обласної прокуратури. Відповідач 2 проти позову заперечує та просить суд відмовити у задоволенні позову.
Відповідач 2 зазначає, що цільове призначення земельної ділянка з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 є 01.01 (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва); категорія земель - землі сільськогосподарського призначення; Відомості про обмеження у використанні земельної ділянки відсутні та не зареєстровані; відомості Публічної кадастрової карти носять виключно інформаційний характер; земельна ділянка була надана ПСП «Дружба» у користування в 2010 році, а витяг з Державного земельного кадастру в електронній формі надається в режимі реального часу. Відтак наявні у матеріалах справи витяги із Публічної кадастрової карти не мають доказового значення при встановленні обставин формування спірної земельної ділянки за рахунок земель природно-заповідного фонду.
Ухвалою від 03.09.2024 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.
08.10.2024 від Полтавської обласної прокуратури надійшли пояснення по справі. Прокурор підтримує позовні вимоги у повному обсязі.
В судовому засіданні 24.10.2024 судом було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши всі наявні у справі докази та письмові пояснення, суд встановив наступне.
Полтавською обласною прокуратурою при виконанні повноважень, передбачених статтею 131-1 Конституції України та статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», виявлені порушення вимог законодавства про природно-заповідний фонд щодо користування земельною ділянкою на території Гідрологічного заказника місцевого значення «Лубкове».
Так, Семенівською селищною радою Кременчуцького району Полтавської області 05.05.2023 прийнято рішення про укладення з Приватним сільськогосподарським підприємством «Дружба» (далі - ПСП «Дружба») договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633, розташованої за межами населених пунктів на території Семенівської селищної ради.
На підставі зазначеного рішення між Семенівською селищною радою та ПСП «Дружба» 08.09.2023 укладено договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 площею 69,5200 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
У подальшому, рішенням державного реєстратора Центру надання адміністративних послуг Семенівської селищної ради Затуливітера Є.М. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 22.09.2023 № 69413216 за ПСП «Дружба» зареєстровано право оренди вказаної земельної ділянки на строк 10 років.
Прокуратурою виявлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 сформована за рахунок території Гідрологічного заказника місцевого значення «Лубкове». При цьому, вказану ділянку передано в оренду як землі сільськогосподарського призначення.
Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», завдання, науковий профіль, характер функціонування і режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду визначаються у положеннях про них, які розробляються відповідно до цього Закону.
Положенням про Гідрологічний заказник місцевого значення «Лубкове» (далі - Положення), затвердженим начальником державного управління екології та природних ресурсів в Полтавській області, визначено, що заказник займає площу 260 га. Територія заказника являє собою природний комплекс (сіножаті, пасовища, болото), що має велике значення як місце проживання багатьох видів птахів, диких тварин, а також як місце зростання типової флори.
Заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, територія якого має використовуватися в першу чергу у природоохоронних, наукових та освітньо-виховних цілях.
Метою створення заказника є охорона та збереження цінної в гідрологічному та флористичному відношенні природної ділянки, що має водорегулююче, природоохоронне, наукове, естетичне значення.
Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» на територіях заказників забороняються рубки головного користування, суцільні, прохідні, лісовідновні та поступові рубки, видалення захаращеності, а також полювання та інша діяльність, що суперечить цілям і завданням, передбаченим положенням про заказник.
Прокурор зазначає, що разом із тим, усупереч вищезазначеним положенням закону та положення про заказник, згадана земельна ділянка, яка належить до природно-заповідного фонду, використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що суперечить цільовому призначенню і загрожує збереженню цінних природних комплексів, а також порушує режим охорони території об`єкта природно-заповідного фонду, унаслідок чого порушено права та інтереси держави.
Згідно з частиною третьою статті 7 Закону України «Про природно- заповідний фонд України» передбачено, що на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
Гідрологічний заказник «Лубкове» оголошено рішенням Полтавського облвиконкому № 74 від 17.04.1992. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.1992 № 584 «Про зміну деяких рішень Уряду України у зв`язку з прийняттям Закону України «Про природно-заповідний фонд України» Заказник визначено як гідрологічний заказник місцевого значення.
Гідрологічний заказник «Лубкове» включено до складу природно-заповідного фонду України, що унеможливлює перебування цієї ділянки з іншим статусом цільового використання - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Прокурор зазначає, що згідно з інформацією Департаменту екології та природних ресурсів Полтавської обласної військової адміністрації № 586/04.3-14 від 21.02.2024 межі території Гідрологічного заказника місцевого значення «Лубкове» на даний час не встановлені.
Незалежно від завершення процедури встановлення меж об`єкта природно-заповідного фонду в натурі цільове призначення відповідних територій як земель природно-заповідного фонду є незмінним. Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 07.10.2020 у справі №910/2323/18.
Відповідно до інформації Департаменту екології та природних ресурсів Полтавської обласної військової адміністрації. № 1885/04.3-22 від 31.05.2024 частина земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 входить до складу території Гідрологічного заказника місцевого значення «Лубкове».
Факт формування спірної земельної ділянки на території заказника також підтверджується листом Полтавської регіональної філії Державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру» № 2.3/225 від 07.06.2024 та долученим до нього викопіюванням, на якому зображено план із зазначенням конфігурації та площі накладання земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 на ділянки природо-заповідного фонду.
Також прокурор зазначає, що розташування спірної земельної ділянки на території об`єкту природно-заповідного фонду також підтверджує роздруківками з сайту «kadastr.live», що знаходиться в загальному доступі в мережі Інтернет, та з Державного земельного кадастру.
Так, у листі Департаменту екології та природних ресурсів Полтавської обласної військової адміністрації № 1885/04.3-22 від 31.05.2024 також зазначено, що до Департаменту не надходили звернення розробників документації із землеустрою та проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 та клопотання про встановлення лімітів на використання природних ресурсів у межах заказника «Лубкове».
На думку прокурора, наведене свідчить про порушення вимог природоохоронного законодавства та Положення про Гідрологічний заказник місцевого значення «Лубкове» при використанні земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 в межах його території з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Так, відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом економічної діяльності ПСП «Дружба» є вирощування зернових, бобових культур і насіння олійних культур (01.11 КВЕД).
Оглядом земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633, проведеним 11.06.2024 в ході здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні № 42024170000000033 від 28.03.2024, установлено, що вона засіяна сільськогосподарськими культурами кукурудзи, пшениці та сої. На місці огляду виявлено, що в центральній частині ділянки знаходиться вкраплений контур гідрологічного заказника місцевого значення «Лубкове» площею приблизно 9,5 га, суцільно засіяний сільськогосподарською культурою кукурудзою. Зі слів присутнього начальника відділу земельних відносин виконавчого комітету Семенівської селищної ради Шквира Г.В., вказана земельна ділянка з 08.09.2023 передана рішенням сесії Семенівської селищної ради в оренду ПСП «Дружба».
Зайняття земельної ділянки природно-заповідного фонду з порушенням Земельного кодексу України та Закону України «Про природно-заповідний фонд України» є порушенням права власності держави чи відповідної територіальної громади, що не пов`язане з позбавленням власника володіння відповідною земельною ділянкою.
Гідрологічний заказник «Лубкове» оголошено у 1992 році. Спірна земельна ділянка вперше надана у користування ПСП «Дружба» у 2010 році, тобто після створення заказника.
Так, згідно з договором оренди від 21.08.2010, укладеним між Семенівською районною державною адміністрацією Полтавської області та ПСП «Дружба», в оренду передано земельну ділянку площею 69,52 га сіножатей строком на 5 років.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 4113-СГ від 15.06.2016 поновлено вказаний договір та 16.06.2016 укладено додаткову угоду до нього про продовження оренди на 7 років строком до 07.09.2022.
У подальшому на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 50-ОТГ від 15.12.2020 «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну» земельна ділянка з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 перейшла до комунальної власності.
Відповідно до вимог Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» договір оренди поновлено без волевиявлення сторін і без внесення відомостей про поновлення договору до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на 1 рік, тобто до 07.09.2023.
Згідно з інформацією Семенівської селищної ради № 02-35/568 від 07.05.2024, у липні 2022 року та січні 2023 року ПСП «Дружба» зверталось до орендодавця із клопотаннями про поновлення вказаного договору оренди землі.
У зв`язку з цим, керуючись ст. 33 Закону України «Про оренду землі», Семенівською селищною радою 05.05.2023 прийнято рішення про укладення з ПСП «Дружба» договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 площею 69,52 га на строк 10 років та 08.09.2023 між сторонами укладено відповідний договір оренди.
Відповідно до ч. 7 ст. 122 Земельного кодексу України повноваження щодо передачі земель природно-заповідного фонду державної власності у користування у 2010 році відносилися до виключної компетенції Кабінету Міністрів України.
Прокурор зазначає, що таким чином, Семенівська районна державна адміністрація Полтавської області, надаючи в користування для сільськогосподарських потреб ПСП «Дружба» спірну земельну ділянку, у 2010 році протиправно, з перевищенням повноважень, змінила її цільове призначення, вилучивши зі складу земель природно-заповідного фонду.
Предметом даного позову є саме рішення Семенівської селищної ради від 05.05.2023, оскільки строк дії попередніх рішень органів державної влади про передачу спірної земельної ділянки в оренду вже сплинув.
Прийняття Семенівською селищною радою рішення про передачу в користування ПСП «Дружба» спірної земельної ділянки для здійснення підприємницької діяльності та ведення товарного сільськогосподарського виробництва з числа територій природно-заповідного фонду суперечить вимогам природоохоронного законодавства та Положення про Гідрологічний заказник місцевого значення «Лубкове».
Дана обставина стала підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.
При прийнятті рішення судом враховано наступне.
06.09.2010 року на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок), складеної 18.02.2010 року Фізичною особою-підприємцем Мелечком П.К. відділом Держгеокадастру у Семенівському районі Полтавської області було зареєстровано земельну ділянку державної власності площею 69,5207 га, що розташована на території Очеретуватської сільської ради Семенівського району Полтавської області, та присвоєно їй кадастровий номер: 5324585600:00:002:0633, про що свідчить сформований витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-9944746632024.
Із цього витягу також вбачається, що цільовим призначенням вищевказаної земельної ділянки є 01.01 (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва); категорія земель - землі сільськогосподарського призначення; Відомості про обмеження у використанні земельної ділянки відсутні та не зареєстровані.
06.09.2010 року Семенівським відділом ПРФ ДП «Центр ДЗК» проведено державну реєстрацію права оренди ПСП «Дружба» на спірну земельну ділянку на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний номер: 041056200081).
З наданого ПСП «Дружбою» викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти № НВ-9944746632024 від 29.07.2024, вбачається відсутність у Державному земельному кадастрі інформації про наявність вкраплення земель природно-заповідного фонду в тому вигляді, як на роздруківці із Публічної кадастрової карти, яку надає прокурор.
Так, за приписами статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісового фонду; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.
Статтею 20 Земельного кодексу України встановлено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об`єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Наслідки порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель визначені у статті 21 Земельного кодексу України. Так, порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для: а) визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок; в) відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною; г) притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.
В рішенні Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області № 1227 від 05.05.2024 року "Про укладення на новий строк з Приватним сільськогосподарським підприємством «Дружба» договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633, розташованими за межами населених пунктів на території Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області", вже було віднесено спірну земельну ділянку до земель сільськогосподарського призначення.
За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України "Про землеустрій", землеустрій - це сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональну організацію території адміністративно-територіальних одиниць, суб`єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил.
За приписами статей 22, 25 Закону України "Про землеустрій" землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою (у тому числі при розробленні містобудівної документації); б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень.
Документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Особливим видом такої документації є документація із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією, - комплексні плани просторового розвитку територій територіальних громад, генеральні плани населених пунктів, детальні плани територій. Затверджена документація із землеустрою є публічною та загальнодоступною.
До видів документації із землеустрою, зокрема, належать: в) проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів; ґ) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок; з) робочі проекти землеустрою; і) технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); й) технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних
ділянок.
Відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-правових актів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується сертифікованим інженером землевпорядником, який відповідає за якість робіт із землеустрою: у паперовій формі - підписом та особистою печаткою; в електронній формі - накладанням кваліфікованого електронного підпису відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
Так,належним доказом віднесення земельної ділянки до земель природно-заповідного
фонду є проєкт землеустрою, затверджений у встановленому порядку.
Суд зазначає, що відповідний проєкт земелеустрою не був наданий суду.
Частиною першою статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначено, що Державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж.
Відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до норм та правил, технічних регламентів (ч. 1 ст. 11 Закону України "Про Державний земельний кадастр").
Частиною 1 статті 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: - кадастровий номер; - місце розташування, у тому числі дані Державного адресного реєстру (за наявності); - опис меж; - площа; - міри ліній по периметру; - координати поворотних точок меж; - дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; - дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; - відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; - цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); - склад угідь із зазначенням контурів, координат поворотних точок, геометричних параметрів, назв, адрес будівель, споруд та інженерних мереж, ідентифікаторів об`єктів будівництва та закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; - відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; - відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; - відомості про заходи щодо охорони земель і ґрунтів; - нормативна грошова оцінка; - частину земельної ділянки, на якій може проводитися гідротехнічна меліорація; - відомості про назву, код (номер) меліоративної мережі, яка забезпечує гідротехнічну меліорацію відповідної земельної ділянки; - інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку; - відомості про земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами.
Згідно зі статтею 20 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим.
За приписами частин 2, 5 ст. 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру: а) щодо категорії земель: на підставі відповідної документації із землеустрою, що розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; на підставі заяви власника (розпорядника, у визначених законом випадках - користувача) земельної ділянки та комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту - щодо земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється на підставі такої документації; на підставі технічної документації із землеустрою - щодо інвентаризації земель; б) щодо виду цільового призначення в межах певної категорії земель: на підставі відповідної документації із землеустрою, що розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; на підставі заяви власника (розпорядника, у визначених законом випадках - користувача) земельної ділянки відповідно до комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту.
Відомості про меліоративні мережі, складові частини меліоративних мереж, обмеження у використанні земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів, детальних планів територій, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів, проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), робочих проектів землеустрою, технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, технічної документації із землеустрою щодо резервування цінних для заповідання територій та об`єктів, проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду, іншої документації із землеустрою.
Статтею 47 Закону України "Про землеустрій" визначено, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою: а) збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу; б) створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму; в) створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини; г) проведення науково-дослідних робіт; ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг; д) визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.
Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.
Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно- заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються на підставі укладених договорів між замовниками документації із землеустрою та її розробниками.
Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно- заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів для біосферних заповідників, природних заповідників, національних природних парків, регіональних ландшафтних парків, ботанічних садів, дендрологічних парків, парків - пам`яток садово-паркового мистецтва та зоологічних парків можуть розроблятися лише на землях та земельних ділянках, що включаються до складу таких територій без вилучення у землевласників та землекористувачів.
Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно- заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів включають: а) завдання на складання проекту землеустрою; б) пояснювальну записку; в) характеристику території із встановленням режиму використання земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів; ґ) матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування; д) витяг з графічної частини відповідної містобудівної документації з позначеними межами водоохоронної зони, прибережної захисної смуги, пляжної зони (за наявності); е) інформацію про перспективний стан використання та охорони земель у межах адміністративно-територіальної одиниці, яка є складовою схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель відповідної адміністративно-територіальної одиниці (за наявності); є) план організації території з відображенням угідь, землевласників і землекористувачів, у тому числі земельних ділянок, щодо яких встановлені обмеження у використанні; ж) план меж земельних ділянок, що включаються до території природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів без їх вилучення у землевласників та землекористувачів; з) креслення перенесення в натуру (на місцевість) меж території оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення та земель водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів; и) акт перенесення в натуру (на місцевість) меж території оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів у натурі (на місцевості); і) перелік обмежень у використанні земельних ділянок.
Проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно- заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів, що розробляється з метою внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі та режими використання земель у межах територій пам`яток культурної спадщини, історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій, охоронюваних археологічних територій, зон охорони, буферних зон, історичних ареалів населених місць, територій об`єктів культурної всесвітньої спадщини, розробляється у складі науково-проектної документації у сфері охорони культурної спадщини, крім випадків розроблення таких проектів з метою внесення до Державного земельного кадастру відомостей про обмеження у використанні земель, встановлені до набрання чинності цією частиною.
Межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон встановлюються і по суходолу, і по водному простору.
Рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.
Відомості про межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, межі обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів вносяться до Державного земельного кадастру.
Так, за відсутності відповідної документації із землеустрою, встановлення категорії, цільового призначення земель, встановлення меж земель природно-заповідного фонду, є неможливим та таким, що порушує порядок ведення землеустрою.
Також, слід зазначити, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 згідно інформації, що міститься в Державному земельному кадастрі, має угіддя сіножаті, що також зазначено і в договорі оренди землі від 08 вересня 2023 року (пункт 2 договору), а листом №586/04.3-14 від 21.02.2024 Департамент екології та природних ресурсів Полтавської обласної військової адміністрації інформує, що межі заказника не встановлені.
Щодо посилань прокурора на лист Департаменту екології та природних ресурсів Полтавської обласної військової адміністрації № 1885/04.3-22 від 31.05.2024 про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 входить до Гідрологічного заказника місцевого значення «Лубкове», суд зазначає наступне.
Так, відповідно до статті 193 Земельного кодексу України єдиною державною геоінформаційною системою відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж є Державний земельний кадастр. Державний земельний кадастр є основою для ведення кадастрів інших природних ресурсів.
Згідно зі статтею 194 ЗКУ призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.
Так, в Державному земельному кадастрі відсутня інформація щодо меж гідрологічного заказника місцевого значення «Лубкове».
Відповідно до Пункту 4 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» №1051 від 17 жовтня 2012 року ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр.
Надання відомостей про земельні ділянки (їх частини), обмеження у використанні земель відповідно до підпунктів 1, 8 пункту 6 та підпункту 3 пункту 9-1 Порядку належить до повноважень державних кадастрових реєстраторів Держгеокадастру та державних кадастрових реєстраторів його територіальних органів, а також адміністраторів центрів надання адміністративних послуг та уповноважених посадових осіб виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Також Інформація, надана Полтавською регіональною філією Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» не містить жодних відомостей про земельну ділянку гідрологічного заказника місцевого значення «Лубкове», зокрема щодо її меж, у зв`язку з чим немає можливості встановити, чи накладаються межі заказника на земельну ділянку з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633
Статтею 86 ГПК України встановлено, що cуд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ст.86 ГПК України).
Отже, на підставі викладеного, приймаючи до уваги наведене вище у сукупності, оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Решта доводів учасників процесу, їх пояснень, поданих до матеріалів справи документів та наданих усних пояснень представників сторін були ретельно досліджені судом, і наведених вище висновків суду не спростовують.
Відповідно до приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України, враховуючи відмову в задоволенні позову у повному обсязі, сплачений судовий збір покладаються на позивача.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 232-233, 237-238, 240 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні позову.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається в порядку і строки, встановлені ст.ст.256,257 ГПК України.
Повне рішення складено 04.11.2024
Суддя Кльопов І.Г.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2024 |
Оприлюднено | 11.11.2024 |
Номер документу | 122867765 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Кльопов І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні