Постанова
від 29.10.2024 по справі 921/377/22
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" жовтня 2024 р. Справа №921/377/22

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:

головуючого суддіКравчук Н.М.

суддів Гриців В.М.

Скрипчук О.С.

секретар судового засідання Шатан Т.О.

розглянувшиапеляційну скаргу Кременецької міської ради від 30.07.2024 (вх.

№ЗАГС 01-05/2192/24 від 31.07.2024)

на рішення Господарського суду Тернопільської області від 28.05.2024 (повний

текст рішення складено та підписано 10.07.2024, суддя В.Л. Гевко)

у справі № 921/377/22

за позовом:Комунального некомерційного підприємства Кременецька опорна лікарня Кременецької міської ради (надалі КНП Кременецька опорна лікарня Кременецької міської ради), Тернопільська обл., м. Кременець

до відповідача:Кременецької міської ради, Тернопільська обл., м. Кременець

про:визнання протиправним рішення Кременецької міської ради №3940

від 11.08.2022,

за участю представників:

від позивача (в режимі відеоконференції): Авдєєнко В.В.;

від відповідача (в режимі відеоконференції): Тартак О.С.

ВСТАНОВИВ:

23.02.2022 КНП Кременецька опорна лікарня Кременецької міської ради звернулося до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Кременецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Кременецької міської ради № 3940 від 11.08.2022.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що рішення Кременецької міської ради № 3940 від 11.08.2022 «Про затвердження персонального складу Наглядової ради КНП Кременецька опорна лікарня Кременецької міської ради» є незаконним та не відповідає Порядку утворення наглядової ради.

27.03.2024 позивач через систему «Електронний суд» подав до Господарського суду Тернопільської області заяву про відмову від позову в частині скасування спірного рішення Кременецької міської ради № 3940 від 11.08.2022, мотивуючи тим, що пунктом 2 рішення Кременецької міської ради №5315 від 30.01.2024 визнано таким, що втратило чинність рішення Кременецької міської ради № 3940 від 11.08.2022 «Про затвердження персонального складу Наглядової ради КНП «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради, правомірність прийняття якого є предметом спору у справі № 921/377/2, відтак надалі не підтримує позовні вимоги в частині скасування вказаного рішення? у зв`язку із втратою чинності таким рішенням. Разом з тим, позивач підтримав вимогу про визнання такого рішення протиправним та просив суд розглянути зазначену вимогу по суті.

Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 28.05.2024 року у справі № 921/377/22 (суддя В.Л. Гевко) позов задоволено. Визнано протиправним рішення Кременецької міської ради № 3940 від 11.08.2022. Стягнуто з Кременецької міської ради на користь Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради 2 481,00 грн. в повернення сплаченого судового збору.

В ході розгляду справи суд першої інстанції встановив, що спірним рішенням Кременецької міської ради не включено до складу наглядової ради жодного представника громадськості та громадських об`єднань, діяльність яких спрямована на захист прав у сфері охорони здоров`я, організацій, що здійснюють професійне самоврядування у сфері охорони здоров`я або у сфері запобігання корупції, та призначені члени наглядової ради не відповідають критеріям, обумовленим у п.6 Порядку утворення спостережної ради закладу охорони, затвердженого постановою КМУ №1077 від 27.12.2017, оскільки не мають досвіду роботи у сфері охорони здоров`я, зокрема, захисту прав пацієнтів. При цьому, суд врахував, що пунктом 2 рішення Кременецької міської ради №5315 від 30.01.2024 визнано таким, що втратило чинність рішення Кременецької міської ради № 3940 від 11.08.2022 "Про затвердження персонального складу наглядової ради КНП «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради, відтак, скасування Кременецькою міською радою власного рішення, розцінив як фактичне визнання відповідачем протиправності прийняття спірного рішення. З огляду на наведене, місцевий господарський суд дійшов висновку, що позовна вимога про визнання протиправним рішення Кременецької міської ради №3940 від 11.08.2022 підлягає задоволенню.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, Кременецька міська рада звернулася до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі. Скаржник вважає оскаржуване рішення прийнятим при неповному з`ясуванні обставин справи, без дотримання норм матеріального права та порушенні норм процесуального права. Зокрема, зазначає, що Кременецька міська рада є власником і засновником позивача КНП «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради. Підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним Власнику. Кременецькою міською радою було затверджено порядок утворення наглядової ради - рішення №3866 від 03.05.2022 «Про затвердження порядку утворення Наглядової ради Комунального підприємства Кременецької міської ради».

Спірним рішенням затверджено склад наглядової ради відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Скаржник наголошує, що позивачем в позовній заяві не зазначено порушення його прав спірним рішенням Кременецької міської ради, яким затверджено склад наглядової ради, як і не вказано, яким чином спірне рішення порушує його права і які саме.

Позивач не надав суду письмового відзиву на апеляційну скаргу.

Представник відповідача в судовому засіданні підтримав доводи, наведені у апеляційній скарзі.

Позивач просив залишити без змін оскаржуване рішення місцевого господарського суду, апеляційну скаргу без задоволення.

Вивчивши апеляційну скаргу, здійснивши оцінку доказів, що містяться в матеріалах справи, заслухавши пояснення представників сторін, Західний апеляційний господарський суд встановив таке.

03 травня 2022 року Кременецькою міською радою прийнято рішення № 3866 «Про затвердження порядку утворення Наглядової ради Комунального підприємства Кременецької міської ради».

11 серпня 2022 року Кременецькою міською радою прийнято рішення № 3940 «Про затвердження персонального складу Наглядової ради КНП «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради».

Згідно з додатком до рішення № 3940 від 11.08.2022 від Кременецької міської ради делеговано до Наглядової ради Павла Цюман (заступник начальника управління начальник відділу з питань охорони здоров`я Управління соціального захисту населення Кременецької міської ради); Мар`яну Паляницю (головний спеціаліст юрисконсульт юридичного відділу Кременецької міської ради); Надію Гурчик (заступник начальника управління начальник бюджетного відділу фінансового управління Кременецької міської ради.

За поданням депутатського корпусу делеговано до Наглядової ради депутатів Задворну Марію, Чоповського Миколу, ОСОБА_1 та Станько Людмилу.

В подальшому рішенням Кременецької міської ради від 30.01.2024 № 5315 «Про затвердження порядку утворення наглядової ради та положення про наглядову раду закладів охорони здоров`я, що належать до комунальної власності Кременецької міської територіальної громади», пунктом 2 вирішено визнати такими, що втратили чинність, рішення Кременецької міської ради від 03.05.2022 № 3866 «Про затвердження порядку утворення Наглядової ради комунального підприємства Кременецької міської ради», від 11.08.2022 № 3939 «Про затвердження персонального складу Наглядової ради КНП «Кременецького ЦПМСД» Кременецької міської ради», від 11.08.2022 № 3940 «Про затвердження персонального складу Наглядової ради КНП «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради».

На думку позивача, рішення Кременецької міської ради № 3940 від 11.08.2022 «Про затвердження персонального складу Наглядової ради КНП «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради» прийняте незаконно та ухвалення відповідачем рішення про втрату чинності спірним рішенням № 3940 від 11.08.2022 є фактичним визнанням Кременецькою міською радою протиправності вказаного рішення.

При прийнятті постанови суд апеляційної інстанції виходив з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 143 Конституції України встановлено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Відповідно до ч. 2 ст. 169 ЦК України територіальні громади можуть створювати юридичні особи публічного права (комунальні підприємства, спільні комунальні підприємства, навчальні заклади тощо) у випадках та в порядку, встановлених Конституцією України та законом.

Комунальне некомерційне підприємство "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради створене за рішенням Кременецької районної ради Тернопільської області від 14.02.2019 №473 відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" шляхом злиття та утворення на базі Кременецької районної комунальної лікарні та Кременецької районної комунальної стоматологічної поліклініки Комунального некомерційного підприємства "Кременецька районна комунальна лікарня".

Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Комунальне некомерційне підприємство «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради є юридичною особою з організаційно-правовою формою: комунальне підприємство.

У відповідності до пункту 1.2.2 Статуту Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради засновником підприємства із 01.01.2020 є Кременецька міська рада відповідно до рішення третьої сесії VІІІ скликання Кременецької міської ради №49 від 24.12.2020.

Власником Підприємства є Кременецька міська територіальна громада в особі органу, до сфери управління якого входить Підприємство Кременецької міської ради. Підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним Власнику(п.1.4 Статуту).

В силу вимог статті 24 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» у державних та комунальних закладах охорони здоров`я, що надають спеціалізовану медичну допомогу, з якими головними розпорядниками бюджетних коштів укладені договори про медичне обслуговування населення, за рішенням власника закладу охорони здоров`я (уповноваженого ним органу) утворюються наглядові ради з обов`язковим залученням представників громадськості (за їхньою згодою). Наглядові ради також можуть утворюватися за рішенням власника в інших закладах охорони здоров`я.

Порядок утворення, права, обов`язки наглядової ради закладу охорони здоров`я і типове положення про неї затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, станом на час виникнення спірних правовідносин, Порядок утворення наглядової ради закладу охорони здоров`я Кабінетом Міністрів України не був затверджений, натомість діяв Порядок утворення спостережної ради закладу охорони здоров`я, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1077 від 27.12.2017.

За своїм змістом спостережна та наглядова рада є одним й тим самим органом.

Згідно з п. 3 названого Порядку спостережна рада, що утворюється при закладі охорони здоров`я державної або комунальної форми власності, складається з: одного представника власника закладу охорони здоров`я (уповноваженого ним органу); представників структурних підрозділів з питань охорони здоров`я та соціального захисту населення місцевої держадміністрації та/або виконавчого органу відповідної місцевої ради - від однієї до чотирьох осіб; депутатів місцевих рад (за згодою) - від однієї до двох осіб; представників громадськості та громадських об`єднань, діяльність яких спрямована на захист прав у сфері охорони здоров`я, організацій, що здійснюють професійне самоврядування у сфері охорони здоров`я та/або у сфері запобігання корупції (за згодою), - від однієї до восьми осіб (по одному представнику).

Як зазначалось вище, 11 серпня 2022 року Кременецькою міською радою було прийнято рішення № 3940 «Про затвердження персонального складу Наглядової ради КНП «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради».

Вказаним рішенням Кременецькою міською радою делеговано до Наглядової ради Павла Цюман (заступник начальника управління начальник відділу з питань охорони здоров`я Управління соціального захисту населення Кременецької міської ради); Мар`яну Паляницю (головний спеціаліст юрисконсульт юридичного відділу Кременецької міської ради); Надію Гурчик (заступник начальника управління начальник бюджетного відділу фінансового управління Кременецької міської ради.

За поданням депутатського корпусу делеговано до Наглядової ради депутатів Задворну Марію, Чоповського Миколу, ОСОБА_1 та Станько Людмилу.

Отже, вказаним рішенням Кременецької міської ради делеговано до Наглядової ради не одного, а двох членів власника закладу охорони здоров`я (Паляниця М. - головний спеціаліст юрисконсульт юридичного відділу Кременецької міської ради та Гурчик Н. - заступник начальника управління - начальник бюджетного відділу фінансового управління Кременецької міської ради).

Крім того, як підтверджено матеріалами справи, замість двох депутатів Кременецької міської ради (максимально допустима кількість згідно з Порядком) делеговано чотирьох осіб.

При цьому, рішенням Кременецької міської ради № 3940 від 11.08.2022 не включено до складу наглядової ради жодного представника громадськості та громадських об`єднань, діяльність яких спрямована на захист прав у сфері охорони здоров`я, організацій, що здійснюють професійне самоврядування у сфері охорони здоров`я та/або у сфері запобігання корупції.

Водночас, призначені члени наглядової ради не відповідають критеріям, обумовленим у п.6 Порядку утворення спостережної ради закладу охорони здоров`я, затвердженого постановою КМУ №1077 від 27.12.2017, оскільки не мають досвіду роботи у сфері охорони здоров`я, зокрема, захисту прав пацієнтів.

Так, згідно з п. 6 Порядку член спостережної ради повинен відповідати таким вимогам: бездоганна ділова репутація; відсутність реального або потенційного конфлікту інтересів, що може вплинути на об`єктивність і неупередженість прийняття рішень спостережною радою, зокрема, відсутність трудових відносин із закладом охорони здоров`я; наявність професійних знань, вищої освіти, досвіду роботи у сфері охорони здоров`я, зокрема захисту прав пацієнтів; відсутність непогашеної судимості.

В подальшому 30.01.2024 Кременецькою міською радою відповідно до ст. 25, ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я», постанови Кабінету Міністрів України від 21.11.2023 № 1221 «Про наглядову раду закладу охорони здоров`я», враховуючи рекомендації постійної комісії з питань прав людини, законності, депутатської діяльності, етики та регламенту, постійної комісії з гуманітарних питань, Кременецької міської ради, прийнято рішення № 5315 «Про затвердження порядку утворення наглядової ради та положення про наглядову раду закладів охорони здоров`я, що належать до комунальної власності Кременецької міської територіальної громади».

Пунктом 2 рішення Кременецької міської ради № 5315 від 30.01.2024 визнано такими, що втратили чинність, рішення Кременецької міської ради від 03.05.2022 № 3866 «Про затвердження порядку утворення Наглядової ради комунального підприємства Кременецької міської ради», від 11.08.2022 № 3939 «Про затвердження персонального складу Наглядової ради КНП «Кременецького ЦПМСД» Кременецької міської ради», від 11.08.2022 № 3940 «Про затвердження персонального складу Наглядової ради КНП «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради».

З огляду на те, що пунктом 2 рішення Кременецької міської ради №5315 від 30.01.2024, визнано таким, що втратило чинність рішення Кременецької міської ради №3940 від 11.08.2022 "Про затвердження персонального складу Наглядової ради КНП «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про фактичне визнання відповідачем протиправності прийняття спірного рішення.

При цьому, колегія суддів враховує, що прийняте Кременецькою міською радою рішення №3940 від 11.08.2022 не відповідало критеріям Порядку утворення спостережної ради закладу охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1077 від 27.12.2017, водночас станом на час прийняття спірного рішення органом місцевого самоврядування Порядок утворення наглядової ради закладу охорони здоров`я Кабінетом Міністрів України не був затверджений.

Підсумовуючи все вищенаведене та виходячи з фактичних обставин справи, колегія суддів констатує наявність правових підстав про визнання протиправним рішення Кременецької міської ради №3940 від 11.08.2022, про що судом першої інстанції зроблено вірний висновок.

Доводи скаржника не знайшли свого підтвердження в ході розгляду апеляційної скарги, ці доводи не спростовують фактів, покладених в основу рішення Господарського суду Тернопільської області від 28.05.2024 року у справі №921/377/22.

За приписами частин 1, 2, 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до ч.ч.1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, у рішеннях судів та органів, що вирішують спори, має бути належним чином викладено підстави, на яких вони ґрунтуються. Обсяг цього обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи. Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.

Колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись, ст.ст. 269, 275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ :

1.Апеляційну скаргу Кременецької міської ради залишити без задоволення.

2.Рішення Господарського суду Тернопільської області від 28.05.2024 у справі № 921/377/22 залишити без змін.

3.Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги залишити за скаржником.

4.Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в строки, передбаченні ст.ст.287-288 ГПК України.

5.Справу повернути до Господарського суду Тернопільської області.

Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.

Головуючий суддяН.М. Кравчук

Судді В.М. Гриців

О.С. Скрипчук

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення29.10.2024
Оприлюднено11.11.2024
Номер документу122896228
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/377/22

Судовий наказ від 12.12.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Постанова від 29.10.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 25.10.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 26.09.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 24.09.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 21.08.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Рішення від 10.07.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Боровець Я.Я.

Рішення від 10.07.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Боровець Я.Я.

Рішення від 28.05.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні