Справа № 732/1720/24
У Х В А Л А
11 листопада 2024 р. м. Вінниця
Суддя Вінницького міського суду Вінницької області Медяна Ю.В., ознайомившись з матеріалами заяви ОСОБА_1 , заінтересовані особи - ОСОБА_2 , Виконавчий комітет Вінницької міської ради як орган опіки та піклування про усиновлення дитини,
в с т а н о в и в:
До Вінницького міського суду Вінницької області за підсудністю з Городнянського районного суду Чернігівської області надійшла цивільна справа №732/1720/24 за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи - ОСОБА_2 , Виконавчий комітет Вінницької міської ради як орган опіки та піклування про усиновлення дитини.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31.10.2024 справа №732/1720/24 передана на розгляд судді Вінницького міського суду Вінницької області Медяній Ю.В.
Дана заява підлягає залишенню без руху з огляду на наступне.
Відповідно до ч.9 ст.10 ЦПК України, якщо спірні відносини не врегульовані законом, суд застосовує закон, що регулює подібні за змістом відносини (аналогія закону), а за відсутності такого - суд виходить із загальних засад законодавства (аналогія права).
Відповідно до ст.310 ЦПК України, заява про усиновлення дитини або повнолітньої особи, яка не має матері, батька або була позбавлена їхнього піклування, подається до суду за місцем їх проживання.
Відповідно до ч.1, 3 ЦК України, місцем проживання фізичної особи є житло, в якому вона проживає постійно або тимчасово. Місцем проживання фізичної особи у віці від десяти до чотирнадцяти років є місце проживання її батьків (усиновлювачів) або одного з них, з ким вона проживає, опікуна або місцезнаходження навчального закладу чи закладу охорони здоров`я тощо, в якому вона проживає, якщо інше місце проживання не встановлено за згодою між дитиною та батьками (усиновлювачами, опікуном) або організацією, яка виконує щодо неї функції опікуна.
Відповідно до відповіді №827675 від 04.10.2024 з Єдиного державного демографічного реєстру, ОСОБА_2 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 . (а.с.29)
З відповіді №827779 від 04.10.2024 з Єдиного державного демографічного реєстру вбачається, що дитина ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , щодо якої подано заяву про усиновлення, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , тобто разом з матір`ю. (а.с.28)
При цьому, з наявної в матеріалах справи міститься договір безоплатного користування майном від 01.05.2024, відповідно до якого ОСОБА_4 передала в безоплатне користування ОСОБА_2 в тимчасове користування квартиру АДРЕСА_2 . (а.с.13-14)
З акту обстеження житлово-побутових умов дитини, затвердженого 22.08.2024 заступником начальника служби у справах дітей Вінницької міської ради Майєю Бойко вбачається, що за адресою: АДРЕСА_3 проживають ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та дитина ОСОБА_3 (а.с.15)
Згідно з відповідями на запит Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради від 06.11.2024 №08/00/008/172940 та №08/00/008/172944, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 на обліку в департаменті як внутрішньо переміщені особи не перебувають.
Відповідно до статті 3 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», вільний вибір місця проживання чи перебування - право громадянина України, а також іноземця та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, на вибір адміністративно-територіальної одиниці, де вони хочуть проживати чи перебувати; місце проживання - житло з присвоєною у встановленому законом порядку адресою, в якому особа проживає, а також апартаменти (крім апартаментів у готелях), кімнати та інші придатні для проживання об`єкти нерухомого майна, заклад для бездомних осіб, інший надавач соціальних послуг з проживанням, стаціонарна соціально-медична установа та інші заклади соціальної підтримки (догляду), в яких особа отримує соціальні послуги.
Відповідно до п.4 Порядку декларування та реєстрації місця проживання (перебування), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2022 року № 265, який набрав чинності 14.03.2022 року, Особа може задекларувати/зареєструвати своє місце проживання (перебування) лише за однією адресою. У разі коли особа проживає у двох і більше місцях, вона здійснює декларування/реєстрацію місця проживання (перебування) за однією з таких адрес за власним вибором. За адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) з особою ведеться офіційне листування та вручення офіційної кореспонденції. Положення абзацу першого цього пункту не поширюються на осіб, адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) яких знаходиться на територіях, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації. Така особа може задекларувати/зареєструвати місце свого проживання без зняття з реєстрації місця свого попереднього проживання. Особа, адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) якої знаходиться на територіях, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації, може задекларувати/зареєструвати місце свого проживання за межами тимчасово окупованої території України без внесення будь-яких відміток до паспорта громадянина України, виготовленого у формі книжечки. Відомості про адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), що знаходиться на територіях, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації, вносяться до реєстру територіальної громади, яка здійснила відповідну реєстраційну дію за межами таких територій.
Внесення до реєстру територіальної громади відомостей про адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) особи на територіях, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації, здійснюється на підставі: документа, що підтверджує право на проживання в житлі, що знаходиться на територіях, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації, або інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про таке житло; або відомостей про адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), внесених до документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України; або відомостей про адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), внесених до відомчої інформаційної системи ДМС.
Аналіз змісту вказаних норм дозволяє зробити висновок, що особа може мати декілька місць проживання/перебування. Водночас законодавством визначено необхідність проведення реєстрації (декларування) місця проживання/перебування особи, яка може бути здійснена тільки за однією адресою за її власним вибором, в тому числі й на підставі договору безоплатного користування майном. Виключення становлять лише особи, адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) яких знаходиться на територіях, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації.
Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 в редакції від 30.10.2024, Бериславська міська територіальна громада з 11.11.2022 не перебуває в тимчасовій окупації. Крім цього, в даному Переліку зазначено, що датою припиненнмя можливості бойових дій у м. Берислав Бериславської міської територіальної громади є 01.05.2023, проте з 01.05.2023 м. Берислав Бериславської міської територіальної громади включений до території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.
Таким чином, ОСОБА_2 та дитина ОСОБА_3 можуть мати більше ніж одне зареєстроване місце проживання.
Водночас, з матеріалів заяви не вбачаєтсья, що ОСОБА_2 та дитина ОСОБА_3 зареєстровані за другою адресою, відмінною від їх зареєстрованого місця проживання за адресою: АДРЕСА_1
Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.
Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» є спеціальним законом щодо статусу вказаних осіб, який підлягає застосуванню.
У постанові від 29 липня 2019 року у справі №409/2636/17 Верховний Суд вказав на те, що вирішуючи питання про відкриття провадження у справі, необхідно також враховувати імперативні положення спеціального Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», згідно зі статтею 5 якого довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у ст. 1 цього Закону.
Особи, які залишили або покинули своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації та стали на облік як внутрішньо переміщені особи можуть звертатися з позовами до судів за місцем фактичного проживання/перебування. Таким чином, якщо особа-переселенець зареєструвалася на новому місці як ВПО (внутрішньо переміщена особа), то маючи відповідну довідку про взяття на облік, переселенець може звертатись з позовом до суду у місці свого тимчасового перебування.
Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 14.08.2024 у справі №607/5535/22.
При цьому, судом встановлено, що ОСОБА_2 та дитина ОСОБА_3 не перебувають на обліку як внутрішньо переміщені особи у м. Вінниці.
Верховний суд у своїй постанові від 24 червня 2024 року у справі №554/7669/21 вказує на те, що в нормах ЦПК України передбачено використання лише зареєстрованого місця проживання, фактичне місце проживання фізичної особи не має правового значення. З огляду на викладене, використання для встановлення конкретного суду за визначеною територіальною підсудністю фактичної адреси проживання матиме наслідком невизначеність при вчиненні окремих процесуальних дій, адже фактичне місце проживання може змінюватись чи не щодня.
Відповідно до частини першої статті 378 ЦПК України судове рішення, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню з направленням справи на розгляд за встановленою законом підсудністю, якщо рішення прийнято судом з порушенням правил територіальної юрисдикції (підсудності).
Таким чином, заявнику для розгляду даної заяви Вінницьким міським судом Вінницької області необхідно надати докази того, що дитина ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована або взята на облік як внутрішньо переміщена особа за адресою, яка знаходиться в межах адміністративно-територіального поділу міста Вінниці.
Також суд звертає увагу заявника на те, що відповідно до Розпорядження Верховного Суду України від 10.01.2023 №2, з 01.02.2023 відновлено територіальну підсудність справ Великоолексдрівського районного суду Херсонської області. Також вказаним розпорядженням з 01.02.2023 визначено територіальну підсудність справ, а саме: територіальна підсудність справ Бериславського районного суду Херсонської області визначена Великоолексдрівському районному суду Херсонської області.
Відповідно до ч. 1 ст. 185 ЦПК України, суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях 175 і 177 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня надходження до суду позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.
Виходячи з наведеного вище, заява ОСОБА_1 , заінтересовані особи - ОСОБА_2 , Виконавчий комітет Вінницької міської ради як орган опіки та піклування про усиновлення дитини підлягає залишенню без руху, з наданням заявнику строку для усунення зазначених недоліків.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 10, 185, 310 ЦПК України, суддя
у х в а л и в:
Заяву ОСОБА_1 , заінтересовані особи - ОСОБА_2 , Виконавчий комітет Вінницької міської ради як орган опіки та піклування про усиновлення дитини - залишити без руху.
Заявнику надати строк - 7 днів з дня отримання копії ухвали суду для усунення недоліків заяви.
Роз`яснити, що в разі невиконання вимоги суду в установлений строк заява вважатиметься неподаною і буде повернута заявнику.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Суддя
Суд | Вінницький міський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2024 |
Оприлюднено | 14.11.2024 |
Номер документу | 122962479 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про усиновлення, з них: усиновлення громадянами України, що проживають на території України |
Цивільне
Вінницький міський суд Вінницької області
Медяна Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні