Постанова
від 05.11.2024 по справі 160/10451/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

05 листопада 2024 року м. Дніпросправа № 160/10451/24

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Баранник Н.П., Шлай А.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Аякс Дніпро»

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.07.2024, (суддя суду першої інстанції Прудник С.В.), прийняте в порядку спрощеного провадження у м. Дніпрі, в адміністративній справі №160/10451/24 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Аякс Дніпро» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення,

УСТАНОВИВ:

22.04.2024 товариство з обмеженою відповідальністю «Аякс Дніпро» звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управлінням ДПС у Дніпропетровській області (ЄДРПОУ: 44118658; адреса: 49005, м. Дніпро, вул.Сімферопольська, 17-А) від 15.12.2023 року № 0383240408.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що особливістю операцій із реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних є їх тривалість у часі, адже відправною точкою для притягнення до відповідальність платників податків за порушення п.201.10 ст.201 ПК України є саме дата здійснення реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних, а не дата їх складання. Позивач просить звернути увагу суду щодо необґрунтованості позиції відповідача, викладеної у Повідомленні, адже наголошується на тому, що датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції, обґрунтовуючи п.201.10 ст.201 ПК України. Водночас зазначено, що камеральною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі інформаційних баз даних ДПС, яка не передбачає додаткові джерела інформації, у тому числі протоколи руху документа/ звіту та пов`язаних з ним повідомлень/ квитанцій. Однак така позиція відповідача не може доводити наявність винної поведінки з боку позивача щодо порушення граничних строків реєстрації розрахунків коригування (на зменшення) до податкових накладних. Аргумент відповідача щодо відсутності правового врегулювання податковим законодавством механізму фіксації дати отримання покупцем такого розрахунку коригування, складеного до податкової накладної, тому відповідно варто керуватись такими строками (при реєстрації розрахунків коригування на зменшення), що передбачені п.201.10 ст. 201 ПК України та п.89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України, - позбавлено правового підґрунтя. Більш того, така позиція відповідача позбавляє належної уваги до значення направлених документів, а саме: протоколів руху документів/звітів та пов`язаних з ними повідомлень/квитанцій, разом з запереченнями позивача на акт перевірки, для встановлення наявності/ відсутності порушення податкової дисципліни позивачем. Крім того, надані документи позивачем разом із запереченнями на акт перевірки до відповідача, а саме: протоколи руху документа/звіту та пов`язаних з ним повідомлень/квитанцій, що свідчать про факт та час отримання розрахунків коригування на зменшення до податкових накладних позивачем, покупцем, від постачальників, а також час реєстрації таких розрахунків коригування не можна залишати поза увагою для встановлення порушення граничних строків реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних, та слугують належним підтвердженням. До того ж, обов`язок доведення вини, згідно з Податковим кодексом України покладено на контролюючий орган, без виконання якого, особу неможливо притягнути до фінансової відповідальності за податкове правопорушення, для кваліфікації якого, умовою є наявність вини. Отже, оскільки відповідачем не з`ясовано та не взято до уваги релевантні документи, які є належним підтвердженням дати отримання та реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних, поданих позивачем разом з запереченнями на акт перевірки (до складання податкового повідомлення-рішення № 0383240408 та нарахування штрафу), а також виключають будь-яку винну поведінку з боку позивача в аспекті дотримання податкової дисципліни, то складане податкове повідомлення-рішення № 0383240408 та нарахований штраф є такими, що не відповідають законодавству (правомірності), а тому підлягають скасуванню у повному обсязі.

Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 03 липня 2024 відмовив в задоволенні позовних вимог ТОВ «Аякс Дніпро».

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції ТОВ «Аякс Дніпро» звернулось з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що до часу отримання розрахунків коригувань від постачальника, позивач не міг зареєструвати в ЄРПН відповідні розрахунки коригування, натомість наголошує, що реєстрація розрахунків коригування в ЄРПН була здійснена позивачем у строк 15 днів з дня отримання розрахунків від постачальників, що підтверджується документами з M.E.Doc.

Від відповідача на адресу суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому посилаючись на необгрнутованітсь доводів апеляційної скарги, просить рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що позивач, товариство з обмеженою Аякс Дніпро провадить господарську діяльність з виробництва електричної енергії на біопаливі, зареєстроване 01.01.2015 року платником ПДВ.

15.11.2023 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку за звітний період липень 2022 року - жовтень 2022 року з питання своєчасності реєстрації позивачем податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН відповідно до вимог п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (далі ПК України, Кодекс).

За результатами означеної перевірки встановлено порушення граничних строків реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних, а саме:

до податкової накладної №72 від 18.07.2022 року, складений розрахунок коригування кількісних та вартісних показників (на зменшення) №79 від 18.07.2022 року, що був зареєстрований позивачем в ЄРПН 15.08.2022 року (розрахунок коригування разом з протоколом руху документа/звіта та пов`язаних з ним повідомлень/ квитанцій щодо розрахунку коригування кількісних та вартісних показників, сформованих з використанням з програми M.E.Doc, разом з оригіналом відповідного файлового документа та скріншотами з програми M.E.Doc);

до податкової накладної №327 від 23.07.2022 року, складений розрахунок коригування кількісних та вартісних показників (на зменшення) №60 від 23.07.2022 року, що був зареєстрований позивачем в ЄРПН 19.08.2022 року (розрахунок коригування разом з протоколом руху документа/звіта та пов`язаних з ним повідомлень/ квитанцій щодо розрахунку коригування кількісних та вартісних показників, сформованих з використанням програми M.E.Doc, разом з оригіналом відповідного файлового документа та скріншотами з програми M.E.Doc);

до податкової накладної №76 від 27.07.2022 року, складений розрахунок коригування кількісних та вартісних показників (на зменшення) №80 від 27.07.2022 року, що був зареєстрований позивачем в ЄРПН 16.08.2022 року (розрахунок коригування разом з протоколом руху документа/звіта та пов`язаних з ним повідомлень/квитанцій щодо розрахунку коригування кількісних та вартісних показників, сформованих з використанням програми M.E.Doc, разом з оригіналом відповідного файлового документа та скріншотами з програми M.E.Doc);

до податкової накладної №44 від 17.10.2022 року, складений розрахунок коригування кількісних та вартісних показників (на зменшення) №33 від 17.10.2022 року, що був зареєстрований в ЄРПН 06.01.2023 року (розрахунок коригування разом з протоколом руху документа/ звіта та пов`язаних з ним повідомлень/ квитанцій щодо розрахунку коригування кількісних та вартісних показників, сформованих з використанням програми M.E.Doc разом з оригіналом відповідного файлового документа та скріншотами з програми M.E.Doc).

За наслідками перевірки, відповідно до вимог п. 86.2 ст. 86 ПК України, складено акт камеральної перевірки від 15.11.2023 року №41961/04-36-04-08/39527846 щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних (далі, але не виключно ПН, РК) з податку на додану вартість в ЄРПН (далі акт перевірки).

Акт перевірки направлено засобами поштового зв`язку на юридичну адресу ТОВ Аякс Дніпро та, згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, отримано підприємством 21.11.2023 року. Підприємством подано заперечення до акту перевірки (вх. ГУ ДПС від 04.12.2023 року №124187/6), за розглядом яких ГУ ДПС висновки акта перевірки залишено без змін (лист ГУ ДПС від 14.12.2023 року №82001/6/04-36-04-08-18).

Перевіркою даних ЄРПН встановлено порушення позивачем строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН визначених п. 201.10 ст. 201 ПКУ.

14.12.2023 року позивачем отримано від відповідача повідомлення за вих. № 82001/6/04-36-04-08-18 (далі - повідомлення) за результатами розгляду заперечень позивача на пкт перевірки, яким проінформовано, що розгляд заперечень відбувся 11.12.2023 року о 15 годині 00 хв. за участю адвоката Погребняк Ганни Олександрівни на підставі ордера про надання правової допомоги серія АЕ № 1228774 та свідоцтва про заняття адвокатською діяльністю від 29.11.2019 №ДП4586.

Як зазначив представник позивача у поданій до суду позовній заяві, при розгляді заперечень жоден представник (адвокат) з боку позивача не залучався, у тому числі й адвокат Погребняк Г.О., що є невідомою позивачу, отже, відкритим є питання причетності вищевказаного спеціаліста, а також його повноважень при розгляді заперечень позивача на акт перевірки. Відповідачем у повідомленні наводиться п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), згідно з яким при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни .скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Відповідач вказує у повідомленні, що датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до нейтрального органу виконавчої влади, то реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). Натомість відповідачем у повідомленні зазначається, що ПК України не передбачено механізму фіксації дати отримання покупцем такого розрахунку коригування, складеного до податкової накладної, тому з метою недопущення помилок при складанні податкової звітності та уникнення непорозумінь при обрахунку в СЕА ПДВ, доцільно реєстрацію розрахунків коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг до податкових накладних здійснювати з урахуванням термінів. визначених п.201.10 ст. 201 ПК України та п.89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України. Крім того, відповідачем вказується, що камеральна перевірка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі інформаційних баз даних ДПС, яка не передбачає додаткові джерела інформації, у тому числі протоколи руху документа/ звіту та пов`язаних з ним повідомлень/ квитанцій.

Так, відповідно інформації наведеній у матеріалах перевірки (акт перевірки, додаток до податкового повідомлення-рішення від 15.12.2023 року № 0383240408), перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації в 4-х розрахунків коригування до податкових накладних з періодами складання липень та жовтень 2022 року. Затримка реєстрації в ЄРПН зазначених ПН/РК склала від 1 до 58 днів. Факт порушення терміну реєстрації вищевказаних податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних підтверджено даними ЄРПН.

За наслідками розгляду акту перевірки ГУ ДПС відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, прийнято податкове повідомлення-рішення від 15.12.2023 року № 0383240408 про застосування штрафних санкцій у загальній сумі 173860,13 грн. (відповідно до дати складання податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних та терміну затримки реєстрації 10 та 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в ПН/РК) за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН.

Податкове повідомлення-рішення від 15.12.2023 року № 0383240408 направлено засобами поштового зв`язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення на юридичну адресу позивача та, згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення та було отримано.

Так, 08.01.2024 року позивачем було отримано податкове повідомлення-рішення від 15.12.2023 року № 0383240408, складене на підставі акту перевірки, згідно з пп.54.3.3. п.54.3 ст.54 глави 4 розділу II Податкового кодексу України, яким Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області було вказано на порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, визначених ст.201 ПК України, та згідно зі ст. 120-1 Податкового кодексу України, за затримку реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі сто сімдесят три тисячі вісімсот шістдесят гривень та тринадцять копійок (далі - штраф).

У зв`язку з чим, 19.01.2024 року позивач направив скаргу за вих.№19/24 на податкове повідомлення-рішення №0383240408 до Державної податкової служби України, тобто скористався позасудовим порядком врегулювання спору - адміністративним оскарженням.

Рішенням про продовження строку розгляду скарги від 06.02.2024 року за вих. № 2930/6/99-00-06-03-01-06 Державною податковою службою України строк розгляду скарги було продовжено до 22.03.2024 року (включно).

19.03.2024 року позивачем отримано від Державної податкової служби України рішення про результати розгляду скарги від 13.03.2024 року за вих.№7068/6/99-00-06-03-01- 06, яким залишено без змін податкове повідомлення-рішення №0383240408 відповідача, а скаргу - без задоволення

Позивач, вважаючи зазначене податкове повідомлення-рішення відповідача протиправним та таким, що його належить скасувати, звернувся з цим позовом до суду.

Вирішуючи спір між сторонами та відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що ТОВ Аякс Дніпро було обізнано із граничними строками реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, адже вони закріплені в ПК України та знаходяться у вільному доступі для ознайомлення. Тобто, платник податків був обізнаний та мав можливість дотриматися норм чинного законодавства в частині своєчасної реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, однак не вжив достатніх заходів для цього.

Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 2ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до абз.2 пп.75.1.1 п.75.1 ст.75 ПК України, предметом камеральної перевірки також може бути, зокрема, своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану (далі Закон №2260), який набрав чинності 27.05.2022 року, внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів та відновлено податковий обов`язок платників податків, у яких є можливість виконувати свої податкові обов`язки, зокрема, в частині щодо дотримання термінів сплати податків, подання податкової звітності, реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються (абзац 17 підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу (в редакції чинній на час прийняття податкового повідомлення-рішення)).

Водночас, згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу (зі змінами внесеними Законом України від 13.12.2022 року №2836-ІХ) платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу (зі змінами внесеними Законом №2260-ІХ) платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення ЄРПН затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, із змінами і доповненнями внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2015 року №20 (далі Порядок №1246).

Відповідно п. 2 Порядку №1246, операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

У п. 3 Порядку №1246 зазначено, що операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Відповідно до підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 08 години 00 хвилин до 18 години 00 хвилин (в редакції Закону від 15.03.2022 року №2120-IX, до внесення змін Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ, який набрав чинності з 08.02.2023 року).

Відповідно до п. 5 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з Порядком обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом МФУ від 06.06.2017р. №557, зареєстрованого в Мін`юсті України 03.08.2017р. за №959/30827 (далі Порядок №557), автор здійснює надсилання електронних документів з урахуванням встановлених законодавством граничних строків для надання таких документів.

Відповідно до пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція) (пункт 13 Порядку №1246).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку №1246).

Відповідно до приписів Порядку №557, у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка (пункт 5 Порядку №557).

Пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної / розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної / розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Підпунктом 1 статті 1 Закону України Про внесення змін до розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування від 12.01.2023 року №2876-IX (далі Закон №2876-ІХ) доповнено підрозділ 2 розділу XX Перехідні положення ПК України пунктами 89 та 90, відповідно до яких збільшено граничні строки реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року та, відповідно, зменшено розміри штрафів за порушення зазначених строків реєстрації.

ТОВ Аякс Дніпро оскаржує податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС від 15.12.2023 року № 0383240408 в сумі 173860,13 грн. застосованих штрафних санкцій (сума розрахована за несвоєчасну реєстрацію 4-х розрахунків коригування до податкових накладних) та вважає застосування до нього цих штрафних санкцій неправомірним, обґрунтовуючи це, зокрема, тим, що позивачем своєчасно, без порушення встановленого 15-денного строку з дня отримання розрахунків коригування було зареєстровано в ЄРПН зазначені РК. Дати отримання від постачальника зазначених РК підтверджуються протоколами перевірки отримання документа в системі М.Е.DOC (наявні у позивача) та протоколами руху документа/звіта та пов`язаних з ним повідомлень/квитанцій.

Згідно з підпунктом 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 розділу V Кодексу, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розрахунок коригування до податкової накладної не може бути зареєстрований в Єдиному реєстрі податкових накладних пізніше 1095 календарних днів з дати складання податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;

отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

коригування, а також збільшив податковий кредит у зв`язку з отриманням таких товарів/послуг.

Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Постачальник має право зменшити суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної.

Як зазначає позивач в апеляційній скарзі, розрахунок коригування №79 від 18.07.2022 року, № 60 від 23.07.2022 року, №80 від 27.07.2022, №33 від 17.10.2022 року до податкових накладаних складались через їх помилокве виписання: податкові накладні не мали постачання, тому постачальником були виписані коригування до податкових накладних на зменшення суми компенсації вартості. Первинних документів на відкоригування об`ємів постачання чи вартості товарів/послуг відповідно не складалось.

В свою чергу, строк реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем) передбачений частиною 201.10 статті 201 Податкового кодексу України та пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України встановлено протягом протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Отже, строк реєстрації починається саме з дня отримання розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем), а не з дня складання такого розрахунку коригування постачальником.

Судом встановлено, що розрахунок коригування №79 до податкової накладної №72 від 18.07.2022 був отриманий позивачем через систему електронного документообігу 16.08.2022, а зареєстрований в ЄРПН в цей же день 16.08.2022; розрахунок коригування №60 до податкової накладної №327 від 23.07.2022 був отриманий позивачем через систему електронного документообігу 23.08.2022, а зареєстрований в ЄРПН 25.08.2022, розрахунок коригування №80 до податкової накладної №76 від 27.07.2022 було отримано позивачем ерез систему електронного документообігу 16.08.2022 та зареєстроване в ЄРПН в цей дже день 16.08.2022; розрахунок коригування №33 складений до податкової накладної №44 від 17.10.2022 отриманий позивачем через систему електронного документообігу 12.01.2023 та раєстрований в ЄРПН 12.01.2023, тобто в цей же день.

Таким чином, судом встановлено, а матеріалами справи підтверджено, що розразхунки коригування до податкових накладних, виписані на позивача як покупця товару на зменшення компенсації вартості товарів/послуг, були зареєстровані ТОВ «Аякс Дніпро» у межах 15-денного строку з моменту їх отримання, тобто іх дотриманням строку встановленого п. 201.10 ст. 201 ПК України, відтак підстави для застосування до позивача штрафних санкцій відсутні.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної в постанові від 28 квітня 2020 року у справі № 810/198/16, отримувач має можливість зареєструвати розрахунок коригування за умови виконання постачальником свого обов`язку із своєчасного надіслання складеного ним розрахунку-коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг отримувачу.

За таких обставин санкції, передбачені пунктом ПК України, не можуть бути застосовані до покупця, якщо продавець не виконав свого обов`язку щодо своєчасного надіслання розрахунку коригування отримувачу.

З урахуваням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку, що рішення сду першої інстанції слід скасувати та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог ТОВ «Аякс Дніпро».

У відповідності до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, суд апеляційної інстанції у зв`язку із задоволенням позованих вимог вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача суму судових витрат зі сплати судового збору в суді першої та апеляційної інстанцій у розмірі 7570 грн (3028+4542).

Керуючись ст. 243, 308, 311, 315, 317, 321, 325 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженю відповідальністю «Аякс Дніпро» - задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.07.2024 в адміністративній справі № 160/10451/24 скасувати та прийняти нову постанову.

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Аякс Дніпро» задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управлінням ДПС у Дніпропетровській області (ЄДРПОУ: 44118658; адреса: 49005, м. Дніпро, вул.Сімферопольська, 17-А) від 15.12.2023 року № 0383240408.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Аякс Дніпро» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управлінням ДПС у Дніпропетровській області (ЄДРПОУ: 44118658; адреса: 49005, м. Дніпро, вул.Сімферопольська, 17-А) судовий збір у розмірі 7570 грн.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлянає.

Головуючий - суддяО.О. Круговий

суддяН.П. Баранник

суддяА.В. Шлай

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.11.2024
Оприлюднено19.11.2024
Номер документу123053221
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/10451/24

Постанова від 05.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 30.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні