Рішення
від 04.11.2024 по справі 904/2627/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04.11.2024м. ДніпроСправа № 904/2627/24

За первісним позовом Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс", м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область

про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 632 228,74 грн.

за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс", м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область

до Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область

про зобов`язання вчинити певні дії

Суддя Ніколенко М.О.

При секретарі судового засідання Макаренко Т.А.

Представники:

Від позивача (за первісним позовом): Сильникова А.О. (в залі суду): самопредставництво, т.1, а.с.34-38

Від відповідача (за первісним позовом): не з`явився

РУХ СПРАВИ.

Криворізька міська рада звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:08:158:0085 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 у розмірі 632 228,74 грн.

Ухвалою суду від 24.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі. Справу № 904/2627/24 ухвалено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (ви клику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.

На адресу суду надійшла зустрічна позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" до Криворізької міської ради про зобов`язання Криворізької міської ради оформити документи на користування земельною ділянкою у відповідності до долі в праві власності Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" на будівлю по вул. Модрівська, буд. 87/8, м. Кривий Ріг у Центрально-Міському районі, Дніпропетровська область.

Ухвалою суду від 23.07.2024 прийнято зустрічну позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" до Криворізької міської ради про зобов`язання Криворізької міської ради оформити документи на користування земельною ділянкою у відповідності до долі в праві власності Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" на будівлю по вул. Модрівська, буд. 87/8, м. Кривий Ріг у Центрально-Міському районі, Дніпропетровська область - до спільного розгляду з первісним позовом та об`єднати їх в одне провадження.

Ухвалою суду від 23.07.2024 справу № 904/2627/24 ухвалено розглядати в порядку загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання на 10.09.2024.

Ухвалою суду від 10.09.2024 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів. Відкладено підготовче засідання на 25.09.2024.

Ухвалою суду від 25.09.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 04.11.2024.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА (ЗА ПЕРВІСНИМ ПОЗОВОМ).

Позивач зазначив, що за Товариством з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс", 28.10.2013 було зареєстровано право власності на нежитлові будівлі площами основ 559,0 кв.м. та 649,8 кв.м., РНОНМ 175089212110, розташовані за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Модрівська, буд. 87/8. Що підтверджується відомостями інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.03.2024 № 370945264.

Позивач вказав, що, відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0001063162024 від 26.04.2024, земельній ділянці, розташованій за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Модрівська, буд. 87/8, присвоєний кадастровий номер 1211000000:08:158:0085. Площа земельної ділянки становить 0,5646 га. Категорія земель: Землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення; вид цільового призначення: 11.02. Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

За таких обставин, за твердженням позивача, спірна земельна ділянка площею 0,5646 га з кадастровим номером 1211000000:08:158:0085 сформована, як об`єкт цивільних прав.

Разом з цим, як зазначив позивач, у період, зокрема, з 01.01.2022 по 31.12.2023 між Криворізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" не існувало договору оренди земельної ділянки за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Модрівська, буд. 87/8.

Згідно зі статтею 206 ЗК України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Позивач наполягає на тому, що оскільки відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, останній не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку. При цьому, єдино можливою формою здійснення плати за землю для відповідача, як землекористувача, є орендна плата.

За таких обставин, позивач вважає, що у період користування спірною земельною ділянкою без укладення відповідного договору оренди відповідач мав сплачувати власнику земельної ділянки - Криворізькій міській раді орендну плату.

Позивач вказав, що Криворізькою міською радою прийнято рішення № 506 від 26.05.2021 «Про встановлення ставок плати за землю та пільг із земельного податку на території м. Кривого Рогу». Цим рішенням встановлено, у тому числі, ставки орендної плати за землю в залежності від цільового призначення земельної ділянки згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 54 (додаток 2 до рішення). Цльовим призначенням земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:08:158:0085, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Модрівська, буд. 87/8, є: 11.02. Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Що відповідає розміру ставки орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки земель міста.

Позивач зазначив, що, відповідно до довідки Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від № 97-4-0.110,4-7392/301-23 від 05.09.2023, у 2023 році нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:08:158:0085 складала 11 272 295,46 грн.

Позивач вказав, що, відповідно до довідки Головного управління Держгеокадастру № 6-28-0.222-600/2-24 від 12.01.2024, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить 1,15 (для земель і земельних ділянок, крім сільськогосподарських угідь).

За таких обставин, за твердженням позивача, у 2022 році нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:08:158:0085 складала 9 801 996,05 грн. (11272295,46 грн. : 1,15) (без урахування коефіцієнту індексації за 2022 рік 1,5).

А отже, за розрахунком позивача, річний розмір орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1211000000:08:158:0085 площею 0,5646 га у 2022 році становив 294 059,88 грн. (9 801 996,05 грн. х 3%).

Річний розмір орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1211000000:08:158:0085 площею 0,5646 га у 2023 році становив 338 168,86 грн. (11 272 295,46 грн. х 3%).

За таких обставин, на думку позивача, за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 відповідач мав сплатити позивачу орендну плату у розмірі 632 228,74 грн.

Однак, відповідачем, за твердженням позивача, не було виконано свої зобов`язання, орендну плату за користування спірною земельною ділянкою позивачу не сплачено.

Відтак, за розрахунком позивача, у Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" утворилась заборгованість перед Криворізькою міською радою з оплати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:08:158:0085 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 у розмірі 632 228,74 грн.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА (ЗА ПЕРВІСНИМ ПОЗОВОМ).

Відповідач у відзиві заперечив проти задоволення позовних вимог за таких обставин.

Відповідач підтвердив, що він є власником нежитлових будівель (РНОНМ 175089212110), розташованих за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Прорізна (колишня вул. Модрівська), буд. 87/8 на земельній ділянці з кадастровим номером 1211000000:08:158:00815.

Відповідач вказав, що користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:08:158:00815 обмежено через відсутність електропостачання, водопостачання, каналізації і т.д. Належні йому будівлі є частково зруйнованими.

Відповідач стверджує, що з 28.10.2023 не мав можливості сплачувати орендну плату та вести господарську діяльність по реконструкції нерухомого майна, розміщеного на спірній земельній ділянці, не маючи спочатку землевідводу, а потім з 2016 року належного правового оформлення (договору оренди) використання такої земельної ділянки.

Відповідач вважає, що з моменту набуття права власності на нерухоме майно, відповідач, як новий власник, набуває прав орендаря за чинним договором оренди, і, відповідно, має сплачувати орендну плату. Якщо ж новий власник нерухомості орендну плату не сплачує, вона може бути стягнута як заборгованість за договором, а не як безпідставно збережені кошти.

Відповідач вказав, що реконструкція побутових та конторських приміщень, будівлі гаражу легкового автотранспорту під "виробничий комплекс" з виробництва машин та устаткування", що планувалася, ним не виконувалася через погіршення ситуації для бізнесу (введення карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусу COVID-2019, ведення 24.02.2022 воєнного стану на усій території України).

Відповідач зазначив, що господарської діяльності у належних йому приміщеннях, розташованих за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Прорізна (колишня вул. Модрівська), буд. 87/8, окрім ремонту покрівлі, ним не велося. Можливості отримувати грошових коштів від господарської діяльності у відповідача не має.

Відповідач зазначив, що не мав договірних відносин з користування спірною земельною ділянкою на умовах оренди і такої пропозиції не отримував.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА (ЗА ЗУСТРІЧНИМ ПОЗОВОМ).

Позивач за зустрічним позовом зазначив, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОН-науково-виробничий комплекс» в 2013 році набуло право власності на нежитлові будівлі (реєстровий номер об`єкта нерухомого майна 175089212110), розташовані за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Прорізна (колишня вул. Модрівська), буд. 87/8, а саме: побутове та конторське приміщення, будівля гаражу легкового автотранспорту.

Позивач за зустрічним позовом стверджує, що на момент придбання вказаного нерухомого майна земельна ділянка, на якій це майно розташоване, була сумісна з другими власниками будівель, не була відокремлена та не мала кадастрового номера.

Позивач за зустрічним позовом вказав, що з початку 2013 року по 2016 рік був в розробці проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «ТОН-науково-виробничий комплекс» для реконструкція побутових та конторських приміщень, будівлі гаража легкового автотранспорту під «виробничий комплекс з виробництва машин та устаткування» за адресою: вул. Модрівська, 87/8, Ценрально-Міський район, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.

За твердженням позивача, 17.02.2016 земельна ділянка площею 0,5646 га за адресою: вул. Модрівська, 87/8, Ценрально-Міський район, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл. сформована та має кадастровий номер 1211000000:08:158:0085.

Однак, як зазначив позивач, користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:08:158:00815 обмежено через відсутність електропостачання, водопостачання, каналізації і т.д. Належні йому будівлі є частково зруйнованими.

Позивач стверджує, що з 28.10.2023 не мав можливості сплачувати орендну плату та вести господарську діяльність по реконструкції нерухомого майна, розміщеного на спірній земельній ділянці, не маючи спочатку землевідводу, а потім з 2016 року належного правового оформлення (договору оренди) використання такої земельної ділянки.

Позивач вказав, що реконструкція побутових та конторських приміщень, будівлі гаражу легкового автотранспорту під "виробничий комплекс" з виробництва машин та устаткування", що планувалася, ним не виконувалася через погіршення ситуації для бізнесу (введення карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусу COVID-2019, ведення 24.02.2022 воєнного стану на усій території України).

Позивач за зустрічним позовом вважає, що маючи договір оренди з`явиться можливість задіяти кредитні кошти для забезпечення енергонезалежності з відновлювальних джерел енергії, сплачувати податок на землю (орендну плату) та приступити до запланованої реконструкції приміщень.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА (ЗА ЗУСТРІЧНИМ ПОЗОВОМ).

Відповідач у відзиві заперечив проти задоволення зустрічних позовних вимог за таких обставин.

Відповідач за зустрічним позовом зазначив, що для укладання договору оренди земельної ділянки комунальної власності існує певна встановлена чинним законодавством процедура. Зокрема, власник об`єкту нерухомого майна, яке розташоване на земельній ділянці, яку у свою чергу останній має намір орендувати, повинен звернутись до органу місцевого самоврядування у встановленому порядку.

Однак, представник Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс", за твердженням відповідача за зустрічним позовом, до Криворізької міської ради стосовно укладання договору оренди земельної ділянки не звертався.

Також відповідач за зустрічним позовом вважає, що сам по собі воєнний стан на території України не означає, що відповідач не повинен сплачувати за фактичне землекористування. При цьому, Криворізьку міську територіальну громаду у Дніпропетровській області не було віднесено до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасового окупованих Російською Федерацією.

ПЕРЕЛІК ОБСТАВИН, ЯКІ Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.

Так, предметом цього судового розгляду є вимоги позивача за первісним позовом про стягнення безпідставно збережених коштів орендної плати у розмірі 632 228,74 грн.

Для правильного вирішення цього спору необхідно встановити, які саме правовідносини склались між сторонами (чи мало місце користування відповідачем земельною ділянкою за відсутності правових підстав), які взаємні права та обов`язки виникли між сторонами (чи мав відповідач сплачувати орендну плату, у якому розмірі), чи мало місце порушення будь-яких зобов`язань (чи були орендні платежі сплачені відповідачем у повному обсязі), які саме зобов`язання порушені боржниками, яке право чи інтерес кредитора порушено, які наслідки порушення зобов`язань боржниками.

Предметом зустрічного позову є вимоги позивача за зустрічним позовом про зобов`язання Криворізької міської ради оформити документи на користування земельною ділянкою у відповідності до долі в праві власності Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" на будівлю по вул. Модрівська, буд. 87/8, м. Кривий Ріг у Центрально-Міському районі, Дніпропетровська область.

Для правильного вирішення спору за зустрічним позовом насамперед необхідно встановити факт звернення позивача за зустрічним позовом до власника земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:08:158:0085 - Криворізької міської ради щодо укладання договору оренди землі та дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" порядку набуття земельних ділянок комунальної власності у користування останнім до суду не надано.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД. ПОЗИЦІЯ СУДУ.

За Товариством з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс", 28.10.2013 було зареєстровано право власності на нежитлові будівлі площами основ 559,0 кв.м. та 649,8 кв.м., РНОНМ 175089212110, розташовані за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Модрівська, буд. 87/8. Що підтверджується відомостями інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.03.2024 № 370945264.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0001063162024 від 26.04.2024, земельній ділянці, розташованій за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Модрівська, буд. 87/8, присвоєний кадастровий номер 1211000000:08:158:0085. Площа земельної ділянки становить 0,5646 га. Категорія земель: Землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення; вид цільового призначення: 11.02. Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

Земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі. Такий правовий висновок викладений в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, зокрема, від 16 червня 2021 року у справі № 922/1646/20, від 04.03.2021 у справі № 922/3463/19.

За таких обставин, спірна земельна ділянка площею 0,5646 га з кадастровим номером 1211000000:08:158:0085 сформована, як об`єкт цивільних прав.

За змістом частини 1 статті 181 ЦК України, до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, і переміщення такого майна неможливе без його знецінення, а тому використання нежитлових приміщень, які належать відповідачу, неможливе без відповідної земельної ділянки.

Наведена правова норма закріплює загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований. А тому, у зв`язку з зайняттям відповідачем нежитловими будівлями, розташованими за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Модрівська, буд. 87/8 поверхні земельної ділянки, презюмується його користування усією спірною земельною ділянкою, якщо іншого не доведено (такий самий правовий висновок викладений в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16 червня 2021 року у справі № 922/1646/20).

При цьому, фактичне користування відповідачем за призначенням належними йому будівлями та/або отримання прибутку від господарської діяльності у таких приміщеннях не має вирішального значення для встановлення факту користування відповідачем спірною земельною ділянкою. Оскільки такі будівлі займають поверхню земельної ділянки та унеможливлюють власника земельної ділянки та/або інших осіб її використання.

Разом з цим, у період, зокрема, з 01.01.2022 по 31.12.2023 між Криворізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" не існувало договору оренди земельної ділянки за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Модрівська, буд. 87/8.

Згідно зі статтею 206 ЗК України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України.

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".

Слід звернути увагу на те, що відповідачем не було оформлено права постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:08:158:0085.

Оскільки відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, останній не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку. При цьому, єдино можливою формою здійснення плати за землю для відповідача, як землекористувача, є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Частиною 1 статті 93 та статтею 125 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини 1 статті 96 цього Кодексу).

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

За таких обставин, у період користування спірною земельною ділянкою без укладення відповідного договору оренди відповідач мав сплачувати власнику земельної ділянки - Криворізькій міській раді орендну плату.

Щодо твердження відповідача про те, що власник земельної ділянки не звертався до нього з пропозицією укласти договір оренди землі слід зазначити про таке.

Частиною 1 ст. 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 11 ст. 120 Земельного кодексу України, якщо об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), інша будівля або споруда), об`єкт незавершеного будівництва розміщений на земельній ділянці державної або комунальної власності, що не перебуває у користуванні, набувач такого об`єкта нерухомого майна зобов`язаний протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на такий об`єкт звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування із заявою про передачу йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, що належить йому на праві власності, у порядку, передбаченому статтями 118, 123 або 128 цього Кодексу.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на важливість принципу "superficies solo cedit" (збудоване на поверхні слідує за нею). Принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, хоча безпосередньо і не закріплений у такому вигляді в законі, знаходить вияв у правилах статті 120 ЗК України, статті 377 ЦК України, інших положеннях законодавства (див. постанови від 4 грудня 2018 року у справі № 910/18560/16 (пункт 8.5), від 3 квітня 2019 року у справі № 921/158/18 (пункт 51), від 22 червня 2021 року у справі № 200/606/18 (пункти 37-38), від 31 серпня 2021 року у справі № 903/1030/19 (пункт 54)). Згідно з вказаним принципом особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття (див. постанови Великої Палати Верховного Суду від 20 липня 2022 року у справі № 923/196/20 (пункт 34), від 18 грудня 2019 року у справі № 263/6022/16-ц (пункт 42), від 31 серпня 2021 року у справі № 903/1030/19 (пункт 54)).

А тому, саме відповідач, як набувач нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці комунальної власності, мав ініціювати перед власником такої земельної ділянки - Криворізькою міською радою питання про укладання договору оренди землі та вчиняти активні дії, направлені на укладання такого договору.

Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Базою оподаткування землі в Україні є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого Податковим кодексом України, та площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено (пп.пп. 271.1.1, 271.1.2 п. 271.1 ст. 271 ПК України).

Підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 ПК України унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За статтею 18 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (ст. 20 Закону України «Про оцінку земель»).

У відповідності до статті 23 Закону України «Про оцінку земель», технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

При цьому, пунктом 162 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (надалі - Порядок №1051), визначено відомості, які можуть надаватися державними кадастровими реєстраторами у такій формі: 1) витягу з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру; 2) довідки, що містить узагальнену інформацію про землі (території), за формою згідно з додатком 41; 3) викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану); 4) копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру. Витяги, довідки, викопіювання та копії документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру, в паперовій та електронній формі відповідно до Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» мають однакову юридичну силу.

Додатком 41 Порядку № 1051 передбачена форма довідки з Державного земельного кадастру, яка ідентифікує земельну ділянку за її кадастровим номером, місцем знаходження, площею, а також поряд з іншими даними містить відомості про економічну та нормативну грошову оцінку земель.

Відповідно до пункту 179 Порядку № 1051, довідки з Державного земельного кадастру, що містять узагальнену інформацію про землі (території), надаються органам державної влади, органам місцевого самоврядування для здійснення своїх повноважень, визначених законом, особам, які в установленому законом порядку включені до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників, Державного реєстру сертифікованих інженерів-геодезистів та Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок.

Отже, така довідка, поряд з витягом про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, може бути належним доказом на обґрунтування її нормативної грошової оцінки.

Аналогічні правові висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 року у справі № 905/1680/20.

Так, рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 523, яке набрало чинності 01.01.2022, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу.

До місцевих податків, зокрема, належить податок на майно, до складу якого входить плата за землю - обов`язковий платіж, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст. 10, пп. 14.1.147. п. 14.1 ст. 14 ПК України).

За умовами підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5. статті 288 ПК України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями п. 288.5.1 ст. 288 ПК України.

За положенням ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка. Крім цього, за приписами ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

З огляду на вказані приписи положень законодавства, нормативна грошова оцінка вартості земельної ділянки є обов`язковим доказом для встановлення обставин, які мають значення для правильного вирішення спору у вказаній справі, зокрема щодо площі земельної ділянки для розрахунку суми недоотриманих доходів позивача, а також щодо визначення розміру орендної плати за земельні ділянки на підставі нормативної грошової оцінки.

Тобто, в даному випадку необхідним є з`ясування, чи розроблялася, погоджувалася та затверджувалася нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки у визначеному законодавством порядку, а також джерела вихідних даних для розрахунку недоотриманого доходу за фактичне користування земельною ділянкою.

Такої самої правової позиції дотримується Касаційний господарський суд у складі Верховного суду під час розгляду аналогічних спорів (постанова від 09.10.2019 у справі №917/1997/17).

Криворізькою міською радою прийнято рішення № 506 від 26.05.2021 «Про встановлення ставок плати за землю та пільг із земельного податку на території м. Кривого Рогу». Цим рішенням встановлено, у тому числі, ставки орендної плати за землю в залежності від цільового призначення земельної ділянки згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 54 (додаток 2 до рішення).

Відповідно до довідки Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від № 97-4-0.110,4-7392/301-23 від 05.09.2023, у 2023 році нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:08:158:0085 складала 11 272 295,46 грн.

Відповідно до довідки Головного управління Держгеокадастру № 6-28-0.222-600/2-24 від 12.01.2024, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить 1,15 (для земель і земельних ділянок, крім сільськогосподарських угідь).

За таких обставин, у 2022 році нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:08:158:0085 складала 9 801 996,05 грн. (11 272 295,46 грн. : 1,15) (без урахування коефіцієнту індексації за 2022 рік 1,5).

Як було вказано вище, цільовим призначенням земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:08:158:0085, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Модрівська, буд. 87/8, є: 11.02. Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Що відповідає розміру ставки орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки земель міста.

Таким чином, розмір річної орендної плати за земельні ділянки вираховується на підставі даних витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, помножених на значення ставки орендної плати, розмір якої визначається відповідним рішенням міської ради. Місячний розмір орендної плати визначається шляхом ділення річної орендної плати на 12, що відповідає кількості місяців у році.

А отже, річний розмір орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1211000000:08:158:0085 площею 0,5646 га у 2022 році становив 294 059,88 грн. (9 801 996,05 грн. х 3%).

Річний розмір орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1211000000:08:158:0085 площею 0,5646 га у 2023 році становив 338 168,86 грн. (11 272 295,46 грн. х 3%).

За таких обставин, за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 відповідач мав сплатити позивачу орендну плату у розмірі 632 228,74 грн.

Однак, відповідачем не було виконано свої зобов`язання, орендну плату за користування спірною земельною ділянкою позивачу не сплачено.

Відтак, у Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" утворилась заборгованість перед Криворізькою міською радою з оплати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:08:158:0085 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 у розмірі 632 228,74 грн.

А отже, вимоги позивача за первісним позовом про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів орендної плати у розмірі 632 228,74 грн. є обґрунтованими.

Щодо зустрічних позовних вимог.

Як було вказано вище, частиною 1 ст. 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 11 ст. 120 Земельного кодексу України, якщо об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), інша будівля або споруда), об`єкт незавершеного будівництва розміщений на земельній ділянці державної або комунальної власності, що не перебуває у користуванні, набувач такого об`єкта нерухомого майна зобов`язаний протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на такий об`єкт звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування із заявою про передачу йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, що належить йому на праві власності, у порядку, передбаченому статтями 118, 123 або 128 цього Кодексу.

Орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язаний передати земельну ділянку у власність або користування набувачу в порядку, встановленому цим Кодексом.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлений ст. 123 Земельного кодексу України.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на важливість принципу "superficies solo cedit" (збудоване на поверхні слідує за нею). Принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, хоча безпосередньо і не закріплений у такому вигляді в законі, знаходить вияв у правилах статті 120 ЗК України, статті 377 ЦК України, інших положеннях законодавства (див. постанови від 4 грудня 2018 року у справі № 910/18560/16 (пункт 8.5), від 3 квітня 2019 року у справі № 921/158/18 (пункт 51), від 22 червня 2021 року у справі № 200/606/18 (пункти 37-38), від 31 серпня 2021 року у справі № 903/1030/19 (пункт 54)). Згідно з вказаним принципом особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття (див. постанови Великої Палати Верховного Суду від 20 липня 2022 року у справі № 923/196/20 (пункт 34), від 18 грудня 2019 року у справі № 263/6022/16-ц (пункт 42), від 31 серпня 2021 року у справі № 903/1030/19 (пункт 54)).

А тому, саме Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс", як набувач нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці комунальної власності, мало ініціювати перед власником такої земельної ділянки - Криворізькою міською радою питання про укладання договору оренди землі та вчиняти активні дії, направлені на укладання такого договору.

Згідно з ч. 16 ст. 123 Земельного кодексу України, відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення заяви без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Згідно з частинами 1, 2, 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Належних та допустимих доказів звернення позивача за зустрічним позовом до власника земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:08:158:0085 - Криворізької міської ради щодо укладання договору оренди землі та дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" порядку набуття земельних ділянок комунальної власності у користування останнім до суду не надано.

За таких обставин, зустрічні позовні вимоги є необґрунтованими.

ПЕРЕЛІК ДОКАЗІВ, ЯКИМИ СТОРОНИ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ АБО СПРОСТОВУЮТЬ НАЯВНІСТЬ КОЖНОЇ ОБСТАВИНИ, ЯКА Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.

Обставини, на які посилається представник Криворізької міської ради, доводяться витягом з Державного земельного кадастру (том 1 а.с. 12 - 17), витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (том 1 а.с. 18 - 19), листом ДПС (том 1 а.с. 20), витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок (том 1 а.с. 21), вимогою № 17/02-07-3626 з доказами направлення (т. 1 а.с. 22 - 23), листом Держгеокадастру про індексацію нормативної грошової оцінки (том 1 а.с. 24), рішеннями Криворізької міської ради (том 1 а.с. 25 - 33).

Обставини, на які посилається представник Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс", доводяться витягом про взяття на облік платника податку (том 1 а.с. 69), витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (том 1 а.с. 90), витягом з Державного земельного кадастру (том 1 а.с. 91 - 93).

ВИСНОВКИ СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ.

За результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що первісний позов слід задовольнити у повному обсязі.

У задоволенні зустрічних позовних вимог слід відмовити.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

Відповідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору за подання первісного позову слід покласти на відповідача за первісним позовом.

Витрати зі сплати судового збору за подання зустрічного позову слід покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс".

Керуючись положеннями Господарського Кодексу України, Цивільного кодексу України, ст. 73, 74, 123, 129, 145, 232, 233, 236-241, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Первісні позовні вимоги задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" (ідентифікаційний код: 36876828; місце реєстрації: 50004, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Цини, буд. 26) на користь Криворізької міської ради (ідентифікаційний код: 33874388; місце реєстрації: 50004, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, 1) безпідставно збережені кошти у розмірі 632 228,74 грн. та витрати зі сплати судового збору у розмірі 9 483,43 грн.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Відмовити у задоволенні зустрічних позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" (ідентифікаційний код: 36876828; місце реєстрації: 50004, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Цини, буд. 26) до Криворізької міської ради (ідентифікаційний код: 33874388; місце реєстрації: 50004, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, 1) про зобов`язання Криворізької міської ради оформити документи на користування земельною ділянкою у відповідності до долі в праві власності Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс" на будівлю по вул. Модрівська, буд. 87/8, м. Кривий Ріг у Центрально-Міському районі, Дніпропетровська область.

Витрати зі сплати судового збору за подання зустрічного позову покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОН-науково-виробничий комплекс".

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України, протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений та підписаний 14.11.2024.

Суддя М.О. Ніколенко

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення04.11.2024
Оприлюднено18.11.2024
Номер документу123032218
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —904/2627/24

Ухвала від 06.01.2025

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 13.12.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Рішення від 04.11.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 25.09.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 10.09.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 23.07.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 23.07.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні