ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
адреса юридична: вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, адреса для листування: вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36607, тел. (0532) 61 04 21, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/
Код ЄДРПОУ 03500004
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.11.2024 Справа № 917/1035/24
Господарський суд Полтавської області у складі судді Безрук Т. М., за участю секретаря судового засідання Сілаєвої О. Ф., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовною заявою Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
до Виконавчого комітету Великобудищанської сільської ради
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Великобудищанська сільська рада
про зобов`язання вчинити дії
за участю представників: від позивача: Дикань О. М.; від відповідача: ОСОБА_1 ; від третьої особи: не з`явився
установив:
До Господарського суду Полтавської області звернулося Східне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України з позовом до Виконавчого комітету Великобудищанської сільської ради про зобов`язання виконати пункт 2 резолютивної частини рішення адміністративної колегії Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 05.04.2023 № 70/27-р/к у справі № 7/03-71-22, а саме припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, яке полягає у невизначенні на конкурсних засадах виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території населених пунктів, на які поширюються повноваження Великобудищанської сільської ради.
Відповідач у відзиві (вхід. № 9557 від 10.07.2024) проти позову заперечує, посилаючись на те, що через зміни в законодавстві у сфері поводження з відходами, конкурс на визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів, який мав відбутися у серпні 2023 року, не відбувся. По Великобудищанській сільській раді виконавець послуг з вивезення твердих побутових відходів на конкурсних засадах не визначався, відповідно, договір про надання послуг з управління побутовими відходами не укладався. Регіональний план Полтавської області на сьогоднішній день не затверджено, а відповідно, не можливо розробити місцевий план управління відходами. Згідно з законодавством, яке діє у сфері управління відходами на час подання позову, розробити конкурсну документацію та провести конкурс із визначення суб`єктів господарювання на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів без затверджених регіонального та місцевого планів управління відходами на сьогоднішній день не можливо, оскільки відсутні необхідні характеристики об`єктів відходів. Нормативні акти, на підставі яких Відділення прийняло рішення, втратили чинність, а враховуючи те, що закони та нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, відсутні правові підстави для його виконання.
Позивач у відповіді на відзив (вхід. № 10003 від 23.07.2024) зазначив, що до набрання чинності 09.07.2023 Закону України «Про управління відходами» діяв Закон України «Про відходи», яким також було передбачено, що виконавців послуг з вивезення побутових відходів (наразі послуга із збирання та перевезення побутових відходів) визначає орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Абзацом другим частини шостої розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про управління відходами» визначено, що до визначення адміністратора послуги з управління побутовими відходами та встановлення тарифу на послугу з управління побутовими відходами функції виконавця послуги з управління побутовими відходами здійснює суб`єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у встановленому порядку. 30.08.2023 набув чинності Порядок проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2023 № 918. Суб`єкти господарювання на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів відповідно до вимог чинного законодавства також повинні бути визначені на конкурсних засадах. У відповідності до листів Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, в разі відсутності регіонального та місцевого планів управління відходами Відповідач має провести конкурс щодо визначення суб`єкта господарювання на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів без їх врахування.
Інші заяви по суті спору та клопотання від сторін не надійшли.
У цій справі були вчинені такі процесуальні дії.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.06.2024 цей позов переданий на розгляд судді Безрук Т. М. за номером справи 917/1035/24 (а.с.61).
Ухвалою від 26.06.2024 (а.с.63-64) суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження, призначив справу до розгляду у порядку загального позовного провадження в підготовче засідання та встановив сторонам строки для подання заяв по суті справи.
Ухвалою від 29.08.2024 суд продовжив строк проведення підготовчого провадження на 30 днів для належної підготовки справи для розгляду по суті відповідно до ч.3 ст. 183 ГПК України (а.с.124).
Ухвалою від 15.10.2024 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті (а.с.150).
Про час і місце розгляду справи по суті сторони повідомлені належним чином, що підтверджується довідками про доставку 15.10.2024 електронного листа (ухвали від 15.10.2024) позивачу, представнику позивача, відповідачу, представнику відповідача, третій особі (а.с. 155, 153, 151, 154, 152).
Відповідно до ч. 6 статті 242 ГПК України днем вручення судового рішення є, зокрема, день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи (п. 2).
Відповідно до ч. 7 статті 242 ГПК України якщо копію судового рішення вручено представникові, вважається, що його вручено й особі, яку він представляє.
За клопотанням відповідача (а.с.88, 129) його представник приймав участь у судових засіданнях в режимі відеоконференції.
У судовому засіданні 12.11.2024 суд проголосив вступну та резолютивну частини рішення згідно з ч. 6 ст. 233, ст. 240 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.
Адміністративна колегія Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі Відділення, Позивач) за результатами розгляду справи № 7/03-71-22 про порушення Виконавчим комітетом Великобудищанської сільської ради (далі Виконавчий комітет, Відповідач) законодавства про захист економічної конкуренції прийняла рішення від 05.04.2023 № 70/27-р/ к (далі Рішення № 70/27-р/к; а.с.14-18).
Згідно з резолютивною частиною вказаного рішення постановлено:
1) визнати бездіяльність Виконавчого комітету Великобудищанської сільської ради Миргородського району Полтавської області, яка полягає у не визначенні на конкурсних засадах виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території населених пунктів, на які поширюються повноваження Великобудищанської сільської ради, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першої статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, що призвела до недопущення конкуренції на ринку послуг з вивезення побутових відходів;
2) зобов`язати Виконавчий комітет Великобудищанської сільської ради Миргородського району Полтавської області припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, наведене у пункті 1 резолютивної частини цього рішення у 5-місячний термін з дня отримання рішення.
Копію Рішення № 70/27-р/к Відділення направило супровідним листом від 05.04.2023 № 70-02/П-1260 на адресу Виконавчого комітету, що була зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (далі ЄДР) на дату його складання: вул. Миру, буд. 1, с. Великі Будища, Миргородський р-н, Полтавська обл., 37320 (далі Лист; а.с.19). Копія Рішення № 70/27-р/к направлялася рекомендованим відправленням № 0303515307233, яке відповідач отримав 21.04.2023 (копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу а.с.20).
Позивач у позові вказує, що строк для добровільного виконання зобов`язання, встановленого Рішенням № 70/27-р/к, закінчився 21.09.2023.
Відповідно до інформації, що міститься у Єдиному державному реєстрі судових рішень (далі ЄДРСР) за посиланням https://reyestr.court.gov.ua/, Відповідач у встановлений законодавством строк Рішення № 70/27-р/к до господарського суду не оскаржував.
14.08.2023 Відділення отримало лист Великобудищанської сільської ради від 07.08.2023 № 027-09/1468 (вхід. до Відділення № 70-01/1838) (а.с.21-23) у якому, зокрема, зазначалося, що Відповідач 30.06.2023 прийняв рішення № 206 «Про затвердження Положення про порядок проведення конкурсу на визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території Великобудищанської сільської ради», а також про оголошення початку прийому документів для участі у конкурсі з 27.07.2023.
У листі від 07.08.2023 № 027-09/1468 Великобудищанська сільська рада також вказала, що у зв`язку з втратою чинності з 09.07.2023 Закону України «Про відходи» та набранням чинності Закону України «Про управління відходами» і неврегулювання питання поводження з твердими побутовими відходами на законодавчому рівні, до вирішення такої ситуації відповідні послуги здійснюватиме Комунальне підприємство «Добробут» (далі КП «Добробут»).
Позивач надав Відповідачу відповідь листом від 24.08.2023 № 70-02/П-2674 (а.с.24-25), в якому зокрема, зазначив, що пунктом 7 частини другої статті 6 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що виконавцями комунальних послуг з управління побутовими відходами є адміністратор послуги з управління побутовими відходами, а у разі його відсутності - визначений у встановленому законодавством порядку суб`єкт господарювання, який здійснює збирання та перевезення побутових відходів. Абзацом третім частини шостої розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про управління відходами» визначено, що суб`єкти господарювання, визначені виконавцями послуг з вивезення побутових відходів, що на момент набрання чинності цим Законом мають чинний договір на надання відповідних послуг з органами місцевого самоврядування, повинні переукласти такий договір з адміністратором (у разі його визначення). Договір про надання послуги з управління побутовими відходами переукладається на той самий строк, на який він був укладений з органом місцевого самоврядування. Також позивач повідомив про необхідність виконання пункту 2 резолютивної частини Рішення № 70/27-р/к у встановлені строки, про що повідомити Відділення та надати копії підтверджуючих документів.
Великобудищанська сільська рада направила Позивачу лист від 31.08.2023 № 02.7-09/1626 (вх. до Відділення № 70-01/1994 від 08.09.2023; а.с.29), в якому посилаючись на вищевказані причини невиконання зобов`язань по пункту 2 резолютивної частини Рішення № 70/27-р/к, просила переглянути термін такого виконання, а також повідомила про своє звернення до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури щодо застосування постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173.
Позивач листом від 18.09.2023 № 70-02/П-2802 (а.с.26) повідомив Відповідачу, зокрема, наступне. Пунктом 7 частини другої статті 6 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що виконавцями комунальних послуг з управління побутовими відходами є адміністратор послуги з управління побутовими відходами, а у разі його відсутності - визначений у встановленому законодавством порядку суб`єкт господарювання, який здійснює збирання та перевезення побутових відходів. Відповідно до частини третьої статті 33 Закону України «Про управління відходами», суб`єкти господарювання, які здійснюють збирання та перевезення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Виконавчий орган місцевої ради на конкурсних засадах може визначити декількох суб`єктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність із збирання та перевезення побутових відходів, на території територіальної громади за територіальним принципом та/або за видами побутових відходів (змішані, великогабаритні, ремонтні, небезпечні). Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів» від 25.08.2023 № 918, яка набула чинності з 30.08.2023, затверджено Порядок проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів. Також, постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку визначення суб`єктів господарювання, які здійснюють відновлення та видалення побутових відходів» від 05.09.2023 № 941, яка набула чинності з 07.09.2023, затверджено Порядок визначення суб`єктів господарювання, які здійснюють відновлення та видалення побутових відходів. Крім того, постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку розроблення, погодження та затвердження місцевих планів управління відходами» від 05.09.2023 № 947, яка набула чинності з 08.09.2023, затверджено Порядок розроблення, погодження та затвердження місцевих планів управління відходами. В той же час, у своєму листі Позивач повторно наголосив про необхідність виконання зобов`язання, покладеного на Виконавчий комітет пунктом 2 резолютивної частини Рішення № 70/27- р/к.
Великобудищанська сільська рада листом від 21.09.2023 № 02.7-09/1790 (вх. до Відділення № 70-01/2092 від 26.09.2023; а.с.27-28) повідомила, що Відповідач прийняв рішення від 13.09.2023 № 330 «Про затвердження Положення про порядок проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів на території Великобудищанської сільської ради» та рішення від 13.09.2023 № 331 «Про затвердження Положення про конкурсну комісію проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів на території Великобудищанської сільської ради», а також, що відповідний конкурс буде проведено після розроблення та затвердження регіонального плану управління відходами у Полтавській області та місцевого прану управління, які розробляються протягом року з для набрання чинності регіонального плану.
Великобудищанська сільська рада листом від 24.11.2023 № 02.7-09/2244 (вх. до Відділення № 70-01/2539 від 29.11.2023; а.с.30-31) повідомила, що за результатами звернення до Полтавської обласної військової адміністрації щодо розроблення регіонального плану управління відходами у Полтавській області, станом на 23.11.2023 такий план не затверджено, що в свою чергу позбавляє можливості Виконавчий комітет виконати пункт 2 резолютивної частини Рішення № 70/27-р/к.
Позивач направив Відповідачу вимогу від 30.11.2023 № 70-02/П-3452 про надання інформації та роз`яснень стосовно невиконання зобов`язання, покладеного на Виконачий комітет Рішенням № 70/27-р/к (далі Вимога) (а.с.32-33).
У відповідь на Вимогу Великобудищанська сільська рада листом від 06.12.2023 № 02.7-09/2309 (а.с.34-35) зазначила, що у зв`язку з незатвердженням регіонального та місцевого планів управління відходами, остання має перешкоди для підготовки та проведення конкурсу з визначення суб`єкта господарювання на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів.
Листом від 05.02.2024 № 70-02/П-311 (а.с.39-40) Позивач повідомив Виконавчому комітету, зокрема, що у роз`ясненнях, наведених у листі Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 25.01.2024 № 1496/25/10-24 (вх. від 26.01.2024 № 70-01/64к) до Антимонопольного комітету України, вказано, що «територіальна громада в межах своєї компетенції вирішує питання місцевого значення, виходячи з інтересів в частині управління побутовими відходами, та під час проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з управління побутовими відходами мають бути враховані положення регіонального та місцевого планів у разі їх затвердження» (копія листа Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 25.01.2024 № 1496/25/10-24 а.с.37-38). Також, Відділення наголосило Відповідачу про обов`язковість виконання зобов`язання, покладеного на нього Рішенням № 70/27-р/к.
У відповідь на вказаний лист Великобудищанська сільська рада листом від 09.02.2024 № 02.7-09/388 (а.с.41) повідомила Позивача про звернення до Департаменту екології на природних ресурсів Полтавської обласної Військової адміністрації щодо розроблення та затвердження регіонального плану управління відходами в Полтавській області та до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України щодо надання роз`яснень застосування норм постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2023 № 918 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів» в частині можливості розроблення конкурсної документації за відсутності регіонального та місцевого планів управління відходами.
Також, з листом від 05.03.2024 № 02.7-09/579 Великобудищанська сільська рада направила до Відділення лист Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 19.02.2024 № 3029/25/10-25, в якому зазначалось, що у відповідності до отриманих роз`яснень під час проведення конкурсу з визначення виконавця послуги з управління побутовими відходами мають бути враховані положення регіонального та місцевого планів у разі їх затвердження (а.с.42-43).
Позивач у позові вказує, що станом на дату подання цієї позовної заяви, Відділення не отримувало від Відповідача документів, що підтверджують виконання зобов`язання, а саме пункту 2 резолютивної частини Рішення 12 70/27-р/к. Тому Відділення звернулося до суду з цим позовом.
При вирішенні спору суд зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов`язковими до виконання.
Частинами першою та другою статті 62 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що строки, в межах яких вчиняються відповідні дії, зокрема при розгляді заяв про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію суб`єктів господарювання, при розгляді справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції тощо, встановлюються законодавством про захист економічної конкуренції, а також органами Антимонопольного комітету України, головою територіального відділення Антимонопольного комітету України. Зазначені строки визначаються календарною датою, зазначенням події, що повинна неминуче настати, чи періодом часу. Перебіг строку, який обчислюється роками, місяцями або днями, починається наступного дня після календарної дати або настання події, якими визначено його початок. Строк, який обчислюється роками, закінчується у відповідний місяць і число останнього року строку. Строк, який обчислюється місяцями, закінчується у відповідне число останнього місяця строку. Якщо кінець строку, який обчислюється місяцями, припадає на такий місяць, що не має відповідного числа, строк закінчується в останній день цього місяця. У разі, коли останній день припадає на неробочий день, днем закінчення строку вважається перший наступний за ним робочий день. Останній день строку триває до 24 години, але, коли в цей строк необхідно було вчинити дію в Антимонопольному комітеті України чи його територіальному відділенні, строк закінчується в момент закінчення робочого дня.
Відповідно до частини першої статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» рішення (витяг з нього за вилученням інформації з обмеженим доступом, а також визначеної відповідним державним уповноваженим Антимонопольного комітету України, головою територіального відділення Антимонопольного комітету України інформації, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які брали участь у справі), розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень надається для виконання шляхом надсилання або вручення під розписку чи доведення до відома в інший спосіб.
Копію Рішення № 70/27-р/к Відділення направило супровідним листом від 05.04.2023 № 70-02/П-1260 на адресу Виконавчого комітету, що була зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань на дату його складання: вул. Миру, буд. 1, с. Великі Будища, Миргородський р-н, Полтавська обл., 37320. Це відправлення відповідач отримав 21.04.2023 (копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу а.с.20).
Отже, строк для добровільного виконання зобов`язання, встановленого Рішенням № 70/27-р/к, закінчився 21.09.2023.
Відповідно до частини першої статті 60 Закону України «Про захист економічної конкуренції» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) заявник, відповідач, третя особа мають право оскаржити рішення органів Антимонопольного комітету України повністю або частково до господарського суду у двомісячний строк з дня одержання рішення. Цей строк не може бути відновлено.
Відповідно до інформації, що міститься у Єдиному державному реєстрі судових рішень відповідач у встановлений законодавством строк Рішення № 70/27-р/к до господарського суду не оскаржував. Доказів такого оскарження відповідач до матеріалів справи не надав.
Отже, відповідно до частини другої статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції», Рішення № 70/27-р/к є законним та відповідно до статті 22 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» обов`язковим до виконання.
У вказаному Рішенні № 70/27-р/к позивач встановив порушення Виконавчим комітетом Великобудищанської сільської ради Миргородського району Полтавської області законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першої статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, що призвело до недопущення конкуренції на ринку послуг з вивезення побутових відходів, а саме бездіяльність Виконавчого комітету, яка полягає у не визначенні на конкурсних засадах виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території населених пунктів, на які поширюються повноваження Великобудищанської сільської ради; а також зобов`язано Виконавчий комітет припинити вказане порушення законодавства про захист економічної конкуренції у 5-місячний термін з дня отримання рішення.
Відповідно до частини другої статті 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчий комітет сільської ради входить до системи місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Частиною першою статті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» перебачено, що виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.
Частиною третьою статті 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільська, селищна, міська рада може прийняти рішення про розмежування повноважень між її виконавчим комітетом, відділами, управліннями, іншими виконавчими органами ради та сільським, селищним, міським головою (у тому числі з метою забезпечення надання адміністративних послуг у строк, визначений законом) в межах повноважень, наданих цим Законом виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.
У відповідності до положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Великобудищанська сільська рада створила Виконавчий комітет Великобудищанської сільської ради, як окрему юридичну особу, яка згідно законодавства також має статус органу місцевого самоврядування.
На дату прийняття Рішення № 70/27-р/к, а саме 05.04.2023, та встановлення відповідного зобов`язання щодо припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції, діяв Закон України «Про відходи» та інші підзаконні нормативно-правові акти, які регулювали питання надання послуг у сфері поводження з побутовими відходами, зокрема, з вивезення побутових відходів, у тому числі щодо проведення конкурсів на визначення виконавців відповідних послуг.
Відповідно підпункту 23 пункту "а" частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (в редакції, яка діла з 01.05.2021 до 09.07.2023) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, визначення на конкурсних засадах суб`єктів господарювання, що здійснюють у межах певної території надання послуг з вивезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами.
Згідно з частиною третьою статті 351 Закону України «Про відходи» (який діяв на дату прийняття Рішення та втратив чинність 09.07.2023) виконавця послуг з вивезення побутових відходів визначає орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 3 Правил надання послуг з поводження з побутовими відходами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 № 1070 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.03.2019 № 318) (які діяли на дату прийняття Рішення та втратили чинність 15.08.2023), послуги з поводження з побутовими відходами надаються суб`єктом господарювання, визначеним органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку виконавцем послуг з вивезення побутових відходів.
Процедура підготовки та проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту була визначена Порядком проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173 (далі - Порядок № 1173), який діяв на дату прийняття Рішення та втратив чинність 30.08.2023.
Відповідно до пункту 4 Порядку № 1173 підготовка та проведення конкурсу забезпечується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради або місцевою держадміністрацією у разі делегування їй повноважень відповідними радами у порядку, встановленому законом, виконавчим органом місцевого самоврядування суб`єкта співробітництва у формах, передбачених Законом України «Про співробітництво територіальних громад».
Враховуючи вищезазначене, Відповідач як орган місцевого самоврядування зобов`язаний був визначати виконавців послуг із вивезення побутових відходів на конкурсних засадах.
Проте в порушення діючого на той час законодавства Відповідач не визначав на конкурсних засадах виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території населених пунктів, на які поширюються повноваження Великобудищанської сільської ради.
09.07.2023 набув чинності Закон України «Про управління відходами», у зв`язку з чим, зокрема, Закон України «Про відходи» втратив чинність та були внесені зміни до інших законів України.
Закон України «Про управління відходами» набув чинності після прийняття адміністративною колегією Відділення Рішення № 70/27-р/к, майже через 3 місяці.
Відповідно підпункту 23 пункту "а" частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (в редакції, діючій з 09.07.2023) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, визначення у встановленому порядку суб`єктів господарювання, які здійснюють збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів.
Відповідно до пункту 8 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про управління відходами» Кабінету Міністрів України привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативноправових актів у відповідність із цим Законом.
Відповідно до пункту 4 частини другої статті 3 Закону України «Про управління відходами» одним із основних принципів державної політики у сфері запобігання утворенню та управління відходами є формування конкурентного середовища у сфері управління відходами - суб`єкти господарювання, органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані сприяти розвитку конкуренції та не повинні вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію у сфері управління відходами.
Частиною третьою статті 33 Закону України «Про управління відходами» визначено, що суб`єкти господарювання, які здійснюють збирання та перевезення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Виконавчий орган місцевої ради на конкурсних засадах може визначити декількох суб`єктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність із збирання та перевезення побутових відходів, на території територіальної громади за територіальним принципом та/або за видами побутових відходів (змішані, великогабаритні, ремонтні, небезпечні).
Аналогічні положення передбачені і пунктом 6 Правил надання послуги з управління побутовими відходами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2023 № 835 (надалі Правила № 835), які є чинними з 15.08.2023.
Згідно з пунктом 3 частини першої статті 17 Закону України «Про управління відходами» суб`єкти господарювання у сфері управління відходами мають право брати участь у встановленому законодавством порядку в конкурсах на набуття права виконання операцій із збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів на певній території.
Відповідно до частини другої статті 26 Закону України «Про управління відходами» до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами належить, зокрема, визначення у встановленому порядку суб`єктів господарювання, які здійснюють збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів.
30.08.2023 набув чинності Порядок проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2023 № 918 (далі Порядок № 918).
На підставі цього Порядку № 918 втратив чинність Порядок проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173.
Відповідно до пункту 1 Порядку № 918 цей Порядок визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з визначення суб`єктів господарювання на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів відповідно до правил благоустрою населеного пункту, регіональних та місцевих планів управління відходами на відповідній території територіальної громади за територіальним принципом та/або за видами побутових відходів (надалі - конкурс).
Згідно з пунктом 2 Порядку № 918 організатор конкурсу - виконавчий орган сільської, селищної, міської ради або місцева держадміністрація у разі делегування їй повноважень відповідними радами у порядку, встановленому законом.
Пунктом 4 Порядку № 918 передбачено, що підготовка та проведення конкурсу забезпечується організатором конкурсу.
Враховуючи вищенаведене, суб`єкти господарювання на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів як відповідно до вимог законодавства, що діяло на дату прийняття Рішення № 70/27-р/к, так і згідно з чинним законодавством повинні бути визначені на конкурсних засадах.
Відповідач листами повідомив позивача, що на виконання вимог Рішення № 70/27-р/к відповідач вчинив наступні дії:
- прийнято рішення Виконавчого комітету Великобудищанської сільської ради № 206 від 30.06.2023 «Про затвердження Положення про порядок проведення конкурсу на визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території Великобудищанської сільської ради» (а.с.23, 74);
- прийнято рішення Виконавчого комітету Великобудищанської сільської ради № 250 від 31.07.2023 «Про скасування рішення Виконавчого комітету Великобудищанської сільської ради № 206 від 30.06.2023 «Про затвердження Положення про порядок проведення конкурсу на визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території Великобудищанської сільської ради» (а.с.22, 73);
- листом від 07.08.2023 № 027-09/1468 Великобудищанська сільська рада також повідомила позивача про оголошення початку прийому документів для участі у конкурсі з 27.07.2023, але при цьому зазначила, що у зв`язку з втратою чинності з 09.07.2023 Закону України «Про відходи» та набранням чинності Закону України «Про управління відходами» і неврегулювання питання поводження з твердими побутовими відходами на законодавчому рівні, то до вирішення такої ситуації відповідні послуги здійснюватиме Комунальне підприємство «Добробут» (а.с.21-22);
- Великобудищанська сільська рада листом від 31.08.2023 № 02.7-09/1626 (а.с.29) , просила переглянути термін такого виконання, а також повідомила про своє звернення до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури щодо застосування постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173.
- прийнято рішення Виконавчого комітету Великобудищанської сільської ради № 330 від 13.09.2023 «Про затвердження Положення про порядок проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення твердих побутових відходів на території Великобудищанської сільської ради» (а.с.28);
- прийнято рішення Виконавчого комітету Великобудищанської сільської ради № 331 від 13.09.2023 «Про затвердження Положення про конкурсну комісію з проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення твердих побутових відходів на території Великобудищанської сільської ради» (а.с.28);
- Великобудищанська сільська рада листом від 21.09.2023 № 02.7-09/1790 (вх. до Відділення № 70-01/2092 від 26.09.2023) повідомила позивача про прийняття вказаних рішень, а також, що відповідний конкурс буде проведено після розроблення та затвердження регіонального плану управління відходами у Полтавській області та місцевого прану управління, які розробляються протягом року з для набрання чинності регіонального плану(а.с.27-28);
- Великобудищанська сільська рада листом від 24.11.2023 № 02.7-09/2244 (вх. до Відділення № 70-01/2539 від 29.11.2023) повідомила позивача, що за результатами звернення до Полтавської обласної військової адміністрації щодо розроблення регіонального плану управління відходами у Полтавській області, станом на 23.11.2023 такий план не затверджено, що в свою чергу позбавляє можливості Виконавчий комітет виконати пункт 2 резолютивної частини Рішення № 70/27-р/к (а.с.30-31);
- Великобудищанська сільська рада листом від 06.12.2023 № 02.7-09/2309 (а.с.34-35) зазначила, що у зв`язку з незатвердженням регіонального та місцевого планів управління відходами, остання має перешкоди для підготовки та проведення конкурсу з визначення суб`єкта господарювання на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів;
- листом від 09.02.2024 № 02.7-09/388 Великобудищанська сільська рада повідомила Позивача про звернення до Департаменту екології на природних ресурсів Полтавської обласної Військової адміністрації щодо розроблення та затвердження регіонального плану управління відходами в Полтавській області та до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України щодо надання роз`яснень застосування норм постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2023 № 918 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів» в частині можливості розроблення конкурсної документації за відсутності регіонального та місцевого планів управління відходами (а.с.41);
- з листом від 05.03.2024 № 02.7-09/579 Великобудищанська сільська рада направила до Відділення лист Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 19.02.2024 № 3029/25/10-25, в якому зазначалось, що у відповідності до отриманих роз`яснень під час проведення конкурсу з визначення виконавця послуги з управління побутовими відходами мають бути враховані положення регіонального та місцевого планів у разі їх затвердження (а.с.42-43).
У відзиві відповідач повідомив, що через зміни в законодавстві у сфері поводження з відходами, конкурс на визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів, який мав відбутися у серпні 2023 року, не відбувся (а.с.70).
Відповідач також у відзиві вказав, що керуватися нормами Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про управління відходами» в тій частині, що до моменту визначення адміністратора послуги з управління побутовими відходами, вказані функції виконує суб`єкт господарювання, визначений на конкурсних засадах, у Виконавчого комітету відсутні правові підстави, оскільки по Великобудищанській сільській раді виконавець послуг з вивезення твердих побутових відходів на конкурсних засадах не визначався, відповідно, договір про надання послуг з управління побутовими відходами не укладався.
Інших доказів в підтвердження виконання відповідачем Рішення № 70/27-р/к до матеріалів справи відповідач не надав.
Отже, відповідач не виконав у повному обсязі вимоги рішення адміністративної колегії Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 05.04.2023 № 70/27-р/к у справі № 7/03-71-22 щодо припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції, яке полягає у невизначенні на конкурсних засадах виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території населених пунктів, на які поширюються повноваження Великобудищанської сільської ради.
Заперечення відповідача проти позову суд відхиляє з таких підстав.
Так, відповідач у відзиві вказує про втрату чинності нормативно-правових актів, якими керувалось Відділення під час розгляду справи 7/03-71-22.
Проте, як встановив вище суд, на дату прийняття Рішення № 70/27-р/к від 05.04.2023, та встановлення відповідного зобов`язання щодо припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції, діяв Закон України «Про відходи», та інші підзаконні нормативно-правові акти, які регулювали питання надання послуг у сфері поводження з побутовими відходами, зокрема, з вивезення побутових відходів, у тому числі щодо проведення конкурсів на визначення виконавців відповідних послуг.
Вимоги щодо визначення органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах суб`єктів господарювання, що здійснюють у межах певної території надання послуг з вивезення побутових відходів, було передбачено, зокрема:
підпунктом 23 пункту "а" частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (в редакції, яка діла з 01.05.2021 до 09.07.2023),
частиною третьою статті 351 Закону України «Про відходи» (втратив чинність 09.07.2023),
пунктом 3 Правил надання послуг з поводження з побутовими відходами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 № 1070 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.03.2019 № 318) (втратили чинність 15.08.2023),
Порядком проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173 (далі - Порядок № 1173), який втратив чинність 30.08.2023.
Згідно із вказаними нормативними актами орган місцевого самоврядування був зобов`язаний визначати виконавців послуг із вивезення побутових відходів на конкурсних засадах.
Після прийняття Рішення № 70/27-р/к набув чинності Закон України «Про управління відходами» у зв`язку з чим, зокрема, Закон України «Про відходи» втратив чинність та були внесені зміни до інших законів України.
Проте діючі акти законодавства також передбачають, що суб`єкти господарювання на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів відповідно до вимог чинного законодавства також повинні бути визначені на конкурсних засадах.
Як зазначено у рішенні суду вище, це визначено підпунктом 23 пункту "а" частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», пунктом 4 частини другої статті 3, частиною третьою статті 33, пунктом 3 частини першої статті 17, частиною другою статті 26 Закону України «Про управління відходами», пунктом 6 Правил надання послуги з управління побутовими відходами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2023 № 835, Порядком проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2023 № 918.
Зокрема, пунктом 1 Правил надання послуги з управління побутовими відходами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2023 № 835 визначено, що ці Правила визначають механізм надання суб`єктами господарювання у сфері управління відходами незалежно від форми власності послуги з управління побутовими відходами у містах, селищах і селах.
Відповідно до абзацу другого пункту 2 Правил № 835 виконавець послуги - суб`єкт господарювання, який здійснює збирання та перевезення побутових відходів у встановленому законодавством порядку, або адміністратор послуги.
Згідно із пунктом 6 Правил 835 суб`єкти господарювання, які здійснюють операції із збирання та перевезення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до затвердженого Кабінетом Міністрів України порядку згідно з частиною третьою статті 33 Закону України «Про управління відходами». Виконавчий орган місцевої ради на конкурсних засадах може визначити декількох суб`єктів господарювання, які провадять господарську діяльність із збирання та перевезення побутових відходів, на території територіальної громади за територіальним принципом та/або за видами побутових відходів (змішані, великогабаритні, ремонтні, небезпечні).
Відповідно до частини третьої статті 33 Закону України «Про управління відходами» суб`єкти господарювання, які здійснюють збирання та перевезення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Виконавчий орган місцевої ради на конкурсних засадах може визначити декількох суб`єктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність із збирання та перевезення побутових відходів, на території територіальної громади за територіальним принципом та/або за видами побутових відходів (змішані, великогабаритні, ремонтні, небезпечні).
Отже, суб`єкти господарювання на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів відповідно до вимог чинного законодавства також повинні бути визначені на конкурсних засадах.
Відповідач у відзиві проти позову заперечує також з підстав неможливості розробити конкурсну документацію та провести конкурс без затверджених регіонального та місцевого планів управління відходами.
Місцевий план розробляється протягом одного року з дня набрання чинності регіональним планом управління відходами у відповідній області (п.6 Порядку розроблення, погодження та затвердження місцевих планів управління відходами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2023 №947).
Великобудищанська сільська рада отримала відповідь від 21.09.2023 від Департаменту екології та природних ресурсів Полтавської ОВА (а.с.31), де зазначено, що проект регіонального плану управління відходами в Полтавській області буде розроблено та погоджено відповідно до норм чинного законодавства протягом року після набрання чинності Національним планом управління відходами.
Антимонопольний комітет України звернувся до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України щодо надання роз`яснень стосовно проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з управління побутовими відходами.
Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України у листі від 25.01.2024 № 1496/25/10-24 (вх. від 26.01.2024 № 70-01/64к) до Антимонопольного комітету України, роз`яснило, що «територіальна громада в межах своєї компетенції вирішує питання місцевого значення, виходячи з інтересів в частині управління побутовими відходами, та під час проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з управління побутовими відходами мають бути враховані положення регіонального та місцевого планів у разі їх затвердження» (а.с.37-38).
Великобудищанська сільська рада листом від 09.02.2024 № 02.7-09/388 (вх. до Відділення № 70-01/266 від 09.02.2024) (а.с.41) повідомила позивача про звернення до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України щодо надання роз`яснень застосування норм Постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2023 № 918 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів» в частині можливості розроблення конкурсної документації за відсутності регіонального та місцевого планів управління відходами.
Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України листом від 19.02.2024 № 3029/25/10-25 роз`яснило Великобудищанській сільській раді, що під час проведення конкурсу з визначення виконавця послуги з управління побутовими відходами мають бути враховані положення регіонального та місцевого планів у разі їх затвердження.
Також суд враховує наступні правові висновки, викладені у постанові Касаційного господарсько суду у складі Верховного Суду від 14.05.2024 у справі № 910/7898/23 щодо предмета та кола доказування у справі про зобов`язання виконати рішення АМКУ.
У цій постанові Верховний Суд зокрема, заначив наступне:
- Предметом розгляду та дослідження у цьому випадку можуть бути виключно обставини, пов`язані з фактичним виконанням або невиконанням резолютивної частини рішення АМКУ, з огляду на чинність такого рішення та обов`язковість його виконання.
- Суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) АМКУ поза межами перевірки за критеріями, визначеними у ст. 19 Конституції України та ст. 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
- Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади не допускає надання суду адміністративно-дискреційних повноважень: єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням суду є контроль за легітимністю прийняття рішень. Суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу.
- Закон України «Про захист економічної конкуренції» та ГПК України не містять норм, які б надавали господарським судам під час розгляду справ про зобов`язання відповідача виконати рішення АМКУ, яке є чинним, не скасовано / не визнано недійсним та є обов`язковим до виконання за приписами ст. 56 цього Закону, право розглядати питання, які стосуються наявності / відсутності можливості виконання відповідачем в антимонопольній справі рішення АМКУ, зважаючи на обставини, які він наводить як підтвердження неможливості виконання такого рішення.
За ч. 4 ст. 236 ГПК при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Рішення Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 05.04.2023 № 70/27-р/к у справі № 7/03-71-22 є законним, у судовому порядку не оскаржене, не скасоване та не визнано недійсним, і згідно із ч. 2 ст. 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» та ст. 22 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» це рішення є обов`язковим до виконання.
Відповідач вказане рішення від 05.04.2023 № 70/27-р/к не виконав.
У спорі про виконання чинного рішення Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України не мають значення мотиви та причини його невиконання відповідачем, оскільки вони жодним чином не можуть вплинути на факт чинності такого рішення та обов`язковість його виконання.
З огляду на викладене, позовні вимоги є обґрунтованими. Суд позов задовольняє у повному обсязі.
Позивач у позові прохає також покласти на відповідача судові витрати, понесені ним у цій справі.
За подачу цього позову позивач сплатив 2422,40 грн судового збору за платіжною інструкцією № 173 від 14.05.2024 (а.с.13). Надходження судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України підтверджено випискою від 16.05.2024 (а.с.62).
Відповідно до ч.1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись статтями 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Зобов`язати Виконавчий комітет Великобудищанської сільської ради (юридична адреса: вул. Миру, буд. 1, с. Великі Будища, Миргородський р-н, Полтавська обл., 37320; ідентифікаційний код: 04381855) виконати пункт 2 резолютивної частини рішення адміністративної колегії Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 05.04.2023 № 70/27-р/к у справі № 7/03-71-22, а саме припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, яке полягає у невизначенні на конкурсних засадах виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території населених пунктів, на які поширюються повноваження Великобудищанської сільської ради.
3. Стягнути з Виконавчого комітету Великобудищанської сільської ради (юридична адреса: вул. Миру, буд. 1, с. Великі Будища, Миргородський р-н, Полтавська обл., 37320; ідентифікаційний код: 04381855) на користь Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (61022, м. Харків, майдан Свободи, буд. 5, Держпром, 6 під`їзд, 1 поверх, кімната 35; ідентифікаційний код 22630473) 2422 грн 40 коп. відшкодування витрат з оплати судового збору.
Видати накази після набрання цим рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Східного апеляційного господарського суду.
Дата складення повного судового рішення: 14.11.2024.
Суддя Т. М. Безрук
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2024 |
Оприлюднено | 18.11.2024 |
Номер документу | 123011429 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо застосування антимонопольного та конкурентного законодавства про захист економічної конкуренції |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Білоусова Ярослава Олексіївна
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Безрук Т.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні