ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
05.11.2024м. СумиСправа № 920/1501/23
Господарський суд Сумської області у складі судді Джепи Ю.А., за участю секретаря судового засідання Саленко Н.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Господарського суду Сумської області матеріали справи №920/1501/23 в порядку загального позовного провадження
за позовом: Національної служби здоров`я України (04073, м. Київ, проспект Степана Бандери, 19, код 42032422)
до відповідача: Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» (40031, м. Суми, вул. Ковпака, 30, код 03568362)
про стягнення 3 106 038, 40 грн,
за зустрічним позовом: Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» (40031, м. Суми, вул. Ковпака, 30, код 03568362)
до відповідача: Національної служби здоров`я України (04073, м. Київ, проспект Степана Бандери, 19, код 42032422)
про стягнення 1 391 630,95 грн.
за участю (найменування сторін та інших осіб, що беруть участь у справі):
представник позивача - Плаксій В.В.,
представника відповідача - Гоч В.М.,
УСТАНОВИВ:
Національна служба здоров`я України звернулась до Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр», в якій просить стягнути з відповідача на користь позивача 3106038,40 грн та судові витрати у сумі 46590,58 грн.
Стислий виклад позицій сторін по справі. Заяви, які подавались сторонами. Процесуальні дії, які вчинялись судом.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями від 28.12.2023 справу № 920/1501/23 розподілено для розгляду судді Джепі Ю.А.
Ухвалою суду від 04.01.2024 постановлено прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі № 920/1501/23 за правилами загального позовного провадження; призначити підготовче засідання на 22.02.2024, 11:30.
25.01.2024 Комунальне некомерційне підприємство Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» подало до суду зустрічну позовну заяву від 25.01.2024 б/н (вх. №470 від 25.01.2024), в якому просить стягнути з Національної служби здоров`я України на користь Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» заборгованість за договором № 2884-Е421- Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій (з наступними змінами і доповненнями) за надані медичні послуги в розмірі - 1 391 630,95 грн, а також судові витрати.
Представником Національної служби здоров`я України подано до суду заяву від 20.02.2024 б/н (вх. №951 від 20.02.2024), в якій просить надати можливість представнику позивача за первісним позовом приймати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних повноважень.
Водночас, підготовче засідання, призначене 22.02.2024, 11:30, не відбулось у зв`язку із перебуванням судді Джепи Ю.А на лікарняному у період з 05.02.2024 по 14.05.2024.
Ухвалою суду від 24.05.2024 постановлено прийняти до спільного розгляду з первісним позовом у справі № 920/1501/23 зустрічну позовну заяву Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» від 25.01.2024 б/н (Вх. №470 від 25.01.2024) до Національної служби здоров`я України про стягнення заборгованості за договором № 2884- Е421-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій (з наступними змінами і доповненнями) за надані медичні послуги в розмірі 1 391 630,95 грн; надати Національній служби здоров`я України строк на подання відзиву на зустрічний позов - 15 днів з дня постановлення цієї ухвали; призначити підготовче засідання на 05.06.2024, 11:30; провести підготовче засідання, призначене на 05.06.2024, 11:30 за участі представника Національної служби здоров`я України (04073, м. Київ, проспект Степана Бандери, 19, код 42032422) - Плаксій Вікторії Вікторівни ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів у підсистемі відеоконференцзв`язку ЄСІТС за посиланням на офіційному веб-порталі «Судова влада України» https://vkz.court.gov.ua.
Ухвалою суду від 05.06.2024 постановлено відкласти підготовче засідання у справі № 920/1501/23 на 23.07.2024, 10:30.
Представником Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» була подана заява від 17.07.2024 б/н (вх. №3260 від 17.07.2024), в якому просить забезпечити проведення судових засідань по справі №920/1501/23 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.
Представником Національної служби здоров`я України до суду подана заява від 17.07.2024 б/н (вх. №3262 від 17.07.2024), в якому просить забезпечити проведення судових засідань по справі №920/1501/23 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.
Також представником Національної служби здоров`я України до суду подана заява від 18.07.2024 (вх. №2113 від 18.07.2024), в якій просить продовжити Національній службі здоров`я України строк для подання відзиву.
18.07.2024 представником Національної служби здоров`я України до суду подано відзив на позовну заяву (вх. №2111, 3289 від 18.07.2024), в якому просить поновити строк для подачі відзиву на позовну заяву та відмовити у задоволенні позовних вимог Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний диспансер».
Ухвалою суду від 22.07.2024 постановлено задовольнити заяву Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» від 17.07.2024 б/н (вх. №3260 від 17.07.2024) про проведення судового засідання по справі №920/1501/23 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду; задовольнити заяву Національної служби здоров`я України від 17.07.2024 б/н (вх. №3262 від 17.07.2024), про проведення судового засідання по справі №920/1501/23 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду; провести підготовче засідання у справі № 920/1501/23, призначене на 23.07.2024, 10:30 за участю представника Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний диспансер» - Гоча Вячеслава Миколайовича ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) та за участю представника Національної служби здоров`я України - Сич Олени Анатоліївни ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів у підсистемі відеоконференцзв`язку ЄСІТС за посиланням на офіційному веб-порталі «Судова влада України» https://vkz.court.gov.ua.
Протокольною ухвалою суду від 23.07.2024 судом постановлено задовольнити заяву про поновлення строку на подання відзиву (вх. №2113 від 18.07.2024) та клопотання про поновлення строку для подання відзиву на зустрічну позовну заяву (вх. №3289 від 18.07.2024), долучено до матеріалів справи відзив (вх. №2111 від 18.07.2024). Також, 23.07.2024 судом оголошено перерву до 15.08.2024.
10.08.2024 представником Національної служби здоров`я України до суду подано заяву (вх. №3632 від 12.08.2024), в якому просить надати можливість участі у судовому засіданні у справі в режими відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Ухвалою суду від 13.08.2024 постановлено задовольнити вказану вище заяву провести підготовче засідання у справі № 920/1501/23, призначене на 15.08.2024, 09:30, за участю представника Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» - Гоча Вячеслава Миколайовича ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) та за участю представника Національної служби здоров`я України - Плаксій Вікторії Вікторівни ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів у підсистемі відеоконференцзв`язку ЄСІТС за посиланням на офіційному веб-порталі «Судова влада України» https://vkz.court.gov.ua.
Представником Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» до суду було подане клопотання від 14.09.2024 б/н (вх. №2430 від 14.08.2024), в якому просив відкласти розгляд підготовчого засідання на інший день.
Протокольною ухвалою суду від 15.08.2024 судом задоволено вказане вище клопотання про відкладення розгляду справи (вх. №2430 від 14.08.2024) та оголошено перерву до 24.09.2024, 14:30.
Представником Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» до суду було подане пояснення від 20.09.2024 б/н (вх. №2803 від 20.09.2024).
Представником Національної служби здоров`я України до суду подана заява від 21.09.2024 б/н (вх. № 4224 від 23.08.2024) про проведення судового засідання по справі №920/1501/23 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.
Ухвалою суду від 23.09.2024 постановлено задовольнити вказану вище заяву провести підготовче засідання у справі № 920/1501/23, призначене на 24.09.2024, 14:30 за участю представника Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» - Гоча Вячеслава Миколайовича ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) та за участю представника Національної служби здоров`я України - Плаксій Вікторії Вікторівни ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів у підсистемі відеоконференцзв`язку ЄСІТС за посиланням на офіційному веб-порталі «Судова влада України» https://vkz.court.gov.ua.
Протокольною ухвалою від 24.09.2024 судом долучено до матеріалів справи пояснення (вх. №2803 від 20.09.2024).
Ухвалою суду від 24.09.2024 постановлено закрити підготовче провадження у справі № 920/1501/23; призначити розгляд справи № 920/1501/23 по суті в судове засідання на 05.11.2024, 12:00; провести судове засідання, призначене на 05.11.2024, 12:00, за участю представника Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» - Гоча Вячеслава Миколайовича ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) та за участю представника Національної служби здоров`я України - Плаксій Вікторії Вікторівни ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів у підсистемі відеоконференцзв`язку ЄСІТС за посиланням на офіційному веб-порталі «Судова влада України» https://vkz.court.gov.ua.
У судовому засіданні 05.11.2024 брали участь представники позивача і відповідача.
Судовий процес, на виконання статті 222 Господарського процесуального кодексу України фіксувався за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Відповідно до статті 233 Господарського процесуального кодексу України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.
У судовому засіданні 05.11.2024 на підставі статті 240 Господарського процесуального кодексу України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Між Національною службою здоров`я України (далі - замовник) та Комунальним некомерційним підприємством Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний диспансер» (далі - надавач) був укладений Договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій № 2884-Е421-Р000 (далі - Договір), до якого договорами №2884-Е421-Р000/01, №2884-Е421-Р000/02 було внесено зміни.
Відповідно до п. 8 Договору, надавач зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів.
Медичні послуги та спеціальні умови їх надання визначаються у додатках до цього Договору. Умови закупівлі та специфікації, визначені в оголошенні про укладення договору, є невід`ємною частиною договору (а. 9 Договору).
Згідно п. 10 Договору, медичні послуги надаються відповідно до порядків надання медичної допомоги, затверджених МОЗ, з обов`язковим дотриманням галузевих стандартів у сфері охорони здоров`я та в місцях надання медичних послуг, що зазначені у додатках до Договору.
Відповідно до пп. 1, 2 п. 16 Договору, замовник мав право вимагати від надавача належного, своєчасного та у повному обсязі виконання своїх зобов`язань згідно з цим договором, перевіряти відповідність надавача вимогам до надавача послуг з медичного обслуговування населення, з яким головними розпорядниками бюджетних коштів укладаються договори про медичне обслуговування населення, умовам закупівлі.
Підпунктами 1 та 2 пункту 19 Договору було закріплено зобов`язання надавача належним чином, своєчасно та у повному обсязі виконувати свої зобов`язання згідно з цим договором, відповідати вимогам до надавача послуг з медичного обслуговування населення, з яким головними розпорядниками бюджетних коштів укладаються договори про медичне обслуговування населення, умовам закупівлі.
Пунктом 6 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» визначено, що однією з основних функції Уповноваженого органу (НСЗУ) є здійснення заходів, що забезпечують цільове та ефективне використання коштів за програмою медичних гарантій, у тому числі заходів з перевірки дотримання надавачами медичних послуг вимог, встановлених порядком використання коштів програми медичних гарантій і договорами про медичне обслуговування населення.
Підпунктом 5 пункту 4 Положення про Національну службу здоров`я України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 № 1101 закріплено, що НСЗУ відповідно до покладених на неї завдань здійснює заходи, що забезпечують цільове та ефективне використання коштів за програмою медичних гарантій, у тому числі заходи з перевірки дотримання надавачами медичних послуг вимог, установлених порядком використання коштів програми медичних гарантій, умов договорів про медичне обслуговування населення шляхом здійснення моніторингу у спосіб, передбачений у Типовій формі договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 № 410 «Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій» - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 6 жовтня 2021 № 1067, а також моніторинг виконання договорів про реімбурсацію аптечними закладами.
Відповідно до підпункту 3 пункту 16 Договору замовник має право проводити моніторинг, зокрема шляхом звірки повноти та достовірності інформації, що внесена у звіт про медичні послуги за договором, з інформацією, що міститься в системі, медичною документацією та іншими даними, що свідчать про надання послуг згідно з цим договором. Та у разі виявлення невідповідностей чи порушень умов цього договору здійснювати перерахунок сплачених коштів за звітом про медичні послуги.
Національною службою здоров`я України в період з 19.07.2021 по 18.10.2021 здійснено моніторинг шляхом запиту інформації і документів та аналізу отриманої інформації (далі - моніторинг) щодо дотримання та виконання Надавачем умов Договору за пакетом медичних послуг «Медична допомога при гострому інфаркті міокарда».
За результатами моніторингу, відповідно до підпункту 1 пункту 43 Договору (Договір № 2884-Е421-Р000/02 про внесення змін до Договору № 2884-Е421-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій) здійснено перерахунок сплачених коштів за Договором за медичні послуги, що, на думку позивача, надані з порушеннями, за всі періоди надання таких медичних послуг з 01.04.2021 по 31.10.2021. Сума, що підлягає поверненню складає 3 104 118,00 грн.
Також проведено аналіз повноти та достовірності інформації щодо медичних записів, що внесені надавачем у звіти про медичні послуги за Договором по пакету «Стаціонарна допомога дорослим та дітям без проведення хірургічних операцій» за період з 01.04.2021 по 31.12.2021, з інформацією, що міститься в електронній системі охорони здоров`я та встановлено, що:
- медичні записи, за якими було виявлено, що статус оплаченого медичного запису змінений з "активний" на "введений помилково" після формування надавачем медичних послуг звіту для оплати, що включав цей запис;
- медичні записи, які визнано дублікатами на підставі співпадіння ключових атрибутів.
За результатами аналізу, відповідно до підпункту 1 пункту 43 Договору (Договір № 2884-Е421-Р000/02 про внесення змін до Договору № 2884-Е421-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій) здійснено перерахунок сплачених коштів за Договором за медичні послуги, що, на думку позивача, надані з порушеннями, за всі періоди надання таких медичних послуг з 01.04.2021 по 31.12.2021. Сума, що підлягає поверненню складає 1 920,40 грн.
Відповідно до пункту 34 Договору (Договір № 2884-Е421-Р000/02 про внесення змін до Договору № 2884-Е421-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій) дата усунення порушень визначається залежно від способу підтвердження такого усунення як: дата отримання документів (внесення інформації в систему), що підтверджують усунення таких порушень - у разі надання відповідних підтвердних документів (завірених у встановленому порядку їх копій) на адресу замовника, на підставі яких можливо однозначно встановити факт усунення, або внесення відповідної інформації в систему.
16.02.2022 НСЗУ направлено вимогу № 3742/5-15-22 щодо повернення надмірно сплачених коштів. У відповідь на вимогу відповідач листом від 21.02.2022 № 01.10- 14/01-03/90 повідомив позивача про те, що на його думку вимога НСЗУ не підлягає задоволенню.
03.08.2022 НСЗУ направлено претензію № 26562/2-15-22 до щодо повернення надмірно сплачених коштів на суму 3 106 038,40 грн.
За результатами розгляду претензії КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» направлено НСЗУ лист № 01.10.14/01.05/264 від 01.09.2022 про відмову в задоволенні претензії.
Оцінка суду, висновки суду та законодавство, що підлягає застосуванню.
Відповідно до частини першої статті 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених Господарським кодексом України, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Статтею 174 ГК України визначено, що підставою виникнення господарських зобов`язань зокрема є господарські договори та інші угоди, передбачені законом, а також угоди, не передбачених законом, але такі, які йому не суперечать.
Статтею 193 ГК України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до вимог частини першої статті 175 ГК України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Згідно ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Статтею 901 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Відповідно до ст. 903 Цивільного кодексу України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором. У разі неможливості виконати договір про надання послуг, що виникла не з вини виконавця, замовник зобов`язаний виплатити виконавцеві розумну плату. Якщо неможливість виконати договір виникла з вини замовника, він зобов`язаний виплатити виконавцеві плату в повному обсязі, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.
Договір є обов`язковим для виконання сторонами (стаття 629 Цивільного кодексу України).
Проаналізувавши умови укладеного між сторонами договору про надання медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, суд дійшов висновків щодо відмови у задоволенні первісного позову та щодо задоволення зустрічного позову, виходячи з наступного.
10.11.2021 Договір було викладено в новій редакції N 2884-Е421-Р000/002.
Предмет Договору (в редакції від 10.11.2021) не змінився, та визначений в п.8-15 Договору.
Однак, Розділ "відповідальність сторін" Договору в редакції №2884-Е421-Р000/002 від 10.11.2021 було доповнено новим пунктом п. 43 наступного змісту:
"43. У разі виявлення за результатами моніторингу порушень умов цього договору надавачем або його підрядниками:
1) замовник здійснює перерахунок сплачених коштів за цим договором за медичні послуги, надані з порушеннями, за всі періоди надання таких медичних послуг та зупиняє оплату за відповідним пакетом медичних послуг до моменту усунення виявлених порушень та у разі неповернення сплачених коштів надавачем зменшує суму оплати за звітом про медичні послуги в поточному звітному періоді або наступних періодах (у разі неможливості зменшення в поточному) - у випадку виявлення таких порушень: відсутність ліцензій, передбачених законодавством."
Щодо посилання НСЗУ в первісному позові на положення пункту 43 Договору редакції № 2884-Е421-Р000/002 від 10.11.2021, як на підставу для задоволення первісного позову, та відмови від оплати наданих Комунальним підприємством в період 01.11.2021 по 31.12.2021 медичних послуг на користь третіх осіб (пацієнтів), суд звертає увагу на те, що умови Договору в редакції №2884-Е421-Р000/002 від 10.11.2021 не передбачають їх поширення на правовідносини, які існували між сторонами Договору в редакції № 2884-Е421-Р000 від 14.05.2021, яка діяла в період з 01.04.2021 по 30.06.2021 (не містить ретроактивну дату).
Відповідно до підпункту 5 пункту 4 Положення про Національну службу здоров`я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1101 (далі - Постанова) № 1101 - НСЗУ відповідно до покладених на неї завдань: здійснює заходи, що забезпечують цільове та ефективне використання коштів за програмою медичних гарантій, у тому числі заходи з перевірки дотримання надавачами медичних послуг вимог, установлених порядком використання коштів програми медичних гарантій, умов договорів про медичне обслуговування населення шляхом здійснення моніторингу у спосіб, передбачений у Типовій формі договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 410 "Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій" а також моніторинг виконання договорів про реімбурсацію аптечними закладами.
Умови укладеного між НСЗУ та Комунальним підприємством договору за змістом і нумерацією повністю відповідають умовам Типового договору.
Відповідно до абзацу другого п. 20-1 Типового договору (та аналогічних положень п. 20-1 Договору в редакції № 2884-Е421-Р000 від 14.05.2021), з метою спостереження за організацією надання медичних послуг за договором або підготовки з надавачем спільного плану заходів з удосконалення медичного обслуговування за договором замовник має право проводити моніторинг дотримання надавачем умов договору в разі:
- отримання інформації про несвоєчасне внесення або внесення неповної чи недостовірної інформації за договором до системи;
- отримання інформації про можливі порушення надавачем або його підрядниками умов договору;
- отримання від пацієнтів скарг (на надавача або його підрядників);
- неподання або подання не в повному обсязі надавачем документів та пояснень, що стосуються надання медичних послуг за договором.
Згідно з висновком від 25.10.2021 № 6-16/294-21 за результатами моніторингу, який проводився шляхом запиту інформації та аналізу інформації, щодо договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій № 2884-Е421- Р000, укладеного між НСЗУ та Комунальним підприємством (далі -Висновок), підставою проведення моніторингу є: інформація про можливі порушення надавачем або його підрядниками умов договору, отримана шляхом співставлення умов закупівель та державних реєстрів; предмет моніторингу - наявність ліцензій на право провадження господарської діяльності з медичної практики за спеціальністю кардіологія, анестезіологія, інтервенційна кардіологія та/або хірургія серця і магістральних судин; провадження діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів; провадження діяльності з використанням джерел іонізуючого випромінювання.
Період в межах строку дії Договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, який підлягав моніторингу: з 01.04.2021 по 30.06.2021 включно.
За результатами моніторингу, зокрема, було встановлено порушення вимог пункту 3 Інших вимог закупівлі, що викладені в додатку № 6 до Договору, а саме відсутність ліцензії на право провадження діяльності з використанням джерел іонізуючого випромінювання.
При цьому, умови підпунктів 3, 4 пункту 16 Договору (в редакції від 14.05.2021) Типового договору, чинного на період моніторингу, не передбачали таких підстав для проведення моніторингу, які вказані у Висновку.
Так, відповідно до підпунктів 3, 4 пункту 16 Договору в редакції № 2884-Е421-Р000 від 14.05.2021, - Замовник має проводити моніторинг виконання умов договору, зокрема шляхом звірки повноти та достовірності інформації, що внесена у звіт про медичні послуги за договором, з інформацією, що міститься в системі, медичною документацією та іншими даними, що свідчать про надання послуг згідно з цим договором, та у разі виявлення невідповідностей чи порушень умов цього договору здійснювати перерахунок сплачених коштів за звітом про медичні послуги; за результатами моніторингу складати висновок, до якого в разі виявлення порушень додається довідка із зазначенням відповідних пунктів договору.
Відповідно до абзацу другого п. 20-1 Типового договору та п. 20-1 Договору в редакції № 2884-Е421-Р000 від 14.05.2021 встановлювали, з метою спостереження за організацією надання медичних послуг за договором або підготовки з надавачем спільного плану заходів з удосконалення медичного обслуговування за договором замовник має право проводити моніторинг дотримання надавачем умов договору в разі: отримання інформації про несвоєчасне внесення або внесення неповної чи недостовірної інформації за договором до системи; отримання інформації про можливі порушення надавачем або його підрядниками умов договору; отримання від пацієнтів скарг (на надавача або його підрядників); неподання або подання не в повному обсязі надавачем документів та пояснень, що стосуються надання медичних послуг за договором.
Таким чином, умови підпунктів 3, 4 пункту 16, абзац другий п. 20-1 Договору в редакції № 2884-Е421-Р000 в 14.05.2021 та Типового договору, чинного на період моніторингу, не передбачали таких підстав для проведення моніторингу, які вказані у вказаному вище Висновку, а так само застосування наслідків, вказаних в п. 43 Договору в редакції №2884-Е421-Р000/002 від 10.11.2021.
Позивач мав проводити моніторинг з підстав та у порядку, встановленому укладеним Договором у відповідній редакції або Типовим договором.
Також суд враховує, що відповідно до п. п. 14 п. 4. Положення Про Державну інспекцію ядерного регулювання України затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 363, органом ліцензування на право використання джерел іонізуючого випромінювання є Державна інспекція з ядерного регулювання України (Держатомрегулювання).
Відповідно до статті 15 Закону України «Про дозвільну діяльність в сфері ядерної енергії» нагляд за дотриманням умов ліцензії здійснює орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки шляхом проведення оцінки рівня ядерної та радіаційної безпеки, стану фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання за результатами аналізу звітної документації, що подається ліцензіатом, а також шляхом проведення інспекційних перевірок ліцензіата.
Порядок проведення інспекційних перевірок ліцензіата та їх періодичність визначаються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
Відповідно до абзацу сьомого ч. 1 ст. 5 Закону України «Про дозвільну діяльність в сфері ядерної енергії» основними принципами дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії є: неприпустимість втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об`єднань у вирішення питань, що належать до повноважень органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, крім передбачених законом випадків.
Аналогічні положення містяться в ч. 4 статті 6 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», а саме, що рішенням органу ліцензування на його територіальні підрозділи можуть бути покладені обов`язки з виконання повноважень органу ліцензування щодо проведення перевірок додержання ліцензіатами вимог ліцензійних умов та складання актів за результатом їх проведення.
Забороняється делегувати повноваження органу ліцензування будь-яким органам, організаціям, суб`єктам господарювання чи особам (у тому числі утвореним органом ліцензування чи які перебувають у сфері управління або підпорядкуванні органу ліцензування).
Відповідно до п. 3.18 Вимог та умов безпеки (ліцензійні умови) провадження діяльності з виробництва джерел іонізуючого випромінювання, затверджених наказом Державної інспекції ядерного регулювання від 13.08.2015 № 148 (на який у Висновку посилається НЗСУ) контроль за виконанням ліцензіатом норм, правил і стандартів з радіаційної безпеки, умов та правил здійснення ліцензованої діяльності, а також зазначених у ліцензії умов здійснює Держатомрегулювання або його територіальні органи.
Таким чином, встановлювати порушення підприємством вимог правил безпеки або ліцензійних умов, у відповідності до вищевказаних вимог чинного законодавства має право здійснювати Держатомрегулювання шляхом проведення відповідної перевірки та складання акту за результатом її проведення.
З огляду на вищезазначене, суд вважає первісний позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.
Щодо зустрічних вимог КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» суд виходить з наступного.
14.05.2021 між НСЗУ та Комунальним підприємством, за результатом проведеної закупівлі № 9291675 було укладено Договір.
Механізм укладення, зміни та припинення договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій (далі - договір) з НСЗУ відповідно до Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення", встановлений «Порядком укладення, зміни та припинення договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій» затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2018р. № 410 (далі - Постанова № 410).
Пунктом 10 Постанови № 410 (у редакції від 23.03.2021, чинній на момент подання пропозицій Комунальним підприємством та укладення Договору) передбачено, що НСЗУ розміщує на офіційному веб-сайті оголошення, в якому зазначаються:
1) умови закупівлі за договором та специфікації і у разі потреби адреса, за якою повинні надаватися медичні послуги;
2) інформація, що повинна бути зазначена у заяві про укладення договору (далі - заява) та внесена до системи, перелік та форма документів, які повинні бути додані до заяви, зокрема ті, що передбачені пунктом 14 цього Порядку (далі - пропозиція);
3) строк і спосіб подання пропозицій та строк їх розгляду НСЗУ;
4) залучення інших суб`єктів господарювання до надання частини медичних послуг за договором.
До оголошення додається проект додатка до договору щодо спеціальних умов надання відповідних видів медичних послуг або груп (пакетів) медичних послуг.
Відповідно до п. 11 Постанови № 410 (у редакції від 23.03.2021 року, чинній на момент подання пропозицій Комунальним підприємством та укладення Договору) суб`єкт господарювання, який бажає укласти договір з НСЗУ на визначених в оголошенні умовах, до подання пропозиції повинен забезпечити внесення до системи актуальної інформації про:
1) суб`єкта господарювання, місця надання ним медичних послуг та медичне обладнання, зазначене в оголошенні;
2) суб`єктів господарювання, які будуть залучені до виконання договору;
3) уповноважених осіб та медичних працівників, які будуть залучені до укладення або виконання договору.
Згідно з п. 13 Постанови № 410 (у редакції від 23.03.2021, чинній на момент подання пропозицій Комунальним підприємством та укладення Договору), суб`єкт господарювання, який бажає укласти договір з НСЗУ на визначених в оголошенні умовах, подає до НСЗУ пропозицію та інформацію, визначену в пункті 11 цього Порядку (з урахуванням її оновлення відповідно до пункту 12 цього Порядку).
У відповідності до п. 19 Постанови № 410 (у редакції від 23.03.2021, чинній на момент подання пропозицій Комунальним підприємством та укладення Договору), НСЗУ протягом строку розгляду пропозицій, визначеного в оголошенні:
- розглядає подані пропозиції, зокрема додані до заяви документи та інформацію в системі, щодо відповідності умовам, зазначеним в оголошенні;
- проводить у разі потреби переговори із суб`єктами господарювання, які подали пропозиції, що відповідають умовам, зазначеним в оголошенні, для забезпечення універсального доступу населення до медичних послуг за програмою медичних гарантій;
- у разі відсутності встановленого у кошторисі відповідного бюджетного призначення на програму медичних гарантій надсилає суб`єкту господарювання, який подав пропозицію, що відповідає умовам, зазначеним в оголошенні, повідомлення про намір укласти з ним договір;
- після встановлення у кошторисі відповідного бюджетного призначення на програму медичних гарантій формує проект договору з додатками щодо спеціальних умов надання, специфікації та умов закупівлі відповідних видів медичних послуг та у разі потреби іншими додатками, накладає електронний підпис та електронну печатку і надсилає проект договору суб`єкту господарювання, який подав пропозицію, що відповідає умовам, зазначеним в оголошенні.
Підписаний уповноваженою особою НСЗУ проект договору є пропозицією укласти договір (оферта) із строком дії десять календарних днів з дати його підписання уповноваженою особою НСЗУ. Якщо суб`єкт господарювання не підписав в системі договору протягом встановленого строку такий договір втрачає свою силу.
Згідно з п. 20 Постанови № 410 (у редакції від 23.03.2021, чинній на момент подання пропозицій Комунальним підприємством та укладення Договору) у разі невідповідності умовам, зазначеним в оголошенні, або наявності в пропозиції недостовірної чи неповної інформації НСЗУ протягом трьох робочих днів від дати встановлення такої невідповідності або виявлення недостовірної чи неповної інформації надсилає відповідному суб`єкту господарювання повідомлення про необхідність виправлення помилки або подання необхідної інформації та документів (далі - повідомлення про виправлення помилок). Суб`єкт господарювання повинен усунути недоліки та подати необхідну інформацію і документи до граничного строку подання пропозицій, визначеного в оголошенні. Якщо повідомлення про виправлення помилок надіслано після граничної дати подання пропозицій, суб`єкт господарювання має право подати оновлену пропозицію протягом двох робочих днів з дня надіслання НСЗУ повідомлення про виправлення помилок.
Пропозиції з виправленими помилками та будь-яка додаткова інформація чи документи, подані після закінчення зазначеного в цьому пункті строку, не розглядаються.
В квітні 2021 НСЗУ у відповідності до вимог Постанови № 410 розмістило на електронному майданчику SmartTender.biz оголошення про проведення закупівлі № 9291675, яке містило вимоги а також документи, які необхідно подати для прийняття в ньому участі.
КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» з метою укладення договору з НСЗУ про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, було виконано вимоги НСЗУ, передбачені закупівлею № 9291675 (які були розміщені на електронному майданчику SmartTender.biz).
Так, під час подання пропозиції Комунальним підприємством були долучені документи, що передбачені умовами закупівлі № 9291675, у т.ч. ліцензія Державної інспекції ядерного регулювання України на право провадження діяльності з використання джерел іонізуючого випромінювання.
21.04.2021 на електронну адресу kardiosumy@ukr.net Комунального підприємства, в електронному майданчику SmartTender.biz від організатора НСЗУ надійшло повідомлення, щодо закупівлі № 9291675 « 6 Медична допомога при гострому інфаркті міокарда», що подана пропозиція відповідає умовам оголошення про укладення договорів про медичне обслуговування населення за напрямом «Медична допомога при гострому інфаркті міокарда».
Таким чином, НСЗУ було перевірено документи, які надані КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр», та встановлено їх відповідність заявленим вимогам закупівлі № 9291675.
Відповідно до п.п. 4 п. 19 Постанови № 410 після встановлення у кошторисі відповідного бюджетного призначення на програму медичних гарантій НСЗУ формує проект договору з додатками щодо спеціальних умов надання, специфікації та умов закупівлі відповідних видів медичних послуг та у разі потреби іншими додатками, накладає електронний підпис та електронну печатку і надсилає проект договору суб`єкту господарювання, який подав пропозицію, що відповідає умовам, зазначеним в оголошенні.
На виконання вищевказаного рішення комісії НСЗУ про відповідність КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» вимогам закупівлі №9291675 « 6 Медична допомога при гострому інфаркті міокарда», між НСЗУ та комунальним підприємством було укладено договір № 2884-Е421-Р000 14.05.2021 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, а також додатки № 1, 4, 6, 9, 23 до нього.
Предмет Договору (в редакції від 14.05.2021), визначений в п. 8-15 Договору.
Відповідно до умов п. 8 Договору (в редакції від 14.05.2021) надавач зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів.
Згідно до п. 9 Договору (в редакції від 14.05.2021) медичні послуги та спеціальні умови їх надання визначаються у додатках до цього договору. Умови закупівлі та специфікації, визначенні в оголошенні про укладення договору, є невід`ємною частиною договору.
Умовами пунктів 13-15 Договору (в редакції від 14.05.2021) передбачено, наступне:
- Цей договір є договором на користь третіх осіб - пацієнтів у частині надання їм медичних послуг надавачем.
- Пацієнт набуває прав на отримання медичних послуг, пов`язаних з первинною медичною допомогою, згідно з договором з моменту подання надавачеві в установленому законодавством порядку декларації.
- Пацієнт набуває прав на отримання медичних послуг, пов`язаних з іншими видами медичної допомоги, крім первинної медичної допомоги, згідно з договором з моменту звернення до надавача за направленням лікаря, який надає первинну медичну допомогу, або лікуючого лікаря в порядку, встановленому МОЗ, або без такого направлення, якщо згідно із законодавством направлення лікаря не вимагається.
Права і обов`язки сторін Договору (в редакції від 14.05.2021), встановлені пунктами 16-20 Договору.
Так, зокрема підпункти 1-4 пункту 16 Договору (в редакції від 14.05.2021), визначають наступні права Замовника (НСЗУ):
- вимагати від надавача належного, своєчасного та у повному обсязі виконання своїх зобов`язань згідно з цим договором;
- перевіряти відповідність надавача вимогам до надавача послуг з медичного обслуговування населення, з яким головними розпорядниками бюджетних коштів укладаються договори про медичне обслуговування населення, умовам закупівлі, у тому числі щодо доступності медичних послуг для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до законодавства;
- проводити моніторинг виконання умов договору, зокрема шляхом звірки повноти та достовірності інформації, що внесена у звіт про медичні послуги за договором, з інформацією, що міститься в системі, медичною документацією та іншими даними, що свідчать про надання послуг згідно з цим договором, та у разі виявлення невідповідностей чи порушень умов цього договору здійснювати перерахунок сплачених коштів за звітом про медичні послуги;
- за результатами моніторингу складати висновок, до якого в разі виявлення порушень додається довідка із зазначенням відповідних пунктів договору.
За умовами Договору Надавач (Комунальне підприємство) зобов`язаний вести облік та звітність, порядок складання якої передбачено в пунктах 21-24-1 Договору, згідно п. 21-23 якого:
21. Надавач зобов`язаний скласти звіт про медичні послуги за формою, наданою замовником, в якому зазначаються назва звіту, дата його складення, найменування надавача, посади відповідальних осіб надавача та замовника із зазначенням їх прізвища, імені та по батькові, а також перелік та обсяг надання медичних послуг, які підлягають оплаті за звітний період. Звіт про медичні послуги є первинним документом. Звіт про медичні послуги формується на підставі інформації, що міститься в системі, медичної документації та інших документів, що підтверджують факт надання пацієнтам медичної допомоги відповідно до законодавства.
21-1. Включенню до звіту та оплаті за договором підлягають медичні послуги з урахуванням таких умов:
- медичні послуги надані пацієнту за направленням, запис про яке є в системі, крім випадків, коли згідно із законодавством направлення не вимагається;
- медичні послуги надані в обсязі не меншому, ніж передбачено в специфікації;
- до системи включено необхідну медичну документацію в порядку, передбаченому законодавством та специфікацією.
22. Надавач зобов`язаний подати замовнику звіт про медичні послуги у строки, встановлені у додатках до цього договору.
23. У разі виявлення невідповідностей між даними звіту про медичні послуги та інформацією, що міститься в системі, даними фінансової чи статистичної звітності, медичної документації замовник має право подати надавачеві заперечення до звіту про медичні послуги протягом десяти календарних днів з дати його надходження. Надавач зобов`язаний розглянути заперечення та подати уточнений звіт про медичні послуги з усунутими невідповідностями протягом трьох календарних днів з дати їх надіслання замовником.
Відповідно до п. 4 додатків № 4, 6, 9, 23 до Договору (в редакції від 14.05.2021) звітним періодом згідно з додатком до Договору є календарний місяць.
У звіті про медичні послуги зазначаються усі послуги за договором, про надання яких станом на 23 годину 59 хвилин останнього дня звітного періоду внесено інформацію до електронної системи охорони здоров`я (далі - система).
Медичні послуги, надані протягом грудня після дати формування звіту за грудень, включаються до звіту про медичні послуги, надані протягом наступного бюджетного періоду відповідно до умов договору.
Разом із звітом про медичні послуги надавач подає рахунок, в якому зазначається сума до сплати за звітний період.
У разі здійснення авансового платежу надавач подає звіт про медичні послуги у строки, встановлені цим пунктом, але не пізніше ніж за два робочих дні до граничного строку для подання замовником підтвердних документів органам Казначейства відповідно до законодавства.
Разом із звітом про медичні послуги надавач подає рахунок, в якому зазначається сума до сплати за звітний період, крім сплаченої попередньої оплати за такі послуги. У разі здійснення авансового платежу у рахунку також зазначається сума авансу на наступний звітний період.
Умови, порядок та строки оплати медичних послуг, а також ціна Договору (в редакції від 14.05.2021) визначені в пунктах 23-30 Договору.
Так пунктами 25, 26 Договору (в редакції від 14.05.2021) передбачений наступний порядок оплати наданих медичних послуг:
25. Замовник зобов`язується оплачувати медичні послуги, включені до звіту про медичні послуги, щодо якого замовник не подав заперечення відповідно до пункту 23 договору, згідно з тарифом із застосуванням відповідних коригувальних коефіцієнтів, затверджених у порядку, визначеному законодавством, інформацію про надання яких надавач належним чином вніс до системи, в межах загальної орієнтовної ціни договору з урахуванням граничної суми оплати у відповідному звітному періоді, якщо така гранична сума зазначена у додатках до договору.
26. Оплата медичних послуг згідно з договором здійснюється на підставі звіту про медичні послуги надавача протягом десяти робочих днів з дати підписання обома сторонами звіту про медичні послуги з урахуванням вимог пункту 23 договору. У разі здійснення попередньої оплати медичних послуг за договором відповідно до законодавства підставою для оплати є рахунок надавача. Обов`язок з оплати за договором є виконаним у належний строк з моменту подання замовником відповідного платіжного доручення органам Казначейства.
19.08.2021 Договір було викладено в новій редакції № 2884-Е421-Р000/001.
Предмет Договору (в редакції від 19.08.2021р.) не змінився, та визначений в п.8-15 Договору.
Договір в редакції № 2884-Е421-Р000/001 від 19.08.2021 не містить умов щодо поширення викладених у ньому положень на правовідносини, які існували період з 01.04.2021 по 30.06.2021.
10.11.2021 Договір було викладеного в новій редакції N 2884-Е421-Р000/002.
Предмет Договору (в редакції від 10.11.2021) не змінився, та визначений в п.8-15 Договору.
Однак, Розділ "відповідальність сторін" Договору в редакції №2884-Е421-Р000/002 від 10.11.2021 було доповнено новим пунктом п. 43 наступного змісту:
43. У разі виявлення за результатами моніторингу порушень умов цього договору надавачем або його підрядниками:
1) замовник здійснює перерахунок сплачених коштів за цим договором за медичні послуги, надані з порушеннями, за всі періоди надання таких медичних послуг та зупиняє оплату за відповідним пакетом медичних послуг до моменту усунення виявлених порушень та у разі неповернення сплачених коштів надавачем зменшує суму оплати за звітом про медичні послуги в поточному звітному періоді або наступних періодах (у разі неможливості зменшення в поточному) - у випадку виявлення таких порушень: відсутність ліцензій, передбачених законодавством.
При цьому, як зазначено судом вище, умови Договору в редакції № 2884-Е421-Р000/002 від 10.11.2021, не передбачали їх поширення (зокрема, пунктом п. 43) на відносини сторін, які існували в період з 01.04.2021 по 30.06.2021.
23.12.2021 між сторонами було досягнуто згоди про укладення Договору №2884- Е421-Р000/03 про внесення змін до договору №2884-Е421-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій.
Відповідно до пунктів 2, 3 Договору в редакції №2884-Е421-Р000/03 від 23.12.2021 сторони погодили внести зміни до пунктів 1.1 та 2 наступних додатків до договору N0 2884-Е421-Р000, а саме визначити заплановану вартість медичних послуг, які надаються згідно з такими додатками:
- запланована вартість медичних послуг, які надаються згідно з додатком №9 становить: 2800190.85 гривень, у тому числі у вигляді глобальної ставки 2800190.85 гривень;
- запланована вартість медичних послуг, які надаються згідно з додатком №4 становить: 5735537.31 гривень, у тому числі у вигляді глобальної ставки 5201637.12 гривень;
- запланована вартість медичних послуг, які надаються згідно з додатком №23 становить: 1969350.00 гривень, у тому числі у вигляді глобальної ставки 1969350.00 гривень;
- запланована вартість медичних послуг, які надаються згідно з додатком №24 становить: 1350336.00 гривень, у тому числі у вигляді глобальної ставки 1350336.00 гривень;
- запланована вартість медичних послуг, які надаються згідно з додатком №6 становить: 4414484.00 гривень, у тому числі у вигляді глобальної ставки 0.00 гривень.
Сторони погодили викласти пункт 4 додатків «Спеціальні умови надання інших медичних послуг» до договору N0 2884-Е421-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій у такій редакції:
« 4. Звітним періодом згідно з цим додатком до договору є календарний місяць.
Надавач подає звіт про медичні послуги до 10 числа наступного звітного періоду.
У звіті про медичні послуги зазначаються усі послуги за договором, про надання яких станом на 23 годину 59 хвилин останнього дня звітного періоду внесено інформацію до електронної системи охорони здоров`я (далі - система).
Медичні послуги, надані протягом частини грудня, включаються до звіту про медичні послуги, який подається протягом грудня. Медичні послуги, надані після подання звіту у грудні, включаються до звіту про медичні послуги, який подається у січні наступного календарного року.
Разом із звітом про медичні послуги надавач подає рахунок, в якому зазначається сума до сплати за звітній період.
У разі здійснення авансового платежу надавач подає звіт про медичні послуги у строки, встановлені цим пунктом, але не пізніше ніж за два робочих дні до граничного строку для подання замовником підтвердних документів органам Казначейства відповідно до законодавства.
Разом із звітом про медичні послуги надавач подає рахунок, в якому зазначається сума до сплати за звітний період, крім сплаченої попередньої оплати за такі послуги. У разі здійснення авансового платежу у рахунку також зазначається сума авансу на наступний звітний період.»
В період дії Договору (з наступними редакціями і змінами) сторони виконали свої взаємні зобов`язання щодо надання та оплати медичних послуг викладених в додатках № 9, 23, 24 до Договору.
Спір між сторонами Договору (з наступними редакціями і змінами) виник, щодо умов виконання та оплати медичних послуг викладених в додатках № 4, 6 до Договору.
Загальна вартість медичних послуг період з 09.04.2021 по 31.12.2021 відповідно до Договору в редакції №2884-Е421-Р000/03 від 23.12.2021 становить:
- згідно додатку № 6 «Медична допомога при гострому інфаркті міокарда» - 4414484,00 гривень,
- згідно додатку № 4 «Стаціонарна допомога дорослим та дітям без проведення хірургічних операцій» - 1242806,00 грн.
У період дії Договору (з наступними редакціями та доповненнями) було надано:
- медичні послуги на користь третіх осіб (пацієнтів) згідно додатку № 6 «Медична допомога при гострому інфаркті міокарда» на суму 4 346 924,00 грн, які НСЗУ оплачені частково - в розмірі 3 104 118,00 грн,
- медичні послуги на користь третіх осіб (пацієнтів) згідно додатку №4 «Стаціонарна допомога дорослим та дітям без проведення хірургічних операцій», які також були оплачені не в повному обсязі.
Станом на дату подання зустрічного позову, заборгованість НСЗУ за період з 01.11.2021 по 31.12.2021 становить: медичні послуги на користь третіх осіб (пацієнтів) осіб згідно додатку № 6 «Медична допомога при гострому інфаркті міокарда» в сумі 1 242 806,00 грн.; медичні послуги на користь третіх осіб (пацієнтів) згідно додатку № 4 «Стаціонарна допомога дорослим та дітям без проведення хірургічних операцій» в сумі 148 824,95 грн.
В період з 01.11.2021 по 31.12.2021 КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» на виконання Договору подало звітність, яка була перевірена НСЗУ, проте в порушення умов Договору надані медичні послуги на користь третіх осіб (пацієнтів) не була прийнята, та оплачена, тому суд вважає зустрічний позов обгрунтованим й таким, що підлягає задоволенню.
Відповідно до частини п`ятої статті 236 ГПК України обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів сторін та їх відображення у судовому рішенні, суд спирається на висновки, яких дійшов Європейський суд з прав людини у рішенні від 18.07.2006 у справі «Проніна проти України», в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Поряд з цим, за змістом пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень та висновків Європейського суду з прав людини, викладених у рішеннях у справах «Трофимчук проти України», «Серявін та інші проти України» обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент на підтримку кожної підстави. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Судом були досліджені всі документи, які надані сторонами у справі, аргументи сторін та надана їм правова оцінка. Стосовно інших доводів сторін, які детально не зазначені в рішенні, то вони не підлягають врахуванню, оскільки суперечать встановленим судом фактичним обставинам справи та не стосуються предмета доказування по даній справі.
Стосовно розподілу судових витрат суд зазначає наступне.
Відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за подання відповідачем зустрічного позову покладається на позивача за первісним позовом в розмірі 20 874, 46 грн у зв`язку із задоволенням зустрічного позову. Судові витрати позивача зі сплати судового збору за подання первісного позову у сумі 46 590, 58 грн відшкодуванню відповідачем не підлягають у зв`язку із відмовою у задоволенні первісного позову.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Відмовити у задоволенні первісного позову Національної служби здоров`я України до Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» про стягнення 3 106 038, 40 грн.
2. Задовольнити зустрічний позов Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр до Національної служби здоров`я України про стягнення 1 391 630,95 грн.
3. Стягнути з Національної служби здоров`я України (04073, м. Київ, проспект Степана Бандери, 19, код 42032422) на користь Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» (40031, м. Суми, вул. Ковпака, 30, код 03568362) заборгованість за договором № 2884-Е421-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій (з наступними змінами і доповненнями) за надані медичні послуги в розмірі 1 391 630,95 грн (один мільйон триста дев`яносто тисяч шістсот тридцять гривень дев`яносто п`ять копійок) та відшкодування витрат зі сплати судового збору в розмірі 20 874, 46 грн (двадцять тисяч вісімсот сімдесят чотири гривні сорок шість копійок).
4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Згідно із частинами першою, другою статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 256 та статті 257 Господарського процесуального кодексу України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: 1) рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду; 2) ухвали суду - якщо апеляційна скарга подана протягом десяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 261 цього Кодексу.
Суд звертає увагу учасників справи, що відповідно до частини сьомої статті 6 Господарського процесуального кодексу України особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.
Повні реквізити сторін зазначені у пункті 2 резолютивної частини цього рішення.
Повний текст рішення складений та підписаний суддею 15.11.2024.
Суддя Ю.А. Джепа
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2024 |
Оприлюднено | 18.11.2024 |
Номер документу | 123032988 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Джепа Юлія Артурівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні