Справа №701/731/21
Провадження №2/701/2/24
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 листопада 2024 рокуМаньківський районний суд, Черкаської областів складі: головуючого-судді -І.Д.Калієвського за участю секретаря - прокурора -Г.І.Байдужої Я.С.Заболотньої
розглянувши у відкритому судовому засіданні в с-ще. Маньківка справу за позовом Уманської окружної прокуратури в інтересах держави до Іваньківської сільської об`єднаної територіальної громади Маньківського району Черкаської області та ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову: Державна екологічна інспекція Центрального округу про усунення перешкод у здійсненні права користування і розпорядження земельною ділянкою шляхом визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування,
В С Т А Н О В И В :
Прокурор Уманської окружної прокуратури звернувся в суд в інтересах держави з позовом до відповідачів про усунення перешкод у здійсненні права користування і розпорядження земельною ділянкою шляхом визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування.
На підставу своїх вимог спирається на те, що Чорнокам`янською сільською радою Маньківського району Черкаської області 13.05.2009 прийнято рішення №29-2/V про організацію території ландшафтного заказника місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон» загальною площею 1067,2 га. Рішенням Черкаської обласної ради від 28.08.2009 року №28-8/V «Про території та об`єкти природно - заповідного фонду» затверджено пропозицію щодо створення об`єкту природно - заповідного фонду «Чорнокам`янський притікичський каньйон». Наказом Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області від 09.10.2012 року №56 затверджено Положення про ландшафтний заказник місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон». Розділом 2 Положення передбачено, що Заказник оголошено з метою збереження та ефективного використання природного комплексу з різноманітним ландшафтом, забезпечення гармонійного співіснування екосистеми та традиційного землекористування території заказника, в тому числі існуючих об`єктів малої гідроенергетики. Основними завданням Заказника є: створення умов для охорони та збереження у місцях скупчення флори та фауни, серед яких є види занесені до Червоної Книги України: рястка відігнута, цибуля ведмежа, водяний горіх, видра річкова; створення умов для екологічно збалансованого функціонування існуючих об`єктів малої гідроенергетики, у тому числі з метою підтримки сприятливого режиму для охорони флори і фауни та гідрологічного режиму на території Заказника; додержання вимог щодо охорони території Заказника під час здійснення господарської, управлінської та іншої діяльності; створення умов для ведення традиційної господарської діяльності, в тому числі виробництво електроенергії з додержанням режиму охорони території Заказника; узагальнення досвіду гармонійного співіснування об`єктів енергетики та екосистеми Заказника та прилеглої території; - використання Заказника у виховних, наукових, естетичних, природоохоронних, господарських та оздоровчих цілях; - проведення наукових досліджень і спостережень на території Заказника, спостереження, вивчення та систематизація впливу діяльності малих гідроелектростанцій на екосистему території; - підтримання загального екологічного балансу в регіоні, поширення екологічних знань, тощо. Пунктами 1.3.-1.7. Положення передбачено, що територія заказника з усіма об`єктами природи належить до природно-заповідного фонду України і охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення та використання. Земельна ділянка, якій надано статус Заказника, не вилучається з користування Землекористувачів, які здійснюють у його межах свою діяльність згідно з цим Положенням, зі збереження традиційного землекористування для зазначеної території. Межі заказника встановлюються в натурі, оформляються державними знаками та інформаційними матеріалами, наносяться на відповідні планово - картографічні матеріали, відображаються у формах державної статистичної звітності з кількісного обліку земель та землевпорядній документації відповідно до законодавства. Землекористувачі на території Заказника у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про природно - заповідний фонд України», іншими законодавчими і нормативно - правовими актами та цим Положенням, забезпечують і несуть відповідальність за належний стан та додержання встановленого режиму території заказника. Забезпечення режиму території заказника здійснюється Чорнокам`янською сільською радою та відповідними землекористувачами. Відповідно до п. 3.6. Положення, на землекористувачів у межах заказника оформляється охоронне зобов`язання щодо додержання встановленого режиму території. Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області 04.04.2012 заказнику передано під охорону Чорнокам`янській сільській раді на підставі охоронного зобов`язання №92. Таким чином, заказник як об`єкт природно-заповідного фонду є юридично створеним з 28.08.2009 і включає 1067,1 га., земель на території Чорнокам`янської сільської ради, яким надано статус земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення (п. «в» ст. 19 ЗК України). Згідно з рішенням Іваньківської сільської ради «Про початок реорганізації Чорнокам`янської сільської ради шляхом приєднання до Іваньківської сільської ради» від 18.12.2020 року №1-15/VІІІ Іваньківської сільська рада є правонаступником всіх прав та обов`язків Чорнокам`янської сільської ради. Згідно з інформаціями Іваньківської сільської ради від 12.08.2021 року №942/02-31, Черкаської обласної державної адміністрації від 06.08.2021 року №01/01-47/6332/01/01-47/18285 межі вказаного об`єкту природно заповідного фонду не встановлені. Однак установлено, що за даними Публічної кадастрової карти України, частина території Заказника, зокрема, земельна ділянка за кадастровим номером 7123188501:01:001:0150, площею 0,1 га., знаходиться у приватній власності ОСОБА_1 . Відповідно до ст. 36 Закону України «Про Державний земельний кадастр» на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, оприлюднюються картографічна основа, індексні кадастрові карти (плани) та всі відомості Державного земельного кадастру, передбачені статтями 12-15 цього Закону, в тому числі у векторному вигляді, без права їх зміни (редагування). Згідно ч. 5 ст. 21 цього Закону відомості про обмеження у використанні земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі схем землеустрою і техніко - економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико - культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів, проектів землеустрою, що забезпечують еколого - економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), робочих проектів землеустрою, технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, технічної документації із землеустрою щодо резервування цінних для заповідання територій та об`єктів, проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду, іншої документації із землеустрою. Опрацювання Публічної кадастрової карти України дає загальнодоступну можливість визначити територію Заказника та встановити накладення на його межі земельної ділянки з кадастровим номером 7123188501:01:001:0150 площею 0,1 га., що належить на праві приватної власності ОСОБА_1 . При цьому, хоча межі території Заказника не виведені в натурі, відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», його межі визначаються відповідно до проекту створення. Також за результатами опрацювання Публічної кадастрової карти України встановлено, що на території Черкаської області визначено територію ландшафтного заказника місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон» шляхом нанесення шару «Природно - заповідний фонд». За графічною інформацією з Публічної кадастрової карти України встановлено, що земельна ділянка за кадастровим номером 7123188501:01:001:0150, площею 0,1 га., за цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, належить на праві приватної власності та розташована в межах шару природно - заповідного фонду, а саме ландшафтного заказника місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон». Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на цей час земельна ділянка з кадастровим номером 7123188501:01:001:0150 площею 0,1 га., зареєстрована на праві приватної власності за ОСОБА_1 . Рішенням Чорнокам`янської сільської ради від 02.06.2015 року №48-4/VI затверджено технічну документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надано у власність, у тому числі, ОСОБА_1 , земельну ділянку площею 0,1 га., для ведення особистого селянського господарства, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Вказане рішення стало підставою для видачі 03.08.2015 свідоцтва про право власності від серія та номер 41629342. Реєстраційною службою Маньківського районного управління юстиції, на підставі якого за ОСОБА_1 , 24.07.2015 проведено державну реєстрацію, зареєстровано право приватної власності на земельну ділянку за кадастровим номером 7123188501:01:001:0150, площею 0,1 га., (номер запису про право власності 10649860). Таким чином, у супереч ст. ст. 19, 20, п. «г» ч. 4 ст. 84, ст. ст. 122, 149, 150, 186-1 ЗК України, ч. 3 ст. 7, ч. 1 ст. 9, ч. 3 ст. 53, ст. 54 Закону України «Про природно - заповідний фонд України» (у редакції, чинній на 19.05.2016), відповідно до яких землі під об`єктами природно - заповідного фонду не можуть передаватися у приватну власність, а території та об`єкти природно - заповідного фонду можуть використовуватись лише у природоохоронних, науково - дослідних, оздоровчих та інших рекреаційних, освітньо - виховних цілях та для моніторингу навколишнього природного середовища, землі під об`єктами природно - заповідного фонду, історико - культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, належать до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, якщо інше не передбачено законом Чорнокам`янська сільська рада своїм рішенням від 02.06.2015 року №48-4/VI про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення ОСОБА_1 , у власність земельну ділянку природно-заповідного фонду з кадастровим номером 7123188501:01:001:0150 площею 0,1 га., з метою ведення особистого селянського господарства. Вказані вище фактичні обставини у системному аналізі діючих норм права свідчать про незаконне надання у приватну власність спірної земельної ділянки природно заповідного фонду для сільськогосподарських цілей.
Представник відповідача ОСОБА_1 - адвокат Мельник В.В. в судовому засіданні заявив клопотання про закриття провадження по даній справі в зв"язку з відсутністю предмету спору, обгрунтовуючи своє клопотання тим, що рішенням Черкаської обласної ради від 28.08.2009 року №28-8/V «Про території та об`єкти природно - заповідного фонду» затверджено пропозицію щодо створення об`єкту природно - заповідного фонду «Чорнокам`янський притікичський каньйон». Наказом Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області від 09.10.2012 року №56 затверджено Положення про ландшафтний заказник місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон». Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області 04.04.2012 Заказник передано під охорону Чорнокам`янській сільській раді на підставі охоронного зобов`язання №92. Таким чином, Заказник як об`єкт природно-заповідного фонду є юридично створеним з 28.08.2009 і включає 1067,1 га., земель на території Чорнокам`янської сільської ради, яким надано статус земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення (п. «в» ст. 19 ЗК України). Прокурор у позовній заяві зазначає, що за даними Публічної кадастрової карти України частина території Заказника, зокрема, земельна ділянка за кадастровим номером 7123188501:01:001:0150 площею 0,1 га., знаходиться у приватній власності ОСОБА_1 . На підтвердження даного факту до позовної заяви прокурор додає витяг із Публічної кадастрової карти України. Разом із тим, у ході розгляді даної справи, під час виготовлення картографічного матеріалу (план схеми) розробленого ДП «Черкаський інститут землеустрою» від 18.04.2023 року №008-д для зміни меж території об`єкту природно заповідного фонду (ландшафтний заказник місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон»), були проведені геодезичні обміри, за результатами яких встановлено, що площа території заказника, яка за рішенням сесії Чорнокам`янської сільської ради від 13.05.2009 року №№29-2/V скаладала 1067,2 га., не відповідає дійсності, тому що фактична площа території заказника складає 532,35 га. що підтверджується Експертним висновком щодо необхідності зміни меж об`єкту природно заповідного фонду місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон», копія додається. 27.03.2024 року Іваньківська сільська рада прийняла рішення №44-9/VIII про зміну меж та площа заказника місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон». Відповідно до п. 2 даного рішення зменшено площу заказника до 532,35 га. У відповідності до плану території заказника розробленого ДП «Черкаський інститут землеустрою». Згідно Плану території ландшафтного заказника місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон» розроблений ДП «Черкаський інститут землеустрою» від 18.04.2023 року №008-д вбачається, що земельна ділянка із кадастровим номером 7123188501:01:001:0150 площею 0,1 га., яка знаходиться у приватній власності ОСОБА_1 , не входить до складу ландшафтного заказника місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон» а просто межує із ним, таким чином, на даний час між сторонами відсутній предмет спору. Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 255 ЦПК України суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.
Представник відповідача ОСОБА_1 - адвокат Мельник В.В. в судовому засіданні підтримав клопотання.
Представник позивача в судовому засіданні не заперечував проти задоволення даного клопотання та просив повернути позивачу сплачений судовий збір згідно вимог ст. 7 Закону України "Про судовий збір"
Представник відповідача Іваньківської сільської об`єднаної територіальної громади, в судове засідання не з`явився, але згідно письмової заяви просить розгляд справи проводити у його відсутність.
Суд, вивчивши клопотання, вислухавши думку сторін та вивчивши матеріали справи, прийшов до наступного висновку.
Дійсно в провадженні Маньківського районного суду Черкаської області знаходиться позовУманської окружної прокуратури з в інтересах держави з позовом до відповідачів про усунення перешкод у здійсненні права користування і розпорядження земельною ділянкою шляхом визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування.
Ухвалою Маньківського районного суду Черкаської області від 10 вересня 2021 року відкрито провадження у справі №701/731/21.
Обгрунтовуючи позовні вимоги представник позивача зазначає, що Чорнокам`янською сільською радою Маньківського району Черкаської області 13.05.2009 прийнято рішення №29-2/V про організацію території ландшафтного заказника місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон» загальною площею 1067,2 га.
Рішенням Черкаської обласної ради від 28.08.2009 року №28-8/V «Про території та об`єкти природно - заповідного фонду» затверджено пропозицію щодо створення об`єкту природно - заповідного фонду «Чорнокам`янський притікичський каньйон».
Наказом Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області від 09.10.2012 року №56 затверджено Положення про ландшафтний заказник місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон».
Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області 04.04.2012 Заказник передано під охорону Чорнокам`янській сільській раді на підставі охоронного зобов`язання №92.
Таким чином, Заказник як об`єкт природно-заповідного фонду є юридично створеним з 28.08.2009 і включає 1067,1 га., земель на території Чорнокам`янської сільської ради, яким надано статус земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення (п. «в» ст. 19 ЗК України).
За даними Публічної кадастрової карти України частина території Заказника, зокрема, земельна ділянка за кадастровим номером 7123188501:01:001:0150 площею 0,1 га., знаходиться у приватній власності ОСОБА_1 .
На підтвердження даного факту до позовної заяви представник позивача додає витяг із Публічної кадастрової карти України.
Проте в ході судового розгляду даної справи, під час виготовлення картографічного матеріалу (план схеми) розробленого ДП «Черкаський інститут землеустрою» від 18.04.2023 року №008-д для зміни меж території об`єкту природно заповідного фонду (ландшафтний заказник місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон»), були проведені геодезичні обміри, за результатами яких встановлено, що площа території заказника, яка за рішенням сесії Чорнокам`янської сільської ради від 13.05.2009 року №№29-2/V скаладала 1067,2 га., не відповідає дійсності, тому що фактична площа території заказника складає 532,35 га. що підтверджується Експертним висновком щодо необхідності зміни меж об`єкту природно заповідного фонду місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон», копія додається.
27.03.2024 року Іваньківська сільська рада прийняла рішення №44-9/VIII про зміну меж та площа заказника місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон».
Відповідно до п. 2 даного рішення зменшено площу заказника до 532,35 га. У відповідності до плану території заказника розробленого ДП «Черкаський інститут землеустрою».
Згідно Плану території ландшафтного заказника місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон» розроблений ДП «Черкаський інститут землеустрою» від 18.04.2023 року №008-д вбачається, що земельна ділянка із кадастровим номером 7123188501:01:001:0150 площею 0,1 га., яка знаходиться у приватній власності ОСОБА_1 , не входить до складу ландшафтного заказника місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон», що дає підстави вважати, що на даний час між сторонами відсутній предмет спору.
Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 255 ЦПК України суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.
Необхідність запровадження такого правила обумовлена тим, що відповідно до статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір.
Пороте поняття «юридичного спору» має тлумачитися широко, виходячи з підходу Європейського суду з прав людини до тлумачення поняття «спір про право» (пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод). Зокрема, Європейський суд з прав людини зазначає, що відповідно до духу Конвенції поняття «спору про право» має розглядатися не суто технічно, йому слід надавати сутнісного, а не формального значення.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
З урахуванням викладеного відсутність предмета спору унеможливлює вирішення справи по суті незалежно від обґрунтованості позову, а відповідно і здійснення ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів осіб.
Прикладами відсутності предмета спору можуть бути дії сторін, чи настання обставин, якщо між сторонами у зв`язку з цим не залишилося неврегульованих питань або самими сторонами врегульовано спірні питання.
До такого висновку дійшов Верховний суд у постанові від 3 травня 2018 року у справі №404/251/17.
У зв`язку із тим, що після подачі позовної заяви, під час судового розгляду даної справи, було змінено площу із 1067,2 га., на 532,35 га., то відповідно земельна ділянка із кадастровим номером 7123188501:01:001:0150 площею 0,1 га., яка знаходиться у приватній власності ОСОБА_1 , не входить до складу ландшафтного заказника місцевого значення «Чорнокам`янський притікичський каньйон».
Даний факт встановлено під час судового розгляду і не міг бути відомий позивачу на час подачі позову.
В зв"язку з вищевикладеним, суд приходить до висновку щодо закриття провадження поданій справі , на підставі п.2 ч.1 ст. 255 ЦПК України, в зв"язку з відсутністю предмету спору.
Крім того, суд вважає за необхідне повернути позивачу сплачений судовий збір при подачі позову до суду в сумі 6810 грн. 00 коп. сплачений на підставі платіжного доручення №150 від 20 серпня 2021 р,.на підставі п.5 ч.1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір"
Керуючись ст. ст. 49, 141, 142, 255, 256, 259, 260, 354, 355 ЦПК України, ст. 7 Закону України «Про судовий збір» суд, -
У Х В А Л И В :
Провадження за позовом Уманської окружної прокуратури в інтересах держави до Іваньківської сільської об`єднаної територіальної громади Маньківського району Черкаської області та ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову: Державна екологічна інспекція Центрального округу про усунення перешкод у здійсненні права користування і розпорядження земельною ділянкою шляхом визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування - закрити, на підставі п.2 ч.1 ст. 255 ЦПК України в зв"язку з відсутністю предмету спору.
Повернути Черкаській обласній прокуратурі (код ЄДРПОУ 02911119, місце знаходження: 18015, м. Черкаси, бульв. Шевченка, буд. 286, р/р UA138201720343160001000003751 в Державній казначейській службі України у м. Київ) сплачений на підставі платіжного доручення №150 від 20 серпня 2021 р. судовий збір в сумі 6810 грн. 00 коп.
Ухвала може бути оскаржена до Черкаського апеляційного суду відповідно до ст. ст. 354, 355 ЦПК України протягом п"ятнадцяти днів з дня її проголошення. Учасник справи, якому повний текст ухвали суду не було вручено у день її проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.
Ухвала суду набирає законної сили після закінчення строків на апеляційне оскарження, або після перегляду її в апеляційному порядку, якщо її не скасовано.
Повний текст ухвали виготовлено 08.11.2024 р.
СуддяІ. Д. Калієвський
Суд | Маньківський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2024 |
Оприлюднено | 11.11.2024 |
Номер документу | 122893546 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою |
Цивільне
Маньківський районний суд Черкаської області
Калієвський І. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні