ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" листопада 2024 р. Справа № 914/7/24
Західний апеляційний господарський суд, в складі колегії:
Головуючого (судді-доповідача)Якімець Г.Г.,
Суддів:Бойко С.М.,Бонк Т.Б.,
за участю секретаря судового засідання Кришталь М.Б.,
та представників:
від прокуратури Винницька Л.М.
від позивача не з`явився
від відповідача (скаржника) Радченко М.І.
розглянувши апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 05 липня 2024 року
на рішення Господарського суду Львівської області від 13 червня 2024 року (повний текст підписано 19.06.2024), суддя Березяк Н.Є.
у справі №914/7/24
за позовом Першого заступника керівника Золочівської окружної прокуратури Львівської області, м. Золочів, Львівська область
в інтересах держави в особі:
позивача Буської міської ради Золочівського району Львівської області, м. Буськ, Львівська область
до відповідача Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, м. Львів
про усунення перешкод в користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4620685800:10:000:0125 площею 47,4419 га
в с т а н о в и в :
28 грудня 2023 року Перший заступник керівника Золочівської окружної прокуратури Львівської області звернувся до Господарського суду Львівської області з позовом, заявленим в інтересах держави в особі Буської міської ради Золочівського району Львівської області до відповідача Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду, шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4620685800:10:000:0125 площею 47,4419 га.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 13 червня 2024 року у справі №914/7/24 позов задоволено в повному обсязі. Суд вирішив усунути Буській міській раді Золочівського району Львівської області перешкоди у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду шляхом скасування вчиненої 24.10.2013 у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4620685800:10:000:0125 площею 47,4419 га. Здійснено розподіл судового збору.
Рішення суду мотивоване тим, що спірна земельна ділянка належить до земель водного фонду, разом з тим, у результаті державної реєстрації такої земельної ділянки порушено вимоги ЗК України щодо визначення цільового призначення земельної ділянки, водоохоронну зону уздовж річки Західний Буг, а землі водного фонду в межах прибережної захисної смуги протиправно перенесено до категорії земель сільськогосподарського призначення. Відтак, суд дійшов висновку, що з метою реального поновлення прав держави, державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером №4620685800:10:000:0125 підлягає скасуванню, внаслідок чого земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується. Поряд з цим, суд у рішенні зазначив, що орган, який допустив порушення та уповноважений на усунення такого порушення шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером №4620685800:10:000:0125 є Головне управління Держгеокадастру у Львівській області. При цьому, обраний прокурором спосіб захисту порушених прав держави є ефективним, відповідає змісту порушеного права та інтересу, призведе до реального відновлення інтересів держави у спірних правовідносинах, який узгоджується з положеннями ст.16 ЦК України та ст.152 ЗК України, а саме скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером №4620685800:10:000:0125 як об`єкта цивільних прав.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, відповідач Головне управління Держгеокадастру у Львівській області звернулося до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 13 червня 2024 року у справі №914/7/24 та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову. Зокрема, зазначає, що спірна земельна ділянка сформована та зареєстрована за результатами проведеної інвентаризації земель. При цьому, звертає увагу, що кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки; зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. На думку апелянта прокуратурою жодним чином не обґрунтовано, які саме перешкоди чинить власнику цієї земельної ділянки Буській міській раді Золочівського району Львівської області, Головне управління Держгеокадастру у Львівській області, здійснивши на виконання своїх повноважень державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 4620685800:10:000:0125, сформовану в процесі інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності. Також зазначає, що прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках усіх категорій земель, крім земель морського транспорту, відтак, на виконання вимог абз.2 ч.3 ст.60 ЗК України, державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області внесено відомості про обмеження у використанні спірної земельної ділянки, зокрема, відображено прибережну захисну смугу вздовж річок, навколо водойм та на островах площею 22,0242 га, що вбачається із Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4620685800:10:000:0125 від 17.05.2024 року №НВ-4600453532024, який долучений відповідачем до матеріалів справи в суді першої інстанції, однак, такі докази не були враховані судом першої інстанції. Як вбачається із Виписки з державної статистичної звітності по Буському районі (форми 6-зем) про землекористувача земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності по яких проводиться інвентаризація земель на території Соколянської сільської ради за межами населених пунктів Буського району Львівської області станом на 01.07.2013 року, яка є складовою частиною Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Соколянської сільської ради Буського району Львівської області від 2013 року, розробником якої було ТзОВ «Террафлекс», спірна земельна ділянка площею 47,4 га належить до сільськогосподарських земель, у тому числі, включає 47,4 га сільськогосподарських угідь: сіножатих. На підставі наведеного апелянт вважає, що державний кадастровий реєстратор Відділу Держземагентства у Буському районі, державну реєстрацію спірної земельної ділянки провів у відповідності до вимог Закону України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. №1051, а відтак відсутні законні підстави для визнання незаконної такої державної реєстрації та скасування її на підставі рішення суду. Також скаржник наголошує, що суд першої інстанції фактично перебрав на себе функції органу місцевого самоврядування - Буської міської ради, щодо визначення категорії та виду цільового призначення спірної земельної ділянки, змінивши в оскаржуваному рішенні суду її категорію із земель сільськогосподарського призначення на землі водного фонду, поряд з тим, судом першої інстанції не враховане те, що площа прибережної захисної смуги в межах спірної земельної ділянки становить 22,0242 га, а площа земельної ділянки в цілому 47,4419 га, відтак, частину площі спірної земельної ділянки розміром 25, 4177 га, суд першої інстанції в порушення вимог земельного законодавства, без будь-якої правової підстави визначив як землі водного фонду.
У відзиві на апеляційну скаргу прокурор просить оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення. Зокрема, зазначає, що у результаті державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 4620685800:10:000:0125 площею 47,4419 га порушено вимоги ЗК України щодо визначення цільового призначення земельної ділянки, водоохоронну зону уздовж річки Західний Буг, а землі водного фонду в межах прибережної захисної смуги протиправно перенесено до категорії земель сільськогосподарського призначення. Вказує, що за результатами вивчення даних Публічної кадастрової карти України, зокрема накладенням аналітичного шару «Умовна прибережна захисна смуга» на базовий шар «Ортофотоплан» в кадастровому поділі прокурором установлено, що земельна ділянка кадастровий номер 4620685800:10:000:0125 площею 47,4419 га розташована впритул до річки Західний Буг та їй присвоєно категорію землі сільськогосподарського призначення; у відповідності до вимог ст.111 ЗК України встановлено обмеження для земельної ділянки (код 05 - Водоохоронне обмеження; код 05.02 - Прибережна захисна смуга вздовж річок, навколо водойм та на островах). Також зазначає, як вбачається з інформації з інформаційно телекомунікаційної системи «Автоматизована система Державного земельного кадастру» спірна земельна ділянка розташована в межах прибережної захисної смуги річки Західний Буг. Такі відомості є загальновідомими, а тому не потребують доказування (ч.3 ст.75 ГПК України). Відповідно до ст.88 ВК України прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок (у меженний період) шириною для середніх річок 50 метрів, якщо крутизна схилів перевищує три градуси, мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється, що підтверджується інформацією Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації №31-3427/0/2-23 від 15.12.2023; а також інформацією Буської міської ради Золочівського району №2527 від 18.12.2023. Посилаючись на ч.1 ст.58 ЗК України та ст.4 ВК України, зазначає, що до земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами; землі зайняті прибережними захисними смугами вздовж морів, річок. Крім цього, звертає увагу, що за наявності у Технічній документації відомостей про те, що земельна ділянка, яка формується, безпосередньо межує з річкою Західний Буг і включає її прибережну захисну смугу, незаконне формування земельної ділянки кадастровий номер 4620685800:10:000:0125 за категорією землі сільськогосподарського призначення, яка включає прибережну захисну смугу та подальша наявність відомостей про неї у Державному земельному кадастрі порушуватиме принципи об`єктивності, достовірності, повноти відомостей. Разом з тим, вважає ефективним обраний спосіб захисту, оскільки, внаслідок вчинення оспорюваної державної реєстрації земельної ділянки порушено водоохоронну зону уздовж річки Західний Буг, а землі в межах прибережної захисної смуги сформовано як землі сільськогосподарського призначення, що беззаперечно створює перешкоди власнику (територіальній громаді, в інтересах якої і від імені якої діє позивач) щодо користування та розпорядження спірною земельною ділянкою як землями водного фонду, а без усунення перешкод власнику саме шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки землі водного фонду будуть обліковуватись як землі сільськогосподарського призначення, а отже на них не буде поширюватись режим обмеженої господарської діяльності.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 22 липня 2024 року (колегією суддів у складі: Плотніцький Б.Д. (головуючий суддя), Гриців В.М. та Зварич О.В.) відкрито апеляційне провадження у справі №914/7/24 за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Львівській області на рішення Господарського суду Львівської області від 13 червня 2024 року.
У зв`язку зі звільненням з посади судді ОСОБА_1 , розпорядженням керівника апарату суду №137 від 20 серпня 2024 року призначено повторний автоматизований розподіл судової справи №914/7/24.
Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20 серпня 2024 року справу №914/7/24 розподілено колегії суддів: Якімець Г.Г. (головуючий суддя), Гриців В.М. та Зварич О.В.
Разом з тим, у зв`язку з перебуванням у відпустці члена колегії судді Зварич О.В., розпорядженням керівника апарату суду №184 від 23 серпня 2024 року призначено провести автоматизовану зміну складу суду.
Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23 серпня 2024 року суддю Зварич О.В. замінено на суддю Бонк Т.Б.
У зв`язку з перебуванням у відпустці члена колегії судді Гриців В.М., розпорядженням керівника апарату суду №264 від 14 жовтня 2024 року призначено провести автоматизовану зміну складу суду.
Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14 жовтня 2024 року суддю Гриців В.М. замінено на суддю Бойко С.М.
Представник відповідача (скаржника) в судових засіданнях вимоги апеляційної скарги підтримав, просив задоволити в повному обсязі: скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 13 червня 2024 року у справі №914/7/24 та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову, з підстав, наведених в апеляційній скарзі.
Прокурор в судових засіданнях проти вимог апеляційної скарги заперечив, просив оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення, з підстав, наведених у відзиві на апеляційну скаргу.
Представник позивача в судові засідання не з`являвся, про причини неявки суд не повідомив, хоча належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи.
Відповідно до ч.12 ст.270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Оскільки явка представника позивача в судове засідання не визнавалась обов`язковою, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу за його відсутності.
Західний апеляційний господарський суд, заслухавши пояснення представника відповідача (скаржника) та прокурора, розглянувши доводи апеляційної скарги та дослідивши наявні докази по справі, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного:
Як встановлено апеляційним судом та вбачається з матеріалів справи, 27 серпня 2013 року головою Буської районної державної адміністрації видано розпорядження №221 «Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Буського району» щодо проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Буського району орієнтовною площею 4250,60 га та складання за їх результатами технічної документації із землеустрою.
На підставі договору №8 від 11 жовтня 2013 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Террафлекс» розроблено Технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Соколянської сільської ради Буського району Львівської області.
Як вбачається з Пояснювальної записки до вказаної Технічної документації об`єктом інвентаризації є землі (земельні ділянки), які знаходяться на території Соколянської сільської ради Буського району Львівської області орієнтовною площею 475,5 га. Серед таких зазначено і земельну ділянку №12 площею 47,4419 га, яка знаходиться в південно-західній частині сільської ради; згідно реєстру ділянки для сінокосіння та випасання худоби 47,4 га, сінокоси; з північно-східної та східної сторони ділянка обмежена каналом, далі навколо протікає річка Західний Буг, відповідно встановлена зона природоохоронного призначення 100 м; ділянка має неправильну форму.
Як вбачається із виписки з державної статистичної звітності по Буському районі (форми 6-зем) про землекористувача земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності по яких проводиться інвентаризація земель на території Соколянської сільської ради за межами населених пунктів Буського району Львівської області станом на 01.07.2013 року, яка є складовою частиною Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Соколянської сільської ради Буського району Львівської області від 2013 року, розробником якої було ТзОВ «Террафлекс», спірна земельна ділянка площею 47,4 га належить до сільськогосподарських земель, у тому числі, включає 47,4 га сільськогосподарських угідь: сіножатих.
Поряд з тим, на зведеному інвентаризаційному плані земельних ділянок №№12, 13, 14 відображено, зокрема, земельну ділянку №12 площею 47,4419 га з позначенням охоронної смуги річки Західний Буг (шириною 100 метрів).
У Висновку Відділу Держземагентства у Буському районі ГУ Держземагентства у Львівській області №1203/1 від 18 жовтня 2013 року зазначені обмеження містобудівного характеру на земельні ділянки, по яких проводилася інвентаризація.
За результатами проведеної інвентаризації земель на території Соколянської сільської ради Буського району Львівської області сформовано земельні ділянки, зокрема і земельну ділянку площею 47,4419 га кадастровий номер 4620685800:10:000:0125; цільове призначення: 16.00; категорія земель: землі сільськогосподарського призначення; вид використання: землі запасу; форма власності: державна, що підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-4611843982019 від 05 грудня 2019 року.
У відомостях про державну реєстрацію земельної ділянки зазначено: інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснено державну реєстрацію земельної ділянки технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, 24.09.2013, ТзОВ «Террафлекс», ОСОБА_2 ; орган, який зареєстрував земельну ділянку Відділ Держземагентства у Буському районі; дата державної реєстрації земельної ділянки 24.10.2013.
У подальшому 15 грудня 2020 року Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області видано наказ №50-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», яким Буській міській раді (Буській територіальній громаді) передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 4702,5617 га, які розташовані на території Буської міської ради Буського району згідно з актом приймання-передачі. Право власності на земельні ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Згідно з Актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 15 грудня 2020 року Головне управління Держгеокадастру у Львівській області передало із державної власності, а Буська міська рада (Буська територіальна громада) прийняла у комунальну власність земельні ділянки згідно з додатком, серед яких під №215 і земельна ділянка кадастровий номер 4620685800:10:000:0125 площею 47,4419 га.
Право комунальної власності на земельну ділянку площею 47,4419 га кадастровий номер 4620685800:10:000:0125 не зареєстровано.
Поряд з тим, судом встановлено, що листом за вих.№09/1795 від 26 грудня 2023 року Басейнове управління водних ресурсів річок Західного Бугу та Сяну повідомило Буський відділ Золочівської окружної прокуратури про те, що: паспорт річки Західний Буг відповідно до Порядку складання паспортів річок, затвердженого постановою КМУ №347 від 14.04.1997 року, не розроблявся; проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій земель водного фонду та водоохоронних зон (в тому числі прибережних захисних смуг) в управлінні відсутні, в тому числі проект землеустрою із встановлення прибережної захисної смуги річки Західний Буг. Разом з тим, повідомило, що річка Західний Буг згідно з ст.79 Водного кодексу України належить до категорії середніх річок; відповідно до ст.88 Водного кодексу України прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок (у меженний період) шириною для середніх річок 50 метрів, а якщо крутизна схилів перевищує три градуси, мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється; у межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням містобудівної документації.
28 грудня 2023 року Перший заступник керівника Золочівської окружної прокуратури Львівської області звернувся до суду з цим позовом, заявленим в інтересах держави в особі Буської міської ради Золочівського району Львівської області до відповідача Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду, шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4620685800:10:000:0125 площею 47,4419 га.
Щодо підстав звернення прокурора до суду в інтересах держави в особі Буської міської ради:
Частинами 1, 3 ст.4 ГПК України передбачено, що право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. До господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.
Відповідно до ч.ч.3, 4 ст.23 ЗУ «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень.
Згідно з ч.3 ст.53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (ч.4 ст.53 ГПК України).
Слід зазначити, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
Звертаючись до суду з цим позовом, заявленим в інтересах держави, в особі Буської міської ради, прокурор зазначає про необхідність захисту таких, оскільки вказаний орган не вчиняв відповідних дій, спрямованих на захист порушених інтересів держави.
Порушення інтересів держави у спірному випадку на думку прокурора полягає у протиправній реєстрації спірної земельної ділянки комунальної власності, як земель сільськогосподарського призначення, в той час, як вказана земельна ділянка належить до земель водного фонду, оскільки розташована в межах захисної смуги річки Західний Буг.
Поряд з тим, прокурор зазначає, що Буською міською радою не вживалися будь-які заходи на усунення таких порушень.
Судом встановлено, що прокурор звертався до Буської міської ради та повідомляв про виявлені порушення, зокрема листом за вих.№14.54/05-45-4993вих-23 від 14 грудня 2023 року.
У відповідь на запит Буська міська рада листом за вих.№2527 від 18 грудня 2023 року повідомила, що технічні документації на земельні ділянки (в тому числі і спірну) розробляло Головне управління Держгеокадастру у Львівській області і в Буську міську раду не передавалися; заходи на усунення порушень не вживалися; право комунальної власності на земельну ділянку не реєструвалося.
Листом за вих.№14.54/05-45-5070вих.-23 від 21 грудня 2023 року прокурор повідомив Буську міську раду про наявність підстав для здійснення представництва інтересів держави.
З позовною заявою прокурор звернувся до місцевого господарського суду 28 грудня 2023 року.
Щодо суті спору:
Як зазначено вище, судом першої інстанції позов задоволено, проте, колегія суддів з таким висновком місцевого господарського суду не погоджується, з огляду на наступне:
Відповідно до ч.1 ст.15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно з ч.1 ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією (ч.1 ст.13 Конституції України).
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Земельною ділянкою є частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об`єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться (ч.ч.1,2 ст.79 ЗК України).
Відповідно до ст.6 Водного кодексу України води (водні об`єкти) є виключно власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Український народ здійснює право власності на води (водні об`єкти) через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.
До земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водоймами, болотами, а також островами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів (ч.1 ст.58 ЗК України, ст.4 ВК України).
Відповідно до ст.88 Водного кодексу України з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм в межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги. Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною: - для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менше 3 гектарів 25 метрів; для середніх річок, водосховищ на них та ставків площею більше 3 гектарів 50 метрів; для великих річок, водосховищ на них та озер 100 метрів. Якщо крутизна схилів перевищує три градуси, мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється. Прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках всіх категорій земель, крім земель морського і внутрішнього водного транспорту. Землі прибережних захисних смуг перебувають у державній та комунальній власності та можуть надаватися в користування лише для цілей, визначених цим Кодексом. У межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням містобудівної документації.
Поряд з цим, у відповідності до вимог ст.35 ЗУ «Про землеустрій» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.
Абзацом 2 п.1 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 року №513, до розмежування земель державної та комунальної власності формування земельних ділянок із земель запасу, не переданих у власність та користування, визначення їх угідь, а також віднесення таких земельних ділянок до певної категорії може здійснюватися за результатами інвентаризації земель, проведеної за рішенням сільських, селищних, міських рад - у межах населених пунктів, райдержадміністрацій - за їх межами.
Інвентаризація земель проводиться з метою: забезпечення ведення Державного земельного кадастру, здійснення контролю за використанням і охороною земель; визначення якісного стану земельних ділянок, їх меж, розміру, складу угідь; узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, які посвідчують право на земельну ділянку, та у Державному земельному кадастрі; прийняття за результатами інвентаризації земель Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідних рішень; здійснення землеустрою (п.2 Порядку).
Відповідно до ст.204 ЗК України ведення Державного земельного кадастру здійснюється відповідно до закону.
Державний земельний кадастр єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами. Державна реєстрація земельної ділянки внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера (ст.1 ЗУ «Про Державний земельний кадастр»).
Згідно з ст.9 вказаного Закону внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
В силу ч.ч.1-5 ст.79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: - у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; - шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; - шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; - шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; - за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); - за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Відповідно до ч.ч.1,2,6 ст.16 ЗУ «Про Державний земельний кадастр» земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.
Частиною 2 ст.21 ЗУ «Про Державний земельний кадастр» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру: щодо категорії земель на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються.
Як вбачається із виписки з державної статистичної звітності по Буському районі (форми 6-зем) про землекористувача земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності по яких проводиться інвентаризація земель на території Соколянської сільської ради за межами населених пунктів Буського району Львівської області станом на 01.07.2013 року, яка є складовою частиною Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Соколянської сільської ради Буського району Львівської області від 2013 року, розробником якої було ТзОВ «Террафлекс», спірна земельна ділянка площею 47,4 га належить до сільськогосподарських земель, у тому числі, включає 47,4 га сільськогосподарських угідь: сіножатих.
Так, судом встановлено, що спірна земельна ділянка площею 47,4419 га, кадастровий номер 4620685800:10:000:0125 сформована за наслідками інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Буського району, яка проводилася на підставі розпорядження Буської районної державної адміністрації Львівської області №221 від 27 серпня 2013 року «Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Буського району», у відповідності до вимог Земельного кодексу України, Закону України «Про землеустрій», Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 року №513.
Пунктом 24 Розділу X «Перехідні положення» ЗК України передбачено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, зокрема, що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у т.ч. земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №50-ОТГ від 15 грудня 2020 року «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», Буській міській раді (Буській територіальній громаді) передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 4702,5617 га, які розташовані на території Буської міської ради Буського району згідно з актом приймання-передачі, у якому зазначено і земельну ділянку кадастровий номер 4620685800:10:000:0125 площею 47,4419 га. Право комунальної власності на земельну ділянку площею 47,4419 га кадастровий номер 4620685800:10:000:0125 не зареєстровано.
Слід зазначити, що право комунальної власності на спірну земельну ділянку учасниками справи не заперечується, поряд з тим, суд дійшов висновку, що у цій справі прокурором та позивачем (Буською міською радою) не доведено порушення прав Буської територіальної громади, від імені якої виступає Буська міська рада, комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 4620685800:10:000:0125 площею 47,4419 га. Як і не доведено існування будь-яких перешкод, які чинить відповідач Головне управління Держгеокадастру у Львівській області у користуванні та розпорядженні територіальною громадою спірною земельною ділянкою.
В силу ст.391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном. Зважаючи, що правопорушення є таким, що триває у часі, власник майна може звернутися за захистом свого права протягом всього часу, поки воно триває.
Негаторний позов пред`являється власником за умови, що він має майно у своєму володінні, однак протиправна поведінка інших осіб перешкоджає йому здійснювати права користування та розпорядження ним.
Позивачем у негаторному позові є власник майна або особа, яка володіє майном на підставі інших прав на майно (титульний власник). Відповідачем у негаторному позові є особа, яка власними протиправними діями перешкоджає позивачу здійснювати правомірне користування чи розпорядження майном.
Предметом негаторного позову є вимога позивача про усунення з боку відповідача будь-яких перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.
Підставою негаторного позову є обставини, що підтверджують право позивача на користування і розпорядження майном, вчинення відповідачем дій, що перешкоджають позивачу використовувати належні йому права, позадоговірний характер наявних між сторонами правовідносин.
Колегія суддів звертає увагу, що прокурором, при зверненні до господарського суду з цим позовом, не доведено яке ж саме право цивільне порушене у цьому спорі, позивачем у якому є орган місцевого самоврядування, що представляє територіальну громаду, а відповідачем орган виконавчої влади.
Згідно з ст.18 ЗК України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.
Відповідно до ст.19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі. Земельна ділянка, яка за основним цільовим призначенням належить до відповідної категорії земель, відноситься в порядку, визначеному цим Кодексом, до певного виду цільового призначення, що характеризує конкретний напрям її використання та її правовий режим.
В силу положень ст.20 ЗК України при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення. При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення. Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо: земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу; земельних ділянок приватної власності їх власниками.
Отже, повноваження щодо зміни цільового призначення земельних ділянок у спірному випадку належить Буській міській раді.
Поряд з тим, згідно з Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-4600453532024 від 17 травня 2024 року, який надано суду першої інстанції відповідачем у справі, у розділі «Відомості про обмеження у використанні земельної ділянки» зазначено вид обмеження у використанні земельної ділянки Прибережна захисна смуга вздовж річок, навколо водойм та на островах; площа земельної ділянки, на яку поширюється дія обмеження 22,0242 га; підстава для виникнення обмеження закон; строк дії обмеження безстроково.
Відтак, площа прибережної захисної смуги в межах спірної земельної ділянки становить 22,0242 га, а площа спірної земельної ділянки 47,4419 га.
Як вбачається з оскаржуваного рішення суд першої інстанції, задоволивши позовні вимоги про усунення Буській міській раді Золочівського району Львівської області перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду, шляхом скасування вчиненої 24.10.2013 у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4620685800:10:000:0125 площею 47,4419 га, фактично перебрав на себе функції органу місцевого самоврядування щодо визначення категорії та виду цільового призначення спірної земельної ділянки, змінивши основне цільове призначення останньої із земель сільськогосподарського призначення на землі водного фонду.
Слід зазначити, що зміна цільового призначення земель комунальної форми власності є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування, яка проводиться на підставі відповідних проектів землеустрою, що мають затверджуватись рішенням уповноваженої ради у встановленому законом порядку. Суд не може вирішувати питання, віднесені до компетенції органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, зокрема, про передачу земельних ділянок у постійне користування, оренду, укладення чи поновлення договору оренди земельної ділянки, зміну цільового призначення землі.
Статтею 73 ГПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно з ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч.1 ст.86 ГПК України).
З огляду на встановлені судом обставини, дослідивши наявні у справі докази, колегія суддів дійшла висновку про недоведеність прокурором порушення прав Буської міської ради, яка представляє інтереси територіальної громади, щодо користування та розпорядження земельною ділянкою комунальної власності площею 47,4419 га кадастровий номер 4620685800:10:000:0125.
Відповідно до ст.236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Статтею 275 ГПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право, зокрема, скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.
Згідно з ч.1 ст.277 ГПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: 1) нез`ясування обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи; 4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
Беручи до уваги все наведене вище, колегія суддів дійшла висновку про задоволення апеляційної скарги; скасування рішення місцевого господарського суду та прийняття нового рішення про відмову в задоволенні позову.
Відповідно до ч.14 ст.129 ГПК України якщо суд апеляційної, касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.
Враховуючи положення ст.129 ГПК України, з прокуратури на користь відповідача (скаржника) слід стягнути 2 576,64 грн у відшкодування витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги. Судовий збір за подання позовної заяви слід залишити за прокуратурою.
Керуючись ст.ст.129, 236, 270, 275, 277, 281, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд,
постановив:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області задоволити.
Рішення Господарського суду Львівської області від 13 червня 2024 року у справі №914/7/24 скасувати.
Прийняти нове рішення. У задоволенні позову відмовити.
Стягнути з Золочівської окружної прокуратури Львівської області (80700, Львівська область, м. Золочів, вул. Поштова, 7; ідентифікаційний код юридичної особи (Львівської обласної прокуратури) 02910031) на користь Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (79019, м. Львів, проспект В`ячеслава Чорновола, 4; ідентифікаційний код юридичної особи 39769942) 2 576,64 грн витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.
На виконання постанови видати наказ.
Матеріали справи №914/7/24 повернути до Господарського суду Львівської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку, у відповідності до вимог ст.ст.286-291 ГПК України.
Повну постанову складено 13 листопада 2024 року
Головуючий (суддя-доповідач)Якімець Г.Г.
Суддя Бойко С.М.
СуддяБонк Т.Б.
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2024 |
Оприлюднено | 18.11.2024 |
Номер документу | 123031687 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Якімець Ганна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні