ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 листопада 2024 року справа №360/411/24
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Казначеєва Е.Г., суддів Блохіна А.А., Геращенка І.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 та Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 червня 2024 року у справі № 360/411/24 (головуючий І інстанції Т.В. Смішлива) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання дії протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Луганського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі відповідач, ГУ ПФУ), в якому просив: визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо призначення пенсії позивачу не з дати виникнення права на пенсію, а з дати звернення з заявою про призначення пенсії та нездійснення розрахунку розміру пенсії з врахуванням ст. 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити призначення позивачу пенсії за віком на пільгових умовах з дати виникнення права на пенсію, тобто з 09.10.2023, здійснивши розрахунок розміру пенсії з врахуванням ст. 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці із зарахуванням до пільгового підземного стажу з повним робочим днем під землею періодів роботи з 31.08.1991 по 21.11.1991 на шахті Радуга виробничого об`єднання Первомайськвугілля та з 20.09.2004 по 31.03.2022 у ВП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 27 червня 2024 року задоволено частково позовні вимоги, а саме суд:
Визнав протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, які полягають у не здійснені з 09.10.2023 перерахунку та виплати ОСОБА_1 мінімального розміру пенсії за статтею 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці з урахуванням періодів роботи з 31.08.1991 до 21.11.1991 учнем електрослюсаря підземного з повним робочим днем під землею на шахті Радуга виробничого об`єднання Первомайськвугілля, з 01.10.2021 до 28.02.2022 прохідником 4 розряду з повним робочим днем під землею у відокремленому підрозділі шахта Карбоніт державного підприємства Первомайськвугілля.
Зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити з 03.02.2024 перерахунок та виплату ОСОБА_1 мінімального розміру пенсії відповідно до статті 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці, зарахувавши до пільгового стажу за Списком № 1 періоди роботи з 31.08.1991 до 21.11.1991 на шахті Радуга виробничого об`єднання Первомайськвугілля та з 20.09.2004 до 31.03.2022 у відокремленому підрозділі шахта Карбоніт державного підприємства Первомайськвугілля, з урахуванням виплачених сум.
В іншій частині позовних вимог відмовив за необґрунтованістю.
Стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 484,48 (чотириста вісімдесят чотири грн 48 коп.) гривень.
Позивач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції подав апеляційну скаргу, в якій з посиланням на порушення норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позову та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позов повністю.
В обґрунтування скарги зазначає, що відповідач невірно визначив дату, з якої має бути призначена пенсія, а саме 03.02.2024 (дата звернення), а не 09.10.2023 (наступний день після набуття 50 років) відповідач також здійснив невірне обрахування розміру пенсії позивача та невірно визначив вид пільгового стажу, зокрема частково врахував періоди роботи позивача з повним робочим днем під землею до Списку 1, оскільки мав зарахувати їх до пільгового підземного стажу.
Окреме рішення про неврахування певних періодів до пільгового підземного стажу відповідач не приймав, тобто ним здійснено протиправні дії.
Відповідачем у цій справі всупереч вимог ст.8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської» невірно розраховано розмір його пенсії, а саме зменшено розмір пенсії, бо він не відповідає 80% від його середньомісячної заробітної плати, яка відповідачем визначена у розмірі 21404.21 грн.
Добровільно врахований відповідачем стаж за Списком 1, який фактично є підземним стажем, склав понад 15 років, а тому відповідач був зобов`язаний здійснити розрахунок розміру пенсії позивача у відповідності до ст.8 Закону України від 02.09.2008 № 345-VI «Про підвищення престижності шахтарської праці».
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині призначення пенсії з дати виникнення права на пенсію, а не з дати звернення з заявою про призначення пенсії суд першої інстанції виходив з наступного.
Із заявою про призначення пенсії до відповідача позивач звернувся 03.02.2024 та відповідач за приписами статті 45 Закону № 1058-IV призначив пенсію з дати звернення, посилаючись на пропуск тримісячного строку встановленого пунктом 1 частини першої зазначеної статті.
Адреса проживання позивача: АДРЕСА_1 , фактичне місце перебування: АДРЕСА_2 з 11.04.2022, що підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № 1222-7001073368.
Позивач з урахуванням приписів статті 114, п. 14-6.2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», за віковим цензом позивач мав право на призначення пенсії після досягнення 50 річного віку, тобто з 09.10.2023.
Щодо визначення судом першої інстанції розміру пенсії позивача у
мінімальному розмірі, визначеному ст.8 Закону України «Про підвищення
престижності шахтарської праці», скаржник зазначає, що суд у рішенні зобов`язав здійснити з 03.02.2024 перерахунок та виплату ОСОБА_1 мінімального розміру пенсії відповідно до статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці».
Жодних мотивів щодо визначення розміру пенсії саме у мінімальному розмірі, визначеному ст. 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» суд не навів.
У відповідності до ст.8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.
Тобто фактично закон встановлює мінімальний розмір пенсії шахтарям у розмірі трьох прожиткових мінімумів. При цьому зазначена вище норма права передбачає, що розмір пенсії шахтаря не може бути меншим ніж розмір 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції подав апеляційну скаргу, в якій з посиланням на порушення судом норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позову відмовити повністю.
В обґрунтування скарги зазначає, що за принципом екстериторіальності заява позивача про призначення пенсії була розглянута Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області та винесено рішення про призначення заявнику пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1 відповідно до п.1 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 03.02.2024.
Так, оскільки до заяви про призначення пенсії ОСОБА_1 не було надано довідок про пільговий стаж та документів про атестацію робочих місць, пільговий стаж заявника розраховано на підставі відомостей трудової книжки та індивідуальних відомостей про застраховану особу (Довідка ОК-5). Період роботи з 31.08.1991 по 21.11.1991 не зараховано до пільгового стажу заявника, оскільки відсутні довідки про підтвердження пільгового стажу. Період роботи з 20.09.2004 по 30.09.2021 зараховано до пільгового стажу ОСОБА_1 за Списком №1 згідно з відомостями трудової книжки НОМЕР_1 від 02.09.1991 та індивідуальними відомостями про застраховану особу (Довідка ОК-5).
Відповідно до відомостей по спеціальному стажу індивідуальних відомостей про застраховану особу, код підстави для обліку спецстажу ОСОБА_1 - ЗПЗО1ЗА1, що згідно з Довідником кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства (Додаток №3 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14 квітня 2015 року № 435, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 квітня 2015 року за № 460/26905) відповідає працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 461, і за результатами атестації робочих місць
Згідно із записами №15, 16, 21, 24, 25, 26 трудової книжки НОМЕР_1 від 02.09.1991 на підставі атестації робочих місць за умовами праці професію гірничий робітник підземний зараховано пільговою для пенсійного забезпечення за Списком №1.
Період роботи з 01.10.2021 по 31.03.2022 не зараховано до пільгового стажу ОСОБА_1 , оскільки відповідно до індивідуальних відомостей про застраховану особу у цей період внески не сплачувалися.
Відповідно до частини 1 статті 311 КАС України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 КАС України, встановив наступне.
ОСОБА_1 перебуває на обліку Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області та отримує пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 1 з 03.02.2024.
03.02.2024 позивач звернувся із заявою про призначення пенсії за віком.
Рішенням № 122950002657 (дата час розрахунку 25.02.2024 19:31) позивачу з 01.03.2024 призначено пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 1 та встановлено стаж - 38 років 02 місяці 26 днів, страховий до 01.01.2004 04 роки 06 місяців 10 днів, страховий стаж після 01.01.2004 17 років 08 місяців 16 днів, додаткові роки за списком 1 16 років, в тому числі робота за списком № 1 16 років 05 місяців 23 дні.
Згідно з розрахунком стажу для визначення права позивача на пенсію за віком на пільгових умовах, до пільгового стажу позивача за списком № 1 зараховані періоди: з 20.09.2004 до 07.12.2004 (00 років 02 місяці 18 днів), з 08.1.2004 до 30.12.2004 (навчання за фахом 00 років 00 місяців 23 дні), за 31.12.2004 (один день), з 01.01.2005 до 10.02.2008 (03 роки 01 місяць 10 днів), з 11.02.2008 до 08.04.2008 (навчання за фахом 00 років 01 місяць 28 днів), з 09.04.2008 до 28.12.2009 (01 рік 08 місяців 20 днів), з 01.01.2010 до 28.12.2010 (00 років 11 місяців 28 днів), з 01.01.2011 до 27.06.2011 (00 років 05 місяців 27 днів), з 01.07.2011 до 26.10.2011 (00 років 03 місяці 26 днів), з 01.11.2011 до 28.08.2012 (00 років 09 місяців 28 днів), 01.09.2012 до 26.11.2012 (00 років 02 місяці 26 днів), з 01.12.2012 до 25.02.2013 (00 років 02 місяці 25 днів), з 01.03.2013 до 29.06.2013 (00 років 03 місяці 29 днів), з 01.07.2013 до 28.08.2013 (00 років 01 місяць 28 днів), з 01.09.2013 до 27.10.2013 (00 років 01 місяць 27 днів), з 01.11.2013 до 30.12.2013 (00 років 02 місяці 00 днів), з 01.01.2014 до 26.06.2014 (00 років 05 місяців 26 днів), з 01.07.2014 до 31.07.2014 (00 років 01 місяць 00 днів), з 01.01.2015 до 27.05.2015 (00 років 04 місяці 27 днів), з 01.06.2015 до 29.10.2016 (01 рік 04 місяці 29 днів), з 01.11.2016 до 29.06.2017 (00 років 07 місяців 29 днів), з 02.07.2017 до 29.06.2018 (00 років 11 місяців 28 днів), з 01.07.2018 до 30.10.2018 (00 років 04 місяці 00 днів), з 01.11.2018 до 24.04.2019 (00 років 05 місяців 24 дні), з 01.05.2019 до 30.07.2020 (01 рік 03 місяці 00 днів), з 01.08.2020 до 30.10.2020 (00 років 03 місяці 00 днів), з 01.11.2020 до 30.11.2020 (00 років 01 місяць 00 днів), з 01.12.2020 до 21.01.2021 (навчання за фахом 00 років 01 місяць 21 день), з 22.01.2021 до 27.02.2021 (00 років 01 місяць 06 днів), з 01.03.2021 до 29.08.2021 (00 років 05 місяців 29 днів) та з 01.09.2021 до 29.09.2021 (00 років 00 місяців 29 днів), всього 16 років 05 місяців 23 дні.
До пільгового стажу (у межах предмету позову) відповідачем не зараховані періоди: з 31.08.1991 до 21.11.1991 (00 років 02 місяці 21 день), з 20.09.2004 до 30.09.2021 (57 днів) та з 01.10.2021 до 31.03.2022 (6 місяців, отже всього 00 років 07 місяців 27 днів, без врахування періодів врахованих за списком № 1 та навчання за фахом).
Листом від 12.02.2024 № 1200-0208-8/3501 відповідач повідомив представника позивача, що ОСОБА_1 , за заявою від 03.02.2024, подану засобами веб порталу електронних послуг Пенсійного фонду України, 09.02.2024 рішенням №122950002647 призначено пенсію з 03.02.2024 за віком на пільгових умовах за Списком № 1 згідно з пунктом 1 частини другої статті 114 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Відповідно до записів трудової книжки серії НОМЕР_1 від 02.09.1991 (у межах предмету позову) позивач працював:
Шахта Радуга виробничого об`єднання Первомайськвугілля: запис 1. 31.08.1991 прийнятий учнем електрослюсаря підземного з повним робочим днем під землею; запис 2. 02.09.1991 направлений в ПТУ № 83 для навчання за професією з відривом від виробництва; запис 3. 21.11.1991 звільнений за п. 3 ст. 36 КЗпП УРСР (у зв`язку з призовом на військову службу); запис 4. 03.12.1991 29.10.1993 служба в лавах Збройних Сил;
Первомайський завод будівельних матеріалів: запис 5. 02.08.1994 прийнятий в цех № 2 водієм навантажувача 3 розряду; запис 6. 15.06.1994 підприємство перетворено в АОЗП; запис 7. 11.09.1995 переведений слюсарем ремонтником 3 розряду; запис 8. 02.12.1996 звільнений за ст. 38 КЗпП України;
ДВАТ УМПС ДП ГХК Первомайськвугілля: запис 9. 14.01.2002 прийнятий на л/с № 5 вантажником; запис 10. 07.09.2004 звільнений за ст. 38 КЗпП України;
Структурний підрозділ шахта Карбоніт Державного підприємства Первомайськвугілля: запис 11.20.09.2004 прийнятий учнем гірника підземного 1 розряду з повним робочим днем під землею; запис 12. 08.12.2004 направлений на курси в ВП ККК ДП Первомайськвугілля за професією гірника підземного; запис 13. 31.12.2004 17.01.2005 виробнича практика з професії гірника підземного з повним робочим днем під землею; запис 14. 20.01.2005 після закінчення курсів з професії присвоєно 3 розряд гірника підземного з повним робочим днем під землею; запис 15. на підставі атестації робочих місць за умовами праці професію гірника підземного вважати пільговою для пенсійного забезпечення за списком № 1; запис 16. 04.09.2005 на підставі атестації робочих місць за умовами праці професію гірника підземного вважати пільговою для пенсійного забезпечення за списком № 1; запис 17. 23.01.2006 СП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля перейменовано в відокремлений підрозділ шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля; запис 18. 07.02.2008 переведений учнем гірника з ремонту гірських виробок 1 розряду під земним з повним робочим днем під землею; запис 19. 11.02.2008 направлений на курси в ВП ККК ДП Первомайськвугілля за професією гірника з ремонту гірських виробок; запис 20. 07.03.2008 08.04.2008 виробнича практика за професією гірника з ремонту гірських виробок; запис 21. 11.04.2008 присвоєно 3 розряд гірника з ремонту гірських виробок підземного з повним робочим днем під землею; запис 22. на підставі атестації робочих місць за умовами праці професію гірник з ремонту гірських виробок вважати пільговою для пенсійного забезпечення за списком № 1; запис 23. 04.06.2009 переведений гірником підземним 3 розряду з повним робочим днем під землею; запис 24. 16.04.2010 на підставі атестації робочих місць за умовами праці професію гірник підземний вважати пільговою для пенсійного забезпечення за списком № 1; запис 25. 16.04.2015 на підставі атестації робочих місць за умовами праці професію гірник підземний вважати пільговою для пенсійного забезпечення за списком № 1; запис 26. 13.04.2020 на підставі атестації робочих місць за умовами праці підтверджено право перехода на пенсію на пільгових умовах за списком № 1; запис 27. 01.12.2020 направлений на навчання у ВП ККК ДП Первомайськвугілля за професією прохідник; запис 28. 22.01.2021 05.05.2021 виробнича практика за професією прохідник з повним робочим днем під землею; запис 29. 06.05.2021 переведений прохідником 4 розряду з повним робочим днем під землею.
Відповідно до індивідуальних відомостей про застраховану особу за 2002 - 2023 роки за формою ОК-5 від 04.02.2024 за персоніфікованими відомостями номер облікової картки: 2694405292 ПІБ ОСОБА_1 в Реєстрі застрахованих осіб наявні відомості про страхувальників застрахованих осіб (у межах позовних вимог) з вересня 2004 року до липня 2014 року, з січня 2015 року до березня 2022 року сплата ВП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля (ідентифікаційний номер 26402983) заробітної плати та внесків (за виключенням: заробітної плати та внесків за серпень грудень 2014 року, а внесків за жовтень 2021 року березень 2022 року). Також наявні записи про страхувальників ВП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля (ідентифікаційний номер 26402983), а також відомості про спецстаж (в межах предмету позову) з кодом підстави ЗПЗ013А1 за: 2004 рік 3 місяці 13 днів, 2005 рік 12 місяців, 2006 рік 12 місяців, 2007 рік 12 місяців, 2008 рік місяців, 2009 рік 11 місяців 28 днів; у 2010 році: січень - 31 день, лютий - 28 днів, березень 31 день, квітень 30 днів, травень 31 день, червень 30 днів, липень 31 день, серпень 31 день, вересень 30 днів, жовтень 30 днів, листопад - 30 днів, грудень 28 днів; у 2011 році: січень - 31 день, лютий - 28 днів, березень 31 день, квітень 30 днів, травень 31 день, червень 27 днів, липень 31 день, серпень 31 день, вересень 30 днів, жовтень 26 днів, листопад - 30 днів, грудень 31 день; у 2012 році: січень - 31 день, лютий - 29 днів, березень 31 день, квітень 30 днів, травень 31 день, червень 30 днів, липень 31 день, серпень 28 днів, вересень 30 днів, жовтень 31 день, листопад - 26 днів, грудень 30 днів; у 2013 році: січень - 31 день, лютий - 25 днів, березень 31 день, квітень 30 днів, травень 31 день, червень 29 днів, липень 31 день, серпень 28 днів, вересень 30 днів, жовтень 27 днів, листопад - 30 днів, грудень 30 днів; у 2014 році: січень - 31 день, лютий - 28 днів, березень 31 день, квітень 30 днів, травень 31 день, червень 26 днів, липень 31 день; у 2015 році: січень - 31 день, лютий - 28 днів, березень 31 день, квітень 30 днів, травень 27 днів, червень 30 днів, липень 31 день, серпень 31 день, вересень 30 днів, жовтень 31 день, листопад - 30 днів, грудень 31 день; у 2016 році: січень - 31 день, лютий - 29 днів, березень 31 день, квітень 30 днів, травень 31 день, червень 30 днів, липень 31 день, серпень 31 день, вересень 30 днів, жовтень 29 днів, листопад - 30 днів, грудень 30 днів; у 2017 році: січень - 31 день, лютий - 28 днів, березень 31 день, квітень 30 днів, травень 31 день, червень 29 днів, липень 30 днів, серпень 31 день, вересень 30 днів, жовтень 31 день, листопад - 30 днів, грудень 31 день; у 2018 році: січень - 31 день, лютий - 28 днів, березень 31 день, квітень 30 днів, травень 31 день, червень 29 днів, липень 31 день, серпень 31 день, вересень 30 днів, жовтень 30 днів, листопад - 30 днів, грудень 31 день; у 2019 році: січень - 31 день, лютий - 28 днів, березень 31 день, квітень 24 дня, травень 31 день, червень 30 днів, липень 31 день, серпень 31 день, вересень 30 днів, жовтень 31 день, листопад - 30 днів, грудень 31 день; у 2020 році: січень - 31 день, лютий - 29 днів, березень 31 день, квітень 30 днів, травень 31 день, червень 30 днів, липень 30 днів, серпень 31 день, вересень 30 днів, жовтень 30 днів, листопад - 30 днів, грудень 31 день; у 2021 році: січень - 31 день, лютий - 27 днів, березень 31 день, квітень 30 днів, травень 31 день, червень 30 днів, липень 31 день, серпень 29 днів, вересень 29 днів, жовтень 30 днів, листопад - 30 днів, грудень 31 день; у 2022 році: січень 31 день, лютий 28 днів.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Згідно із статтею 46 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх в разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом.
Отже, призначення, виплата та перерахунок призначеної пенсії регулюється Законом № 1058-IV.
Статтею 8 Закону № 1058 закріплено право громадян на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.
Відповідно до статті 1 Закону № 1058, застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування;
Страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески;
Страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування;
Страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
Відповідно до статті 24 Закону № 1058-IV, страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
До страхового стажу для обчислення розміру пенсії за віком, з якого обчислюється розмір пенсії по інвалідності або у зв`язку з втратою годувальника, крім наявного страхового стажу, зараховується також на загальних підставах відповідно період з дня встановлення інвалідності до досягнення застрахованою особою віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону, та період з дня смерті годувальника до дати, коли годувальник досяг би віку, передбаченогочастиною першоюстатті 26 цього Закону.
Період, протягом якого особа, яка підлягала загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню на випадок безробіття, отримувала допомогу по безробіттю (крім одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності), допомогу по частковому безробіттю, допомогу по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та матеріальну допомогу у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації, включається до страхового стажу.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
У разі якщо за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні відомості, необхідні для обчислення страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), поліцейським, особам рядового і начальницького складу відповідно до цього Закону, страховий стаж обчислюється на підставі довідки про проходження військової служби та про сплачені суми страхових внесків.
Страховий стаж обчислюється в місяцях. Неповний місяць роботи, якщо застрахована особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню або брала добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови, що сума сплачених за цей місяць страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, є не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.
Якщо сума сплачених за відповідний місяць страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, є меншою, ніж мінімальний страховий внесок, цей період зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови здійснення в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду, відповідної доплати до суми страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, таким чином, щоб загальна сума сплачених коштів за відповідний місяць була не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж враховується в одинарному розмірі, крім випадків, передбачених цим Законом.
За кожний повний рік стажу роботи (врахованого в одинарному розмірі) на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року.
Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.
За частиною 2 статті 27 Закону № 1058-IV, за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.
При цьому частина розміру пенсії за віком, обчислена за раніше діючим законодавством, не може перевищувати максимальних розмірів пенсій, визначених законом для відповідних категорій пенсіонерів, та не може бути нижчою, ніж розмір трудової пенсії за віком з урахуванням цільової грошової допомоги на прожиття, що діяли на день набрання чинності цим Законом.
Розмір пенсії за віком, обчислений за раніше діючим законодавством, підвищується з дня набрання чинності цим Законом до дня її призначення в порядку, передбаченому частинами1та2 статті 42 цього Закону.
Відповідно до статті 1 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці, дія цього Закону поширюється на працівників, які видобувають вугілля, залізну руду, руди кольорових і рідкісних металів, марганцеві, уранові, магнієві (солі калієво-магнієві та солі магнієві) та озокеритні руди, працівників шахтобудівних підприємств, які зайняті на підземних роботах повний робочий день, та працівників державних воєнізованих аварійно-рятувальних служб (формувань) у вугільній промисловості - за Списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим Кабінетом Міністрів України (далі - шахтарі), та членів їх сімей.
За положенням частини 1 та 2 статті 10 зазначеного Закону, цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. Дія частини першої статті 7 і статті 8 цього Закону поширюється також на пенсіонерів, пенсія яким була призначена до набрання чинності цим Законом.
Статтею 8 цього Закону визначено, що мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.
Відповідно до абзацу 3 частини 1 статті 28 Закону 1058-IV мінімальний розмір пенсії особам, на яких поширюється дія Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», та працівникам, зайнятим повний робочий день під землею обслуговуванням зазначених осіб, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 року для жінок за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи в розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу) застрахованої особи, визначеної відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Аналіз зазначених норм дає можливість дійти висновку, що дія цього Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» поширюється на працівників, які зайняті на підземних роботах повний робочий день за Списком № 1, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.
Верховний Суд у справах №345/4616/16 (постанова від 20.11.2018), №345/4570/16-а (постанова від 06.02.2019), №345/4462/16-а (постанова від 05.12.2019), №345/3954/16-а (постанова від 11.07.2019) та інших дійшов висновку про те, щостаттю 1 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» слід розглядати у нерозривному зв`язку зі Списком №1 виробництв, цехів, професій та посад на підземних роботах, на роботах із шкідливими умовами праці і в гарячих цехах, робота у яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах та в пільгових розмірах.
Отже, Закон України «Про підвищення престижності шахтарської праці» поширюється на працівників, які зайняті на підземних роботах повний робочий день за Списком N 1, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.
Статтею 114 Закону №1058 врегульовано питання пенсій за віком на пільгових умовах та за вислугу років для окремих категорій працівників.
Згідно з частиною 1 статті 114 Закону № 1058-IV право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058-IV на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
Отже, Законом України "Про підвищення престижності шахтарської праці", визначено, що мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах за Списком №1, чоловіки - не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 року для жінок встановлюється у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
За частиною 5 статті 114 Закону № 1058-IV, у разі призначення пенсій на пільгових умовах відповідно до частин 2 і 3 цієї статті проводиться взаємне зарахування періодів роботи, передбачених цією статтею, за умови що роботи, які зараховуються, дають право на пенсію на аналогічних або більш пільгових умовах.
Відповідно до частини 6 статті 114 Закону № 1058-IV, контроль за правильністю застосування списків на пільгове пенсійне забезпечення і якістю проведення атестації робочих місць на підприємствах та в організаціях, підготовка пропозицій щодо вдосконалення таких списків покладаються на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.
Відповідно до п.2 Порядку застосування Списків N 1 і N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказ Міністерства праці та соціальної політики України 18.11.2005 № 383 (далі Порядок № 383), під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків
Пунктом 3 Порядку № 383 передбачено, що при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.
Згідно зі статтею 62 Закону № 1788-ХІІ, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 10 Порядку № 383 встановлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 N 637.
Згідно п.1 Порядку № 637, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Відповідно до п.3 Порядку № 637 встановлено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Пунктом 20 Порядку № 637 визначено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток N 5).
У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Аналіз зазначених нормативно-правових актів свідчить про те, що надання уточнюючої довідки підприємства, установи або організації необхідне лише у двох випадках: за відсутності трудової книжки як такої або необхідних записів у ній, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення.
Аналогічна позиція викладена Верховним Судом у постановах від 20 лютого 2018 року у справі № 234/13910/17 та від 7 березня 2018 року у справі №233/2084/17, від 16 травня 2019 року в справі № 161/17658/16-а, від 27 лютого 2020 року в справі № 577/2688/17, від 31 березня 2020 року в справі№ 446/656/17, від 21 травня 2020 року в справі № 550/927/17, від 10 грудня 2020 року в справі № 195/840/17.
Матеріали справи свідчать, що відповідний стаж роботи позивача на посадах передбаченим Списком № 1 з повним робочим днем, підтверджується наявними матеріалами справи.
Так, записами трудової книжки підтверджується пільговий стаж роботи позивача за період з 31.08.1991 до 21.11.1991 на шахті Радуга виробничого об`єднання Первомайськвугілля учнем електрослюсаря підземного з повним робочим днем під землею.
Також, за записами трудової книжки у спірні періоди позивач працював на посадах за кодом ЗПЗ013А1, в довідці форми ОК-5 наявні відомості про спецстаж, зокрема, за 2021 рік: січень - 31 день, лютий - 27 днів, березень 31 день, квітень 30 днів, травень 31 день, червень 30 днів, липень 31 день, серпень 29 днів, вересень 29 днів, жовтень 30 днів, листопад - 30 днів, грудень 31 день; за 2022 рік: січень 31 день, лютий 28 днів.
Відповідно до постанов правління Пенсійного фонду України (далі - ПФУ) № 7-6 від 10.06.2004 Про затвердження Порядку формування і подачі органам ПФУ відомостей про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, № 26-1 від 05.11.2009 Про порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування органам ПФУ, № 22-2 від 08.10.2010 Про Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та № 25-2 від 03.12.2013 Про визнання такою, що втратила чинність, постанови правління ПФУ від 08.10.2010 № 22-2, якими затверджувалися Довідники кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства, встановлено код підстав для обліку спецстажу за № ЗП3013А1 та ЗП3014А2 для застрахованих осіб, які є працівниками, що зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці: код ЗПЗ013А1 - працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць; чоловіки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах; жінки - після досягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах. Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожний повний рік такої роботи чоловікам і на 1 рік 4 місяці жінкам.
Відповідач посилається як на підставу не зарахування до стажу спірного періоду роботи та заробітної плати, оскільки відсутня сплата страхових внесків, з цього приводу суд зазначає, що за вимогами законодавства, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.
Так, несвоєчасна сплата підприємством загальнообов`язкових страхових внесків не повинна порушувати права особи на належне пенсійне забезпечення, оскільки, обов`язок своєчасної сплати страхових внесків до пенсійного фонду та відповідальність за нарахування, утримання та виплату (перерахування) до бюджету податку з доходів у виді заробітної плати покладені на роботодавця, який виплачує такі доходи на користь платника податку внаслідок чого несвоєчасна сплата єдиного внеску роботодавцем не може позбавляти працівників підприємства права на зарахування періоду роботи працівника до страхового стажу, фактично позбавляючи особу права власності на пенсію в належному розмірі.
Колегією суддів враховано правову позицію Верховного Суду, викладену у постановах від 17 липня 2019 року (справа № 144/669/17) та від 20 березня 2019 року (справа № 688/947/17), згідно якої несплата страхувальником страхових внесків не може бути підставою для не зарахування до страхового стажу позивача періодів його роботи на такому підприємстві, оскільки працівник не несе відповідальності за неналежне виконання підприємством-страхувальником свого обов`язку сплати страхових внесків.
У справах № 490/12392/16-а, № 638/5795/17, № 683/1814/16-а Верховним Судом зроблено висновки, що внаслідок невиконання страхувальником обов`язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за час роботи на вказаному підприємстві. При цьому, Верховний Суд не досліджував питання чи нараховувались позивачам у цих справах, але не сплачувались страхувальниками страхові внески. Сплата страхувальником страхових внесків до Пенсійного фонду України є кінцевим етапом, якому передує нарахування страхового внеску. Зважаючи на те, що обов`язок щодо сплати страхового внеску так і обов`язок по його нарахуванню покладено саме страхувальника (роботодавця), а отже і відповідальність за ненарахування страхового внеску покладено також на страхувальника. Таким чином, позивач не повинен відповідати за неналежне виконання страхувальником свого обов`язку щодо належного нарахування та сплати страхових внесків, а отже, ненарахування та несплата страхувальником страхових внесків за позивача у спірні періоди, не може бути підставою для неврахування при призначенні застрахованій особі пенсії, заробітної плати з якої не нараховані страхові внески.
Аналогічна правова позиція у подібних правовідносинах була висловлена Верховним Судом у постановах від 02 серпня 2022 року у справі № 560/4616/20, від 25 вересня 2018 року у справі № 242/65/17, від 22 листопада 2018 року у справі № 242/4793/16-а, від 11 липня 2019 року у справі №242/1484/17, від 04 червня 2019 року у справі №235/900/17, від 27 лютого 2019 року у справі № 242/1871/17 та № 423/3544/16-а, від 27.03.2018 у справі № 208/6680/16-а (2а/208/245/16), від 04.09.2018 року у справі № 482/434/17, від 30 вересня 2019 року у справі №316/1392/16-а.
Також, на позивача не може перекладатись тягар доведення правдивості чи достовірності даних, що зазначені у його трудовій книжці. Працівник не може відповідати за неналежний порядок подання підприємством документації обліку спеціального стажу та сплати внесків, отже вказані обставини не можуть бути підставою для позбавлення позивача його конституційного права на соціальний захист.
Таким чином, матеріали справи містять належні усі передбачені законодавством документи щодо підтвердження стажу, зокрема Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постанова правління Пенсійного фонду України 25 листопада 2005 року N 22-1 (далі Порядок № 22-1) та Порядком № 637, які підтверджують роботу позивача.
З огляду на наведене, суд приходить до висновку про наявність підстав для зарахування спірних періодів роботи до спеціального стажу.
Щодо посилання скаржника на те що відповідач мав зарахувати спірні періоди роботи до пільгового підземного стажу, а не періоду роботи з повним робочим днем під землею до Списку 1, колегія суддів зазначає, що як вірно зазначено позивачем в апеляційній скарзі, у даному випадку, добровільно врахований відповідачем стаж за Списком 1, який фактично є підземним стажем та склав понад 15 років. Тобто, прийняте рішення в частині зарахування спірного періоду роботи до пільгового стажу за Списком № 1 не суперечить вимогам Закону № 1058 та не порушує права позивача.
Щодо дати з якої необхідно призначити пенсію, колегія суддів зазначає наступне.
Законом України «Про внесення зміни до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" щодо призначення пенсії особам, які проживають на тимчасово окупованій території або на території, на якій ведуться бойові дії» № 2981-IX від 20 березня 2023 року пункт 14-6 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" доповнити підпунктом 14-6.2 такого змісту: «14-6.2. Тимчасово, у період дії воєнного стану в Україні та протягом трьох місяців після його припинення або скасування, для осіб, які проживають/проживали на території, на якій ведуться (велися) бойові дії, та/або на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, у разі якщо звернення за призначенням пенсії відбулося в період дії воєнного стану в Україні та протягом трьох місяців після його припинення або скасування, за умови що передбачений частиною першою статті 45 цього Закону строк звернення за призначенням відповідної пенсії не сплив станом на 24 лютого 2022 року, пенсія призначається за віком - з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку».
Згідно з п.2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України № 2981-IX від 20 березня 2023 року, встановити, що особам, які проживають/проживали на території, на якій ведуться (велися) бойові дії, та/або на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України та яким у період з 24 лютого 2022 року до набрання чинності цим Законом, крім тих осіб, у яких строк звернення за призначенням відповідної пенсії сплив станом на 24 лютого 2022 року, пенсію призначено з дня звернення, за їх бажанням пенсія обчислюється з урахуванням положень підпункту 14-6.2 пункту 14-6 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
У пояснювальній записці до проекту Закону України «Про внесення зміни до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» щодо призначення пенсії особам, які проживають на тимчасово окупованій території або на території, де ведуться бойові дії» зазначено наступне «у різний період після повномасштабного вторгнення окупованими були близько 20 відсотків території України, а сотні тисяч громадян України опинились в окупації. Однією з гострих проблем для осіб, які досягли пенсійного віку або стали особами з інвалідністю, та які опинились в окупації, є призначення та отримання пенсійних виплат. Проблема полягає в тому, що особи, які досягли пенсійного віку або стали особами з інвалідністю та проживають на тимчасово окупованій території або на території, де ведуться бойові дії, з незалежних від них причин не можуть безпосередньо звернутись до органів Пенсійного фонду України у зв`язку із тимчасовою неможливістю здійснювати свої повноваження такими органами на тимчасово окупованих територіях, а через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України можливості подати заяву та підтверджуючі документи немає можливості у зв`язку із відсутністю на окупованих територіях інтернет-зв`язку та українського мобільного зв`язку. Таким чином, зазначені особи з об`єктивних причин позбавлені можливості звернутись за призначенням пенсії у встановленому станом на даний час порядку».
Тобто, вчинено дії щодо захисту та відновлення прав осіб, які проживають або проживали на окупованій території або в зонах ведення бойових дій, та з незалежних від себе причин не могли безпосередньо звернутися до Пенсійного фонду України із заявою про призначення пенсії.
Відтак, у період дії воєнного стану в Україні та протягом трьох місяців після його припинення або скасування за бажанням особи, яка проживала на тимчасово окупованій території України, і якій призначено пенсію за віком з дня звернення, що відбулося в період дії воєнного стану в Україні та протягом трьох місяців після його припинення або скасування, пенсія за віком обчислюється з дня, що настає за днем досягнення такою особою пенсійного віку.
При цьому, виходячи зі змісту Закону України № 2981-IX від 20 березня 2023 року слід дійти висновку, що органи Пенсійного фонду України зобов`язані обчислювати пенсію за віком вищенаведеним особам з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, на підставі звернення, яке подано як до набрання чинності Законом № 2981-ІХ, так і після. Судом першої інстанції встановлено, що позивачу, на виконання рішення суду, призначено пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону №1058 з 22.09.2023 на підставі наданої заяви про призначення пенсії.
Колегія суддів вважає помилковим обґрунтування рішення в частині визначення дати призначення пенсії, тим що позивач з 11.04.2022 перемістився на підконтрольну Україні територію, отже на нього не розповсюджуються норми підпункту 14-6.2 пункту 14-6 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону № 1058, оскільки зі змісту вказаної норми вбачається, що вона розповсюджується на осіб, які проживають або проживали на окупованій території або в зонах ведення бойових дій.
Вказане в сукупності свідчить, що відповідач зобов`язаний призначити позивачу пенсію на пільгових умовах відповідно до статті 114 Закону №1058 з 09.10.2023, тобто з дати набуття права на таку пенсію.
Так, згідно матеріалів справи пільговий стаж позивача, з урахуванням спірного, становить більше 15 років.
Таким чином, як вірно зазначено судом першої інстанції, позивач мав достатній пільговий стаж за Списком № 1, що дає право для розрахунку розміру пенсії відповідно до приписів статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», абз. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Отже, позивач набув право на перерахунок пенсії з урахуванням положень абз. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та ст. 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці».
Колегія суддів, з урахування встановлених обставин у справі, дійшов до висновку, що відповідачем неправомірно відмовлено у перерахунку пенсії відповідно абз. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та ст. 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» з часу її призначення.
При цьому, помилковим є посилання суду першої інстанції на необхідність перерахунку та виплати пенсії відповідно до статті 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці у мінімальному розмірі, оскільки норма визначає розмір такої пенсії, як 80 відсотків заробітної плати (доходу) застрахованої особи, визначеної відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Таким чином, суд дійшов до висновку, що відповідачем неправомірно непризначена пенсія з дати набуття права на неї, незараховано спірні періоди до пільгового стажу та відмовлено у зарахуванні спірних періодів роботи позивача до стажу (пільгового) роботи та стажу, який дає право на врахування цього стажу при перерахунку пенсії відповідно статей 1, 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», у проведенні розрахунку пенсії відповідно до статті 8 Закону Україні Про підвищення престижності шахтарської праці.
Відповідно до положень ч.1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення допустив порушення норм матеріального права, у зв`язку з чим скарга підлягає задоволенню, а рішення місцевого суду скасуванню.
Судовий збір має бути стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України на виконання ст. 139 КАС України та Закону України «Про судовий збір».
Керуючись статтями 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 328, 329 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області залишити без задоволення.
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 червня 2024 року у справі № 360/411/24 скасувати.
Прийняти нову постанову.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо визначення дати призначення пенсії ОСОБА_1 за віком на пільгових умовах відповідно до ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (Список №1), а саме з 01.03.2024, та не нарахування пенсії відповідно до ст.8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці у розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (Список №1) з 09.10.2023, відповідно до заяви про призначення пенсії за віком від 03.02.2024, із зарахуванням до пільгового стажу за Списком № 1 з повним робочим днем під землею періоди роботи з 31.08.1991 по 21.11.1991 на шахті Радуга виробничого об`єднання Первомайськвугілля та з 20.09.2004 по 31.03.2022 у ВП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити з 09.10.2023 ОСОБА_1 розрахунок розміру пенсії з врахуванням ст. 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці з урахуванням виплачених сум.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 968,96 гривень.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та не підлягає касаційному оскарженню до Верховного Суду, крім випадків, встановлених п.2 ч.5ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 13 листопада 2024 року.
Суддя-доповідач Е.Г. Казначеєв
Судді А.А. Блохін
І.В. Геращенко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123051837 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні