Справа № 697/655/24
Провадження № 2/697/422/2024
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
(заочне)
01 листопада 2024 року м. Канів
Канівський міськрайонний суд Черкаської області у складі:
головуючого судді - Колісник Л.О.,
за участю секретаря судових засідань - Румини М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Канів Черкаської області в порядку загального позовного провадження справу за позовом Виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , треті особи: Служба у справах дітей виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади, Комунальний заклад «Центр надання соціальних послуг Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаського району Черкаської області", про позбавлення батьківських прав,-
ВСТАНОВИВ:
Виконавчий комітет Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області (далі також - позивач) звернувся до Канівського міськрайонного суду Черкаської області з позовною заявою до ОСОБА_1 (далі також - ОСОБА_1 , відповідач), ОСОБА_2 (далі також - ОСОБА_2 , відповідач), треті особи: Служба у справах дітей виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади, Комунальний заклад «Центр надання соціальних послуг Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаського району Черкаської області» про позбавлення батьківських прав.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що ОСОБА_1 є матір`ю малолітніх ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_2 є батьком ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , але протягом тривалого часу вони ухиляються від виконання своїх батьківських обов`язків, передбачених статтею 150 Сімейного кодексу України щодо утримання та виховання своїх дочок.
Малолітні ОСОБА_3 та ОСОБА_4 з 21.10.2020 по 07.03.2023 перебували на обліку дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах в Службі у справах дітей Степанківської сільської ради Черкаської області, з 30.05.2023 по 21.11.2023 перебували на обліку в Службі у справах дітей виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області. Підставою для зняття службами з обліків була зміна місця проживання. З 16.02.2024 ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . Службою у справах дітей Степанецької ОТГ знову поставлені на облік дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах, в зв`язку з ухиленням батьків від виконання батьківських обов`язків.
За період із 2021 року до 2023 року родина перебувала у складних життєвих обставинах та отримувала соціальні послуги у КЗ «Центр надання соціальних послуг» Степанківської сільської ради. У 2021 році родина отримувала послугу соціальний супровід, але результату дана робота не дала і тому 2021 року діти були вилучені з родини працівниками ювенальної превенції. Після чого гр. ОСОБА_1 написала заяву-відмову від надання їй соціальних послуг. У результаті судового розгляду, дітей повернули в родину.
Починаючи з лютого 2022 року фахівці КЗ «Центр надання соціальних послуг» Степанківської сільської ради відновили надання соціальних послуг даній родині, а саме: соціальна профілактика; консультування; соціальний супровід.
За період надання родині соціальних послуг проводились навчання з розвитку батьківських навичок, навичок ведення домашнього господарства та соціальних навичок, а саме: вміння комунікувати з іншими членами громади та налагоджувати психоемоційні контакти з членами родини, розвиток навичок неконфліктного спілкування. А також неодноразово надавалась гуманітарна допомога у вигляді продуктів харчування, одягу та взуття. Дана робота з родиною не принесла результату, так як батьки постійно уникали зустрічей з фахівцями КЗ «Центр надання соціальних послуг» Степанківської сільської ради, агресивно зустрічали фахівців вдома та ніколи не приходили на індивідуальні бесіди та групові зустрічі, які проводились в КЗ «Центр надання соціальних послуг» Стапанківської сільської ради.
Робота з родиною гр. ОСОБА_1 закінчилась в лютому 2023 року через переїзд сім`ї до с. Мартинівка на постійне місце проживання.
З лютого 2023 року по листопад 2023 року відповідачка проживала зі своїми дітьми у с. Мартинівка, Черкаського району.
29.06.2023 питання стану виконання батьківських обов`язків ОСОБА_1 було розглянуте на комісії у справах дітей виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади, на якому одноголосно було прийнято рішення рекомендувати виконавчому комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади як органу опіки та піклування надати ОСОБА_1 термін для виправлення, офіційно її попередити про відповідальність у разі невиконання нею батьківських обов`язків та забезпечити сім`ю ОСОБА_5 послугою соціального супроводу.
Відповідно до рішення виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади від 03.07.2023 № 68 «Про заходи впливу щодо громадянки ОСОБА_1 з метою створення належних умов для утримання та виховання її малолітніх дітей ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 » відповідачці був наданий термін два місяці для створення належних умов для утримання, виховання та повноцінного розвитку її малолітніх дітей, та в зв`язку з її схильністю до вживання алкогольних напоїв (яку підтверджували її односельці, але заперечувала вона) посилити контроль за станом утримання та виховання її дітей.
З 05.07.2023 по 20.10.2023 даній сім`ї надавалася соціальна послуга соціального супроводу.
Протягом усього часу проживання ОСОБА_1 в с. Мартинівка її сім`ю систематично відвідувала фахівець з соціальної роботи КЗ «Центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Степанецької об`єднаної територіальної громади», яка забезпечувала контроль за станом утримання та виховання дітей в сім`ї ОСОБА_1 та надання їй необхідного комплексу соціальних послуг.
Незважаючи на всі зусилля соціальних служб, органів опіки та піклування, поліції, багаторазові обіцянки ОСОБА_1 створити належні та безпечні умови для утримання та виховання дітей, остання на шлях виправлення не стала, змінити свій негативний спосіб життя і незадовільні умови проживання дітей бажання не виявила.
У жовтні 2023 року соціальний супровід сім`ї було припинено, оскільки гр. ОСОБА_1 з дітьми переїхала проживати до іншої громади у с. Жердова, Броварського району, Київської області.
Відповідно до інформації, наданої Управлінням соціального захисту населення Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області (лист від 06.02.2024 № 88), ОСОБА_1 має низький батьківський потенціал і тому їй надавалася соціальна послуга соціального супроводу з метою формування навичок відповідального батьківства, підвищення батьківського потенціалу для створення сприятливих умов для розвитку та виховання її дітей. Протягом періоду отримання соціальної послуги соціального супроводу проявила себе пасивною, не виявляла бажання співпрацювати з надавачами соціальних послуг у вирішенні своїх проблем, не виконувала належним чином свої батьківські обов`язки, не задовольняла потреби дітей, не доглядала за житловим приміщенням та вживала алкогольні напої.
Відповідно до постанов Канівського міськрайонного суду Черкаської області від 29.08.2023 справа № 697/1436/23, від 22.11.2023 справа № 697/2428/23 відповідачка притягувалася до адміністративної відповідальності за ухилення від виконання обов`язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання її малолітніх дітей.
01.02.2024 відповідачка повернулася з дітьми та своїм співмешканцем ОСОБА_2 проживати у с. Мартинівка, Черкаського району.
Відповідачі ніде не працюють, зловживають алкогольними напоями, негативно характеризується за місцем проживання, не виконують батьківські обов`язки щодо створення необхідних умов для утримання, виховання та повноцінного розвитку своїх дітей.
Наразі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 проживають в будинку, який їм не належить, санітарні умови в будинку незадовільні, будинок потребує капітального ремонту. Умови для утримання та виховання дітей в будинку незадовільні, домашнє господарство не ведуть.
Працівниками служби у справах дітей виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади, старостою Мартинівського старостинського округу, представниками поліції багаторазово роз`яснювалися ОСОБА_5 та ОСОБА_2 вимоги чинного законодавства щодо виконання батьківських обов`язків та їх відповідальності у разі їх невиконання. Відповідачі неодноразово були попереджені, що у разі ухилення ними від виконання батьківських обов`язків, зловживання спиртними напоями, жорстокого поводження з дітьми, вони можуть бути обмеженими або позбавленими батьківських прав відносно своїх дітей. Однак відповідачі продовжували вживати алкогольні напої, ніде не працювали, не поліпшували умови проживання в будинку, своє життя не збиралися змінювати, не виконували батьківські обов`язки відносно дочок.
19.02.2024 малолітня ОСОБА_8 звернулася до старости Мартинівського старостату ОСОБА_9 і попросила найти їм (дітям ОСОБА_1 ) іншу сім`ю для проживання та повідомила, що діти не можуть проживати з батьками (матір`ю та її співмешканцем), оскільки ті, коли у них з`являються гроші, купують спиртні напої і тоді напиваються, вживають нецензурні слова, б`ються у присутності дітей, б`ють дітей.
21.02.2024 на підставі повідомлення КЗ «Мартинівський ліцей» від 20.02.2024 № 20, керуючись пунктом 9 Порядку забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 585 (далі - Порядок), Служба у справах дітей разом з старшим інспектором СЮП ВП Черкаського РУП капітаном поліції Касьяновою Ю.В., представником закладу охорони здоров`я - сестрою медичною ЗПСМ КНП «Канівського ЦПМСД» Костенко Т.П., старостою Мартинівського старостату Чупилкою С.В. та фахівецем із соціальної роботи КЗ «Центр надання соціальних послуг Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаського району Черкаської області» Дудкою Н.І. провели оцінку рівня безпеки дітей ОСОБА_6 та ОСОБА_7 за результами якої визначено безпеки дитини як небезпечно та вжиті дії у межах сім`ї.
21.02.2024 старшим інспектором СЮП ВП Черкаського РУП капітаном поліції Касьяновою Ю.В. складений протокол про адміністративне правопорушення, вчинене ОСОБА_1 за неналежне виконання батьківських обов`язків відносно своїх дітей.
ОСОБА_1 та ОСОБА_2 21.02.2024 письмово відмовилися надавати пояснення по суті поставлених їм запитань щодо проявів домашнього насильства відносно своїх дочок та неналежного утримання, харчування своїх дітей. Заявою відповідачі звернулися до Служби у справах дітей Степанецької ОТГ з проханням не відбирати у них дітей та зобов`язалися створювати для своїх дочок належні умови проживання та виховання.
27.02.2024 проведено засідання комісії з питань захисту прав дитини виконавчого комітету Степанецької ОТГ, на якому було прийняте рішення: надати громадянам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 термін 1 місяць на створення належних умов для утримання, виховання, навчання та повноцінного розвитку їх дітей.
Відповідно до рішення виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади від 28.02.2024 № 24 «Про заходи впливу щодо громадян ОСОБА_1 та ОСОБА_2 з метою створення належних умов для утримання та виховання малолітніх дітей ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 » відповідачам був наданий термін один місяць для створення належних умов для утримання, виховання та повноцінного розвитку малолітніх дітей та офіційно попереджено про відповідальність у разі невиконання ними батьківських обов`язків.
Рішенням виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади від 28.02.2024 № 25 «Про забезпечення сім`ї громадян ОСОБА_1 та ОСОБА_2 послугою «Соціальний супровід» забезпечено надання сім`ї громадянки ОСОБА_1 послуги «Соціальний супровід» на 1 місяць.
Під час візиту 29.02.2024 до сім`ї ОСОБА_1 для укладання договору, індивідуального плану та надання послуги соціального супроводу відповідачка та її співмешканець ОСОБА_2 категорично, в грубій формі, заперечували потребу в наданні їм соціальної послуги соціального супроводу та відмовилися підписувати документи.
09 березня о 13.27 до ССД Степанецької ОТГ засобами телефонного зв`язку надійшло звернення від малолітніх ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 про те, що вони опинилися у складних життєвих обставинах внаслідок жорстокого поводження з ними зі сторони матері ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 .
Малолітні повідомили, що їх побила мати гр. ОСОБА_1 і близько 10.00 години вигнала з дому. Вони знаходяться у якійсь посадці, змерзли, бояться йти додому через постійні побої з боку матері, і просять службу у справах дітей допомогти їм.
Керуючись пунктом 9 Порядку Служба у справах дітей разом з старшим інспектором СЮП ВП Черкаського РУП капітаном поліції Касьяновою Ю.В., представником закладу охорони здоров`я - сестрою медичною ЗПСМ КНП «Канівського ЦПМСД» ОСОБА_10 , соціальним педагогом КЗ «Мартинівський ліцей» ОСОБА_11 09.03.2024 проведено оцінку рівня безпеки дитини.
Під час огляду малолітніх на тілі останніх виявлені синці та подряпини, діти були наляканими та тривожними. Дівчата мали ознаки недогляду та занедбаності: низький рівень гігієни, поруч з дітьми відчувався неприємний запах, діти були одягнені у брудний одяг, зі слів дітей, вони часто не доїдали, що свідчить про незабезпечення дітей належним харчуванням.
Під час бесіди з дітьми було з`ясовано, що вони страждають від домашнього насильства та є свідками постійних сварок та бійок між матір`ю та її співмешканцем ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 .
Також, зі слів дітей, мати та її співмешканець втягували їх у злочинну діяльність, а саме: брали з собою для вчинення крадіжок у с. Мартинівка, у с. Полствин, Черкаського району.
Мати примушувала дівчаток жебракувати, а саме звертатися до сторонніх осіб та просити гроші, продукти харчування.
ОСОБА_12 розповіла, що мати вдарила її молотком по спині, била палицею.
Під час проведення оцінки рівня безпеки дітей ОСОБА_6 та ОСОБА_7 було встановлено, що існує загроза їх життю та здоров`ю. З метою вжиття невідкладних заходів до забезпечення безпеки вказаних дітей, вони були негайно направлені для тимчасового влаштування до комунального закладу «Черкаський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей Черкаської обласної ради».
На разі у суді перебуває справа № 697/551/24 (провадження № 2/697/390/2024) щодо позбавлення батьківських прав відповідачки ОСОБА_1 відносно її малолітніх дочок ОСОБА_6 та ОСОБА_7 .
Перебуваючи у КЗ «Черкаський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей Черкаської обласної ради», діти відповідачки ОСОБА_12 та ОСОБА_8 повідомили, що дуже стурбовані ситуацією, яка склалася у сім`ї і хвилюються за своїх менших сестер, які продовжували проживати з батьками (лист від 14.03.2024 № 124).
23 березня о 18.42 до ССД Степанецької ОТГ засобами телефонного зв`язку надійшло усне повідомлення про те, що діти ОСОБА_1 . ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , опинилися у складних життєвих обставинах та існує ймовірна загроза їхньому життю та здоров`ю. Малолітні залишені під наглядом осіб з наявними ознаками алкогольного чи наркотичного сп`яніння.
Керуючись пунктом 9 Порядку забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 585 (далі - Порядок), Служба у справах дітей разом з старшим інспектором СЮП ВП № 1 Черкаського РУП капітаном поліції Касьяновою Ю.В., представником закладу охорони здоров`я - сестрою медичною ЗПСМ КНП «Канівського ЦПМСД» Костенко Т.П., старостою Мартинівського старостату Чупилкою С.В. провели оцінку рівня безпеки дітей.
Під час огляду було з`ясовано, що батько ОСОБА_2 , перебуваючи у стані алкогольного сп`яніння, вів себе дуже агресивно з працівниками поліції та медиками швидкої допомоги, тому медичні працівники госпіталізували його до лікарні. Діти залишилися вдома з матір`ю ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , яка перебувала в стані глибокого алкогольного сп`яніння. На звернення до неї ОСОБА_1 не реагувала та не могла встати з ліжка.
Дівчата мали ознаки недогляду та занедбаності: низький рівень гігієни, поруч з дітьми відчувається неприємний запах, діти були одягнені у брудний одяг, зі слів дітей вони протягом дня їли лише сосиски біля магазину, що свідчить про незабезпечення дітей належним харчуванням. У будинку холодно, в кімнаті на підлозі й на ліжку багато уламків розбитого скла та дзеркала.
Під час проведення оцінки рівня безпеки дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_4 був зроблений висновок, що існує загроза їх життю та здоров`ю. З метою вжиття невідкладних заходів до забезпечення безпеки вказаних дітей ОСОБА_3 було негайно направлено для тимчасово влаштування до комунального закладу «Черкаський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей Черкаської обласної ради», а ОСОБА_4 передано її батьку ОСОБА_13 .
За повідомленням КЗ «Черкаський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей Черкаської обласної ради» малолітня ОСОБА_3 23.03.2024 була доставлена до Центру в занедбаному стані. Брудними були тіло і одяг дитини, волосся було неохайне і брудне. Поруч з дитиною відчувався неприємний запах (лист від 27.03.2024 № 158).
Факт систематичного зловживання алкогольними напоями відповідачами та відсутність належного догляду за своїми дітьми, безвідповідальне ставлення до виконання батьківських обов`язків створює обставини, за яких існує загроза для життя, здоров`я і морального виховання малолітніх ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .
З огляду на вказані обставини, позивач просит суд позбавити батьківських прав громадянку ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , відносно її малолітніх дочок ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . Позбавити батьківських прав громадянина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , відносно його малолітньої дочки ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , аліменти в розмірі 1/4 від усіх видів її доходу, але не менше ніж 50% від прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку, щомісячно на утримання її малолітніх дочок ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , до досягнення ними повноліття на користь фізичної чи юридичної особи, до якої вони будуть влаштовані в подальшому. Стягнуті аліменти перераховувати на особисті рахунки дітей. Стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , аліменти в розмірі 1/4 від усіх видів його доходу, але не менше ніж 50% від прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку, щомісячно на утримання його малолітньої дочки ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до досягнення нею повноліття на користь фізичної чи юридичної особи, до якої вона буде влаштована в подальшому. Стягнуті аліменти перераховувати на особистий рахунок дитини. Передати малолітню ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , органу опіки та піклування в особі виконавчого комітету Степанецької сільської ради Черкаської області для прийняття рішення про подальше її влаштування. Зобов`язати Канівський відділ ДРАЦС у Черкаському районі Черкаської області ЦМУ МЮ (м. Київ) внести відомості про позбавлення батьківських прав ОСОБА_1 до актових записів про народження дітей ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (актовий запис від 18.07.2017 № 166), та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (актовий запис від 23.03.2015 № 02). Зобов`язати Канівський відділ ДРАЦС у Черкаському районі Черкаської області ЦМУ МЮ (м. Київ) внести відомості про позбавлення батьківських прав ОСОБА_2 до актового запису про народження дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (актовий запис від від 18.07.2017 № 166).
Ухвалою Канівського міськрайонного суду Черкаської області від 02.04.2024 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи ухвалено проводити за правилами загального позовного провадження.
Представник позивача виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області в судове засідання не з`явилася, подала до суду заяву з проханням розглянути справу без участі їх представника за наявними в матеріалах справи документами (а.с.122).
Відповідачі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 у судове засідання повторно не з`явилися, були належним чином повідомленими про день, час та місце розгляду справи, про причини неявки не повідомили. Відзиву на позов не подали, про причини неявки не повідомили, заяв про відкладення розгляду справи від них не надходило.
Представники служби у справах дітей виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади в судове засідання не з`явилися, надали заяву про розгляд справи без їх участі, не заперечують щодо проведення заочного розгляду справи, за наявними матеріалами, позовні вимоги просять задовольнити в повному обсязі.
Представник комунального закладу «Центр надання соціальних послуг Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаського району Черкаської області в судове засідання не з`явився, подав заяву з проханням розглянути справу без його участі за наявними матеріалами, не заперечують щодо задоволення позовних вимог (а.с.155).
Згідно з ч. 2 ст. 247 ЦПК України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, на підставі ст.ст. 280, 281 ЦПК України ухвалив про заочний розгляд справи на підставі наявних в справі доказів, оскільки позивач не заперечує проти такого вирішення справи.
Суд, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, встановив наступне.
Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (ч. 1 ст. 16 ЦК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України, суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до ч.1 ст. 165 СК України право на звернення до суду з позовом про позбавлення батьківських прав мають один з батьків, опікун, піклувальник, особа, в сім`ї якої проживає дитина, заклад охорони здоров`я, навчальний або інший дитячий заклад, в якому вона перебуває, орган опіки та піклування, прокурор, а також сама дитина, яка досягла чотирнадцяти років.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 , виданого 23.03.2015 виконавчим комітетом Полствинської сільської ради Канівського району Черкаської області, ОСОБА_4 , народилася ІНФОРМАЦІЯ_2 в м. Канів, Канівського району, Черкаської області, батьками зазначено: мати - ОСОБА_1 , батько - ОСОБА_13 (а.с.11).
Відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 , виданого 18.07.2017 Канівським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, ОСОБА_3 народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 в м. Канів, Черкаської області, її батьками зазначено: мати - ОСОБА_1 , батько - ОСОБА_2 (а.с.10).
З повного витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження № 00044240550 від 27.03.2024 вбачається, що матір`ю ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 є відповідач по справі - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , а батьком є ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , 23.03.2015 внесено відомості про визнання батьківства, у зв`язку з чим прізвище дитини - « ОСОБА_14 » змінено на « ОСОБА_15 » (а.с.12-13).
З повного витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження № 00044240928 від 27.03.2024 вбачається, що матір`ю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є відповідач по справі - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , а батьком є ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 . 18.07.2017 внесено відомості про визнання батьківства, у зв`язку з чим прізвище дитини - « ОСОБА_14 » змінено на « ОСОБА_16 » (а.с.14-15).
У судому засіданні з достовірністю встановлено, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , з 21.10.2020 по 07.03.2023 перебували на обліку у Службі у справах дітей Степанківської сільської ради Черкаської області як діти, які перебувають у складних життєвих обставинах, у зв`язку з проживанням у сім`ї, в якій батьки ухиляються від виконання своїх батьківських обов`язків, що підтверджується витягами електронної обліково-статистичної картки дитини служби у справах дітей Степанківської сільської ради (а.с.16, 17).
З листа Комунального закладу «Центр надання соціальних послуг» Степанківської сільської ради № 45/18-16 від 14.03.2024 вбачається, що вона видана про родину ОСОБА_1 , яка проживала у Степанківській громаді разом з своїми неповнолітніми дітьми, а саме: ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та співмешканцем ОСОБА_2 . За період проживання у Степанківській громаді із 2021 року до 2023 року родина перебувала у складних життєвих обставинах та отримувала соціальні послуги у КЗ «Центр надання соціальних послуг» Степанківської сільської ради. У 2021 році родина отримувала послугу соціальний супровід, але результату дана робота не дала і тому 2021 року діти були вилучені з родини працівниками ювенальної превенції. Після чого гр. ОСОБА_1 написала заяву-відмову від надання їй соціальних послуг. В результаті судового розгляду, дітей повернули в родину. Починаючи з лютого 2022 року, фахівці Центру почали знову надавати соціальні послуги даній родині, а саме: соціальна профілактика; консультування; соціальний супровід. За період надання родині соціальних послуг проводились навчання з розвитку батьківських навичок, навичок ведення домашнього господарства та соціальних навичок, а саме вміння комунікувати з іншими членами громади та налагоджувати психоемоційні контакти з членами родини, розвиток навичок неконфліктного спілкування. А також неодноразово надавалась гуманітарна допомога у вигляді продуктів харчування, одягу та взуття. Дана робота з родиною не принесла результату, так як батьки постійно уникали зустрічей із фахівцями Центру, агресивно зустрічали фахівців вдома та ніколи не приходили на індивідуальні бесіди та групові зустрічі, які проводились в Центрі. Робота з родиною гр. ОСОБА_1 закінчилась в лютому 2023 року через переїзд сім`ї до с. Мартинівка на постійне місце проживання (а.с.22).
З листа служби у справах дітей Степанківської сільської ради № 14/15-02 від 14.03.2024 вбачається, що малолітні ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 перебували на обліку дітей, що опинились в складних життєвих обставинах Служби у справах дітей виконавчого комітету Степанківської сільської ради в період з 21.10.2020 по 07.03.2023. Причина взяття на облік - ухиляння батьків від виконання батьківських обов`язків. Діти проживали разом з матір`ю ОСОБА_1 та її співмешканцем ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1 . За час проживання на території громади діти двічі були відібрані від батьків. 15.10.2020 рішенням виконавчого комітету Степанківської сільської ради в зв`язку з загрозою життю та здоров`ю та передані до дитячого відділення КЗ «Черкаська центральна районна лікарня» Черкаської районної ради. В дальшому (до повернення в біологічну сім`ю 25.01.2021) були тимчасово влаштовані в сім`ю гр. ОСОБА_17 Вдруге, 25.06.2021, діти були виявлені у вечірній час біля ставка без нагляду дорослих (мати перебувала в стані алкогольного сп`яніння), та доставлені працівниками сектору ювенальної превенції Черкаського РВП ГУНП в Черкаській області до КЗ «Черкаський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей Черкаської обласної ради». В Центрі діти перебували до 24.01.2022. Гр. ОСОБА_1 та гр. ОСОБА_2 мали низький рівень виховного потенціалу, недостатньо вмотивовані на подолання життєвих проблем самостійно та не мали достатньо ресурсів для задоволення потреб дітей. Рекомендації фахівців із соціальної роботи виконували частково, або не виконували взагалі. На відвідування сім`ї реагували агресивно. Неодноразово до Служби надходили скарги та зауваження з боку сусідів та односельців на гр. ОСОБА_1 та гр. ОСОБА_2 про неналежне виконання батьківських обов`язків, зловживання спиртними напоями (а.с.23).
З рішення виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області № 68 від 03.07.2023 «Про заходи впливу щодо громадянки ОСОБА_1 з метою створення належних умов для утримання та виховання її малолітніх дітей ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 » вбачається, що відповідачці був наданий термін два місяці для створення належних умов для утримання, виховання та повноцінного розвитку її малолітніх дітей. КЗ «Центр надання соціальних послуг» Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області доручено забезпечити сім`ю ОСОБА_1 послугою «Соціальний супровід» та доручено Старості Мартинівського старостинського округу Степанецької сільської ради ОТГ забезпечити контроль за станом утримання та виховання дітей їх матір`ю ОСОБА_1 (а.с.24).
Відповідно до листа Управління соціального захисту населення Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області № 88 від 06.02.2024, з 15.11.2023 сім`я ОСОБА_1 отримує соціальні послуги у відділі надання соціальних послуг як така, що опинилася у складних життєвих обставинах. Під час складання оцінки потреб сім`ї, було з`ясовано, що у будинку за адресою: АДРЕСА_2 проживають: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 - мати; ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_8 - батько; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - донька; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 - донька; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 - донька; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 - донька. З метою формування навичок відповідального батьківства, підвищення батьківського потенціалу матері ОСОБА_1 для створення сприятливих умов для розвитку та виховання дітей, відповідно наказу Управління № 117 сім`ї ОСОБА_1 надається соціальна послуга соціального супроводу сім`ї. За період надання соціальної послуги соціального супроводу родині ОСОБА_1 фахівцем із соціальної роботи проводилась мотиваційна робота з батьками щодо необхідності належного виконання своїх батьківських обов`язків, регулярно проводилась профілактично-роз`яснювальна робота щодо належного догляду за дітьми, необхідності виконання рекомендацій. Дохід сім`ї складається лише з підробітків батька. У зв`язку з відсутністю стабільного доходу та складним матеріальним становищем ОСОБА_1 неодноразово надавалась натуральна допомога у вигляді продуктів харчування, засобів гігієни, одягу та взуття. 31 січня 2024 року під час телефонної розмови з фахівцем ОСОБА_1 повідомила, що у зв`язку з поверненням власниці будинку, де вони тимчасово проживали, в них відсутнє місце проживання. Тому після всіх з`ясованих обставин, стало відомо, що родина має власний житловий будинок за адресою: АДРЕСА_3 , куди родина не в змозі повернутись у зв`язку з відсутністю коштів. Управлінням соціального захисту населення було надано автомобіль для транспортування речей даної родини. 1 лютого 2024 року ОСОБА_1 разом зі своєю родиною повернулась на постійне місце проживання за вищевказаною адресою. З метою захисту законних прав та інтересів дітей, оскільки мати ОСОБА_1 має низький батьківський потенціал, протягом періоду отримання соціальної послуги соціального супроводу проявила себе пасивною, не виявляє бажання співпрацювати з надавачами соціальних послуг у вирішенні своїх проблем, не виконує належним чином свої батьківські обов`язки, не задовольняє потреби дітей, не доглядає за житловим приміщенням та вживає алкогольні напої, а тому просили Службу у справах дітей Степанецької селищної ради Черкаської області вжити заходів у межах компетенції провести оцінку потреб сім`ї ОСОБА_1 , надавати сім`ї ОСОБА_1 соціальні послуги, відповідно до потреб (а.с.25).
З Акту оцінки потреб сім`ї/особи ОСОБА_1 , місце проживання АДРЕСА_4 , за період з 05.07.2023 по 05.07.2023 вбачається, що сім`я складається з: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 - мати; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - донька; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 - донька; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 - донька; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 - донька. Організація харчування дітей низька: харчування не відповідає віку, готова їжа відсутня, запаси продуктів харчування обмежені. Діти мають занедбаний вигляд. Помешкання має незадовільний стан, у приміщеннях дуже брудно, кухонний посуд брудний, залишки їжі не прибрані, речі брудні та розкидані. Міста для відпочинку, навчання та ігор не мають належний вигляд. Житло потребує прибирання, меблів замало, постільна білизна брудна. Класифікація випадку - складний (а.с.31-39).
З Висновку оцінки потреб сім`ї ОСОБА_1 , місце проживання АДРЕСА_4 , соціальна картка № НОМЕР_3 за період з 05.07.2023 по 05.07.2023 вбачається, що сім`я складається з: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 - мати; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - донька; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 - донька; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 - донька; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 - донька. Під час оцінки встановлено, що неналежне виконання матір`ю батьківських обов`язків, незадоволення первинних потреб дітей, низький батьківський потенціал, жебракування дітей, неодноразові факти крадіжок, антисанітарія у житлових приміщеннях, відсутність належних умов проживання, місця для виховання, навчання, повноцінного розвитку дітей. Мати, ОСОБА_1 не усвідомлює проблему, не готова до співпраці з фахівцями, не погоджується із спеціалістами, не усвідомлює складні життєві обставини, в які потрапила її сім`я (а.с.39-40).
З Акту оцінки потреб сім`ї/особи ОСОБА_1 , місце проживання АДРЕСА_3 , за період з 09.02.2024 по 15.02.2024 вбачається, що сім`я складається з: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 - мати; ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 - співмешканець; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - донька; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 - донька; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 - донька; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 - донька. Організація харчування дітей низька: в наявності була зварена каша рисова без нічого, запаси продуктів харчування обмежені. Діти мають занедбаний вигляд. Помешкання має незадовільний стан, в будинку не дотримуються санітарно-гігієнічних норм, не в усіх дітей є власне ліжко, ковдри в незадовільному стані, діти не забезпечені всім необхідним для здійснення особистих гігієнічних процедур (зубні щітки відсутні), немає ванної кімнати і туалету, будинок потребує ремонтних робіт. Класифікація випадку - складний (а.с.41-48).
З Висновку оцінки потреб сім`ї ОСОБА_1 , місце проживання АДРЕСА_3 , соціальна картка № НОМЕР_4 за період з 09.02.2024 по 15.02.2024 вбачається, що сім`я складається з таких осіб: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 - мати; ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 - співмешканець; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - донька; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 - донька; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 - донька; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 - донька. Під час оцінки встановлено, що наявне недбале ставлення матері до своїх дітей, їх виховання, забезпечення всім необхідним. ОСОБА_1 та її співмешканець ніде не працюють, перебиваються підробітками. Коштів категорично не вистачає, мають низький рівень батьківського потенціалу, діти мають потребу в найнеобхіднішому, не кажучи вже про якісь смаколики чи іграшки. ОСОБА_1 з співмешканцем ведуть нетверезий спосіб життя. Про стан дітей не дбають, на роботу не ходять, в помешканні лад не наводять. Визначити потребу в наданні соціальних послуг важко, так як ОСОБА_1 замикається в будинку, не виявляє бажання співпрацювати з комунальним закладом, веде себе агресивно, при спілкуванні грубить та говорить неправду (а.с.49-50).
З доповідної записки старости Мартинівського старостинського округу Чупилки Світлани від 01.02.2024, яка адресована сільському голові ОСОБА_19 вбачається, що сім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , яка повернулася на постійне місце проживання в АДРЕСА_5 , де проживала з жовтня 2023 разом із своїми малолітніми дітьми ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 .. Разом з ОСОБА_1 повернувся в село її співмешканець ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 . Просить організувати проведення оцінювання потреб дітей ОСОБА_1 та її сім`ї у соціальних послугах за формою, встановленою Мінсоцполітики, і з урахуванням результатів такого оцінювання прийняти рішення про надання соціальних послуг відповідно до законодавства (а.с.30).
З Акту від 21.02.2024 проведення оцінки рівня безпеки дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , вбачається, що до Служби у справах дітей Степанецької ОТГ звернулася сестра ОСОБА_20 і повідомила, що мати з батьком ОСОБА_20 вживають алкогольні напої, не доглядають за дітьми, не годують їх, б`ються між собою і б`ють дітей. Дитина має зовнішні ознаки недогляду, неможливо визначити чи була дитина очевидцем злочину. Дитина не забезпечена належним харчуванням та доглядом, який відповідає віку та сезону. У будинку дуже брудно, постіль на ліжках в антисанітарному стані. На підлозі розкидане сміття. Груба потребує ремону. Батьки відмовилися ознайомлюватися з результатами проведення оцінки рівня безпеки дитини (а.с.51-55).
З Акту від 21.02.2024 проведення оцінки рівня безпеки дитини ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , вбачається, що до Служби у справах дітей ОСОБА_21 звернулася сестра ОСОБА_22 і повідомила, що мати із співмешканцем вживають алкогольні напої, не доглядають за дітьми, не годують їх, б`ються між собою і б`ють дітей. Виявлено, що дитина має зовнішні ознаки недогляду, не забезпечена належним харчуванням, у будинку дуже брудно, постільна білизна на ліжках в антисанітарнорму стані. Груба потребує ремонту. Мати відмовилася ознайомлюватися з результатами проведення оцінки рівня безпеки дитини. Батько не проживає з дитиною (а.с.56-60).
Відповідно до заяви ОСОБА_1 від 21.02.2024, ОСОБА_1 просила не відбирати в неї дітей ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_9 та зобов`язувалась по мірі змоги створювати для своїх доньок належні умови для проживання та виховання (а.с.63).
Відповідно до заяви ОСОБА_2 від 21.02.2024., вказано, що він разом із ОСОБА_1 та дітьми проживають в будинку в с. Мартинівка після переїзду з м. Києва, не в тих умовах, які потрібні дітям, але він зобо`язується створити належні умови для проживання і виховання дітей (зробити грубу, помити вікна і столи, побілити) (а.с.64).
З Актів проведення роз`яснювально-профілактичної бесіди з батьками від 05.02.2024, 21.02.2024 та 19.03.2024, вбачається, що було проведено бесіди з ОСОБА_1 та ОСОБА_2 щодо належного виконання батьківських обов`язків, належного догляду за дітьми, створення необхідних умов для їх проживання та виховання, дотримання санітарно-гігієнічних норм у житлових приміщеннях, ведення здорового способу життя, попередження нещасних випадків із дітьми, недопущення скоєння ними злочинів, попередження насилля в сім`ї, про необхідність регулярного відвідування дітьми навчальних закладів, роз`янено права та обов`язки батьків щодо виховання та розвитку дитини та попереджено про адміністративну відповідальність за неналежне виконання батьківських обов`язків відносно дітей (а.с.65-67).
З Акту обстеження умов проживання сім`ї ОСОБА_1 в АДРЕСА_1 від 29.09.2020 вбачається, що умови проживання незадовільні, будинок в аварійному стані, потребує капітального ремонту, з стелі тече вода, світло відключене, опалення відсутнє, санітарно-гігієнічні умови жахливі, грязна постільна білизна, діти брудні, відсутній куточок для навчання, немає стола на якому діти робили б домашні завдання. Сім`ї роз`яснено про необхідність термінового покращення умов проживання, рекомендовано більше часу приділяти вихованню дітей та дбайливо ставитись до виконання батьківських обов`язків, матір попереджено про невиконання батьківських обов`язків (а.с.68).
З Акту обстеження умов проживання сім`ї ОСОБА_1 в АДРЕСА_1 від 15.10.2020 вбачається, що умови проживання жахливі, діти потребують негайного відібрання у матері так як є загроза життю і здоров`ю дітей (а.с.69).
Рішенням виконавчого комітету Степанківської сільської ради № 63 від 15.10.2020 вирішено негайно відібрати малолітніх дітей ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_9 від матері ОСОБА_1 у зв`язку з загрозою їх життю і здоров`ю, тимчасово влаштовано дітей до дитячого відділення КЗ «Черкаська центральна районна лікарня» (а.с.18).
З Актів обстеження умов проживання сім`ї ОСОБА_1 в АДРЕСА_1 від 23.04.2021 та від 24.01.2022 вбачається, що умови проживання задовільні, у дітей є окремі ліжка, для дітей шкільного віку - місце для навчання. В будинку не прибрано, всюди розкидані речі дітей. Рекомендовано провести внутрішній ремонт у будинку та облаштувати донькам окрему кімнату, також наголошено на належному виконанні батьками їх батьківських обов`язків (а.с.70,71).
З Актів обстеження умов проживання сім`ї ОСОБА_1 в АДРЕСА_3 від 14.06.2023, від 09.05.2023, від 05.02.2024 та від 21.02.2024 вбачається, що умови проживання незадовільні, будинок потребує ремонту, брудно, одяг брудний. Для виховання та розвитку дітей не створено належних умов, відсутнє місце для навчання, діти брудні, по будинку брудний одяг, хаотично розкиданий на різних місцях, діти не забезпечені засобами гігієни та повноцінним харчуванням (а.с.72,73,74,75).
З рішень виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області № 24 та № 25 від 28.02.2024 «Про заходи впливу щодо громадян ОСОБА_1 та ОСОБА_2 з метою створення належних умов для утримання та виховання малолітніх дітей ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 » та «Про забезпечення сім`ї громадян ОСОБА_1 та ОСОБА_2 послугою «Соціальний супровід» вбачається, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 був наданий термін один місяць для створення належних умов для утримання, виховання, навчання та повноцінного розвитку їх дітей та забезпечено сім`ю ОСОБА_1 та ОСОБА_2 послугою «Соціальний супровід» у КЗ «Центр надання соціальних послуг» Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області, вирішено посилити контроль за станом утримання та виховання їх дітей (а.с.76, 77).
З Акту від 23.03.2024 проведення оцінки рівня безпеки дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , вбачається, що до Служби у справах дітей Степанецької ОТГ надійшло повідомлення, що у сім`ї відбувається домашнє насильство і дитина є очевидцем. У дитини наявні ознаки незабезпечення дитини належним харчуванням, має ознаки недогляду. У будинку брудно, на підлозі та на ліжку уламки розбитого скла та дзеркала. Будинок потребує капітального ремонту. Батько відсутній на момент виявлення дитини. Мати перебуває у стані алкогольного сп`яніння і не реагує на звернення до неї (а.с.78-82).
Відповідно до Акту від 23.03.2024 проведення оцінки рівня безпеки дитини ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , до Служби у справах дітей Степанецької ОТГ надійшло повідомлення, що у сім`ї відбувається домашнє насильство і дитина є очевидцем. Дитина має ознаки недогляду, не можливо визначити чи втягувалася дитина у злочинну діяльність, дитина була очевидцем домашнього насильства. Наявні ознаки незабезпечення дитини належним харчуванням. У будинку брудно, на підлозі та на ліжку уламки розбитого скла та дзеркала. Будинок потребує капітального ремонту. Батько не проживає з дитиною. Мати перебуває у стані глибокого алкогольного сп`яніння і не реагує на звернення до неї.(а.с.83-87).
Рішенням Виконавчого комітету Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області № 45 від 24.03.2024 «Про негайне відібрання малолітньої ОСОБА_3 у її батьків та малолітньої ОСОБА_4 у її матері», вирішено негайно відібрати малолітню ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 у її батьків ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , тимчасово влаштувати до КЗ «Черкаський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей Черкаської обласної ради» . Негайно відібрати малолітню ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 у її матері ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , передати її батьку ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_7 та зобов`язано службу у справах дітей виконавчого комітету Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області звернутися до суду з позовом про позбавлення батьківських прав ОСОБА_1 , ОСОБА_2 відносно їх малолітньої дитини ОСОБА_3 і про позбавлення батьківських прав ОСОБА_1 відносно її малолітньої дитини ОСОБА_4 (а.с.88).
Відповідно до характеристик Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області № 72 від 03.07.2023 та № 43 від 12.03.2024, ОСОБА_1 характеризується з негативної сторони, недбало ставиться до виховання та утримання своїх малолітніх дітей, залишає їх самих без стороннього догляду, утримує їх в антисанітарних умовах, неодноразово притягувалась до адміністративної відповідальності. За характером агресивна, говорить неправду, безвідповідально ставиться до виховання та навчання дітей, ніде не працює, соціальних виплат не отримує. Сім`я ОСОБА_1 перебуває під соціальним супроводом та на обліку в службі у справах дітей (а.с.89).
Відповідно до характеристики Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області № 52 від 25.03.2024 ОСОБА_2 характеризується з негативної сторони. Він та його співмешканка ОСОБА_1 ведуть аморальний спосіб життя, вживають алкогольні напої, б`ються, висловлюються нецензурною лексикою в присутності дітей. ОСОБА_2 постійно скоює крадіжки домогосподарств односельців та місцевої церкви. За характером агресивний, скритний, зухвалий, може говорити неправду, фальсифікувати факти і події (а.с.91).
Відповідно до наказів КЗ «Центр надання соціальних послуг Степанецької сільської ради ОТГ Черкаського району Черкаської області» № 18 від 04.07.2023 та № 08 від 28.02.2024, сім`ї ОСОБА_1 надано послугу соціального супроводу як сім`ї, яка перебуває у складних життєвих обставинах (а.с.94,69).
Відповідно до наказу КЗ «Центр надання соціальних послуг Степанецької сільської ради ОТГ Черкаського району Черкаської області» № 04 від 09.02.2024, вирішено провести оцінку потреб сім`ї/особи ОСОБА_1 з метою виявлення Служби у справах дітей та потреби надання соціальних послуг (а.с.97).
З службової записки директора КЗ «Центр надання соціальних послуг Степанецької сільської ради ОТГ Черкаського району Черкаської області» № 45 від 29.02.2024, адресованої Степанецькому сільському голові ОСОБА_23 вбачається, що відповідно до рішення виконавчого комітету Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області № 25 від 28.02.2024 про забезпечення сім`ї громадян ОСОБА_1 та ОСОБА_2 послугою «Соціальний супровід» 29.02.2024 було здійснено виїзд до даної сім`ї для підписання договору соціального супроводу даній сім`ї. Ще з порогу ОСОБА_2 зустрів лайкою та масою претензій щодо їх візиту. В будинку ОСОБА_1 поводила себе хамовито та з претензіями. Підписувати документи дана сім`я відмовилась, категорично заперечували потребу в наданні соціальної послуги соціального супроводу. Порадили їм звернутись до суду, так як вони відмовляються від соціальної послуги соціального супроводу. У зв`язку з відмовою даної сім`ї від соціальної послуги соціального супроводу повідомив про унеможливлення надання такої соціальної послуги даній сім`ї (а.с.98).
Постановою Канівського міськрайонного суду Черкаської області від 22.11.2023 (справа № 697/2428/23) ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 184 КУпАП за неналежне виконання батьківських обов`язків відносно своєї доньки ОСОБА_3 та накладено на неї адміністративне стягнення у виді штрафу в сумі 850,00 грн. (а.с.29).
Відповідно до висновку про доцільність позбавлення батьківських прав, який було затверджено рішенням Виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області № 50 від 27.03.2024, виконавчий комітет вважає за доцільне позбавити батьківських прав гр. ОСОБА_1 відносно її малолітніх дочок ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (а.с.105-106).
Відповідно до висновку про доцільність позбавлення батьківських прав, який було затверджено рішенням Виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області № 50 від 27.03.2024, виконавчий комітет вважає доцільне позбавлення батьківських прав гр. ОСОБА_2 відносно його малолітньої дочки ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ( а.с.103-104).
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд виходить з наступних мотивів.
Відповідно до положень ст. 150 СК України, батьки зобов`язані виховувати дитину в дусі поваги до прав та свобод інших людей, любові до своєї сім`ї та родини, свого народу, своєї Батьківщини, піклуватися про здоров`я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток, забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти, готувати її до самостійного життя, поважати дитину.
Відповідно до ст. 164 СК України, мати, батько можуть бути позбавлені судом батьківських прав, якщо вона, він ухиляються від виконання своїх обов`язків по вихованню дитини.
Відповідно до п. 16 Постанови Пленуму Верховного суду України «Про практику застосування судами законодавства при розгляді справ про усиновлення і про позбавлення та поновлення батьківських прав» від 30.03.2007 № 3, ухилення батьків від виконання своїх обов`язків має місце, коли вони не піклуються про фізичний і духовний розвиток дитини, її навчання, підготовку до самостійного життя, зокрема: не забезпечують необхідного харчування, медичного догляду, лікування дитини, що негативно впливає на її фізичний розвиток як складову виховання; не спілкуються з дитиною в обсязі, необхідному для її нормального самоусвідомлення; не надають дитині доступу до культурних та інших духовних цінностей; не сприяють засвоєнню нею загальновизнаних норм моралі; не виявляють інтересу до її внутрішнього світу; не створюють умов для отримання нею освіти. Зазначені фактори, як кожен окремо, так і в сукупності, можна розцінювати як ухилення від виховання дитини лише за умови винної поведінки батьків, свідомого нехтування ними своїми обов`язками. Одночасно з позбавленням батьківських прав суд може на вимогу позивача або з власної ініціативи вирішити питання про стягнення аліментів на дитину.
Позбавлення батьківських прав (тобто прав на виховання дитини, захист її інтересів, на відібрання дитини в інших осіб, які незаконно її утримують, та ін.), що надані батькам до досягнення дитиною повноліття і ґрунтуються на факті спорідненості з нею, є крайнім заходом впливу на осіб, які не виконують батьківських обов`язків, а тому питання про його застосування слід вирішувати лише після повного, всебічного, об`єктивного з`ясування обставин справи, зокрема ставлення батьків до дітей. Для позбавлення батьківських прав мало впевнитися в невиконанні обов`язків по вихованню. Належить також встановити, що батьки ухиляються від їх виконання свідомо.
Таким чином, позбавлення батьківських прав є заходом відповідальності батьків за невиконання або неналежне виконання ними своїх батьківських обов`язків. Головною метою такого заходу є захист інтересів малолітніх та неповнолітніх дітей і стимулювання батьків щодо належного виконання своїх обов`язків. Ухилення батьків від виховання дитини, як підстава до позбавлення батьківських прав можлива лише за умови винної поведінки батьків, свідомого нехтування ними своїми обов`язками.
Як зауважив Європейський Суд з прав людини у ряді рішень з цього приводу, визначаючи, чи був такий захід, як позбавлення батьківських прав, «необхідним у демократичному суспільстві» слід проаналізувати, чи може він найкраще задовольняти інтереси дитини. Водночас ЄСПЛ нагадує, що між інтересами дитини та інтересами батьків повинна існувати справедлива рівновага.
Оцінка загальної пропорційності будь-якого вжитого заходу, що може спричинити розрив сімейних зв`язків, вимагатиме від судів ретельно оцінювати низку факторів та залежно від обставин відповідної справи вони можуть відрізнятися. Проте, необхідно пам`ятати, що основні інтереси дитини є надзвичайно важливими (п.79 рішення ЄСПЛ від 10 січня 2008 у справі «Кірнс проти Франції» (Kearns v. France) (заява № 35991/04).
Верховний Суд у постанові від 24.10.2018 по справі № 761/2855/17 також вказав, що позбавлення батьківських прав є крайнім заходом, та можливе в разі доведення умисного ухилення відповідача від виконання батьківських обов`язків.
В судовому засіданні встановлено, що з метою захисту прав та інтересів малолітніх ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , позивач неодноразово попереджав відповідачів про належне виконання батьківських обов`язків та в разі ігнорування співпраці з соціальними службами, відсутності позитивних змін в родині, неналежного ставлення до дітей, буде вирішуватись питання щодо позбавлення матері і батька батьківських прав відносно дітей.
Проте відповідачі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на шлях виправлення не стали, не піклуються про фізичний та духовний розвиток своїх дітей ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , не забезпечують їх необхідним навчанням, медичним доглядом, вихованням та матеріальним забезпеченням, вчиняють відносно них домашнє насильство, що в сукупності суд розцінює як ухилення від виконання своїх батьківських обов`язків, а надані по справі докази вказують на свідоме небажання відповідачів належним чином виконувати батьківські обов`язки, піклуватись про дітей та займатись їх вихованням.
Свідоме і тривале нехтування відповідачами своїми батьківськими обов`язками щодо дітей є наслідком винної поведінки відповідачів та є підставою для позбавлення їх батьківських прав.
Суд вважає, що позбавлення батьківських прав відповідачів буде відповідати інтересам їх малолітніх дітей, оскільки відповідачі в подальшому будуть позбавлені можливості негативно впливати на психіку дітей до моменту зміни ними свого ставлення відносно дітей та поновлення у встановленому порядку батьківських прав.
Враховуючи вищезазначене, суд не вбачає підстав для попередження відповідачів про необхідність змінити ставлення до виховання дітей, а лише вважає за доцільне роз`яснити останнім положення ст. 169 СК України, що мати, батько, які були позбавлені батьківських прав мають право на звернення до суду з позовом про поновлення батьківських прав. Поновлення батьківських прав неможливе, якщо дитина була усиновлена і усиновлення не скасоване або не визнане недійсним судом. Поновлення батьківських прав неможливе, якщо на час розгляду справи судом дитина досягла повноліття.
Оцінюючи зібрані у справі докази, враховуючи вказані обставини, з метою захисту законних прав та дотримання інтересів малолітніх дітей, забезпечення умов для їх належного утримання, виховання та повноцінного розвитку, суд вважає, що позов виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про позбавлення батьківських прав підлягає до задоволення.
Крім того, відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 166 СК України, особа, позбавлена батьківських прав, не звільняється від обов`язку щодо утримання дітей. При задоволенні позову щодо позбавлення батьківських прав суд одночасно приймає рішення про стягнення аліментів на дітей.
Згідно з ст. 180 СК України, батьки зобов`язані утримувати дитину до досягнення нею повноліття.
Відповідно до ч. 3 ст. 181 СК України, за рішенням суду кошти на утримання дитини (аліменти) присуджуються у частці від доходу її матері, батька і (або) у твердій грошовій сумі.
У частині 2 статті 182 СК України визначено, що мінімальний розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.
Відповідно до ст. 191 СК України, аліменти присуджуються за рішенням суду від дня пред`явлення позову.
З матеріалів справи вбачається, що утриманням та вихованням дітей батьки не займалися.
З огляду на те що, відповідачі зобов`язані утримувати дітей до досягнення ними повноліття, створювати необхідні умови для їх розвитку та життя, суд вважає за можливе стягнути аліменти з відповідача ОСОБА_1 на утримання дітей - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; з відповідача ОСОБА_2 аліменти на утримання дочки ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Оскільки відповідачі, крім їх ухилення від виконання обов`язків, передбачених ст. 150 СК України, не приймали та не приймають участі у матеріальному забезпеченні дітей, що визначено ст. 180 СК України, суд вважає за необхідне задовольнити позов в частині стягнення аліментів з ОСОБА_1 на користь виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області, на утримання малолітніх дітей - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у розмірі 1/4 (однієї четвертої) частини з усіх видів доходу (заробітку) щомісячно, але не менше, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, починаючи з 29.03.2024 і до досягнення дітьми повноліття. Стягнути з ОСОБА_2 на користь на користь Виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області аліменти на утримання малолітньої дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у розмірі 1/4 (однієї четвертої) частини з усіх видів доходу (заробітку) щомісячно, але не менше, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, починаючи з 29.03.2024 і до досягнення дитиною повноліття.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 430 ЦПК України, суд допускає негайне виконання рішень у справах про стягнення аліментів у межах суми платежу за один місяць.
На підставі п. 14 ч. 2 ст. 3 Закону України «Про судовий збір», судовий збір не справляється за подання заяви про захист прав малолітніх чи неповнолітніх осіб у разі, якщо представництво їх інтересів у суді відповідно до закону або міжнародного договору, згоду на обов`язковість якого надано Верховною радою України, здійснюють органи опіки та піклування або служби у справах дітей.
Згідно матеріалів справи, позовна заява містять дві вимоги немайнового характеру - позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів з відповідача на користь позивача у визначеному законодавством розмірі.
На підставі п. 3 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір», від сплати судового збору звільняються позивачі за подання позовів про стягнення аліментів.
Статтею 4 Закону України "Про судовий збір" визначено, що за подання до суду позовної заяви немайнового характеру судовий збір сплачується у розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (1211,20 грн.).
Відповідно до ст.ст. 133, 141 ЦПК України, з відповідача підлягає стягненню судовий збір за дві позовні вимоги немайнового характеру в загальному розмірі 2422,40 грн.
Відповідно до ч. 5 ст. 164 СК України, рішення суду про позбавлення батьківських прав після набрання ним законної сили суд надсилає органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем реєстрації народження дитини.
Керуючись ст.ст. 10, 76-81, 141, 247, 259, 263-265, 268, 273, 354 ЦПК України, ст.ст. 7, 150, 155, 164, 166 СК України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , треті особи: Служба у справах дітей виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади, Комунальний заклад «Центр надання соціальних послуг Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаського району Черкаської області", про позбавлення батьківських прав - задовольнити.
Позбавити батьківських прав ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , відносно її малолітніх дітей: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Позбавити батьківських прав ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , відносно його малолітньої дочки: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Роз`яснити ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , що відповідно до ст. 169 Сімейного кодексу України, вони мають право на звернення до суду з позовом про поновлення батьківських прав.
Передати малолітню дитину ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Органу опіки та піклування Виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області на час до прийняття рішення про подальше їх влаштування.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП НОМЕР_5 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_4 на користь Виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області (код ЄДРПОУ 04411332, місцезнаходження: вул. Героїв України, буд. 10, с. Степанці, Черкаського району, Черкаської області) аліменти на утримання малолітніх дітей ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у розмірі 1/4 (однієї четвертої) частини з усіх видів доходу (заробітку) щомісячно, але не менше, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, починаючи з 29.03.2024 і до досягнення дітьми повноліття.
Стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , РНОКПП НОМЕР_6 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , на користь Виконавчого комітету Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області (код ЄДРПОУ 04411332, місцезнаходження: вул. Героїв України, буд. 10, с. Степанці, Черкаського району, Черкаської області) аліменти на утримання малолітньої дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у розмірі 1/4 (однієї четвертої) частини з усіх видів доходу (заробітку) щомісячно, але не менше, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, починаючи з 29.03.2024 і до досягнення дитиною повноліття.
Рішення в частині стягнення аліментів у межах суми платежу за один місяць допустити до негайного виконання.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП НОМЕР_5 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_4 на користь держави судовий збір в розмірі 2422,40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні 40 коп).
Стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , РНОКПП НОМЕР_6 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 на користь держави судовий збір в розмірі 2422,40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні 40 коп).
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача.
Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга подається до Черкаського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст рішення суду виготовлений 11.11.2024 .
Головуючий Л . О . Колісник
Суд | Канівський міськрайонний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2024 |
Оприлюднено | 14.11.2024 |
Номер документу | 122933455 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них про позбавлення батьківських прав |
Цивільне
Канівський міськрайонний суд Черкаської області
Колісник Л. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні