СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 січня 2025 року м. Харків Справа №917/1104/24
Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Здоровко Л.М.,
суддя Крестьянінов О.О., суддя Пуль О.А.,
за участю секретаря судового засідання Фурсової А.М.,
представників сторін:
прокурор Зливка К.О., службове посвідчення №072876 від 01.03.2023,
1-го відповідача Козлова Ю.В. на підставі розпорядження №90 від 28.02.2019, посадової інструкції,
2-го відповідача Приходько О.П. в порядку самопредставництва,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду, у режимі відеоконференції, апеляційну скаргу Полтавської обласної прокуратури (вх.№2794П/2) на рішення Господарського суду Полтавської області від 24.10.2024, ухвалене у приміщенні Господарського суду Полтавської області суддею Кльоповим І.Г., дата складання повного тексту рішення - 04.11.2024, у справі №917/1104/24
за позовом Керівника Полтавської обласної прокуратури, м. Полтава, в інтересах держави в особі Семенівської селищної територіальної громади, смт. Семенівка, Кременчуцький район, Полтавська область, та Державної екологічної інспекції Центрального округу, м. Полтава,
до 1. Семенівської селищної ради, смт. Семенівка, Кременчуцький район, Полтавська область,
2. Приватного сільськогосподарського підприємства "Дружба", с. Очеретувате, Кременчуцький район, Полтавська область,
про визнання недійсним рішення, визнання недійсним договору, зобов`язання повернути земельну ділянку, визнання незаконною та скасування державної реєстрації земельної ділянки
ВСТАНОВИВ:
Керівник Полтавської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Семенівської селищної територіальної громади та Державної екологічної інспекції Центрального округу звернувся до місцевого господарського суду з позовною заявою до Семенівської селищної ради та Приватного сільськогосподарського підприємства "Дружба", в якому просить суд:
1. Визнати недійсним рішення Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області №1227 від 05.05.2023 Про укладення на новий строк з Приватним сільськогосподарським підприємством Дружба договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633, розташованої за межами населених пунктів на території Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області.
2. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 69, 5200га з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 від 08.09.2023, укладений між Семенівською селищною радою та Приватним сільськогосподарським підприємством Дружба.
3. Скасувати рішення державного реєстратора Центру надання адміністративних послуг Семенівської селищної ради Затуливітера Є.М. від 22.09.2023 №69413216 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень і здійснену на його підставі реєстрацію права оренди земельної ділянки за Приватним сільськогосподарським підприємством Дружба та припинити право оренди Приватного сільськогосподарського підприємства Дружба на земельну ділянку площею 69, 5200га з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633.
4. Зобов`язати Приватне сільськогосподарське підприємство Дружба повернути з незаконного користування у власність Семенівської селищної територіальної громади в особі Семенівської селищної ради земельну ділянку площею 69, 5200га з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633.
5. Визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки площею 69, 5200га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, кадастровий номер земельної ділянки: 5324585600:00:002:0633, дата державної реєстрації - 06.09.2010, виключивши відповідні відомості з Державного земельного кадастру.
В обґрунтування позову прокурор зазначає, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 частково сформована за рахунок території Гідрологічного заказника місцевого значення Лубкове. При цьому, вказану ділянку передано в оренду як землі сільськогосподарського призначення.
Рішенням Господарського суду Полтавської області від 24.10.2024 у позові відмовлено з тих підстав, що належним доказом віднесення земельної ділянки до земель природно-заповідного фонду є проєкт землеустрою, який суду наданий не був; в Державному земельному кадастрі відсутня інформація щодо меж Гідрологічного заказника місцевого значення Лубкове.
Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, Полтавська обласна прокуратура звернулася до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Господарського суду Полтавської області від 24.10.2024 і ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог керівника Полтавської обласної прокуратури; визнати недійсним рішення Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області №1227 від 05.05.2023 "Про укладення на новий строк з Приватним сільськогосподарським підприємством "Дружба" договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633, розташованої за межами населених пунктів на території Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області"; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 69, 5200га з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 від 08.09.2023, укладений між Семенівською селищною радою та Приватним сільськогосподарським підприємством "Дружба"; скасувати рішення державного реєстратора Центру надання адміністративних послуг Семенівської селищної ради Затуливітера Є.М. від 22.09.2023 № 69413216 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень і здійснену на його підставі реєстрацію права оренди земельної ділянки за Приватним сільськогосподарським підприємством "Дружба" та припинити право оренди Приватного сільськогосподарського підприємства "Дружба" на земельну ділянку площею 69, 5200га з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633; зобов`язати Приватне сільськогосподарське підприємство "Дружба" повернути з незаконного користування у власність Семенівської селищної територіальної громади в особі Семенівської селищної ради земельну ділянку площею 69, 5200га з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633; визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки площею 69, 5200га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, кадастровий номер земельної ділянки: 5324585600:00:002:0633, дата державної реєстрації - 06.09.2010, виключивши відповідні відомості з Державного земельного кадастру.
Судові витрати прокурор просить стягнути з відповідачів на користь Полтавської обласної прокуратури.
Свої вимоги прокурор обґрунтовує тим, що Гідрологічний заказник місцевого значення "Лубкове" включено до складу природно-заповідного фонду України, що свідчить про проходження всіх етапів створення цього об`єкта природно-заповідного фонду, у тому числі й розроблення проєкту його створення; законодавство не дає визначення поняттю "проєкт створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду".
Як зазначає прокурор, до позовної заяви долучено роздруківку з Державного земельного кадастру з графічним розташуванням земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633, на якій зображено інформаційний шар "Природно-заповідний фонд"; згідно з вказаною роздруківкою, спірна земельна ділянка накладається на територію Заказника. Картографічне зображення території Заказника, надане Департаментом екології та природних ресурсів Полтавської обласної адміністрації, та відомості ДЗК України є ідентичними.
Віднесення території Заказника до земель природно-заповідного фонду унеможливлює перебування спірної земельної ділянки з іншим статусом цільового використання для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 28.11.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Полтавської обласної прокуратури на рішення Господарського суду Полтавської області від 24.10.2024 у справі №917/1104/24; встановлено учасникам справи строк до 23.12.2024 для подання відзиву на апеляційну скаргу з доказами його надсилання апелянту; встановлено учасникам справи строк до 23.12.2024 для подання заяв і клопотань; призначено справу до розгляду на "22" січня 2025 р. о 10:30год.
09.12.2024 від ПСП "Дружба" надійшов відзив на апеляційну скаргу, зазначає, що земельна ділянка Гідрологічного заказника місцевого значення "Лубкове" на час розгляду справи не сформована, отже, не може бути об`єктом цивільних прав.
На думку ПСП "Дружба", врахування Семенівською селищною радою при прийнятті оскаржуваного рішення про передачу земельної ділянки в оренду відомості з Публічної кадастрової карти, де схематично нанесено шар "Природно-заповідний фонд" Гідрологічного заказника місцевого значення "Лубкове" суперечило б вимогам статті 186 Земельного кодексу України та статті 33 Закону України "Про оренду землі".
2-ий відповідач вважає неналежним доказом наданий прокурором протокол огляду місця події.
Також, на думку ПСП "Дружба", підстави для розірвання договору оренди в порядку статті 651 Цивільного кодексу України відсутні.
З огляду на викладене, просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 06.01.2025 заяву Приватного сільськогосподарського підприємства "Дружба" задоволено; доручено Семенівському районному суду Полтавської області забезпечити проведення судового засідання у режимі відеоконференції з представником Приватного сільськогосподарського підприємства "Дружба" у справі №917/1104/24, розгляд якої відбудеться "22" січня 2025 р. о 10:30год.
08.01.2025 від Державної екологічної інспекції Центрального округу надійшло клопотання про розгляд скарги за відсутності її представника; просить апеляційну скаргу прокурора задовольнити.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 15.01.2025 заяву Семенівської селищної ради задоволено; доручено Семенівському районному суду Полтавської області забезпечити проведення судового засідання у режимі відеоконференції з представником Семенівської селищної ради у справі №917/1104/24, розгляд якої відбудеться "22" січня 2025 р. о 10:30год.
У судовому засіданні Східного апеляційного господарського суду 22.01.2025, яке відбулось у режимі відеоконференції з Семенівським районним судом Полтавської області, прокурор оголосила доводи апеляційної скарги, просить її задовольнити.
Представники відповідачів проти доводів апеляційної скарги заперечують, просять рішення Господарського суду Полтавської області від 24.10.2024 залишити без змін.
Враховуючи, що наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду апеляційної скарги, прокурор та представники відповідачів висловили доводи і вимоги щодо апеляційної скарги, а Державна екологічна інспекція Центрального округу звернулась з клопотанням про розгляд скарги за відсутності її представника, колегія суддів вважає за можливе розглянути скаргу в даному судовому засіданні.
Дослідивши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі доводи прокурора та доводи 2-го відповідача, викладені у відзиві на апеляційну скаргу, заслухавши у судовому засіданні прокурора та представників відповідачів, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, відповідно до статті 269 Господарського процесуального кодексу України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній доказами і додаткового поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з такого.
Як встановлено місцевим господарським судом, рішенням Полтавського облвиконкому №74 від 17.04.1992 оголошено Гідрологічний заказник Лубкове (далі - Заказник).
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.1992 №584 Про зміну деяких рішень Уряду України у зв`язку з прийняттям Закону України Про природно-заповідний фонд України Заказник визначено як гідрологічний заказник місцевого значення.
Положенням про Гідрологічний заказник місцевого значення Лубкове, затвердженим начальником державного управління екології та природних ресурсів в Полтавській області, визначено, що заказник займає площу 260га. Територія заказника являє собою природний комплекс (сіножаті, пасовища, болото), що має велике значення як місце проживання багатьох видів птахів, диких тварин, а також як місце зростання типової флори.
Заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, територія якого має використовуватися в першу чергу у природоохоронних, наукових та освітньо-виховних цілях.
Метою створення заказника є охорона та збереження цінної в гідрологічному та флористичному відношенні природної ділянки, що має водорегулююче, природоохоронне, наукове, естетичне значення.
Згідно з інформацією Департаменту екології та природних ресурсів Полтавської обласної військової адміністрації №586/04.3-14 від 21.02.2024, межі території Гідрологічного заказника місцевого значення Лубкове на даний час не встановлені.
Прокуратурою виявлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 частково сформована за рахунок території Гідрологічного заказника місцевого значення Лубкове.
При цьому, вказану ділянку передано в оренду як землі сільськогосподарського призначення.
Так, 06.09.2010 року на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, складеної 18.02.2010 року фізичною особою-підприємцем Мелечком П.К., відділом Держгеокадастру у Семенівському районі Полтавської області було зареєстровано земельну ділянку державної власності площею 69, 5207га, що розташована на території Очеретуватської сільської ради Семенівського району Полтавської області, та присвоєно їй кадастровий номер: 5324585600:00:002:0633, про що свідчить сформований витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-9944746632024.
Із цього витягу також вбачається, що цільовим призначенням вищевказаної земельної ділянки є 01.01 (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва); категорія земель - землі сільськогосподарського призначення; Відомості про обмеження у використанні земельної ділянки відсутні та не зареєстровані.
Згідно з договором оренди від 21.08.2010, укладеним між Семенівською районною державною адміністрацією Полтавської області та ПСП Дружба, зазначену земельну ділянку площею 69, 52га сіножатей передано в оренду строком на 5 років.
06.09.2010 року Семенівським відділом ПРФ ДП Центр ДЗК проведено державну реєстрацію права оренди ПСП Дружба на спірну земельну ділянку на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний номер: 041056200081).
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом економічної діяльності ПСП Дружба є вирощування зернових, бобових культур і насіння олійних культур (01.11 КВЕД).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області №4113-СГ від 15.06.2016 поновлено вказаний договір та 16.06.2016 укладено додаткову угоду до нього про продовження оренди на 7 років строком до 07.09.2022.
У подальшому на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області №50-ОТГ від 15.12.2020 Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну земельна ділянка з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 перейшла до комунальної власності.
Відповідно до вимог Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану договір оренди поновлено без волевиявлення сторін і без внесення відомостей про поновлення договору до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на 1 рік, тобто до 07.09.2023.
Згідно з інформацією Семенівської селищної ради №02-35/568 від 07.05.2024, у липні 2022 року та січні 2023 року ПСП Дружба зверталось до орендодавця із клопотаннями про поновлення вказаного договору оренди землі.
Семенівською селищною радою Кременчуцького району Полтавської області 05.05.2023 прийнято рішення про укладення з Приватним сільськогосподарським підприємством Дружба договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633, розташованої за межами населених пунктів на території Семенівської селищної ради.
На підставі зазначеного рішення між Семенівською селищною радою та ПСП Дружба 08.09.2023 укладено договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 площею 69, 5200га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
У подальшому, рішенням державного реєстратора Центру надання адміністративних послуг Семенівської селищної ради Затуливітера Є.М. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 22.09.2023 №69413216 за ПСП Дружба зареєстровано право оренди вказаної земельної ділянки на строк 10 років.
Відповідно до інформації Департаменту екології та природних ресурсів Полтавської обласної військової адміністрації №1885/04.3-22 від 31.05.2024, частина земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 входить до складу території Гідрологічного заказника місцевого значення Лубкове. До Департаменту не надходили звернення розробників документації із землеустрою та проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 та клопотання про встановлення лімітів на використання природних ресурсів у межах заказника Лубкове.
Факт формування спірної земельної ділянки на території Заказника також підтверджується листом Полтавської регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру №2.3/225 від 07.06.2024 та долученим до нього викопіюванням, на якому зображено план із зазначенням конфігурації та площі накладання земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 на ділянки природо-заповідного фонду (т.1 а.с.109-110).
Також прокурор зазначає, що розташування спірної земельної ділянки на території об`єкту природно-заповідного фонду підтверджує роздруківками з сайту kadastr.live, що знаходиться в загальному доступі в мережі Інтернет, та з Державного земельного кадастру (т.1 а.с.11-114).
На думку прокурора, наведене свідчить про порушення вимог природоохоронного законодавства та Положення про Гідрологічний заказник місцевого значення Лубкове при використанні земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 в межах його території з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Оглядом земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633, проведеним 11.06.2024 в ході здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні №42024170000000033 від 28.03.2024, установлено, що вона засіяна сільськогосподарськими культурами кукурудзи, пшениці та сої.
На місці огляду виявлено, що в центральній частині ділянки знаходиться вкраплений контур гідрологічного заказника місцевого значення Лубкове площею приблизно 9, 5га, суцільно засіяний сільськогосподарською культурою кукурудзою.
Зі слів присутнього начальника відділу земельних відносин виконавчого комітету Семенівської селищної ради Шквира Г.В., вказана земельна ділянка з 08.09.2023 передана рішенням сесії Семенівської селищної ради в оренду ПСП Дружба.
Апеляційним господарським судом встановлено, що рішенням виконавчого комітету Полтавської обласної ради народних депутатів від 17.04.1992 №74 "Про затвердження додаткового переліку заповідних об`єктів області" ухвалено землекористувачам, у віданні яких перебувають території і об`єкти природно-заповідного фонду області, забезпечити їх належне утримання і охорону; виконкомам сільських і селищних Рад народних депутатів забезпечити належний контроль за дотриманням встановленого режиму територій і об`єктів природно-заповідного фонду області.
Згідно виданого Держуправлінням екоресурсів в Полтавській області Охоронного зобов`язання від 27.05.2001, Очеретуватська сільська рада дає зобов`язання щодо забезпечення режиму охорони та збереження оголошеного (організованого) Гідрологічного заказника місцевого значення "Лубкове" відповідно до рішення облвиконакому від 17.04.1992 №74 в межах Семенівського району, неподалік с. Очеретувате загальною площею 260га.
Пунктами 1.6, 1.8, 1.9 Положення про Гідрологічний заказник місцевого значення "Лубкове" передбачено, що територія Заказника не вилучається у її землевласника Очеретуватської сільської ради .
У судовому засіданні Східного апеляційного господарського суду 22.01.2025 представник Семенівської селищної ради підтвердила, що Очеретуватська сільська рада увійшла до складу Семенівської селищної територіальної громади.
Зміна меж, категорії та скасування статусу території Заказника проводяться відповідно до природоохоронного законодавства України. Межі заказника наносяться на планово-картографічні матеріали органів Державного комітету земельних ресурсів на місцях та землевласника.
Матеріали справи містять картографічний матеріал, що увійшов до проекту створення Заказника (т.1 а.с.72); на вказаному картографічному матеріалі містяться підписи керівника КСП "Дружба", начальника відділу земельних ресурсів району та начальника держінспекції екобезпеки.
Зазначене свідчить про обізнаність місцевих органів влади та місцевого самоврядування стосовно розташування неподалік с. Очеретувате Гідрологічного заказника місцевого значення "Лубкове", а також зобов`язання, у тому числі, Семенівської селищної ради щодо винесення в натурі меж та встановлення необхідних державних інформаційно-охоронних знаків.
Картографічне зображення території Заказника, надане Департаментом екології та природних ресурсів Полтавської обласної військової адміністрації та відомості Державного земельного кадастру України (інформаційний шар "Природно-заповідний фонд") є ідентичними.
Надані відповідачем докази: кадастровий план земельної ділянки (зворотній бік а.с.170, а.с. 225 т.1), технічна документація із землеустрою щодо спірної земельної ділянки (т.2 а.с.13) не містять протиріч і узгоджуються із доказами прокурора, наданими на підтвердження того, що спірна земельна ділянка частково розташована в межах Заказника.
У технічній документації міститься інформація про заболочення частини спірної земельної ділянки (посередині).
У судовому засіданні Східного апеляційного господарського суду 22.01.2025 представник ПСП "Дружба" також підтвердив, що спірна земельна ділянка має заболочену частину, яка фактично не використовується для посіву сільськогосподарських культур.
Згідно з листом Полтавської регіональної філії Державного підприємства "Центра Державного земельного кадастру" №2.3/225 від 07.06.2024 та долученим до нього викопіюванням, перетин спірної земельної ділянки із територією природно-заповідного фонду складає орієнтовно 26га, що є майже половиною площі спірної земельної ділянки.
Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції виходить з такого.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Зазначене конституційне положення встановлює обов`язок органам державної влади, органам місцевого самоврядування та їх посадовим особам дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень.
Як підкреслив Конституційний Суд України у своєму рішенні від 01.04.2008 №4-рп/2008, неухильне додержання органами законодавчої, виконавчої та судової влади Конституції та законів України забезпечує реалізацію принципу поділу влади і є запорукою їх єдності, важливою передумовою стабільності, підтримання громадського миру і злагоди в державі.
Відповідно до пункту 3 статті 131-1 Конституції України, в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема представництво інтересів держави в суді у випадках, визначених законом.
Згідно зі статтею 1 Закону України Про прокуратуру, прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту, зокрема, загальних інтересів суспільства та держави.
Статтею 53 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Відповідно до частини 4 цієї статті, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті (абзаци перший і другий частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру").
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу (абзаци перший - третій частини четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру").
Конституційний Суд України у рішенні від 08.04.1999 №3-рп/99, з`ясовуючи поняття "інтереси держави" дійшов висновку, що державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорони землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.
Із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (частина 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України).
Як вказує прокурор, приймаючи рішення щодо наявності підстав для укладення договору оренди з ПСП Дружба, який, на думку відповідачів, мав переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк, Семенівська селищна рада як землевласник та розпорядник земель комунальної власності повинна була перевірити наявність законодавчих обмежень на використання спірної земельної ділянки та отримання погоджень уповноважених органів на здійснення господарської діяльності на території Заказника.
У даному випадку інтереси держави порушено внаслідок прийняття органом місцевого самоврядування, наділеним повноваженнями щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, незаконного рішення. Оскільки саме цей орган (Семенівська селищна рада) допустив порушення інтересів у спірних правовідносинах, то він не є органом, який може здійснювати захист інтересів держави у тих самих відносинах.
Підставою для набуття територіальною громадою в особі Семенівської селищної ради права комунальної власності на нерухоме майно та землю є безоплатна передача її державою. Оскільки право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів, кожне порушення закону щодо безпідставного заволодіння комунальною власністю є порушенням державних інтересів.
Так, предметом спору в даному випадку є дотримання визначеного законом порядку надання у користування земельної ділянки природно-заповідного фонду, що перебуває у комунальній власності.
Таким чином, порушення цього порядку та протиправне надання земельної ділянки у користування з порушенням закону, завдає шкоду Семенівській селищній територіальній громаді та суперечить інтересам держави в цілому.
При цьому, встановлена Законом України "Про прокуратуру" умова про необхідність звернення прокурора до компетентного органу перед пред`явленням позову, спрямована на те, аби прокурор надав органу можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави (див. постанову Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18). За позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
Тобто, визначений частиною четвертою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" обов`язок прокурора перед зверненням з позовом звернутись спершу до компетентного органу стосується звернення до органу, який надалі набуде статусу позивача. У цій статті не йдеться про досудове врегулювання спору і, відповідно, вона не покладає на прокурора обов`язок вживати заходів з такого врегулювання шляхом досудового звернення до суб`єкта, якого прокурор вважає порушником інтересів держави і до якого як до відповідача буде звернений позов.
Іншими словами, прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта лише тоді, коли той має повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, але не здійснює чи неналежно їх здійснює. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача (постанови Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 826/13768/16, від 15.01.2020 у справі № 698/119/18, пункти 26, 27; від 11.02.2020 у справі № 922/614/19, пункти 57, 58; від 28.09.2022 у справі №483/448/20, пункт 7.18; від 08.11.2023 у справі № 607/15052/16-ц, пункт 8.18).
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 11.06.2024 у справі №925/1133/18 дійшла таких висновків:
1) прокурор звертається до суду в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, якщо: орган є учасником спірних відносин і сам не порушує інтересів держави, але інший учасник порушує (або учасники порушують) такі інтереси; орган не є учасником спірних відносин, але наділений повноваженнями (компетенцією) здійснювати захист інтересів держави, якщо учасники спірних відносин порушують інтереси держави;
2) прокурор звертається до суду в інтересах держави як самостійний позивач, якщо: - відсутній орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах; - орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, є учасником спірних відносин і сам порушує інтереси держави
Відтак, прокурор не має надавати докази, що він до подання цього позову звертався до Семенівської селищної ради, а останньою надано відповідь, що невзмозі здійснити захист інтересів територіальної громади.
Крім того, прокурором в позовній заяві в якості позивача зазначено Державну екологічну інспекцію Центрального округу.
Судова колегія зазначає, що місцевий господарський суд вказав Державну екологічну інспекцію Центрального округу в якості відповідача, однак, суд апеляційної інстанції розцінює зазначене як описку, оскільки із матеріалів справи вбачається, що даний орган є позивачем у справі, про що було зазначено у позовній заяві та у протоколах судових засідань від 17.09.2024, від 03.10.2024 та від 24.10.2024.
Державна екологічна інспекція Центрального округу позов підтримує.
Державна екологічна інспекція Центрального округу, як міжрегіональний територіальний округ Держекоінспекції, відповідно до Положення, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 20.02.2023 №30, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами-нерезидентами вимог законодавства, у тому числі про охорону і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду; звертається до суду із позовом щодо визнання протиправними дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, про визнання недійсними індивідуальних актів або їх окремих частин, правочинів, що порушують вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища; вживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах.
За таких обставин, Державна екологічна інспекція Центрального округу є органом, уповноваженим державою здійснювати повноваження щодо захисту порушених інтересів держави у спірних правовідносинах.
Полтавською обласною прокуратурою з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави листом від 27.05.2024 №12-712ВИХ24 поінформовано Державну екологічну інспекцію Центрального округу про виявлені порушення вимог природоохоронного законодавства щодо незаконності передання у користування земель природо-заповідного фонду.
Однак, Держекоінспекція до суду з відповідним позовом не звернулась.
Тобто, незважаючи на порушення інтересів держави, Державною екологічною інспекцією Центрального округу заходів щодо звернення до суду не вжито, що свідчить про нездійснення захисту інтересів держави.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.10.2019 у справі №903/129/18 висловила правову позицію про те, сам факт не звернення до суду уповноваженого органу з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси держави (територіальної громади), свідчить про те, що вказані органи неналежно виконують свої повноваження, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів держави, та звернення до суду з таким позовом.
Відтак, судова колегія доходить висновку, що прокурором доведено підстави представництва у спірних правовідносинах.
Щодо суті спору судова колегія зазначає таке.
Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються, зокрема, на землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі сільськогосподарського призначення.
Згідно зі статтею 43 Земельного кодексу України, землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду
За змістом статті 44 Земельного кодексу України та статті 3 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).
За частиною третьою статті 93 Земельного кодексу України (у редакції, що діяла на момент передачі спірної земельної ділянки в оренду), не підлягають передачі в оренду земельні ділянки, штучно створені у межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, розташованих у прибережній захисній смузі водних об`єктів, крім випадків, передбачених законом.
Землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом (стаття 45 Земельного кодексу України).
Згідно з частиною третьою статті 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд", на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
Відповідно до статті 9 Закону України "Про природно-заповідний фонд", території та об`єкти природно-заповідного фонду з додержанням вимог, встановлених цим Законом та іншими актами законодавства України, можуть використовуватися: у природоохоронних цілях; у науково-дослідних цілях; в оздоровчих та інших рекреаційних цілях; в освітньо-виховних цілях; для потреб моніторингу навколишнього природного середовища.
Згідно з частиною третьою статті 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд", рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.
У свою чергу, відповідно до частини четвертої статті 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд" межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Матеріалами справи підтверджується, що спірна земельна ділянка, яка використовується 2-им відповідачем для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, частково розташована в межах Заказника.
Судова колегія відхиляє доводи ПСП "Дружба", що наданий прокурором протокол огляду у кримінальному провадженні є неналежним доказом у справі.
Відповідно до положень статті 86 Господарського процесуального кодексу України, Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Як зазначено вище, надані прокурором докази у своїй сукупності підтверджують формування спірної земельної ділянки за рахунок, у тому числі земельної ділянки, що входить до складу території Заказника.
Надані відповідачем докази не містять протиріч і узгоджуються із доказами прокурора, наданими на підтвердження того, що спірна земельна ділянка частково розташована в межах Заказника.
Безпідставними є доводи ПСП "Дружба", що земельна ділянка Гідрологічного заказника місцевого значення "Лубкове" на час розгляду справи не сформована, отже, не може бути об`єктом цивільних прав.
Незалежно від завершення процедури встановлення меж об`єкта природно-заповідного фонду в натурі цільове призначення відповідних територій як земель природно-заповідного фонду є незмінним.
Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 07.10.2020 у справі № 910/2323/18.
З огляду на викладене, судова колегія відхиляє доводи 2-го відповідача щодо порядку розроблення проєкту землеустрою щодо організації і встановлення меж території природно-заповідного фонду.
Отже, не завершення всіх процедур щодо встановлення меж спірного об`єкта природно-заповідного фонду, наявні в матеріалах справи докази (у тому числі проект створення об`єкту) достатні, зважаючи і на приписи статті 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд", для встановлення факту, що спірна земельна ділянка частково розташована в межах Заказника.
Така правова позиція викладена і Верховним Судом, зокрема у постанові від 02.04.2024 у справі №904/917/23.
Суд першої інстанції вказаному належної оцінки не надав, внаслідок чого дійшов помилкового висновку, що належним доказом віднесення земельної ділянки до земель природно-заповідного фонду є лише проект землеустрою.
Згідно із законодавством України, природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.
Так, за статтею 14 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду - це сукупність науково-обґрунтованих екологічних вимог, норм і правил, які визначають правовий статус, призначення цих територій та об`єктів, характер допустимої діяльності в них, порядок охорони, використання і відтворення їх природних комплексів.
Під цільовим призначенням земельної ділянки варто розуміти визначений законодавством правовий режим її експлуатації (використання), водночас поширення на відповідну територію режиму природно-заповідного фонду, встановленого законом, обтяжує цю земельну ділянку тими обмеженнями, які вимагаються для збереження і охорони цих земель.
Така охорона земель природно-заповідного фонду є комплексною, оскільки забороняє будь-яку діяльність, яка може негативно впливати на стан природних ресурсів, передбачає вичерпний перелік видів використання, а також особливий склад органів державної влади та місцевого самоврядування, які приймають рішення щодо створення, зміни меж, статусу та їх вилучення.
Разом з цим, за статтею 22 Земельного кодексу України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Особливий порядок охорони таких земель визначений пунктами "б", "д" частини 1 статті 164 та статті 166 Земельного кодексу України.
Тобто, на відміну від земель сільськогосподарського призначення, режим охорони земель природно-заповідного фонду спрямований на збереження не тільки самої природи, рідкісних видів рослин та тварин, унікальних ландшафтів, водних ресурсів, а й екосистеми природних територій України, за допомогою яких природа може відновлюватись.
Судова колегія погоджується з доводами прокурора, що використання земельної ділянки природно-заповідного фонду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва суперечить цільовому призначенню і загрожує збереженню цінних природних комплексів, а також порушує режим охорони території об`єкта природно-заповідного фонду.
Відповідно до пункту 3.1. Положення про Гідрологічний заказник місцевого значення "Лубкове", на території Заказника забороняється будь-яка господарська та інша діяльність, яка суперечить цілям і завданням природоохоронного законодавства, цим Положенням, а також така, що не погоджена з Державним управлінням екології та природних ресурсів в Полтавській області; меліоративні, пошуково-розвідувальні та інші роботи, що можуть привести до зміни гідрологічного режимі, і які проводяться без відповідних наукових обґрунтувань, затверджених згідно природоохоронного законодавства; будь-яке порушення ґрунтового покриву; знищення та зміна рослинного покриву, в т.ч. розорювання, заліснення та залуження ділянок заказника; зберігання та використання на території Заказника всіх видів отрутохімікатів; використання природних ресурсів без затверджених у відповідності до встановленого порядку лімітів на їх використання.
На території Заказника забороняється діяльність, що суперечить цільовому призначенню і загрожує збереженню цінних природних комплексів, а також порушує режим охорони території.
Згідно з частиною другою статті 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, а за змістом статті 391 Цивільного кодексу України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
Право власності держави або територіальної громади на обмежені в обороті об`єкти встановлене законом, тому не потребує доказування правового титулу.
Пунктом 24 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, що з 27.05.2021 землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.
Земельні ділянки природно-заповідного фонду місцевого значення за межами населених пунктів є комунальною власністю відповідних територіальних громад. Зміна їх цільового призначення можлива лише за погодженням з Кабінетом Міністрів України (частина 7 статті 20 Земельного кодексу України).
Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 186 Земельного кодексу України, проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів погоджуються структурним підрозділом відповідної обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища (у разі наявності територій чи об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення).
Як вбачається із матеріалів справи, спірна земельна ділянка на момент її передачі в оренду оскаржуваним рішенням Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області №1227 від 05.05.2023 частково відносилась до земель природно-заповідного фонду, разом з тим, передана в оренду всупереч порядку зміни цільового призначення із земель природно-заповідного фонду на землі сільськогосподарського призначення, оскільки Кабінет Міністрів України рішень про зміну цільового призначення земельної ділянки не приймав.
Також відповідно до інформації Департаменту екології та природних ресурсів Полтавської обласної військової адміністрації №1885/04.3-22 від 31.05.2024, до Департаменту не надходили звернення розробників документації із землеустрою та проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 та клопотання про встановлення лімітів на використання природних ресурсів у межах заказника Лубкове.
Цільове призначення спірної земельної ділянки фактично незаконно змінено за вказаних вище обставин, тим самим створено перешкоди територіальній громаді у користуванні та забезпеченні збереження унікальної екосистеми з рідкісним біорізноманіттям.
Проте, така незаконна зміна не має правового значення, оскільки статус частини спірної земельної ділянки першочергово визначається її відношенням до земель Заказника і спеціальним режимом цієї території.
Така ж правова позиція викладена, зокрема у постанові Верховного Суду від 31.07.2019 у справі №813/4701/16.
Відповідно до пункту "а" статті 21 Земельного кодексу України, порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам.
Статтями 16 та 21 Цивільного кодексу України передбачено, що одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Аналогічні положення містяться у нормах статті 152, 155 Земельного кодексу України.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.09.2020 у справі №469/1044/17 вказано, що оскарження незаконного рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування спрямоване не на втрату ним юридичної сили, а на захист інтересу в юридичній визначеності на майбутнє. Такий інтерес порушується, допоки існує незаконне рішення (триваюче порушення). Тому це рішення можна оскаржити впродовж усього часу тривання порушення зазначеного інтересу.
Аналогічні висновки наведені у постанові Верховного Суду від 22.06.2022 у справі № 752/3093/19.
Оскарження будь-яких рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договорів або інших правочинів, на підставі яких відбулася передача у приватну власність/користування обмежених у обороті об`єктів, можливе протягом усього часу тривання відповідного порушення прав законного власника майна, оскільки їх чинність порушує інтерес у юридичній визначеності.
У даній справі Семенівська селищна рада незаконно, з порушенням вимог статей 20, 123, 186 Земельного кодексу України, Закону України "Про природно-заповідний фонд України", могла і мала бути обізнаною про те, що спірна земельна ділянка частково розташована в межах Заказника, отже, відноситься до земель природно-заповідного фонду, передала спірну земельну ділянку в оренду, не врахувавши положення законодавства щодо заборони використання земель природо-заповідного фонду не за цільовим призначенням.
У зв`язку із чим, вимога прокурора про визнання недійсним рішення Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області №1227 від 05.05.2023 Про укладення на новий строк з Приватним сільськогосподарським підприємством Дружба договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633, розташованої за межами населених пунктів на території Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, підлягає задоволенню.
Відповідно до пункту "в" частини 3 статті 152 Земельного кодексу України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання угод недійсними.
Стаття 203 Цивільного кодексу України закріплює, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу, є підставою недійсності правочину (статті 215 Цивільного кодексу України).
Оспорювати правочин можуть не лише сторони, а й заінтересована особа, яка не була його стороною, проте її власний інтерес полягає в тому, щоб предмет правочину перебував у власності конкретної особи чи щоб сторона (сторони) правочину перебувала у певному правовому становищі, оскільки від цього залежить подальша можливість заінтересованої особи законно реалізувати свої права.
Відповідно до положень статті 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно зі статтею 792 Цивільного кодексу України, за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.
Судом встановлено, що Семенівська селищна рада передала спірну земельну ділянку в оренду з порушенням її цільового призначення.
На підставі оспорюваного договору оренди земельної ділянки ПСП "Дружба" отримало в користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, тобто для розорювання, засівання та вирощування сільськогосподарської продукції, що суперечить призначенню частини спірної земельної ділянки як об`єкта природно-заповідного фонду.
Таким чином, договір оренди земельної ділянки площею 69, 5200га з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 від 08.09.2023, укладений між Семенівською селищною радою та Приватним сільськогосподарським підприємством Дружба є такими, що суперечить положенням частини 2 статті 203 Цивільного кодексу України, та порушує права та законні інтереси держави, у зв`язку з чим, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про необхідність задовольнити позовну вимогу щодо визнання договору оренди недійсними.
Безпідставними є доводи 2-го відповідача щодо відсутності підстав для розірвання договору оренди в порядку статті 651 Цивільного кодексу України, оскільки прокурор в позові просив визнати недійсним договір, а не розірвати його.
Встановлення судом обставини незаконної передачі селищною радою спірної земельної ділянки в оренду є підставою для визнання недійсними відповідного рішення ради та договору оренди.
Статтею 26 Закону України "Про держану реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень.
Враховуючи зазначене та керуючись статтею 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", статтею 152 Земельного кодексу України та статтею 16 Цивільного кодексу України, для забезпечення Семенівській селищній територіальній громаді реальної та безперешкодної можливості реалізувати усі правомочності власника щодо спірної земельної ділянки необхідно усунути перешкоди в користуванні нею шляхом скасування рішення державного реєстратора Центру надання адміністративних послуг Семенівської селищної ради Затуливітера Є.М. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 22.09.2023 №69413216, здійсненої на його підставі в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди ПСП "Дружба" на земельну ділянку з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 з одночасним припиненням права оренди ПСП "Дружба" на неї.
Повернення у комунальну власність земельної ділянки, яка частково належить до природно-заповідного фонду місцевого призначення, переслідує легітимну мету контролю дотримання режиму використання та розпорядження об`єктами природно-заповідного призначення, що мають особливий статус з метою збереження цілісності екомережі України та гарантування безпечності довкілля.
Позовну вимогу про зобов`язання повернути земельну ділянку слід розглядати як негаторний позов, тобто позов власника, який є фактичним володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном.
Позивач за негаторним позовом вправі вимагати усунути наявні перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, що можуть призвести до виникнення таких перешкод.
Зазначений спосіб захисту спрямований на усунення порушень прав власника, які не пов`язані із позбавленням його володіння майном. Повернення територіальній громаді земельної ділянки природно-заповідного фонду призначення необхідно розглядати як негаторний позов, який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця цієї ділянки.
Отже, вимога прокурора про зобов`язання Приватне сільськогосподарське підприємство Дружба повернути з незаконного користування Семенівській селищній територіальній громаді в особі Семенівської селищної ради земельну ділянку площею 69, 5200га з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633, підлягає задоволенню.
Разом з тим, відповідно до частини 1 статті 20, частини 1 статті 79 Земельного кодексу України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами, а віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Частинами 1-4 статті 79-1 Земельного кодексу України встановлено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав, передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється шляхом розробки документації із землеустрою, визначеної цією статтею.
Також згідно з частиною 13 статті 79-1 Земельного кодексу України, земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі, зокрема скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.
Оскільки державна реєстрація спірної земельної ділянки не відповідає вимогам законодавства, то відповідно до вимог статті 79-1 Земельного кодексу України, прокурор правомірно звернувся з позовною вимогою про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Отже, є підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки від 06.09.2010 у Державному земельному кадастрі.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від виду та змісту правовідносин, які виникли між сторонами, від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (подібні за змістом висновки викладено у постановах від 05.06.2018 у справі №338/180/17, від 11.09.2018 у справі №905/1926/16, від 30.01.2019 у справі №569/17272/15-ц, від 11.09.2019 у справі №487/10132/14-ц, від 16.06.2020 у справі №145/2047/16-ц).
У спірних правовідносинах прокурор звернувся з позовом, вимоги якого в цілому забезпечують ефективний спосіб захисту порушеного права держави.
Відтак, позов прокурора заявлено обґрунтовано та правомірно, у зв`язку із чим підлягає задоволенню повністю.
При цьому, судова колегія зазначає, що ПСП "Дружба" не позбавлений права та можливості звернутись до Семенівської селищної ради для отримання у користування іншої земельної ділянки, у тому числі, з урахуванням тієї частини спірної земельної ділянки, яка може бути відведена відповідно до вимог законодавства та використана для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
З огляду на викладене, враховуючи, що місцевий господарський суд не забезпечив дотримання вимог чинного законодавства щодо всебічного, повного та об`єктивного дослідження усіх фактичних обставин, що мають значення для справи, а доводи апеляційної скарги знайшли своє підтвердження під час апеляційного перегляду, апеляційну скаргу Полтавської обласної прокуратури слід задовольнити, рішення Господарського суду Полтавської області від 24.10.2024 у справі №917/1104/24 скасувати і ухвалити нове рішення, яким позов керівника Полтавської обласної прокуратури задовольнити повністю.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати прокурора, пов`язані із поданням позовної заяви та апеляційної скарги, покладаються на відповідачів порівну.
Керуючись статтями 129, 256, 269-270, 273, п. 2 ч. 1 ст. 275, п.п. 1, 3 ст. 277, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Полтавської обласної прокуратури задовольнити.
Рішення Господарського суду Полтавської області від 24.10.2024 у справі №917/1104/24 скасувати і ухвалити нове рішення, яким позов керівника Полтавської обласної прокуратури задовольнити.
1. Визнати недійсним рішення Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області №1227 від 05.05.2023 Про укладення на новий строк з Приватним сільськогосподарським підприємством Дружба договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633, розташованої за межами населених пунктів на території Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області.
2. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 69,5200 га з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633 від 08.09.2023, укладений між Семенівською селищною радою (вул. Незалежності, 44 А, смт Семенівка, Кременчуцький р-н, Полтавська область, 38200, код ЄДРПОУ 22538295) та Приватним сільськогосподарським підприємством Дружба (вул. Центральна, ЗЗБ, с. Очеретувате, Кременчуцький р-н, Полтавська область, код ЄДРПОУ 03770000).
3. Скасувати рішення державного реєстратора Центру надання адміністративних послуг Семенівської селищної ради Затуливітера Є.М. від 22.09.2023 №69413216 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень і здійснену на його підставі реєстрацію права оренди земельної ділянки за Приватним сільськогосподарським підприємством Дружба (вул. Центральна, ЗЗБ, с. Очеретувате, Кременчуцький р-н, Полтавська область, код ЄДРПОУ 03770000) та припинити право оренди Приватного сільськогосподарського підприємства Дружба (вул. Центральна, ЗЗБ, с. Очеретувате, Кременчуцький р-н, Полтавська область, код ЄДРПОУ 03770000) на земельну ділянку площею 69, 5200га з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633.
4. Зобов`язати Приватне сільськогосподарське підприємство Дружба (вул. Центральна, ЗЗБ, с. Очеретувате, Кременчуцький р-н, Полтавська область, код ЄДРПОУ 03770000) повернути з незаконного користування Семенівській селищній територіальній громаді в особі Семенівської селищної ради земельну ділянку площею 69, 5200га з кадастровим номером 5324585600:00:002:0633.
5. Визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки площею 69, 5200га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, кадастровий номер земельної ділянки: 5324585600:00:002:0633, дата державної реєстрації - 06.09.2010, виключивши відповідні відомості з Державного земельного кадастру.
6. Стягнути з Семенівської селищної ради (вул. Незалежності, 44 А, смт Семенівка, Кременчуцький р-н, Полтавська область, 38200, код ЄДРПОУ 22538295) на користь Полтавської обласної прокуратури (вул. 1100-річчя Полтави, 7, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 02910060) 7 570, 00 (сім тисяч п`ятсот сімдесят гривень 00коп.) грн витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви та 11 355, 00 (одинадцять тисяч триста п`ятдесять п`ять гривень 00коп.) грн витрат зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги.
7. Стягнути з Приватного сільськогосподарського підприємства Дружба (вул. Центральна, ЗЗБ, с. Очеретувате, Кременчуцький р-н, Полтавська область, код ЄДРПОУ 03770000) на користь Полтавської обласної прокуратури (вул. 1100-річчя Полтави, 7, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 02910060) 7 570, 00 (сім тисяч п`ятсот сімдесят гривень 00коп.) грн витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви та 11 355, 00 (одинадцять тисяч триста п`ятдесять п`ять гривень 00коп.) грн витрат зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття; порядок і строки оскарження постанови передбачені статтями 286-289 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 03.02.2025.
Головуючий суддя Л.М. Здоровко
Суддя О.О. Крестьянінов
Суддя О.А. Пуль
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.01.2025 |
Оприлюднено | 04.02.2025 |
Номер документу | 124859261 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них щодо припинення права оренди |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Здоровко Людмила Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні