Рішення
від 31.10.2024 по справі 927/1369/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

Іменем України

31 жовтня 2024 року м. Чернігівсправа № 927/1369/23

Господарський суд Чернігівської області у складі судді Шморгуна В. В., розглянувши матеріали справи у відкритому судовому засіданні за участю секретаря судового засідання Тарасевич А. М.

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Агроресурс-2006»,

код ЄДРПОУ 34224599, вул. Осипенка, 43, с. Киселівка, Менський район, Чернігівська область, 15640

до відповідача: Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Чернігівгаз»,

код ЄДРПОУ 03358104, вул. Любецька, 68, м. Чернігів, 14021

Предмет спору: про скасування рішення,

ПРЕДСТАВНИКИ СТОРІН:

від позивача: Іванов С. І., адвокат;

від відповідача: Полях І. С., представник,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Агроресурс-2006» звернулось до суду з позовом до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Чернігівгаз» про скасування рішення комісії з розгляду актів про порушення споживачами, що не є побутовими, по АТ «Чернігівгаз», оформленого протоколом № 128 від 30.12.2021, яким донараховано об`єм розподіленого (спожитого) природного газу ТОВ «Агроресурс-2006» відповідно до акта про порушення №СN000618 від 06.12.2021 згідно з Кодексом газорозподільних систем.

Процесуальні дії у справі.

Ухвалою суду від 06.10.2023 відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання на 01.11.2023 на 10:30 та встановлено сторонам строки для подання заяв по суті.

У встановлений строк відповідач подав до суду відзив на позовну заяву.

05.12.2023 суд розпочав розгляд справи по суті.

13.12.2023 до суду через систему «Електронний суд» надійшли клопотання представника позивача про розгляд справи без його участі та про поновлення процесуального строку та залучення додаткових доказів до матеріалів справи, а саме роздруківки звітів коректора ВЕГА-1.01 за жовтень 2021 року.

14.12.2023 відповідачем подано клопотання про поновлення процесуального строку та залучення додаткових доказів до матеріалів справи, а саме роздруківки звітів коректора «ВЕГА-1.01» за квітень та травень 2021, копії: листів позивача про припинення газопостачання від 31.05.2021 та про пуск газу від 08.10.2021, адвокатського запиту до ТОВ ВКФ «КУРС» та відповідь на нього, постанови Північного апеляційного господарського суду від 08.06.2021. Також представником відповідача було подане клопотання про розгляд справи без його участі.

У зв`язку з оголошенням повітряної тривоги на території Чернігівської області 14.12.2023 об 11:07 год, судове засідання з розгляду даної справи було проведене після її скасування 14.12.2023 без участі представників сторін.

Клопотання сторін про залучення додаткових доказів до матеріалів справи задоволені судом.

Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 14.12.2023, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 26.03.2024, у задоволенні позову відмовлено повністю.

Постановою Верховного Суду від 20.06.2024 скасовано рішення Господарського суду Чернігівської області від 14.12.2023 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 26.03.2024, а справу передано на новий розгляд до Господарського суду Чернігівської області.

Автоматизованою системою документообігу Господарського суду Чернігівської області для розгляду справи визначено суддю Шморгуна В. В.

Ухвалою суду від 29.07.2024 справу №927/1369/23 прийнято до розгляду, підготовче засідання призначено на 22.08.2024 на 11:00; встановлено позивачу та відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня отримання цієї ухвали для подання до суду та іншим учасникам справи у порядку, визначеному ч. 1 ст. 172 Господарського процесуального кодексу України, додаткових письмових пояснень по суті спору у розрізі викладених у постанові від 20.06.2024 висновків Верховного Суду, що стали підставою для направлення справи на новий розгляд; повідомлено сторін про час та місце проведення підготовчого засідання 22.08.2024.

Ухвала суду від 29.07.2024 була доставлена позивачу та відповідачу в їх Електронні кабінети в підсистемі «Електронний суд» в ЄСІТС 29.07.2024 о 21:00, а отже останнім днем для подання сторонами додаткових письмових пояснень є 14.08.2024.

13.08.2024 відповідач направив до суду додаткові письмові пояснення з доданими до них документами.

Позивач був належним чином повідомлений про час та місце проведення судового засідання, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа в Електронний кабінет в системі «Електронний суд» в ЄСІТС, але у підготовче засідання 22.08.2024 не з`явився.

До початку підготовчого засідання представник позивача через систему «Електронний суд» подав до суду клопотання про відкладення підготовчого засідання на іншу дату у зв`язку з відрядженням.

Разом з тим, доказів неможливості взяти участь у підготовчому засіданні, зокрема перебування у відрядженні, представник позивача суду не надав. Будь-яких обґрунтувань неможливості участі позивача у цьому судовому засіданні у порядку самопредставництва або шляхом залучення іншого представника подане клопотання також не містить.

Враховуючи наведене, суд визнав неповажними причини неявки позивача у підготовче засідання 22.08.2024 та відмовив у задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи.

Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України підготовче засідання 22.08.2024 проводилось за відсутності позивача (його представника).

Суд долучив до матеріалів додаткові письмові пояснення відповідача, як такі, що подані у порядку, встановленому судом та ГПК України, а спір вирішується з їх урахуванням.

Позивач у своєму клопотанні зазначив про неможливість подати свої додаткові письмові пояснення у встановлений судом строк у зв`язку з систематичними відключеннями електроенергії внаслідок руйнування енергетичної структури України російською федерацією та просив надати йому додатковий час для надання письмових пояснень по суті спору до 7 календарних днів.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 119 ГПК України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.

Встановлений судом процесуальний строк може бути продовжений судом за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, чи з ініціативи суду.

Зі змісту наведеної норми вбачається, що за заявою учасника може бути продовжений тільки строк, який встановлений судом і який не сплив на час звернення учасника справи із заявою. Поновлення пропущеного процесуального строку, встановленого законом, відбувається за заявою заявника і суд має встановити наявність об`єктивно непереборних обставин, які перешкоджали вчасному зверненню, у зв`язку з чим заявник має довести суду їх наявність та непереборність, оскільки, в іншому випадку нівелюється значення чіткого окреслення законодавчо закріплених процесуальних строків.

Оскільки позивач подав клопотання 22.08.2024, тобто після спливу строку, встановленого судом для подання додаткових письмових пояснень, такий строк не може бути продовжений.

Крім того, відповідно до ч. ч. 4, 5 ст. 119 ГПК України одночасно із поданням заяви про поновлення процесуального строку має бути вчинена процесуальна дія (подані заява, скарга, документи тощо), стосовно якої пропущено строк.

Пропуск строку, встановленого законом або судом учаснику справи для подання доказів, інших матеріалів чи вчинення певних дій, не звільняє такого учасника від обов`язку вчинити відповідну процесуальну дію.

Позивачем до вказаного клопотання не додано додаткових письмових пояснень, хоча станом на 22.08.2024 сплив навіть 7-денний строк, на який позивач просив продовжити йому подання додаткових пояснень, а тому пропущений строк для їх подання також не може бути поновлений.

Частинами 1, 4 ст. 13 ГПК України передбачено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Враховуючи вищевикладене, суд постановив ухвалу про відмову у задоволенні клопотання позивача про продовження процесуального строку на подання додаткових письмових пояснень.

У підготовчому засіданні 22.08.2024 суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 24.09.2024 на 11:00.

Ухвалою суду від 23.08.2024 повідомлено сторін про час та місце проведення судового засідання 24.09.2024.

30.08.2024 відповідач через підсистему «Електронний суд» подав до суду письмові пояснення у справі.

У зв`язку з перебуванням 24.09.2024 судді Шморгуна В. В. на навчанні, ухвалою суду від 20.09.2024 судове засідання з розгляду справи по суті перепризначено на 08.10.2024 на 10:30 та за клопотанням представника позивача постановлено провести його в режимі відеоконференції.

У судовому засіданні 08.10.2024 суд долучив до матеріалів письмові пояснення відповідача, як такі, що подані щодо питань, які виникли у підготовчому засіданні.

У судовому засіданні 08.10.2024 суд оголосив перерву до 31.10.2024 до 10:30.

Ухвалою суду від 09.10.2024 повідомлено сторін про час та місце проведення судового засідання 31.10.2024.

У судовому засіданні 31.10.2024 на підставі ч. 6 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України суд проголосив вступну та резолютивну частини рішення.

Короткий зміст позовних вимог та узагальнені доводи учасників справи.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ "Агроресурс-2006" не заперечує позаштатного режиму роботи лічильника газу, проте коректор газу був справним, а відтак відповідачем було безпідставно зроблено технічний розрахунок за період з 01.12.2021 07:00 до 06.12.2021 11:40 з посиланням на підпункт 1 пункту 43 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2494 (далі Кодекс ГРС), так як вказані положення не підлягають застосуванню відповідно до пункту 8 глави 4 розділу XI Кодексу ГРС, а отже і рішення про донарахування об`єму розподіленого (спожитого) природного газу ТОВ "Агроресурс-2006" відповідно до акту про порушення № СN 000618 від 06.12.2021, оформленого протоколом № 128, є протиправним і підлягає скасуванню.

У відзиві на позов відповідач заперечує проти позовних вимог та зазначає про несправність лічильника газу, що сталась внаслідок позаштатного режиму роботи; зміна режиму нарахування за період з 01.12.2021 по 06.12.2021 обґрунтовується п.п.1 п. 4 гл. 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, розрахунок був виконаний з початку розрахункового періоду до часу виявлення порушення.

У наданих додаткових поясненнях відповідач зазначив, що вказівка на виявлену розбіжність в показах між лічильником газу «КУРС-01», зав.№12024 та коректора об`єму газу Вега -1,01, зав. №07774, як складова позаштатного режиму роботи за п. 6 абзацу 2 п. 6 глави 6 розділу Х Кодексу газорозподільних систем, слугувало підставою для складення акту про порушення на момент обстеження.

Інших заяв по суті у встановлений строк до суду не надходило.

Обставини, які є предметом доказування у справі. Докази, якими сторони підтверджують або спростовують наявність кожної обставини, яка є предметом доказування у справі.

01.01.2016 ТОВ «Агроресурс-2006» (Споживач) та Публічне акціонерне товариство «Чернігівгаз» (Оператор ГРМ) на умовах Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498, що є однаковим для всіх споживачів України уклали договір, шляхом підписання заяви-приєднання № 09420Y68GNGP016 до умов договору розподілу природного газу (для споживачів, що не є побутовими) (далі Договір) з наступними персоніфікованими даними:

- персональний ЕІС-код як суб`єкта ринку природного газу: 56ХО0000Y68GN002;

- назва та опис об`єкта, адреса об`єкта, параметри вузла обліку та інша інформація, передбачена вимогами чинного законодавства - згідно додатків № 4.

- Додатком до Договору, який додається до заяви-приєднання, є зокрема, акт розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін між Оператором ГРМ та споживачем.

За умовами укладеного сторонами Договору:

приймання-передача обсягу газу, належного Споживачу, а також перехід експлуатаційної відповідальності за стан газових мереж від Оператора ГРМ до Споживача відбуваються на межі балансової належності об`єкта Споживача. Споживач забезпечує належну експлуатацію власних газових мереж після межі балансової належності згідно з чинним законодавством, зокрема відповідно до вимог Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.08.2015 за № 674/27119, або укладає відповідний договір з будь-якою організацією, яка має право на виконання таких робіт, з урахуванням вимог Кодексу газорозподільчих систем (пункт 3.2);

облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається Оператором ГРМ та споживається Споживачем на межі балансової належності об`єкта Споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільчих систем (пункт 5.1);

визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по Споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ та Споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільчих систем та Договором (пункт 5.2);

порядок визначення об`єму розподіленого Споживачу і спожитого ним природного газу та надання звітності щодо спожитих об`ємів газу за розрахунковий період визначається відповідно до вимог Кодексу газорозподільчих систем та з урахуванням вимог Договору (пункт 5.4);

оплата вартості послуги з розподілу природного газу за Договором здійснюється Споживачем, який не є побутовим, на умовах попередньої оплати до початку розрахункового періоду на підставі рахунка Оператора ГРМ (пункт 6.6);

надання Оператором ГРМ послуги з розподілу природного газу, що не є побутовим, має підтверджуватися підписаним між сторонами актом наданих послуг, що оформлюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільчих систем (пункт 6.8);

Оператор ГРМ має право, зокрема: безперешкодного та безкоштовного доступу на територію та земельну ділянку Споживача, де розташована газорозподільна система, та/або газове обладнання Споживача, та/або комерційний вузол обліку, для виконання службових обов`язків, передбачених законодавством та Договором; перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті Споживача, у порядку, визначеному Кодексом газорозподільчих систем; встановлювати на комерційному вузлі обліку (лічильнику газу) засоби дистанційної передачі даних та/або дублюючі чи контрольні засоби вимірювальної техніки, якщо такі заходи здійснюються за рахунок та силами Оператора ГРМ (підпункти 3, 4, 6 пункту 7.2);

Споживач зобов`язався, зокрема: здійснювати розрахунки в розмірі, строки та порядку, визначені Договором; своєчасно повідомляти Оператора ГРМ про всі зміни щодо персоніфікованих даних в заяві-приєднанні та/або позаштатної роботи комерційного вузла обліку (лічильника газу); забезпечувати безперешкодний та безплатний доступ на власні об`єкти чи земельну ділянку представникам Оператора ГРМ за їх службовими посвідченнями для виконання ними службових обов`язків щодо забезпечення гарантованого рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу, запобігання можливим витокам газу та недопущення аварійних ситуацій, зокрема для: перевірки, локалізації і ліквідації витоків газу та аварійних ситуацій; перевірки, повірки та/або експертизи комерційного вузла обліку (лічильника газу), а також перевірки показань лічильників газу; виконання робіт з припинення та відновлення газопостачання тощо; не допускати несанкціонованого відбору природного газу (підпункти 1, 2, 4, 5 пункту 7.4);

Договір укладається на невизначений строк (пункт 12.1);

Згідно з підписаним та скріпленим печатками сторін додатком №4 до Договору «Розрахунок втрат і витрат природного газу до переліку комерційних вузлів обліку» включений лічильник газу «Курс-01» G250 A1 № 12024; коректор «Вега-1,01-ВБ-0,6-60-0,3НЧ» № 07774.

06.12.2021 представниками АТ «Чернігівгаз» в присутності представника ТОВ «Агроресурс-2006» було проведено обстеження/контрольний огляд вузла обліку газу на об`єкті зерносушарки за адресою: вул. Молодіжна, 35 с. Киселівка, Менський район, Чернігівська область, за результатами якого складений акт обстеження/контрольного огляду вузла обліку № 324.

З акта № 324 вбачається, що комерційний вузол обліку газу складається, зокрема з лічильника газу («Курс-01» G250 A1, дата останньої повірки 12.03.2020, заводський № 12024) та коректора («Вега-1,01-ВБ-0,6-60-0,3НЧ», дата останньої повірки 15.03.2021, заводський № 07774). Проведено контрольний огляд комерційного ВОГ. Ha час огляду газоспоживання відсутнє - технологічна перерва в роботі ГСО. Елементи ВОГ перевірено на герметичність, за допомогою GSM зв`язку місцевим фахівцем подано роздруківку - перевірено та оглянуто архівну інформацію. При перегляді інформації виявлено розбіжність в показах між лічильником газу «Курс-0.1» зав. № 12024 та коректором об`єму газу «ВЕГА-1,01...» зав. № 07774 (217834,6 м3 та 000217828 м3, відповідно), про що було складено акт про порушення № CN 000618. Є сумніви щодо метрологічних характеристик лічильника газу «Курс-0.1» №12024, AT «Чернігівгаз» (оператор ГРМ) ініціює проведення позачергової перевірки вищевказаного лічильника газу.

Зі споживачем дійшли згоди на проведення робіт з припинення газопостачання та демонтажу лічильника на дату контрольного огляду (06.12.2021). Газопостачання припинено згідно з розділом V пунктом 3.17 ПБст, шляхом відключення першого по руху газу запірного пристрою з установленням інвентарної глушки та подальшим пломбуванням. Демонтовано ЗВТ (лічильник газу), впаковано в пакет про що складено відповідний протокол про направлення ЗВТ на позачергову перевірку.

AT «Чернігівгаз» в присутності повноважного представника ТОВ «Агроресурс-2006» був складений протокол щодо направлення ЗВТ на позачергову повірку, згідно якого вимірювальний комплекс (лічильник газу «Курс-01» G250 A1, заводський № 12024, дата останньої повірки 12.03.2020) в присутності сторін знято, запаковано, опломбовано пломбою Оператора ГРМ з унікальним номером R33371011 Cn METR та направлено на позачергову повірку із запрошенням на її проведення представника Споживача ТОВ Агроресурс-2006 (адреса проведення: м. Чернігів, вул. Ремзаводська, 11).

06.12.2021 представниками АТ «Чернігівгаз» за участю представника ТОВ «Агроресурс-2006» складено Акт про порушення № CN 000618, з якого вбачається, що на об`єкті споживача (зерносушарка) за адресою: вул. Молодіжна, 35, с. Киселівка, Менський район встановлено порушення Кодексу газорозподільчих систем: «Розділ XI, глава 2, пункт 3, підпункт 1. Пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційного ВОГ не обліковується або обліковується некоректно. Розбіжність показів відлікового пристрою лічильника газу та коректора об`єму газу». Комісія Оператора ГРМ з розгляду цього акта буде проводити засідання 30.12.2021 за адресою м. Чернігів, вул. Любецька, 68.

Додатками до акта № CN 000618 визначено «акт контрольного огляду ВОГ від 06.12.2021, протокол направлення ЗВТ на позачергову повірку від 06.12.2021».

З актом № CN 000618 ТОВ «Агроресурс-2006» був ознайомлений через свого представника ОСОБА_1 , про що свідчить підпис останнього на акті; при цьому, з боку підприємства «Зауважень немає».

Згідно з довідкою Державного підприємства «Укрметртестстандарт» від 09.12.2021 № 39-01-8/0920 про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки (лічильник газу ультразвуковий «Курс-01» G250 A1, заводський № 12024) не відповідає вимогам пункту 6.6 МПУ 288/03-2009 основна відносна похибка перевищує максимально допустимі значення.

В матеріалах справи також наявна відповідь на адвокатський запит Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми «КУРС» від 30.11.2023, згідно з якої лічильник газу ультразвуковий «КУРС-01» G250 А1 заводський номер № 12024 у 2016 році поставлено замовнику та до 30.11.2023 не повертався задля проходження повірки та/або ремонту.

Відповідно до звітів за період з 01.04.2021 по 30.04.2021, з 01.05.2021 по 31.05.2021, з 01.11.2021 по 30.11.2021 коректор позивача фіксував діагностичні повідомлення про позаштатні ситуації.

30.12.2021 комісією з розгляду актів про порушення споживачами, що не є побутовими по АТ «Чернігівгаз» вирішено акт про порушення № CN 000618 по ТОВ «Агроресурс-2006» задовольнити повністю, провести донарахування об`єму розподіленого (спожитого) природного газу ТОВ «Агроресурс-2006» відповідно до акту про порушення № CN 000618 від 06.12.2021 згідно Кодексу газорозподільчих систем. Відповідне рішення оформлене протоколом № 128.

Згідно з актом-розрахунком необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості причиною виконання розрахунку визначено непридатність лічильника «Курс-01А» № 1202, донарахування проведено на підставі розділу ХІ глави 4 пункту 4 підпункту 1, при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворююча різниці тиску) непридатним до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання, а саме зерносушарка AEG - 258,48 м.куб/год, кількість годин роботи газового обладнання - 124 год. 40 хв., разом кількість спожитого газу 65 880,31 м.куб.

Засідання комісії Оператора ГРМ з розгляду акту про порушення № CN 000618 від 30.12.2021 проведено за відсутності повноважного представника споживача, проте останній був належним чином повідомлений про дату, час та місце проведення комісії Оператора ГРМ, шляхом ознайомлення зі змістом акту про порушення № CN 000618 від 30.12.2023 на місці його складання. При цьому ТОВ «Агроресурс-2006» не надано доказів повідомлення АТ «Чернігівгаз» про неможливість бути присутнім у зазначену дату та час на засіданні комісії з розгляду акту про порушення № CN 000618, або про перенесення засідання комісії у зв`язку з неможливістю прибуття представника споживача у призначений час.

Оцінка суду.

Відповідно до частин першої, другої статті 40 Закону України «Про ринок природного газу» розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором. Оператор газорозподільної системи має забезпечити додержання принципу недискримінації під час укладення договорів розподілу природного газу з замовниками. Договір розподілу природного газу є публічним.

Правовідносини сторін у цій справі виникли з договору розподілу природного газу, що підтверджено підписаною заявою-приєднання № 09420Y68GNGP016 до умов Типового договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) та регулюються положеннями Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕП від 30.09.2015 № 2494 (далі - Кодекс ГРС), який визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем.

Відповідно до абзацу 1 пункту 2 глави 1 розділу ІХ Кодексу ГРС порядок комерційного обліку природного газу (визначення його об`ємів і обсягів) по об`єктах споживачів, у тому числі побутових споживачів, здійснюється згідно з договором розподілу природного газу, укладеним між споживачем та Оператором ГРМ, та з урахуванням вимог цього Кодексу. Порядок укладання договору розподілу природного газу визначений розділом VІ цього Кодексу.

Згідно з абзацом першим пункту 3 глави 1 розділу ІХ Кодексу ГРС фактичний об`єм надходження природного газу до/з ГРМ (у тому числі по об`єктах споживачів) за певний період визначається в точках комерційного обліку (на межі балансової належності) на підставі даних комерційних вузлів обліку, встановлених в точках вимірювання, та інших регламентованих процедур у передбачених цим Кодексом випадках.

Визначення об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту споживача, що не є побутовим, здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ і споживачем на підставі даних комерційних ВОГ, визначених договором розподілу природного газу між Оператором ГРМ і споживачем, та з урахуванням вимог цього Кодексу та договору, що передбачено абзацом 1 пункту 1 глави 3 розділу ІХ Кодексу ГРС.

Вузол обліку природного газу/вузол обліку/ВОГ, за положеннями пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРС, визначається як сукупність засобів вимірювальної техніки, зокрема лічильник газу або звужуючий пристрій, та допоміжних засобів, призначених для вимірювання, реєстрації результатів вимірювання та розрахунків об`єму природного газу, зведених до стандартних умов, визначених законодавством.

Абзацами 1, 3 пункту 2 глави 6 розділу Х Кодексу ГРС передбачено, що протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових Оператор ГРМ та споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) проводять контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу); перевірку комерційного ВОГ та його складових відповідно до вимог цього Кодексу, зокрема контрольний огляд вузла обліку; монтаж/демонтаж ЗВТ на повірку (періодичну, позачергову, експертну), експертизу та/або ремонт. Контрольний огляд вузла обліку здійснюється Оператором ГРМ за необхідності, але не рідше ніж один раз на шість місяців.

Згідно з пунктами 1, 2 глави 9 розділу Х Кодексу ГРМ суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема Оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо:

1) відповідності умовам експлуатації та узгодженій проектній документації чи умовам договору;

2) працездатності та/або придатності ЗВТ до застосування на підставі результатів перевірки їх метрологічних характеристик, зокрема загальної похибки вимірювання;

3) відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб;

4) відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або несанкціонованого газопроводу;

5) перевірки стану підвідного газопроводу, зокрема способу прокладання та відсутності можливості відбору газу поза вузлом обліку, в тому числі шляхом обстеження газопроводів приладовим методом на предмет відсутності підключень до підземних та надземних підвідних, розподільчих та транзитних газових мереж поза комерційним ВОГ, візуального обстеження способів монтажу і обв`язки газового та газорегулюючого обладнання;

6) відсутності несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок чого може перевищуватися діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).

Оператор ГРМ повинен здійснювати контрольний огляд вузла обліку у строки, визначені цим Кодексом.

Перевірка комерційного ВОГ, а також контрольний огляд вузла обліку здійснюються у будь-який час доби та у присутності споживача (суміжного суб`єкта природного газу) або його представника, крім випадків, передбачених цим розділом.

За змістом абзаців 1, 2 пункту 6 глави 9 розділу X Кодексу ГРС, за підсумками перевірки комерційного ВОГ та за умови відсутності зауважень представник Оператора ГРМ на місці перевірки повинен скласти відповідний акт обстеження/акт контрольного огляду вузла обліку (по одному екземпляру для кожної сторони), що має бути підписаний споживачем (суміжним суб`єктом ринку природного газу). Якщо під час перевірки комерційного ВОГ (за умови відсутності ознак порушень, передбачених розділом ХІ цього Кодексу) між сторонами виникає сумнів щодо результатів вимірювання об`єму природного газу та/або метрологічних характеристик комерційного ВОГ чи його складових, за домовленістю сторін або за ініціативою однієї зі сторін Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному цим розділом. При цьому в акті обстеження/акті контрольного огляду вузла обліку (або в акті про порушення) Оператор ГРМ має зазначити про проведення певних дій щодо позачергової чи експертної повірки комерційного ВОГ чи його складових.

Відповідно до підпунктів 1 та 2 пункту 3 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС до порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як «не з вини споживача»), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, належать:

- пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно;

- фіксація коректором чи обчислювачем об`єму газу даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових, внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно.

Згідно з п. 1, 2, 3 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 20 до цього Кодексу.

Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.

Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.

Представник Оператора ГРМ перед складанням акта про порушення зобов`язаний повідомити споживача (несанкціонованого споживача) про його право внести зауваження та заперечення до акта про порушення, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Як встановив суд, за наслідками обстеження/контрольного огляду комерційного ВОГ на об`єкті ТОВ «Агроресурс-2006», що проводився 06.12.2021, представниками Оператора ГРМ (відповідача) при перегляді інформації виявлено розбіжність в показах між лічильником газу «Курс-0.1» зав. № 12024 та коректором об`єму газу «ВЕГА-1,01...» зав. № 07774, у зв`язку з чим виникли сумніви щодо метрологічних характеристик лічильника газу «Курс-0.1» №12024 та ініційовано позачергову повірку цього лічильника газу, про що 06.12.2021 складено акт обстеження/контрольного огляду вузла обліку №324 та акт про порушення №CN 000618.

06.12.2021 ЗВТ позивача направлено на позачергову повірку, про що складено протокол.

Акт обстеження/контрольного огляду вузла обліку від 06.12.2021, акт про порушення №CN 000618 та протокол щодо направлення ЗВТ на позачергову повірку від 06.12.2021 підписані представником споживача без будь-яких зауважень.

За результатами проведеної позачергової повірки визнано непридатним лічильник газу позивача з підстави перевищення основної відносної похибки максимально допустимим значенням, про що складено довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №39-1/0920 від 09.12.2021.

Відповідно до листа ТОВ ВКФ «КУРС» від 30.11.2023 лічильник газу ультразвуковий «КУРС-01» G250 А1 заводський номер № 12024 був виготовлений та поставлений замовнику у 2016 році та до 30.11.2023 не повертався задля проходження повірки та/або ремонту.

Разом з тим, в акті обстеження/контрольного огляду вузла обліку №324 від 06.12.2021 міститься інформація про дати останніх повірок лічильника та коректора 12.03.2020 та 15.03.2021.

При цьому пропущення строку періодичної повірки лічильника та коректора позивача представниками відповідача не виявлено, доказів протилежного матеріали справи не містять.

Відтак суд доходить висновку, що позивач не пропустив строку періодичної повірки ЗВТ.

Згідно з пунктом 6 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС якщо за результатами позачергової чи експертної повірки комерційного ВОГ (ЗВТ) буде підтверджена його невідповідність нормативним документам у сфері метрології та/або факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках за відсутності дублюючого чи підмінного ВОГ (ЗВТ) або припинення газопостачання об`єм розподіленого в точці вимірювання природного газу за період порушення та відсутності комерційного ВОГ (ЗВТ) розраховується у порядку, визначеному розділом XI цього Кодексу, зі складанням акта про порушення.

У главі 2 розділу ХІ Кодексу ГРС визначені види порушень, внаслідок яких здійснюється перерахунок (донарахування) об`ємів природного газу або зміна їх режиму нарахування.

Одним з видів порушень, передбачених главою 2 розділу ХІ Кодексу ГРС, є порушення, що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових, які кваліфікуються як «не з вини споживача».

За змістом підпункту 1 пункту 3 главі 2 розділу ХІ Кодексу ГРС до порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як «не з вини споживача»), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, належить, зокрема пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно.

При цьому, слід зазначити, що для цілей визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу), що не є побутовим, Кодекс ГРС розмежовує несправність лічильника, що сталася:

1) внаслідок його пошкодження;

2) внаслідок позаштатного режиму роботи.

Згідно з визначенням термінів, що містяться у пункті 4 глави 1 розділу I Кодексу ГРС, пошкодження ЗВТ/лічильника газу - механічне пошкодження цілісності конструкції комерційного ВОГ та/або його складових, зокрема корпусу, скла, кріплення, захисних елементів, ліній з`єднання.

Відповідно до пункту 6 глави 6 розділу Х Кодексу ГРС позаштатний режим роботи комерційного ВОГ, зокрема, включає: 1) витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів, датчиків тиску і температури тощо; 2) відсутність зміни показань лічильника газу (обчислювача або коректора об`єму газу), загальмованість або рух з ривками зчитувального механізму при фактичній витраті (споживанні) природного газу; 3) наявність сторонніх шумів та нехарактерних звуків при роботі лічильника газу чи іншого ЗВТ; 4) індикація або наявність повідомлень про порушення в роботі ЗВТ, в тому числі про необхідність зміни елементів живлення; 5) забруднення або відкладання осадів, потрапляння сторонніх предметів до внутрішньої порожнини вимірювального трубопроводу або лічильника газу чи на робочі поверхні первинних перетворювачів; 6) інші ознаки порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ, які можуть вплинути на результати вимірювання.

Отже, виходячи з системного аналізу пункту 6 глави 6 розділу X Кодексу ГРС, суд зазначає, що зміст визначення «позаштатний режим роботи» характеризується переліком ознак, які самостійно або в своїй сукупності створюють його юридичне наповнення.

За приписами п. 8, 9, 10, 11, 12 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).

При складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає:

1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення;

2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення;

3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).

Споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення.

За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи.

У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.

За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.

При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

При складанні акта-розрахунку враховується таке:

1) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, у якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість у повному обсязі має бути оплачена споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому вартість природного газу визначається Оператором ГРМ:

для споживачів, що не є побутовими - середньоарифметичне значення маржинальної ціни придбання, визначеної Оператором ГТС відповідно до положень глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС, протягом періоду необлікованого природного газу;

2) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період після 01-го числа місяця, у якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення, не включається в баланс поточного календарного місяця за загальними правилами та має бути компенсована споживачем Оператору ГРМ за виключенням обсягів споживання, інформація про величину яких була передана Оператором ГРМ на інформаційну платформу Оператора ГТС відповідно до положень Кодексу ГТС з метою визначення попередньої щодобової алокації відборів. Виключенням є об`єм природного газу, нарахований несанкціонованому споживачу та споживачу, у якого відсутній постачальник, вартість якого має бути оплачена Оператору ГРМ:

для споживачів, що не є побутовими - середньоарифметичне значення маржинальної ціни придбання, визначеної Оператором ГТС відповідно до положень глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС, протягом періоду необлікованого природного газу;

3) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу відповідно до підпункту 1 цього пункту має бути віднятий об`єм природного газу, фактично нарахований споживачу (інформація про обсяги споживання, яка була передана Оператором ГРМ на інформаційну платформу Оператора ГТС відповідно до положень Кодексу ГТС з метою визначення остаточної алокації щодобових відборів) протягом періоду порушення. Виключенням є несанкціонований відбір природного газу поза охопленням комерційного вузла обліку;

Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.

30.12.2021 на засіданні комісії з розгляду актів про порушення споживачами, що не є побутовими по АТ «Чернігівгаз», розглянуто акт про порушення від 06.12.2021 CN 000618 та прийнято рішення про його задоволення, а також про проведення перерахунку об`єму розподіленого (спожитого) природного газу відповідно до п.п. 1 п. 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільчих систем, про що складено протокол №128.

Представник позивача був відсутнім відсутності на цьому засіданні, проте був належним чином повідомлений про дату, час та місце проведення комісії Оператора ГРМ шляхом ознайомлення зі змістом акту про порушення № CN 000618 від 30.12.2023 на місці його складання.

Відповідач склав акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу та його вартості, відповідно до якого кількість донарахованого спожитого газу з 07 год 00 хв 01.12.2021 по 11 год 40 хв 06.12.2021 становить 65 880,31 куб. м. Кількість спожитого газу становить 65 880,31 куб. м, з розрахунку споживання газу зерносушаркою 258,48 куб. м/год та кількості годин роботи 124 год. 40 хв.

Як вбачається зі спірних правовідносин (з урахуванням наведених позивачем підстав позову), позивач оскаржує правомірність застосування комісією відповідача при прийнятті спірного рішення та при складанні акта-розрахунку зазначеного порядку здійснення перерахунку об`єму розподіленого (спожитого) природного газу, визначеного підпунктом 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, та посилається при цьому на існування у нього визначених пунктом 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС підстав не застосовувати цей порядок.

Так, у пункті 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС закріплені певні заохочувальні норми для споживачів природного газу, які добросовісно поводяться у відповідних договірних відносинах.

Згідно з пунктом 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС у разі своєчасного (до виявлення порушення представником Оператора ГРМ) письмового повідомлення споживачем Оператора ГРМ про пошкодження ЗВТ/лічильника газу або пломби (крім її відсутності) та за умови відсутності пошкодження пломби з прихованими заходами чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу процедура, передбачена цією главою, не застосовується (крім періоду відсутності пошкодженого ЗВТ/лічильника газу, що був направлений на експертизу та/або позачергову чи експертну повірку) (абзац 1 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС).

При порушеннях, пов`язаних з пошкодженням ЗВТ та/або пломб на ЗВТ, за наявності по об`єкту споживача даних дублюючого ВОГ, а також в ситуації, коли наявні дані в обчислювачі/коректорі об`єму газу є достатніми для визначення об`єму природного газу по об`єкту споживача, процедура, передбачена цією главою, не застосовується (абзац 2 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС).

Отже, наведена норма (пункт 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС) передбачає дві різні та самостійні підстави незастосування процедури (порядку) визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу), що не є побутовим, передбаченої главою 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, а саме: 1) своєчасне (до виявлення порушення представником Оператора ГРМ) письмове повідомлення споживачем Оператора ГРМ про пошкодження ЗВТ/лічильника газу або пломби (крім її відсутності) (абзац 1 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС) та 2) наявність на об`єкті споживача дублюючого ВОГ, коректора об`єму газу, коли наявні дані в обчислювачі/коректорі об`єму газу є достатніми для визначення об`єму природного газу по об`єкту споживача (абзац 2 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС).

Об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у пункті 121 постанови від 18 листопада 2022 року у справі № 914/993/21 зазначила про те, що ключовою вимогою для застосування абзацу 1 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС є наявність письмового повідомлення оператора ГРС про пошкодження ЗВТ/лічильника газу або пломби, зробленого до виявлення порушення оператором ГРС.

Разом з тим, позивач не довів обставин здійснення ним своєчасного направлення відповідачу письмового повідомлення про несправність газового лічильника, а відтак відсутні підстави для незастосування процедури (порядку) визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу), що не є побутовим, визначені абзацом 1 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС.

Щодо підстави для незастосування процедури (порядку) визначення необлікованих об`ємів природного газу споживачу, що не є побутовим, передбаченої абзацом 2 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, суд зазначає про те, що ця підстава стосується, зокрема, випадків, коли на об`єкті споживача наявний коректор об`єму газу.

Об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у постанові від 18 листопада 2022 року у справі №914/993/21 сформувала висновок щодо застосування положень абзацу 9 пункту 6 глави 6 розділу X, пункту 4 та абзацу 2 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС шляхом уточнення висновку Верховного Суду щодо застосування цих норм права, викладеного у постанові від 02 грудня 2020 року у справі № 906/962/18, та, зокрема зазначила про те, що, якщо у разі несправності лічильника газу, що сталася внаслідок його позаштатного режиму роботи, буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, то розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності здійснюється відповідно до вимог абзацу 9 пункту 6 глави 6 розділу X, підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу XІ Кодексу ГРС. Підпункт 2 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу у такому разі не застосовується і обставини справності коректора значення не мають.

Відповідно до пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРС:

коректор об`єму газу - сукупність засобів вимірювальної техніки, які вимірюють тиск і температуру газу, що протікає у вимірювальному трубопроводі, обчислюють об`єм газу за стандартних умов, перетворюючи вихідні сигнали від лічильника газу;

лічильник газу - засіб вимірювальної техніки, який використовується для вимірювання, запам`ятовування та відображення об`єму (обсягу) природного газу, що проходить через нього, та є складовою комерційного (дублюючого) вузла обліку.

З вказаних визначень слідує, що показання коректора об`єму газу перебувають в прямій безпосередній залежності від даних, які отримані від лічильника газу. Виходячи з технічного функціоналу коректора об`єму газу, наданого в Кодексі ГРС (сукупність ЗВТ, які вимірюють тиск і температуру газу, що протікає у вимірювальному трубопроводі, обчислюють об`єм газу за стандартних умов, перетворюючи вихідні сигнали від лічильника газу), а також зі складу комерційного ВОГ, відомості коректора не можуть вважатись достовірними для визначення об`єму газу у випадку отримання даних від лічильника, який неправильно вимірював об`єм газу.

Такі висновки Верховного Суду, викладені у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у постанові від 18 листопада 2022 року у справі № 914/993/21.

Звідси за умови відсутності пошкодження лічильника, пропущення строку періодичної повірки лічильника газу з вини споживача або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та за наявності справного обчислювача (коректора) об`єму газу, який не містить зареєстрованих та зафіксованих у звітах повідомлень про роботу лічильника газу в позаштатному режимі, несправність лічильника внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, встановлена за результатами позачергової або експертної повірки, не є підставою для здійснення перерахунку споживачу об`єму розподіленого (спожитого) природного газу відповідно до п. 4 гл. 4 розд. ХІ Кодексу ГРС.

Якщо у разі несправності лічильника газу, що сталася внаслідок його позаштатного режиму роботи (що, зокрема включає витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів), буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, то розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності здійснюється відповідно до вимог абз. 9 п. 6 гл. 6 розд. X, пп. 1 п. 4 гл.4 розд. XІ Кодексу ГРС. Підпункт 2 п. 4 гл. 4 розд. ХІ Кодексу у такому разі не застосовується і обставини справності коректора значення не мають.

Як встановив суд, наявний на об`єкті позивача (споживача) лічильник газу «КУРС-01» G250 А1, заводський номер № 12024, є непридатним до застосування, оскільки його основна відносна похибка перевищує максимально допустимі значення. При цьому під час контрольного огляду представниками відповідача були виявлені розбіжності у показах лічильника та коректора, а наявні в матеріалах звіти коректора свідчать, що у квітні, травні та листопаді 2021 року коректор фіксував діагностичні повідомлення про позаштатні ситуації.

Зазначені обставини свідчать про роботу лічильника в позаштатному режимі.

Отже, у спірних правовідносинах має місце порушення, передбачене підпунктом 1 пункту 3 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС, а саме: несправність лічильника, що сталася внаслідок позаштатного режиму його роботи (за відсутності несанкціонованого втручання в його роботу), що кваліфікується як «не з вини споживача», внаслідок чого витрата (споживання) природного газу за попередній період визначена некоректно.

Оскільки суд встановив обставини позаштатного режиму роботи належного позивачу лічильника газу та його непридатність, що зафіксовано у довідці про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, суд доходить висновку, що виявлена несправність в роботі лічильника призводить до спотворення показів коректора об`єму газу, а тому за цих умов покази коректора не можна вважати достовірними і придатними для комерційного обліку газу.

У пункті 6 глави 6 розділу Х Кодексу газорозподільних систем визначено, що у разі виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, пошкодження ЗВТ або пошкодження пломб чи захисних елементів власник (користувач), на території або у приміщенні якого встановлений комерційний ВОГ чи його складові, має терміново поінформувати про це Оператора ГРМ та за потреби вжити заходів для недопущення аварійної ситуації з урахуванням техніки безпеки.

Якщо внаслідок позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності комерційного ВОГ чи його складових здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу.

Порядок визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу), що не є побутовим, визначений у главі 4 розділу ХІ Кодексу ГРС.

Зокрема порядок перерахунку оператором ГРМ об`єму розподіленого (спожитого) природного газу у випадку визнання лічильника газу непридатним до застосування за результатами позачергової або експертної повірки визначений у підпункті 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, відповідно до якого у разі виявлення Оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням того, що при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) непридатними до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, а також при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання - перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити, перерахунок проводять з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ.

Враховуючи те, що у спірних правовідносинах лічильник газу «КУРС-01» G250 А1, заводський номер № 12024, не був пошкоджений, а мав несправності, спричинені позаштатним режимом його роботи, внаслідок яких об`єм газу, що проходив через лічильник, не обліковувався чи обліковувався лише частково, що підпадає під визначення порушення, передбаченого підпунктом 1 пункту 3 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС, у разі виявлення якого здійснюється розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу відповідно до вимог абзацу 9 пункту 6 глави 6 розділу X та підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу XІ Кодексу ГРС, суд дійшов висновку про те, що у відповідача як у оператора ГРМ були всі правові підстави для оформлення акта про порушення та проведення перерахунку об`єму розподіленого (спожитого) природного газу на об`єкті позивача в порядку, передбаченому підпунктом 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем.

Крім того, оскільки підставою для оформлення акта про порушення було порушення, передбачене саме підпунктом 1 пункту 3 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС і про що безпосередньо зазначено в акті, а не передбачене підпунктом 2, обставини фіксації коректором чи обчислювачем об`єму газу даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових не може спростовувати та не впливає на правомірність результатів перевірки і підстав для проведення позачергової повірки лічильника газу, за результатами якої було виявлено непридатність лічильника газу.

Відтак суд вважає, що позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Висновки суду.

Доказами у справі, відповідно до ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами:

1) письмовими, речовими і електронними доказами;

2) висновками експертів;

3) показаннями свідків (ч. 2 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно зі ст. 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Інші докази та пояснення учасників справи судом до уваги не приймаються, оскільки не спростовують вищевикладені висновки суду.

За змістом п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень та висновків Європейського суду з прав людини, викладених у рішеннях у справах «Трофимчук проти України», «Серявін та інші проти України» обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Судом було вжито усіх заходів для забезпечення реалізації сторонами своїх процесуальних прав та з`ясовано усі питання, винесені на його розгляд.

За наведених у їх сукупності обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Щодо судових витрат.

Оскільки у позові відмовлено, судові витрати, понесені позивачем, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст. 13, 14, 42, 73-80, 86, 129, 165, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Північного апеляційного господарського суду у строки, визначені ст. 256 Господарського процесуального кодексу України.

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень: http://reyestr.court.gov.ua/.

Повне рішення складено 11.11.2024.

Суддя В. В. Шморгун

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення31.10.2024
Оприлюднено12.11.2024
Номер документу122922732
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —927/1369/23

Рішення від 31.10.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Ухвала від 09.10.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Ухвала від 20.09.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Ухвала від 19.09.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Ухвала від 23.08.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Постанова від 20.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

Постанова від 20.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

Ухвала від 18.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

Ухвала від 17.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

Ухвала від 29.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні