Постанова
від 06.11.2024 по справі 926/4354/23
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33601 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2024 року Справа № 926/4354/23

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Гудак А.В.

судді Петухов М.Г.

судді Мельник О.В.

секретар судового засідання Новосельська О.В.

за участю представників:

позивача: Фуркал С.О. адвокат

відповідача: Логінова Т.Ю. адвокат

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Північно-західного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Чернівецької міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 20.03.2024 у справі №926/4354/23 (суддя Вибодовський О.Д., м. Хмельницький, повний текст рішення складено 25.03.2024)

за позовом Чернівецької міської ради

до Південно - західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України

про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України від 11.08.2023 №72/53-р/к у справі № 72/40-23

ВСТАНОВИВ:

Чернівецька міська рада звернулась до Господарського суду Хмельницької області з позовом до Південно-західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України від 11.08.2023р. №72/53-р/к у справі №72/40-23.

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 20.03.2024 у справі №926/4354/23 у позові Чернівецької міської ради до Південно - західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України від 11.08.2023 № 72/53-р/к у справі №72/40-23 відмовлено.

Не погодившись з ухваленим рішенням, позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Хмельницької області від 20 березня 2024 у справі №926/4354/23 та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги Чернівецької міської ради до Південно-західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України задовольнити повністю.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги позивач посилається на те, що суд першої інстанції не надав правової оцінки доводам позивача щодо незаконності оскаржуваного рішення відповідача, а посилання останнього на Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244 вважає безпідставним, оскільки даний нормативний документ врегульовує лише містобудівні (архітектурні) аспекти розміщення тимчасових споруд для проведення підприємницької діяльності та не регулює питань, пов`язаних із використанням майна комунальної власності територіальних громад. Оскаржуване рішення вважає втручанням у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм власних повноважень яке спрямоване на обмеження права комунальної власності Чернівецької міської територіальної громади, що є порушенням статті 20 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 13.06.2024 у справі №926/4354/23 апеляційну скаргу Чернівецької міської ради залишити без задоволення. Рішення Господарського суду Хмельницької області від 20 березня 2024 року у справі №926/4354/23 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду від 24.09.2024 постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 13.06.2024 у справі №926/4354/23 скасовано. Справу №926/4354/23 передано на новий розгляд до Північно-західного апеляційного господарського суду.

14 жовтня 2024 року матеріали справи №926/4354/23 надійшли до Північно-західного апеляційного господарського суду.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 15.10.2024 розгляд справи за апеляційною скаргою Чернівецької міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 20.03.2024 у справі №926/4354/23 призначено на 06.11.2024.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачем при попередньому розгляді справи подано відзив на апеляційну скаргу, в якому відповідач не погоджується із доводами позивача та вказує, що судом першої інстанції досліджено всі докази, подані сторонами у процесі розгляду позовної заяви та надано їм вірну оцінку, а тому просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, рішення Господарського суду Хмельницької області від 20.03.2024 у справі № 926/4354/23 без змін.

Представник позивача в судовому засіданні 06.11.2024 підтримав доводи апеляційної скарги та надав відповідні пояснення. Просив суд скасувати рішення Господарського суду Хмельницької області від 20 березня 2024 у справі №926/4354/23 та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги Чернівецької міської ради до Південно-західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України задовольнити повністю.

В судовому засіданні 06.11.2024 представник відповідача заперечила доводи апеляційної скарги та надала відповідні пояснення. Просила суд залишити апеляційну скаргу без задоволення, рішення Господарського суду Хмельницької області від 20.03.2024 у справі №926/4354/23 без змін.

Відповідно до статті 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Заслухавши пояснення представників сторін в судовому засіданні 06.11.2024, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при ухваленні оскарженого рішення, оцінивши висновки суду першої інстанції на відповідність дійсним обставинам справи, судова колегія дійшла висновку, що апеляційну скаргу Чернівецької міської ради залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Хмельницької області від 20.03.2024 у справі №926/4354/23 залишити без змін, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, 29.12.2014 Чернівецькою міською радою прийнято рішення 59 сесії 6 скликання №1475 "Про затвердження Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівців" (а.с.26 т.1).

Рішенням 2 сесії 7 скликання Чернівецької міської ради від 04.02.2016 № 95 було внесено зміни до Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівців, затвердженого рішенням міської ради 6 скликання від 29.12.2014 № 1475 та викладено його в новій редакції (далі - Положення) (а.с.16-24 т.1).

У пункті 1.2. прийнятого Положення визначено, що дане Положення розроблено з метою визначення порядку та умов для отримання тимчасового користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків (далі - ЛТМ) пересувних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (далі - ПТС), регулювання організаційно-правових відносин, пов`язаних з оформленням договорів.

Згідно пункту 3.1. Положення підставою для розміщення стаціонарної тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності є паспорт прив`язки ТС та правовстановлюючий документ на земельну ділянку.

Відповідно до пункту 3.2. Положення підставою для розміщення пересувних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності або літніх торгових майданчиків є паспорт прив`язки ПТС/ЛТМ та договір про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності.

Пунктом 3.3. Положення встановлено, що замовник, зацікавлений у встановленні ПТС чи ЛТМ звертається до департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради із заявою встановленого зразка про можливість розміщення ПТС або ЛТМ до якої додає: - графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ПТС/ЛТМ, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М1:500 кресленням контурів ПТС/ЛТМ з прив`язкою до місцевості; - ескізні пропозиції вигляду; - лист погодження (у разі наявності балансоутримувача території відповідно до пункту 3.15 цього Положення). Цей перелік документів є вичерпним.

Відповідно до пункту 3.15. Положення у випадку розміщення тимчасових споруд та літніх торгових майданчиків передбаченому пунктом 1.6. цього Положення замовник, отримавши від балансоутримувача територій попереднє погодження у вигляді листа в якому зазначається функціональне призначення, період розміщення і площа ПТС/ЛТМ разом із викопіюванням з генерального плану розвитку даної території, звертається до департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради у порядку визначеному пунктом 3.3. цього Положення.

Пунктом 3.8.1. Положення, передбачено, що термін дії паспорта прив`язки ЛТМ/ПТС повинен відповідати терміну визначеному Договором.

Південно-західне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України проведено дослідження на предмет додержання вимог законодавства про захист економічної конкуренції органами місцевого самоврядування на ринку реалізації товарів, надання послуг і виконання робіт у тимчасових спорудах в територіальних межах Чернівецької міської об`єднаної територіальної громади.

За результатами проведеного дослідження відділенням виявлено обставини, які свідчать про наявність у діях Чернівецької міської ради ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, які можуть призвести до обмеження конкуренції.

Зокрема, Південно-західним міжобласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України встановлено, що окремі норми прийнятого Чернівецькою міською радою Положення (пункти 3.1., 3.2., 3.3., 3.8.1., 3.15. розділу 3) не відповідають вимогам Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, який визначає механізм їх розміщення, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за № 1330/20068 (далі - Порядок).

Так, відповідно до пункту 2.1. Порядку підставою для розміщення тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) є паспорт прив`язки ТС.

Пунктом 2.2. Порядку визначено, що замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

У пункті 2.3 Порядку зазначено, що до заяви додаються: - графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування тимчасової споруди, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М1 : 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; - реквізити замовника (найменування, прізвище, ім`я, по батькові, контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності. Також у пункті 2.3. Порядку зазначено, що цей перелік документів є вичерпним.

Згідно з пунктом 2.6 Порядку для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: - схему розміщення ТС; - ескізи фасадів ТС у кольорі М1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат; - технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

Пунктом 2.13 Порядку передбачено, при оформленні паспорта прив`язки забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, непередбачених законом та цим Порядком.

Строк дії паспорта прив`язки ТС визначається органом з питань містобудування та архітектури відповідної ради або районної державної адміністрації з урахуванням строків реалізації положень містобудівної документації на місцевому рівні (пункт 2.17. Порядку).

Пунктом 2.20 Порядку передбачено, що встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив`язки ТС.

На переконання відповідача, прийнятим Положенням Чернівецька міська рада встановила додаткові вимоги, не передбачені Порядком, внаслідок чого вступ на ринок суб`єктів господарювання ускладнюється, що може призвести до обмеження конкуренції на ринку реалізації товарів, надання послуг і виконання робіт у тимчасових спорудах.

11 липня 2022 року Південно-західне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України надіслало Чернівецькій міській раді з супровідним листом №7202/1386 для виконання Рекомендації адміністративної колегії Південно-західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 08.07.2022 №72/02-рк/к щодо припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування. Зокрема відповідач рекомендував відповідачу привести Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівці, затверджене рішенням 59 сесії 6 скликання від 29.12.2014 №1475 (зі змінами внесеними рішенням 2 сесії 7 скликання міської ради від 04.02.2016 №95 «Про внесення змін до Положення про про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівці, затвердженого рішенням міської ради 6 скликання від 29.12.2014 №1475) до вимог чинного законодавства (а.с. 33-40 т.2).

20 вересня 2022 року Південно-західне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України звернулося до Чернівецької міської ради з проханням надати інформацію стосовно виконання Рекомендацій та відповідні підтверджуючі документи (а.с.41 т.2).

Проте, листами від 14.09.2022 № 24/01-08/1-2325 (вх. від 26.09.2022 № 72-01/1272) та від 27.09.2022 № 24/01-08/1-3242 (вх. від 29.09.2022 № 72-01/1298) Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради повідомив Відділ досліджень та розслідувань у Чернівецькій області Південно-західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про те, що Чернівецькою міською радою розробляються Правила благоустрою населених пунктів Чернівецької міської територіальної громади, де одним із розділів є "Вимоги до розміщення і функціонування тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм". Після врахування зауважень та рекомендацій Державної регуляторної служби України та прийняття регуляторного акта, а саме: "Правила благоустрою населених пунктів Чернівецької міської територіальної громади" Чернівецька міська рада планує розглянути внесення змін до Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівці, затвердженого рішенням 59 сесії 6 скликання від 29.12.2014 № 1475 (зі змінами внесеними рішенням 2 сесії 7 скликання Міської ради від 04.02.2016 № 95), про що Південно-західне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України буде повідомлено додатково (а.с.27-32, 42-45 т.2).

13 лютого 2023 року Південно-західне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України звернулося до Чернівецької міської ради з проханням надати інформацію щодо виконання Рекомендацій з відповідними підтверджуючими документами (а.с.25-26 т.2).

Листом від 16.02.2023 № 24/01-08/1-597 (вх. № 72-01/268 від 16.02.2023) Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради повідомив про те, що проєкт регуляторго акту "Правила благоустрою населених пунктів Чернівецької міської територіальної громади" включений до порядку денного 30 сесії Чернівецької міської ради VIII скликання та розглядатиметься в лютому 2023 року (а.с.23-24 т.2).

Листом від 09.03.2023 №72-02/194е відповідач повторно звернувся до Чернівецької міської ради щодо вжитих органом місцевого самоврядування заходів для виконання Рекомендацій (а.с. 126-127 т.2).

Листом від 16.03.2023 № 24/01-08/1-954 (вх. № 72-01/508 від 17.03.2023) Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради повідомив відповідача про те, що проєкт регуляторного акту "Правила благоустрою населених пунктів Чернівецької міської територіальної громади" був включений до порядку денного 30 сесії Чернівецької міської ради VIII скликання, розглядався Чернівецькою міською радою 23.02.2023, проте під час розгляду знятий на доопрацювання, створено редакційну комісію з даного питання відповідно до статті 18 Регламенту Чернівецької міської ради VIII скликання, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради VIII скликання від 28.01.2021 № 29. Чернівецька міська рада планує розглянути внесення змін до Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівці, затвердженого рішенням 59 сесії 6 скликання від 29.12.2014 № 1475 (зі змінами внесеними рішенням 2 сесії 7 скликання Міської ради від 04.02.2016 № 95), після прийняття регуляторного акта, а саме: "Правила благоустрою населених пунктів Чернівецької міської територіальної громади", де одним із розділів є "Вимоги до розміщення і функціонування тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм" (а.с.118-120).

У зв`язку з невиконанням Чернівецькою міською радою рекомендацій, розпорядженням адміністративної колегії Південно-західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 05.05.2023 №72/46-рп/к розпочато розгляд справи №72/40-23 за ознаками вчинення Чернівецькою міською радою порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом статті 50, частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, які можуть призвести до обмеження конкуренції (а.с.100-109 т.2).

11 серпня 2023 року адміністративною колегією Південно-західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України розглянувши подання з попередніми висновками відділу досліджень та розслідувань в Чернівецькій області Південно-західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 26.07.2023 №72-03/94-п у справі №72/40-23, прийнято рішення №72/53-р/к, яким визнано дії Чернівецької міської ради, які полягають у прийнятті рішення 59 сесії 6 скликання від 29.12.2014 №1475 «Про затвердження Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівці» (зі змінами внесеними рішенням 2 сесії 7 скликання міської ради від 04.02.2016 №95), окремі положення якого, не відповідають Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженому наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за №1330/20068, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, яке передбачене пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування, які можуть призвести до обмеження конкуренції на ринках реалізації товарів, надання послуг і виконання робіт у тимчасових спорудах в територіальних межах Чернівецької міської територіальної громади Чернівецького району Чернівецької області. Зобов`язано Чернівецьку міську раду у двомісячний строк з дня отримання рішення припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції (а.с.6-15 т.1).

Проте, Чернівецькою міською радою протягом наданого двомісячного строку не приведено Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівці, затверджене рішення 59 сесії 6 скликання від 29.12.2014 № 1475 (зі змінами внесеними Рішенням 2 сесії 7 скликання Міської ради від 04.02.2016р. № 95) до вимог чинного законодавства України, оскільки вважає вищевказане рішення відповідача безпідставним втручанням у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм власних повноважень, яке спрямоване на обмеження права комунальної власності Чернівецької міської територіальної громади, що є порушенням статті 20 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (Державний контроль за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування може здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і не повинен призводити до втручання органів державної влади чи їх посадових осіб у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм власних повноважень).

Причиною виникнення спору зі справи стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для визнання рішення відділення АМК недійсним.

Спірні відносини пов`язані із захистом економічної конкуренції, обмеженням монополізму в господарській діяльності, захистом від недобросовісної конкуренції регулюються Конституцією України, Господарським кодексом України, Законами України "Про Антимонопольний комітет України", "Про захист економічної конкуренції", "Про захист від недобросовісної конкуренції", іншими нормативно правовими актами, прийнятими у відповідності до цих Законів.

Згідно ст.1 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері державних закупівель.

Приписами ст.257 Господарського кодексу України справи про порушення антимонопольно-конкурентного законодавства розглядаються Антимонопольним комітетом України, його територіальними відділеннями у порядку, встановленому законом.

Статтею 2 Закону України "Про захист економічної конкуренції"визначено, що цим Законом регулюються відносини органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю із суб`єктами господарювання; суб`єктів господарювання з іншими суб`єктами господарювання, із споживачами, іншими юридичними та фізичними особами у зв`язку з економічною конкуренцією.

Частиною 4 ст. 4 Закону України "Про захист економічної конкуренції" встановлено, що державний контроль за додержанням законодавства про захист економічної конкуренції, захист інтересів суб`єктів господарювання та споживачів від його порушень здійснюються органами Антимонопольного комітету України.

Згідно п.п.1-2 ч.1 ст.10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить зокрема затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів та затвердження правил благоустрою територій населених пунктів.

Відповідно до ч.1 ст.20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.

Частиною 4 ст.20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" встановлено, що рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

Разом з тим, колегія суддів відзначає, що Закон України від 17 лютого 2011 року №3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

У частині 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.4 ст.28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

На виконання ч.4 ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за № 1330/20068, затверджений Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, який визначає механізм їх розміщення (далі - Порядок).

Відповідно до пункту 2.1. Порядку підставою для розміщення тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності є паспорт прив`язки ТС.

Пунктом 2.2. Порядку визначено, що замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування тимчасової споруди, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М1: 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, прізвище, ім`я, по батькові, контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності.

Цей перелік документів є вичерпним (пункт 2.3. Порядку).

Згідно з пунктом 2.6 Порядку для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС; ескізи фасадів ТС у кольорі М1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат; технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи отримуються самостійно.

Пунктом 2.13 Порядку передбачено, при оформленні паспорта прив`язки забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, непередбачених законом та цим Порядком.

Строк дії паспорта прив`язки ТС визначається органом з питань містобудування та архітектури відповідної ради або районної державної адміністрації з урахуванням строків реалізації положень містобудівної документації на місцевому рівні (пункт 2.17. Порядку).

Пунктом 2.20 Порядку передбачено, що встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив`язки ТС.

Відтак, колегія суддів дійшла висновку, що згідно приписів Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, який визначає механізм їх розміщення №244 повноваження органів місцевого самоврядування в питаннях розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності є чітко визначеними і обмежені приписами Порядку №244.

Поряд з цим, з матеріалів справи вбачається, що Чернівецькою міською радою прийнято рішення 59 сесії 6 скликання від 29.12.2014 №1475 "Про затвердження Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівців", а рішенням 2 сесії 7 скликання від 04.02.2016 №95 до Положення було внесено зміни та викладено його в новій редакції.

Зі змісту вказаного Положення вбачається, що всупереч зазначеним вище вимогам Порядку позивач у пункті 3.1. прийнятого ним Положення зазначив, що підставою для розміщення стаціонарної тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності є паспорт прив`язки ТС та правовстановлюючий документ на земельну ділянку.

У пункті 3.2. Положення підставою для розміщення пересувних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності або літніх торгових майданчиків є паспорт прив`язки ПТС/ЛТМ та договір про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності.

Згідно пункту 3.3. Положення замовник, зацікавлений у встановленні ПТС чи ЛТМ звертається до департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради із заявою встановленого зразка про можливість розміщення ПТС або ЛТМ до якої додає окрім графічних матеріалів із зазначенням бажаного місця розташування ПТС/ЛТМ, виконані замовником у довільній формі на топографо - геодезичній основі М1:500 кресленням контурів ПТС/ЛТМ з прив`язкою до місцевості, ескізні пропозиції вигляду лист - погодження (у разі наявності балансоутримувача території відповідно до пункту 3.15 цього Положення).

В свою чергу, згідно з пунктом 3.15. Положення у випадку розміщення тимчасових споруд та літніх торгових майданчиків передбаченому пунктом 1.6. цього Положення замовник, отримавши від балансоутримувача територій попереднє погодження у вигляді листа в якому зазначається функціональне призначення, період розміщення і площа ПТС/ЛТМ разом із викопіюванням з генерального плану розвитку даної території, звертається до департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради у порядку визначеному пунктом 3.3. цього Положення.

Таким чином, вказані норми Положення суперечать пунктам 2.1, 2.2. Порядку. При цьому, не подання суб`єктом господарювання правовстановлюючого документу на земельну ділянку, договору про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності, ескізних пропозиції вигляду та листа - погодження при наданні заяви для розміщення ТС органу з питань містобудування та архітектури може призвести до ухвалення рішень про необґрунтовану відмову щодо встановлення ТС.

Поряд з цим, судова колегія відзначає, що Порядок передбачає, що паспорт прив`язки ТС має свій строк дії, який визначається органом з питань містобудування та архітектури відповідної ради або районної державної адміністрації з урахуванням строків реалізації положень містобудівної документації на місцевому рівні та умови продовження строку дії паспорта прив`язки ТС (пункти 2.17. та 2.18. Порядку).

У разі коли власник (користувач) має намір змінити естетичний вигляд ТС, він звертається до відповідного органу з питань містобудування та архітектури з письмовою заявою щодо внесення змін до паспорта прив`язки ТС у частині ескізів фасадів. Орган з питань містобудування та архітектури розглядає нові ескізи фасадів ТС впродовж десяти робочих днів з дня подання такої заяви та за відсутності обґрунтованих заперечень керівник (заступник) органу з питань містобудування та архітектури візує нові ескізи фасадів ТС (пункти 2.32. Порядку).

Водночас, затверджене позивачем Положення не містить істотних умов та чітких термінів оформлення паспорта прив`язки ТС, які передбачені пунктами 2.6.- 2.15. Порядку.

Крім цього, суд апеляційної інстанції зазначає, що пунктом 3.8.1. Розділу 3 Положення, передбачено, що термін дії паспорта прив`язки ЛТМ/ПТС повинен відповідати терміну визначеному Договором. Проте, вказаний пункт суперечить пункту 2.17. Порядку.

Вказане, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне відбразити в порівняльній таблиці:

ПОРЯДОКПОЛОЖЕННЯрозміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244)про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівців (в редакції затвердженої рішенням Чернівецької міської ради №95 від 04.02.2016)п/п п/п 2.1Підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).3.1Підставою для розміщення стаціонарної ТС є паспорт прив`язки ТС та правовстановлюючий документ на земельну ділянку 3.2Підставою для розміщення ПТС або ЛТМ є паспорт прив`язки ПТС/ЛТМ та договір про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності2.2Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.3.3Замовник, зацікавлений у встановленні ПТС чи ЛТМ звертається до департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради із заявою встановленого зразка про можливість розміщення ПТС або ЛТМ до якої додає:2.3До заяви додаються: - графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1: 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; -реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності. Цей перелік документів є вичерпним. 3.3.1 3.3.2 3.3.3Графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ПТС/ЛТМ, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ПТС/ЛТМ з прив`язкою до місцевості Ескізні пропозиції вигляду Лист - погодження (у разі наявності балансоутримувача території відповідно до пункту 3.15 цього Положення) Цей перелік документів є вичерпним 3.15 У випадку розміщення тимчасових споруд та літніх торгових майданчиків передбаченому пунктом 1.6 цього Положення замовник, отримавши від балансоутримувача територій попереднє погодження у вигляді листа в якому зазначається функціональне призначення, період розміщення і площа ПТС/ЛТМ разом із викопіюванням з генерального плану розвитку даної території, звертається до департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради у порядку визначеному пунктом 3.3 цього Положення.2.6Для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно. 2.7Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. 2.8Час, витрачений на підготовку та подачу до органу з питань містобудування та архітектури схеми розміщення ТС, ескізів фасадів ТС та отримання технічних умов щодо інженерного забезпечення (за наявності), не входить в строк підготовки паспорта прив`язки ТС. 2.9Для підготовки паспорта прив`язки ТС містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки не надаються. 2.10Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку. 2.11Паспорт прив`язки ТС включає: титульний аркуш із зазначенням реквізитів замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напряму підприємницької діяльності; схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1 : 500; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1 : 50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж. Цей перелік документів є вичерпним. 2.12Паспорт прив`язки ТС підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації. 2.13При оформлені паспорта прив`язки ТС забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, непередбачених законом та цим Порядком. 2.14Паспорт прив`язки ТС не надається за умов: подання неповного пакета документів, визначених пунктом 2.6 цього Порядку; подання недостовірних відомостей, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку. Ненадання паспорта прив`язки ТС з інших підстав не допускається. 2.15Паспорт прив`язки ТС видається на безоплатній основі. 2.17Строк дії паспорта прив`язки ТС визначається органом з питань містобудування та архітектури відповідної ради або районної державної адміністрації з урахуванням строків реалізації положень містобудівної документації на місцевому рівні.3.8.1Термін дії паспорта прив`язки ЛТМ/ПТС повинен відповідати терміну визначеному Договором.2.18Продовження строку дії паспорта прив`язки ТС здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки ТС органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації. 2.20Встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив`язки ТС. 2.32У разі коли власник (користувач) має намір змінити її естетичний вигляд, він звертається до відповідного органу з питань містобудування та архітектури з письмовою заявою щодо внесення змін до паспорта прив`язки ТС у частині ескізів фасадів. Орган з питань містобудування та архітектури розглядає нові ескізи фасадів ТС впродовж десяти робочих днів з дня подання такої заяви та за відсутності обґрунтованих заперечень керівник (заступник) органу з питань містобудування та архітектури візує нові ескізи фасадів ТС. З аналізу вищевказаних пунктів Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівців та Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, який визначає механізм їх розміщення вбачається, що Чернівецька міська рада вимагає додаткові документи, які не передбачені Порядком, внаслідок чого вступ на ринок суб`єктів господарювання ускладнюється. Вказане в свою чергу може призвести до обмеження конкуренції на ринку реалізації товарів, надання послуг і виконання робіт у тимчасових спорудах.

Поряд з цим, колегія суддів відзначає, що така невизначеність та непрозорість умов з надання паспорту прив`язки ТС, відсутність вичерпного переліку необхідних документів значно ускладнюють процедуру встановлення ТС, а також їх експлуатацію, оскільки надає можливість міськраді встановити додаткові, не передбачені Положенням вимоги до суб`єкта господарювання (з надання зайвих документів та довідок, оплати за видачу паспорта прив`язки). Вказане в свою чергу призведе до додаткових витрат коштів та часу суб`єктів господарювання на виготовлення та оформлення відповідної документації, а відсутність строків - до необґрунтованого зволікання з розглядом заяв.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про захист економічної конкуренції" державна політика у сфері розвитку економічної конкуренції та обмеження монополізму в господарській діяльності, здійснення заходів щодо демонополізації економіки, фінансової, матеріально-технічної, інформаційної, консультативної та іншої підтримки суб`єктів господарювання, які сприяють розвитку конкуренції, здійснюється, в тому числі органами місцевого самоврядування.

Згідно частини 2 цієї ж статті органи місцевого самоврядування, зокрема, зобов`язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.

Згідно ч.1 ст.15 Закону України "Про захист економічної конкуренції" антиконкурентними діями, зокрема органів місцевого самоврядування, є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність, зокрема органів влади, які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.

Дана норма (у сукупності з нормою пункту 3 статті 50 названого Закону) визнає порушенням законодавства про захист економічної конкуренції вказані в ній дії не лише в разі призведення ними до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції, а й у разі можливості такого призведення.

Пунктом 3 ч.1 ст. 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" встановлено, що порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема є антиконкурентні дії органів місцевого самоврядування.

З матеріалів справи вбачається, що відповідач відповідно до наданих рекомендацій "Про припинення дій, що містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції" № 72/02-рк/к, повинен був припинити дії, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування, які можуть призвести до обмеження конкуренції на ринках реалізації товарів, надання послуг і виконання робіт у тимчасових спорудах шляхом приведення Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівці, затверджене рішення 59 сесії 6 скликання від 29.12.2014 № 1475 (зі змінами внесеними Рішенням 2 сесії 7 скликання від 04.02.2016 № 95) до вимог чинного законодавства України. Про результати розгляду цих рекомендацій необхідно було повідомити територіальне відділення протягом 60-денного строку з дня їх отримання.

З листування між сторонами наявного у матеріалах справи вбачається, що такі рекомендації позивачем залишились невиконаними. Що в свою чергу і не спростовується позивачем.

З огляду на викладене, враховуючи встановлені фактичні обставини справи, наведені норми чинного законодавства в сфері захисту економічної конкуренції та оцінивши докази у справі в їх сукупності, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що рішення органу Антимонопольного комітету України від 11.08.2023 №72/53-р/к у справі №72/40-23 про те, що дії Чернівецької міської ради, які полягають у прийняття рішення 59 сесії 6 скликання від 29.12.2014 № 1475 "Про затвердження Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівців" (зі змінами внесеними Рішенням 2 сесії 7 скликання Міської ради від 04.02.2016 № 95) містять ознаки порушення, передбаченого пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування, які можуть призвести до обмеження конкуренції на ринках реалізації товарів, надання послуг і виконання робіт у тимчасових спорудах в територіальних межах Чернівецької міської територіальної громади, Чернівецького району, Чернівецької області прийняте у відповідності до норм чинного законодавства, встановлене ним порушення Чернівецькою міською радою підтверджується матеріалами справи, а позивачем не доведено наявності підстав для визнання недійсним вказаного рішення, отже, позовні вимоги про скасування вказаного рішення є не обґрунтованими і не підлягають задоволенню.

Разом з тим, колегія суддів вважає безпідставним посилання позивача на постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 08.09.2015 у справі №824/1555/15-а за позовом прокурора міста Чернівці до Чернівецької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівців, затверджене рішенням 59 сесії Чернівецької міської ради VI скликання від 29 грудня 2014 року №1475, якою в задоволенні позову відмовлено, як на підставу задоволення позову, оскільки обставини у вказаній справі не є релевантними даній справі №926/4354/23, та стосуються правомірності прийняття оскаржуваного нормативно-правового акту органу місцевого самоврядування у контексті перевищення Чернівецькою міською ради своїх повноважень.

При цьому, суд апеляційної інстанції відзначає те, що відмова у задоволенні позову у справі №824/1555/15-а адміністративним судом було здійснено не у зв`язку з встановленням відсутності порушення у діях Чернівецької міської ради конкурентного законодавства, а з інших підстав, які не мають стосунку до розгляду даної справи, оскільки, по-перше, адміністративні суди і не здійснюють розгляду питань щодо застосування законодавства про захист економічної конкуренції (за винятками, обумовленими законом), по-друге, затвердження Чернівецькою міською радою рішенням від 04.02.2016 №95 Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівців не виключало порушення нею законодавства про захист економічної конкуренції. А наявність такого порушення з`ясована територіальним відділенням АМК у розгляді ним справи №72/40-23 та Радою не спростована.

Суд також вважає за необхідне послатися на рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» (заява №4909/04) від 10.02.2010р. у якому зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Відповідно до ст. 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів дійшла висновку, що рішення Господарського суду Хмельницької області від 20.03.2024 у справі №926/4354/23 відповідає чинному законодавству та матеріалам справи, підстав для його скасування з мотивів, викладених в апеляційній скарзі, не вбачається.

З урахуванням відмови в задоволенні апеляційної скарги, судові витрати за розгляд справи в суді апеляційної інстанції покладається на апелянта в порядку ст. 129 ГПК України.

Керуючись статтями 129, 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Апеляційну скаргу Чернівецької міської ради залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Хмельницької області від 20.03.2024 у справі №926/4354/23 без змін.

2. Справу №926/4354/23 повернути Господарському суду Хмельницької області.

3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з моменту складення повного тексту в порядку, передбаченому главою 2 розділу IV Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складений "12" листопада 2024 р.

Головуючий суддя Гудак А.В.

Суддя Петухов М.Г.

Суддя Мельник О.В.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.11.2024
Оприлюднено14.11.2024
Номер документу122952893
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо застосування антимонопольного та конкурентного законодавства про захисту від недобросовісної конкуренції

Судовий реєстр по справі —926/4354/23

Постанова від 06.11.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 05.11.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 28.10.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 18.10.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 15.10.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Постанова від 24.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Постанова від 24.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Ухвала від 14.08.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Постанова від 13.06.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Тимошенко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні