Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2024 р. Справа № 520/23668/24
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шевченко О.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "КОМПАНІЯ "ВІКС ОІЛ" до Головного управління ДПС у Луганській області про визнання протиправними та скасування розпорядження, рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Приватне підприємство "КОМПАНІЯ "ВІКС ОІЛ", з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Луганській області, в якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати розпорядження Головного управління Державної податкової служби у Луганській області від 12.03.2024 за № 8-рл про анулювання ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» ліцензії на право оптової торгівлі, за наявності місць оптової торгівлі (реєстраційний номер 990514202000113), термін дії з 09.11.2020 до 09.11.2025;
- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Луганській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право оптової торгівлі, за наявності місць оптової торгівлі (реєстраційний номер 990514202000113), термін дії з 09.11.2020 до 09.11.2025, виданої ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ»;
- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Луганській області про відмову у внесенні змін до ліцензії, яке оформлене листом від 19.03.2024 за № 857/6/12-32-09-00-14;
- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Луганській області видати ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі, оформлену на новому бланку з урахуванням змін (зміна юридичної адреси підприємства).
В обґрунтування позовних вимог ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» зазначає, що розпорядженням Головного управління ДПС у Луганській області від 12.03.2024 за № 8-рл анульовано ліцензію на право оптової торгівлі пальним, реєстраційний номер990514202000113, видану ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» терміном дії з 09 листопада 2020 року по 09 листопада 2025 року у зв`язку із порушенням термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії. Вважає оскаржуване розпорядження відповідача протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки на дату внесення змін до відомостей про суб`єкта господарювання (юридичної адреси), що містяться у виданій йому ліцензії, а саме станом на 01 березня 2021 року, відповідальність за несвоєчасне внесення таких відомостей у вигляді анулювання ліцензії законом передбачена не була. Звертає увагу на те, що така відповідальність виникла у суб`єктів господарювання з 01 січня 2022 року та пов`язана з набранням чинності Законом України від 30 листопада 2021 року № 1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень». Зазначає, що відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення. Також позивач вказує, що одночасно з анулюванням ліцензії відповідач рішенням, оформленим листом від 19.03.2024 за № 857/6/12-32-09-00-14, протиправно відмовиву внесенні змін до ліцензії на право оптової торгівлі пальнимПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ», з огляду на що Головне управління Державної податкової служби у Луганській області слід зобов`язати видати ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» відповідну ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін (зміна юридичної адреси підприємства).
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження у справі без виклику сторін в судове засідання та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.
Копію ухвали про відкриття провадження надіслано представникам сторін до їх Електронних кабінетів в системі "Електронний суд" та ними отримано, що підтверджено довідками про доставку електронних листів (а.с. 95-96).
Представником відповідача через систему "Електронний суд" надіслано відзив на позов разом з доданими до нього документами, в якому він заперечує проти задоволення позовних вимог, зазначаючи, що з огляду на порушення позивачем термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії, оскаржуване розпорядження від 12.03.2024 за № 8-рл є правомірним. Так, вказує, що стаття 15 Закону № 481/95-ВР регулює порядок імпорту, експорту, оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального і після набрання чинності з 01.01.2022 внесеними змінами до Закону України № 481/95-ВР позивачем у місячний термін не було подано заяву про зміну відомостей, зазначених у виданій йому ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним з реєстраційним номером 990514202000113від 09.11.2020.
Вказане в сукупності, на думку податкового органу, свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, у зв`язку з чим просить суд відмовити в їх задоволенні.
Від позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, в якій він звертає увагу на те, що Головним управління ДПС у Луганській області проведено фактичну перевірку ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» на підставі Наказу № 454-п від 14.06.2021, під час якої позивачем надавалася ліцензія на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі № 990614202000121, за результатами якої було складено акт перевірки № 12-32/09-01/42365563 від 25.06.2021 з висновками про відсутність порушень з боку ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ». Тобто під час перевірки у податкового органу були відсутні будь-які зауваження до ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» в частині зміни юридичної адреси. Зазначає про порушення процедури анулювання ліцензії контролюючим органом.
У запереченнях на відповідь на відзив Головне управління ДПС у Луганській області не погоджується з доводами відповідача про порушення процедури анулювання ліцензії контролюючим органом, вказуючи, що таке здійснювалося у порядку ст. 15 Закону № 481/95-ВР, яка не передбачає складення акта про порушення строків звернення, акта про проведення перевірки.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог з огляду на таке.
За матеріалами справи, відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Приватне підприємство "КОМПАНІЯ "ВІКС ОІЛ" (код ЄДРПОУ 42365563) зареєстроване як юридична особа за адресою: 61195, Харківська обл., м. Харків, вул. Наталії Ужвій, буд. 80, кв. 234; основним видом економічної діяльності позивача є: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (а.с. 50).
09.11.2020 податковим органом видано ПП "КОМПАНІЯ "ВІКС ОІЛ" ліцензію на право оптової торгівлі пальним, реєстраційний номер 990514202000113.
Рішенням власника № 2/2021ПП "КОМПАНІЯ "ВІКС ОІЛ" від 26.02.2021 вирішено, зокрема, змінити юридичну адресу товариства на: 61054, Харківська обл., м. Харків, вул. Павлова Академіка, буд. 120, офіс 716.
Згідно з Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу ПП "КОМПАНІЯ "ВІКС ОІЛ" відбулася 01.03.2021 (а.с.54).
19.02.2024 до ГУ ДПС у Луганській області від ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» надійшов лист за вих. №1902-01 (вх. ГУ ДПС у Луганській області від 23.02.2024 за №448/6) із проханням відобразити зміни у відомостях ліцензії №990514202000113 на право оптової торгівлі пальним, за наявністю місць оптової торгівлі, а саме стосовно зміни юридичної адреси на: м. Харків, вул. Павлова Академіка, 120, оф.716.
ГУ ДПС у Луганській області за наслідками розгляду вказаного листа, з урахуванням чинного законодавства та даних Інформаційно - комунікаційної системи «Податковий блок» встановило, що на час надходження листа ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» порушено терміни звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії. У зв`язку з чим, відповідно до вимог чинного законодавства, на підставі розпорядження №8-рл від 12.03.2024, ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ`податковим органом анульовано ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за наявністю місць оптової торгівлі №990514202000113 від 09.11.2020.
19.03.2024 ГУ ДПС у Луганській області направило до електронного кабінету ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» лист №857/6/12-32-09-00-14 про відмову у внесенні змін до ліцензії у зв`язку з порушенням ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліценції на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі № 990514202000113 від 09.11.2020 та проінформувало про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі №990514202000113 від 09.11.2020 на підставі розпорядження №8-рл та відповідно до положень статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
23.04.2024 відповідно до приписів статті 56 Податкового кодексу України ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» надіслало до Державної податкової служби України скаргу №2301-1 (вх. №12328/6 від 29.03.2024) на розпорядження ГУ ДПС у Луганській області від 12.03.2024 за №8-рл про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі та на рішення ГУ ДПС у Луганській області про відмову у внесенні змін до ліцензії, оформлене листом від 19.03.2024 за №857/6/12-32-09-00-14.
У свою чергу, Державна податкова служба України, виходячи зі змісту скарги та керуючись главою 4 Податкового кодексу України, розпорядження ГУ ДПС у Луганській області від 12.03.2024 року №8-рл про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі, та рішення (лист) ГУ ДПС у Луганській області від 19.03.2024 за №857/6/12-32-09-00-14 про відмову у внесенні змін до ліцензії залишила без змін, а скаргу - без задоволення (рішення від 27.05.2024 за № 6/99-00-06-03-06 про результати розгляду скарги).
Скориставшись правом на оскарження рішень відповідача у судовому порядку, позивач звернувся до суду з позовом у цій справі.
По суті спірних правовідносин суд зазначає таке.
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Податковим кодексом України та Законом України № 481/95-ВР від 19.12.1995 «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі також - Закон № 481/95-ВР), який визначає основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України.
Відповідно до статті 1 вказаного Закону № 481/95-ВР:
ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку;
анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії.
Підстави анулювання виданої суб`єкту господарювання ліцензії, зокрема на право роздрібної торгівлі пальним, визначає частина 52 статті 15 зазначеного Закону.
Вказана норма у редакції, яка була чинною на момент зміни відомостей, зазначених у виданій позивачу ліцензії, визначала, що ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі:
заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії;
рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);
рішення суду про встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;
рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;
порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;
отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;
встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Частинами 53 та 54 статті 15 вказаного Закону в цій же редакції було передбачено, що ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) письмового розпорядження про її анулювання.
У разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії (за винятком змін, пов`язаних з реорганізацією суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) та/або зміною типу акціонерного товариства), орган, який видав ліцензію, на підставі заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) протягом трьох робочих днів видає суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін.
30.11.2021 Верховна Рада України прийняла Закон № 1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень», яким внесла зміни до Закону № 481/95-ВР, зокрема:
частину 52 статті 15 Закону № 481/95-ВР доповнено абзацами одинадцятим - чотирнадцятим такого змісту: «встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії; встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії; порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії; відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80, 81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови»;
у частині 53 статті 15 Закону № 481/95-ВР слова «письмового розпорядження про її анулювання» замінено словами «розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку»;
у частині 54 статті 15 Закону № 481/95-ВР слова «орган, який видав ліцензію, на підставі заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) протягом трьох робочих днів видає суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін» замінено словами «суб`єкт господарювання зобов`язаний у місячний термін з дня внесення таких змін звернутися до органу, який видав ліцензію, з відповідною заявою».
Вказаний Закон № 1914-IX набрав чинності 01.01.2022.
Отже, з 01.01.2022 частини 52, 53 та 54 статті 15 Закону № 481/95-ВР діють у такій редакції:
«Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі:
заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
несплати чергового платежу за ліцензію;
встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);
встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;
рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;
порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;
отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;
встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;
встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;
встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;
порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;
відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80, 81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.
У разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії (за винятком змін, пов`язаних з реорганізацією суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) та/або зміною типу акціонерного товариства), суб`єкт господарювання зобов`язаний у місячний термін з дня внесення таких змін звернутися до органу, який видав ліцензію, з відповідною заявою».
Аналіз наведених норм свідчить про те, що фактично з 01.01.2022 законодавець змінив правила видачі та анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, при цьому більше не застосовується такий інститут як призупинення дії ліцензії. Водночас, характер внесених змін і запроваджених правил однозначно свідчить про посилення відповідальності з боку суб`єктів господарювання за порушення правил ліцензування.
Підтвердження наведеного є те, що законодавцем значно розширено перелік випадків, за наявності яких орган, що видав ліцензію, зобов`язаний прийняти рішення про анулювання ліцензії.
Суд звертає увагу, що анулювання ліцензій на право оптової торгівлі пальним здійснюється відповідно до вимог частини 52 статті 15 Закону № 481 «Імпорт, експорт, оптова і роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального».
Так, відповідно до абзацу 13 статті 15 Закону №481, підставою для анулювання ліцензії є: порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії.
Враховуючи зазначене, статтею 15 Закону № 481 не передбачено складання акта про встановлення факту порушення строків звернення, на необхідність складення якого посилається позивач.
Як вбачається з матеріалів справи, зміна відомостей, зазначених у виданій позивачу ліцензії № 990514202000113 від 09.11.2020, шляхом внесення відповідної інформації до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відбулася 01.03.2021.
На вказану дату частина 54 стаття 15 Закону № 481/95-ВР не визначала строку звернення суб`єкта господарювання до органу, який видав ліцензію, із відповідною заявою щодо зміни відомостей, зазначених у виданій йому ліцензії, а частина 52 статті 15 Закону № 481/95-ВР (чи будь-яка інша норма цього Закону) не встановлювала відповідальності у вигляді анулювання ліцензії за порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.
Починаючи з 01.01.2022, після набрання чинності Законом № 1914-IX, частина 54 статті 15 Закону № 481/95-ВР визначила обов`язок суб`єкта господарювання, якому видано ліцензію, у разі зміни відомостей, зазначених у такій ліцензії, у місячний термін з дня внесення змін звернутися до органу, який видав ліцензію, з відповідною заявою, а частина 52 статті 15 Закону № 481/95-ВР встановила відповідальність суб`єкта господарювання за недотримання термінів виконання такого обов`язку у вигляді анулювання виданої йому ліцензії.
Закон України № 1914-IX від 30.11.2021 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» не містить положень, які б поширювали його дію на правовідносини, що виникли до набрання ним чинності, тобто, його норми не мають зворотної дії в часі.
Отже, цей Закон містить норми прямої дії та поширює свою дію тільки на ті правовідносини, які виникли та існують після набрання ним чинності, зокрема з 01.01.2022.
Відповідно до частини 1 статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 09.02.1999 за № 1/99-рп частину першу статті 58 Конституції України щодо дії нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Відповідно зміст суб`єктивних прав та обов`язків особи слід визначати із застосуванням законодавства, яке діяло на момент виникнення відповідних прав і обов`язків.
Водночас неприпустимість зворотної дії нормативно-правового акта полягає в тому, що запроваджені ним нові норми не можуть застосовуватися до правовідносин, які існували до набрання ним чинності.
Отже, в силу конституційного принципу незворотності дії законів та інших нормативно-правових актів в часі (крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи) норми частин 52, 54 статті 15 Закону № 481/95-ВР (в редакції Закону № 1914-IX) не мають зворотної дії в часі.
Зважаючи на те, що на час зміни відомостей, зазначених у виданій позивачу ліцензії на право оптової торгівлі пальним, частина 54 статті 15 Закону № 481/95-ВР не визначала термінів звернення суб`єкта господарювання до органу, який видав ліцензію, із відповідною заявою щодо зміни відомостей, зазначених у виданій йому ліцензії, а частина 52 статті 15 Закону № 481/95-ВР відповідно не встановлювала відповідальності у вигляді анулювання ліцензії за порушення термінів звернення, прийняття відповідачем оскаржуваного розпорядження від 12.03.2024 за № 8-рлє протиправним, оскільки грубо порушує конституційний принцип незворотності дії законів та інших нормативно-правових актів в часі, а також неприпустимості несення відповідальності за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.
За таких обставин, приймаючи оскаржуване розпорядження від 12.03.2024 за № 8-рл, відповідач як суб`єкт владних повноважень діяв не на підставі, не у межах повноважень та у не спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а тому таке розпорядження є протиправним та підлягає скасуванню.
З огляду на те, що розпорядження від 12.03.2024 за № 8-рл є протиправним та скасовано судом, рішення Головного управління Державної податкової служби у Луганській області про відмову у внесенні змін до ліцензії № 990514202000113, оформлене листом від 19.03.2024 за № 857/6/12-32-09-00-14, яке прийняте на підставі розпорядження від 12.03.2024 за № 8-рл, є також протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Головного управління Державної податкової служби у Луганській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право оптової торгівлі, за наявності місць оптової торгівлі (реєстраційний номер 990514202000113), термін дії з 09.11.2020 до 09.11.2025, виданої ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ», та зобов`язання відповідача видати ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі, оформлену на новому бланку з урахуванням змін (зміна юридичної адреси підприємства), суд зазначає таке.
Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 545 (далі - Порядок № 545).
Цей Порядок визначає процедуру створення та ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) (абзац перший пункту 1 Порядку № 545).
Абзацом другим пункту 1 Порядку № 545 визначено, що Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.
Згідно з пунктом 2 Порядку № 545 Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 і 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».
За змістом пункту 3 Порядку № 545 до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться такі відомості:
для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ;
адреса місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (область, район, населений пункт, код згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), вулиця, номер будинку/офісу);
дата видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.
Пунктами 4-7 Порядку № 545 встановлено, що підставою для включення суб`єкта господарювання до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення ДПС та її територіальних органів про видачу ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Зміни до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для внесення змін до відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.
Підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДПС та її територіальними органами відповідно до статей 3 і 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».
Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії.
Відповідно до вимог частини 1, пункту 2 частини 2 статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
При обранні способу відновлення порушеного права позивача слід виходити з принципу верховенства права щодо гарантування цього права статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, а також з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.
Отже, з метою ефективного відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Головного управління ДПС у Луганській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер990514202000113, що видана Приватному підприємству "КОМПАНІЯ "ВІКС ОІЛ".
Разом з цим, суд ураховує, що за приписами частин 54, 55 статті 15 Закону № 481/95-ВР у разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії (за винятком змін, пов`язаних з реорганізацією суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) та/або зміною типу акціонерного товариства), орган, який видав ліцензію, на підставі заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) протягом трьох робочих днів видає суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін.
За змістом рішення Головного управління Державної податкової служби у Луганській області про відмову у внесенні змін до ліцензії № 990514202000113, оформленого листом від 19.03.2024 за № 857/6/12-32-09-00-14, єдиною підставою для відмови у внесенні таких змін було прийняте розпорядження від 12.03.2024 за № 8-рл.
У відзиві на позовну заяву ГУ ДПС у Луганській області також вказує, що анулювання ліцензії ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі №990514202000113 від 09.11.2020, здійснювалося податковим органом з огляду на розпорядження №8-рл від 12.03.2024.
Однак, з урахуванням того, що розпорядження №8-рл від 12.03.2024 визнано протиправним, а інших підстав для відмови у внесенні змін до ліцензії № 990514202000113 не вбачається, суд дійшов висновку, що належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача у відповідній частині позовних вимог, є зобов`язання відповідача видати ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі реєстраційний номер 990514202000113, дата реєстрації 09.11.2020, оформлену на новому бланку з урахуванням змін (зміна юридичної адреси ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ»).
Покладення такого обов`язку на відповідача не є перебиранням судом функції суб`єкта владних повноважень-відповідача в реалізації відповідних управлінських функцій і вирішенні питань, віднесених до виключної компетенції такого суб`єкта та зобов`язанням його приймати рішення, які входять до його компетенції чи до компетенції іншого органу, з огляду на обов`язковість ефективного механізму захисту порушеного права.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ПП «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ».
Розподіл судових витрат щодо сплати судового збору здійснюється відповідно до положень статті 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-262, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Приватного підприємства "КОМПАНІЯ "ВІКС ОІЛ" (вул. Академіка Павлова, буд. 120, оф. 716, м. Харків, Харківський р-н, Харківська обл., 61054, код ЄДРПОУ 42365563) до Головного управління ДПС у Луганській області (вул. Енергетиків, буд. 72, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93401, код ЄДРПОУ 44082150) про визнання протиправними та скасування розпорядження, рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати розпорядження Головного управління Державної податкової служби у Луганській області від 12.03.2024 за № 8-рл про анулювання Приватному підприємству «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» ліцензії на право оптової торгівлі, за наявності місць оптової торгівлі (реєстраційний номер 990514202000113), термін дії з 09.11.2020 до 09.11.2025.
Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Луганській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право оптової торгівлі, за наявності місць оптової торгівлі (реєстраційний номер 990514202000113), термін дії з 09.11.2020 до 09.11.2025, виданої Приватному підприємству «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ».
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Луганській області про відмову у внесенні змін до ліцензії Приватного підприємства «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ», яке оформлене листом від 19.03.2024 за №857/6/12-32-09-00-14.
Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Луганській області видати Приватному підприємству «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ» ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі реєстраційний номер 990514202000113, дата реєстрації 09.11.2020, оформлену на новому бланку з урахуванням змін (зміна юридичної адреси Приватного підприємства «КОМПАНІЯ «ВІКС ОІЛ»).
Стягнути на користь Приватного підприємства "КОМПАНІЯ "ВІКС ОІЛ" (код ЄДРПОУ 42365563) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Луганській області(код ЄДРПОУ 44082150).
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Шевченко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2024 |
Оприлюднено | 11.11.2024 |
Номер документу | 122879225 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Шевченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні