Рішення
від 31.10.2024 по справі 902/434/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"31" жовтня 2024 р. Cправа № 902/434/24

за позовом: Акціонерного товариства "Вінницяобленерго" в особі структурної одиниці "Гайсинські електромережі" (вул. Богуна І.,122, Вінницької обл., м. Гайсин, 23700)

до: Фізичної особи-підприємця Білоус Ольги Василівни ( АДРЕСА_1 )

про стягнення 57254,83 грн

Суддя Яремчук Ю.О.

Секретар судового засідання Надтока Т.О.

за участю представників сторін:

позивача: Загородній О.А.

відповідача: не з`явився

В С Т А Н О В И В :

10.05.2025 Акціонерне товариство "Вінницяобленерго" в особі структурної одиниці "Гайсинські електромережі" звернулось до Господарського суду Вінницької області з позовом до Фізичної особи-підприємця Білоус Ольги Василівни про стягнення 57 254,83 грн.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.05.2024 матеріали справи розподілено судді Яремчуку Ю.О.

Ухвалою суду від 22.04.2024 позовну заяву Акціонерного товариства "Вінницяобленерго" в особі Структурної одиниці "Гайсинські електромережі" до Фізичної особи-підприємця Білоус Ольги Василівни про стягнення 57 254,83 грн - залишено без руху. Встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви - протягом десяти днів з дня вручення копії ухвали про залишення позовної заяви без руху.

10.05.2024 від представника позивача надійшла заява про усунення недоліків до позовної заяви, яка визнана як така, що подана в строк встановлений ухвалою суду від 22.04.2024.

Ухвалою суду від 15.05.2024 відкрито провадження у справі 902/434/24. Визначено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 11.06.2024.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився представник позивача. Представник відповідача не з`явився, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлений ухвалою суду від 15.05.2024.

Суд зауважує, що 11.06.2024 від представника відповідача надійшло клопотання (вх. № канц.01-34/6082/24 від 11.06.2024) в якому останній суд зобов`язати позивача направити відповідачу копію позовної заяви з додатками до неї.

Суд зазначає, що відповідно до відстеження трекінгу з сайту "Укрпошта" відповідачем було отримано копію позову з додатками до неї особисто, з огляду на що суд відмовляє в даному клопотанні.

За результатами проведеного судового засідання суд дійшов висновку про продовження підготовчого провадження на 30 днів та відкладення розгляду справи, про що винесено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою суду від 11.06.2024 повідомлено учасників справи про відкладення підготовчого провадження, що відбудеться 31.07.2024.

26.07.2024 від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. № канц. 01-34/7648/24 ввід 26.07.2024), який долучений судом до матеріалів справи.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився представник позивача. Представник відповідача не з`явився, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлений ухвалою суду від 11.06.2024.

31.07.2024 від представника відповідач надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Судом відмовлено в даному клопотанні про що винесена протокольна ухвала.

За результатами проведеного судового засідання суд дійшов висновку про закриття підготовчого засідання та призначення судового розгляду справи по суті, про що винесено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою суду від 31.07.2024 повідомлено учасників справи про розгляд справи по суті, що відбудеться 12.09.2024.

Разом з тим, судове засідання у справі №902/434/24 призначене на 12.09.2024 о 10:45 год не відбулось у зв`язку з оголошеною у Вінницькій області повітряною тривогою, про що зазначено в службовій записці секретаря судового засідання від 12.09.2024.

Враховуючи те що судове засідання не відбулось, з незалежних від суду та сторін обставин, суд дійшов висновку про необхідність призначення судового засідання на іншу дату та час.

Ухвалою суду від 12.09.2024 повідомлено учасників справи про розгляд справи по суті, що відбудеться 10.10.2024.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився представник позивача. Представник відповідача не з`явився, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлений ухвалою суду від 12.09.2024.

За результатами проведеного судового засідання суд дійшов висновку про оголошення перерви.

Ухвалою суду від 10.10.2024 повідомлено учасників справи про розгляд справи по суті, що відбудеться 31.10.2024.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився представник позивача.

Представник відповідача не з`явився про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлений ухвалою суду від 10.10.2024. Поряд з цим, судом взято до уваги клопотання представника відповідача (вх № канц. 01-34/9021/24 від 12.09.2024), про розгляд справи за відсутності уповноваженого представника з урахуванням позиції викладеній у відзиві на позовну заяву.

Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для підготовки до судового засідання та подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачем вказано, що між сторонами укладено договір про постачання електричної енергії № ЧЧ-702200 від 23.06.2014. Під час проведення перевірки на об`єкті відповідача за адресою с. Любомирка, вул. В. Курки, 12 (ЕІС-код 62Z7847372670291), працівниками позивача виявлено порушення п.6 п. 5.5.5., п. 8 п. 5.5.5., п. 10 п. 5.5.5., що з доводами позивача відповідає порушенню п.8.2.4. Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме: "Самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі енергопостачальника з порушенням схеми обліку". За результатами чого складено акт про порушення № 4677 від 14.02.2022. Надалі 13.04.2023 на засіданні комісії по розгляду вказаного вище акта про порушення прийнято рішення, оформлене протоколом № 222, про те, що акт про порушення підлягає розрахунку згідно підп. 6 п. 8.4.2 з 18.10.2022 по 14.02.2023, внаслідок чого відповідачу нараховано 57 254,83 грн вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, відповідно до кількості календарних днів з дати останнього контрольного огляду до дати виявлення порушення. За доводами позивача, отримавши протокол з розрахунком та повідомленням про оплату, відповідач обов`язок з оплати нарахованих коштів не виконав та 57 254,83 гривень не сплатив.

Відповідач проти позову заперечував, позиція останнього викладена у відзиві на позовну заяву, де доводи останньої зводяться про недоведеність позовних вимог належними доказами.

Із наявних доказів в матеріалах справи судом встановлено наступне: між АТ «Вінницяобленерго» в особі СО «Гайсинські ЕМ» та ФОП Білоус О.В. укладено Договір про постачання електричної енергії № ЧЧ-702200 від 23.06.2014. Відповідно умов якого, постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб своїх електроустановок із загальною дозволеною потужністю 14 кВт, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купленої) електричної енергії.

14.02.2023 в с. Любомирка Гайсинського району представниками АТ «Вінницяобленерго» в особі СО «Гайсинські ЕМ» електромонтером Руденком О.М. та електромонтером Кравчуком В.С. було проведено перевірку дотримання споживачами вимог Закону України «Про ринок електроенергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії затверджених Постановою НК ЗДРСЕКП від 14.03.2018 № 312.

За доводами позивача в процесі перевірки у відповідача на об`єкті магазин «Міраж» за адресою с. Любомирка, вул. В. Курки, 12 Гайсинського району виявлено порушення Правил, а саме, останній допустив самовільне підключення електроустановки до електричної мережі з порушенням схеми обліку, оператора системи - позивача шляхом проведення кабеля алюміній 6 мм2 в розподільчий щит який знаходиться в приміщені магазину «Міраж», що призвело до несанкціонованого відбору електричної енергії поза приладом обліку таким чином споживана електрична енергія не обліковувалась і не оплачувалась.

Представниками АТ «Вінницяобленерго» в особі СО «Гайсинські ЕМ» оформлено акт про порушення відповідної форми за № 4677 від 14.02.2023. Другий примірник акту вручено відповідачу та запрошено на комісію з розгляду актів.

Судом встановлено, що Акт про порушення підписано представниками постачальника у складі двох осіб Руденко О.М. , Кравчук В.С., Осадчук О.В . Поряд з цим, в акті міститься відмітка, що Білоус О.В. від підпису відмовилась.

Надалі, 13.04.2023 рішенням комісії по розгляду акта № 4677 від 14.02.2023, оформленим протоколом № 222, було прийнято рішення про стягнення вартості необлікованої електричної енергії в розмірі 57254,83 грн, із зазначення проведення розрахунку відповідно до кількості календарних днів з дати останнього контрольного огляду до дати виявлення порушення (з 18.10.2024 по 14.02.2023), де обсяг необлікованої електричної енергії складає - 8838 кВт*год.

Даний протокол підписано членами комісії, тоді як підпис представник споживача відсутній.

Копії вказаних протоколів та розрахунку з доказами його надіслання наявні в матеріалах справи.

З огляду на зазначене позивачем заявлено до стягнення з ФОП Білоус О.В. 57 254,83 грн вартості необлікованої електричної енергії.

З`ясувавши обставини справи та дослідивши подані докази, заслухавши заключне слово представника позивача, суд дійшов таких висновків стосовно позовних вимог

Частиною другою статті 20 Господарського кодексу України унормовано, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.

Згідно приписів ст. 275 Господарського кодексу України за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується.

Окремим видом договору енергопостачання є договір постачання електричної енергії споживачу. Особливості постачання електричної енергії споживачам та вимоги до договору постачання електричної енергії споживачу встановлюються Законом України "Про ринок електричної енергії".

Згідно приписів ст. 46, ч. 3 ст. 58, ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" оператор системи розподілу, зокрема, забезпечує комерційний облік відповідно до цього Закону, правил, ринку та кодексу комерційного обліку, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

Оператор системи розподілу має право, зокрема: отримувати від учасників ринку інформацію, необхідну для виконання своїх функцій, у формі та порядку, визначених правилами ринку та кодексом систем розподілу; інші права, передбачені законодавством та укладеними ним договорами на ринку електричної енергії.

Оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на підставі договорів про надання послуг з розподілу. Договори про надання послуг з розподілу є публічними договорами приєднання та укладаються на основі типових договорів, форма яких затверджується Регулятором.

Споживач зобов`язаний, зокрема, дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів.

Учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії, зокрема, є: крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку; пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра тощо.

На час складання акта про порушення та проведення засідання комісії з розгляду такого акта Правила користування електричною енергією втратили свою чинність у зв`язку з набранням чинності Правилами роздрібного ринку електричної енергії, які затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312. Отже, спірні правовідносини врегульовано Правилами роздрібного ринку електричної енергії.

Так, пунктами 2, 6, 7 ПРРЕЕ визначено, що:

- укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови;

- до укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб`єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства у сфері електроенергетики. Зокрема сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо.

Відповідно до п. 1.1.1 ПРРЕЕ, вони регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.

Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби. Ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку.

Відповідно до підпунктів 3, 4 пункту 5.1.1., підпунктів 1, 5, 8, 9, 20 пункту 5.5.5 розділу V ПРРЕЕ (в редакції станом на дату проведення перевірки та засідання комісії) оператор системи має право, зокрема:

- проводити (за пред`явленням представником службового посвідчення) обстеження електроустановок споживачів щодо виявлення споживання електричної енергії поза засобами вимірювання та інших порушень, що викликають неправильне вимірювання обсягів споживання електричної енергії;

- на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до електричних установок споживача для проведення технічної перевірки засобів вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії та потужності, вимірювання показників якості електричної енергії, контрольного огляду електричних мереж від межі балансової належності до точки вимірювання та/або точки обліку відповідно до умов укладених договорів, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого цими Правилами порядку та умов договору, виконання інших робіт відповідно до договору.

Споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема:

- користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів);

- дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів;

- забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування;

- невідкладно повідомляти оператора системи та постачальника послуг комерційного обліку про недоліки в роботі засобу вимірювання;

- не допускати без облікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення без облікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.

Відповідно до пп. 1.1.2., 8.2.4., 8.2.5., 8.2.6. ПРРЕЕ акт про порушення - документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення споживачем цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії.

У разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

У разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.

Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.

В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення. В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).

На підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.

Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.

Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.

Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення.

Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.

У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.

Як слідує з наявної в матеріалах справи, копії акта про порушення № 4677 від 14.04.2023, у графі вказаного акта щодо змісту виявленого порушення вказано дослівно: "порушення підп. 5 п. 5.5.8, підп. 6 п. 5.5.5 та п.п. 10 п. 5.5.5, ПРРЕЕ самовільне підключення електроустановок до електромережі поза розрахунковим засобом обліку з порушення схеми обліку. Самовільне підключення виконано кабелем алюміній 6 м.м2.

Також у вказаному акті графічно зображено схему електроспоживання споживача з цифровими відмітками на ній

Водночас, зі змісту акта про порушення слідує, що:

- пункт 2 акта містить відомості про те, чи пошкоджені пломба чи не пошкоджено, а у пункті 4 акта вказано: матеріал проводів (кабелів) - алюміній, та перерізи таких проводів, тип засобу вимірювальної техніки - штангенциркуль, а також місце на схемі, де було вилучено зразок кабелю, та номер пломби, якою опломбовано пакет з вилученим кабелем.

Поряд з тим, зі змісту спірного рішення позивача, оформленого протоколом № 222 від 13.04.2023, слідує, що акт про порушення підлягає розрахунку згідно підп. 6 п. 8.4.6. ПРРЕЕ, з зазначення проведення розрахунку відповідно до кількості календарних днів з дати останнього контрольного огляду до дати виявлення порушення (з 18.10.2024 по 14.02.2023).

У зазначеному рішенні, щодо суті порушення, вказано: самовільне підключення електроустановок до електромережі.

Відповідно до наявного в матеріалах справи розрахунку за актом до сплати кошти у розмірі 57 254,83 грн з зазначення проведення розрахунку відповідно до кількості календарних днів з дати останнього контрольного огляду до дати виявлення порушення (з 18.10.2024 по 14.02.2023).

Так, згідно пункту 8.4.1., підпунктів 1, 2, 5-8 пункту 8.4.2. глави 8.4. ПРРЕЕ визначено, що оператор системи визначає обсяг та вартість електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення цих Правил та/або виявлення фактів безоблікового споживання електричної енергії, самовільного підключення до об`єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без засобів вимірювальної техніки, відповідно до вимог цієї глави.

Визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень, зокрема:

- порушення цілісності пломб, цілісності пломбувального матеріалу, на якому встановлені пломби (дріт, кордова нитка тощо), порушення цілісності гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал (далі - пошкодження пломб), або відсутність на засобах вимірювальної техніки пломб з відбитками тавр про їх повірку чи пломб з відбитками тавр оператора системи або інших заінтересованих сторін, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, установлених пломб, та за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки);

- пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії);

- самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі без порушення схеми обліку;

- самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку;

- самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку;

- використання "штучного нуля", що призвело до споживання необлікованої електричної енергії.

Водночас згідно пунктів 8.4.5., 8.4.6., 8.4.7. ПРРЕЕ у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпункті 1 пункту 8.4.2 цієї глави, положення цієї глави не застосовуються у випадку порушення оператором системи термінів проведення періодичної повірки засобів вимірювальної техніки, періодична повірка яких має здійснюватися за рахунок оператора системи.

У разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпункті 2 пункту 8.4.2 цієї глави, положення цієї глави застосовуються за умови наявності доступу до струмоведучих частин схеми (вузла) обліку, про що зазначається в акті про порушення, та у частині щодо пошкодження/відсутності пломби, якщо з моменту встановлення пломби до моменту виявлення факту її пошкодження/відсутності минуло не більше шести років.

У разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 5-8 пункту 8.4.2 цієї глави, зразки кабелів (проводів), через які було здійснено самовільне підключення, можуть вилучатися, про що робиться відповідний запис в акті про порушення. Місця вилучення зразків позначаються на схемі.

Розрахунок вартості необлікованої електричної енергії здійснюється виходячи з:

- вартості середньомісячних витрат оператора системи на купівлю однієї кіловат-години (кВт·год) електричної енергії на компенсацію незапланованих втрат електричної енергії, її передачі та розподілу у період порушення споживачем цих Правил (Ц, грн/кВт·год);

- величини розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії (Wдоб, кВт·год);

- кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил (Д, день).

Вартість необлікованої електричної енергії (Вно, грн) розраховується за формулою Цi* Wi, де:

- Цi - середня вартість витрат оператора системи на купівлю однієї кіловат-години (кВт·год) електричної енергії на компенсацію незапланованих втрат електричної енергії, її передачі та розподілу протягом i-того календарного місяця (цінового періоду) (грн/кВт·год), яка визначається виходячи з, зокрема, за періоди (місяці) з 01 липня 2019 року - суми середньої ціни купівлі електричної енергії оператором системи на балансуючому ринку та тарифів на послуги з передачі та розподілу електричної енергії (для споживача відповідного класу напруги) протягом календарного місяця (цінового періоду), грн/кВт·год.;

Wi - обсяг споживання електричної енергії, що відповідає календарному місяцю (ціновому періоду), кВт·год, що розраховується за формулою Wдоб* Дi, де:

- Wдоб - розрахункова величина добового споживання електричної енергії, кВт·год;

- Дi - кількість днів, визначена відповідно до рівняння 1 цієї глави.

Згідно п. 8.4.10 Правил роздрібного ринку електричної енергії у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-5 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (Wдоб, кВт·год) розраховується за формулою 4 - Wдоб = Р*tдоб*Кв, де:

Р - потужність (кВт), визначена як: 1) сумарна максимальна потужність наявних у споживача на час складення акта про порушення струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних (за умови, якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи); 2) потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складення акта про порушення струмоприймачів на максимальну потужність, визначеного на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології (за умови відсутності паспортних даних усіх струмоприймачів, наявних у споживача на час складення акта про порушення, та якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи); 3) дозволена потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначена в договорі з оператором системи (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів 1 або 2 цього пункту, перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників оператора системи на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність);

tдоб - тривалість роботи обладнання протягом доби, що визначається на підставі договору з оператором системи (год). У разі відсутності в договорі даних про тривалість роботи обладнання споживача tдоб приймається рівним 8 год;

Кв - коефіцієнт використання струмоприймачів (приймається рівним 0,6).

Водночас згідно пункту 8.4.12. ПРРЕЕ у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 6-8 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення (Wдоб.с.п., кВт·год), розраховується за формулою 8 - Wдоб.с.п.=Pс.п.*tвик.с.п.

З системного аналізу вказаних вище норм слідує, що під час складення акта про порушення ПРРЕЕ та прийняття оператором системи рішення з розгляду такого акта, оператор системи зобов`язаний діяти обґрунтовано, однозначно мотивувати свої висновки щодо належної кваліфікації дій споживача, що призвели до такого порушення, та визначення конкретного порушення, передбаченого цими Правилами, зокрема визначених у пункті 8.4.2., адже застосування тієї чи іншої формули та відповідно її показників для визначення, зокрема, величини розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії та як наслідок, розрахунку вартості необлікованої електричної енергії залежить від виду вчиненого порушення.

Так, пункт 8.4.2. розрізняє, зокрема, три види такого порушення: як самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі без порушення схеми обліку; самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку; самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку.

В акті про порушення вказано, що споживач вчинив порушення підпунктів 6,8,10 пункту ПРРЕЕ - 5.5.5. та зазначено, що безобліково використовує електроенергію шляхом самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі з порушення схеми обліку.

Тобто, в акті вказано порушення передбачене ПРРЕЕ, без конкретизації підпункту, порушення якого було встановлено під час перевірки.

Вказані у акті про порушення дії споживача не можливо однозначно віднести до одного з вказаних у пунктах 1-9 порушень, оскільки зміст акта про порушення не містить посилання на відповідний пункти Правил, а зазначені в акті підпункти пункту ПРРЕЕ - 5.5.5. визначено обов`язки споживача, який не є кваліфікуючим в розрізі передбачених підпунктами 1-9 пункту 8.4.2. ПРРЕЕ.

Водночас вказані порушення не дають змогу ідентифікувати:

- ані зазначені у акті пункти ПРРЕЕ - підп. 6, 8, 10 п. 5.5.5, якими унормовано обов`язки споживача: забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності

- ані зображена у акті схема електроживлення споживача, позаяк зазначення такої схеми відповідно до вказаних вище приписів ПРРЕЕ є необхідною умовою при складенні акта, окремо від умови про зазначення змісту виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил.

З огляду викладеного, суд дійшов висновку, що текст складеного позивачем акта про порушення є неоднозначним, що дає можливість його подвійного тлумачення в розрізі кваліфікації виявленого порушення, як наслідок такі недоліки акта свідчать про невідповідність його вимогам ПРРЕЕ, як документа установленої форми, який складається для фіксації факту порушення споживачем цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії.

Отже, в цьому випадку йдеться про викладення змісту акта таким чином, що призводить до подвійного тлумачення його змісту, що впливає на визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, а отже не є незначним дефектом оспорюваного акту.

Водночас за результатами розгляду акту про порушення, позивачем було прийнято рішення, оформлене протоколом № 222 від 13.04.2024 яке не містить відомостей про однозначну кваліфікацію вчиненого споживачем порушення, оскільки у такому рішенні вказано: щодо суті порушення - "самовільне підключення електроустановок до електромережі», при цьому розрахунок необлікованої електричної енергії здійснено згідно п.п. 6 п. 8.4.2. ПРРЕЕ.

Зокрема, умовами договору було погоджено, що Постачальник продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача із загальною дозволеною потужністю 14 кВт, що вказана для кожного об`єкту Споживача у додатку «відомості про об`єкти Споживача»; а Споживач оплачує Постачальнику вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору та додатків до Договору (далі-Додатки), що є його невід`ємною частиною.

Поряд з цим, відповідачем у відзиві на позовну заяву стверджується, що акт № 4677 був складений не за адресами «найменування точки обліку (адреси)» відповідно до додатку № 11 до договору № ЧЧ 702200 від 23.06.2014, а за адресою вул. В. Курки, 1 с. Любомирка, де відповідачка не здійснює свою діяльність.

За змістом акту № 4677 слідує, що перевірка була здійснено за адресою вул. В. Курки,12, с. Любомирка, з характеристикою об`єкта магазин «Міраж».

Так, в якості доказів, що об`єкт перевірки належить відповідачу, позивачем було долучено до матеріалів справи додаток № 10 до договору № ЧЧ702200 від 23.06.2014 - «перелік місць встановлення електролічильників, за якими проводиться розрахунок за відпущену електроенергію, включаючи субспоживачів», в якому значить точка обліку магазин «Міраж», с. Любомирка із зазначенням типу лічилька Єнергомера ЦЄ 6803 В, серійний номер лічильника 05445801 (2006).

Як уже зазначалось судом, в акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення. В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

За змістом акту № 4677 від 14.02.2024 слідує, що перевірка була здійснена за адресою вул. В. Курки,12, с. Любомирка, з характеристикою об`єкта магазин «Міраж», при цьому в даному акті відсутні відомості про засоби вимірювання електричної енергії на дату складання акту про порушення, такі як заводський номер, тип, покази, трансформатор струму, трансформатор напруги, дата повірки, номінальний струм А, місце встановлення, позначення на схемі місця встановлення.

Тобто, ідентифікувати точку обліку з наданих доказів у суду відсутні можливості, оскільки, позивачем не надано доказів щодо того, що даний об`єкт належить Споживачу, в даному випадку ФОП Білоус О.В.

Стаття 79 ГПК України викладена в новій редакції Законом від 20.09.2019 (набрав чинності з 17.10.2019). Ш Поняття достатності доказів замінено на стандарт доказування «вірогідність доказів»: - наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази надані на її спростування; - питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Важливим елементом змагальності процесу є стандарти доказування - спеціальні правила, яким суд має керуватися при вирішення справи. Ці правила дозволяють оцінити, наскільки вдало сторони виконали вимоги щодо тягаря доказування і наскільки вони змогли переконати суд у своїй позиції, що робить оцінку доказів більш алгоритмізованою та обґрунтованою. Постанова КГС ВС від 25.06.2020 у справі № 924/233/18

Стандарт доказування «вірогідності доказів», на відміну від «достатності доказів», підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто, з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати їх саме ту кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.

Законодавством покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були. Верховний Суд в ході касаційного перегляду судових рішень неодноразово звертався загалом до категорії стандарту доказування та відзначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує.

Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (постанови КГС ВС від 02.10.2018 у справі № 910/18036/17, від 23.10.2019 у справі № 917/1307/18, від 18.11.2019 у справі № 902/761/18, від 04.12.2019 у справі № 917/2101/17). Постанова КГС ВС від 25.06.2020 у справі № 924/233/18

Приписами ч. 1, 2 ст. 73, ч. 1, 3 ст. 74 ГПК України унормовано що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Отже, наведені дефекти акта про порушення, який є неоднозначним в розрізі кваліфікації порушення, свідчить про відсутність підстав для визнання його неналежним доказом на підтвердження вчинення ФОП Білоус О.В. порушення ПРРЕЕ, тоді як інших доказів на підтвердження вчинення нею визначеного ПРРЕЕ порушення суду не надано, а відтак в позові слід відмовити.

При прийнятті вказаного рішення судом враховано правову позицію, викладену в постановах Верховного Суду від 10.04.2018 у справі № 906/585/17 та від 01.11.2019 у справі № 922/2992/18, згідно яких: розрахунок вартості недоврахованої електроенергії на підставі некоректних вихідних даних є безумовною підставою (навіть єдиною) для визнання рішення енергопостачальника незаконним.

В порядку статті 129 судові витрати зі сплати судового збору залишаються за позивачем.

Керуючись ст. ст. 2, 3, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 86, 91, 113, 118, 123, 126, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327, ГПК України, суд -

ВИРІШИВ :

1. В позові відмовити.

2. Понесені судові витрати залишити за позивачем.

3. Згідно з приписами ч.1 ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

4. Відповідно до положень ч.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

5. Примірник повного судового рішення надіслати відповідачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення, на електронні адреси позивача - uugai@voe.com.ua., представника відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1

Повне рішення складено 11 листопада 2024 р.

Суддя Яремчук Ю.О.

віддрук. прим.:

1 - до справи

2- відповідачу - АДРЕСА_1

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення31.10.2024
Оприлюднено14.11.2024
Номер документу122954866
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —902/434/24

Ухвала від 17.12.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Павлюк І.Ю.

Рішення від 31.10.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 10.10.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 12.09.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 31.07.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 11.06.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 15.05.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні