ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
13 листопада 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/749/24
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Кисельова Є.О., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» до Головного управління ДПС у Луганській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду надійшов товариства з обмеженою відповідальністю «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» (далі ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ», позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (далі Головного управління ДПС у Луганській області, відповідач), в якому просили суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення № 541/12-32-04-06 та № 543/12-32-04-06, винесені 04.06.2024 Головним управлінням ДПС у Луганській області.
В обґрунтування позову зазначено, що 04.06.2024 ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» отримало у своєму електронному кабінеті платника від ГУ ДПС у Луганській області податкові повідомлення-рішення: № 541/12-32-04-06 від 04.06.2024 року, винесене ГУ ДПС у Луганській області, про нарахування 5% штрафу (600,00 грн.); № 543/12-32-04-06 від 04.06.2024 року, винесене ГУ ДПС у Луганській області, про нарахування 10% штрафу (1 371 468,50 грн).
Підставою для винесення вищевказаних податкових повідомлень-рішень (далі - ППР) є акт від 06.05.2024 № 346/12-32-04-06-01/40268230 про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкових зобов`язань з податку на прибуток ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» (далі-акт перевірки).
Актом перевірки встановлено, що за звітний (податковий) період 2021 рік порушено терміни сплати узгодженої суми грошових зобов`язань з податку на прибуток, визначених відповідно до пункту 57.1 статті 57, підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу:
-із затримкою до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання у сумі 12 000 грн.,
-із затримкою більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання у сумі 13 714 685 грн.
Не погодившись із висновками акту перевірки ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» на адресу ГУ ДПС у Луганській області листом від 17.05.2024 №34 в терміни та в порядку визначені пунктом 86.7 статті 86 Податкового кодексу України подано заперечення із зазначенням обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до положень підпунктів 112.8.5, 112.8.9 та 112.8.12 пункту 112.8 статті 112 Податкового кодексу України. Проте відповідачем у задоволенні заперечень позивача відмовлено та ППР залишено без змін.
Позивач вважає, що перевірка відповідачем проведена з порушеннями положень Податкового кодексу України, а саме поза межами законодавчо встановленого тридцятиденного терміну: граничний термін подання декларації 01.03.2022, камеральна перевірка зазначеної декларації проведена 06.05.2024.
Також вважають, що оскаржувані ППР підлягають скасуванню, оскільки відповідачем не враховано того, що грошове зобов`язання з податку на прибуток за 2021 рік не сплачувалось позивачем самостійно, а було зараховано (сплачено) органами казначейства до відповідного бюджету як відшкодування ПДВ за наслідками подання позивачем Податкової декларації з ПДВ за березень 2023 року та відповідної заяви на бюджетне відшкодування.
Керуючись приписами абз. в) п.87.1 ст.87 та абз.2 п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України 07.04.2023 року ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» подало до податкового органу податкову декларацію з ПДВ за звітний період березень 2023, в якій було заявлене бюджетне відшкодування ПДВ у рахунок сплати грошових зобов`язань, що сплачуються до Державного бюджету (рядок 20.2.2 Декларації), а саме у рахунок сплати податку на прибуток за 2021 рік в сумі 12 883 324,00 грн.
За результатами перевірки ГУ ДПС в Івано-Франківській області складено від 03.05.2023 акт № 4959/09-19-04-04-17/40268230. Висновком акту перевірки встановлено порушення ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» вимог абз. «б» п.200.4 ст.200 ПК України, в результаті чого завищено суму бюджетного відшкодування ПДВ у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу з податку на прибуток, що сплачується до Державного бюджету за березень 2023 року в сумі 12 883 324 гривень.
На підставі акту перевірки № 4959/09-19-04-04-17/40268230 від 03.05.2023 ГУ ДПС в Івано-Франківській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 00/5084/0404 від 26.05.2023 про відсутність права на отримання бюджетного відшкодування за період березень 2023 року та відсутність права ТОВ «АУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» на врахування такої суми від`ємного значення ПДВ у рахунок сплати податку на прибуток в загальній сумі 12 883 324,00 грн.
ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ», не погоджуючись із вказаними рішеннями та висновками податкового органу, оскаржило їх 29.06.2023 в адміністративному порядку. 24.08.2023 за наслідками розгляду скарги ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» та перевірки законності та обґрунтованості оскаржуваного податкового повідомлення-рішення ДПС України прийнято рішення № 24639/6/99-00-06-01- 04-06, яким визнано за ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» правомірність заявленого бюджетного відшкодування податку на додану вартість в рахунок сплати грошових зобов`язань з податку на прибуток підприємства в сумі 12 883 324 гривень. Вказане ППР було скасовано.
Відтак з часу подання позиваче заяви на бюджетне відшкодування ПДВ в рахунок сплати податку на прибуток до часу визнання Державною податковою службою України неправомірним рішення ГУ ДПС в Івано-Франківській області про відсутність у ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» права на вказане бюджетне відшкодування пройшло більше 4 місяців. Отже відтермінування перерахування суми бюджетного відшкодування до Державного бюджету сталось виключно через протиправні дії територіального податкового органу, а саме ГУ ДПС в ІваноФранківській області.
Крім того, зазначають, що актом камеральної перевірки від 06.05.2024 №346/12-32-04-06-01/40268230 визначено граничний термін сплати грошового зобов`язання - 01.08.2022 та дати фактичного виконання грошового зобов`язання: 24.08.2022, 16.10.2023 та 20.10.2023, Поряд з цим частиною 2 Території активних бойових дій» розділу І Території, на яких ведуться (велися) бойові дії та розділом II Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - Перелік), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, визначено періоди активних бойових дій та тимчасової окупації. Зокрема, на території Сєвєродонецької міської територіальної громади активні бойові дії проводились з 24.02.2024 по 25.06.2022, а з 25.06.2022 по теперішній час Сєвєродонецька міська територіальна громада перебуває в тимчасовій окупації.
Зазначений період тимчасової окупації (зокрема з 25.06.2022 по 20.10.2023), на який припадає порушення строку виконання грошових зобов`язань із сплати податку на прибуток, підтверджений Переліком, у сукупності з іншими документами (фактичними обставинами), беззаперечно свідчить про об`єктивні перешкоди в проваджені господарської діяльності ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» та здійсненні оперативного контролю, який би вплинув на прийняття ефективних управлінських рішень, у тому числі із своєчасного виконання грошового зобов`язання із сплати податку на прибуток, та підтверджує настання форс-мажорних обставин, які виникли виключно під впливом військової агресії Російської Федерації проти України, а саме: проведення на території Луганської області активних бойових дій та подальша поступова тимчасова окупація території Луганської області, підтверджено наказами Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75 та від 22.12.2022 № 309; втрата ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» фактичного контролю над своїми активами, підтверджено зареєстрованим кримінальним провадженням №12022130000000071 від 26.05.2022 року за фактом протиправних дій державиагресора та ознаками кримінального правопорушення, передбаченого статтею 341 Кримінального кодексу України (захоплення державних або громадських будівель чи споруд; припинення діяльності з постачання природного газу споживачам внаслідок руйнації інфраструктури Луганської області, відомості підтверджені інформаціє з сайту Луганської ОВА, та на підставі наказу по Товариству №15 від 09.03.2022, було прийнято рішення про припинення приймання природного газу від постачальника, починаючи з 16.03.2022; призупинення трудових договорів з працівниками Товариства, відповідно до ст. 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 №2136-ІХ та на підставі наказів по Товариству №16, №17 від 31.03.2022 здійснено призупинення трудових договорів із працівниками. Це є наслідками збройної агресії РФ проти України, що виключило можливість
Вищенаведене дозволяє дійти висновку, що віднесення Сєвєродонецької міської територіальної громади з 24.02.2022 по 25.06.2022 до територій активних бойових дій, а згодом з 25.06.2022 по теперішній час - до тимчасово окупованих територій, є загальновідомою обставиною, оскільки зазначені накази оприлюднені на сайті Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України.
Як відомо, форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами (ч.І ст. 617 ЦК України, ч.2 ст.218 ГК України та ст. 14-1 Закону "Про Торгово промислові палати в Україні).
Відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву, я кому просили відмовити у задоволені позову з наступних підстав.
ГУ ДПС у Луганській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (далі ПК України), у порядку визначеному пунктом 76.2 статті 76 ПК України проведено камеральну перевірку щодо порушення ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» термінів сплати (перерахування) узгодженої суми податкових зобов`язань з податку на прибуток за звітний (податковий) період 2021 рік.
Під час перевірки встановлено, що 28.02.2022 ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» подало декларацію з податку на прибуток підприємств за 2021 рік (№ 9432566653), в якій самостійно задекларовано до сплати 14 326 805 грн. податку на прибуток, нарахованого за результатами звітного (податкового) періоду.
Згідно з п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (у редакції Закону України № 2836-ІХ) законодавцем продовжено граничний термін сплати податку за прибуток за 2021 рік до 01.08.2022 включно.
Позивачем порушено терміни сплати узгодженої суми податкових зобов`язань у розмірі 13 726 685,00 грн., а саме: 24.08.2022 погашено податковий борг у сумі 12 000,00 грн; 16.10.2023 погашено податковий борг у сумі 12 883 324,00 грн; 20.10.2023 погашено податковий борг у сумі 831 361,00 грн.
За результатами камеральної перевірки ГУ ДПС у Луганській області складено акт про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкових зобов`язань з податку на прибуток від 06.05.2024 № 346/12-32-04-06- 01/40268230, відповідно до якого встановлено порушення ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» термінів сплати узгодженої суми грошових зобов`язань з податку на прибуток за звітний (податковий) період 2021 рік, визначених відповідно до пункту 57.1 статті 57, підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України:
- із затримкою до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати грошового зобов`язання у сумі 12 000,00 грн.;
- із затримкою більше 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати грошового зобов`язання у сумі 13 714 685,00 грн.
Внаслідок виявлених порушень ГУ ДПС у Луганській області прийнято податковіповідомлення рішення від 04.06.2024 № 541/12-32-04-06 про зобов`язання сплатити штраф у розмірі 5 % у сумі 600,00 грн. та № 543/12-32-04-06 про зобов`язання сплатити штраф у розмірі 10 % у сумі 1 371 468,50 грн.
Стосовно доводів позивача про те, що відтермінування перерахування бюджетного відшкодування з ПДВ у сумі 12 883 324 грн. до Державного бюджету в рахунок сплати податку на прибуток сталось виключно через протиправні дії ГУ ДПС у Івано-Франківській області слід зазначити, що заяву про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника (Додаток 4), поданої до Декларації з податку на додану вартість за березень 2023 року, де позивач просив перерахувати суму 12 883 324 грн., що підлягала бюджетному відшкодуванню, на бюджетний рахунок з кодом бюджетної класифікації (далі КБК) 1021000 податок на прибуток приватних підприємств було подано ТОВ «Луганськгаз збут» тільки 07.04.2023 року (майже через півроку після спливу строку).
Тому, дії щодо узгодження заявленої до відшкодування суми не спростовує бездіяльність позивача зі сплати податку на прибуток у встановлений законодавством строк до 01.08.2022.
Доводи позивача про те, що камеральна перевірка проведена податковим органом з порушенням вимог ПК України, а саме поза межами законодавчо встановленого тридцятиденного терміну є необґрунтованими з огляду на таке.
Верховний Суд у постанові від 18.07.2024 у справі № 120/13533/23 зазначив, що згідно з п. 113.1 ст. 113 ПК України граничні строки застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до платників податків відповідають строкам давності для нарахування грошових зобов`язань, визначеним ст. 102 ПК України.
У зв`язку з чим доводи позивача щодо порушення відповідачем строків проведення камеральної перевірки є незмістовними, оскільки факти несвоєчасної сплати позивачем податкових зобов`язань мали місце в межах 1095 днів до прийняття відповідачем оспорюваного рішення.
Щодо правомірності винесення податкових повідомлень-рішень від 04.06.2024 № 541/12-32-04-06, № 543/12-32-04-06 зазначають таке.
Із посиланням на положення статей 16, 36, 54, 57 Податкового кодексу України стверджують, що податковий обов`язок щодо сплати самостійно визначених у податковій декларації за 2021 рік податкових зобов`язань з податку на прибуток зі строком сплати 01.08.2022 року ТОВ «Луганскьгаз збут» виконано не було.
При цьому, особливістю цієї справи є те, що граничний строк сплати ТОВ «Луганськгаз збут» податкового зобов`язання з податку на прибуток припав на період, коли в Україні було введено воєнний стан Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року і який триває і досі.
Згідно вимог пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, Закону України від 12.04.2022 № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», наказу Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за № 967/38303, яким затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, платник податків, у якого відсутня можливість своєчасно виконати податковий обов`язок із сплати податків і зборів, з 27 травня 2022 року повинен довести обставини неможливості виконання податкового обов`язку шляхом подання відповідної заяви та документів до контролюючого органу відповідно до вимог Порядку № 225. За умови отримання відповідного рішення контролюючого органу щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку відповідальність, передбачена статтею 124 ПК України, до цього платника податків не застосовується.
ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» було надано до ГУ ДПС у Луганській області заяву від 29.12.2023 № 194 про неможливість виконання податкового обов`язку в частині сплати податкового зобов`язання з податку на прибуток підприємств з базовим звітним періодом квартал (4 квартал 2021 року), граничний термін сплати якого припав на період після 24.02.2022 та тривав до 23.10.2023 (включно).
За результатами розгляду вказаної заяви ГУ ДПС у Луганській області прийняте рішення від 23.01.2024 № 12/12-32-04-00-25-40268230 про можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Посилання позивача на наявність обставин, які, на його думку, є підставою для звільнення від відповідальності на підставі підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)) є не обґрунтованими, оскільки лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 не є сертифікатом Торгово-промислової палати України, яким засвідчено форс-мажорні обставини.
Доводи про здійснення на території Сєвєродонецької територіальної громади військових дій, окупацію, припинення постачання та приймання газу, припинення трудових договорів, як підставу для звільнення від відповідальності за податкове правопорушення, передбачене п. 124.1 ст. 124 ПК України, вважають такими, що не підтверджені належними доказами. Так, посилаючись на не можливість виконати податковий обов`язок щодо сплати податку на прибуток за 2021 рік, ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» згідно уточнюючого податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних-осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі Податковий розрахунок) за 1 квартал 2022 реєстр. № 9152821953 від 09.08.2022 у березні 2022 року нараховує та згідно Податкового розрахунку за 2 квартал 2022 року реєстр. № 9152100325 від 09.08.2022 у травні 2022 року виплачує дивіденди в загальній сумі 16 666 000,00 грн.
Факт виплати диведів також підтверджується перерахування ПДФО у сумі 833 300,00 грн. (5% від сіми дивідендів) згідно з платіжним дорученням від 23.05.2022 № 531.
Стосовно неможливості провадження позивачем господарської діяльності під час військового стану та окупацією Луганської області, то згідно з даними Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» як продавцем за період з 24.02.2022 по 01.08.2022 виписано 1 119 податкових накладних у зв`язку з продажем товарів на загальну суму 127 417 069,61 грн., у т.ч. ПДВ 21 236 178,22.
Позивачем подано відповідь на відзив відповідача, в якій зазначено, що відповідачем доводи позивача не спростовані, у зв`язку з чим спірні податкові-повідомлення рішення підлягають скасуванню.
Відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив позивача, в яких зазначено, що позивачем не спростовано неправомірність оскаржуваних податкових повідомлено-рішень, у зв`язку з чим у задоволенні позову слід відмовити.
Ухвалою суду від 11.07.2024 відкрито провадження у справі.
Ухвалою суду від 20.08.2024 вирішено подальший розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження.
Ухвалами суду від 11.09.2024, 25.10.2024 відмовлено у проведенні засідання в режимі відеоконференції.
Ухвалою суду від 15.10.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
ГУ ДПС у Луганській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (далі ПК України), у порядку визначеному пунктом 76.2 статті 76 ПК України проведено камеральну перевірку щодо порушення ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» термінів сплати (перерахування) узгодженої суми податкових зобов`язань з податку на прибуток за звітний (податковий) період 2021 рік.
Під час перевірки встановлено, що 28.02.2022 ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» подало декларацію з податку на прибуток підприємств за 2021 рік (№ 9432566653), в якій самостійно задекларовано до сплати 14 326 805 грн. податку на прибуток, нарахованого за результатами звітного (податкового) періоду.
Позивачем порушено терміни сплати узгодженої суми податкових зобов`язань у розмірі 13 726 685,00 грн., а саме: 24.08.2022 погашено податковий борг у сумі 12 000,00 грн; 16.10.2023 погашено податковий борг у сумі 12 883 324,00 грн; 20.10.2023 погашено податковий борг у сумі 831 361,00 грн.
За результатами камеральної перевірки ГУ ДПС у Луганській області складено акт про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкових зобов`язань з податку на прибуток від 06.05.2024 № 346/12-32-04-06- 01/40268230, відповідно до якого встановлено порушення ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» термінів сплати узгодженої суми грошових зобов`язань з податку на прибуток за звітний (податковий) період 2021 рік, визначених відповідно до пункту 57.1 статті 57, підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України:
- із затримкою до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати грошового зобов`язання у сумі 12 000,00 грн.;
- із затримкою більше 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати грошового зобов`язання у сумі 13 714 685,00 грн.
Внаслідок виявлених порушень ГУ ДПС у Луганській області прийнято податковіповідомлення рішення від 04.06.2024 № 541/12-32-04-06 про зобов`язання сплатити штраф у розмірі 5 % у сумі 600,00 грн. та № 543/12-32-04-06 про зобов`язання сплатити штраф у розмірі 10 % у сумі 1 371 468,50 грн.
Не погодившись із висновками акту перевірки ТОВ «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» на адресу ГУ ДПС у Луганській області листом від 17.05.2024 №34 в терміни та в порядку визначені пунктом 86.7 статті 86 Податкового кодексу України подано заперечення із зазначенням обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до положень підпунктів 112.8.5, 112.8.9 та 112.8.12 пункту 112.8 статті 112 Податкового кодексу України. Проте відповідачем у задоволенні заперечень позивача відмовлено та ППР залишено без змін.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно з ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пунктів 75.1, 75.1.1 статті 75 Податкового кодексу України (далі ПК України) контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
Зігвдно пунстку 76.3 статті 76 ПК України камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання, крім камеральної перевірки податкової декларації або уточнюючого розрахунку (у разі подання), у складі яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, строк проведення якої визначений статтею 200 цього Кодексу.
Пунктом 102.1 статті 102 ПК України визначено, що контролюючий орган, крім випадків, визначених п. 102.2 ст. 102 ПК України, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених ПК України, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до ст.ст. 39 і 39 прим. 2 ПК України), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної п. 133.4 ст. 133 ПК України, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
У разі виявлення за результатами перевірки порушень інших вимог податкового законодавства, безпосередньо не пов`язаних з декларуванням податкових зобов`язань платником податків, а також порушень вимог іншого, крім податкового, законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право самостійно визначити суму штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) платника податків не пізніше 1095 дня з дня вчинення відповідного правопорушення (абз. 3 п. 102.1 ст. 102 ПК України).
З аналізу наведеної норми слідує, що у разі виявлення порушень тих положень податкового законодавства, які безпосередньо не пов`язані з декларуванням платником податків податкових зобов`язань та впливає виключно на повноваження контролюючого органу з визначення тільки штрафних санкцій, на відміну від положень абзацу 1 цієї норми ПК України.
Під декларуванням ПК України розуміє виконання платником податків обов`язку, передбаченого п.п. 16.1.3. п. 16.1 ст. 16 цього Кодексу, а саме - подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Сплата податків та зборів в строки та у розмірах, встановлених ПК України та законами з питань митної справи складає окремий обов`язок платника податків, що передбачається п.п.16.1.4. п. 16.1 ст. 16 цього Кодексу.
Порушення строків сплати податків безпосередньо не пов`язано з декларуванням податкових зобов`язань, оскільки декларування, як процес, закінчується подачею декларації.
Абзаци 1 та 3 пункту 102.1 статті 102 ПК України містять два темпоральних обмеження повноважень контролюючого органу - 1095 днів від граничного строку подання податкової декларації та 1095 днів від вчинення правопорушення, не пов`язаного з декларуванням.
Перше з них встановлене абзацом 1 та стосується права контролюючого органу визначити суму грошових зобов`язань платника податків та містить конкретне формулювання щодо граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом. Друге встановлене абзацом 3 та обмежує право контролюючого органу визначити суму штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) платника податків.
З вищевикладеного можна зробити висновок, що за даних конкретних обставин, нормою права, якою обмежуються у часі повноваження контролюючого органу з накладення на платника податків штрафних санкцій за несвоєчасну сплату податкових зобов`язань є абзац 3 пункту 102.1 статті 102 ПК України.
Відповідно до пункту 124.1 статті 124 ПК Украни у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:
при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;
при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Отже, з урахуванням того, що обов`язковою умовою для застосування до платника податку штрафної (фінансової) санкції на підставі ст. 124 ПКУ є сплата грошового зобов`язання або факт погашення податкового боргу, то відлік строку давності для застосування штрафної (фінансової) санкції за порушення правил сплати (перерахування) узгодженої суми грошового зобов`язання починається з дня, наступного за днем фактичної сплати такого грошового зобов`язання.
Таким чином, доводи позивача щодо порушення відповідачем строків проведення камеральної перевірки визнаються судом незмістовними, оскільки факти несвоєчасної сплати позивачем податкових зобов`язань мали місце в межах 1095 днів до прийняття відповідачем оспорюваного рішення.
Вказане відповідає правовим висновкам Верховного Суду, наведених у постановах від 19.06.2024 у справі № 826/6809/18, від 18.07.2024 у справі № 120/13533/23.
Стаття 67 Конституції України визначає, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Згідно підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до пункту 36.1 статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Виконанням податкового обов`язку, як передбачено пунктом 38.1 статті 38 Податкового кодексу України, визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Приписами пункту 54.1 статті 54 ПК України визначено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Пунктом 57.1 статті 57 ПК України передбачено, що платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Суд зазначає, що сплачуючи податкові зобов`язання за межами вказаного строку платник податків неналежно виконує вимоги ПК України, що становить закінчене податкове правопорушення.
Несплачене у встановлений законом строк узгоджене грошове зобов`язання визнається сумою податкового боргу платника податків. За несплату або несвоєчасну сплату платником податків узгодженої суми податкового зобов`язання, такий притягується до відповідальності у вигляді штрафу на умовах визначених податковим законодавством. Передумовою нарахування штрафних санкцій з підстав, визначених пунктом 124.1 статті 124 Податкового кодексу України, є несплата платником податків суми узгодженого податкового зобов`язання у встановлені законом строки.
Вказане відповідає правовим висновкам Верховного Суду, наведеним у постановах від 22.08.2023 у справі № 520/18519/21, від 18.07.2024 у справі № 120/13533/23.
Судом встановлено, підтверджено матеріалами справи та не заперечується сторонами, що податковий обов`язок щодо сплати самостійно визначених у податковій декларації за 2021 рік податкових зобов`язань з податку на прибуток зі строком сплати 01.08.2022 року ТОВ «Луганскьгаз збут» виконано не було.
Стосовно доводів позивача про те, що відтермінування перерахування бюджетного відшкодування з ПДВ у сумі 12 883 324 грн. до Державного бюджету України в рахунок сплати податку на прибуток сталось виключно через протиправні дії ГУ ДПС у Івано-Франківській області суд зазначає, що заяву про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника, поданої до Декларації з податку на додану вартість за березень 2023 року, в якій позивач просив перерахувати суму 12 883 324 грн., що підлягала бюджетному відшкодуванню, на бюджетний рахунок з кодом бюджетної класифікації 1021000 податок на прибуток приватних підприємств було подано ТОВ «Луганськгаз збут» тільки 07.04.2023 року (майже через півроку після спливу строку).
Факт подачі вказаної вище декларації 07.04.2023 позивачем не заперечувалося, а навпаки, самостійно зазначено про це у позові.
Таким чином, судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що позивачем вжито заходи щодо виконання податкового обов`язку лише 07.04.2023.
Тому, дії щодо узгодження заявленої до відшкодування суми не спростовує бездіяльність позивача зі сплати податку на прибуток у встановлений законодавством строк до 01.08.2022.
Граничний строк сплати ТОВ «Луганськгаз збут» податкового зобов`язання з податку на прибуток припав на період, коли в Україні було введено воєнний стан Указом Президен та України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року і який триває на час розгляду справи.
Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України передбачено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Законом України від 12.04.2022 № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон № 2260), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті. Згідно з абзацом дев`ятим підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року).
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії або акцизного складу, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії або акцизні склади, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України (абзац другий підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України).
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абзац двадцять третій підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України). Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за № 967/38303, було затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Порядок № 225).
З аналізу наведених норм права слідує, що під час дії в Україні воєнного стану з набранням чинності Законом № 2260-IX, визначене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, передбачає звільнення від відповідальності щодо виконання податкового обов`язку, яке поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків податкового обов`язку.
Отже, платник податків, у якого відсутня можливість своєчасно виконати податковий обов`язок із сплати податків і зборів, з 27 травня 2022 року зобов`язаний довести обставини неможливості виконання податкового обов`язку шляхом подання відповідної заяви та документів до контролюючого органу відповідно до вимог Порядку № 225.
За умови отримання відповідного рішення контролюючого органу щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку відповідальність, передбачена статтею 124 ПК України, до цього платника податків не застосовується.
При цьому, обставина, що Порядок № 225 набрав чинності лише 06 вересня 2022 року, у будь-якому випадку не позбавляє платників податків права довести у визначений спосіб факту неможливості своєчасно виконати свій обов`язок і після указаної дати, вказавши у заяві про відповідний період, що прямо передбачено указаним Порядком.
Аналогічна позиція щодо порядку реалізації платником податків права на підтвердження неможливості виконання ним податкового обов`язку була викладена Верховним Судом в постанові від 02 квітня 2024 року у справі № 520/18349/23).
ТОВ «Луганськгаз збут» було надано до ГУ ДПС у Луганській області заяву від 29.12.2023 № 194 про неможливість виконання податкового обов`язку в частині сплати податкового зобов`язання з податку на прибуток підприємств з базовим звітним періодом квартал (4 квартал 2021 року), граничний термін сплати якого припав на період після 24.02.2022 року та тривав до 23.10.2023 року (включно).
За результатами розгляду вказаної заяви ГУ ДПС у Луганській області прийняте рішення від 23.01.2024 № 12/12-32-04-00-25-40268230 про можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку та визнано позивача тким, що має можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені ПК України.
Посилання позивача на наявність обставин, які, на його думку, є підставою для звільнення від відповідальності на підставі підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)) судом визнаються не обґрунтованими, оскільки лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 не є сертифікатом Торгово-промислової палати України, яким засвідчено форс-мажорні обставини. Доводи про здійснення на території Сєвєродонецької територіальної громади військових дій, окупацію, припинення постачання та приймання газу, припинення трудових договорів, як підставу для звільнення від відповідальності за податкове правопорушення, передбачене п. 124.1 ст. 124 ПК України, не підтверджені належними доказами.
Доводи позивача про те, що ним було прийняте рішення про декларування 12 725 671 грн. (декларація за лютий 2022 року, реєстраційний номер 9079502906 від 14.06.2022 та уточнюючого розрахунку за лютий 2022 року, реєстраційний номер 9105279818 від 30.06.2022) до відшкодування від`ємного значення на поточний рахунок у банку, з метою подальшого спрямування отриманих коштів на погашення грошових зобов`язань з податку на прибуток за 2021 рік, судом визнаються незмістовними, оскільки декларування до відшкодування від`ємного значення на поточний рахунок у банку не є доказом спрямування відповідних коштів на погашення грошових зобов`язань з податку на прибуток за 2021 рік.
Посилання ТОВ «Луганськгаз збут» на наявність обставин, які, на його думку, є підставою для звільнення від відповідальності на підставі підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)) є не обґрунтованими, оскільки ці обставини не впливали на можливість своєчасно сплати узгоджену суму податкових зобов`язань з податку на прибуток за 2021 рік.
Крім того, з доказів, долучених до матеріалів справи встановлено,що згідно балансу (звіту про фінансовий стан) за 2021 рік на початок 2022 року на рахунках у банках ТОВ «Луганськгаз збут» перебувало 76 444 000,00 грн. Про наявність коштів достатніх для своєчасної сплати податкового зобов`язання з податку на прибуток за 2021 рік також свідчить те, що згідно податкового розрахунку за 2 квартал 2022 року реєстр. № 9152100325 від 09.08.2022 у травні 2022 року ТОВ «Луганськгаз збут» виплачено дивіденди в загальній сумі 16 666 000,00 грн.
Доводи ТОВ «Луганськгаз збут» про припинення постачання та приймання газу є необґрунтованими. Як вбачається з додатку на підтвердження припинення постачання та приймання газу позивачем за період з 24.02.2022 по 01.08.2022 було продано газ населенню на загальну суму 13 340 910,25 грн., у т.ч. ПДВ 2 223 484,86 грн. та іншим контрагентам на загальну суму 8 764 511,78 грн., у т.ч. ПДВ 1 460 752,10 грн., що у свою чергу спростовує доводи про припинення постачання та приймання газу.
Оскільки судом достовірно встановлено та підтверджено матеріалами справи, що позивачем всупереч положень Податкового кодексу України не виконано обов`язку щодо сплати податку на прибуток за 2021 рік у встановлений законодавством строк до 01.08.2022, тому позовні вимоги визнаються судом необгрунтованими. Відтак у задоволені позову слід відмовити.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. "РуїзТорія проти Іспанії" (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.
З урахуванням зазначеного, суд не надає оцінку іншим доводам сторін, оскільки вони не мають суттєвого впливу на рішення суду за результатами вирішення цього спору.
Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Питання щодо розподілу судових витрат судом не вирішується, оскільки рішення прийнято не на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 241-246, 250, 255, 262, 263, 291 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «ЛУГАНСЬКГАЗ ЗБУТ» до Головного управління ДПС у Луганській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень відмовити.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Є.О. Кисельова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123050701 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Є.О. Кисельова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні