ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 жовтня 2024 року Справа № 280/6813/24 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Максименко Л.Я.
за участю секретаря судового засідання П`яниди Б.В.
представника позивача - Лісовської О. С.
представника відповідача Захарова К.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС ФАКТОР КОМПАНІ" (69065, Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул.Рельєфна, буд. 1-А, кімн. 1, ЄДРПОУ 42478443)
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС ФАКТОР КОМПАНІ" (далі позивач) звернулось із позовною заявою до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 09.04.2024 №00042950407 в частині штрафних санкцій в розмірі 1665589,50 грн.
В обґрунтування позову посилається на те, що не погоджується з нарахованими штрафними санкціями у розмірі 1 665 589,50 гривень за встановлені порушення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних виписаних з лютого по травень 2022 року в кількості 3280 штук. Вказує, що 06 червня 2022 року ТОВ «БІЗНЕС ФАКТОР КОМПАНІ» були відправлені на реєстрацію податкові накладні за період з лютого по травень 2022 року з накладеним ЕЦП директора, який на час направлення на реєстрацію податкових накладних був діючим директором ОСОБА_1 . Проте, податкові накладні не були прийняті з зазначенням виявлених помилок/зауважень: документ не може бути прийнятий порушено вимоги статті 6 ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» - відсутня інформація про право підпису на дату складання документу особи, що засвідчила податкову накладну (2719115291 Олег Серовський). Зазначає, що накласти електронно-цифровий підпис попереднього директора, який діяв на дату складання документу, було технічно неможливим та юридично не правильним. Стверджує, що виправити помилки, що зазначені у квитанціях до відправлених податкових накладних, було не можливо. Покликається на те, що ТОВ «Бізнес Фактор Компані» здійснило всі можливі дії для повідомлення податкового органу про не можливість реєстрації ПН/РК та просило інформаційне роз`яснення щодо можливостей вирішення вказаної проблеми, проте жодної інформації чи вирішення питання не отримало. Вважає, що штрафні санкції податковим органом були накладені, всупереч тому, що першопричиною невчасної реєстрації стала саме система ДПС, що не мала змогу реєструвати ПН/РК підписом чинного директора товариства. Зазначає, що відсутність вини платника податку, як необхідної складової податкового правопорушення обумовлює протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій. Просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Головне управління ДПС у Запорізькій області позовні вимоги не визнало. У відзиві від 14.08.2024 вх.№ 37952 посилається на те, що за результатами акту камеральної перевірки винесено податкове повідомлення рішення від 09.04.2024 року №00042950407. Повідомляє, що згідно акту перевірки податкові накладні, які були складені та зареєстровані платником податків по двох категоріях: 1. складені та зареєстровані у відповідності до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 (далі Закон України від 12.05.2022 № 2260-ІХ); 2. складені та зареєстровані у відповідності до Закону України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення (далі Закон України від 12 січня 2023 року № 2876-IX). Зазначає, що податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. А тому, розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876- IX) є неможливим. Вказує, що зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року). Стверджує також, що у позивача були доступні інструменти, що відповідають принципам податкового законодавства для урегулювання спірного питання, не кажучи вже про право на встановлення судом юридичного факту неможливості направлення податкових накладних до контролюючого органу, у разі наявності такого факту при зверненні платника до суду грошове зобов`язання вважається непогодженим до вступу рішення суду у законну силу. Вважає, що податкове повідомлення-рішення № 00042950407 від 09.04.2024 є правомірним та відповідає нормам діючого законодавства. На підставі викладеного, просить відмовити у задоволенні позову.
У відповіді на відзив вх. №42435 від 16.09.2024 позивачем вказано, що як адміністратор Єдиного реєстру податкових накладних - Державна податкова служба, не передбачила ситуації згідно якої платник податку на додану вартість не може зареєструвати податкові накладні / розрахунки коригування до податкових накладних періоду повноважень попереднього керівника у зв`язку зі зміною керівника та складенням і підписанням таких ПН / РК новим керівником. Про що також свідчить наявність судової практики з аналогічним спором, а саме справа №420/10829/21, що розглядалась у Одеському окружному адміністративному суді та переглядалась у П`ятому апеляційному адміністративному суді, а також судова справа №520/11516/21, по якій наявне остаточне рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 22 лютого 2023 року на користь платника податків. Наполягає на визнанні протиправним та скасуванні податкового повідомлення-рішення від 09.04.2024 №00042950407 в частині штрафних санкцій в розмірі 1 665 589,50 грн.
Ухвалою суду від 29.07.2024 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі №280/6813/24 та призначено підготовче судове засідання на 19 серпня 2024 року.
Протокольною ухвалою суду від 19.08.2024 відкладено підготовче засідання до 23.09.2024.
Протокольною ухвалою суду від 23.09.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 23.10.2024.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, викладені у позовній заяві та відповіді на відзив.
У судовому засіданні представник відповідача підтримав свої заперечення, викладені у відзиві та поясненнях.
23.10.2024 у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши думку сторін, суд встановив наступне.
14.03.2024 року Головним управлінням ДПС у Запорізькій області на підставі пп.20.1.4, п.20.1 ст.20, п.75.1 ст.75 у порядку ст.76 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI, було проведено камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС ФАКТОР КОМПАНІ" (код ЄДРПОУ 42478443) з питань своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до ПН в Єдиному державному реєстрі податкових накладних з датою виписки ПН/РК січень грудень 2022 року, січень травень 2023 року, червень жовтень 2023 року, лютий 2024 року.
За результатами проведеної перевірки складено Акт камеральної перевірки від №2235/08-01-04- 07/42478443 від 14.03.2023.
За результатами акту камеральної перевірки винесено податкове повідомлення рішення від 09.04.2024 року №00042950407.
Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням від 09.04.2024 №00042950407 в частині штрафних санкцій в розмірі 1665589,50 грн., позивач звернувся із вказаною позовною заявою до суду.
Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, дослідивши надані позивачем та відповідачем докази, суд приходить до наступних висновків.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюютьсяПодатковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI(далі- Податковий кодекс Україн), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
У відповідності до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи, а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абзацу 1 п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
При цьому, відповідно до абзацу 4 цього ж п. 201.10 ст. 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно абзацу 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/ або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами а-г цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
У разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкової накладної / розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної / розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», від 12.05.2022 №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 (далі Закон від 12.05.2022 № 2260-ІХ), внесено зміни до пп. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості справляння податків і зборів.
Так, відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу «Перехідні положення» ПК України, який застосовується з 27.05.2022, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Тобто, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому, пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
08 лютого 2023 року набрав чинності Закон України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі - Закон № 2876-ІХ).
Законом № 2876-ІХ підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі ПКУ) від 02.12.2010р. №2755-VI (зі змінами та доповненнями) доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації ПН/РК до ПН у ЄРПН, встановлені п.201.10 ст.201 ПКУ, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено п.1201.1 ст. 1201 ПКУ.
Визначені п.89 Підрозділу 2 Розділу XX «Перехідні положення» ПКУ строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до ПН/РК, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом № 2876-ІХ (тобто з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року), та діють тимчасово протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, та становлять: для ПН/РК, складених з 01 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до 05 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для ПН/РК, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для РК, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого РК до ПН отримувачем (покупцем).
Відповідно до п.90 Підрозділу 2 Розділу XX «Перехідні положення» ПКУ штраф за порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН, передбачених п.89 Підрозділу 2 Розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, встановлюється у таких розмірах: до 15 календарних днів - 2 % суми ПДВ, зазначеної в таких ПН/РК; від 16 до 30 календарних днів - 5 % такої суми ПДВ; від 31 до 60 календарних днів - 10 % такої суми ПДВ; від 61 до 365 календарних днів - 15 % такої суми ПДВ; на 366 і більше календарних днів - 25 % такої суми ПДВ.
Тобто штрафи у розмірах, встановлених п.90 Підрозділу 2 Розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених п.89 Підрозділу 2 Розділу XX «Перехідні положення» ПКУ граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року.
Таким чином, системний аналіз норм законодавства щодо застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК дає підстави для висновку про те, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника прогресивної шкали штрафу в залежності від кількості днів порушення строку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, а також штрафу за відсутність реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування.
Як вказано в акті перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС ФАКТОР КОМПАНІ" №2235/08-01-04-07/42478443 від 14.03.2023, перевіркою встановлено порушення позивачем вимог п. 201.10 ст.2011, п. 89 підрозділу 2 розділу ХХ, пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, а саме: несвоєчасно зареєстровано виписані податкові накладні / розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Всього податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних згідно списків 3388 шт.
В свою чергу, позивач покликається на відсутність вини платника податку у вчиненні вказаного правопорушення. Зокрема, вказує, що з 01.06.2022 на ТОВ «БІЗНЕС ФАКТОР КОМПАНІ» був призначений новий директор ОСОБА_1 , попередній директор ОСОБА_2 була звільнена 31.05.2022, електронний цифровий підпис попереднього директора був анульований та оформлений ЕЦП нового директора. 06 червня 2022 року ТОВ «БІЗНЕС ФАКТОР КОМПАНІ» були відправлені на реєстрацію податкові накладні за період з лютого по травень 2022 року з накладеним ЕЦП директора, який на час направлення на реєстрацію податкових накладних був діючим директором ОСОБА_1 . У зв`язку з цим, податкові накладні не були прийняті з зазначенням виявлених помилок/зауважень: документ не може бути прийнятий порушено вимоги статті 6 ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» - відсутня інформація про право підпису на дату складання документу особи, що засвідчила податкову накладну (2719115291 ОСОБА_3 ). Зареєструвати ПН / РК виписані у період з лютого до травень 2022 ТОВ «БІЗНЕС ФАКТОР КОМПАНІ» отримали змогу тільки після того як попередній директор ОСОБА_2 була знову прийнята на роботу на посаду директора комерційного з 01.09.2022 року та був отриманий на неї ЕЦП.
Законом України від 16 січня 2020 року №466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (надалі - Закон №466) в контексті реформування фінансової відповідальності запроваджено в межах Податкового кодексу України принцип винної відповідальності платника податку за податкові правопорушення шляхом внесення до норм ПК України наступних змін.
За визначенням пункту 109.1 статті 109 ПК України податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.
Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Цим же Законом статтю 109 ПК України, зокрема, доповнено пунктом 109.3, згідно з яким у випадках, визначених пунктом 119.3 статті 119, пунктами 123.2-123.5 статті 123, пунктами 124.2, 124.3 статті 124, пунктами 125-1.2-125-1.4 статті 125-1 цього Кодексу, необхідною умовою притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення є встановлення контролюючими органами вини особи.
Відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, визначено у статті 111 ПК України, відповідно до якої за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної відповідальності: фінансова; адміністративна; кримінальна.
Фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність, що встановлюється згідно з цим Кодексом, застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) (пункт 111.2 статті 111 ПК України).
У всіх інших випадках визначених Кодексом, за які передбачена фінансова відповідальність, обов`язок встановлення вини особи на контролюючі органи не покладений. Підставою для притягнення особи до фінансової відповідальності є виключно не дотримання нею вимог Кодексу, за які така відповідальність встановлена.
Так, матеріалами справи підтверджується та не спростовується представником позивача факт вчинення підприємством порушення строків реєстрації виписаних податкових накладних / розрахунків коригування, про які йдеться в акті перевірки.
При цьому суд зауважує, що положення ст. 120-1 ПК України не пов`язують накладення штрафу за порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних із встановленням наявності у діях платника податків вини у вчиненні такого правопорушення. Крім того, положення вказаної статті не містять таку умову звільнення від накладення штрафу, як неможливість реєстрації податкової накладної через відсутність ЕЦП уповноваженої особи платника податків.
Суд зауважує, що позивачем не надано доказів оскарження дій/рішень податкового органу щодо неприйняття на реєстрацію вказаних в акті перевірки податкових накладних/розрахунків коригування.
Будь-яких інших підстав, передбачених нормами ПК України для звільнення підприємства від відповідальності, представником позивача не наведено та судом не встановлено під час розгляду справи.
Також, суд відхиляє покликання позивача на позицію ВС у справі №520/11516/21, та вважає її нерелевантною до даних правовідносин, оскільки у справі №520/11516/21 інший предмет спору, а саме: є оскарження рішень щодо відмови у реєстрації податкових накладних, натомість у даному спорі предметом є оскарження штрафу за вчинене порушення строків реєстрації ПН/РК.
Тож, враховуючи, що висновки акту камеральної перевірки №2235/08-01-04- 07/42478443 від 14.03.2023 про допущення Товариством з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС ФАКТОР КОМПАНІ" порушення строків реєстрації виписаних податкових накладних / розрахунків коригування підтверджуються матеріалами справи, не спростовані позивачем у ході розгляду справи, суд вважає, що Головним управлінням ДПС у Запорізькій області у відповідності до положень чинного законодавства та фактичних обставин винесено податкове повідомлення-рішення від 09.04.2024 №00042950407 в частині штрафних санкцій в розмірі 1665589,50 грн.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч. 1ст. 143 КАС України).
У зв`язку із відмовою у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат судом не здійснюється.
Керуючись статтями 2, 77, 139, 241, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС ФАКТОР КОМПАНІ" (69065, Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул.Рельєфна, буд. 1-А, кімн. 1, ЄДРПОУ 42478443) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, просп. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ 44118663) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,- відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення в повному обсязі складено та підписано 11.11.2024.
Суддя Л.Я. Максименко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123045096 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні