ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 листопада 2024 року ЛуцькСправа № 140/7518/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Плахтій Н.Б.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Волинського апеляційного суду до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування податкових-повідомлень рішень,
ВСТАНОВИВ:
Волинський апеляційний суд (далі позивач) звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 17.04.2024 №0088590408 та №0088560408.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ГУ ДПС у Волинській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (далі ПК України), в порядку визначеному пунктом 76.2 статті 76 розділу ПК України проведено камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати (перерахування) податків зборів, платежів з екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення та земельного податку.
Згідно із висновками актів про результати камеральних перевірок від 25.03.2024 №6792/03-20-04-08/42255369 та №6792/03-20-04-08/42255369 податковим органом встановлено, що позивачем несвоєчасно сплачено до бюджету самостійно визначену суму податкового зобов`язання по земельному податку у сумі 3960,97 грн та з екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення у сумі 207,94 грн.
Волинський апеляційний суд, не погодившись із висновками актів перевірок, подав заперечення від 02.04.2024 №04.26/2/2024 та №04.26/1/2024 на такі акти, у яких надав додаткові пояснення та документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин.
Однак, листами від 15.04.2024 №5895/6/03-20-04-01-06 та від 16.04.2024 №5995/6/03-20-04-01-06 ГУ ДПС у Волинській області повідомило позивача, що комісією прийнято рішення залишити висновки актів камеральної перевірки без змін.
На адресу Волинського апеляційного суду надійшли податкові-повідомлення рішення:
від 17.04.2024 №0088590408 про несвоєчасну сплату узгоджених податкових зобов`язань з екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення, а саме: за затримку на 27, 45 календарних днів сплати узгоджених податкових зобов`язань з екологічного податку в сумі 207,94 грн зобов`язано сплатити штраф у розмірі 5%, 10%. Сума штрафу становить 19,87 грн;
від 17.04.2024 №0088560408 про несвоєчасну сплату узгоджених податкових зобов`язань з земельного податку, а саме: за затримку на 77, 16, 45, 108 календарних днів сплати узгоджених податкових зобов`язань з земельного податку в сумі 3960,97 грн зобов`язано сплатити штраф у розмірі 5%, 10%. Сума штрафу становить 346,59 грн.
Вказані податкові повідомлення-рішення були оскаржені позивачем в адміністративному порядку, однак рішенням Державної податкової служби України (далі ДПС України) від 02.07.2024 №8464/5/99-00-06-03-02-05 оскаржувані податкові повідомлення-рішення залишено без змін, а скаргу - без задоволення.
Волинський апеляційний суд не погоджується з прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями та в обґрунтування заявлених позовних вимог зазначає наступне.
Станом на 15.09.2022 (дата фактичної сплати узгоджених сум податкових зобов`язань із земельного та екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення) підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України діяв у редакції Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 №2260-IX (далі Закон №2260-IX), яку необхідно застосовувати до цих правовідносин.
Торгово-промислова палата України 28.02.2022 розмістила на сайті загальний офіційний лист №2024/02.0-7.1, у якому підтверджує, що обставини запровадження воєнного стану з 24.02.2022 до його офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, та переліків документів на підтвердження затверджений наказом Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022 (далі Порядок №225).
Згідно із абзацом другим пункту 3 розділу II Порядку №225 у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів.
Водночас, оскільки станом на 30.09.2022 (граничний строк подання заяви відповідно до абзацу другого пункту 3 розділу II Порядку №225) у Волинського апеляційного суду відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки щодо сплати податків, а обов`язок щодо стати земельного та екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення уже було виконано з дотриманням приписів абзацу четвертого підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (у редакції Закону №2260-ІХ), тому у позивача були відсутні правові та фактичні підстави для звернення до контролюючого органу із заявою відповідно до Порядку №225.
Позивач наголошує, що Порядком №225 передбачено прийняття контролюючим органом рішення щодо (1) можливості чи (2) неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, та не передбачено подання платником заяви та прийняття податковим органом рішення про відновлення можливості виконання податкових зобов`язань, якщо при цьому можливість виконання платником свого податкового обов`язку відновилася та податковий обов`язок зі сплати податків було виконано до 30.09.2022.
Позивач не подавав у порядку пункту 5 розділу II Порядку №225 повідомлення про відновлення можливості виконання платником податків, оскільки щодо нього не було прийнято та не могло бути прийнято рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку з огляду на те, що до 30.09.2022 відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки щодо стати податків, а обов`язок щодо стати земельного податку уже було виконано.
Волинський апеляційний суд є державною неприбутковою установою, фінансується виключно із державного бюджету. Кошторисом на 2022 рік по спеціальному фонду були передбачені видатки за КЕКВ 2800 «Інші поточні видатки» в сумі 14700,00 грн на оплату земельного податку та екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення.
У зв`язку із збройною агресією російської федерації в період з березня по вересень 2022 року, головний розпорядник коштів проводив фінансування лише захищених статей видатків, відповідно не було можливості оплатити вищезгадані зобов`язання. Перше фінансування в період війни за КЕКВ 2800 надійшло 14.09.2022, судом негайно, 15.09.2022, було проведено оплату земельного податку за період з квітня по вересень 2022 року, також було проведено оплату екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення за період з І - II квартал 2022 року.
Підтвердженням вжиття Волинським апеляційним судом заходів для оплати земельного податку та екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення є заявки на відкриття бюджетних асигнувань, які надсилалися головному розпоряднику - ДСА України щомісяця, для оплати земельного податку з квітня по вересень 2022 року, для оплати екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення з травня по вересень 2022 року.
Враховуючи вищевикладене, Волинський апеляційний суд в межах своїх можливостей, під час дії воєнного стану на території України на початку 2022 року, вживав всіх заходів, які спрямовані для оплати земельного та екологічного податку.
З урахуванням наведеного, позивач вважає, що на підставі абзацу четвертого підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (у редакції Закону №2260-ІХ) має бути звільнений від відповідальності за несвоєчасну сплату узгоджених сум податкових зобов`язань із екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення в сумі 207,94 грн та земельного податку в сумі 3960,97 грн, а акти камеральної перевірки від 25.03.2024 №6792/03-20-04-08/42255369 та №6794/03-20-04-08/42255369 не можуть бути підставою для притягнення позивача як платника податків до відповідальності за статтею 124 ПК України.
З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.
Ухвалою суду від 09.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.163).
Представник відповідача у відзиві на позовну заяву (а.с.166-170) позовних вимог не визнала, посилаючись на те, що на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75 ПК України ГУ ДПС у Волинській області було проведено камеральні перевірки Волинського апеляційного суду, за результатами яких складено акти про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з земельного податку та з екологічного податку за викиди забруднюючих речових в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення від 25.03.2024 №6792/03-20-04-08/42255369 та №6794/03-20-04-08/42255369, які вручено позивачу 28.03.2024.
Не погоджуючись із висновками вказаних актів перевірок, позивачем подано заперечення, однак такі заперечення залишено без задоволення, а висновки актів перевірок від 25.03.2024 №6792/03-20-04-08/42255369 та №6794/03-20-04-08/42255369 - без змін.
На підставі висновків актів перевірки ГУ ДПС у Волинській області винесено оскаржувані податкові повідомлення-рішення, які вручено позивачу 19.04.2024.
Не погоджуючись із прийнятими контролюючим органом оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями від 17.04.2024 №0088590408 та №0088560408, позивачем було подано скаргу до ДПС України.
Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 02.07.2024 №8464/5/99-00-06-03-02-05 скаргу позивача залишено без задоволення, а оскаржувані податкові повідомлення-рішення - без змін.
По суті виявлених порушень представник відповідача вказує, що з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків і зборів та подання звітності Міністерством фінансів України розроблений Порядок №225.
За загальним правилом згідно з пунктом 3 розділу II Порядку №225 для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку на дату набрання чинності Порядку, платнику потрібно подати заяву про відсутність такої можливості, яка має містити чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів.
Однак, заяву щодо неможливості виконання податкових обов`язків відповідно до вказаного вище Порядку Волинський апеляційний суд на адресу ГУ ДПС в області не направляв.
Також зазначає, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, з урахуванням змін внесених Законом України від 13.12.2022 №2836-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» (далі - Закон №2836-ІХ), який набрав чинності 03.01.2023, визначено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо, зокрема, щодо строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди: 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), І квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 01.08.2022 (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31.12.2022).
Таким чином, Законом №2836-ІХ встановлені нові граничні строки, які застосовуються з 27.05.2022 щодо подання звітності та сплати податків, зборів, платежів, для платників податків, які мали можливість своєчасно виконувати свої податкові обов`язки, при дотриманні яких такі платники звільняються від відповідальності, а саме, 01.08.2022 вважається останнім (граничним) днем сплати податків, зборів, платежів: для річного звітного (податкового) періоду, за звітний (податковий) період - 2021 рік (податок на прибуток, частина чистого прибутку (доходу)); для квартального звітного (податкового) періоду, за звітний (податковий) період І квартал 2022 року (податок на прибуток, частина чистого прибутку (доходу), єдиний податок третьої групи (зі ставкою 3 або 5 відсотків), єдиний податок IV групи, екологічний податок, рентна плата, туристичний збір, збір за місця для паркування транспортних засобів); для авансового внеску за І квартал 2022 року з транспортного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; для місячного звітного (податкового) періоду за звітні (податкові) періоди - січень - травень 2022 року (ПДВ, єдиний податок III групи зі ставкою 2 відсотки, рентна плата, плата за землю, податку на прибуток (платниками податків,- які застосовують місячний податковий (звітний) період відповідно до підпункту 133.4.3 пункту 133.4 статті 133 ПК України).
Водночас, Волинським апеляційним судом узгоджені суми грошового зобов`язання по земельному податку за квітень - липень 2022 року та узгоджені суми грошового зобов`язання по екологічному податку за 1 та 2 квартал 2022 року фактично сплачено 15.09.2022, тобто після 01.08.2022.
Крім того, представник відповідача звертає увагу, що Волинський апеляційний суд у позовній заяві сам підтверджує як той факт, що ним несвоєчасно сплачено податкові зобов`язання, так і той факт, що ним не подавалася заява до органу ДПС про неможливість виконання податкового обов`язку, а тому не може звільнятися від обов`язку сплати податків у визначені законом строки лише на тій підставі, що фінансується за рахунок коштів державного бюджету.
Враховуючи недотримання позивачем встановленої процедури звільнення від відповідальності за невчасну сплату податків, підстави для звільнення від відповідальності за такі порушення теж відсутні.
З наведених підстав представник відповідача вважає, що ГУ ДПС у Волинській області діяло виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а підстави для задоволення позовних вимог Волинського апеляційного суду відсутні. Просила у задоволенні позову відмовити повністю.
У відповіді на відзив позивач підтримав позовні вимоги з підстав, що є аналогічними доводам позовної заяви. Додатково зазначив, що Волинський апеляційний суд сплачує земельний та екологічний податок за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення до Державного бюджету України, за рахунок фінансування Державного бюджету України. Несплата податків у визначені строки безпосередньо пов`язана з несвоєчасним фінансуванням позивача головним розпорядником коштів - Державною судовою адміністрацією України (а.с.177-180).
У запереченнях представник відповідача просила відмовити задоволенні адміністративного позову з тих же мотивів, що наведені у відзиві на позовну заяву (а.с.187-188).
Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення з огляду на таке.
Судом встановлено, що на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75 ПК України посадовими особами ГУ ДПС у Волинській області проведено камеральні перевірки Волинського апеляційного суду щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з земельного податку та з екологічного податку за викиди забруднюючих речових в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення, за результатами яких складено акти від 25.03.2024 №6792/03-20-04-08/42255369 (а.с.10-11) та від 25.03.2024 №6794/03-20-04-08/42255369 (а.с.12-13) відповідно.
Так, за результатами перевірок встановлено, що позивачем несвоєчасно сплачено до бюджету самостійно визначену суму податкового зобов`язання по земельному податку у сумі 3960,97 грн та з екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення у сумі 207,94 грн, відповідальність за що передбачена статтею 124 ПК України.
Волинським апеляційним судом подано заперечення від 02.04.2024 №04.26/1/2024 (а.с.14-16) та №04.26/2/2024 (а.с.36-38) на вказані акти перевірок.
ГУ ДПС у Волинській області листами від 16.04.2023 №5995/6/03-20-24-01-06 (а.с.59-62) та від 16.04.2023 №5895/6/03-20-24-01-06 (а.с.63-66) «Про розгляд заперечення до акту камеральної перевірки» повідомило позивача, що комісією прийнято рішення залишити висновки актів камеральних перевірок від 25.03.2024 №6792/03-20-04-08/42255369 та №6794/03-20-04-08/42255369 без змін
На підставі вказаних актів перевірок ГУ ДПС у Волинській області винесено оскаржувані податкові повідомлення-рішення:
від 17.04.2024 №0088560408, згідно із яким за несвоєчасну сплату узгоджених податкових зобов`язань з земельного податку на підставі пункту 124.1 статті 124 ПК України до позивача були застосовані штрафні санкції в сумі 346,59 грн (а.с.67-68).
від 17.04.2024 №0088590408, згідно із яким за несвоєчасну сплату узгоджених податкових зобов`язань з екологічного податку на підставі пункту 124.1 статті 124 ПК України до позивача були застосовані штрафні санкції в сумі 19,87 грн (а.с.71-72).
В порядку статті 56 ПК України, позивачем до ДПС України була подана скарга від 02.05.2024 №04.26/4/2024 (а.с.73-78) на такі податкові повідомлення-рішення.
Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 02.07.2024 №8464/5/99-00-06- 03-02-05 скаргу Волинського апеляційного суду було залишено без задоволення, а податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Волинській області від 17.04.2024 №0088590408 та №0088560408 - без змін (а.с.131-135).
Надаючи правову оцінку оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.
Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право, зокрема, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Згідно із підпунктом 75.1.1. пункту 75.1 статті 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
Предметом камеральної перевірки також можуть бути, у тому числі своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.
Згідно підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Положеннями підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України передбачено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно пункту 49.1 статті 49 ПК України податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.
Пунктом 54.1 статті 54 ПК України визначено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Отже, податкові зобов`язання, які самостійно визначені платником у податкових деклараціях, є узгодженими.
Нормами пункту 287.3. статті 287 ПК України визначено, що податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Відповідно до пункту 250.2. статті 250 ПК України платники екологічного податку складають податкові декларації за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, подають їх протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, до контролюючих органів та сплачують податок протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку подання податкової декларації.
Судом встановлено, що ГУ ДПС у Волинській області проведено камеральні перевірки Волинського апеляційного суду щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з земельного податку та з екологічного податку за викиди забруднюючих речових в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення, за результатами яких складено акти від 25.03.2024 №6792/03-20-04-08/42255369 (а.с.10-11) та від 25.03.2024 №6794/03-20-04-08/42255369 (а.с.12-13).
Як вбачається із вказаних актів перевірок, перевіркою встановлено, що позивачем не своєчасно сплачено до бюджету самостійно визначену суму податкового зобов`язання по земельному податку у сумі 3960,97 грн та з екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення у сумі 207,94 грн, відповідальність за що передбачена пунктом 124.1 статті 124 ПК України.
Так, відповідальність за порушення правил сплати (перерахування) грошового зобов`язання визначена статтею 124 ПК України.
Згідно з пунктом 124.1 статті 124 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:
при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;
при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Якщо зарахування коштів з електронного рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість в оплату узгодженої суми грошового зобов`язання, визначеного в уточнюючому розрахунку до податкової декларації, здійснюється на наступний операційний день, штрафи, визначені у цьому пункті, не застосовуються.
Відповідно до пункту 124.2. статті 124 ПК України діяння, передбачені пунктами 124.1, 124.1-1 цієї статті, вчинені умисно, -тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов`язання.
Діяння, передбачені пунктом 124.2 цієї статті, вчинені повторно протягом 1095 календарних днів або які призвели до прострочення сплати грошового зобов`язання на строк більше 90 календарних днів, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 50 відсотків від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов`язання (пункт 124.3. статті 124 ПК України).
Згідно із розрахунком штрафних (фінансових) санкцій (а.с.69) до податкового повідомлення-рішення від 17.04.2024 №0088560408 до позивача застосовано штрафні санкції в загальній сумі 346,59 грн, а саме:
за несвоєчасну сплату самостійно задекларованого в декларації №9035097100 від 18.02.2022 грошового зобов`язання в сумі 990,25 грн (граничний термін сплати 30.06.2022; дата фактичної сплати 15.09.2022; кількість днів затримки 77) 99,03 грн (10%);
за несвоєчасну сплату самостійно задекларованого в декларації №9035097100 від 18.02.2022 грошового зобов`язання в сумі 990,25 грн (граничний термін сплати 30.08.2022; дата фактичної сплати 15.09.2022; кількість днів затримки 16) 49,51 грн (15%);
за несвоєчасну сплату самостійно задекларованого в декларації №9035097100 від 18.02.2022 грошового зобов`язання в сумі 990,25 грн (граничний термін сплати 01.08.2022; дата фактичної сплати 15.09.2022; кількість днів затримки 45) 99,03 грн (10%);
за несвоєчасну сплату самостійно задекларованого в декларації №9035097100 від 18.02.2022 грошового зобов`язання в сумі 990,22 грн (граничний термін сплати 30.05.2022; дата фактичної сплати 15.09.2022; кількість днів затримки 108) 99,02 грн (10%).
Згідно із розрахунком штрафних (фінансових) санкцій (а.с.72) до податкового повідомлення-рішення від 17.04.2024 №0088590408 до позивача застосовано штрафні санкції в загальній сумі 19,87 грн, а саме:
за несвоєчасну сплату самостійно задекларованого в декларації №9049835417 від 03.05.2022 грошового зобов`язання в сумі 189,41 грн (граничний термін сплати 01.08.2022; дата фактичної сплати 15.09.2022; кількість днів затримки 45) 18,94 грн (10%);
за несвоєчасну сплату самостійно задекларованого в декларації №9137562941 від 25.07.2022 грошового зобов`язання в сумі 18,53 грн (граничний термін сплати 01.08.2022; дата фактичної сплати 15.09.2022; кількість днів затримки 27) 0,93 грн (5%).
Суд зауважує, що у поданій позовній заяві позивач не заперечує факту порушення термінів сплати платежів по земельному податку у сумі 3960,97 грн та з екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення у сумі 207,94 грн.
При цьому, в обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що в межах своїх можливостей, під час дії воєнного стану на території України на початку 2022 року, вживав всіх заходів, які спрямовані для оплати земельного та екологічного податку. Однак, у зв`язку із збройною агресією російської федерації в період з березня по вересень 2022 року головний розпорядник коштів проводив фінансування лише захищених статей видатків. Перше фінансування в період війни за КЕКВ 2800 надійшло 14.09.2022 та судом негайно, 15.09.2022, було проведено оплату земельного податку за період з квітня по вересень 2022 та екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення за період з І - II квартал 2022 року.
Надаючи оцінку вказаним доводам позивача, суд зазначає таке.
За визначенням пункту 109.1 статті 109 ПК України податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.
Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, визначено у статті 111 ПК України, відповідно до якої за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної відповідальності: фінансова; адміністративна; кримінальна.
Фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність, що встановлюється згідно з цим Кодексом, застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) (пункт 111.2 статті 111 ПК України).
Відповідно до пункту 112.2 статті 112 ПК України особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.
Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
Як передбачено у пункті 112.7 статті 112 ПК України у разі якщо контролюючий орган не доведе, що платник податків мав можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжив достатніх заходів щодо їх дотримання, платник податків не може бути притягнутий до відповідальності за таке порушення. Положення цього пункту застосовуються виключно в разі, якщо умовою притягнення до фінансової відповідальності за податкове правопорушення є наявність вини платника податків.
Усі сумніви щодо наявності обставин, за яких особа може бути притягнута до відповідальності за порушення податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючий орган, трактуються на користь такої особи.
Зокрема, слід враховувати, що умовами, які визначають вину особи у розумінні статті 112 ПК України, є:
- встановлення можливості дотримання особою правил та норм, за порушення яких ПК України передбачена відповідальність, проте не вжиття цією особою достатніх заходів щодо їх дотримання;
- доведення контролюючим органом того, що вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
Тобто саме можливість особи дотримуватися правил та норм, за порушення яких ПК України передбачена відповідальність, однак не вжиття нею достатніх заходів щодо їх дотримання, через вчинення дій, які можуть бути кваліфіковані як нерозумні, недобросовісні та без належної обачності, за умови доведення цього контролюючим органом, є свідченням вини особи, у вчинені податкового правопорушення.
У постанові від 16.03.2023 у справі №600/747/22-а Верховний Суд, переглядаючи судові рішення у такій категорії спору, висловився про те, що при вирішенні такого спору судам першочергово необхідно було встановити, чи вжив позивач всі достатні, необхідні та залежні від нього заходи з метою дотримання правил та норм, визначених у положеннях чинного законодавства, чи діяв він добросовісно, затримуючи сплати узгоджених податкових зобов`язань (наявність/відсутність непереборних обставин щодо несвоєчасної сплати), чи вчиняв всі необхідні активні дії, зокрема, щодо повідомлення відповідача про неможливість сплати податкових зобов`язань через відсутність коштів на рахунках чи неможливістю їх використання та щодо відшукування необхідних коштів. З`ясування судами вищезазначених обставин має суттєве значення для повного та всебічного розгляду справи та прийняття обґрунтованого та законного рішення.
Суд зауважує, що граничний строк сплати Волинським апеляційним судом земельного податку за період з квітня по вересень 2022 та екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення за період з І - II квартал 2022 року припав на період, коли в Україні було введено воєнний стан Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24.02.2022, який триває і досі. Ці обставини не можуть бути не враховані під час вирішення питання про наявність вини та умислу в діянні позивача щодо несвоєчасного виконання податкового обов`язку із сплати вказаних податків.
Так, з метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада України прийняла Закон України від 03.03.2022 №2118-IX «Про внесення змін до ПК України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 07.03.2022 (далі - Закон №2118-IX).
Цим Законом підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 69, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
На підставі підпунктів 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX ПК України в разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, встановленої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, - то в такому випадку платники податків звільняються від визначеної цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом від 24.03.2022 №2142-IX «Про внесення змін до ПК України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану», який набув чинності 05.04.2022, було внесено зміни до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме: слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
27.05.2022 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 №2260-IX (далі - Закон №2260-IX).
У цьому Законі підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022, подання податкової звітності до 20.07.2022 та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом №2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів.
Наказом Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, та переліків документів на підтвердження» (далі - Порядок №225) затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Вказаний Порядок було опубліковано 06.09.2022 і з зазначеної дати такий набрав чинності.
В силу вимог пункту 1 розділу ІІ Порядку №225 до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Згідно із абзацом другим пункту 3 розділу II Порядку №225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Отже, Порядком №225 визначено граничний термін подання заяви та документів про відсутність можливості виконання податкових обов`язків не пізніше 30.09.2022.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами камеральних перевірок, що позивач свій податковий обов`язок по сплаті заборгованості із земельного податку за період з квітня по липень 2022 року та екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення за період з І - II квартал 2022 року виконав 15.09.2022.
Таким чином, в даному випадку у позивача були відсутні правові підстави подавати до контролюючого органу заяву про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, позаяк податковий обов`язок був виконаний до 30.09.2022.
При вирішенні спору суд звертає увагу на той факт, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану, Торгово-промислова палата України листом від 28.02.2022 №2023/02.0-7.1 засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), які в силу вимог підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України є обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Вирішуючи питання, чи мав позивач можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжив достатніх заходів щодо їх дотримання, як визначено пунктом 112.2 статті 112 ПК України, суд бере до уваги той факт, що Волинський апеляційний суд є державною неприбутковою установою, фінансування якого здійснюється виключно в Державного бюджету України. Головним розпорядником бюджетних коштів щодо фінансового забезпечення діяльності суду є Державна судова адміністрація України (далі ДСА України) відповідно до вимог статті 148 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 №1402-VIII.
Як слідує з кошторису на 2022 рік, Волинським апеляційним судом передбачено видатки по КЕКВ 2800 «Інші поточні видатки» у сумі 14700,00 грн (а.с.25-26).
Позивач надсилав головному розпоряднику - ДСА України щомісяця заявки на відкриття бюджетних асигнувань (а.с.29-35), в тому числі по КЕКВ 2800 для оплати земельного податку та екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення, проте в період з травня до 14 вересня 2022 року кошти на вказану статтю видатків не надходили, що підтверджується виписками Державної казначейської служби України по рахунках Волинського апеляційного суду, на яких зберігаються кошти спеціального фонду для забезпечення функціонування суду (а.с.40-44).
Відповідно до виписки за 14.09.2022 по КЕКВ 2800 надійшли кошти в сумі 6500,00 грн, які невідкладно, без зайвих зволікань спрямовані позивачем на сплату заборгованості із земельного податку та екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення, про що свідчить відповідна виписка за 15.09.2022 (а.с.45-46) та платіжні доручення від 14.09.2022 №368 та №369, які проведені банком 15.09.2022 (а.с.119-120).
Таким чином, встановлені судом обставини справи в їх сукупності свідчать про відсутність вини позивача у несвоєчасній сплаті податків з огляду на наявність непереборних обставин, відсутності відповідного фінансування з бюджету та вжиття усіх достатніх, необхідних та залежних від нього заходів з метою дотримання вимог податкового законодавства щодо своєчасного виконання податкового обов`язку.
З урахуванням вищезазначеного, суд доходить висновку, що у даному випадку відсутні підстави для фінансової відповідальності позивача за вчинення діяння, за яке статтею 124 ПК України передбачена відповідальність, у зв`язку з відсутністю вини останнього у вчиненні податкового правопорушення та не доведеністю контролюючим органом того, що позивач в даній ситуації діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
При цьому суд не бере до уваги посилання відповідача на норми абзацу третього підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, із змінами, внесеними згідно із Законом від 13.12.2022 №2836-ІХ, які набули чинності з 03.01.2023.
Так, в силу вимог чинного на даний час абзацу третього підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо, зокрема строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року).
Отже, означена норма визначає підстави звільнення платників податків від відповідальності за несвоєчасну сплату податків та зборів лише за умови наявної можливості виконувати податкові обов`язки.
В даному випадку судом встановлено, що Волинський апеляційний суду не мав можливості своєчасно виконати податкові обов`язки та підлягає звільненню від фінансової відповідальності.
Відповідно до частин першої, другоїстатті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Аналізуючи досліджені в судовому засіданні докази, суд дійшов висновку, що відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду достатніх та допустимих доказів в підтвердження обґрунтованості та правомірності податкових повідомлень-рішень від 17.04.2024 №0088590408 та №0088560408, а відтак позов слід задовольнити.
Згідно з частиною першоюстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача слід стягнути судовий збір у розмірі 3028,00 грн, сплачений згідно із платіжною інструкцією від 02.08.2024 (а.с.162).
Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 17.04.2024 №0088590408 та №0088560408.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Волинського апеляційного суду судовий збір в сумі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім грн 00 коп.).
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Волинський апеляційний суд (43016, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Червоного Христа, будинок 10, код ЄДРПОУ 42255369);
Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, код ЄДРПОУ ВП 44106679).
Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123044137 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні